{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.177 visninger | Oprettet:

Blandingshund vs. racehund IGEN {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg sidder og har en diskussion med min mor om den klassiske blandingshund vs. racehund. Hun mener helt klart, at blandingshunde er sundere, hvor jeg argumenterer for, at man ved racehunde (hvis man altså vælger seriøse avlere) med bedre sikkerhed kan vide, hvilke sygdomme hvalpen er disponeret for.
Jeg ved, at der er TUSINDE af disse emner i forum, så det må i undskylde, men jeg søger et konkret svar på dette spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Hendes begrundelse for, at blandingshunde generelt er sundere end racehunde: der er større indavl - man laver ikke blodprøver på hundene, hvor man tjekker for de recessive gener, som hunden kan føre videre, og hvis man så sammensætter to racehunde, der tilfældigvis er bærere af to recessive gener for en bestemt sygdom, så arver hvalpen dette. Ved at lave en hvalp fra to forskellige racer er der mindre risiko for, at man sammensætter to recessive gener, som vil komme til udtryk. Derfor må en blandingshund generelt være sundere end en racehund.

Mit argument er blandt andet, at man jo i langt de fleste tilfælde overhovedet ikke tjekker blandingshunde - ved en racehund kan man med gennemtjekkede bedsteforældre, forældre og selve hvalp sikre sig, at man får sig så sund en hund som muligt; det er ikke noget, jeg ser rangere øverst på listen hos avlere af blandingshunde.

Hvis i gider at tage jer tiden, kan i så komme med begrundede argumenter for det ene eller andet? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandingshund vs. racehund IGEN
  • #4   5. dec 2014 Jeg har samme diskution herhjemme , også når jeg ser min mor;)


    Tror bare man holder på sin egen mening smiley .. Jeg har samme mening med racehundene, men tildels heller ikke uenig med din mor smiley


  • #5   5. dec 2014 Man laver altså¨blodprøver for de sygdomme hvor man kender arvegangen og ved hvor man skal lede efter "de syge gener".
    F.eks. DNA-testes labrador for PRA, staffen testes for L2HGA osv.

    At man ikke gør det for alle sygdomme, skyldes jo ganske enkelt at så langt er videnskaben ikke nået -f.eks. kan man (endnu) ikke identificere det/de gener der giver HD, og man må derfor "nøjes med" røntgen (og pennhip).

    Men hvor det er muligt, bruges DNA-tests altså, så det har din mor ikke ret i.

    Det sagt, så tror jeg at hvis vi ser på racehunde generelt (og ikke på specifikke racer) vs blandingshunde, så er det nok i sidste ende ret lige.

    Ser vi på specifikke racer vs alle blandinger, tror jeg der vil være forskelle. F.eks. vil en race som EB jo nok være mere syg end den gennemsnitlige blandingshund, mens jeg er ret overbevist om at en whippet vil være mindre syg end den gennemsnitlige blanding.

    Jeg tror osse at en race som EB nærmest kun kan blive sundere af at blande med en sund race -altså at EB-blandinger generelt vil være sundere end renracede EB'er (altefter hvad de er blandet med)
    -men så skal man lige huske den race man blandede med. For har man blandet EB med whippet, så har man måske nok forbedret sundheden i forhold til en renracet EB... men man har jo samtidig forværret sundheden i forhold til en renracet whippet (gav det mening?)

    Men kigger vi vare på hunde generelt og ikke specifikke racer, så tror jeg på vi ender nogenlunde ens... der er bare mange der ikke er bevidste om at deres blandingshund er "syg", fordi der ikke testes medmindre hunden viser symptomer.
    En labbe med HD D, er jo ikke mere syg fordi man VED den har HD, end en tilsvarende blanding hvor man blot ikke er klar over at den har HD.


  • #6   5. dec 2014 Og ang erfaringer, så har vi nu gennem tiden aflivet flere blandinger af andre årsager end alderdom.
    tror ikke man kan bruge "jeg kender en hund...." til ret meget.


  • #8   6. dec 2014 Hvis ikke der tages blodprøver for recessive gener uanset om der parres fra samme race eller fra to forskellige, så kan man vel ikke statistisk set vide hvad der bæres videre, så kan man være lige heldig eller uheldig...



  • #9   6. dec 2014 Hanne -samme sygdom sidder ikke nødvendigvis på samme gen i to forskellige racer, ligesom forskellige racer jo ikke altid bærer de samme sygdomme, så chancen for at en "første-genrations-krydsning" ikke får en given sygdom, vil jo være noget større, simpelthen fordi det er mindre sandsynligt at den arver det syge gen fra begge forældre.
    -i næste generation kan man så rende i problemer, fordi de jo, ligesom de renracede, kan være bærere af det syge gen..

    Så fordelen får man altså kun i første led.

    Men ved de sygdomme der kan DNA-testes for, er man jo ganske godt sikret ved race-avl, så at TS's mor siger at man ikke tester for dem, er jo ikke helt rigtigt.


  • #10   6. dec 2014 Hvis man blander 2 blandinger så har man vel ingen garanti for at de ikke er i familie? Med tavlen har du et valg om du vil "støtte" indavl/linieavl eller ej.

  • #11   6. dec 2014 Blandingshunde sælges som regel til hvem som helst for at avler kommer af med hvalpene. Derfor aflives langt flere hunde af sære blandinger som følge af adfærdsproblemer. Folk aner ikke hvad de har mellem hænderne og er ikke klædt på til at håndtere det. I min race ses de fleste omplaceringer også ved tavleløse hunde, ligesom sygdomm

  • #12   6. dec 2014 prøv at læse denne artikel http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2610

  • #13   6. dec 2014 Jeg har samme diskission med min mor, og vi er bestemt ikke blevet tættere på enig efter jeg har fået en syg tavlehund. Og de blandninger hun har haft først er blevet syge som gamle.
    Jeg tror aldrig vi bliver enige - så vi må mødes der hvor at min mors næste hund bliver en blandning og min næste bliver med tavle smiley


  • #15   6. dec 2014 Nu har jeg haft både race hunde og bla. hunde Jeg har aldrig købt en bla.hund hvor der blevet taget prøver Jeg har så både haft bla.hunde der er blevet aflivet på grund af sygdom, og racehunde som er blevet aflivet på grund af sygdom
    Så for mit vedkommende er det hip som hap


  • #18   6. dec 2014 Min er testet som hvalp for div sygdomme, ved blodprøve. Og er også
    DNA testet. Fra avler.


  • #21   6. dec 2014 Når jeg skriver racehunde, mener jeg både dem med tavle og uden For mig er en racehund hvis den er ægte

  • #22   6. dec 2014 Og nu har jeg heller aldrig mødt en der avler blandingshunde der får hundene checket, ud over alm. dyrelæge check, og i mange tilfælde kun en gang i hundens liv, med mindre den bliver alvorligt syg. så hvordan skal
    de så vide om de har nogen sygdomme??

    Ved racehunde er der regler, ved avl fx. HD/AD foto. En hund kan sagtens ha HD/AD uden det kan ses. Tror ikke der umidelbart er den store forskel mellem race- og blandingshunde, bortset fra sygdomme oftere bliver opdaget ved racehunde...


  • #24   6. dec 2014 Næ, så ville statistikken nok se en del anderledes ud smiley


  • #26   6. dec 2014 Enig Jinx de ægte hunde jeg har haft, uden tavle, er ikke blevet undersøgt for noget ,andet den almindelige dr,læge tjæk
    Men det tror jeg heller ikke mine tavlehunde er ,så vidt jeg husker


  • #27   6. dec 2014 Nu er en hund med C-hofter ikke nødvendigvis en syg hund, der må bare ikke
    avles på den "min race".


  • #29   6. dec 2014 Der er godt nok kommet mange svar, tak for det - dem læser jeg lige igennem smiley

  • #30   6. dec 2014 Nu har jeg læst jeres svar igennem - jeg skulle måske have gjort det tydeligt, at jeg selvfølgelig ikke mente, at alle racehunde er sundere end alle blandingshunde, men blot, at der er langt større chance for at sikre sig en sund hvalp med en racehund med stamtavle, fordi man som regel ikke ser gennemtjekkede forældre og hvalpe hos blandingshunde smiley

  • #31   6. dec 2014 Funker der er jeg så ikke enig Hvis jeg forstår dig ret Efter min mening er racehunde med og uden stamtavle lige så syge som bla hunde Der er ingen garenti bare fordi forældredyrene er tjækket

  • #32   6. dec 2014 Inger - nej, men det er da langt lettere at sikre sig, at man har gjort så meget som muligt for at få en (formodentlig) sund hund (her mener jeg arvelige sygdomme og IKKE sygdom målt i dyrlægebesøg), hvis hvalpen selv er tjekket og også har gennemtjekkede forældre og bedsteforældre. Selvfølgelig kan en racehund med stamtavle blive lige så syg som en blandingshund, men man har da større chance for at gardere sig mod nogle - bestemt ikke alle, men nogle - arvelige sygdomme hvis hvalp og forældre er gennemtjekkede end de overhovedet ikke er smiley

  • #33   6. dec 2014 Inger, så vi der forsøger at opdrætte sunde hunde, og derfor tester forældredyrene for diverse skavanker og sygdomme: hd, ad, ocd, og hva har vi .., kan i virkeligheden ligeså godt spare pengene og lade være at teste, for det gør ingen forskel på, om hvalpene bliver sunde ? Er det sådan man skal forstå indlæg 31 ?

    Nej, der er ingen total garanti mod at få hvalpe med sygdomme eller skavanker, men brug af f.eks. linjer der er hd frie, ad frie, osv i generationer, skulle sandelig da gerne forhøje sandsynligheden for hd frie, ad frie, osv. hvalpe.

    Og der er da også nogle af de talmæssigt store racer, der benytter sig af index, der har set en klar forbedring af f.eks. hd status gennem de sidste 20-30 år.

    Så jo det hjælper, men en total garanti nej det kan ingen give. Skal man så bare lade stå fuldstændig til ? eller er en forbedring af status i en race og en større sandsynlighed for en rask hvalp trods alt at foretrække for bare at lukke øjnene og avle på revl og krat ?



  • #34   6. dec 2014 AT indlæg nr. 16, Det er rigtig at hd kan forværres via opvæksten, men hundene er født med forskellige anlæg. Det er almindelig kendt at, fedme, glatte gulve, trapper m.m. kan forværre en hd, men der er hunde, der vokser op med alle de ovennævnte forhold og alligevel ikke udvikler hd. Ligesåvel som der er andre hunde, der vokser op under helt perfekte forhold og får alligevel hd.

    Så det er ikke sådan, at du køber en hund uden anlæg for hd, giver den en dårlig opvækst, og så har den pludselig hd. Nej, du køber en hvalp med anlæg for hd, og så kan den opvækst, du giver den påvirke slutresultatet.


  • #35   6. dec 2014 Og hvem kan f.øvr. sige med sikkerhed, at blandingshunde ikke er indavlede ? Jo, første generationskrydsningerne er selvf. ikke, men derefter ?

    Jeg har da kendt blandingstæver, der blev parret med deres egen far, for det var den han, der parrede alt, hvad han havde chance for at komme i nærheden af i det nabolag.


  • #37   6. dec 2014 Lene selvfølgelig er det godt det i gør ,som ansvarsfulde opdrettere ,og mere kan i jo heller ikke gøre for, at fremavle sunde hunde Jeg mener bare, der er ingen garenti for, at der ikke kommer en hvalp ,der får nogle af de skavanker som forældredyrene er tjækket for Alle hunde kan jo blive syge, uanset om forældredyrene er ok Men igen I har gjort jeres til, at hvalpene skulle være fri for de forskellige ting
    Nu som jeg har skrevet før har jeg jo nok været heldig med mine tavleløse og bla,hunde ,men som jeg også skrev ,for mit vedkommende er det hip som hap for jeg har både haft bla.og tavleløse og tavlehunde som er blevet aflivet på grund af sygdomme


  • #38   6. dec 2014 AT, hvis den ikke har anlæg for det, så får den det heller ikke. Måske ville den ikke have fået det med en perfekt opvækst. Men hunde, der slet ikke har anlægget for hd, kan klare en dårlig opvækst og alligevel ikke få hd.

    Jeg siger ikke, at hd ikke er påvirkeligt, men at anlæg for hd skal være der, for at det kan påvirkes.


  • #39   6. dec 2014 >Hendes begrundelse for, at blandingshunde generelt er sundere end racehunde: der er større indavl<

    Undskyld at jeg spørger men er indavl et argument for en sundere hund???....jeg forstår ikke !!

    Her på matriklen har vi haft 4 hunde i alt.
    Den første var en schæfertæve med stamtavle i DKK. Hun blev aflivet pga hjernebetændelse i en alder af 4 år. Da vi gik i seng var alt ok og da manden kom ned dagen efter, blev han mødt af en snerrende hund med rejste børster. Dyrlægen mente, at hun var et resultat af indavl!!

    Næste 2 hunde var blandinger (Labrador/Schæfer og Collie/Schæfer) og de blev hhv 8 og 12 år. Vores nuværende hund er dejlige Nuga, en blanding igen. Aldrig syg.

    Jeg har stor respekt for dem som sværger til tavle hunde og det store avlsarbejde, som ligger bag men der er vist bare brodne kar der også.


  • #40   6. dec 2014 Pragtblanding: hehe, jeg mente selvfølgelig, at hun synes blandingshunde er sundere fordi der er større indavl hos racehunde smiley

  • #41   6. dec 2014 Nuga -som jeg forstår det, er det ment som at blandingshunde er sundere, fordi der er større indavl ved racehunde.

    Det kan man så være enig eller uenig i (jeg er ikke enig).

    For det første kan man jo helt undgå indavl, ved ganske enkelt at tjekke tavlen, og vælge en hund der ikke er indavlet -det kan man ikke ved blandingshunde. Kun hvis man har en blanding med to renracede forældre, VED man man sikkerhed at den ikke er indavlet.

    Ang schæferen -hvordan konkluderer dyrlægen at den er indavlet? Indavl i sig selv er altså ikke skyld i alskens dårligdomme.
    Indavl dobler op på de gener avlsdyrene har tilfælles -er der noget skidt i linierne er risikoen for at det kommer til udtryk i hvalpen selvsagt større, men omvendt kan man altså osse forbedre, såfremt der er tale om sunde linier.

    Og siden jeres schæfer havde tavle, kunne i jo selv se om den var indavl eller ej -det er bare at tjekke tavlen. Det er da en dårlig dyrlæge der konstaterer at hunden er indavlet, på baggrund af om den er syg eller ej

    Noget andet er -er hjernebetændelse arveligt?



  • #42   6. dec 2014 Michelle
    Dyrlægen undersøgte hunden og fandt ikke andet galt. Vi valgte, at hun sku aflives, da vi havde planner om børn og jeg vil aldrig have en hund, som jeg ikke kunne stole på rent mentalt.
    Vi HAR skiftet dyrlæge et par gange siden smiley

    Jeg har ikke forstand på stamtavler og hvad, man skal være obs på. For os betød det, at vi formentlig købte en rask hund som var testet for div. gener. Jeg vidste ikke bedre på daværende tidspunkt.


  • #43   6. dec 2014 Nuga -men igen, hvis ikke sygdommen er arvelig, så har det jo intet med avl at gøre, men er slet og ret uheld. Alle hunde kan jo få kennelhoste, brække et ben eller ja... hvad hunde nu kan komme ud for, som absolut intet har med avl at gøre.

    Og INGEN kan altså SE på hunden (eller dens adfærd eller sygdomme) om den er indavlet eller ej -det kan du selv se på tavlen.
    Hos DKK kan man endda slå indavlskoefficienten op (dog kun lavet over 5 generationer så vidt jeg husker), så er man interesseret i et kuld, men ikke ønsker nogen grad af indavl, kan det altså tjekkes inden man køber (eller undlader at købe)

    Så ja... din historie minder om mange andres "dyrlægen sagde at den garanteret var indavlet" -typisk på baggrund af adfærdsproblemer (som jo kan skyldes alt fra medfødt dårligt temperament, til manglende opdragelse) eller på baggrund af sygdom, både arvelige og ikke-arvelige... og det er altså bare et tegn på uvidenhed og intet andet, og er blot med til at forstærke skrøner om tavlehund vs blanding


  • #46   6. dec 2014 Ida -eller osse skyldes det at man systematisk tester racehunde, så det opdages at hunden har en given sygdom, selvom den aldrig har vist symptomer. Blandingshundene kommer jo typisk først til dyrlægen når der ER symptomer.

    Og tager man f.eks. islænderen så har de sjældent symptomer på HD, selv når de har MEGET dårlige hofter. Så var det ikke fordi det er et krav for avl + at en del opdrættere stiller krav om det til hvalpekøbere, så ville de færreste islænderen blive testet, og dermed sikkert blive anset som værende sunde og raske... osse dem med virkeligt ringe hofter.
    I det sekund hunden får status D/E anses den jo som syg -osse selvom den fungerer helt fint.
    Blandingshunden der osse har D/E-hofter, er jo lige så syg. Man ved det bare ikke, for det er ikke blevet testet for.
    -og således står man med to hunde med ens helbred, men hvor den ene anses som værende syg, og den anden som værende rask


  • #47   6. dec 2014 Jeg siger ikke, at racehunde, tavlehunde er mere syge end bla. hunde
    Ida Det er nok rigtig det du skriver Men jeg tror så ikke, alle opdrettere undersøger for lige netop den sygdom Det er hvad jeg tror ,men ved det ikke Jeg har aldrig hørt om den sygdom før end herinde
    Tror du Ida, at alle opdrettere af Golden ,undersøger for denne sygdom ?


  • #48   6. dec 2014 Ida
    Jeg skrev jo netop, at jeg ikke har en skid forstand på at "læse" en stamtavle.....
    Jeg omtalte alle vores hunde som vores erfaring og ikke for at generalisere problematikken blandingshunde/tavlehunde smiley


  • #49   6. dec 2014 Inger: pointen er, at man har mulighed for at vælge de opdrættere, der så gør smiley nej, det er da sikkert ikke alle, ligesom det da heller ikke er alle, der avler racehunde med stamtavle. Men pointen er, at man har muligheden for at vælge så sund en hvalp som muligt når der er status på forældre, bedsteforældre mm. på stamtavlen. Alle hunde kan blive småsyge, men det handler ikke om kennelhoste mv. som Michelle også nævner. Det handler jo om, at man kan gardere sig så meget som det nu er muligt mod arvelige sygdomme, hvilket ofte vil være en del sværere med blandingshunde smiley

  • #50   6. dec 2014 Funke Det giver jeg dig fuldstendig ret i Ja folk kan læse om hvad status forældredyrene har, og det er også en rigtig god ting Jeg er slet ikke uenig med jer i det Jeg skriver jo bare, at for mig har det været hip som hap Jeg har lige prøvet at gå mine hunde igennem ,altså hvor mange af mine tavlehunde som er blevet syge og måtte aflives det er blevet til 4 stk Men måske ikke af arvelige sygdomme
    Så har jeg måttet aflive 4 bla hunde Og aflive 2 ægte hunde uden tavle Derfor skriver jeg det har været hip som haps for mig De 2 hunde jeg har i dag er bla hunde ,og de har heldigvis aldrig været syge ,


  • #52   6. dec 2014 Min er herfra bliver de da testet smiley http://dobergaarden.dk/home_dk.html

  • #53   7. dec 2014 pragtblanding, som minimum kan man da se om det samme navn optræder flere gange på stamtavlen. Det er ikke den store videnskab. Hvis dyrlægen ikke har set stamtavlen, har han/hun ingen baggrund for at udtale om hundens evt, indavl.

  • #54   7. dec 2014 Ej jeg retter lige det jeg før har skrevet Det er 4 tavlehunde , 2 uden tavle og 2 bla hunde jeg har fået aflivet ,på grund af sygdom smiley

  • #55   7. dec 2014 Mht. indavl så holder min mor stadig på, at der er enormt meget indavl i alle racehunde, og at man ved at blande to tilfældige racer kan sikre sig, at der ikke er indavl - og at det ved racehunde er umuligt at sikre sig, at der er mindst muligt indavl.

    Jeg er tilhænger af, at man ser en sag fra begge sider, men hun nægter altså, at det overhovedet på nogen mulig måde skulle være lettere at sikre sig en sund hvalp når man via stamtavlen kan se tjekkede forældre, bedsteforældre mm. Jeg kæmper virkelig forgæves med en, der ikke tror at stamtavle og gennemtjekkede forældre mm. kan bruges til noget som helst, fordi det kun er et bevis på indavl, og at man derfor LANGT bedre sikrer sig en sund hund, ved at købe en tilfældig blandingshund der hverken har tjekkede forældre eller selv er tjekket for noget som helst smiley


  • #56   7. dec 2014 Jeg tænker lidt som din mor, men så ikke alligevel ,for tjækker man stamtavlerne kan man jo se, om det er indavl smiley

  • #57   7. dec 2014 Inger:

    Kunne snyd med tavlerne ikke forekomme egentlig?
    Det synes jeg at have hørt før.. Mht indavl osv?


  • #58   7. dec 2014 Inger - jeg er da selvfølgelig godt klar over, at nogle racer er stærkt indavlede, og at man ved at blande måske kan komme ud af denne indavl. Men min mor tror virkelig ikke på, at man kan tjekke stamtavlerne for at se, om det er indavl. Jeg forklarer hende, at man netop vha. stamtavlen kan undgå indavl (så meget som muligt, i hvert fald), men hun tror på, at man KUN kan undgå indavl ved at lave tilfældige blandingshunde.

  • #59   7. dec 2014 He he Du har ret Hvordan du vil få din mor overbevist ,det bliver nok svært Jeg har hørt om mange, med samme holdning som din mor smiley

  • #60   7. dec 2014 Man skal huske på, at indavl ikke nødvendigvis er en dårlig ting hos hunde.

  • #62   7. dec 2014 Ida: jeg også virkelig chokeret over, at hun kan ignorere noget, der rent faktisk er fakta. Men nej, hun griner bare ad mig og ryster på hovedet, når jeg nævner fordelen ved rent faktisk at kunne tjekke, (for eksempel) hvorvidt det er indavl.

    Jeg må indrømme at det også er ret skræmmende at stå og se hende klappe i sine hænder over de hvalpefabrikker der producerer beagle/mops-blandinger mm, fordi de er "langt sundere" og med "garanti" overhovedet ikke indavl som racehunde er smiley


  • #63   7. dec 2014 Fünke, en gang i mellem kæmper selv guderne forgæves smiley

    Har du overvejet, om hun måske overdriver lidt / provokerer for at drille, hvis hun synes du er for "frelst" i dine meninger ? Jeg kender jo ikke din mor, men det lyder bare så langt ude.


  • #64   7. dec 2014 Lene: det ér også langt ude - men jeg er sikker på, at det ikke er for at provokere/drille, for det er mig der tager diskussionen op, og hun har sagt et par gange at hun ikke gider at diskutere fordi jeg ikke kan forstå hende. Jeg ville ønske det bare var for at provokere lidt, for jeg har godt nok aldrig vidst at hun havde denne holdning, men hun synes dybt seriøst at jeg er naiv når jeg ikke kan forstå at stamtavler er ligegyldige smiley

  • jane C
    jane C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 2
    #65   7. dec 2014 har selv haft stambogsførte , sundhedtestet og -registret race hunde som har haft defekter men bestemt også flere som har levet i rigtig mange år uden de mindste problemer . Min Mor havde en blandingshund af Golden retriever og schæfer og hun var faktisk hele tiden syg og havde defekter fra begge racer . Tænker at det største problem er at man ikke på forhånd kan vide hvordan temp. falder ud når man krydser flere racer med forskellige brugsegenskaber , sind osv. Det ved man hvis man køber en Stambogsført race fra en organitation som har stillet krav til stambogsføring og samtidig en opdrættter som har gennemgået opdrætteruddannelse .

  • #66   7. dec 2014 Det lyder for mig som om, at den indstilling kommer du bare til at acceptere, omend den er svær at forstå.

  • #67   7. dec 2014 Tavlemafiaen -self kan det lade sig gøre at snyde. Hvor der er regler, er der osse noget der prøver at bryde dem.
    MEN ved mistanke om snyd, kan DKK kræve en DNA-test (går udfra der osse findes sådanne regler i andre klubber?), og bliver det afsløret at man har snydt, så kan man se frem til en udelukkelse.
    Ved schæferen er der krav om DNA-test for at få hunden kåret, jeg ved ikke om det gælder for nogen andre racer osse


  • #68   7. dec 2014 Fünke -helt ærligt tror jeg bare jeg ville lade den ligge, eller i hvert fald kun prøve at argumentere (igen igen) hvis hun selv spørger.
    Det er ikke alle folk man kan blive enige med -og så må man jo bare enes om at være uenige istedet.


  • #70   7. dec 2014 Michelle, tak for svar smiley



  • #71   7. dec 2014 Så det du siger Isabelle er at du ikke har tavle? smiley

  • #72   8. dec 2014 Hov, forsøren, jeg var kommet til at slå fra, at jeg får notikationer fra tråden!
    Og ja, jeg må nok bare acceptere, at jeg skal lade diskussionen ligge, når hun er så fuldt overbevist. Men forsøren hvor er det træls og frustrerende at gå med den viden om hendes holdning i baghovedet smiley

    Hehe, Isabelle, vi har (så vidt jeg ved) ikke lige nogen arvelige sygdomme i familien, det kunne ellers lige være et lidt snu trick smiley


Kommentér på:
Blandingshund vs. racehund IGEN

Annonce