{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.730 visninger | Oprettet:

Klip af Cairn terrier {{forumTopicSubject}}

Hejsa,
For nogle år siden begyndte vi at få klippet vores Cairn fordi vi fandt ud af at hun havde en "fejl" i pelsen, så hun ingen under uld har.

Efter at have fået hende hjem fra frisør et par gange og været utilfreds med det, er jeg nu begyndt at gøre det selv.

Derfor vil jeg gerne hører om der er noget, som gør det samme, og som har nogle gode råd? Jeg har en del forskellige sakse, til poter, lang pæls osv. jeg har også en trimmesten til hendes ører og ansigt, hvor pelsen er "som den skal være". Jeg har dog problemer med at hun fælder en del. Jeg har sådan en slags "furmineiser", men er bange for at bruge den for meget af hensyn til pelsen.

Jeg har kigget lidt på sådan en trimmer. - det ser jo dejligt nemt ud, men jeg er lidt i tvivl om det kan gå ind og ødelægge pelsen?

Er der nogen som har noget erfaring de vil dele? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klip af Cairn terrier
  • #1   25. aug 2016 Jeg troede netop ikke at en Cairn skulle klippes med maskine, men plukkes ligesom de andre ruhåret terrier

  • #2   25. aug 2016 Hijacks -men TS skriver jo at pelsen ikke er så god. Så kan det sagtens tænkes at den ikke kan trimmes, men er nødt til at blive klippet smiley

  • #3   25. aug 2016 Ja, men som jeg skrev så har kun en fejl i pelsen og har altså ikke noget rug hår smiley Vi har trimmet hende de første par år, hvilket helt sikkert har gjort ondt fordi de bare har revet "alm" hår ud, så nu er hun i øvrigt også bange for at komme til frisør.

  • #4   25. aug 2016 Ja, en anden hundefrisør gjorde os opmærksom på at hun kun havde rughår i hovedet og helt oppe i nakken, så derfor klipper vi hende nu smiley

  • #5   25. aug 2016 Jo men jeg ved fra ruhåret Jack's at hvis ikke man plukker, så får den nemlig dårlig pels ved ikke at få underuld. Det bliver noget blødt, fåret pels der filtrer helt sindssygt. Tænkte derfor lidt at det vil blive en ond cirkel at blive ved med at klippe

  • #6   25. aug 2016 Hendes pels er nu fin nok, filtre ikke. Men hun fælder. men tænker det er fordi jeg ikke kommer i bund når jeg klipper.

    Men altså, vi gør bare hvad vi fik anbefalet af frisøren..


  • #7   25. aug 2016 Hos Westie og Cairn forekommer, der blødpelsede individer, som ikke har korrekte trimmepelse. Og ja, det er nogle møgpelse, der kræver temmelig meget vedligehold for ikke at blive en stor filterpude. Jeg kender en fejlpelset cairn, der bliver klippet med maskine.
    De er ikke blevet blødpelsede fordi der er blevet klippet; de er simpelthen født med en fejlpels.


  • #8   25. aug 2016 Og jeg er bare glad for at mine er glathåret smiley
    Jeg var bare nysgerrig og håber at nogle kan give dig svar


  • #9   25. aug 2016 Jeg tror også bare, at jeg tænker, at det er synd at trimme hende, når hun ingen under uld har, fordi det gør mega ondt. Og så tager det jo 3 timer - det er altså tre timer som er meget ubehagelige for hende..

  • #10   25. aug 2016 Hej Mette Marie,
    Tak for det.
    Ja hendes pels er selvfølgelig blødere fordi den ikke er rug, som den burde være.

    Og ja, der er meget arbejde. Også derfor jeg var nysgerrig på om der var nogen som brugte en maskine. Tak for det.


  • #11   25. aug 2016 "Men hun fælder. men tænker det er fordi jeg ikke kommer i bund når jeg klipper. " Nej, det er fordi hun ikke har en trimmepels smiley Din hund vil fælde når ikke man kan lave stuntet med at trække de døde hår ud af pelsen som på en normal trimmehund.

  • #12   25. aug 2016 Ja, det var heller ikke noget problem hvis pelsen var som den burde. Men hun er nu dejlig alligevel smiley

  • #13   25. aug 2016 Mette Marie, ja det giver selvfølgelig mening smiley

  • #14   25. aug 2016 Tak for jeres svar.

    Jeg tror jeg skal ud og prøve at købe en trimmemaskine/elektrisk klippe fidus.


  • #16   25. aug 2016 Hun bliver langhåret og trænger ca hver 3 mdr. Så tænker at den der trimme maskine netop er let, fordi man bare "reder" pelsen af - og så klipper facon bagefter. Trimmer også hendes ansigt, hvor der er pelsen som den skal være.

  • #17   25. aug 2016 Hunden vil jo fælde selv om du klipper den med maskine, det handler ikke om klipning med om at komme i bund med en kam/børste, hunden skal silpenhen passes som en hver anden Fældende hunderace, børstes grundig i bund med en god børste eller strigle og redes igennem med en fintanbet kam, et godt bad kan hjælpe til at fjerne løse hår;)

  • #18   25. aug 2016 Det er ikke kun hver 3 måned du skal børste, det er måske dagligt eller ugentligt;)

  • #19   25. aug 2016 Ja det er jeg også begyndt på, for at tage noget af al den pels - det er jo så varm for hende også smiley Men klipper ca. hver 3 mdr.

  • #20   25. aug 2016 Tror du jeg skal klippe det ofter?

  • #22   25. aug 2016 Du kan ikke klippe dig ud af fældning -klipningen gør jo kun pelsen kortere, den fjerner ikke løse hår. Så hvis fældning er et problem, skal der børstes oftere.

  • #23   25. aug 2016 Den dværschnauzer jeg kender, som jo skal have noget ru pels, den er blevet klippet, så hun er bølget og blød. Hun bliver i hvert fald klippet med maskine og "finjusteret" med saks.

  • #24   25. aug 2016 Okay.
    Man skal lige vende sig til at det er en anden pels end forventet. Jeg må i gang med kam noget oftere og så skal jeg have købt en maskine smiley


  • #25   25. aug 2016 Enig med de andre, du skal ikke klippe oftere, men rede/børste meget oftere, måske dagligt og helt i bund, ikke bare "oven på" pelsen;) om du klipper med saks eller maskine har intet at sige, faktisk er det nok ikke nogen fordel at klippe for kort, lidt længere pels er ofte nemmere at rede af;)
    Så børst og red igennem ofte måske dagligt, et bad hjælper til med at løsne de døde hår, måske en gang månedligt;) justering med saks efter behov, køb gode karter/strigler og kamme i stedet for en maskinklipper smiley


  • #26   25. aug 2016 Jeg forstår ikke helt dit indlæg. Du skiftes til at skrive at hun mangler underuld og ru hår. Mangler hun uld, kan hun jo sagtens trimmes. det er bare vigtigt at hun trimmes så der er flere lag. Ellers bliver hun noget bar. Har hun blød pels og underuld, så må du ikke trimme hende men klip hende med maskine på kroppen og så med saks i hoved og ben samt overgange.

  • #27   25. aug 2016 furminator er ikke til at klippe eller trimme med.

    den er til at fjerne løst underuld med.

    hvis det fjerner det der ikke er løst bruger du den for meget


  • #28   25. aug 2016 @Louise: "Du skiftes til at skrive at hun mangler underuld og ru hår" Hov jeg havde fuldstændigt misset det med den manglende uld. Jeg gik ind og kiggede på billeder på TS profil og synes nu egentlig at pelsen ser meget normal ud for en Cairn. Måske lidt tyndpelset. Den ligner ikke den fejlpelsede Cairn jeg kender; den har har en megatyk pels som er en skøn blanding af lange bløde dækhår og en tyk uld. Men selvfølgelig så kan den jo se tynd ud fordi den mangler uld.
    Jeg har selv haft en fejlpelset Irsk Terrier, der manglede uld. Hun kunne sagtens trimmes, men man var som sagt nødt til at trimme hende sådan lidt 'lagvist' da hun ellers blev fuldstændig 'Irsk Hårløs' - og det er dælme ikke kønt smiley
    Mht børstning og trimmeracer, så er det en god ide at børste dem godt igennem ca 1 gang om ugen også selv man trimmer dem hver 3. måned. Man får fjernet en del uld og en hel del skidt og møg fra pelsen. Og så har huden godt af det.
    Til jer, der mener at en ruhåret pels der så bare ikke er blevet ruhåret skal passes, som enhver anden langhårspels med gennembørstninger og uden klipning: Nej, der skal altså klipning til. Det kan være en meget underlig pels, der kan blive til et stort pelspanser som huden slet ikke kan ånde igennem.
    Men mon ikke TS hundefrisør har ret når hun siger at det er synd at trimme hunden.


  • #29   25. aug 2016 åh jo jeg har selv døjet med sealyer med manglende underuld. Fedt for sofahundeejeren (skal ikke læses nedladende) men et helvede når man udstiller. trim min hver 3. uge
    Det tager 1 år at få en super udstillingspels i flere lag:o


  • #32   25. aug 2016 Jo Pia det ktlver en god portion tålmodighed og en kæmæe indsats. er det kun en enkelt gang, er det til at redde. Man starter med at fjerne uld uld uld

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #34   25. aug 2016 Jeg har en, der som hvalp (overtog hende som 7mdrs) ikke havde underuld, og ikke havde noget der ligner en ru westie trimmepels.
    - Hun har ikke en blød-blød pels ala langhårs/blødpelsede racer, men heller ikke en ru trimmepels.

    Hun er blevet klippet siden, og bliver 9 til oktober smiley
    - Hun kan godt fælde, ikke i stil med en labrador, men fælder helt klart.

    At klippe hende hyppigere, gør ingen forskel, forskellen består i at børste godt og tit, og med en karte eller lignende, der ligesom får de døde hår med af.
    - Hun bliver ikke filtret eller noget, hun har en udmærket pels - hvis vi ser bort fra at på en westie er den ikke udmærket smiley

    Men ift at blive filtret eller være modtagelig for skidt og snavs, der er den nem og nem at holde.

    Hun bliver maskinklippet, i bund når hun trænger og ellers børstet. At hun bliver maskinklippet handler primært om at det er det jeg kan finde ud af smiley


  • #37   1. sep 2016 Hej.
    Jeg har behandlet pelsen som vores hundefrisør har anbefalet. Jeg går ud fra at hun ved hvad hun arbejder med. Alle de billeder jeg har til at ligge er fra da hun var hvalp.
    Jeg ved ikke om det hedder underuld eller det er det ru hår, men har fået at vide at hun mangler det som trimmes. Måske jeg har buttet rundt på de ord.
    Hun er ikke tyndhåret, men pelsen har altid været glat.


  • #38   1. sep 2016 Har du et nyt billede af pelsen?

Kommentér på:
Klip af Cairn terrier

Annonce