{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.575 visninger | Oprettet:

Sterilisation inden første løbetid?? {{forumTopicSubject}}

Hej
Er der nogen der ved og vil fortælle mig hvad der er ved negative og positive ting ved at sterilisere før første løbetid?
Rosa skal jo steriliseres, og planen har hele tiden været imellem første og anden løbetid, hvilket det også bliver hvis det er bedst.
Skal lige siges at dette intet har med penge at gøre, for jeg betaler hvad det koster uanset!

Men Rosa er jo ikke særlig stor og derfor har jeg det ikke særlig godt med at hun skal i narkose. Jeg ved min dyrlæge er dygtig, men der er altid en risiko. Sagen er nu den at hun ingen tegn viser på at komme i løb foreløbigt, men man ved jo aldrig. Men hendes hjørnetænder falder ikke selv ud, så hun skal i narkose og have dem ud. Vi kan trække den lidt, for de er ikke alle halvt ude endnu (af de blivende) Men nok ikke til midt imellem de to løbetider.
Så er der meget stor forskel på om man gør det før løbetid eller imellem de to første? Kunne man få det hele ordnet på en gang, eller skal jeg vente og så bare fortælle mig selv at selvfølgelig klare hun 2 gange narkose.

Hun er lige blevet 8 mdr, og vejer 1 kg. Jeg tror hendes skelet er ved at være fuldt udvokset, hun skal jo bare sætte muskler og det nu. For hun tager stort set ikke på mere, ca 100g den sidste måned tror jeg.

Men hvad ville i gøre, og hvad er der af negative ting ved det? og positivt selvfølgelig (i behøver ikke nævne de generelle, kun dem ting der er ved at gøre det FØR første løb)

På forhånd tak smiley
Og igen jeg gør hvad der er bedst for min lille pige, ikke hvad der er billigst eller nemmest for mig, for hun betyder for meget til at jeg vil risikere at "skade" hende. Det er jo derfor jeg er bange for narkosen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation inden første løbetid??
  • #3   29. aug 2015 Dyrlægen sagde imellem første eller anden, men vi snakkede heller ikke om dengang om vi skulle/kunne gøre det før.

    Og ja det er jo så et godt spørgsmål om hun gør det, men mon ikke. Den eneste så lille hund jeg "kender" er en han, så det er jo ikke rigtig nogen hjælp smiley

    Jeg gør det ikke, hvis det er sundere for hende at vente, så må jeg leve med 2 gange narkose.


  • #4   29. aug 2015 Jeg har hørt at risikoen for at en tæve udvikler brystkræft skulle mindskes væsentligt, hvis tæven bliver steriliseret inden første løbetid, men om det passer ?

    Kan godt forstå at du er nervøs for bedøvelsen, det skal også tages særdeles alvorligt. Af samme årsag ville jeg også forsøge på, at overtale dyrlægen til at ordne både tænder og sterilisation ved samme lejlighed. Men jeg ved at ikke alle dyrlæger er villige til at operere i både mund og bug samtidig.


  • #5   29. aug 2015 en sterlisation varer en del tid, ca en halv time +-. og hvis den så også skal havde trukket tænder ville den skulle ligge i narkose i en del tid, hvilket ikke er det bedste. jeg har arbejdet hos en dyrelæge hvor jeg var med under operationerne smiley så måske vælger din dyrelæge at det skal ske over to gange i narkose. men kommer self. også and på hvor lang tid din dyrelæge mener at indgrebene varer smiley

  • #6   29. aug 2015 Lucky blev både kastreret og fik revet hvalpe tænder ud på samme tid (Det er jo ikke helt det samme men alligevel) hos den dyrlæge, så det tror jeg godt hun vil.
    Men om hun vil gøre det før første løbetid er et andet spørgsmål smiley

    Brystkræft reduceres også kraftigt imellem de to første, så det gør vidst ikke den store forskel Ann-marie smiley


  • #7   29. aug 2015 Det kan du have ret i Luxen, tak for det, det havde jeg ikke tænkt på. Tror ikke tænderne tager lang tid, men jeg ved det jo selvfølgelig ikke, men jeg tror kun det er de fire hjørnetænder. (kan ikke få lov til at se kindtænder)

  • #8   29. aug 2015 Lyder som om at det vil være en god idé at tage en snak med dyrlægen og høre hvad hun siger.

  • #9   29. aug 2015 Ja det vil jeg også. Ringer til hende på mandag smiley men så vil hun jo nok se tænder, og så skal jeg betale konsultation, nå pyt, det er min lille Rosa det handler om, så kan jeg godt undvære 500 kr smiley

  • #10   29. aug 2015 Jeg har så ikke Været med til at hjælpe til med hvalpe tænder der skulle ud .. så ved ikke hvor stor en rod der er på, men hjørnetænder tager en del tid, ihvertfald på voksne hunde smiley

  • #11   29. aug 2015 Kun det bedste er godt nok til lille prinsesse Rosa smiley smiley

    Hvis dyrlægen ikke ser et problem i at sterilisere samtidig med at trække tænder ud, så ville jeg helt klart få det gjort, også selvom hun endnu ikke har været i løbetid.


  • #15   29. aug 2015 Nadia jeg tror hun følger fint med Mentalt, hun er i hvert fald teenager med stort T pt. smiley Dog blev Lucky kastreret som 8 mdrs, men hans hormoner rasede jo også allerede som 6 mdr, så... Men han er nu blevet helt voksen, eller så voksen som Lucky nu kan være smiley Overfor Rosa er han voksen, men han er moars lille hundehvalp smiley
    Rosa er kun lidt forsigtig (læs ved høje/uventede lyde, nye ting og andre hunde) men det er ikke noget med dårligt sind at gøre, for hun er samtidig skide nysgerrig og fuld af energi og gå på mod, og har ingen problemer med nye mennesker eller noget, så det er jeg ikke nervøs for at det skulle gøre noget.

    Ulla, Luckys hvalpetænders rod (hjørnetænder) havde ret lange rødder hvilket var grunden til at de ikke kom ud selv, men ja kunne da godt være jeg skulle høre hvor lang tid hun tror det tager.

    Men hvis der er for stor chance for at få knoglekræft eller andet negativt, har jeg ikke lyst til at gøre det samtidig :s Den er ski lidt svær..
    Hun er jo stort set eller helt udvokset, så måske det er mere ved større hunde, som ikke er færdig udvokset, at det kan være et problem?


  • #18   29. aug 2015 Nadia, synes jeg har hørt noget om knogler, men hvad det var, ved jeg ikke, og om det var generelt eller ved ikke udvoksede hunde eller hvordan ved jeg ikke.
    Mange hunde kommer jo i løbetid før de er udvoksede, så det ville jo give fin mening, men Rosa er jo hurtigt udvokset, fordi hun ikke bliver særlig stor smiley
    Lucky tog f.eks. kun 400g på fra 6 mdr til fuld udvokset.


  • #19   29. aug 2015 Ja, er ikke i tvivl om om hun skal ordnes, for det skal hun, men om det er nu her eller når hun (forhåbentligt) har været i første løb, er jeg i tvivl om. Men der er nok ikke andet for end at snakke med dyrlægen om hvad hun synes.

  • #23   29. aug 2015 Tak Ulla, men det hjælper jo ikke så meget, hvis der så bare er noget andet som sættes op. Men har lige skrevet en mail til min dyrlæge. Kom i tanke om at hun har en mail man kan skrive til, så må vi se hvad hun siger.
    Siger hun at der ikke er den store forskel i risiko for noget, (negativt) så får jeg det gjort sammen med mælketænder, ellers venter jeg smiley


  • #26   29. aug 2015 Hvad så hvis hun slet ikke går i løb ? smiley
    Hun begynder vil ikke at vokse igen, bare fordi hun bliver steriliseret ??

    Men tak for svar smiley


  • #28   29. aug 2015 Det er nu heller ikke fordi jeg ikke tror at hun gør.
    Men hvad så hvis hun først kommer i løb som 2 årig f.eks. Så vokser hun indtil hun er 2, selvom egentligt er fuldudvokset?
    Og hvad med de hunde der går i løb virkelig tidligt, så vokser de bare ikke mere?


  • #30   29. aug 2015 Jeg har hørt at en tidlig kastration af hanhunde kunne resultere i mindre vækst/mindre maskulint udtryk, men må indrømme at jeg mest hælder til at det er en skrøne.
    Min engelske mastiff blev kastreret inden han blev kønsmoden, og nej, han lærte aldrig helt at lette ben, men han var ganske dygtig til at markere uden at lette det ene ben. Ingen var i tvivl om at det var en hanhund, hverken mht. udseende, pondus, eller adfærd. Han var højere og meget kraftigere end sin søster, som var 1 år ældre. Han vejede 95 kg, uden at være for fed (hans far vejede 102 kg), så hans vækst blev absolut ikke stoppet af en kastration.
    Jeg ved at det er meget brugt både i USA, samt indenfor katteverdenen at neutralisere meget tidligt. Tænker at det generelt ikke giver de store problemer med tidlig neutralisering. Så jeg kan ikke forestille mig at det vil give voldsomt mange problemer at neutralisere Rosa tidligt.


  • #31   29. aug 2015 Jeg ville absolut vente smiley
    Det er helt utroligt så meget udvikling der sker ifm. den første løbetid, det syntes jeg virkelig, man skal lade sin hund få med. Personligt ville jeg vente til efter 2. løbetid, hvis jeg nogensinde skulle sterilisere en hund, da jeg også har oplevet stor udvikling ifm. 2. løbetid.
    Jeg mener, du har sagt, Rosa virkede til at udvikle sig lidt langsomt, mon ikke hun ville have godt af at modnes lidt i hovedet først? smiley

    Derudover så er de hunde, jeg kender, der er blevet steriliseret, blevet en del mere bløde i omgangen med andre hunde, jeg vil næsten sige underdanige.. Det er for mig en stor årsag til, at jeg har bestemt, Coco ikke skal steriliseres, før hun bliver noget ældre, og risikoen livmoderbetændelse stiger.


  • #34   29. aug 2015 Ved kattene får man det typisk gjort inden første løbetid, og de stopper hverken i vækst eller vokser i stykker. Faktisk har det vist sig, at de vokser lidt længere tid, end hvis de neutraliseres senere.

    Så der findes mange skrøner, fordomme og meninger. Jeg ville helt klart spørge dyrlægen. smiley


  • #35   29. aug 2015 Først tusind tak for alle svar, jeg har taget dem alle til mig! smiley
    Jeg har skrevet til dyrlægen og venter nu på svar, det får jeg nok engang i næste uge.

    Rosa var lidt langsom i udvikling i forhold til de andre hvalpe i starten, men er kommer efter det, vi snakkede et par dage, og at hun bare havde lidt længere tid om at være helt stabil på benene, altså ikke psykisk, der tror jeg nu hun har været fint med, hun har blot taget tingene meget langsommere fordi hun jo sov en del mere, fordi hendes lille krop hurtigere kørte træt, men hun har kunnet alt hvad andre hvalpe kan.
    Der er ingen tvivl om at hun er teenager lige pt. Og hun er meget meget anderledes i forhold til alt end hun var da hun var yngre. Vi går forbi en have stort set hver dag, hvor der bor en westie og den er ofte ude, og Rosa skaber sig som jeg ved ikke hvad, for at komme hen og snakke med den (Det går hun selvfølgelig ikke lov til) Og når vi møder andre hunde, er hun stadig lidt underdanig, men fimser rundt og skal snuse og snakke med dem. Så er overhovedet ikke nervøs ved den del.

    jeg tænker så lidt, at jeg godt forstår at i har oplevet noget modning, men i ved vel ikke om de have fået samme modning alligevel, måske over lidt længere tid, for i har jo ikke prøvet at få ordnet tæven før. smiley altså ikke fordi jeg ikke vil tro på at i har ret eller noget, men dens hjerne stopper jo ikke med at udvikle sig, selvom man fjerner hvalpemaskineriet tænker jeg. Jeg ved godt man fjerner nogle hormoner, men Lucky stoppede da ikke med at blive voksen og fornuftig selvom han blev kastrat.

    Jeg kan jo altså heller ikke sige om Rosa kan eller har været i en hvid løbetid, for hun er altid mor syg, og Lucky reagere generelt ikke på løbetids tæver (tror jeg ikke, han har aldrig reageret på en hund sådan, så ved ikke om vi har mødt nogle i løbetid)


    Jeg vil i hvert fald snakke med min dyrlæge om de ting der er blevet nævnt i denne tråd, og hvis hun siger at der er stor risiko for noget, så venter vi. smiley Siger hun at hun vurdere at Rosa kommer til at klare sig fint alligevel, får vi det nok ordnet.

    Susanne, tak for din erfaring med Katte, jeg ved ikke hvor stor forskel der er på hunde og katte lige med hensyn til det, men det er jo som du siger meget normalt at få ordnet kattene tidligt.


  • #36   29. aug 2015 Væksten sidder i hypofysen og ikke i hormonerne. smiley

  • #39   29. aug 2015 Min skal altså ordnes uanset, for jeg gider ikke en løbetids tæve, når jeg har en hanhund. For jeg kan jo ikke vide om han aldrig finder på noget, og har ikke mulighed for at adskille dem, eller kyle en af dem hen til en anden person i den tid smiley
    Kan adskille dem imens jeg lige går ned og handler, men ikke i mange timer dagligt.

    Nå men igen tusind tak for erfaringer. Jeg har været sammen med Søde Nadia i dag, og blev enige om at jeg gør hvad dyrlægen siger er bedst smiley


  • #40   29. aug 2015 nu har jeg altså ikke lige læst reporten (sorry) Men det er da værd at kigge på og tage med, hvis man ikke står med en hanhund i huset osv smiley
    Og når man skal snakke med andre om hvorvidt det er en god ide eller ikke.


  • #42   31. aug 2015 Så har jeg været i kontakt med min dyrlæge, som siger at hun ikke vil gøre det før, fordi ved at gøre det imellem to er der nogle "fordele", og jeg citere:
    så er der mindst mulige hormonelle forstyrrelser, hvilket betyder mindre blødningstendens under selve opererationen, hurtigere heling samt mindre adfærdsmæssigt efterspil.

    Så vi har bestemt at hun må i narkose to gange, der er ikke andet for. Jeg vil ikke risikere at noget går galt, fordi jeg er bange for narkosen. Og jeg stoler 110% på at min dyrlæge ved hvad hun laver smiley
    jeg ser bestemt stadig ikke frem til to omgange narkose, men hellere det, end have en lille Rosa som skal have det skidt rigtig længe, fordi hun blev ordnet for tidligt.


  • #43   31. aug 2015 Det lyder som en god beslutning smiley

  • #44   31. aug 2015 Ja det tror jeg også. hvis hun ikke havde sagt nogle så vigtige ting, så havde jeg nok bare fået det gjort, men nej vil ikke risikere noget, hun er jo mors lille prinsesse smiley
    Jeg snakkede med Nadia om det, og narkosen er jo det "mindst" farlige, og de har da også marsvin og den slags inde, så kan de vel også klare en meget lille bitte hund smiley


  • #45   31. aug 2015 Det vigtigste er helt klart at du skal gøre det, som du føler dig mest tryg ved. Og mon ikke at de passer godt på lille prinsesse Rosa ? smiley

  • #46   31. aug 2015 Jo, de plejer da at passe godt på lille Lucky, så mon ikke de også passer på min lille Rosa. Jeg tror egentligt det værste for hende bliver at vi går fra hende, og at hun skal sidde i et bur helt alene i verden, det tror jeg ikke hun bliver særlig glad for.
    De plejer at sige at Lucky er så nem, hvis de ikke lige snakker med ham, ligger han sig bare til at sove. men han bliver nu glad når vi så henter ham igen, selvom han plejer at være for træt til sådan rigtig at reagere, men man kan tydeligt se på især hans øjne, at åh nu kom mor og hentede mig smiley


  • #47   31. aug 2015 Du kan jo spørge om du må blive indtil hun bliver bedøvet ? Det tillader en del dyrlæger.

  • #48   31. aug 2015 Ja, men plejer at aflevere om formiddagen og så hente om eftermiddagen (ligeså snart han har været vågen nok til at komme hjem)

    Men kunne da høre om jeg kunne aflevere hende og de så tog hende ind stort set med det samme, så hun ikke kom til at sidde i buret. Men mon ikke de ordner den slags som noget af det første (måske ikke lige tænder, men sterilisation) så de kan holde øje med at alt er som det skal være resten af dagen, inden de kommer hjem. smiley
    men må jo bare spørge om jeg må være hos hende ind til.


  • #49   31. aug 2015 De fleste dyrlæger plejer at være ret gode til at tage hensyn til hvis man har en hund, eller en ejer med særlige behov smiley Der sker jo ikke noget ved at spørge smiley

  • #50   31. aug 2015 Nej smiley Tænker jeg jo bare kan aflevere hende lige inden hun skal ind, så hun ikke skal sidde så længe. Hun er desværre lidt moar afhængig nogle gange smiley Og jeg er lidt for hunde afhængig.

  • #51   31. aug 2015 Min mastiff var meget mor-dårlig som unghund, så der blev jeg til han var bedøvet, og så aftalte vi at dyrlægen skulle ringe, når han begyndte at vågne, så han kunne blive hentet smiley

  • #52   31. aug 2015 Første gang Lucky var i Narkose, hentede jeg ham inden han var ordentligt vågen, det var som at få en slaske dukke med hjem, og endte med at han tissede på sig selv to gange i søvne, han var helt væk smiley
    Sidste gang var han bare træt og virkelig virkelig mor syg, han skulle bare ligge oppe hos mig. Ikke engang tasken på en stol ved siden af, så jeg bare havde en hånd hos ham var nok, nej han skulle ligge ovre i mine arme smiley


  • #53   31. aug 2015 Det er jo fordelen ved en chi. Den er ikke helt så tung at have på skødet, som en mastiff smiley

  • #54   31. aug 2015 Haha nej, men tung nok når det er hele dagen og aftenen, måtte knap nok lave aftensmad for ham smiley

  • #55   31. aug 2015 Så må kæresten da se at komme ind i kampen, og sørge for aftensmad smiley Han kan vel nok se at du har "travlt" smiley

  • #56   31. aug 2015 Haha ja. Kan ikke lige huske hvorfor jeg skulle lave mad, men vi skulle vel have noget det kun var mig der kunne finde ud af at lave eller et eller andet smiley

  • #57   31. aug 2015 Så må du planlægge det lidt bedre, når Rosa skal afsted: Manden står for ALT det huslige, mens du har "travlt" med at kramme Rosa smiley

  • #58   31. aug 2015 Haha ja smiley mon ikke jeg bare laver så der er rester eller rugbrød på menuen den dag smiley

  • #59   31. aug 2015 Jo, eller pizza smiley

  • #60   31. aug 2015 hehe, jeg tvivler på at vi får råd til Pizza når der skal betales dyrlægeregning smiley

  • #61   31. aug 2015 Nårh ja, det kan du selvfølgelig have ret i smiley Men en god gryderret fra dagen før, bliver jo også bare bedre af at stå og trække en dag smiley

  • #62   31. aug 2015 Det er jo det. Det minder mig om at jeg skal stoppe med overspringshandlinger, lave historie og aftensmad. Vi skal nemlig have irsk stuvning, så det skal jo stå lidt tid smiley

  • #63   31. aug 2015 God plan ! Sidder også bare her og drikker kaffe/hygger, selvom jeg burde være i gang med at skille mit karlekammerskab ad og flytte det smiley Suk, må hellere tage mig sammen smiley

  • #64   31. aug 2015 Min historie aflevering, skal sendes afsted i dag, så jeg skal være færdig, selvom jeg ikke lige føler for det, men sådan er det jo smiley

  • #65   31. aug 2015 Vi må se at komme i gang ! Vender dog frygteligt tilbage i aften smiley God fornøjelse med historieopgaven smiley

  • #66   31. aug 2015 Mange tak, i lige måde smiley Jeg mangler heldigvis ikke så meget, skal bare tage mig sammen.
    Det gjorde jeg så, og nu sidder jeg her igen. jeg har rygrad som en regneorm smiley


  • #67   4. sep 2015 Ved ikke om det er skrevet, men du kan ikke få begge dele ordnet på en gang

  • #68   4. sep 2015 Hov, gammel tråd smiley

  • #69   4. sep 2015 Det gør ikke noget Nu som, men det kunne jeg altså godt, hvis ellers det havde passet med løbetiden.

    Men det gør det ikke, så jeg venter på at få en tid til at ordnet tænder, de har nemlig ferie i denne uge, og har det bedst med at det er min egen dyrlæge der gør det. smiley


  • #70   4. sep 2015 Okay jeg ved bare at min egen dyrlæge ikke operere to steder på en gang nemlig smiley

  • #71   4. sep 2015 Jeg tror heller ikke min gør, hvis det er noget større. Men det er heldigvis bare "lige" 4 hjørnetænder der skal rives ud, det tager hende ikke mange minutter, og er jo ikke noget der sådan kræver så meget, andet end vådfoder bagefter.

    Havde det været noget andet, eller en større op. for at få tænderne ud, så gjorde hun heller ikke. Hvis hun f.eks. skulle til at skære i tandkødet for at få dem ud, som en anden var ude for i en tråd herinde for et par dage siden. smiley

    Men uanset tak for din besked, altid dejligt med folks erfaringer og viden.


  • #72   4. sep 2015 Så lidt smiley

Kommentér på:
Sterilisation inden første løbetid??

Annonce