{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

Godt råd søges til gåtur :) {{forumTopicSubject}}

Allerførst vil jeg lige sige, jeg er helt klar over jeg har en ganske normal hvalp og det er ganske normal adfærd, særlig når vapsen er 6 mdr. og lømmelalderen er begyndt smiley

Jeg mangler et super godt råd til de flip, han får på gåturen. Uden varsel begynder han, at hoppe op af mig, bider mig i ærmerne ( er gul og blå op af armene på trods af både sweater og dynejakke smiley ), bider i snoren, hopper og danser og er helt uden for pædagogisk rækkevide smiley

Episoderne varer mellem 5 og 10 min og det hjælper ikke at ignorer, det gør det faktisk bare værre. Indtil nu har det kostet 2 hundeliner og 1 jakke smiley

Jeg stopper op og holder i halsbåndet til han igen er helt rolig, men han opgiver bestemt ikke uden kamp. Vi kan derefter gå 2-3 skridt og den er igen gal smiley

At få ham på plads og lave sit/dæk øvelser hjælper også kortvarig, men lige så snart jeg tror han er "normal" og han får et fri starter vanvidet igen smiley

Er der nogen der har nogle gode råd, hvordan jeg får ham til at holde op eller lære ham, at den adfærd ikke er acceptabel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godt råd søges til gåtur :)
  • #3   21. nov 2013 Czajkowski: Hmm, jeg synes også, jeg prøver at gøre turene spændende. Det er bare ikke lige altid let her om aftenen i den mørke tid smiley

  • #4   21. nov 2013 Smilla: Bare lidt svært, når man står i den anden ende af byen smiley

  • #5   21. nov 2013 Eventuelt så tag en længervarende tur om dagen når der er lyst og begræns aftenturene til tisseture, så kan du aktivere igennem om dagen og så burde han være træt om aftenen tænker jeg.

  • #6   21. nov 2013 Sæt ham af ved et træ, lygtepæl eller lign. Gå så langt væk at hunden ikke kan nå dig og vent på den falder til ro. Tæl til 10 bananer inden du går hen til hunden. Ikke hilse, ikke rose og bare videre.

  • #8   21. nov 2013 Det er på alle turene..... Han får 3 ture om dagen, hvoraf den om morgen enten går til hundeskoven, alm. skov ( gerne med spor træning), strand eller en tur forbi stadion til boldleg.

    De andre ture er lidt kortere..... Ofte møder jeg andre hunde om eftermiddagen, han kan lege lidt med.
    Jeg går hjemme med ham og syntes bestemt ikke han mangler aktivering. Han er fint stimuleret og virker ikke stresset på noget måde.



  • #9   21. nov 2013 Stella, den må jeg prøve.... Er åben for alt...

  • #10   21. nov 2013 Det kan godt være at det lige taget et par gange før at det virker. Og skal du fuldstændig ignorere ham indtil han er rolig. Bliver han vild når du kommer over til ham, så trækker du væk igen. Jeg fik metoden anbefalet af en adfærdsdims, fordi jeg havde en hund der gjorde det samme og det virkede meget hurtigt.

  • #12   21. nov 2013 Hvor gammel er din hund og er der et mønster for hvornår det starter?

  • #13   21. nov 2013 Camilla, det er lidt det samme jeg gør ved at holde ham helt fast i halsbåndet, men her virker det bare ikke før efter mange gange. Det ser voldsomt ud og folk må virkelig tænke sit, når de ser det. De ser jo ofte ikke hvad der ligger bag smiley

    Jeg vil tro, det efterhånden har stået på 2-3 uger. Engang imellem kan vi være heldige med en tur uden kamp..... Jeg har helt fra dag 1 vist ham jeg ikke vil acceptere denne adfærd.... Først ved at ignorer og vende ryggen til, men efter et par forsøg med det opdagede jeg lynhurtigt, det bare gjorde det hele værre smiley

    Det er godt nok en sej kamp smiley


  • #14   21. nov 2013 for Gaia har "bid i ømer" æret stressrelateret (det tror jeg så ikke det er for din) -jeg valgte at omdirigere. Hver gang hun begyndte at gø og bide i ærmer, fik hun stukket en bold i kæften og kunne så spasse med den istedet for... det er, for hende, en god måde at få afløb for indestængt glæde og stress på.

    Jeg tænker om det samme var en mulighed for din -det afhænger jo lidt af om den rent faktisk sevlstændigt vil kaste sig over bolden og gå i krig med den istedet.
    Det er self ikke noget den skal have for evigt, me hvis dte blot er lidt unguunde "nu skal der fandme ske noget"-adfærd, kunne man måske undgå en masse konflikter på den måde


  • #15   21. nov 2013 Pepsi er 6 mdr. på tirsdag og der er ingen mønster hvornår på turen det er. De er hverken for lange eller for korte svarende til hans alder....
    Det eneste er, at han aldrig har gjort det på den første halvdel af turen.

    Han er en hyrdehund med krudt i bagen og det er jeg klar over. Det er det eneste problem jeg har med ham udover de almindelig hvalpe ting smiley


  • #16   21. nov 2013 hov -det er så ikke så heldigt skrevet... bolden bliver self givet INDEN vovse sidder i ærmet, ikke når først den er i gang... det skulle jo ikke gerne blive en belønning smiley

    Men for mig lyder det jo lidt som en hvalp der bare er lidt glad i låget, og kan man nu give den noget mere fornuftigt at bruge glæden til, end lige at hoppe op og tygge i en, ville jeg da nok vælge det, fremfor at skulle "tage kampen" hver gang man er på tur





  • #17   21. nov 2013 Min hun kan godt stresse, når vi har gået lidt tid - og hvis han først gør det på anden halvdel af turen, kan det være det er der han har opbygget nok stress til at reagere udad..

  • #18   21. nov 2013 Michelle: Jeg tror slet ikke bolden vil have nogen effekt, han er slet ikke til at få kontakt med, da det kommer ud af det blå og ofte et bagholdsangreb kan jeg slet ikke nå af afværge situationen smiley

    Vil dog prøve at se om jeg kan nå det næste gang jeg har bolden i lommen smiley Alt skal prøves...


  • #19   21. nov 2013 jeg har også en livlig hund som gør sådan. Hun er så 2½ år, men jeg synes det er vildt sjovt at lege sådan med hende. Ellers får hun bare bolden. Når hun får den skal den lige dø så er festen slut.

    Jeg ville nu tolke det sådan at din hund rigtig gerne vil lege med dig, så hvorfor så ikke udnytte det og giv den noget som den godt må bide og hive i, så I kan lege?

    Hun har jo fundet ud af at byttet, dig, er spil levende og trækker i snor og jakke, ergo en super sjov leg. Se at få det fokus over på en bold, så kan det bruges som belønning i trænings situationer.


  • #20   21. nov 2013 Hm, det er lidt svært at gennemskue hvor meget I laver. Er du sikker på, at han ikke er overstimuleret?

    For 15 år siden lavede jeg den fejl at tro, at Viktor skulle aktiveres nærmest i hele tiden, ellers ville sådan en blanding blive umulig.

    I bagklogskabens lys stimulerede jeg ham for meget med det forkerte og prioriterede ikke at lære ham at slappe af.
    Jeg kastede pinde eller bolde, hvilket resulterede i, at han var pind og boldtosset resten af hans dage. De sidste mange år blev det så til at han skulle finde dem i stedet for at løbe efter dem - næsearbejdet hjalp meget :o)


  • #23   22. nov 2013 Jeg synes ikke han er overstimuleret. Han får ca. 3 gåture om dagen. Her om morgen, som sagt en lidt længere tur ofte med skov, bold eller spor.
    Om eftermiddagen får han en mindre tissetur og nogen gange møder vi en dejlig toller, som han leger helt vildt godt med :), om aftenen når vi alle har spist går vi ca. en tur på 15-20 min, nogen gange lidt længere....

    Udover dette får han lidt hjerne arbejde hver dag i form af søge godbidder, aktivitetsbold, godbidder i flaske og hvad jeg ellers kan finde på. Det tager ca. 15-20 min.

    Jeg træner også en smule med ham, men kun korte seancer smiley Han er meget lærenem, elsker at træne og der synes jeg selv, jeg har en rigtig god kontakt.

    Jeg tror dog mest på, han bare skal prøve mig af her i den begyndende lømmelalder, da han ikke gør det når min mand går med ham..... Jeg søger bare nogle værktøjer til at få ham til at forstå det er forbudt, så vi igen kan få nogle fantastiske ture smiley


  • #24   22. nov 2013 Jeg ville bruge tid på at træne før han stresser op, dvs gå roligt der ud af og afbryde med en lille sit øvelse, så gå nogle m så en lille dæk øvelse, så måske lidt sik sak mellem ben og så videre, dvs beskæftige hunden roligt og stille så der ikke er tid til stres, jeg ville ikke lege på sådanne ture;) hvis hunden har leget fx med en anden hund eller med dig og bolden så ville jeg slutte med lidt små øvelser for at geare ned igen;) ville aldrig vente til hunden er stresset op før jeg handler, så kommer man alt for let til at belønne uønsket adfærd.
    I min verden er det der virker Best at belønne ønsket adfærd og undgå uønsket, det gøres bedst ved at tilbyde ønsket adfærd der kan belønnes;)


  • #25   22. nov 2013 Binr gjorde PRÆCIS det samme i den alder... Hun var en pestilens at gå med. Og det kostede også et par jakker og bukser.

    Jeg har desværre ikke nogen råd til at få det til at holde op... Det stoppede af sig selv efter et par måneder.


Kommentér på:
Godt råd søges til gåtur :)

Annonce