{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.082 visninger | Oprettet:

Hunden bliver "hidsig" {{forumTopicSubject}}

Vi har en lille hund (blanding mellem puddel og shih tzu) på to år, og han har det med at blive MEGET hidsig, hvis vi komme til at røre ved ham, når han sover, eller når han har lagt sig til rette i sofaen eller fodenden af sengen. Han reagerer på den måde, at han farer op, knurrer og viser tænder; ja, han er klar til angreb og gør også udfald imod os. Det har han gjort siden, han var helt lille, og vi har forsøgt rigtigt meget, for at få ham til at holde op, men indtil nu er det ikke lykkedes.

Han bliver lige så hidsig, når jeg er ved at fylde opvaskemaskinen, og han hopper op på lågen, og begynder at slikke på bestik og tallerkener. Det vil jeg ikke have, så jeg beder ham straks hoppe ned, men det resulterer i samme reaktion; snerren, blotning af tænder og udfald mod mig. Han mener helt klart, at det er hans mad!

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre andet end at stå fast, men jeg har jo heller ikke lyst til at blive bidt, hvilket er sket er par gange smiley

Det skal siges, at han i "den anden grøft" kan være ekstremt kærlig og en kæmpe "nussegøj".

Er der nogen, der har været ude for noget lignende? Og hvad har i gjort?

Mine forældre mener, at han skal kastreres, men det er vi ikke så meget for, da vi har læst, at han kan blive "en helt anden hund", og det har vi ikke lyst til. Desuden har vi også læst, at pelsen bliver anderledes, og de blive tykke.

Jeg håber, at nogen kan komme med gode råd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunden bliver "hidsig"
  • #2   12. jan 2015 Lad være med at overskride hundens grænser ved at røre den når den sover

  • #3   12. jan 2015 Det havde jeg simpelthen ikke fundet mig det mindste i.

    Et stort rungende nej og måske en time out i kurv eller andet rum. Til at starte med lød det til at han kunne blive forskrækket hvis det var nå han sov. Men når han gør det i vågen tilstand, så er det et andet problem.


  • #4   12. jan 2015 Lad hunden være når den sover.

    I andre situationer havde jeg altså nok ikke været ret pædagogisk, en i røven og ud af køkkenet pronto!! Fanme nej, om jeg ville gide den opførsel!
    (Nej, jeg opfordre ikke til at banke hunden, men den skal dælme lære at den slags ikke er iorden!)


  • #7   12. jan 2015 Hvad gør I når han reagerer sådan?

    Og ang kastration vil jeg bestemt ikke anbefale det, hunde med problemadfærd kan risikere at blive værre


  • #8   12. jan 2015 Det lyder som om den hund slet ikke er opdraget og trænet fra begyndelsen. Det kan være svært at rette op nu. I må gøre jeres bedste.

    En sovende hund skal man lade være i fred. Få den lige tjekket for smerter ved dyrlæge og fx kiropraktor eller osteopat også.


  • #9   12. jan 2015 Tak for jeres hurtige svar.
    Det er bestemt ikke med vilje, at vi rører Bruno, når han sover, men det kan jo ske, når han sover i fodenden af sengen.
    Hvis han sover i sin kurv, på gulvet eller i sofaen rører vi ham selvfølgelig ikke! Men hvis han blot har lagt sig i sofaen og er vågen, bliver han også stiktosset, hvis vi blot kommer til at "snitte" hans halehår. Og det samme sker, når vi spiser. Han vil gerne ligge under bordet, og det er helt i orden for os, men hvis en af os flytter en fod, er det samme reaktion.
    Jeg tror også, at det er en afprøvning af grænser, for han er en lille hund med et meget stor ego, og han er "fremme i skoene" smiley Ondskabsfuld er han bestemt ikke.
    Jeg vil forsøge med en timeout, så kan han lære, at det bare ikke er i orden.


  • #11   12. jan 2015 Ditte, det vi gør er at bevæge os, så det er lidt svært at ændre på smiley Mht. kastrering er vi, som nævnt, heller ikke meget for det, da vi er nervøse for, "hvilken hund" vi får bagefter.
    Og Malene, jo han er skam både opdraget og trænet fra han var hvalp. Jeg gik til hvalpetræning med ham, da han var hvalp, og senere har jeg gået til unghundetræning med ham. Han er meget lydig med hensyn til at lystre i andre sammenhænge, så det er ikke træning, der mangler.


  • #12   12. jan 2015 Marlene
    Nej jeg mener ikke hvad der får ham til det, men hvordan I reagerer NÅR han knurre, bider ud, vider tænder, bliver hidsig?


  • #14   12. jan 2015 man kan sgu da ikke kalde et rap i røven for tæsk.. smiley for så har mine hunde sgu fået tæsk fra tid til anden smiley

  • #15   12. jan 2015 Har i fået ham undersøgt hos dyrlægen i forhold til om han skulle have ondt?

  • #16   12. jan 2015 Det var ikke gået hjemme hos mig ..... Jeg havde taget hunden i " hoved og rø* " .. og smidt den ned af sengen...sofaen ... ud af køkkenet .... eller fjernet den under bordet , når vi spiser...... BUM .....
    Og så måtte den for eftertiden blive på gulvet ....og i dens kurv.

    Sengen og sofaen er MIN ... og der bestemmer JEG ......og hvis " Fido " ikke kan opføre sig pænt.... skal den ikke være der .


  • #17   12. jan 2015 Ditte, i starten blev jeg bange og trak mig, og så skete der ikke mere, for så havde han jo "vundet". Nu bliver jeg stående og sige "nej", og "ned", og så er det han får udfald. Jeg har også forsøgt at tage fat i ham og sætte ham ned, men så var det, jeg blev bidt, og det har jeg ikke lyst til. Han er helt "hysterisk". Hvordan ville du reagere?
    Malene og C.E., han har ikke ondt. Det har vi fået checket hos dyrlægen, for det troede jeg nemlig også først.
    Det skal også lige siges, at en hundetræner og en hundeadfærdsterapeut uafhængigt af hinanden begge har sagt, de aldrig har oplevet så stædig en hund, og "at den hund kun gør, hvad den selv vil". Når jeg så også er stædig, så er det klart, at vi får "sammenstød".


  • #19   12. jan 2015 Nej, Maj-Britt det har jeg ikke forsøgt. Det skal prøves straks i aften smiley

  • #20   12. jan 2015 Jeg ville også holde på at han skulle ned
    Evt som maj-britt beskriver
    Men jeg ville også arbejde på tillidsøvelser, for umiddlebart er det manglende tillid til jer jeg tænker
    Og ikke en magtkamp "hvem vinder"


  • #22   12. jan 2015 OK - Jinx. Det har jeg ikke forsøgt. Det må afprøves! Og du har ret. Bruno ved godt, at der kommer noget, når jeg først siger "nej"!
    Ditte, hvordan arbejder man med tillidsøvelser?


  • #24   12. jan 2015 SÅ enig med Anne Julie (og andre!)!!

    Jeg havde ALDRIG fundet i mig i den adfærd - OVERHOVEDET! Uanset hvor søde blå øjne hunden så på mig med før og efter!

    Han må lære, at det ikke kan betale sig at opføre sig sådan - jeg tænker at han måske har oplevet/oplever at I giver efter ind i mellem, når han stiller sig an på den måde? Men det ved jeg jo ikke smiley

    Herhjemme havde vi en KAMP uden lige, med at lære Bodil, at man ikke må grave og bide i sofaen. Når vi nærmede os hende for at smide hende ned, hvis hun begyndte på det, begyndte hun også at bide i/efter os. OG DER GÅR MIN GRÆNSE! Jeg tog fat i dyret og bar hende ned, blev hun ved med at hoppe op/bide/te sig røg hun bag et barnegitter til hun var faldet ned.

    Bodil gør det ikke mere - det tog vel en lille måneds tid at indlære 100% at det IKKE kan betale sig at opføre sig sådan... og i den periode gav vi ALDRIG op, uanset hvor meget hun bed/forsøgte at blive i sofaen.

    Jeg går ikke ind for at vold, slet ikke, og jeg siger ikke at man skal tæve dem, men at tage fat i dem på en måde hvor de ved man mener det, når de selv er i færd med at bide en, DET kan jeg simpelthen ikke se det forkerte i! smiley

    Men det handler om holdning til hundeopdragelse samt hvilken race (dens psyke) man har med at gøre, tror jeg. Der er jo også nogen, som mener at ALT skal og bør indlæres positivt/ved ignorering og at man nærmest ikke må hæve stemmen overfor en hund... Det giver en FB sgu ikke meget for, når den først er komme i gear, så kan jeg kalde nok så meget med godbidder og aktiveringsspil... hun ville give mig fingeren og gnave videre i sofaen smiley


  • #25   12. jan 2015 No'Vi'Ki, jeg tror, at Bruno er "indrettet" lidt på samme måde som din Bodil, for jeg kan lokke med hvad som helst, hvis han har taget nok, han ikke må, og jeg føler også nærmest, at han "giver mig fingeren" smiley Og ja, det kan godt være, at vi har været for eftergivende ved ham. Ingen af os har haft hunde før, og vi har nok tænkt, at "han er da også en sød lille en", hvilket jo så nu er "ris til egen r.." smiley

    Selv om jeg vil forsøger alle nævnte "positiv træningstiltag" tror jeg desværre ikke, at de hjælper, for hvis Bruno først har sat sig noget for, så giver han sig kun, hvis jeg giver ham ost, men det gør jeg ikke, hvis han først har bidt ud efter mig, for så virker det jo nærmest som en belønning for ham.

    Jeg har også forsøgt at gøre mig "ekstra stor" overfor ham ved at "puste mig op" og lave store øjne. Det har "nul og en hat" virkning - øv.


  • #27   12. jan 2015 Marlene: Den 'fejl' begik vi også til at starte med... og jeg vil altså vove at påstå at der findes ting, som bare ikke kan ignoreres væk... Herhjemme er går grænsen ved at bide!!! Eller, der er den faktisk for længst overtrådt!

    Jeg kender SLET Ikke til psyken på din hund, da jeg ikke kender til racerne, så jeg skal passe på med at fortælle dig at du trygt kan gøre som os. FB'ere har en mega robust psyke...

    MEN: jeg synes måske også, mht, det med opvaskemaskinen, at I skal starte med at fjerne muligheden for, at han kan være i nærheden af den mens den bliver tømt... Gør det nemt for jer selv - og efter noget tid kan I se om han stadig har samme idé... sådan gjorde vi med Bodils idé om at gnave i vores udstoppede pingvin - efter døren indtil pågældende værelse simpelthen havde været lukket i en uge, havde hun glemt at den var spændende og lod den bare selv være efter to-tre NEJ'er... uden kamp smiley
    Man kan også fjerne interessen på andre måder, hvis det ikke virker, og der er nogle af de andres råd ret gode: hvis en af jer er ved at tømme/fylde opvaskemaskinen, så kan den anden lege noget med ham ved siden af - legen skal self. starte INDEN i åbner opvaskemaskinen, så han først ser legen og så vælger den til over opvaskemaskinen, når han ser den bliver åbnet. Det er vigtigt at han her får set, at I åbner opvaskemaskinen, men så snart han har set det, skal han ikke gå hen til den, men belønnes for at blive hos den der leger med ham.

    Bider han ville jeg gøre, som jeg har nævnt. VÆK med ham. Det skal I simpelthen bare gøre HELT klart at I IKKE vil acceptere! Sæt ham evt. bag et børnegitter - det virker SÅ super! De kan se at man er der og forstå, at de er 'ekskluderet' - for en FB er det nærmest den største 'straf' man kan give. Hvis de så efter noget tid opdager, at når de bider ryger de der ud, ja så er de ikke mere indviklet skruet sammen oppe i hovedet end at de vil kæde de to ting sammen (handling/konsekvens-opdragelse, hvis du kender det fra psykologien og børneopdragelse!) og (med stor sandsynlighed) stoppe, fordi konsekvensen ved at bide ikke er rar. smiley

    Lave store øjne og puste sig op ville jeg ALDRIG gøre - det er jo truende signaler - og du risikerer bare at han kvitterer med truende signaler... dårlig spiral!
    Du ønsker ikke at true og kue ham, du ønsker at irettesætte, men jo ikke at han bliver bange for dig.


  • #28   12. jan 2015 ... desuden tror jeg meget på konsekvens i hundeopdragelse. Hvis I beslutter at noget skal være på en måde, så skal det være sådan HVER gang.. med KÆMPE TRYK på HVER GANG!

    Det der med at han en gang i mellem godt lige kan slikke leverpostegen af en kniv, for der er jo ikke så meget, og så næste gang ikke må slikke på kniven for denne her gang var der lidt for meget... DET kan i GODT GLEMME at lære ham... det fatter han ikke... enten må man, eller også må man ikke!


  • #30   12. jan 2015 Katrine: Et langt stykke hen ad vejen er vi 100% enige, men jeg er bare af den overbevisning - samt erfaring - at nogle ting simpelthen ikke kan løses ved blødsødenhed, godbidder, afledning og ignorering. Igen: det kan SAGTENS komme an på race, men hos den FB jeg har, og dem jeg kender, forholder det sig altså sådan...

  • #32   12. jan 2015 Jinx: Oh yes - der er EN, som bestemmer... og det er en med over to ben smiley

  • #34   12. jan 2015 Nu har jeg ikke lige læst alle indlæg, men kan se at der allerede er kommet en del gode råd, så det eneste jeg lige vil tilføje, fordi jeg ikke umiddelbart har set andre være inde på det område, er at du på ingen måde må være bange for, at blive bidt! Hvis det bliver nødvendigt for dig, at tage fat i hunden, fordi den f.eks ikke selv vil fjerne sig, fra det den er blevet bedt om, så nytter det ikke noget, at du samtidig er bange for, at han bider dig. Det kan godt være at han gør, men så er det altså bare ærgeligt, for fjernes det skal han!
    Han må på intet tidspunkt kunne mærke frygt ved dig, for hvis du er bange for ham, så stoler du ikke på ham, og hvorfor skulle han så stole på dig?


  • #35   12. jan 2015 Helt ENIG med Camilla!!!

  • #36   13. jan 2015 Tusind tak for alle jeres supergode forslag og svar på mit indlæg. Der er nok at tage fat på og forsøge smiley
    Jeg forsøgte faktisk i går at få Bruno til at hoppe ned fra opvaskemaskinen, når jeg fyldte den - og sørme så, om det ikke lykkedes med godbidder smiley Han hoppede straks op igen, men jeg blev ved og efter en del godbidder - og en MEGET langsommelig fyldning af opvaskemaskinen - lykkedes det faktisk at få ham til at blive nede. Jeg glæder mig til at se i aften, om han kan huske det. Og tænk, jeg troede, at han overhovedet ikke ville værdige godbidderne et blik, men der tog jeg fejl.
    Nu kan jeg så begynde at arbejde på at få ham væk fra under spisebordet, når vi spiser, så han ikke "farer på vores ben", når vi bevæger os smiley
    Det var faktisk en hundetræner, som sagde til mig, at jeg skulle "puste mig op og lave store øjne", og det har jeg så gjort, men nu kan jeg forstå på jer erfarne hundemennesker, at det er helt forkert smiley Jeg kan sørme godt forstå, at Bruno har reageret som han har, når jeg har pustet mig smiley
    Endnu engang tusind tak, det er helt uvurdeligt, at I har tid og lyst til at give videre af jeres viden.


  • #38   13. jan 2015 Nå ok sådan Maj-Britt smiley Det vil jeg forsøge! Han kan allerede sitte, og gør det faktisk af sig selv, når jeg kommer med en godbid (hvis altså ikke lige, han er hoppet op på opvaskemaskinen) smiley

  • #41   13. jan 2015 I kunne nok have rigtig meget glæde af at lære hunden at blive i sin kurv, når I fx. spiser eller fylder opvasker. Det tager self tid at lære vuffi, men hvis den bider ud, når I rører ved den (og den ikke har smerter), så vil alle være bedst tjent med at spisetid=kurvetid smiley

  • #42   15. jan 2015 A-S vi træner allerede kurvetid, men det er svært at få ham til at blive i kurven ;), så vi træner videre. C F du har ret, det er ikke hunden, der skal opdrage os smiley

  • #43   15. jan 2015 Marlene: Hvordan forsøger I at lære ham at blive i kurven? smiley

  • #44   16. jan 2015 No'Vi'Ki jeg kalder på ham, siger "op i kurven", og viser vej med en håndbevægelse, hvor han skal gå hen, når han så er i kurven giver jeg ham en godbid. Derefter siger jeg "vent" (han forstår ikke bliv), og så går jeg et skridt tilbage, hvis han bliver, går jeg endnu et skridt tilbage og hvis ikke begynder jeg forfra med at sige "op i kurven". Har du eventuelt et andet forslag?
    Jeg kom til at tænke på, hvad er en tillidsøvelse? Der var flere her i tråden, som nævnte, at jeg skulle lave tillidsøvelser med Bruno.


  • #46   16. jan 2015 Som Maj-Britt siger. smiley

    Vi var kanon heldige med Bodil. Hun fattede det bare intuitivt da jeg viste hende et stopsignal med hånden mens hun sad i sin kurv og så sagde jeg "blive".
    På det tidspunkt havde hun lært "NEJ"-kommandoen, så da hun prøvede at gå ud, sagde jeg bare "NEJ" og så gik hun tilbage og det fik hun self. en masse ros for, en ny "bliv" med håndtegn.

    Men vi var også VILDT heldige.. har ALDRIG trænet det med godbidder eller noget som helst og hun forstod bare præcis hvad jeg mente aller første gang jeg bad hende om det. Siden da har vi bare en gang i mellem givet hende en godbid når vi har bedt hende om at blive og nu bliver hun siddende indtil hun får kommandoen "fri"... den har hun til gengæld lidt svært ved at fange...

    Maj-Britt: har du nogle idéer til hvordan man kan træne "fri"-kommandoen? Hun sidder sommetider og ligner en der gerne vil ud og piber lidt.... så venter vi til hun er rolig og ikke piber og giver hende da "fri"... men hun sidder sommetider bare og glor på os, i kurven, som om hun ikke forstår, at hun gerne må gå ud.
    Vi har indtil nu trænet den ved at kaste en godbid væk fra os og hende, og så sige fri i det vi kaster. Det var det vi fik at vide til hvalpetræning. smiley


  • #47   17. jan 2015 NoViKi: Træn fri med at kaste et legetøj væk fra kurven imens I siger signalet. Det er fordi hun ikke ved at ordet betyder "ud af kurven", det kan I få printet ind ved at tricke bevægelsen frem med legetøjet smiley

  • #48   17. jan 2015 A-S: er hun så også godt klar over, at det ikke betyder at hun SKAL gå ud, men at hun må, eller kan man overhovedet lære dem det? smiley

  • #49   17. jan 2015 Hehe, jeg tror det kommer lidt med tiden, jeg følte virkelig heller ikke altid Coco helt fattede hvad der foregik, når jeg indlærte noget nyt (ogs selvom hun gjorde det rigtigt vel at mærke) Men nu hvor hun snart er 2 (GISP!) syntes jeg, det virker som om hun på en måde "tænker" mere smiley Det lyder skidt, ikke fordi hun ikke har tænkt før, men hun følger min tankegang bedre jo smiley
    Lige med at blive eller ej i kurven kan I jo med tiden også sætte lidt flere kommandoer på. Coco har fx "tæppe" (som betyder flyt måsen hen på det jeg peger på og bliv der), "kurv" (gå i kurven nu men du behøver ik blive hængende), "fri" (gør hvad du nu har lyst til), "væk" (få måsen væk fra der hvor den nu engang opholder sig) og så self div "kom" kommandoer, nogle er bare sådan "følg med"-agtige, andre er kom herhen til mig nu og sådan smiley De kan lære så meget, når man giver sig tid til det, og Bodil er vidst ikke så gammel, som jeg lige husker?
    (Og sorry for det lange svar-indlæg smiley )


  • #50   17. jan 2015 Ha ha, kender det godt.. I starten troede jeg også nærmest at Bodil havde indlæringsvanskeligheder smiley smiley

    Men god idé, med de mange kommandoer. Lige nu træner vi 'ned' af sofaen bl.a.... det er hun - sjovt nok - ikke helt god til smiley ;)

    Og jo, hun er kun 7,5 måned, så det skal NOK komme. Hun er en dejlig og lærevillig hund smiley


  • #51   17. jan 2015 Det kommer nok ogs an på racen, men jeg syntes at mindes Coco blev rigtig skarp til at fange tingene da hun var ca.8-9-10 mdr og så self herefter, idag er hun super! Mine forældres Bibbi, som er samme race, køn og tre uger yngre, er IKKE ligeså god til at fange træning, for hun er aldrig blevet trænet ret meget. Det med at bruge hjernen er noget de lærer, imens vi træner dem smiley Ja, kender selv border collier, som aldrig er blevet trænet specielt med, og derfor ikke er super hurtige til at lære nyt, sådan er det bare smiley

  • #52   17. jan 2015 A-S: Ja, jeg tror du har helt ret! Sådan er det jo også med mennesker, jo mere vi 'udsættes for' jo bedre bliver vi til at løse problemer smiley Jeg synes hun kan forstå MANGE ting på trods af at hun 'kun' er 7,5 måned...

  • #53   20. jan 2015 Tak A-S og No'Vi'Ki. Jeg træner med Bruno for at han skal blive i kurven, men det er svært for ham, han vil så gerne med, når jeg går tilbage smiley så der må mere træning til smiley Også tak fordi I giver hinanden gode råd her i tråden, dem kan jeg også bruge til noget.

  • #54   20. jan 2015 Marlene, har du indlært et godt "nej"? Forstår han det - og hvordan har du lært ham det? smiley Bodil er SUPER god til nej - det gør virkelig livet (især med en bulldog!!!) SÅ meget nemmere! smiley

  • #55   20. jan 2015 Ja, No'Vi'Ki Bruno forstå helt sikkert godt et nej, men nogle gang vælger han at lade somom, han ikke forstår det smiley Jeg kan faktisk ikke huske, hvordan jeg lærte ham det, men hvis jeg holder en godbid frem og siger nej, så vender han hovedet væk til jeg siger værsgo.

Kommentér på:
Hunden bliver "hidsig"

Annonce