{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
750 visninger | Oprettet:

Fremsending m. klikker (DKK's LP) {{forumTopicSubject}}

Er der nogen, der har erfaringer med at klikkertræne DKK's fremsendingsøvelse? Hvor lang tid brugte I på det og hvad fokuserede I på? Har I nogle anbefalinger?

Vi er i gang med at træne det. Jeg prøvede tidligere med target, men gik fra det igen, da det ikke rigtigt fungerede for os. Nu bruger jeg så ren klikker og det går fint fremad, men det er jo altid dejligt med lidt tips og gode idéer med på vejen.

Vi er p.t. nået dertil, at han er helt vild med feltet og også gerne søger derhen, hvis han f.eks. har fået fri i den anden ende af den fodboldbane, hvor vi træner.
Det ser også ud til, at det så småt er ved at gå op for ham, at det har betydning hvor i feltet, man placerer sig, men han stiller sig stadig oftest ude i siden (han har det med at søge lidt ud til keglerne, så dem har jeg fjernet i første omgang), lander med kun 3 ben indenfor, stopper indimellem før feltet o.s.v.

Som jeg træner det nu, fokuserer jeg kun på præcisionen og bruger god tid på dette - at han ideelt skal stille sig midt i feltet (eller lidt længere tilbage). Det lader til at være det sværeste og samtidigt mest grundlæggende, hvad mener I?

Afstand, stillingsskift og indkald tager jeg til allersidst, det vil nærmest komme af sig selv.

Lige nu klikker jeg ham også for først at stille sig forkert, men så søge ind på midten, selvfølgelig med jackpot, hvis han løber direkte ind på midten. Jeg vil pille "først-forkert-så-rigtigt" af igen så snart, jeg kan, for ikke at komme til at skabe en dårlig vane, men lige nu synes jeg ikke, han løber rigtigt ud ofte nok til at jeg kan nøjes med at klikke dette, så jeg håber, det andet kan være med til at give ham en fornemmelse af, hvor det gode sted er.

Nogen fifs eller ting, I synes jeg har overset?

Og er der nogen, der kan sige mig, om det har betydning, hvor lige hunden stiller sig i feltet? Altså, skal den (ideelt vs. acceptabelt) stille sig med front direkte mod føreren, eller er det ligemeget, hvis bare den står inde i feltet (med siden til føreren) og så sætter/lægger sig nogenlunde lige?

På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fremsending m. klikker (DKK's LP)
  • #1   10. jun 2008 Jeg har ikke erfaring med at klikke uden target. Så der kan jeg ikke hjælpe. Min ummidelbare tanke er, at det må være svært for hunden at "fornemme" det rigtige sted i feltet uden en target.

    Det ideelle er at hunden står midt i feltet med front mod føreren - er hunden sikker på den position, så er risikoen mindre for at hunden ryger ud af feltet i konkurrencesituationen. Pointmæssigt mener jeg dog ikke, at det har betydning før i eliteklassen. Men har du ambition om denne klasse, er det nemmeste jo at få placeringen med fra start.


  • #2   10. jun 2008 Som Helle J har jeg også kun brugt klikker sammen med target i forbindelse med feltet, jeg tror både hund og jeg ville bliver forvirret hvis vi ikke brugte target... ;o)
    Pt. er jeg ved at lære Gaia musemåtten, den er efterhånden rimelig sikker, så nu er det ved at være tid til at lægge den ud i feltet :o)


  • #3   10. jun 2008 Jeg tror du skal passe på med første at klikke for forkert og derefter for rigtig, det bliver hurtig en ultra dårlig vane der kan være meget svær at pille af... man kan ligeså godt gøre det'rigtigt' fra starten ;o)
    Hvad angår afstand, er jeg enig i at det nok skal komme, det er ikke vigtigt pt., men jeg vil dog sige at du skal passe på ikke bevidst eller ubevist altid at sende ham i feltet fra samme afstand, man ser en i mellem hunde hvor det helt klart ser ud til at de er vand til at løbe præcis så og så langt og derfor lige pludslig har svært ved at finde feltet fordi de er vand til at det er nok at løbe x antal meter... Så sørg for altid at variere afstanden du sender ham ud fra :o)


  • #4   10. jun 2008 Jeg bruger også klikker i fremafsending, men jeg starter den op på denne måde, jeg går ud i feltet og lægger en godbid på f.eks en target eller for mit vedk. en lidt tyk træklods der kan ses af hunden går tilbage og sender min hund ud i feltet klikker så snart min hund er i feltet og den får så sin godbid ude i feltet som ros, efter at jeg har gjort det mange gange med en godbid og når jeg kan se at min hund har forstået at der foregår noget rart ude i feltet begynder jeg at undlade godbidden, og her synes jeg så at min træklods er god fordi jeg observerer at min hund tit går helt ud til klodsen der ligger i midten og der kommer klikket først, og efterhånden er min hund så der i feltet, hvor jeg ønsker den skal være. Hvis nu min hund har tildens til at ville gå for langt ind i feltet så flytter jeg min klods lidt frem og vil den hellere arbejde først i feltet flytter jeg min klods lidt tilbage, evt med godbider til at starte med igen. og derefter begynder jeg så på lydigheds delene. din hund skal bare blive i feltet og arbejde det betyder ikke så meget om den lige vender fuldstændig med front mod dig, men det er jo så præcision og kontakt du der skal arbejde med.
    Det er godt nok svært at forklare på en tekst som her, men håber du får noget ud af det...:-)


Kommentér på:
Fremsending m. klikker (DKK's LP)

Annonce