{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
649 visninger | Oprettet:

Michelle C
Michelle C
Online Tilmeldt:
13. jan 2014
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 113

Finde opdrætter {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hundefolk
Når i kigger opdrætter har i så nogle ting i kigger efter? Her tænker jeg mest inden i kontakter opdrætter. Så når i kigger hjemmeside og facebookside.
Jeg vil ikke kontakte opdrætter før jeg er lidt tættere på at drømmen bliver virkelig.

Jeg er ude i meget god tid jeg skal først have hund om mindst 1-2 år, jeg har fundet race og har os fundet en opdrætter jeg er meget interesseret i men jeg kender ikke så meget til udvælgningsprocessen.

Jeg er lige blevet meldt ind i DKK så når jeg får adgang til hundeweb vil jeg kigge resultater derinde smiley

Kommentarer på:  Finde opdrætter
  • #1   13. jan sidste gang jeg skulle have hund tog jeg på nogle udstillinger, der kan man småsnakke med flere opdrættere og måske på den måde får et indtryk af hvad de står for og hvad netop de ligger vægt på at avle frem i deres race

• #2   13. jan Jeg er selv igang med projekt hvalp. Efter planen er det tidligst i 2022.
    Da jeg så småt begyndte at kigge lidt rundt (hos DKK) kiggede jeg på alle facebooksider/hjemmesider jeg kunne finde hos opdrætterne. Først kiggede jeg på hvilke hunde de havde, hvor mange, hvor gamle osv. Kiggede om der var nogle der tiltræk mig, hvis ikke hoppede jeg videre i første omgang (kunne jo altid gå tilbage)
    Så jeg noget der virkede interessant tjekkede jeg resten af hjemmesiden, havde de noget info om dem selv, deres hunde, om sundhedsstatus, om racen og om sygdomme i racen.
    Så tjekkede jeg om der stod noget om hvalpeplaner og ja generelt bare forsøgte at få et indtryk af opdrætteren og hundene.

Jeg gennemgik også internettet så godt jeg kunne i forhold til at kigge efter anbefalinger eller negativt historier om de opdrættere jeg kunne være interesseret i.

Da jeg var færdig med første omgang, kiggede jeg også lidt på hvem jeg tidligere har skrevet med (ikke nødvendigvis om hvalp, men sådan generelt) hvem der havde skrevet i forbindelse med en tråd jeg havde i en race gruppe på Facebook (igen ikke omhandlende køb af hvalp) og dermed hvem jeg havde et godt indtryk af derfra. (de var nu alle søde og rare, så det skal ikke forstås som at nogle ikke var) smiley

Derudover har jeg nogle erfaringer eller indtryk af nogle som jeg på forhånd kunne udelukke. Jeg kan ikke udtale mig om, om de er dårlige opdrættere, jeg ved blot at det ikke er et godt match til mig.

Jeg havde egentligt bestemt at bruge det næste år eller to på at skulle til udstillinger og generelt bare bruge rigtig god tid på at finde den helt rigtige kombination og opdrætter.

Men jo mere jeg undersøgte og kiggede, jo mere faldt jeg for et bestemt kuld hvalpe, og jeg har fulgt opdrætter for år tilbage, og har altid været vild med hendes hunde, så jeg endte med at skrive til hende. Nu har vi skrevet sammen i en månedstid tror jeg, og jeg bliver kun mere og mere forelsket i det kuld, så nu skal jeg bare bruge 2020 på at møde både opdrætter og hundene, så vi kan se om det er det rigtige match, og så håber jeg at der kommer en hundehvalp til mig i 2022 fra en af hundene i det kuld (opdrætter har selv 2 af hvalpene) smiley

• #3   13. jan Fremgangsmåden er nok meget forskelligt og kommer nok også an på hvor stor(antalsmæssigt), den race man kigger efter er.

Men jeg syntes det er fint at være ude i god tid, så kan man følge opdrætter og dennes hund/hunde på evt. Facebook og derved lære opdrætter og hvad vedkommende står for bedre at kende.

• #4   13. jan Hvis det er en dansk opdrætter ville jeg tjekke antal hunde brugt i avl de sidste år, antal kuld, variation i avlen, og sundhedsresultater. Det ville jeg finde via hundeweb. Diverse resultater.
    Var der noget der stikker ud ville jeg spørge ind til det ved evt. kontakt. Det kan feks være et valg om at avle på en bestemt hund eller hvad ved jeg lige - så kan jeg godt lide at give opdrætter muligheden for at forklare sit valg. Altså hvis det er en opdrætter jeg går videre med.
    Jeg laver også tjek på facebook og let alm tjek på google - se om hvad folk synes om opdrætteren generelt.

Så ville jeg selvfølgelig tjekke stambøgerne på hundene - se på evt. udenlandske opdrættere de samarbejder med eller bruger hanhunde fra. Hvis svensk eller finsk slår jeg op der på deres hundeweb.

Jeg kunne også finde på at spørge andre med kendskab til racen om det virker ok. Eller trække på andre jeg kender indenfor racen.

Alt efter racen er det helt passende at have 1-2 år til at finde opdrætter og afvente kuld klar.

• #5   13. jan Det kommer an på!

Min seneste hund fandt jeg ved at tage på skue og møde forskellige hunde. Jeg ville have en helt anden hund og en helt anden farve, men pludselig lå denne her hund i mit skød, og var meget insisterende smiley Jeg endte med at vælge en hvalp efter dén tæve, og der gik næsten 2 år fra den dag, og til min lille Dorit flyttede ind smiley Skulle jeg have samme race i dag, ville jeg vælge ud fra andre kriterier, men nu har jeg efterhånden ret godt indblik i racen - som trods alt er relativt lille.

Min næste hund er fra en race med virkelig mange opdrættere, og der er himmelvid forskel på linjerne. Det har taget mig flere år at nå frem til en opdrætter. Jeg har fulgt opdrætter på fb i 3-4 år, og er endelig skrevet op til en tæve om et par år - om alt går vel smiley

Så..... det afhænger af mange ting. Hvad vælger du ud fra? Hvad vil du med hunden? Hvor stor er racen? Er der forskel på linjer? Er der både udstillings- og brugslinjer?

Og så vil jeg bare sige god fornøjelse smiley Der er simpelthen ikke noget mere hyggeligt, end at gå og planlægge sin hvalp smiley

• Michelle C
    Michelle C Online Tilmeldt:
    jan 2014

#6   13. jan Hejsa alle sammen og tak for nogle gode svar smiley
    Racen er labrador så ja der er mange opdrættere!
    Ift det at tage på udstilling så er det ikke den type der interesserer mig, jeg vil hellere have den mindre og slanke model med god arbejdslyst smiley
    Den opdrætter jeg har i tankerne er pt Brown Hunt, jeg har læst meget på deres hjemmeside og synes det hele ser meget fornuftigt ud og nogle skønne hunde.
    Jeg er vild med at der bliver stillet krav til køber ift at aktivere hunden da det er sådan en misforstået race smiley

Og ja jeg har læst meget på racer siden min sidste forumsopslag .. godt man kan blive klogere smiley

• #7   13. jan Brown Hund skulle være rigtig god! Jeg kender hunde fra Rikke Birk og fra Charlotte Kilstrup, og der er dæleme smæk på smiley

Og dejligt at du leder efter en lille arbejdsmaskine. Livet bliver lidt sjovere med turbo på smiley

• Michelle C
    jan 2014

#8   13. jan A med bomstærk
    Det virker også som en rigtig fornuftig opdrætter smiley
    Jeg ønsker en hund jeg kan gå til lydighed med indenfor DCH og måske noget andet sjovt hvis hunden har lyst smiley
    Jeg har dårlige erfaringer med overvægtige labradorer der ikke blev trænet med overhovedet, derfor har jeg været lidt tilbageholden med racen

Der kommer bare til at gå noget tid før jeg vil kontakte en opdrætter, jeg er rimelig meget overvægtig og vil frygte at de vil afvise mig med den grund. Så skal lige tabe mig lidt før jeg tager kontakt smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 11 Emner: 51 Svar: 3.995
    #9   13. jan Da jeg kiggede på opdrætters hjemmesider så jeg på:

- Sundhed
    - Bliver hundene "brugt" (ikke nødvendigvis til jagt, men er det nogen der gider arbejde)
    - Visioner for opdræt og hunde
    - Hundenes udseende (ja jeg er "overfladisk", og så gik hverken værre eller bedre end at jeg endte med totalt det jeg ikke ville have, men pyt smiley )
    - Antal hunde
    - Hvalpeplaner

Jeg kunne heller aldrig drømme om at tage på udstilling for at se på retrievere, men som nævnt i den anden tråd er man velkommen til Dansk Retriever Klubs arrangementer. Jeg var med på brugsprøve og fik lov at gå rundt med en af dem der var på nogle af posterne, det var super hyggeligt og jeg fik et godt indblik i hundenes arbejdsglæde smiley
    Da Figo var ca. 9 uger var jeg også til Retriever-hyggedag i klubben, Figo kunne ikke rigtig være med, men vi havde en smadder sjov dag smiley
    ( http://www.drk-nordsjaelland.dk/system/gallery/gallery.php?pno=9&hs=116)

• #10   13. jan Jeg kigger på sundhed, arbejdsegenskaber, mentalitet og bygning.
    Jeg kan ikke holde ud at nogle avler og avler, uden at deres voksne hunde ser andet end indersiden af en hundegård, så den slags går jeg helt udenom. Hunde fortjener at blive brugt, opleve verden og få opfyldt deres behov. Man skulle tro at det burde være normen blandt arbejdshunde, men det er det desværre ikke alle steder.

• #11   13. jan Brownhunt laver nogle lækre hunde. Hun er meget obs på, at hendes afkom kommer ud i aktive hjem, og helst jagt og markprøver.

Jeg har en arbejdshest fra Lab Showtime (Rikke Birk Nielsen) på 18 måneder, som skal ud i B klassen i år.

Jeg er også overvægtig (omkring 45-50 kg for meget) og har altså ikke følt, at det har hindret mig i at få lov til at købe hvalp.

• #12   13. jan Brown Hunt opdrætter på "dual purpose" hunde.
    Dvs. Opdrætter avler på hunde der både passer standarden (udstilling) og har nogle brugsegenskaber. Det er en blanding at standard linjer og jagtlinjer.

Hvis du har ambitioner i forhold til træning, og ikke er til de lidt større "modeller", vil jeg anbefale, du går efter jagtlinjer.

• Michelle C
    jan 2014

#13   13. jan Sofia A - Hvordan ser man om det er jagtlinjer, dual eller udstilling? smiley

• #14   13. jan Du kan sagtens bruge en Brownhunt til DCH programmet.
    Hun har lavet flere E-hunde og vinderplacerede til DM.

• Michelle C
    jan 2014

#15   13. jan Ida - Okay det er også noget af det jeg har kigget på både på hjemmesiden men også på hundeweb smiley

Malene - Det har du helt ret i, det skal ikke være hvalpemaskiner de skal leve et godt og meningsfuldt liv smiley

Dorte S - Det er jeg glad for du siger smiley det er heller ikke noget der begrænser mig, jeg kan sagtens bevæge mig en masse. Jeg regner også med at jeg får tabt mig stille og roligt henover året smiley

• #16   13. jan Michelle du skal da bare kontakte de opdrættere du har lyst til smiley

Nu har jeg jo ikke brugshunde, men jeg har ikke indtryk af at opdrættere (heller ikke indenfor større og mere arbejdsfokuserede racer) går op i hvor meget man vejer, så længe man er en god og seriøs hundeejer der både kan og vil bruge hunden smiley
    Og skulle der være en eller anden emsig opdrætter der ville fravælge dig for det, er det da deres tab smiley

• #17   13. jan Det kan man vurdere udfra de resultater hundene og deres ophav har og opdrætters interesse/formål med avlen.
    Jeg siger ikke, en "dual purpose" ikke kan bruges til dch, men der er forskel på at arbejde med en "dual" og en ft'er (af jagtlinjer).

• #18   13. jan Du skal da tage til markprøver

Det er jo præcis der de arbejdende labrador er

Du er meget velkommen som publikum

• #19   14. jan Jeg har ikke sat mig ind i markprøverne og retrieverprøverne smiley Det er et studie i sig selv (næsten smiley ), så tag en snak med en opdrætter. De er altid glade for at vise deres hunde og pokaler frem. De vil også kunne anbefale en opdrætter der passer dine planer/interesser.

Længere oppe skrev jeg, at jeg ville anbefale en hvalp af jagtlinjer udfra dine ønsker. Det er lidt noget sludder, for jeg vil nok aldrig anbefale andet end jagt-/arbejds-/brugslinjer.
    Der er intet i vejen med standard linjer eller "dual purpose" linjer, det er bare ikke dét avlsarbejde, jeg er "tilhænger" af.

Men tag ud og snak med nogle opdrættere. Dan dig et billede af deres avl og interesse i racen. Følg med i, hvordan tidligere kuld arter sig.
    Tænk ikke på din vægt. Vægten er ikke afgørende for, om man kan tilbyde en godt hundeliv.

• #20   14. jan Jeg har to af Charlottes på hold (i DcH), og en af hendes hvalpe fra tidligere kuld, går i A-klassen. Der er virkelig meget smæk på de hunde smiley Fælles for alle 3 er, at de kæmper lidt med farten på sporet. Men de er til gengæld meget løbeglæde, hvilket er en kæmpe fordel i eftersøgning, og de har helt eminente næser.

Der er også en af hendes afkom, som går rally i DKK - så vidt jeg har hørt er den rigtig dygtig. Og så har hun solgt til både jagt og tjeneste.

Vi har en enkelt af Rikke Birks i klubben. Den er fra et af de sidste 2 kuld. Den virker fuldstændig som dem fra Charlotte, men den er kun 4-5 mdr gammel, så det er jo svært at sige hvordan den ender.

Rikke havde et enkelt kuld, som havde virkelig dårlige hofter og albuer. Det er desværre sådan noget der sker i opdræt, og der har åbenbart været noget med kombien af tæve og hanhund, for begge komet ud af sunde og stærke linjer. Det er noget man altid skal have med i overvejelserne, når man kigger sundhed. Forstået på den måde, at et enkelt kuld med dårlig sundhed, ikke er udtryk for dårlig avl.

• Michelle C
    jan 2014

#21   14. jan Jeg vil helt sikkert tage en snak .er nogle opdrættere indenfor den nærmere fremtid smiley
    Det ser ud til der ikke er nogle markprøver på programmet før april, det er nok heller ikke lige årstid til det nu. Når der kommer nogle vil jeg tage ud og se på hvad det er for noget ??

• #22   14. jan Hvis du vil DCH-vejen, så skal du da ud og kigge nogle DCH-konkurrencer, snakke lidt med dem, der har lab og spørge, hvor hunden er fra.

Jeg har en af dem fra det kuld af Rikkes, som ikke havde gode hofter ved 12 måneders alderen. I hvert fald 4 skal omfotograferes, så lad vær med at sætte to fede streger under, at hele kuldet har dårlige hofter.
    På albuerne er der enkelt 1'er (Teslas), resten er 0, så albuerne fejler ikke noget i det kuld.
    Ingen af hvalpene i kuldet har nogen som helst problemer i dagligdagen.

Tesla er nu 18 måneder og fuld fart frem. Man skal altid være opmærksom på fart og ikke mindst kontrol i farten på dem.

• Michelle C
    jan 2014

#23   14. jan Dorte - Jeg har os været ude til nogle konkurrencer og kigge, jeg har været til DM to gange og til en træningstime en enkelt gang smiley Jeg er ikke så god til at tage kontakt til folk så det har jeg det lidt svært ved smiley

• #24   14. jan Du kan evt hoppe ind i labrador-grupper på fb, og efterlyse hunde af brugslinjer, som du må komme og se træne forskellige discipliner. Tro mig, folk ELSKER at fortælle om deres hunde og træning, og så kommer resten af sig selv smiley

• Michelle C
    jan 2014

#25   14. jan A med bom - Det lyder som en fantastisk ide, det vil jeg gøre smiley Jeg elsker at snakke hund så mon ikke jeg kan finde nogen der vil snakke med mig !
    Nu er det en race hvor der er super mange opdrættere så det bliver nok lidt en kamp at sortere ud i dem når folk kommer med deres anbefalinger smiley

• #26   14. jan Ej, og STOP med at sige noget om din vægt!!! Det har absolut intet at sige, så længe du er i stand til at gå.

Generelt skal folk stoppe med at tale sig selv ned, fordi de er tykke/gråhårede/har korte arme/tykke fingre eller hvad ved jeg. Det siger ingenting om dig som person. Så ud og snak med hundeførere og opdrættere. Vær ærlig og nysgerrig, så skal du bare se.

• Michelle C
    jan 2014

#27   14. jan A - helt rolig jeg er gået væk fra den tanke igen smiley Jeg kan bare læse mig frem til at de fleste selvfølgelig gerne vil have deres hvalpe ud i aktive hjem, der stemmer det måske ikke altid overens med en overvægtig ejer i hvert fald inden man har fået snakket med vedkomne smiley
    Jeg vil bare sikre mig at jeg er forberedt hvis der nu skulle komme nogle kommentarer, men jeg er glad for der bliver skrevet at det ikke har været et problem smiley

Er der nogen der kan anbefale nogle arrangementer/konkurrencer i midtjylland eller der omkring hvor man kan se labradorer arbejde? Jeg synes ikke ligefrem jeg bliver klogere af dchs kalender og der er ingen markprøver på programmet før april smiley

• #28   14. jan Jeg har en labrador fra Charlotte. J kuldet, han er 6 år. En helt fantastisk arbejdshest ??????. Vi går i A kl. I Dch. Men hans mor er gået bort og hans far bliver vist ikke brugt i avl mere, så den kombi kommer ikke igen ??

• Michelle C
    jan 2014

#29   14. jan Bella - Han lyder dejlig smiley Jeg er ved at undersøge en masse opdrættere lige nu, kan det passe at Charlotte ikke har nogen hjemmeside eller facebookside? Jeg synes ikke jeg kan finde andet end en mail smiley

• #30   14. jan Ja det gør det, men hun har en lukket gr. På fb, men der sker ikke så meget pt.?

• Michelle C
    jan 2014

#31   14. jan Okay så må jeg skrive en mail på et tidspunkt smiley

• #32   14. jan Lab Showtime har en forholdsvis aktiv fb-gruppe og Rikke lukker også potentielle hvalpekøbere ind.

I 2020 er der vist kun planlagt hvalpe på Twerk, men Rikke er god til at henvise videre.

• #33   14. jan I hundeverdenen er 'et aktivt hjem' altså ikke lig med 'et hjem hvor man løber maraton eller dyrker fittness flere gange om ugen'. Det der snakkes om er om man er aktiv med sin hund eller ej smiley Og det kan man sagtens være selvom man har lidt for meget på sidebenene. Jeg burde tabe mig 25 kg (og er gået igang smiley ) og har en Dobermann i A-klassen og en Irsk Terrier i B-klassen. Mine hunde er i superfin form og de får massere af både fysisk og mental aktivering.
    Vi ser mange labber i DcH programmet; det passer ganske enkelt godt til dem. Dem der klare sig bedst er helt klart jagtmodellerne.

• #34   14. jan - og hvis man lærer hunden at gå ordentlig spor (læs tempo), går man jo selv stille og roligt bagved (og kan sagtens spise en kage imens - det er dog ikke prøvet), selvom hunden bliver aktiveret så det batter smiley

• Michelle C
    jan 2014

#35   14. jan Dorte - det bliver ikke i år der kommer hund måske tidligst midt 21 smiley Jeg skal lige være færdig med uddannelse og vi skal finde hus med have og tilladelse til dyr smiley

Haha spor er helt sikkert noget der lyder spændende smiley

Mette - Heldigvis for det kommer jeg sku aldrig til i hvert fald marathon delen smiley

Har jeg forstået det korrekt at der er 3 typer labber? en udstillingstype, en jagttype og en dual? Jeg skal vel gå efter enten jagt eller dual, eller er en dual også en dum ide? smiley

• #36   14. jan Du skal gå efter en hvalp, som er efter forældre, der har vist, at de kan arbejde. Hvis der er tidligere afkom efter forældrene, er det også en fordel, at forældrene har vist, at de kan lave afkom, der kan arbejde.

Det kan man se på hundeweb + ved at følge med på f.eks. fb og opdrætternes hjemmeside.

Jeg mener ikke, at Brownhunt er "dual" hunde (hader egentlig det udtryk), men jagt-labber. Pernille startede godt nok med brune (deraf navnet), men har lagt hendes avl om og der fokuseres på arbejdsegenskaber.

• #37   14. jan Enig med Dorthe man skal kigge på hvad anerne har præsteret. Og at de har bestået en brugsprøve er ikke lig med at de er 'arbejdsheste'. Brugsprøven kan udstillingsmodellerne også bestå. En af mine venner har to stk labber fra samme opdrætter, men af to forskellige liner. Begges til praktisk jagt og DcH programmet; den ene er en god til begge dele. Den anden er absolut uduelig til begge dele og 'førtidspensioneret'. Men brugsprøven har han bestået smiley Jeg tror hun føler sig lidt taget ved næsen med nr to, der efter sigende skulle være en dual-purpose. Han er sådan lidt en 'no-purpose' og bedst til at ligge i sofaen.

• Michelle C
    jan 2014

#38   14. jan Dorte - Jeg kan læse mig til at hun går meget op i at de kan arbejde så det er jo gode tegn smiley

• Michelle C
    jan 2014

#39   14. jan Mette - Hold da op det lyder til at være noget af en forskel. Hvordan filan sikrer man sig så bedst muligt imod ikke at få sofakartoflen? smiley
    Har de forskellige forældre der så ikke kan arbejde?

• Ida og Figo
    mar 2017

#40   14. jan Jeg har en golden, den er godt nok fra udstillingslinjer, men det jeg bed mærke i var at både mor og far var jagthunde og flere søskende havde bestået brugs- og markprøver. Så ja lad være med at gå for meget op i labels. Jeg har det også sådan lidt at hvis man avler en hund der kan "alt", så kan den reelt "intet" (i hvert fald har der ikke været et decideret fokus med avlen).

Se på hvad du gerne vil med hunden og hvis forældrene har de egenskaber så er du nok på rette vej smiley Er det en ansvarlig opdrætter vil de også være ærlige hvis deres hvalpe ikke passer til dig.

• #41   14. jan Så snart udseende har noget at sige, når man avler, går man på kompromis med andre egenskaber (dvs arbejdsegenskaber). Det er tydeligvis vigtigt, Brown Hunts avlshunde kan være med i udstillinger.
    Det er "dual purpose". Jeg kan heller ikke lide begrebet, det er derfor, jeg skriver det med "...".

Jeg vil kalde Brown Hunts opdræt standard linjer, da de er opdrættet efter racestandarden. Men jeg anerkender, opdrættet har mere fokus på arbejdsegenskaber end de fleste andre standardlinjer. Derfor "dual purpose".

• Michelle C
    jan 2014

#42   14. jan Ida - Det er helt sikkert også noget jeg kigger efter, hvad de er brugt til smiley Jeg er bare usikker på hvad de forskellige ting betyder når de består markprøver f.eks. Om det er noget de fleste hunde kan eller om det faktisk er noget der beviser deres værd smiley

• Michelle C
    jan 2014

#43   14. jan Sofia - Hvis du skulle kigge efter jagttype hvilken opdrætter vil du så vælge? smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#44   14. jan Nu tog jeg lige opdrætterlisten og kiggede på nogle af de første kennelers hjemmesider.

Flere af dem havde lækre billeder af slanke flotte hunde i færd med træning eller på jagt, andre havde tromlefede hunde i udstillingsposition.

Dér var nok min første grovsortering smiley

• Michelle C
    jan 2014

#45   14. jan Ida - Haha det er os lidt den måde jeg gør det på lige nu smiley
    Jeg bliver bare lidt forvirret af det der dual når jeg f.eks ser på Brown hunts hunde de ligner for mig jagthunde jeg kan ikke se noget dual / udstilling over dem smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#46   14. jan Hvis det forvirrer dig så drop det - læs deres visioner og se deres hunde, det er meget vigtigere end labels smiley

• Michelle C
    jan 2014

#47   14. jan God ide det vil jeg huske på smiley
    Jeg har skrevet et opslag i en fb gruppe med ordlyden som dette forumspost. Jeg synes det er vildt så mange der har skrevet til mig og anbefaler enten sig selv eller en opdrætter de kender smiley
    Det gør sorteringen lidt sværere nu.. det ender nok med jeg må besøge nogle stykker og vælge med hjertet smiley Bare rolig der kommer ikke en hund med hjem der ikke er planlagt smiley smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#48   14. jan Eller spørg opdrætter!

Jeg husker at jeg spurgte min opdrætter hvorfor hun valgte en hanhund med en C-hofte til parringen og var meget nervøs for om hun ville tage det som en kritik, men hendes svar var "mega godt spørgsmål! Hvor er du sej at du har researchet så godt! nu skal du høre..."

Opdrættere vil elske en snak og spørgsmål. Den første gang jeg mødte min opdrætter sad jeg en hel dag hjemme hos hende og måtte ende med at tage en taxa fordi det var blevet så sent smiley Og det var inden jeg var godkendt vel og mærke!

• Michelle C
    jan 2014

#49   14. jan Jeg har skrevet med en jeg skal ud og besøge til en snak når hun får hvalpe her om nogle uger og de selvfølgelig må få besøg smiley Det bliver nok ikke hende jeg får hvalp af men hun kan svare på en masse spørgsmål og lede mig i en god retning smiley

Det er lidt træls jeg har fundet en opdrætter jeg nu sammenligner alle de andre med jeg kan ikke ryste den af mig smiley Rigtig mange har anbefalet Brown hunt som også er min favorit.. Men min begrundelse for at have hende som favorit er kun ud fra hjemmesiden og hundeweb så .. smiley Ikke nogen reel viden om hvad hun foretager sig.

• #50   14. jan Jeg er lidt farvet af, jeg allerede kender et par opdrættere personligt. Skulle jeg vælge en "ny" Opdrætter, som jeg ikke allerede er en bekendt, ville jeg starte hos Kennel Forsthunt smiley

• #51   14. jan Sammenlign du bare med Brownhunt. Hun laver rigtig gode hunde.

Sofia, der ligger da også udstillingsgener hos Forsthunt, så hvis Brownhunt er dual, så må Forsthunt også være det

• #52   14. jan Forskellen er jo opdrætters fokus i avlen.
    Brown Hunt avler udfra udseende
    Det gør Forsthunt ikke.

• Michelle C
    jan 2014

#53   14. jan Mine avlsmål er at opdrætte en god jagthund, sund og racetypisk - nævnt i prioriteret rækkefølge.
    En Labradorhvalp fra Kennel Brown Hunt, har derfor forældre der har opnået præmiering på markprøve, schweiss og anvendes på jagt, og så har den mindst opnået et "Good" på udstilling . Dette er din garanti for at få en hund med de rette anlæg og instinkter.

Dette er taget fra deres hjemmeside. For mig ser det nu ikke ud til at udseendet er førsteprioritet smiley Men uanset hvad så er de på min liste over mulige opdrættere smiley

• #54   14. jan Når man udelukker avlsmatriale der ikke har udstillings resultater, så udelukker man en stor del at Danmarks bedste retrievere.
    De fleste avlshunde af jagtlinjer (labrador) er aldrig bedømt på en udstilling

• Michelle C
    jan 2014

#55   14. jan Okay smiley

• #56   14. jan Men Sofia, det udelukker jo ikke at lave gode brugshunde, det udelukker måske nogle hunde (selvom Good, altså ikke er særlig wauw hvor flot i udstilling, det ville i min race udløse at jeg ville spørge opdrætter hvorfor hunden klarede sig så dårligt, bare til sammenligning.)
    men sådan helt generelt kan du da godt både have en hund der er good på udstilling og virkelig god til at arbejde. Man må vel gerne avle efter at have hele pakken, og ikke kun noget af den.
    Jeg ved godt at der ved labrador er en kæmpe forskel i hvor fede man mener de skal være til udstilling, men måske er det også derfor hun har sat resultatet så lavt, for at hende brugshunde kan klare sig.

• #57   14. jan Det udelukker alle de virkelig dygtige labradors, der aldrig vil blive ført i ringen.
    Det er ikke sådan, man avler dygtige jagthunde.
    Men helt fair man vil have udseendet med. Man skal bare være klar over, det er brugsegenskaber man går på kompromis med.

Kommentér på:
Finde opdrætter

x