{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.876 visninger | Oprettet:

Bugspytkirtelbetændelse / foder {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Min hanhund har fået bugspytkirtelbetændelse og mavesår. Og lige nu får han Royal Canin Veterinary Diet Dog Gastro Intestinal Low Fat. Men han fungere bare ikke ret godt på det... Han tabte sig 1,5 kg på en uge, så har sat foder mængden op med et halv bæger, så nu får han 3 bæger om dagen.... + ca en dåse tun til alle de piller han skal have. Men ofte så kaster han maden op igen, og jeg tænker det er pga mængden af foder han får i maven.
Så vil gerne høre fra andre med hunde med bugspytkirtlebetændelse, hvad fodre i med?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bugspytkirtelbetændelse / foder
  • #1   30. mar 2015 Jeg har ikke nogen erfaring med bugspytkirtelbetændelse hos hunde, men jeg ville aldrig fodre min hund med Royal canin... Hovedingrediensen i min hunds foder skal være kød, og det skal være kornfrit. Royal Canin opfylder ingen af kriterierne smiley jeg fodrer med taste of the Wild smiley

  • #2   30. mar 2015 Ashley Vinther Tak for dit svar smiley Kan desværre ikke bruge det til meget, da en hund med bugspytkirtelbetændelse, skal fodres med et MEGET lav fedt % og heller ikke et alt for højt protein % så vidt jeg har forstået fra min dyrlæge... Så derfor søger jeg andres erfaringer med hunde med bugspytkirtelbetændelse.

  • #3   30. mar 2015 Nej det skal jeg så ikke gøre mig klog på smiley håber du finder ud af noget. Du må meget gerne skrive opdatering herinde - jeg kan altid bruge info til dyrlægestudiet smiley

  • #4   30. mar 2015 Skal jeg nok smiley Og iøvrigt er jeg heller ikke tosset med royal canin, men han skal jo have noget at spise, indtil jeg får fundet noget andet foder smiley

  • #5   30. mar 2015 Hvad er en lav fedt og protein procent ? Ja jeg har ikke forstand på det , så det var for at have noget at sammenligne med smiley

  • #7   30. mar 2015 Gry S : Råprotein: 22% - Råfedt: 7% det er hvad der er i det RC han får nu.

  • #8   30. mar 2015 Krumme : Bosch Special Light er måske et godt forslag, der er ihvertfald både lav protein og fedt %. Er det et foder du har noget erfaring med ?

  • #9   30. mar 2015 Min tidligere boxertæve havde det også, hun fungerede bare ikke på tørfoder.
    Så jeg råfodrede hende, og det gik faktisk rigtigt godt efterfølgende.
    Fedt blev skåret fra, og ca 1/3 var udkogte usaltede ris, og tilskud af hokamix.
    Du kan prøve at starte op med ris/kylling, evt let kogt til en start, hvid fisk (magert kød) eller torskerogn, og små portioner til at starte med.


  • #10   30. mar 2015 Min kærestes søsters hund har det også.. Hendes hund får både low fat foder og medicin.


    Hunden luftes altid kun i snor. Da hvis hunden har spist noget på vejen så får den det dårligt og kaster op. Selv kylling og en enkelt gulerod så kaster hunden op. Hunden får heller ikke godbidder.. Kun det low fat foder..



  • #12   30. mar 2015 Hvis det er tun på dåse så er det vel tun i vand.. Ikk?

    Har du overvejet om han bliver dårlig af tunen?


  • #13   30. mar 2015 Hvis du skifter foder så rådføre dig lige med dyrlægen først..

    Når det er bugspytkirtelbetændelse så kan det nemt blive kronisk.. Hvis du ikke passer på


  • #14   30. mar 2015 MLA : Det kommer lige med i min overvejelse smiley Han har været på ris og kylling og torskerogn lige da det blev opdaget han var syg. Men hvad så i forhold til protein, er der ikke meget når det er kød man fodre med?

  • #15   30. mar 2015 Når en hund med bugspytkirtelbetændelse kaster op så er det pga den mad han ikke kan fordøje.. Altså tunen..

  • #16   30. mar 2015 Jo det er tun i vand, og dyrlægen er indeover. Problemet er lidt at jeg ikke ved om det er mavesåret der driller, eller foder og evt tunen. Han har fået taget en kontrol prøve for tal på bygspytkirtlen men jeg har ikke fået svar endnu. Han får kvalmestillende piller 45 min inden han får mad. Hans opkast er normal altså ingen blod.

  • #17   30. mar 2015 MyLoveMyLifeMyAngel : Okay så prøver jeg at droppe tunen. Nogen der har en ide til hvad man så kan gemme pillerne i? Torskerogn virker ikke da han bare spytter pillerne ud.

  • #18   30. mar 2015 Du var vel også snakket med dyrlægen om at du giver ham tun ikke?

    Der skal ikke særlig mange dårlige dage (opkastning) før det bliver kronisk så du skal virkelig være varsomt med hvad du giver ham..

    Ring til dyrlægen og fortæl at han ikke er glad for foderet..


  • #19   30. mar 2015 Hans afføring er normal og han kaster somregl kun op 1 gang om dagen og der er oftes om morgen. Han får mad 3 gange om dagen. Syntes bare ikke det gir menning. Men fodret skal skiftes for jeg syntes det er alt for meget han skal have bare for at hold sin vægt, og fodret fylder alt for meget, det er ca lige så let som legasten og når han så skal have 600 gr bliver det til 3 store bæger.

  • #20   30. mar 2015 MyLoveMyLifeMyAngel : Jo det var dyrlægen der sagde at jeg kunne give ham tun. Jeg vil bestemt rådeføre mig med dyrlægen inden jeg skifter foder, men ville bare gerne have nogen andres erfaring med andet foder end RC.

  • #22   30. mar 2015 Tak krumme smiley Tunen bliver droppet så skal jeg bare finde ud af hvad jeg så skal gemme pillerne i.

  • #25   30. mar 2015 Pia : Super forslag smiley Hakket kyllingfars, det må jeg prøve smiley

  • #26   30. mar 2015 Har lige fået svar på tallet og den var slet ikke posetiv mere smiley Så prøver at skifte tunen ud med kylling. Og så må jeg se om det går bedre... Foder skifte er stadig aktuel men først når jeg finder ud af om det er tunens skyld mht opkastning.
    Så kom stadig gerne med jeres erfaringer smiley


  • #30   30. mar 2015 Får han ikke medicin ved siden af?

  • #31   30. mar 2015 Skrigehundens og Brumbassens Moar! : Ved ikke hvordan det med den meget syge hund skal tolkes da du ikke bruger smiler, men det lyder ret negativ... Og jeg ved godt jeg har en meget syg hund, han har været syg den sidste månedes tid og været indlagt, og vi var ikke sikker på han overlevede og jeg har brugt en hulens masse penge på ham, men sagen er at det RC foder bare ikke fungere. Jeg har heller ikke i sinde at skifte foder uden dyrlægens ord for det er okay.
    Men man kan da godt søge råd om andre har fodret med andet foder end RC til en hund med bugspytkirtelbetændelse.


  • #32   30. mar 2015 Han får medicin for hans mavesår og så får han kvalmestillende.


  • #34   30. mar 2015 Det er helt iorden smiley


  • #36   30. mar 2015 Tak for tilbudet, det er sødt af dig smiley Har ikke nogle spørgsmål lige nu, men måske jeg får det senere.

  • #37   30. mar 2015 Pia var hurtigere med svaret omkring protein indholdet i kødet.. og blander du med ris, så kommer det endnu længere ned.
    Det fungerede super til min hund, hun blev 7 og det var ikke sygdommen der tog livet fra hende, men en dårlig ryg.


  • #38   30. mar 2015 Selvfølgelig kan man bruge barf ;-),det gjorde jeg selv,da jeg havde en bugspytkirtelhund,men jeg mener at Hills(fra dyrlægen) har en udgave til bugspytkirtelhunde..

  • #39   30. mar 2015 nu med en Oskar. : Super det vil jeg også lige kigge på så smiley

  • Beanmor *
    Beanmor * Tilmeldt:
    okt 2012

    Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 225
    #40   30. mar 2015 Vores Skipper har lige været syg og fik konstateret forstørret/betændt bugspytkirtel. Han er sat på en fedtfattig diæt med max 10 % fedt. Vi foder kun med kornfrit og det eneste vi kunne finde med max 10 % fedt er fra Olivers http://www.olivers.dk/hund/hundefoder/kornfrit/weight-control-grain-free. Så giver vi også lidt fedtfattigt kød ved siden af.

    Vi bruger torskerogn, fiskeboller og leverpostej fra den grønne slagter til at skjule piller i. God bedring med din hund. smiley



  • #42   31. mar 2015 Red rock, cold river, Wild duck og wide plane fra wolfsblut er også under de 10 % og kornfrit

  • Beanmor *
    Beanmor * Tilmeldt:
    okt 2012

    Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 225
    #43   31. mar 2015 Tak for det, MLA. Det er en stor hjælp, for pillerne fra Olivers er faktisk alt for store til Skipper. smiley

  • #44   31. mar 2015 Mla : Hvor meget skal kød skal en hund på 44 kg have når han får 1/3 ris også?
    Han er ikke overvægtig, hvis det har noget at sige smiley


  • #45   31. mar 2015 Beanmor : pillerne fra olivers er de brune og har de en normal vægt?
    Her tænker jeg på dem han får nu, er små gule piller og de er meget letvægts piller... Og det er det jeg gerne vil væk fra smiley
    Har din dyrlæge godkendt at du giver olivers?


  • #47   31. mar 2015 Fordi det fungerede godt for hende, ren kød gik hun og småbrækkede sig af.
    Jeg eksperimenterede længe for at finde en god ballance.


  • #48   31. mar 2015 Tak for svar smiley Jeg har lige kigget olivers og der er 27 % protein, lyder det ikke af meget? Normalt fodre jeg med kingsmore pure kylling og der er 25 % protein og 14,5 fedt.

  • #49   31. mar 2015 Jeg skal til dyrlægen idag for at hente piller til ham. Så vil jeg lige høre hende hvad max fedt og protein er han må få smiley

  • Beanmor *
    Beanmor * Tilmeldt:
    okt 2012

    Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 225
    #50   31. mar 2015 Anita - Ja, pillerne er brune og ret hårde i det. Vi må bløde dem lidt op i vand, for at vores gamle dreng kan klare dem. smiley

    Vi har kun fået at vide, at vi skal passe på fedtindholdet, som må være max 10 %.


  • #51   31. mar 2015 Beanmor : Jamen det lyder super. Har lige været ved dyrlægen og de sagde også at det vigtigste var fedt % var max 10, og så var protein ikke så vigtig smiley

  • #52   31. mar 2015 Og en opdate på Lillemand (som han bliver kaldt) er at han har kastet op igen her til morgen. Jeg har givet ham rå kyllingfilet til at skjule pillerne i. Så nu har jeg kogt filererne og så må jeg se om det går bedre i morgen...

  • #54   31. mar 2015 Tak og i lige måde med din lille hundebasse smiley Har læstet din tråd igennem, og puha for en omgang i/du også har været igennem smiley

  • #56   31. mar 2015 Jeps smiley Syntes det er fantastisk at man kan få støttet og vejledning her igennem siden smiley

  • #58   31. mar 2015 Være OBS på at det kan være din hund heller ikke kan fordøje kylling.. Og hvis han ikke kan fordøje det og du giver ham det så går det den dårlige vej med bugspytkirtlen..

    Siden han kaster det op også..


  • #59   31. mar 2015 MyLoveMyLifeMyAngel : Dyrlægen tror det er mavesåret der driller endnu. Skal nok være OBS på ham, men kylling er hvad dyrlæger anbefaler som skånekost og meget let fordøjeligt. Han har fået tun til pillerne siden han blev syg og jeg har fået svar de nye prøver på bugspytkirtelen og den var negativ, så jeg tror som dyrlægen at det er mavesåret der driller (ved godt jeg ikke har en rask hund selvom at prøven er negativ, men der er ro på bugspytkirtelen)
    Hvis det er kyllingen eller før tunen er det bare underligt at det kun er 1 gang om morgen han kaster op for han får piller 6 gange om dagen og derved også kylling.


  • #60   1. apr 2015 Opdate på Lillemand, han har ikke kastet op idag, og hvis han ikke kaster sin morgenmad op i morgen, så starter jeg med at fodre halv Nutra Nuggets Lite/senior og halv RC. Den Nutra Nuggets har kun 8 % fedt og 18 % protein og hovedeingridiensen er ris ligesom i RC.

  • #61   5. apr 2015 Det går rigtig fint med foderskifte med Lillemand hans afføring er fin og han vil gerne spise fodret og han får kun mad 2 gange dagligt nu. Han kaster stadig op næsten hver morgen. Det virker som om det er antepsinen han bliver syg af, for det er når han har fået den om morgen, så begynder han at savle og kaster op i løbet af en time... Så idag har jeg valgt ikke at give ham den til morgen og se hvordan det går. Og status indtil nu er at han ikke savler og han ikke har kastet op Overvejer stadig om jeg skal give ham den kl 16.00 og igen til natten, for det er kun om morgenen han plejer at bliver dårlig.....
    Er der andre der har prøvet at det er antepsinen der måske er grunden til opkast????


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #62   5. apr 2015 Ashley Vinther skrev: "Hovedingrediensen i min hunds foder skal være kød, og det skal være kornfrit."

    Rigtig fornuftigt. smiley

    Problemet med korn er, at hvis det ikke bliver behandlet korrekt, så indeholder det fytinsyre, som neutraliserer vores (og hundens) fordøjelsesenzymer, og skaber dermed fordøjelsesproblemer.
    Fytinsyren findes i skaldelene på korn, og flere kerner. Ved bagning kan man neutralisere fytinsyren ved at bage med surdej eller benytte langtidshævning.

    I kan læse om fytinsyre her: http://www.alun.dk/sund-kost/korn.html#

    Ved at fodre sin hund med korn-holdigt tørfoder er der en reel risiko for, at ødelægge hundens fordøjelse, herunder bugspytkirtlen.

    Jeg har selv været syg i mange år p.g.a. fordøjelsesproblemer, som blev totalt negligeret af lægerne. Det eneste de fokuserede på var, at jeg kom af med "noget" hver dag, og så var det ligegyldigt, om det var en krig hver eneste gang.

    Det sjove i det her er så, at det faktisk er min "nye" hund, der ledte mig på sporet af løsningen. smiley
    I foråret 2013 fik jeg ny hund, hele den sommer gik hun og spiste mælkebøtteblomster, hvilket vi grinede lidt af, men jeg gjorde mig dog også nogle tanker om hvad der kunne være i mælkebøtteblomster, som hun havde brug for.
    Da det blev vinter, og der ikke var mælkebøtteblomster, skrabede hun i jorden og gnavede af nogle rødder, og da jeg kiggede nærmere efter kunne jeg se, at det var mælkebøtterødder hun spiste.
    I mælkebøtter er der bitterstoffer.
    Når vi spiser noget med bitterstoffer producerer vores bugspytkirtel fordøjelsesenzymer, som skal bruges til, at fordøje vores mad, så vi kan optage mineraler, vitaminer m.m.
    I januar 2014 begyndte jeg, at råfodre min hund, og nu hvor en ny vinter er forbi kan jeg konstatere, at min hund ikke længere er interesseret i mælkebøtterødder.

    Og efter, at jeg selv er begyndt at indtage bitter-dråber har jeg ikke længere problemer med min fordøjelse, og mine mangelsymptomer er kraftigt på retur.


  • #63   5. apr 2015 Dejlig historie, Cie T smiley
    Kornholdigt foder har også det problem at der er stor risiko for at det indeholder lagermider - og mange hunde (og mennesker) udvikler allergi for dem, og når man først har det er det virkelig noget lort smiley


  • #64   5. apr 2015 Og svampeinfektioner, hotspots, tilbagevendende øreproblemer.. Korn kan være skyld i meget

  • #65   5. apr 2015 Mange tak for dit indlæg Cie T smiley Grunden til jeg valgt Nutra Nuggets var at det var det med lavest fedt % jeg kunne finde, og det var hvad dyrlægen sagde jeg skulle gå efter mht bugspytkirtlen.

  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #66   5. apr 2015 Jeg tør slet ikke blande mig i behandlingen af din hund, men når der er kommet styr på problemerne synes jeg du skal overveje, at fodre din hund på en anden måde, i håb om, at undgå lignende problemer fremover.

Kommentér på:
Bugspytkirtelbetændelse / foder

Annonce