{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Fordomme mod andre hunderacer? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Laver egentlig dette forum fordi jeg er nysgerrig på om andre har det som mig?
Jeg er opvokset i en familie med labrador og en far der er MEGET imod "tæppetissere". Derfor har jeg desværre fået en fordom med mig fra barndommen om de små hunde. Har altid selv haft store hunde og bryder mig egentlig ikke om de små hunde, kunne ikke rigtig se pointen i at have en lille skødehund, indtil jeg i fredags skulle passe en bichon havanais og faktisk blev lidt forelsket i ham. Han er dejlig stille og rolig, lærerig ( måske faktisk mere end de større racer ) og så er der jo massere af energi i dem når man er ude og gå.
Min pointe med dette er egenligt bare at høre om andre også har fordomme mod racer eller andet de ikke selv har arbejdet med? Jeg vil gerne indrømme at jeg er blevet positivt overrasket !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordomme mod andre hunderacer?
  • #1   17. jan 2016 Jeg ved ikke om det er fordomme, men der er racer jeg bedere kan lide end andre baseret på personlige erfaringer

  • #2   17. jan 2016 Det vil jeg ikke kalde fordomme hvis du har erfaringer med dem. Jeg havde jo lavet fordomme pga. Min fars mening om små hunde. Havde aldrig selv haft erfaringer med dem.

  • #4   17. jan 2016 Jeg har også altid været til store hunde og syntes små hunde var nogle larmende irriterende nogle, så lærte jeg nogle dejlige kvinder at kende og den ene havde en shih tzu blanding, jeg blev total forelsket og det blev han vist også lidt, for hver gang jeg var i samme rum som ham vovsen, delte vi stol smiley da en af hans voksne hvalpe, manglede nyt hjem, så var jeg klar og fik min elskede gulvmoppe(Sigurd) alle de ting hans tidligere ejer påpegede at han ikke kunne eller ville, tja det hold ikke stik, han blev min tro følger og jeg har aldrig mødt en hund med så meget personlighed som han, hans far og søskende og 1 1/2år efter min gulvmoppe måtte aflives pga helbredet, ja der savner jeg ham stadig hver dag, selvom jeg har den dejligste hund nu,, men har bestemt mig for at når Caos bliver gammel om 100år smiley så skal jeg ha shih tzu eller lignende race igen, de er kærlige, inteligente, lærenemme og dejlige i de rette hænder

  • #5   17. jan 2016 Ved ikke om det fordom, men fik afvide som barn at jeg skulle holde mig fra de røde gravhunde, fordi de er arrig og bider og det gjorde jeg og alligevel blev jeg bidt to gange af sådan en og i dag er jeg stadigvæk bange for dem. Men har mødt en jeg kunne sidde sammen med. Men på over 10 år er det den eneste. Går gerne en stor bue uden om dem:/

  • #6   17. jan 2016 Jeg er opvokset i en familie der er MEGET imod racehunde smiley

    Ej, det var bare lige det første jeg kom i tanke om da jeg læste din sætning. Heldigvis blev jeg klogere og arvede ikke fordommen mod stamtavler smiley
    Men nej jeg har egentlig ikke fordomme mod bestemte hunderacer, der er da nogle jeg ikke bryder mig om, men ikke fx. fordomme mod tæppetissere.


  • #7   17. jan 2016 En af mine gamle veninders mand ku ikke lide små hunde. Så skulle hun sitte Pixel..... nu kan han ikke lide små hunde, KUN Pixel.
    Hun lavede lige plirreren og så viklevikle omkring sin pote. Det samme skete med hans kammerater... var sgu lidt sjovt at se en gruppe kæmpehøje og muskuløse gutter lalle rundt med min lille uldbold, hehe


  • #9   17. jan 2016 Jeg har en fordom om, at bull terriere er nogle stædige ballademagere, som aldrig kan være seriøse, hahah ^^

    Om det passer, det ved jeg ikke, for jeg har faktisk aldrig mødt en "ordentligt".


  • #10   17. jan 2016 jeg mener ikke jeg har fordomme mod hunde, og bliver ret irriteret når jeg møder den der holdning at små hunde ikke er rigtige hunde ... jeg mener at det der sidder mellem ørene er vigtigere end afstanden fra pote til hoved.

  • #12   17. jan 2016 @ AT ,,, det kan jeg bedre tilslutte mig, har også nogle fordomme om hvilke ejere der vælger specifikke racer .... ikke generelt , men nogle ...

  • #13   17. jan 2016 Jeg tror egentligt den eneste race, som jeg sådan helt inderligt har en fordom om er gravhunde, men det er nok fordi jeg er skide bange for dem, fordi jeg blev bidt af en da jeg var helt lille. jeg kan ikke selv huske det, men kan godt huske hunden og var skide bange for den.
    jeg har dog hørt at de ikke altid er små arrige sataner, så hundene har da fået lov til at hilse på en enkelt eller to. Håber dog at jeg en dag selv tør at snakke med dem, for ud fra hvad jeg høre herinde, lyder de faktisk som om de godt kan være nogle rigtig søde hunde smiley


  • #14   17. jan 2016 Jeg har som sådan ikke fordomme mod nogle racer - har dælme flere fordomme mod nogle af ejerne smiley

    Dog er der da nogle af racerne der ikke siger mig en dyt, de kan være noget så flinke og rare men skal ikke selv eje dem. Eksempel kan være chihuahua. Syntes dog alle hvalpe er søde, uanset race smiley

    Er personligt mest til molosserne, at møde sådan en på gaden kan få mig til at vende hovedet.

    Og Fünke: Er du Fünke på hestegalleri også? smiley


  • #15   17. jan 2016 Louise: haha ja, jeg spottede dig også derinde smiley

  • #16   17. jan 2016 Haha syntes nok smiley skide træls med de profilbilleder. For mig der ser du ud som dit billede på hestegalleri, så lidt forvirrende smiley

  • #17   17. jan 2016 Jeg er ikke til mini hunde.

    De skønneste hunde jeg mødte som barn var mellemstore eller store hunde. Når dit tidligste hundeminde er, at din morbrors broholmer vasker dine tæer og det kilder så dejligt...! Så er stilen lagt!
    Jeg er til mellemstore og store samarbejdsorienterede hunde...

    Den anden ting er, at jeg er vokset op med en flok gårdkatte, som havde imponerende jagtinstinkter og evner.

    Grundlæggende ville det være ekstremt pinligt, hvis min hund blev ædt af en kat!.. Og jeg har set en 2 kg kat tæve 30 kg jagthund! Nu har jeg hele livet haft katte af samme slægt, og dem vil jeg beholde, så små hunde skal jeg ikke nyde noget af! Jeg er simpelthen bange for at de kommer til skade!

    Og så kan jeg heller ikke lide deres lyse stemmer og trippende gangart. Det matcher jo ikke den definition på normal, som jeg lærte via barndommens hunde oplevelser.


  • #18   17. jan 2016 Jeg er også blevet bidt af gravhunde og cairnterrier samt en westie...det har gjort mig ekstremt fordomsfuld overfor dem...som nogle små hidsige sataner -og det er SÅ gjort til skamme..

    Jeg har mødt de herligste og sødeste fjollede gravhunde og "små ruhårede terriere"

    Derudover må jeg indrømme jeg aldrig har været specielt til mynderne...de har udover udseendet ikke har tiltalt mig -altid virket så intetsigende på mig...INDTIL..ja..det startede herinde, hvor Kirsten og hendes skønne whipper og så Danielle's Myrna...-jeg er godt nok forelsket smiley


  • #19   17. jan 2016 Jeg kan ikke klare EB smiley

    Jeg bliver sindsyg oven i bøtten af at høre en hund der lyder som om den burde ligge i en respirator smiley
    De lyder som om de ikke kan trække vejret smiley I alt fald alle dem jeg har mødt til dato smiley


  • #21   17. jan 2016 Jeg hader folk med fordomme

  • #23   17. jan 2016 smiley Nå ok smiley

  • #24   17. jan 2016 Fordomme eller hear-say ... der går jo sjældent røg af en brand uden der er ild i køkkenet, tænker jeg ?

    Jeg har .. en "opfattelse" af visse racer .. og har oplevet at min opfattelse i langt de fleste tilfælde holder stik. Ja, man kan da møde individer af en race man ellers ikke bryder sig om, som er OK, men generelt så synes jeg at min opfattelse af en race holder ved et personligt møde.

    Jeg har en ting med tervueren - og dem jeg har mødt af racen, vel en 10-12 stykker, har i fin stil levet op til min opfattelse af dem.
    Er alle så sådan ? Næ, formentlig ikke - men hvis jeg skulle fortælle en anden om hvordan tervueren er, ville personen få en opfattelse, baseret på mine erfaringer.

    Er der så tale om fordom - eller "based on true story" mon ?


  • #25   17. jan 2016 Jeg har altid ment at hunde under knæhøjde, det var bare ligemeget. Altid opfattet dem som hysteriske, forkælede og absolut dødkedelige. Er selv opvokset med slædehunde, og senere cocker spaniels.
    Men her blev det så kompromiset for at få overtalt manden som absolut aldrig har haft hund. Han Ville kun gå med til lille hund. Han er blandet af 3 skødehunde og er absolut ikke kedelig. Han er nok den bedste hund jeg har haft, lærerig, kvik og god til agility, elsker lange turer og svære opgave løsninger.
    Har helt skiftet holdning, jeg har kun et lille men. Der er langt ned, når man skal give godbid smiley smiley


  • #26   17. jan 2016 Jeg havde fordomme mod Chi'er ...så fik jeg en selv ved et uheld, og alle fordomme blev bekræftet smiley

  • #28   18. jan 2016 ... og jeg har så en af de racer som mange har fordomme imod. Jeg har en Dobermann og oplever at mange tror at det er en farlig hund. Som Martine siger så er går der sjældent røg af en brand uden at der er ild. Racen har tidligere haft et særdeles dubiøst temperament (usikre og temmelig 'hyssede'). Der findes stadig eksemplarer med ikke særlig gode temperamenter, men de fleste er efterhånden bare lalleglade hoppebolde. Men det tager lang tid at ændre på en godt indgroet fordom; min dober gør dog sit bedste for at ændre på den smiley

  • #30   18. jan 2016 Xenia. Kunne godt tænke mig at høre hvad de fordomme er omkring mopsen ??

  • #34   18. jan 2016 # 27 ....skotter er ikke sure og ustabile er de slet ikke, men egenrådige det er de, det er den del af skottens mentalitet ...og imo charme

  • #35   18. jan 2016 Xenia: det helt iorden skulle bare høre om det var noget sind noget smiley for kender en del og personligt elsker jeg dem, men er også til fladnæset racer smiley

Kommentér på:
Fordomme mod andre hunderacer?

Annonce