{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.360 visninger | Oprettet:

Når Jasmin går i sort - HJÆLP... {{forumTopicSubject}}

Ja - vi har nu haft Jasmin i 3.5 måned - det har været en tid med rigtig mange forskellige oplevelser med Jasmin -

Jasmin er en lille pige som har haft en s vær start på livet - mange hjem - vi er regnet ud omkring hendes 5. ...

Hun flyttede ind her 1, JANUAR... - Da var hun underernæret - ej chippet - vaccineret etc - Imødekommende - og straks klæbende til mig -

MEd tiden blev hun mere modog - hun valgte selv at Idun ( Dunse ) sku være hendes ven i livet og de har haft et fantastisk forhold fra start -
Thor og Futte Accepterede hende lige så -

Anna tager det altid lidt tid med - hun skal lige vænne sig til tanken - men ikke lang tid efter ankomst var de også begge venner -

1 - 2 uger efter hun flyttede ind flyttede Tronja ind - ( se Album )

Jasmin begynte ret hurtigt at prøve at lægge sig ud med FUtte - på Aggressiv vis, - men Futte gav igen -og de fandt en løsning...
- kommet dertil hvor de ikke rører hinanden i madsituationer - har respekt for hinandens mad, - og leger kanon sammen -
SÅ efter få ret store sammenstød - er de nu bedste venner...

Ingen af Anna - Thor eller Idun vover hun at lægge sig ud med -

Men Tronja - det er noget HELT andet -
Det begyndte for en måneds tid siden - Jasmin bruger det meste af sin tid på at løbe rundt synkront med Tronja - med sit hoved på hendes ryg / skulde ( mens hun løber ) og de sidste par uger har det givet anledning til mindre situationer... Tronja siger fra - men Jasmin ignorere hendes sprog -

Dette har flere gangeresulteret i at Jsmin er gået i sort - man kan SLET SLET ik komme i kontakt med hende - og må indfange hende ved at gribe ud efter hende og få hende ned og ligge - her kan man igen slet ik komme i kontakt til hende -
Hun er tydeligvis i disse situationer i en helt anden verden -

Igår udviklede det sig så helt helt helt helt galt -
Min søn og en venindes datter var i haven med dem - og pludselig hører jeg de vildeste skrig - fra en hund...

Kan godt hører at der må være en hund i klemme et sted - men det syns der mødte mig var mildest talt ikke særlig fedt -
- Jasmin havde fat i Tronja - ører - og hovedet lige ved øret, - og hun tral hende liggende rundt i haven -
Ungerne prøvede alt - ( men har lært dem at starter to hunde - trækker de væk - så de IKKE kommer til skade - ) Så nu starter kampen o mat få Jasmin fra Tronja - hun er ikke agressiv - men gået i sort - igen igen igen - og det virker som om hun bare slet ik rigtig kan finde ud af at slippe -
Tronja skriger og det opilnder tydeligt Jasmins tryk i kæberne -
Men fri får vi dog dem begge -
Og bagefter er Jasmin voldsomt oppe og køre - Hyper - ivrig - Manisk -

Sønnen holder hende mens jeg går med Tronja i køkkenet for at se hvad der er sket -
Der er ingen blod - men huller- og røer man hende skriger hun -
Hun har tis udover sig selv -og i timerne efter kaster hun op flere gange - ikke mad - men slim -

Efter at have tilset Tronja - og sat hende i huset - g¨rjeg tilbage i haven - hvor sønnen stadig holder JAmsin - ( der er vel gået 5 minutter - ) hun kører op igen da hun ser mig - Manisk glad - og hyper...

Jeg tager hende og går i hundegården med hende -
Hun er intet kommet til - og forstår ingenting - i hundegården står hun glad - og voldsomt logrende -

Senere får vi gæster - ( skal holde fødselsdag - )
Og min plan var egenlig at en god del af hunde sku i løbegård ( mine forældre er ik fan af hunde ) Men i samme øjeblik jeg gør anledning til at åbne gården kører Jasmin op igen - Og i samme øjeblik den åbnes TÆNDER hun....
Jeg beder hende træde tilbage - og Futte går ind - Men så ser hun Tronja - og nu tænder hun agressivt ( det skal siges at vores hundegård er på vores gårdsplads - og at Tronja har været der hele tiden - uden det har gjort anledning til at Jasmin reagerede på det - men idet hundegården er åben og de pludselig er uden hegn imellem - tricker det Jasmin -Jeg smækker i - inden Jasmin når ud - ( hun står jo tilbage som bedt om, - men denne kommando glipper da hun ser Tronja -) og hun farer aggressivt frem... dog stoppet af lågen som jeg nu smækker i...

Min flok er normaltvis en rolig flok - uden problemer - og hold kæft hvor kan man blive frustreret når man så Pludselig står med den slags - Voldsomt frustreret -
For min overbevisning er at en flok SKAL kunne gå sammen -

Jasmin er en fantastisk pige - men SÅ tydeligt præget af de ting hun har måtte opleve -
Synes ellers vi er kommet super langt -
Men lige nu er jeg sgu frustreret -

For tænker om hun mon er så mærket at hun vil være ustabil at have i flokken - om hun skal til at leve et liv hovedsagligt væk fra de andre - og så ud når Tronja er inde -

Jeg er slet ik i tvivl om at hun ik tør lægge sig ud med de andre - jo Futte - Der har hun jo været - og tiltider må leg stadig stoppes - når jeg kan mærke at "Det der KAN starte/tricke hende" - men så er det blot et indkald - og hun kører som oftest ned - men FUtte KAN sætte hende på plads...

Det er meningen at jeg skal starte klikkertræning med Jasmin nu her - da jeg har brug for bedre kontakt til hende -
Kontakten er reel fin - men de i de situationer hvor hun lukker af og går i sort - der er der INGEN kontakt - for hun er i en anden verden -

Det skal siges at overofr mennesker er JAsmin den blideste lille pige - nærmest FOR enderdanig - vender du dig hurtigt - smider hun sig ned på ryggen - ( det er vi ved at have arbejdet ud af hende - )
Kalder man hende ind - og man ikke sætter sig ned til ehnde - men står hendover hende - lægger hun sig også ned for fødderne af en -
Og står man henover hende og vil klappe hende - har hun også tendens til at lægge sig -
Sådan har det altid været - men vi arbejder på det -

Overfor hvalpene ( Anna´s ) er hun jordens bedste "moster" - og kan bruge hele dagen på dem -

Alle gode råd - erfaringer etc lyttes der til -
Har du oplevet lign adfærd etc -


Julie ;O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når Jasmin går i sort - HJÆLP...
  • #1   15. apr 2007 Pu ha Julia, det lyder lidt "trals"

    Jeg har oplevet det med to hanner, en Rottweiler og en Schæferblanding. Rottweileren havde nærmest sat sig i hovedet at den anden hund skulle dø. Uanset hvor mange dæmpende signaler den anden hund sendte, så angreb Rottweileren hvis den fik chancen.

    Desværre har jeg ikke et godt råd. Vi opgav efter et års tid og fandt et andet hjem til Rotten.


  • #2   15. apr 2007 puha den er svær, den med at have alle hundene til at gå sammen i en skøn forening, er ikke nemt da de alle er forskellige, og når de bliver mere voksne, kræver de mere plads, de udvider deres territorium, og 2 tæver kan især når der er løb i udsigt tænde af på hinanden for at kun den stærkeste må formerer sig, ved ikke om dine tæver er ved at komme i løb, de er jo unge begge 2 og selv om tronja ikke vil slås siger hun alligevel af overfor jasmin, hvor jasmin er usikker på sin position og vil slås for den, bare et skud, kender jo ikke hundene.
    og der skal så lidt til, bare det der kommer gæster, leg, en smule ophidselse er nok til at det ophidser hende, og det går så ud over tronja.
    så træning i selvtillid og hjernearbejde til at bruge hendes energi vil måske hjælpe.


  • #3   15. apr 2007 Det lyder sgu ikke rart og ja som der bliver nævnt. To tæver kan virkelig være en problem hvis de ikke kan finde ud af det sammen. Det kan ende med kamp med døden til følge hvis hun ikke stopper. Det der lyder underligt at at hun ikke stopper når den anden hund underkaster sig. Jeg synes du skal være meget obs på hende for i min verden må det der ikke ske.

  • #4   15. apr 2007 Ang lød - Jasmin er i løb pt...

    Dog startede adfæren før - og ja faktisk har vi jo hele tiden ku se den - måske hun bar ik var sikker nok i flokken til at starte med - men føler sig sikker nok nu -

    Åhhh den er svær -

    hjernearbejde - jeps - kan kun give ret ... og vi prøver - men må til at tage hende fra- og arbejde med hende udenfor hjemmet - altså også væk fra kendte marker rundt om her etc...

    Tænker faktisk lige at en bane ku være fed at have i nærheden - hvor vi kan træne - ala agility ( må hun jo ik endnu pga alderen - ) men de øvelser hun godt må -
    Og generelle øvelser af den slags -
    Må undersøge om der er en her i nærheden...


  • #5   15. apr 2007 Weee - det er jo bare SÅ ufedt at sku opgive -
    Og en ny familie... hmmm vi er allerede hendes nummer 5... og Jasmin indendørs - ik den store fornøjelse -
    Hun nøjes ik med at kigge op på bordene - eller sætte forpoterne op, - hun GÅR PÅ bordene -

    Hun har levet et liv hvor mad ik var en selvfølge - så denslags leder man efter hvor man kan finde den -


  • #6   15. apr 2007 Øv Julie....har du kontaktet Kisser ?

  • #7   15. apr 2007 Susanne - Nope - ik kontaktet nogen som helst endnu - dajeg jo hele tiden har ment at vi var / er på rette vej - og det er vi også - Er min overbevisning -
    At hun klikker på den måde - kommer genetlig lidt bag på mig - og at hun kan finde på at bide på dem måde - når der ik ydes modstand fra modparten kommer faktisk også BAG på mig -

    Men at hun jævnligt tricker og ryger ind i en anden verden - det er jeg jo slet ik i tvivl om -

    Men Susanne - jo svært at køre hende ud til fx adfærdstræning - da en behandler / træner jo højst sandsyngvis bare vil opleve en speeded super glad og dejlig unghund -


  • #8   15. apr 2007 Jeg sidder lidt og tænker på hvad der mon kan være sket, inden hun gik "amok" ude i haven. Har børnene set hvad der er sket?.

  • #9   15. apr 2007 Tina - De legede rundt med pinde - som slet ik er noget nyt -
    Men som sagt - hendes adfærd er ik ny -
    Men af bide fast på den måde er aldrig sket før -


  • #10   15. apr 2007 Ok, så det er ikke den situation, som har startet det hele. Det er godt nok en svær en, jeg har en hanhund, med stort H, som ikke kan med mine forældres hanhund, hvilket han fint kunne i starten, men pludselig en dag blev han sur på ham, og nu kan de ikke gå sammen, da mine forældres er en shih tzu, og alt for lille til at forsvarer sig overfor Charlie.

    Vi håber det hjælper når han bliver kastereret.


  • #11   15. apr 2007 Jeg synes det lyder som om Jasmin er en meget usikker hund.

    Når hun står og logrer til dig - og kører op, og det jo for at få bekræftelse fra dig.

    Hun har tilsyneladende øjnet en svaghed hos Trunte, og så skal Trunte ned med nakken - for enhver pris. Det er ikke særligt hensigtmæssigt - men sådan kan en underhund/usikker hund altså godt finde på at agere.

    Ligesom "små" mennesker, uden det store overskud. Hvis de finder nogle som er svagere, kan de finde på at køre på dem, for at stive eget ego af.

    Er de to tæver lige gamle ?

    Jeg forstår godt dine frustrationer, og må også sige at jeg tror ikke på det kommer til at fungere med de to tæver. Du kan træne nok så meget o.s.v. - men du vil aldrig kunne stole på dem, hvis du f.eks ikke er hjemme. Det kan gå helt galt.

    I naturen vælger hundene selv deres flok - eller fødes ind i den. Jeg er tit overrasket over, at vi mennesker tror vi kan sætte 5-6 forskellige individer sammen, og så tro vi bare får en harmonisk flok.

    Som du oplever nu, så kan det virkelig give problemer.

    Jeg tror Jasmin vil have det bedst et sted med en ældre han eller tæve ( kun 1 ). Hvor der ikke er en flok at overskue, og hvor hun alligevel har en som er over hende.

    Som du beskriver hende, har hun bestemt anlæg for stress, og det kan køre voldsomt op, hvis hun er alene - eller endnu værre - er den ældste hund i en flok. Hun skal m.a.o. holdes lidt nede af en anden hund - og slippe for ansvaret.

    Det er mine tanker......

    Jeg har selv overtaget en tæve, som boede med sin kuldsøster, og hvor de to skændtes meget. De har så begge meget overskud og ro - vil begge gerne op i flokken.

    Her er min tæve meget rolig - og flokkens super gode leder. Hun har en helt naturlig autoritet. Det samme har søsteren. Nu har de hver deres flok - og der er intet med dem.




  • #12   15. apr 2007 hov - ikke Trunte - Tronja.......;-)

  • #13   15. apr 2007 Nogle gang må man altså bare erkende at man har taget munden for fuld, og gerne inden det har fatale konsekvenser. Det er ingen falliterklæring, men personligt ville jeg ikke selv turde udfordre skæbnen med så mange forskelligheder samlet uden at have en træner til min rådighed der kunne rådføre mig igennem indslusningen af de nye hunde.
    Men håber da at du finder en løsning der er til jeres alles bedste.

    / Trine


  • #14   15. apr 2007 Nette -

    Bliver det til at jeg må acceptere at Jasmin ik skal bo her - har jeg kun EN løsning for hende - og det er IKKE en ny familie...
    Kan godt lyde hårdt - men hun skal IKKE ud og tage stilling en gang til - hun er for stresset til det -

    Det skal da ik være nogen hemmelighed at jeg da har haft tanken om et andet liv vil være bedre for hende - og et sådan liv er for mig at se kun en mulighed -

    Et arbejdsliv - At blive trænet til vagt - få ro på, - og få brugt sig selv...


  • #15   15. apr 2007 Så tar jeg hatten af for dig, at du kan se at går det ikke, så får du hende ikke ud i hjem nr 6....

    Der er dog andre løsninger, men om det er nogen du kan leve med kan jeg ikke sige. 2 af mine tæver kan ikke tåle synet af hinanden, og som følge deraf , så er de aldrig løse sammen. De er dog så lydige, at jeg kan gå med dem sammen i snor, men lade dem lege sammen tør jeg ikke.De bor heller ikke sammen, men på skift er de i deres hundegård, sådan at hvis den ene er inde, så er den anden i hundegård.



  • #16   15. apr 2007 Annika -

    Syns bare ik det er fedt at sku have dem opdelt -

    + at sønnen på 12 nogengange er alene med hundene når jeg får sent fri -
    Han er nu skide god til dem - slet ik de - men han er stadig et barn -
    Meget stort ansvar at sku lægge på ham syns jeg -


  • #17   15. apr 2007 Julie... hatten af for dig smiley
    du tænker meget realistisk.. Håber at i finder den rigtige løsning for jer... og for hunden !


  • #18   15. apr 2007 Det er det også , men når nu det er 2 tæver, så synes jeg det er mere risikabelt at lade dem være sammen...Men det er min mening.

    Du kunne jo gøre det i en periode, hvor hun får lært hundesprog ordentlig, og hvor du træner afstressning og kontakt rigtig meget , og se om det hjælper
    men held og lykke


  • #19   15. apr 2007 Julie :

    Jeg vil ikke råde dig til at lade Jasmin få et nyt hjem, det ville hun slet ikke kunne tackle...

    Hendes krops sprog viser så meget at hun er usikker, ja jeg vil faktisk sige at hun ikke er et med sin krop, hun svejer meget i sin gang og løb, og virker som om hun mange gange ikke helt ved hvad hun vil...

    Hun forstår ikke de andres krops sprog, og er frygtløs, sådan som jeg ser hende...

    At neutralisere hende, som du selv har talt om ville være et forsøg, og så se om det hjælper på problemerne, men hvis det ikke hjælper, bliver du sikkert nødt til at lade dem leve hver deres liv...


  • #20   15. apr 2007 Ja Mette - som vi har talt om bliver en neutrelisering en helt klar ting hun SKAL have gjort - det har jeg jo længe vidst - venter blot på tidspuntet -

    Men at leve med dem opdelt er bare k ønske drømmen -

    Og ang. hendes kropssprog - svejen etc - Ja - det har vi jo talt om - og der er vi helt enige - smiler...


  • #21   15. apr 2007 Julie :

    Ved det ikke er en ønske drøm, men du kan se Charlotte og Allan, hvordan de er nødt til at leve med deres hunde opdelt, og det bliver man bare nødt til hvis de ikke kan sammen...

    Den ender jo RIGTIG galt en dag, og så kan man slå sig selv oven i hovedet, fordi man ikke lod dem leve hver for sig... Ss


  • #22   24. apr 2007 Det lyder til forveksling ligesom en af mine veninders skt bernhard. Den kom til familien som voksen, og skulle også være i flok. Den havde udset sig en af de andre tæver, som den absolut ikke kunne lide, og hele tiden prøvede at provokere til slagsmål, ved at gøre som du beskriver at Jasmin gør. Eller også stod hun bare på klods hold, og stirrede på den anden. Og lige så snart den anden gjorde modstand, så var der slåskamp, for så var det ligesom hun mente at nu var anledningen der. Og det var værst, når den anden tæve var i løbetid. Den anden tæve fik hvalpe på et tidspunkt, og der var hun også alle tiders "moster" for dem, de kunne gøre alt ved hende, og hun gjorde dem aldrig noget. Men hun kunne ikke være alene hjemme, og derfor valgte de til sidst at lade hende få fred, for hun var meget afhængig af sin familie, og ville ikke kunne trives i et andet hjem. Men de kunne heller ikke blive ved med at leve med hendes truende adfærd, for det kunne jo netop være, at det på et eller andet tidspunkt gik galt, og en af ungerne kom i klemme, for når først hun så rødt, så så hun ikke, hvad hun bed sig fast i, og hun ville ikke slippe igen-----

    Jeg kan selvfølgelig ikke sige, hvad der vil være bedst i denne sag, men ville bare lige fortælle om min venindes hund.


Kommentér på:
Når Jasmin går i sort - HJÆLP...

Annonce