{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
862 visninger | Oprettet:

Utryg reaktion på hunde på tur. {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig et par råd.

Siden Tucker blev angrebet i oktober, har vi haft et problem når vi møder større hunde på vores ture.

Når han opdager en på afstand stopper han op og vil ikke længere frem. Her står han så indtil den anden hund er ud for os, så kaster han sig frem og gør og knurre - så snart hunden har passeret os, så render Tucker videre som om intet er sket.
- Jeg kan ikke komme i kontakt med ham når han "fryser". Jeg har prøvet at lokke ham videre, sidde og lave øvelser, blokeret hans udsyn mod den anden osv.. Men det hjælper jo ikke. Og da jeg ikke altid har muligheden at gå en anden vej, så vil jeg gerne vide hvad jeg kunne prøve.

I går aftes på vores tur, gik vi på et fortorv. På modsatte side af vejen fra samme retning som os, kom en mand gående med en større hund og så snart Tucker så den, så gøede han, hev og sled over mod den. Igen kan jeg ikke komme i kontant med ham og få ham til at være stille, før den anden hund næsten er ude af syne.

Hvad kan jeg forsøge? Jeg ved jo, at han er utryg, men hvordan hjælper jeg ham til at forstå at vi godt kan passere de andre uden at der sker ham noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Utryg reaktion på hunde på tur.
  • #1   4. jan 2017 Nu har jeg jo en flok. og er der en der er utryg er der altid en anden der er modig.....
    kunne du eventuelt være sammen med en anden person der har en rar og rolig hund og følges et par ganfe med dem??


  • #2   4. jan 2017 Prøv evt. at kigge på noget BAT-træning. Det kan være et ret effektivt værktøj i sådan nogle situationer.

  • #3   4. jan 2017 Et BAT-kursus vil virkelig hjælpe dig. Du får en forståelse og en hel masse redskaber, der vil hjælpe.

  • #5   4. jan 2017 Okay, jeg vil finde mig noget info om BAT smiley

  • #6   4. jan 2017 Det lyder interessant, men umiddelbart også en smule svært som nybegynder i det.
    De kursus jeg lige falder over kan jeg i hvert fald ikke betale, super ærgerligt. Må vist bare læse noget mere og se om jeg kan finde ud af noget selv, for det lyder jo som noget af det rigtige at tage fat i smiley


  • #7   4. jan 2017 Kender du nogen med en stor, rolig hund, som I måske kunne gå tur med ? Tænker at det kunne hjælpe ham med at slappe lidt af, hvis han får positive oplevelser med en stor hund.

  • #8   4. jan 2017 Egentlig får han gode oplevelser med store hunde - der er nogle på vores træningshold og dem er der intet med, da han netop kender dem.

  • #9   4. jan 2017 Dejligt, så handler det jo "bare" om at han også får gode oplevelser med store, fremmede hunde. Måske nogle af dem du træner med, kender nogen der kan hjælpe ?

  • #11   5. jan 2017 Det kan være du skal prøve at lade som ingenting næste gang i ser en større hund. En hunds reaktion er meget afhængig af ejerns. Kan være traumtisk reaktion. Men det klart den r ik tryg ved str hunde efter en episode. Så hvis du også bliver urolig hvergang i ser en str hund. Og begynder på blokere udsigten og prøver afled dens opmærksonhedm så gør du det hver. Og tvær imod beviser ham at den anden er farlig. Men hvor i mod hvis du fortsætter og konstant insistere som autoriti på gennemfør gåturen. Uden at du observere den anden hund. Så vil den med tide føle sig tryg igen

  • #13   5. jan 2017 Lens - Men hvad er så en dygtig rådgiver? smiley Det er vel ikke alle der har viden inden for BAT f.eks.?

    Det er forsøgt ikke at reagere når jeg ser en større hund, men jeg er jo nødt til at få Tucker hen til mig og gå og så er det han til sidst stopper og nægter og ville bevæge sig.
    Den han reagerede på forleden aften, havde jeg ikke engang set før han begyndte at hidse sig op.


  • #14   5. jan 2017 Erika - der er kun meget få certificerede BAT-instruktører her i landet, så hvis du vælger én af dem, er jeg ret sikker på, at du ikke går galt i byen smiley
    (Dermed ikke sagt, at der ikke kan være en del yderste kompetente folk, der underviser i BAT-værktøjerne uden at være certificerede)


  • Wamid Hassan
    Wamid Hassan Tilmeldt:
    nov 2016

    Svar: 5
    #16   5. jan 2017 Som de andre foreslår BAT træning
    CAT (ikke så udbredt herhjemme) kunne måske virke for dig.

    Det er utrolig ærgerligt når det sker for en hund og det kan sætte tydelig spor.
    Jo før du kan komme igang desto bedre, så han ikke øver sig i netop denne adfærd.

    Jeg er ikke så dus med hundegalleri, men vil gerne hjælpe frivilligt, hvis du er bosiddende ved Århus.

    Rigtig god vind med det og hold humøret oppe


  • #17   5. jan 2017 Jeg vil rigtig gerne høre mere om bat og cat træning.

    Jeg kan godt regne ud at det ikke indebærer en flagermus eller kat. Men hvad er det for noget? smiley

    Det er først og fremmest fordi jeg er nysgerrig. Og vil gerne lære nyt smiley

    Ts, jeg ved ikke nok til at kunne rådgive dig, andet end, hvor dybt sidder oplevelsen i dig? Kan du måske selv-ubevidst -komme til at spænde op, som ala
    Uh en hund, hvordan mon tucker reagerer på den??

    Jeg har større viden omkring heste end hunde, men man kan på lige fod få en uønsket reaktion fra hesten efter en uheldig oplevelse, som med en hund smiley for dyr er virkelig følsomme overfor hvordan vi selv reagerer på noget, som man tidligere har haft en øv oplevelse med smiley


  • #18   5. jan 2017 Det lyder som Zita for et par år siden også efter en rigtig ubehagelig episode med en stor hund.
    Vil bare lige sige det nok skal blive bedre igen smiley

    Nu det et par år siden så det lidt svært at huske/forklare. Men vil også tro at en helt almindelig god adfærdsbehandler burde kunne hjælpe med det.


  • #19   5. jan 2017 Hav verdens lækreste godbidder med ud på tur..

    Inden han opdager hunden (hvis du kan) begynd at give godbider.

    Sørg for han koncentrerer sig om dig, gå evt. over på den anden side, så han måske slet ikke opdager den anden hund..

    Hvis han kigger på hunden og tilbage igen uden at reagere yderligere, så ros ham smiley


  • #20   5. jan 2017 Vil lige få kigget nærmere på linket fra Lens.

    Jeg reagerer jo selv på den måde, at når jeg ser en større hund komme mod os, så forventer jeg at Tucker reagerer negativt. Ergo bliver snoren kortet ind. Jeg ved jo godt, at det kan bekræfte ham i at det er en "farlig" situation, men omvendt kan jeg jo ikke bare lade ham rende i lang snor, så han kan komme til den anden. Så jeg kan ikke rigtig se hvad jeg der kan gøre anderledes.

    Kan jeg gå væk med ham, forsøger jeg gerne det, men det er jo så gerne inden han har opdaget hunden og så lærer han jo ikke rigtig noget i situationen.

    Godbidder og kontakt er bare ikke noget der virker. Han kan have så fin kontakt lige indtil han ser hunden, så er der ikke nogen godbidder der kan lokkes med.


  • #21   5. jan 2017 Med Zita krævede jeg ikke kontakt eller ja jeg krævede overhoved ikke noget når jeg så en anden hund( helst inden hun gjorde) lavede jeg så meget afstand som muligt og tilbød hende godbidder jeg stillede mig vidst også lidt imellem, ikke fordi hun ikke måtte se den anden hund men for at hun skulle føle sig mere tryg. vigtigste var at forbinde syntet af en anden hund med noget godt=mad. I starten kunne hun først spise hvis hunden var virkelig langt væk eller lidt efter den var gået forbi og hun havde gøet men Langsomt kunne hun koncentrere sig mere om godbidderne.

Kommentér på:
Utryg reaktion på hunde på tur.

Annonce