{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
707 visninger | Oprettet:

Hunden og mennesket. {{forumTopicSubject}}

Blev lige inspireret af en tråd om kæder til hunde.

Vores lille nye ville nemlig ikke kendes ved det alm læderhalsbånd vi havde købt til ham, så min kæreste foreslog en kæde (nemmere/hurtigere at få på)

Vi tog ned i vores dyrehandler og forklarede situationen, hun anbefalede et alm halsbånd! Da vi sprugte hvorfor sagde hun : ja hvordan ville i have det med en kæde som gør sådan (og hun demonstrede så fint kvælerfunktionen)

Herinde på HG har jeg tit ser folk skriver:
NÅH gør du sådan? GODT jeg IKKE er din hund!

Eller: NÅH gør du sådan? hvordan ville du lige selv have det med det??!

Altså man bliver pludselig dårlig hundeejer, argumenteret med en sammenligning af hunden og mennesket.

Også tænker jeg:
Nej men jeg synes heller ikke det er så fedt at:

Snuse en lækker fyr jeg møder i nummeren.
Snuse evt slikke lidt på en tilfædig bæ jeg ser.
Æde af en gammel tilsavlet bamse
Og jeg kunne blive ved.

Er det bare mig der mener hunden er et rovdyr og så absolute IKKE kan sammenlignes med os?

Bare en tanke....





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunden og mennesket.
  • #1   26. jan 2007 LoL Lars...
    Nåh men det er da godt at jeg ikke er den eneste der tænker sådan..

    Har virkelig undret mig tit i tråde specielt herinde..*g*


  • #2   26. jan 2007 LoooL.......her i huset er Emma den hund vi aldrig fik *GG*

  • #3   26. jan 2007 pernille.........her.........rækker lige hånden op ;o)

  • #4   26. jan 2007 Ville sgu føle mig mærkelig hvis jeg sagde til Amanda....kom her hen til Lone *GGG*
    Det blir da til , kom her hen til mor......og hvad man nu ellers siger til dem......ikk ? smiley


  • #5   26. jan 2007 Smerte og ubehag kan føles både om vi er mennesker eller dyr........
    Du behøver ikke trække en paralel for at forstå det.......det er indlysende.....


  • #6   26. jan 2007 hmmm jeg har prøvet det med at snuse fyrene bagi, når jeg var i byen.... og meget mystisk tog de sårn på vej...og kladte mig underlig...forstår det sq ikk...

    eii pis....

    forstår hvad du mener.... må desværrer nok indrømme at jeg har mine hunde basser liidt som børn....på visse områder....men du har ret, folk kan til tider gå for meget i hysteri selvsving over lidt latterlige ting.... hvor man har lyst til at sige " ja ja rooolliiggg nu"

    Lykke


  • #7   26. jan 2007 Hvorfor pådføre andre smerte eller ubehag hvis det kan undgås?????

  • #8   26. jan 2007 og så en lille sidebemærkning, til det med kvælerhalsbånd.....hvis ellers man sætter det RIGTIGT på hunden, løsner kvælereffekten sig, når hunden IKKE trækker....

    Lykke


  • #9   26. jan 2007 LooooooooooL Lone............ja det ville lyde sjovt............mindst lige så sjovt, som det ville lyde, hvis jeg sagde til Emma "kom her hen til bente"..........for nu hedder jeg ikke bente, men susie...........ej........den var ski plat ..........he he.

    Nå men selvfølgelig skal man da sige Mor og Far............ungernes mormor er da også Emma´s mormor.............det ved selv Emma ;o))


  • #10   26. jan 2007 ..........jeg har set hvad smerte på en hund kan afstedkomme......og jeg kan kun tage afstand for det......

  • #11   26. jan 2007 ....for....=....fra...

  • #12   26. jan 2007 du har ret Lise, der er ingen grund til at påføre en hund unødvendig smerte eller ubehag..... da det på ingen måde har en indlæringsmæssig værdi....

    men det kan jo være at hunden, med kvælerhalsbåndet, får pænt i snor...og så er det jo fint nok at den bruger det.... kan huske dengang (år tilbage) hvor de halsbånd var det eneste man brugte....meeen tror de fleste har skiftet til andre typer halsbånd....

    Lykke


  • #13   26. jan 2007 Jeg bruger et halv kvæler til emma..........det er knap så "barsk" som en kæde..........jeg brugte kæde til min gamle hund, men jeg oplevede at pelsen blev knækket af.......altså sådan helt kort........den havde schæfer pels........så jeg stoppede og gik over til halv kvæler.........man får den samme raslelyd, som ved kæden og så ødelægger man ikke pelsen .........og ja......jeg havde sat det rigtigt, så det løsnede når hunden ikke trak ;o)

  • #14   26. jan 2007 Hvis hunden med kvælerhalsbåndet kan lære at gå lige så pænt med en god portion tålmodighed og viden........så er det ikke nødvendigt at bruge tvang.......

  • #15   26. jan 2007 Det har i mit univers intet med pels eller andet at gøre......blot at hunden ved hvem der bestemmer farten.......og ved den ikke det er der noget galt med føreskabet......

  • #16   26. jan 2007 Kisser.....er dybt skuffet over dine kommentarer......øv
    Troede at du selv gik ind for den metode du lærte mig om at få hundens opmærksomhed.......


  • #17   26. jan 2007 Nope.....ikke i teorien.....og det er vel heller ikke forskelle du har beskrevet i dine tidligere kommentarer......jeg kan i hvert tilfælde ikke se det.....

  • #18   26. jan 2007 dette er lånt fra en bog der står som følger :

    smerte registreres igennem sanseorganerne og sætter individet (hunden) i en stresstilstand.
    Det er påvist, at smerte anvendt ved indlæring kun er forbundet med kortvarige resultater, og er derfor af ringe værdi, undersøgelser viser at, den mest effektive måde at ændre dyrets adfærd er ved at ændre motivationen positivt.

    Lykke


  • #19   26. jan 2007 Går du ikke selv ind for det du lærte alle os uvidende hundeejere i sommers Kisser????
    Du ved godt hvad jeg mener.....det med at få hundens opmærksomhed i stedet for at trælle og skælde ud....!

    Hvis du selv mener det du underviste os i......skulle du da ikke have brug for tvang mod hunden....(kvælerhalsbånd)


  • #20   26. jan 2007 trælle = trække

  • #21   26. jan 2007 Åhhhhhh.....så er der en smule mere kød på end i dine første kommentarer.......men generelt går du så ind for brugen af kvælerhalsbånd??????

    Hvis du gør det kan jeg simpelthen ikke fatte en fis......


  • #22   26. jan 2007 jo formand.... for er du uheldig kan hunden godt vriste sig løs af et alm. halsbånd.... det kan den ikke i et kvæler...
    som jeg forstår det Kisser skriver, bruger hun det, hvis den hund hun står med kan finde på at angribe de andre deltagende hunde....
    det er i mine øjne helt OK

    Lykke


  • #23   26. jan 2007 Kisser jeg vil ikke give dig ret i at alle brugshunde skal bruge kæde....

    lykke


  • #24   26. jan 2007 Kisser.....nej jeg er hverken på tværs eller er i min PMS fase.....jeg mener faktisk hvad jeg skriver.....
    Jeg tager afstand fra at bruge smerte eller ubehag som opdragelsesmiddel.......uanset om hunden er en brugshund.....jagthund......vogterhund.......eller what so ever......*GS*


  • #25   26. jan 2007 Kisser.....er der ikke et alternativ til at bruge noger der påfører hunden ubehag????

  • #26   26. jan 2007 Kisser nu ved jeg ikke hvilken form for træning du går til.... men jeg vil til enhver tid sige at den bedste træning er psykologi frem for magt metoden....
    ikke som i de "gode" gamle dage i brugshundeklubberne hvor det galt om at råbe så højt man kunne, og ellers bruge fysisk magt for at træne hundene.... de tider skal vi helst i al stilhed glemme og tænke på som " vi vidste ikke bedre" tiderne....

    men ok i ekstreme tilfælde, hvor en hund kan være farlig for sine omgivelser... jo der ville jeg også ( for at være 100% sikker) sætte en kvæler på den... ELLERS IKKE

    Lykke


  • #27   26. jan 2007 formand... måske man kan finde et alm. halsbånd hunden i sådan et tilfælde ikke ville ku komme ud af.... men jeg ville ikke gøre forsøget....og risikere at en andens hund blev splittet ad...det ville simpelthen være dybt urimelig risiko at løbe.... så kvæler og evt ekstra sele på den 60kg. Rottweiler der har fået en fiks ide, om at andre hunde skal stå på dens menukort....

    jo jooooo

    Lykke


  • #28   26. jan 2007 jeg har som Kisser også set for mange "hovsa snoren eller halsbåndet knak" slagsmål på træningspladser.... og jeg vil mene at et kvælerhalsbånd sat op imod et gedint slagsmål.... da klart må være det mindste at 2 onder...

    Lykke


  • #29   26. jan 2007 derudover ved jeg at det er en slags tradition, at når de trænede hunde går til prøver, så er det med kæde....men her taler vi jo så om hunde der IKKE trækker mere...og derfor ikke føler det ubehag i taler om...kæden hænger slapt om hundes hals....

    Lykke


  • #30   26. jan 2007 tror i misforstår Kisser....

    Lykke


  • #31   26. jan 2007 Jeg vil hermed gerne påpege hvad tråden handler om.....

    Citat.....:
    Vores lille nye ville nemlig ikke kendes ved det alm læderhalsbånd vi havde købt til ham, så min kæreste foreslog en kæde (nemmere/hurtigere at få på)


  • #32   26. jan 2007 Så dit svar til spørgeren.....Kisser.....er altså.....:.nej du skal ikke bruge et kvælerhalsbånd fordi din hund "ikke vil kendes ved" et almindeligt halsbånd.......men lær den at du er føreren.......?

  • #34   26. jan 2007 faktisk er et kvælerhalsbånd ikke lavet for kvæle effekten`s skyld.... hvis det er sat korrekt på hunden (altså så det ikke kvæler i slap tilstand)... så er det lydeffekten, når du laver et læt hurtigt træk i kæden, der skal have en effekt...altså den "risccch" lyd kæden laver...der skal få hunden til at rette sin opmærksomhed på at den går for hurtigt...

    det var hvad jeg fik at vide dengang jeg første gang købte et...( for MANNGGEE år siden)

    Lykke


  • #35   26. jan 2007 he he he Kisser

    Lykke


  • #36   26. jan 2007 til gengæld Kisser så er der altså også tumper der ikke har en dyt styr på deres hunde...der UDNYTTER kvælereffekten....det er dem der i virkeligheden ville have købt et pighalsbånd... der den dag desværre var udsolgt...right?

    Lykke


  • #37   26. jan 2007 da jeg arbejdede i hund/kat afd. i Zoo zity var der en dag en idiot der kom hen til mig og spurgte, om vi ikke havde pighalsbånd med EXTRA lange pigge.... jeg begyndte straks at tale for andre humane halsbånd, for at prøve at vende ham... resultatet var at han vendte om på hælen og henslængt sagde..." nåmen det sq også ligemeget, min kammerat siger man bare skal slibe dem mere spidse, så virker de igen"............FUUCCKKK for en tumpe tænkte jeg samtidig med at jeg sukkede dybt på hundens vegne...

    Lykke


  • #38   26. jan 2007 Da jeg i sin tid købte kæde til Amanda , var det noget træneren sagde jeg/vi skulle .
    Bl.a fordi når man gik op til de forskellige prøver kunne der sættes tegnestifter eller lignende i læder/stofhalsbåndet , som ville få hunden til at gå pænere .
    Lyder godt nok vildt at nogen ville kunne finde på , men det var hvad hun sagde .
    Amanda trækker overhovedet ikke så jeg kunne sagtens skifte det ud , men det sidder ikke til at kvæle og gør jo ikke ondt på hende .
    Da hun skulle lære at gå pænt rykkede jeg heller ikke i hende for at få hende til at gå pænt , men stod stille til hun gav efter.....og det lærte hun hurtigt .
    Jeg syntes også kæden er pæn .


  • #39   26. jan 2007 Jeg har intention om at bruge læderhalsbånd med kvæl når mine bliver store, ikke fordi de trækker for det gør de ikke, men jeg kan altså ikke holde 140kg (til sammen) hvis de lige pludselig ser en løbsk tæve eller lign. Så det er min grund til kvæl. Jeg har allerede problemer nu, med at holde dem hvis der er noget andet spændende på den anden side uanset hvor velopdragende de er.
    Mvh
    Lykke


  • #40   26. jan 2007 Hvor jeg træner MÅ vi IKKE bruge kvæl....
    Så jeg har aldrig og kommer heller ikke til at bruge det.



  • #41   26. jan 2007 Jeg har ikke læst alle svar i tråden, men af hvad jeg har læst - så vil jeg give Lise Ø fuldstændig ret...

    Hvis en hund kræver en kvæler kæde, så har man fået en hund man ikke kan styre... End of story - 60kgs rotte eller 5kgs king charles...

    Jeg går ikke med kvæler på min hund, selvom han har tendens til at trække en del engang imellem... Det er mit princip, binder heller ikke mine børn til sædet i bilen hvis de ikke vil sidde stille.... Hunde bør ikke sammenlignes med mennesker, men pattedyr bør/skal sammenlignes med pattedyr....

    Lise Ø - You got my vote ;o)


  • #42   26. jan 2007 Jeps smiley

  • #43   26. jan 2007 Jeg er nu enig med de fleste i denne tråd. Herhjemme, bruger jeg som regel en læder-halvkvæl, men når jeg er i byen eller til udstilling, hvor der er andre hunde, så har de kæde på, ikke for at rykke eller afstraffe, men som sikkerhed, for den KAN de ikke komme ud af. Og jeg vil hellere at de får et ryk i halsen, end at de bliver bange eller hvad der ellers kan gå galt, og f.eks. styrter ud i traffikken.

    Men nu er jeg også pylret med mine hunde.

    Indimellem bruger jeg også kæde herhjemme, for den har også den fordel at den passer til alle mine hunde.


  • #44   26. jan 2007 Tja.. sidst jeg var ved Kisser tog jeg bøllen ud, i fast halsbånd.. Han rykker frem og vupti,så stod han oppe i løbegården og jeg med halsbåndet og snor.. Næste gang får han,ikke fast halsbånd på.. smiley

  • #45   26. jan 2007 MGP.. har set en rottehan slippe ud på en udstilling.. det skaber lidt panik,mellem de 30 andre hanhunde ejere der osse står i ringen.. ss

  • #46   26. jan 2007 Kisser.. ja klart,med den lækre vej foran dit hus..GG

  • #47   26. jan 2007 Kisser.. ja så sker der altså noget... smiley Så sådanne steder kommer vi ikke,før kræet er heltg under kontrol og ved at de andre drengé er bandlyst,uanset hvor meget de provokerer... Krummer tæer,engang imellem

  • #48   26. jan 2007 Lise -
    bedte jeg om gode råd mht. til mit valg af halsbånd?
    Nej... nok derfor kisser ikke svarede som du kunne ønske.
    og nej denne tråd handler ikke om hvorvidt jeg ville købe et kvælerhalsbånd... men om hvad den meget behjælpelige dame fortalte os.

    Og Til din information... bruger vi ikke kvælerhalsbånd til samson!
    Men synes stadig det er meget dårligt argumet at bruge: "hvordan ville du ha det med"

    Og det er sjovt nok PRÆCIS hvad tråden handler om..! :o)




  • #49   27. jan 2007 Et link til en "instruks" til korrekt brug af kvælerhalsbånd? Evt. med billeder? (Eller hører sådan en demo kun til på en træningsplads med instruktør måske - så er det okay)
    - er der nogen der har det? Ved ikke helt hvad I mener med at bruge det korrekt?
    Jeg bruger selv alm. læderhalsbånd og til redningshundetræning retriverline. Har brugt Halti i nogle mdr.


Kommentér på:
Hunden og mennesket.

Annonce