{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.188 visninger | Oprettet:

Debatten {{forumTopicSubject}}

Kamphunde.


I den senere tid har der kørt en større debat i aviserne omkring kamphunde, da der på det sidste er flere, som er blevet angrebet og bidt af disse.

Hvad er din mening omkring dette....bør disse racer forbydes.......og hvem skal vi give skylden for racernes handlinger.....er det ejerne, hundene eller er det opdrætterne ??????

DKK har nok så flot i en artikel i Ekstra Bladet udtalt, at de fremover vil arbejde på at man skal have kørekort for at kunne eje en sådan race........men bør et kørekort til hund ikke være generelt for alle hunde ???????????

Seneste tilfælde af angreb fra en kamphund gik ud over en 6-årig pige, som legede alene med hunden på græsplænen.
Hunden var ejet af en "Professionel Hundefører" som der stod i avisen.......men burde han så ikke vide at man aldrig må lade en hund være alene med et barn, uanset om hunden er en hvalp, unghund eller en ældre hund........
Desuden udtaler han til avisen..."om den har nogle farlige gener, det ved jeg ikke".........hvor professionel er man så.......hvis man ikke har sat sig ind i hundens nedarvede egenskaber ???????????.....dette er ellers noget man som professionel hundefører altid kigger grundigt efter i sømmene, da hundens egenskaber jo helst skal passe med den form for arbejde, som man ønsker at bruge hunden til...........

Er det ikke almindeligt kendt at netop disse hunde-racer er avlet på deres agressive pirringer, der i visse tilfælde er kommet så stærkt til overfladen at mange hvalpe må fratages moderen lige efter fødslen, da denne ellers vil bide dem ihjel, når de vil forsøge at die..........man har altså ved avl frataget disse hunderacer, som de eneste pattedyr på denne jordklode, deres moderinstinkt.........

Så efter min mening må skylden for disse hundes adfærd/handinger pålægges opdrætterne..........og dermed impliceres DKK jo, da dette jo er en sammenslutning af forskellige opdrættere indenfor racehunde.......så hvordan ser DKK så på det???????????

Forbyde dem som racer her i landet.......kan det betale sig........efter x-antal tid vil det være en ny race som det er galt med.........da vi mennesker avler løs for at skabe noget, vi tror vi har styr på........disse racer har vist at der ikke er styr på en skid, og at en ubetydelig ting pludselig kan sætte gang i de nedavlede egenskaber, og at de er selvstændige levende væsner, som vi ikke magter at have kontrol over.........VI ER GÅET OVER STREGEN, OG HUNDENE BETALER PRISEN.

Skriv din mening.


Karsten Malmstrøm 29-08-2004

Debat om kamphunde.

Først og fremmest vil jeg understrege, at Ekstra Bladet og BT er tabloidaviser og derfor sælger på sensation. Det kunne derfor være interessant at se, hvordan de glubske og blodtørstige kamphundes adfærd omtales i Politikken og Jyllands Posten. Tænk over det, før racen fordømmes.

Dernæst skal det nævnes, at Amerikansk Staffordshire Terrier, Amerikansk Bulldog, Pitt Bull Terrier og Engelsk Staffordshire Terrier er fire VIDT FORSKELLIGE RACER, selv om de af mange mennesker betragtes som en enkelt race: kamphund. Shar Pei er i øvrigt også en kamphund, men den hører vi da ikke så meget om...... vel?

Jeg synes, at Dansk Kennel Klub er interessant at kigge nærmere på i forbindelse med debatten om kamphunde. DKK’s formand har endnu en gang udtalt sig i pressen – denne gang om at indføre kørekort til kamphunde.

Det er interessant ud fra to betragtninger:
- for det første fordi der de sidste mange år er blevet aflivet mellem 12000 og 15000 sunde, raske hunde pr. år på grund af ADFÆRDSPROBLEMER. Mon det er DKK’s holdning, at 12-15000 årlige aflivninger ikke er grundlag nok for at indføre det såkaldte ”kørekort”? Giver endnu en død hund mere omsætning hos de opdrættere, der er medlemmer, eller er der en anden forklaring på, at Danmarks største sammenslutning af opdrættere ikke har beskæftiget sig med kørekort før nu???

- for det andet fik vi i 1991 endelig indført en lov, der forbød hale- og ørekupering i kosmetisk øjemed, og vi kunne da opleve DKK’s formand forkynde på åben skærm, at indgrebet i så fald kunne foretages i udlandet.

Det er jo så lidt underligt, at når jeg går på Internettet og søger på de omtalte racer, ja, så finder jeg et hav af sider. Selv om en del af disse sider virker meget seriøse og tilmed har mentaltest af avlsdyr, må jeg MED STOR BEKLAGELSE erfare, at mange af dem ikke bare henter avlsmateriale, men også hvalpe i udlandet (typisk Polen). Trods alle opdrætteres forsikringer ville jeg ALDRIG NOGEN SINDE KØBE EN HVALP, HVIS FØRSTE ERFARING MED SIT NYE HJEM, VAR 24 TIMER I EN BIL OVER TO GRÆNSER!!!!!!!!!!!!!

At de indførte hunde/hvalpe så tilmed har kuperede haler og ører, tja, det kan vel kun give stof til eftertanke. Spådommen fra 1991 er gået i opfyldelse.

Men ingen tvivl om, at jeg angriber DKK. DKK er i Danmark den største og ENESTE forening, der er alment godkendt/anerkendt med hensyn til opdræt af hunde, men set i lyset af ovenstående må jeg erkende, at Dansk Kennel Klubs image blegner en del i mine øjne(hvis muligt). Når jeg så læser, at DKK går i spidsen for at indføre kørekort til kamphunde, kan det egentlig kun give en ret dårlig smag i munden. Hvilket formål skulle et kørekort have? Vi skal i Danmark have kørekort for at køre bil, men det har indtil dato ikke forhindret, at der er dårlige og hensynsløse bilister på vejene. Mon et kamphundekørekort vil fjerne overskrifterne, eller vil det bare medføre en subkultur af hundehandlere, der ulovligt opdrætter og sælger kamphunde fra ukendte linier?

Vi har etiske problemer med vores slagtedyr, vores forsøgsdyr, med vores hjemløse sommerhuskatte og meget meget mere, men vi har i Danmark – I DEN GRAD - et generelt etisk problem med vores familiehunde. – og hvem går i spidsen for at lave det om??????? Med og uden kamphunde….. Historien viser, at det i hvert fald ikke er noget, der har kostet mange ressourcer i DKK, så hvorfor den store interesse nu?

Med ca. 5.000.000 indbyggere og mere end 500.000 hunde i Danmark burde DKK gå i spidsen for at flytte fokus fra pels-, øre- og farveidealer til oprindelige egenskaber og arbejdet med at skabe velfungerende hunde hos ansvarlige og kyndige ejere – kort sagt flytte fokus fra udseende til adfærd.

Admin-Tyson - amstaff 4 ever 4 EverAmstaff


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debatten
  • #1   21. mar 2009 Kan kun sige en ting ENIG !!

    Det du skriver er virkelig rigtigt, og holder 100% på det du skriver.
    Jeg syntes helt sikkert at vi skal have kørekort til hunde, Til ALLE hunde, og det skal simpelthen være sådan at vi bliver tjekket, og at vi skal have den påå os hele tiden. og bliver man stoppet i bil, og man har hunden med, skal man også vise den. den skal faktisk være på en hele tiden, det er min mening.


Kommentér på:
Debatten

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce