{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.146 visninger | Oprettet:

Anna D
Anna D
Tilmeldt:
19. mar 2017
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59

Alene hjemme + gå tur {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig whippet hvalp på 11 uger. Vi har trænet alene hjemme og han er.. Well ikke den hurtigste til at lære det. Det har været ok, da jeg pt er uden job og går hjemme.

Vi var endelig nået op på omkring 20 min alene uden panik, hvis han ellers er træt når jeg går.

I dag var jeg så nødt til at efterlade ham i 1,5 time. Jeg skulle til læge et stykke væk, og havde ingen der kunne se efter ham imens. Jeg vidste godt, det ikke var optimalt, men havde simpelthen ikke noget valg. Mit eget helbred skal jo passes.

Det resulterede i en meget ked hund og en del destruktion. Forventeligt, men jeg er selvfølgelig super ked af at han skulle have den trælse oplevelse.

Spørgsmålet er så, hvordan griber jeg det an nu? Ville i give ham nogle dage hvor han slet ikke skal være alene eller starte med at træne igen i morgen? Starter man helt forfra med at gå ud og ind igen med det samme? Eller kan jeg regne med han stadig kan klare 20 min?

Andet spørgsmål vedrører gåture. Jeg har to problemer.
Det ene er at han æder ALT på tur. Og da vi har en del giftige svampe og buske i området er jeg simpelthen over ham hele tiden og siger nej og piller ting ud af munden på ham. Det giver en lidt træls tur med al det nej, nej, nej. Træningstips? Er det en fase man kan håbe på ebber lidt ud af sig selv? Han virker sådan som en haj der udforsker omgivelserne med munden.. -_-
Det andet er at jeg meget gerne vil lære ham, at man nogengange går fremad, og andre gange har mulighed for at snuse og undersøge. Han behøver ikke som sådan lære at gå på plads, men sådan en form for "nu skal vi lige fokuseret fremad lidt". Hvordan indlærer man bedst det? Eller er det simpelthen bare at lære plads eller kan man øve en mere loose form? Jeg foretrækker nemlig at hunden går foran mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme + gå tur
  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #2   18. okt 2017 Jeg ville nok tage en dag derhjemme, og så ellers prøve og se hvad han der efter sagde til at man gik. Men dog først lige få minutter, såfremt han blev meget ked af det.

    Med hensyn til at han spiser andre ting på tur, vil jeg indlære nej, og når han lader tingene være så give wn godbid.

    Omkring det at gå frem ad, her bruger vi plads når man skal gå afsted, og ordet "snuse" når man må gå ud i linen og snuse:-) Dog tænker jeg bare der skal sættes en kommando på, når man gå frem af, og en anden når han gerne må snuse:)


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #3   18. okt 2017 #1 Jo men den fase var vi jo længe forbi. Han kunne være alene hjemme i 20 minutter inden i dag. Så jeg skal forstå om du mener start helt forfra nu eller?
    Han kender til nej. Og han stopper også, men jeg kan så literally sige nej, nej nej nej hele turen, og det er bare hverken sjovt for ham eller mig. Han går 10 cm og æder så noget nyt. Jeg er så bange for at han en dag er hurtigere end mig og lige får ædt et eller andet giftigt.

    #2 Godbidder siger ham ikke noget når vi er ude.. Selv ikke de bedste af de bedste som fungerer inde. Legetøj virker ind i mellem - men som sagt så skal jeg dingle det for næsen af ham hele tiden så. Han skal jo også kunne snuse og undersøge - bare uden at æde det han undersøger!
    Mht gå tur vs motion. Vi bor i lejlighed og en whippethvalp har sindssygt meget energi. Vi går "tur" i hans tempo og han elsker det. Hvis han ikke fik lov at spæne, ville han bestemt ikke trives - og vi har ikke en have han kan gøre det i. Men jeg mener godt man kan begynde at øve småting som ikke trække og gå plads i kortere sekvenser. Ligesom at vi også har indøvet sit og dæk og hver dag træner indkald. smiley


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #4   18. okt 2017 Skal måske tilføje, at alene hjemme træningen er gået fint, men meget langsomt frem til nu. Ingen store panikanfald eller noget - han har bare ikke kunne klare at tiden blev øget ret meget af gangen.

  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #6   18. okt 2017 Jeg vil prøve at starte helt om igen så smiley

    Jeg har også på fornemmelsen at det her bliver en lang omgang. Men så må det være sådan. Her i Sverige hvor vi bor er "hunddagis" en virkelig udbredt ting, så hvis ikke han er klar til at være alene når han er gammel nok , så kommer han bare i dagis, mens vi træner videre.. smiley


  • #7   18. okt 2017 Jeg vil så virkelig ikke anbefale en hundebørnehave.... Der er virkelig ikke mange hunde der reelt trives med den slags.

  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #8   18. okt 2017 Okai, så kan jeg godt se du er udfordret med hensyn til at han spiser alt. Kender alt for godt til det, min skal stadig lige prøve nogle gange på tur (5,5 måned)

    Når du er hjemme med ham, sørge du så for at gå ind i andre rum, og lukke døren så han er alene i korte tidsrum igennem dagen. Når man gå til postkassen/skraldespanden, skal på wc osv. Og så sørge for at han er mentalt træt når du øver alene hjemme, så han ikke søger at underholde sig selv.


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #9   18. okt 2017 Trine: Ja det gør vi også.. Han reagerer generelt hvis jeg går midt i at han er frisk. Hvis han er luftet og træt så er der ingenting. Han kan sagtens lege for sig selv i stuen længe, selvom jeg står i køkkenet. Men han reagerer på at døren lukkes (hvis han opdager det) - ligesom rotternes hund. Bortset som sagt fra hvis han er træt.

    Anne Julie: Jeg ved der er mange der ikke trives, men der er også stor forskel på stederne. Jeg vil dog hellere bruge tiden på at finde et godt sted, end at han skal være bange alene derhjemme - på et tidspunkt skal jeg jo arbejde igen.


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #17   18. okt 2017 Lens - tak jeg smider dig lige en mail så smiley Og ja. Der har ikke været de store dramaer, det er bare gået langsommere end med den sidste hund (som måske i virkeligheden også bare var super god til det). Jeg var bare nødt til at gå i dag - vidste udemærket godt at han ikke var klar og at det var overvejende sandsynligt at det ville ende som det gjorde. Det var så absolut ikke med min gode vilje. Men nu må vi jo tage den herfra. Bebrejder bestemt ikke hvalpen for hans reaktion.

    Rotterne: Det lyder super underligt? Ej her er døren til badeværelset og soveværelset lukket om dagen, og det er ikke selve dørene der er problemet. Han er bare en klistergøj smiley


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #19   18. okt 2017 Beundrer din tålmodighed! Virkelig! Sirius SKAL lære at være alene. Jeg kan simpelthen ikke have en hund der ikke kan - på sigt. Men jeg kan virkelig godt forstå det er enormt grænseoverskridende for en hvalp at være alene. Så det må godt tage tid at lære. smiley

  • #20   18. okt 2017 Rotterne - Alfa, min tidligere whippettæve kunne bestemt heller ikke lide lukkede døre. Hun accepterede, at hoveddøren og andre yderdøre var lukkede, fordi, der var glas i som hun kunne kigge igennem, men massive døre skulle bare være åbne, ellers åbnede hun dem eller forsøgte at gnave sig igennem, hvis de var låst.

    Hun kunne for øvrigt sagtens være alene, hvis blot dørene til samtlige rum stod åbne.

    Anna - Whipperne skal generelt bruge rigtig lang tid på at lære og være alene og bedst som man tror de kan, får de tilbagefald, typisk omkring 8-9 måneders alderen og igen i 18-20 måneders alderen. Der er ydermere forskel på linjerne, nogle linjer har sværere ved det end andre.

    Flere af mine hvalpeejere har meldt tilbage, at deres hvalpe har kunnet være alene i 3-5 timer i 6 måneders alderen. I de familier, hvor der er en anden hund har der ingen problemer været.
    I


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #22   18. okt 2017 Kirsten: Jeg ved det.. Dem jeg kender heroppe med whippets har for det meste også mere end en hund eller har dem i dagis - som de altså trives strålende med. smiley Jeg er overbevist om han kan lære det. Men har indset at det kommer til at tage sin tid.
    I øvrigt vil jeg sige tak for rådet i den sidste tråd - har gjort det til en prioritet at han får lov at spæne hver dag og hold nu op det hjælper på basically alt! Generelt har jeg droppet alle tanker om hvor langt han må gå, så vi går bare så langt som han gider - og det er dælme langt!


  • #23   18. okt 2017 Jeg tror 95% kan lære det, hvis man tager sig tid, så dejligt at du er indstillet på det smiley

    Herligt, at det har virket smiley
    En whippet der ikke får spænet og brugt kroppen, bliver så frustreret, de er langt nemmere at nå ind til, når det værste fysiske krudt er brændt af, specielt i hvalpe/unghundetiden.

    Jeg har heller aldrig været så nøjeregnende med længden af ture, når bare, de foregår i varierende tempo og med pauser.


  • #24   19. okt 2017 Mht. gåturene, så har jeg indlært kommandoen "slut". Det er det samme som nej, men jeg blev træt af at sige nej hele tiden, synes det blev så negativt og det kommer hurtigt til at lyde som skæld ud - og det er ikke meningen.

    Så hvis der er noget, hundene ikke må snuse til eller hvis jeg synes vi skal videre, siger jeg "slut" og går imellem hunden og den ting der er interessant, og lokker med en godbid HELT oppe i snuden på den.

    Så har vi i øvrigt kommandoen "fri i snor", som også kunne være fx "snuse", som betyder, at man må snuse og gå hvor man vil, indenfor snorens rækkevidde. Sådan går vi stort set hele turen, og synes jeg at vi skal videre, får de "slut" eller "kom"/"fremad" og så går vi videre smiley

    Mht. at han ikke vil tage godbidderne, så havde jeg samme problem i starten - de hjalp ikke en dyt. Men med tiden er det blevet bedre, det er bare om at være vedholdende og give det tid. Måske finde nogle ekstra, ekstra lækre godbidder, som han ikke får der hjemme, og så vifte den frem og tilbage foran snuden på ham. Det har virket her, og med tiden er hun blevet meget mere modtagelig overfor godbidslokkeri smiley

    Fungerer legetøj godt, er det også en mulighed.


Kommentér på:
Alene hjemme + gå tur

Annonce