{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Hvilken race {{forumTopicSubject}}

Er blevet spurgt om hjælp overvejer at give fortabt, men måske i kan hjælpe.

Vedkommende vil gerne træne PH programmet. En større hund. God erfaring. Race skal spille med ældre schæfer og svigermors cocker.

Racer der har været oppe at vende :
Schæfer, orker ikke en larme hund mere smiley
Hvid schæfer, bange for sygdomme.
Rottweiler: der er et eller andet ved racen vedkommende ikke stoler på.
Dober : ønskes ikke pga det avl der findes i dag.
Malle og hollænder for driftige.
Boxer: elsker det lalleglade sind men ikke sygdommene.
Schnauzer, airdale og russisk terrier : udelukkes pga pels, sind og størrelse.
Beaceron : for "flad" og kedelig (ordvalget hos vedkommende.

Er der flere tilbage at foreslå??

Kommentarer på:  Hvilken race
  • #1   3. sep Hollænder?
    Kelpie?

• #2   3. sep Chodsky pes..?

• #3   3. sep Hollænderen står på listen
    Kelpie prøver jeg at foreslå men tvivler.. Tror ikke på størrelsen.
    CP kan så vidt jeg ved ikke køres gennem kåringsprogrammet i PH

• #4   3. sep Ups jeg var bare blind.
    Havde set Mallen men ikke hollænder bagved.

• #5   3. sep Bouvier?
    Ikke at jeg kender racen men tror nok den er på den der liste..?
    Den er langhåret men pelsen er sådan nærmest som hestehår og kræver ultra lidt pleje ift en schnauzer.

• #6   3. sep Tror de er i samme kategori som airdale osv

• #7   3. sep Jeg tænker du er stødt ind i en af dem hvor der ikke findes en race der er god nok i hele verden. smiley du har jo foreslået de racer der er mest velegnede, og så tænker jeg personen må vælge ud fra det og hvilket onde denne bedst kan leve med.

• #9   3. sep Hvad med cattledog eller østrigsk pinscher?

I virkeligheden er det vel nemmest at give dem listen over racer der kan kåres i ph, og så kan de selv kigge på dem? smiley

• #10   3. sep Altså der findes jo både BC'er, aussier og sikkert en del andre racer, der gar gået IPO (så PH er vel også muligt) - det vil næppe være at gøre det særligt nemt for sig selv (eller hunden), men altså, vil man ikke have en eneste af de racer, der er super egnede til formålet, så er man vel uanset ude i noget med at købe en trænbar hund og så håbe den har det ekstra der skal til PH...

Tænker dog det ville være nemmere at genoverveje nogen af de mere oplagte racer, som du har nævnt.

Er det kun mallen han ikke vil have, eller gælder det alle belgierne?

• #11   3. sep Jeg synes ikke, man skal anskaffe sig BC eller Aussie til hverken IPO/IGP eller PH. De er ikke særlig velegnede.

• #12   3. sep Jeg synes de skal gå efter Picard.
    Det er filme en fin hund.

• #13   3. sep Kenzie - jeg er slet ikke uenig og ville da heller ikke umiddelbart anbefale de racer til formålet.
    Men afviser man alle de virkeligt velegnede racer, så er vi vel ude i noget med bare at vælge noget trænbart og så håbe på det bedste.

• #14   3. sep Schnauzer, Airedale og Russer har så absolut ikke samme sind størrelse eller pels!

• #15   3. sep Chodsky står på den liste ginne linker til smiley

• #16   3. sep Louise det ved jeg men det er de samme nej'grunde jeg hører.. smiley

• #17   3. sep En langhåret collie .. eller noget .. smiley

• Bodil D
    Bodil D Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 260
    #18   3. sep Tervueren, laekenois eller groenendael måske

• #19   3. sep - og et mere seriøst forslag .. terv af brugslinier. Der findes kun ét sted i DK, der laver(de?) dem, men ellers findes de jo i udlandet smiley

• #20   3. sep Hvis ikke de vil have en af de egnede racer, vil jeg bare ikke anbefale noget. Altså jeg anbefaler heller ikke en gravhund til agility, fordi køberen ikke er til langbenede hunde smiley

• #21   3. sep Mon ikke de bare skulle genoverveje om det virkelig er ph de vil træne?

• #22   4. sep Tænker som Ginne i #7 at det vist er nogen af de mennesker hvor der bare ikke findes en perfekt race smiley Hvis det er PH de vil så skal de da klart vælge en af de racer der kan kåres og de skal så også vælge en race hvor der laves hunde der egner sig til det brug.
    Det indskrænker jo feltet noget. Og no offense men hvis man virkelig gerne vil videre i et program som fx PH så lad være med at vælge racer som fx Østrigsk Pincher, Picard, Hvid hyrde-schweizer ting eller sådan noget. Sansynligheden for at finde en opdrætter der målrettet avler hunde til arbejde er ret små smiley
    Hvis de ikke vil have schæfer, ikke stoler på rotten, ikke vil pelsen hos riesen eller sort russer (hvis de ikke stoler på en rotte så skal de gå langt uden om russeren) og synes at mallen er for driftig osv. Så er der jo ikke så meget tilbage. Når de siger at de ikke vil have en dober pga avlen idag. Hvad mener de så med det ? Hvis de kigger uden for landets grænser så fås brugsmodeller altså og de er ikke så driftige som mallen så det var måske alligevel et bud. Og en tervueren eller groendal af brugslinier kunne de jo også kigge efter.

• #23   4. sep Undskyld jeg spørger, men hvad er en hollænder?

• #24   4. sep Hollandsk hyrdehund

• #26   4. sep Jeg ville jo gerne sige Hovawart, men der er nok også et eller andet i vejen, jeg bare ikke kan få øje på smiley
    Det kunne måske være at den kræver mere tålmodighed end disse mennesker tilsyneladende er i besiddelse af...

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 5 Følgere: 9 Emner: 36 Svar: 2.335
    #28   4. sep De kunne kigge på Grosseren, den er langt nemmere at eje end mange af de nævnte racer.

Men Grosseren er nok en relativt dårlig PH hund, i det de er svære at få til at bide på kommando. Ved, at politiet opgav at bruge dem i Tyskland (der blev kørt et forsøg da de jo ville være gode til demonstrationer grundet deres lyd og størrelse), men det blev droppet da de lige manglede den der sidste aggression.

Rimeligt sølle politihund. smiley

• #30   4. sep En sådan helt generel betragtning; hvis man virkelig gerne vil træne et bestemt program og forventer at man måske bliver bidt af det. Måske er man allerede bidt af det med en hund man allerede har smiley Så vælg da for pokker en hund der er lavet til det. Jo, men kan godt løbe AG med en grosser eller en gravhund og man kan også godt dyrke PH eller IGP med en collie eller en labrador. Man kan også godt dyrke DKK LP eller DcH programmet med en spidshund eller en terrier. MEN det er som regel på ingen måde 'a walk in the park' at komme igennem klasserne. Jeg har selv en af de mere 'alternative' racer som jeg bruger til DcH programmet: en Irsk Terrier. Han er superfed og ski**skæg at træne med og han har massere af drift og vilje og han er en ørn på spor. MEN MEN MEN stabilitet i øvelserne er ikke lige til højrebenet og nogengang bliver han 'terrier-ultra' og kan og/eller vil ingenting. Sådan noget gør min dober ALDRIG smiley Til konkurrencer er det ret upraktisk at hunden pludselig får en anden impuls der overdøver de signaler jeg sender. Eller at den pludselig har 'tabt' enhver viden om at den nogensinde har lært hvad signalet 'plads' betyder.
    En helt central egenskab for hunde man vil træne fx IGP, PH, DcH programmet og faktisk også DKK LP med er 'drift'. Hunde der mangler drift er bare ikke nemme at træne med og de er rigtig svære at nå nogen vegne med. Så VIL man et af de programmer så vælg en race - og en opdrætter indenfor racen - der laver hunde der beviseligt kan arbejde. Har man det derimod fint med at have en hund som man sagtens kan nyde at træne med, selvom man ofte skal ud i kreative og underlige løsninger. Og har man ikke de store ambitioner om at rykke hurtigt op igennem klasserne. Ja, så kan enhver race i princippet bruges. Og ja, nogen gange er der en med en 'alternativ' race der gør det virkelig godt, men det er ikke det samme som at hele racen er velegnet. Jeg ville fx. aldrig anbefale en Irsk Terrier til folk, der siger at de gerne vil træne ditten eller datten. Det på trods af at jeg har mange lydighedstitler og en DM deltagelse med en af mine gamle hunde i bagagen. Og at ham jeg har nu er jeg så småt gået i gang med at træne løbearbejde til eftersøgningen med. Og han - min terrier!!!! - laver rent lydighedsløb. Og han gør det godt smiley Jeg ved jo også præcist hvor svært det kan være at nå nogen som helst vegne med en Irsk kolbøtte smiley
    Mht ausssie, så kender jeg den kun fra DcH programmet (som er 'lettere' end fx IGP eller PH, da vi ikke har bidearbejdet og da hunde med lidt mindre drift rent faktisk godt kan være med). For at sige det kort: De mangler drift.

• #31   4. sep Lena - Stens opdrætter har lavet nogen stykker der dyrker den slags og i Sverige er der flere (ikke mange) af dem. Der har også været i hvert fald en herhjemme.
    Men umiddelbart tænker jeg ikke lige det er en oplagt race. En del af dem er lidt skeptiske/sky ved fremmede (og altså ikke bare reserverede) og ofte er de relativt bløde hunde. Jeg ville i hvert fald ikke byde Sten grp C, hvor de trods alt skal kunne tåle noget belastning.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 5 Følgere: 9 Emner: 36 Svar: 2.335
    #32   4. sep @Lena.
    Naturligvis. Der findes ikke en hund som kan leve op til det hele i mine øjne.

PH/IPO er i mine øjne Schæfer eller Malle. Hvorfor lede efter andet?

Selv en Kangal vil være en ringe politi hund, da de simpelthen ikke vil angribe mennesker på den måde, man kan træne de to superracer til. Rotten er den eneste der vil kunne lave noget lignende, og selv den, er bare ikke god nok.

Skulle man vælge en Sennenhund er det en Appenzeller, men det er jo en "lille" hund ligesom Schæferen og Mallen.

• #33   4. sep Nu har de jo en schæfer som nåede kriminalklassen. Han er bare gammel og virkelig en støj sender og de kender godt programmet. De er bare ikke velbevandret i andre racer.
    De skal bestemt have hund. Jeg har anbefalet dem en hvid schæfer /hvid schweiss da konen er solgt til dem, manden not so much og da de ønsker at gå ned i tempo og ikke ønsker højavl.. Men hvad de vælger kan kun tiden vise. Tror måske noget af det bunder i at de knuselsker ham de har og måske føler lidt skyld over at skulle finde hans afløser.

• #34   4. sep Ikke en hvid. Så hellere en god collie smiley

• #35   4. sep Hovawart er slet ikke et dårligt bud, hvis de kan leve med udseendet.
    Men kig syd for grænsen, de der avles indenlands mangler lidt for meget, efter hvad jeg har hørt fra folk med racen.
    Indrømmet mange år siden, men det er næppe blevet bedre i den retning.

• #36   4. sep #38
    Mit bud vil helt sikkert også være at kigge i enten Tyskland eller Sverige. Det ser bedre ud i DK end det har gjort tidligere, men der er desværre langt mellem at der laves kuld. Måske hænger det sammen med at hovawart stadig har et lidt kedeligt ry?

• #37   5. sep Jeg har faktisk en lille hofawuffer på hold pt (den er 5 mdr gammel). Hun er godt nok en skøn lille vaps. Der er 'gang i gaden' og den er meget minded på det der med træningen smiley Hvor den kommer fra aner jeg ikke.
    Hvid schæfer/Hvid schweisisk hyrdehund må jeg tilstå at jeg ganske enkelt ikke forstår. Jeg har snart oplevet mange af dem i DcH programmet og de 99% er fuldstændigt driftforladte og overhovedet ikke spor sjove at træne med (det er jo lidt trælst fx ikke at kunne belønne med leg). Og så er der bare SÅ mange af dem der er bange for fremmede mennesker og hvor presset på hunden i en DcH rondering er for stort og de vælger fra. For de hunde tænker jeg at PH er helt udelukket.

• #38   5. sep Måske har jeg været uheldig? men jeg har aldrig mødt en eneste hvid schæfer med nogen former for drift... tænker jeg på de eksemplarer jeg har haft på hold, så tænker jeg det bliver en sej omgang at få trukket den igennem et sådant program...

Kommentér på:
Hvilken race