{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.157 visninger | Oprettet:

Mads B
Mads B
Tilmeldt:
27. maj 2017
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 5

OEB, EB - eller en helt anden? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg står og gerne vil have en hund smiley
Jeg bor i lejlighed, og har mulighed for at tage hunden med mig på arbejde dagligt, hvor jeg arbejder på et kontor i stueetagen, med have og andet lige uden for.

Jeg har kigget en del på english bulldogs, fordi jeg elsker deres udseende. Jeg fandt desuden ud af, at deres stille og rolige sind (og dovenskab) ville egne sig godt både til lejlighedslivet, samt dagligdagen på kontoret. Jeg fandt dog også ud af, at de desværre er meget syge, og jeg tror ærlig talt ikke, at jeg tør at bruge så mange penge og så meget kærlighed på en hund, som måske kan forsvinde ret hurtigt.

Så kiggede jeg videre på på OEB, som jo også er søde, og har lidt samme sind, men siden der ikke er nogle avls-retninger, så er det lidt som at købe katten i sækken - eller hvad?

Jeg køber selvfølgelig en hund med stamtavle - og kan man så (nogenlunde) komme uden om alle de sygdomme? Eller er det bare som det er?

Og hvis jeg ikke skal have sådanne nogle, er der så nogen derude, som har en ide til en hund som kunne egne sig til livet i lejlighed og på kontoret, men som samtidig er social?

DBH


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OEB, EB - eller en helt anden?
  • #1   27. maj 2017 Det er ikke lige min race, så det lader jeg andre om.
    Men du skal huske at den slags hunde faktisk oftest kun er dovne fordi de ikke kan få luft og det er satme skræmmende! Men jeg forstår godt hvad du mener, det er jo ikke ligefrem en toptunet brugshund.
    Og ja, køb ALTID med stamtavle. Altid.


  • #4   27. maj 2017 EB er ikke dovne. De er ret aktive hunde, hvis de kan trække vejret og ellers ikke er hæmmet af deres fysik.

    På trods af at jeg selv har EB og har haft OEB så vil jeg ikke anbefale nogen af racerne. Helbredet er simpelthen for ringe. De er disponeret for et hav af arvelige sygdomme (særligt EB) og der er ikke rigtig kultur for at teste for disse (igen er dette særlig slemt hos EB). Men OEB går bestemt ikke fri ift. arvelige sygdomme og ringe opdræt.


  • #5   27. maj 2017 Hvis du bor i lejlighed, skal du være opmærksom på at hverken oeb eller eb egner sig til at gå på trapper dagligt.
    Du er ikke sikret imod sygdomme fordi du køber med tavle og det er ikke mit indtryk at oeb er særligt meget sundere end eb.
    Min gamle eb var hverken sløv eller doven og oeb'en har vidst også en del energi smiley


  • #6   27. maj 2017 (og dovenskab)

    Som nævnt. Det er kun skamavlen der er dovne fordi de ikke KAN TRÆKKE VEJRET ORDENTLIGT!

    Det er simpel dyrplageri at avle dem så defekte.


  • #7   27. maj 2017 Stamtavle i sig selv, er ikke et kvalitetsstempel, du skal bruge den inden du vælger kuld, for at tjekke linjerne bag den hvalp du er interesseret i. Er der for tætte relationer, er generationerne bag tjekket for diverse sygdomme og hvad er deres resultater mv.

  • #8   27. maj 2017 Og ikke mindst kan stamtavlen bruges som bevis for hundens lovlighed, i hvert fald dem fra DKK.

  • #9   27. maj 2017 Hvad med en Boston terrier i stedet? Den er, såvidt jeg ved, noget sundere end andre bullere smiley

  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 5
    #10   27. maj 2017 Tak for råd og kommentarer! Der er lidt blandet erfaringer med dem, som jeg måske nok også tænkte. En Boston-Terrier virker som en god løsning!
    Jeg tror jeg holder mig fra EB og OEB... Jeg er simpelthen for bange for, hvad jeg får med hjem.


  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 5
    #11   28. maj 2017 Ud over Boston Terrieren, er der så nogle der har en ide til gode lejlighedshunde?


  • #12   28. maj 2017 Det kommer jo helt an på hvad du kan tilbyde en hund. smiley

  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 5
    #13   28. maj 2017 Jamen jeg har mulighed for en tre ture om dagen (morgen middag og aften). Så har vi egentlig en ret stor lejlighed, hvor den kan færdes. Jeg regner med at have den med på arbejde de fleste dage, hvor jeg har et kontor. Der skal den jo mest ligge i en kurv, men skal så ikke være alene, og kan få en tur midt på dagen. Hvis den skal være hjemme vil der som regel altid være nogen her smiley

  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 5
    #14   28. maj 2017 Derudover bor jeg på 3., så hvis det ikke er en mindre hund (som en Fransk Bulldog), må den gerne kunne gå på trapper smiley

    Når jeg er hjemme må den godt bare tulle rundt, og ikke kræve alt for meget aktivering smiley


  • #15   28. maj 2017 Jeg gad ikke slæbe min franske op og ned flere gange dagligt til 3 sal. Og han er en bette skid på kun 11,7 kg...

    Og ok, indrømmet..jeg ER en doven slapsvans smiley med tøsearme som den pige jeg er...

    men nogle franske (ok tit overvægtige og skamavlet store) vejer altså 16 kg...og det er tungere end man tror...


  • MM
    MM Tilmeldt:
    sep 2009

    Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 100
    #16   28. maj 2017 Hvis de må være mindre endnu er der griffon, petit brabancon, hvis det skal være korthåret. Kender er par stykker som er venlige, lette at bære og lydhøre/samarbejdende. De er selvfølgelig hunde som alle andre, men hvis man leder efter en god selskabshund med samme "fladnæse look" så er de da et bud. Kender dog ikke racen godt nok til at udtale mig om sundheden, men mit indtryk er da de bedre end EB, FB og OEB. smiley

  • #17   29. maj 2017 Nu har jeg både EB og OEB, og vil som de andre også mene det ikke vil fungere i en lejlighed på 3. sal. Det er begge tunge racer der i forvejen har tendens til dårlige led, hofter og knæ, så det vil være for hårdt for dem at gå op og ned af trapper flere gange om dagen.

    At sige en race er svært at sige da det også kommer an på hvad du er til typemæssigt. Jeg kan dog anbefale dværgpincheren, som lejligheds/kontor hund.
    Jeg har selv en og det er en meget nem og alsidig hund som ikke er særlig udbredt her i Danmark så de er generelt også utroligt sunde smiley De elsker lange gåture og være med, men er ikke typen der kravler på væggene hvis man en dag ikke lige har tiden. Og så har den en størrelse hvor den er nem at have med og bære op og ned smiley


  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 5
    #19   31. maj 2017 Jeg tror egentlig, at det jeg helst vil ha nok er en EB, men er for nervøs omkring sygdommene, og så kan jeg godt se, at det er langt at slæbe sådan en basse op på tredje.
    Så jeg tror jeg kigger mod de franske, men jeg er stadig lidt nervøs omkring sygdommene. Kan I sige, hvad jeg skal kigge efter, når jeg er ude og se på hvalpe? Og hvad der skal stå i en købskontrakt.
    Jeg skal holde øje med hvordan vejrtrækningen er, og selvfølgelig om den halter eller andet. Men er der noget jeg kan sikre mig imod, som de kan være tjekket for på forhånd - eller noget forældrene kan være tjekket for? Her tænker jeg særligt i forbindelse med allergi, hofte og skulder problemer, og vejrtrækning, da jeg kan forstå, at det er de mest omfattende problemer for racen.


  • #20   31. maj 2017 Franske er efter min bedste overbevisning ikke en sundere race end engelske. Og jeg gad godt nok ikke slæbe vores franske op og ned fra 3. sal.
    Men hvis det skal være racEN så kræv i det mindste at se bevis for de ting forældrehundene er tjekket for, det er ikke nok at der bliver sagt at dyrlægen har sagt at de er sunde og raske eller at de er tjekket for alt


  • #21   31. maj 2017 Ang franske

    Køb med stamtavle, gå langt udenom blå fb'er, se beviser for at forældrene reelt er undersøgt for arvelige sygdomme, godtag ikke at de har fået sundhedstjek, for det er blot et billede af at hunden umiddelbart ser sund og rask ud, men dyrlægen har næppe røngtenblik smiley og køb ikke hos en der forsøger at sætte dig ringere end hvad købeloven siger.

    Og hav i mente at det kan være svært at få dyrlægeforsikring på en fb, og at der så ofte er en masse ting de ikke vil dække.


  • #22   31. maj 2017 Ja, FB er ikke sundere. I hvert fald ikke som udgangspunkt.

    Men jeg kan anbefale Molosshuset og Canes Gratia (er i tvivl om stavemåden)


Kommentér på:
OEB, EB - eller en helt anden?

Annonce