{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
649 visninger | Oprettet:

flyve med hund {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid været i mod at flyve med sin hund.

Men nu står jeg i den situation at jeg er blevet inviteret 3 måneder til usa (som muligvis bliver forlænget til 6 måneder).

Sagen er den, at jeg kan ikke få min hverdag til at hænge sammen uden min hund (schæfer). Han er min støttepædagog og uofficielle service hund. Og bare tanken om at være væk fra ham giver mig stress og angst.

Jeg leder derfor efter erfaring folk har med at flyve med deres hunde (i cargo, ikke kabinen). Er det lige så forfærdeligt som jeg forstiller mig det? For det kan jeg ikke tilbyde ham.

Og ligesom jeg selv har, er jeg sikker på at mange af jer sidder inde med negative holdninger til det - hvilket jeg jo ikke kan stoppe jer fra at skrive, men jeg vil bare frabede jer det - eller bare hold tonen pæn i det mindste smiley

Kommentarer på:  flyve med hund
  • #1   13. feb Hvis han er vandt til at sidde i et bur og vandt til at blive transporteret burde der ikke være de store problemer smiley

• #2   13. feb Det er ikke en personlig erfaring, men en jeg mødte ofte på gåture begyndte at flyve med sin mops, da de fik feriehus i Serbien (tror jeg..)
    I starten gjorde de det cirka hvert halve år, og sagde at det gik så fint, så fint, men jeg mødte så datteren nogle år efter med hunden, den var flyttet hjem til hende, da de havde måtte indse at det slet ikke gik med al den flyvning.

Jeg tænker ikke det er et stort problem, hvis du gør det en enkelt eller to gange, hvis hunden altså har mentalitet til det.

• #3   13. feb Vi har sendt hvalpe rundt i verden og altid i cargo. Det har aldrig været et problem. Træn hunden i at være i kassen i det antal timer flyveturen varer. Så er den tryg ved den. Køb selv (i stedet for at købe hos flyselskabet) en flygodkendt i korrekt størrelse, så dufter den hjemligt.
    Ellers vil jeg bare ønske god tur smiley

• #4   13. feb A-S mange flyselskaber vil ikke have de fladsnudede hunde med mere. Om det kun gælder cargo ved jeg ikke. Men jeg tænker der er en årsag.

• #5   13. feb Jeg flyver med mine et par gange om året.
    De er begge i lastrummet.
    De går fredeligt ind i deres flykasser i lufthavnen.
    Til sammenligning kan jeg fortælle, at de er ikke til at slæbe ind eller bare forbi dyrlægen eller hundefrisøren.
    Så jeg tror næppe de lider overlast smiley
    Og så vil jeg som Louise sige : God tur smiley

• #6   13. feb Jeg tror ik at det er et problem for hvalpe som er mental stærke.
    Heller ikke for voksne hunde som er trænet i at være i bur og er vant til larm mv. uden at reagere på det eller blive utryg.

Det er dog væsentligt at huske på at de bliver behandlet som bagage og er i lufthavnensbagage sortering ligesom enhver anden kuffert.
    Jeg har desværre set en hund i bagagesorteringen som bestemt ikke syntes at det var sjovt og den havde kun lige påbegyndt sin rejse, altså den havde ik været ude og flyve endnu.

• #7   13. feb About..
    Der er jo altid individer der synes ting er skrækkeligt. Jeg rigtig mange (heldigvis langt de fleste) hunde i min salon, som er helt eksede når de skal herin., men jar har desværre også hunde som tror jeg slår dem ihjel. Ofte tror jeg det beror på hvad der er oplevet tidligere.

Heldigvis transporteres hundene jo ikke i det samme rum som kufferterne, men et rum imellem passagererne og cargo-rummet. Det er et langt mindre rum, som bliver varmet op.

• #8   13. feb Louise: Der er helt sikkert forskel på hunde og det skriver jeg også i mit opslag. Har man en nerve fast hund som er tryg i et bur, så skal det nok gå.

Det kommer helt an hvor stort/lille et fly man flyver med. På de fly der rundt mellem byerne i Europa, der er hundene og andre dyr i samme rum som kufferterne og andet bagage, forskellen er blot at piloten får besked på at der er hund eller lignede med og så tænder han for varmen og ventilationen.

• #9   13. feb About vi har kun sendt hvalpe ud af Europa + til Heathrow og der har de været i seperat rum.
    Men ja du har uden tvivl ret i at det har noget med flyets størrelse at gøre.
    Og ja også til det med nervefasthed. Har man en nervøs hund, så ville jeg aldrig gøre det.

• #10   13. feb Louise: Jeg har selv været lidt forblændet eller måske fejlinformeret efter at have set diverse air-port programmer i tv.
    Men efter at have været "bag-/stage" og været inde i flere bagage rum på flyvere er jeg blevet klogere smiley

• #11   13. feb Jeg har kun det jeg har læst på selskabernes hjemmesider. Jeg har aldrig været der selv, men må jo kun gå udfra at de ikke fejlinformerer.

• #12   13. feb Der er tilsyneladende en del misforståelser i spil her.

Hunde (eller andre dyr) bliver ikke "bare" behandlet som anden baggage. De bliver på den anden side heller ikke anbragt i et specielt rum, af den simple årsag, at et sådant rum ikke findes på noget passagerfly! Det man gør, er at man sikrer at der er varme i det lastrum der bruges til AVI (kode for levende dyr) eller anden fragt som ikke kan tåle frost. Man sørger også for at der er så meget frirum, at der er luft nok til at de ombordværende dyr ikke bliver kvalt undervejs. Desværre kan det jo ikke helt undgås at der kan være mindre ilt i luften sidst på turen, hvilket måske er en årsag til at nogle flyselskaber ikke vil have hunde med notorisk dårlig vejrtrækning med.

Det vil ikke forekomme at hunden ryger på et baggagebånd efter en tur mellem EU og USA, da et dyrlægecheck er påkrævet begge veje.

M.h.t. buret, er det en god ide at sikre sig 100% at det overholder reglerne opstillet af flyselskaberne, da hunden ellers vil blive nægtet adgang til flyet, hvis der er en vågen medarbejder der opdager det!

Jeg kommer ikke til at sende min hund nogle steder hen med luftfragt, med mindre det er strengt nødvendigt, og slet ikke hvis der er tale om en rute hvor den skal i transit.

Jeg har ingen erfaringer med selv at sende min hund, men jeg har 30 års erfaring med håndtering af luftfragt, herunder også div. specialhåndteringer. Det er på ingen måde "livsfarligt" at sende sin hund, men regn ikke med at den nyder turen, eller bliver behandlet specielt skånsomt hele vejen.

Der vil sikkert m.h.t. dyrlægekontrol, være andre regler gældende for "passagerhunde".

• #14   13. feb Jeg vil bare gerne vide, hvordan man får en invitation til 3-6 måneder i USA smiley Det lyder fandme fedt! smiley
    Er sikker på, hunden vil klare det fint. Ofte er det mennesket, der er mest udfordret smiley

• #15   13. feb Det er altså ikke rigtigt Abot.
    Hundene er i et seperat opvarmet rum med samme lufttryk og temperatur som i kabinen.
    I lastrummet er der ikke trrykudligning og temperaturen er lige over frysepunktet.
    Men måske på små sportsfly!

• #16   13. feb #15
    Jamen så har jeg nok gået rundt på mit arbejde med lukkede øjne i 30 år smiley Det er da et held at min uvidenhed ikke har kostet menneske/hundeliv undervejs...

Jeg tror du skal have opdateret dine oplysninger lidt. På et moderne passagerfly kan (og bliver m.m. noget taler imod) ALLE lastrum sættes under tryk. Opvarmning sker derimod kun hvis det er nødvendigt.

• #17   13. feb Kim tak for beskrivelsen.

• #18   13. feb Sorry Kim.
    jeg havde ikke set din beskrivelse, da jeg skrev mit indlæg.
    Jeg var overbevist om, at de sad i et "seperat" rum.
    Hvordan opvarmer man en del af lastrummet?

• #19   13. feb Der er altid mere end 1 lastrum i et fly. Typisk er der 3, som ikke helt logisk hedder 1, 2 og 4. Fly der er palletbærende har også 3 lastrum, som i stedet hedder 1, 2 og 5! Hvorfor det er sådan er der ingen logisk forklaring på.

Man kan ikke opvarme en del af et lastrum, så enten varmer man hele lastrummet op, eller også lader man det være koldt. Så er kunsten "bare" at sørge for at godset/baggagen er fordelt så det hele passer sammen og også i balance så flyet kan flyve... Der er dog ikke meget som ikke kan tåle alm. stuetemperatur, men f.eks. sendinger fra Novo med insulin, SKAL opbevares på køl, hvis ikke det skal blive ødelagt.

• #20   14. feb Kim: Alle fly har altså ikke mere en et lastrum.

• #21   14. feb Alle passagerfly som tager fragt med, har mindst 2, men næsten altid 3. Det er vel dem vi diskuterer, når det drejer sig om at medtage eller sende hunde?

• #22   14. feb Kim: Hvis vi snakker om de fly som flyver imellem byerne i Europa, så har de ikke altid mere end et bagage/fragtrum, tværtimod. Det er også fly hvor hunde/katte mv. bliver sendt med, hvis folk måtte ønske deres dyr til de byer.
    Der er selvfølgelig også den mulighed at sende sin hund med et disideret fragtfly, men tror jeg ik er noget almindelige folk bruger.

• Elisabeth G
    Elisabeth G Tilmeldt:
    feb 2020

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #23   14. feb Tak for alle jeres var. Han har været bur trænet som hvalp, med hensigt på at den skulle bruges i bilen, men jeg fik aldrig købt en ny da han voksede ud af den gamle og jeg fik aldrig købt en bil alligevel. Dog er jeg igang med at finde et bur der passer ham så vi kan træne igen og jeg kan den næste månedstid se hvordan det går med tilvænningen igen. Mentalt er han super - jeg har endnu ikke oplevet at han er blevet slået ud af noget.

Vi tager også ofte toget 4 timer mellem Jylland og Sjælland om han også klarer fint. Selvfølgelig er det slet ikke til at sammenligne med en mulig fly-oplevelse, som i min verden slet ikke lyder sjov for en hund. Men det er en start, i sær når vi har rejst myldretidet i overbooket toge.

Jeg tror jeg er blevet varmere på tanken om at vi skal afsted. Det er tæt på den canadiske grænse, så jeg jeg håber vi kan tage nogle gode smukke vandre/overnatnings oplevelser i den canadiske natur også så han kan virkelig få nogle fede oplevelser også.

• #24   14. feb #22
    De fly du omtaler, tager normalt IKKE hunde/katte med som fragt. Du kan få dem med som baggage hvis du selv flyver med, eller i undtagelsestilfælde hvis du venter i lufthavnen til flyet er afgået. Omkostningen ved den håndtering er det dog de færreste der har lyst til at afholde.

Grunden til at man ikke accepterer dyr som fragt på de nævnte fly, er at der ofte, og ikke særlig forudsigeligt, er så meget baggage ombord, at hverken post eller fragt kan få plads, og det sidste nogen ønsker i den forbindelse, er dyr der kommer til overnatte hos veterinæren.

• #25   14. feb Elisabeth jeg synes at det lyder som om at I har alle mulige firudslt Inger for at få en fed oplevelse. Når din hund er så mentalt stærk og kører fint i tog i myldretiden, så kan jeg slet ikke se at en flyvetur skulle holde jer i DK.

• Elisabeth G
    Elisabeth G Tilmeldt:
    feb 2020

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #26   18. feb Tak Louise, men nu skal jeg bare se om JEG gerne vil afsted i sidste ende.

Men tak for alle jeres svar. Det har helt klart hjulpet.

Kommentér på:
flyve med hund

x