{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

Blodprop og hjerneblødning :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Min svigermor (52 år) blev i mandags indlagt efter 3 dage med kraftig hovedpine og opkast. Vi troede alle hun blot led af en virus, men da hun pludselig ikke kunne genkende hendes familiemedlemmer længere vidste vi der var noget andet galt.
Hun kom på sygehuset og fik en CT scanning som viste en stor blodsamling. Hun blev efterfølgende sendt direkte på apopleksi afsnittet og pågyndte en morfin-"behandling".
Med det samme smerten i hendes hovede var forsvundet, kunne hun genkende os igen, men desværre er hun ramt på sprog og forståelsescenteret.
Hun har nu været til talepædagog, og det viser sig at hun har meget svært ved at sætte ord på billeder. Hvis hun fx ser et billede af en traktor, så kan hun ikke sige at det er en traktor, men hun kan sagtens fortælle hvad den bruges til. Derudover har hun svært ved at høre og forstå hvad vi siger. Talepædagogen lavede et forsøg med hende hvor hun skulle svare Ja eller Nej alt efter om ordet var et "ægte" ord eller om det var et "opfundet" ord. Eksemelvis EdderTop (hvilket hun troede var et rigtigt ord). Heldigvis kan hun sagtens snakke og udtale ord.
Derudover forstår hun ikke at hun er syg - hun forstår at hun har ondt i hovedet og at der er nogle ord hun ikke kan huske - men hun forstår ikke alvoren af det..
Lægerne siger at hun har været utrolig "heldig" når de ser på hvor stor skaden har ramt. Det er helt exceptionelt at hun ikke er lammet og skadet mere end det hun er lige nu.

Det er en forfærdelig tid, og jeg har så mange spørgsmål om alt muligt. Det er svært at komme i kontakt med lægerne lige nu, da de har travlt med alle undersøgelserne. Derfor har jeg valgt at oprette dette indlæg for at høre om der er nogle herinde der har været igennem det samme med et familie medlem/nær ven??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blodprop og hjerneblødning :(
  • #1   8. jul 2010 Jeg føler med jer, for ved hvor svært det er..
    vores ene kammerats morfar blev ramt af en blodprop for snart 1½ måned siden, han er blevet lam i hele den ene side, han kan forstå hvad der sker omkring ham, men han kan ikke tale..
    Det eneste han kan sige er ja, nej og ad...

    De er så nød til at flytte i en handikap bolig da deres lejlighed er på 3 sal uden elevator.
    men han vil ikke kendes ved den nye lejlighed, og han vil ikke kendes ved sit kolonihavehus...


  • #2   8. jul 2010 Jeg har selv haft 2 blodpropper i hjernen.
    Til at starte med, havde jeg også svært ved at sætte korrekte på.
    Idag, knap 5 år efter, kan jeg stadig have lidt svært ved at finde de rigtige ord, og det er specielt hvis jeg er lidt træt.

    Hvis ikke jeg lige kommer på det rette ord, siger jeg til tider et ord istedet, det bare begynder med samme forbogstav.

    Det er utrolig udmattende for mig, at have samtaler med folk, og jeg har det bedre med bare at skrive. Men med masser af træning er jeg nået langt.

    God bedring med hende.


  • #3   8. jul 2010 Det lyder godt nok væmmeligt for jer. Sender jer mange venlige tanker!!!
    Jeg har heldigvis ikke prøvet det tæt på selv... Men har mødt mange i mit fag....
    Og jeg vil bare påpege at man i dag kan og ved en masse der kan gøre livet godt igen. Også selvom hun måske ikke bliver helt som førhen, så kan hun stadig have livskvalitet....

    Sanne Salmonsen fik jo en og blev halvsidet lammet samt mistede sproget... hun blev trænet op ved at synge hendes egne sange... sejt ikk? smiley så der er håb for din svigermor!


  • #5   8. jul 2010 Rigtig god bedring med hende.
    Jeg havde en morfar med det samme som du beskriver. Han var ramt på taleevnen, men vi familie lærte hurtigt at kommunikere med ham. Hans hjerne fungerede perfekt, han kunne bare kun få ord..... I starten byttede han om på ja og nej. Det blev dog meget bedre med tiden. Det gik også lang tid inden han forstod og acceptede at han var blevet syg. Og det var først der, der kom fremskridt!
    Han var dog også højresidigt lammet. Han blev 82 år og var syg ca. 10 år! Tror han døede fordi han var træt af livet. Han ville "hjem" til min mormor. Det var som om han lige ville sige farvel til os alle inden han gik i seng og sov stille ind med et smil på læben! Savner ham dog helt forfærdeligt selvom det næsten er 3 år siden.


  • #6   8. jul 2010 Det er kedeligt at blive ramt af det, men giv det tid, det kan ændre sig, der kan godt gå op til flere uger , og muligheden for at hun kan begynde at tale igen kan blive bedre.

  • #7   18. jul 2010 Hej alle
    Mange tak for alle jeres søde kommentarer.
    Allerede få dage efter kom min svigermor på kommune hospitalet i Århus. Det var rigtig positivt, da de har MR-scanner og flere special læger.
    Via MR-scanningen kunne man se at blodproppen sad i en retur åre - dvs at den del af hjernen, man troede var skadet, hele tiden havde fået den ilt den havde brug for. Det var en kæmpe positiv nyhed!!
    Hun blev straks behandlet med blodfortydende medicin, der skulle fjerne blodproppen.

    Vi er lige kommet hjem fra 1 uges ferie i Italien, og min svigermor er nu kommet hjem fra sygehuset. Hun har fået det meget bedre. Hun kan næsten tale som hun plejer. Hun har stadig lidt problemer med at huske og udtale nogle ting - men hold op en forbedring!

    Der kommer en sygeplejerske hver morgen og giver hende en indsprøjtning med blodfortyndende. Hun skal gå sygemeldt i 3 måneder hvor hun ikke må lave ret meget og heller ikke køre bil.
    Lægerne siger at hun med stor sandsynlighed ikke får varige mén!

    Den blodprop hun fik er en yderst sjælden en af slagsene. Det er kun 1 ud af 10.000 der får sådan en.


  • #8   18. jul 2010 Det lyder godt, at hun er kommet sig så hurtigt smiley

Kommentér på:
Blodprop og hjerneblødning :(

Annonce