{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
355 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til Mush pls hjælp {{forumTopicSubject}}

Skriver for en veninde, da hun ikke har en profil:

I startet af måneden begyndte hun at give sin hund Mush (den grønne).
Han er vant til at lidt råt i ny og næ.
Hans afføring er fin og han har på intet tidspunkt haft tynd mave.

Han er dog begyndt at skulle op hver morgen kl 7 for af spise græs. Han er en hund der ellers aldrig spiser græs og plejer at sove til kl 8.

Hun troede det ville gå over, men det har været sådan næsten siden starten. Hver evig eneste morgen, resten af dagen er der ikke noget.

Hund fodrer 2 gange om dagen og har også forsøgt at ændre tidspunkter for at se om det ville hjælpe, men det gjorde det ikke.

I går begyndte det så ikke kun at være der om morgen og i dag kastede han så op 2-3 lige efter hinanden, noget hvidt/gennemsigtigt blandet med lidt græs (ingen mad) og fortsatte så med at spise græs.

Hun er fuldstændig nybegynder og ved derfor ikke om det er normalt og om det er noget der går over med tiden, for det her er ikke holdbart.

Nogen har givet råd om at tilføje ekstra grøntsager, kan der være noget om det? Håber I har andre gode råd eller bare kan fortælle om det er normalt og om det går over med tiden.

Kommentarer på:  Spørgsmål til Mush pls hjælp
  • #1   16. jun Hunde spiser som regel græs, når de har kvalme smiley

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 37
    #2   16. jun Men han vil gerne spise og tager også gerne imod godbidder og andet. Men hvis det er fordi det er kvalme eller noget med maven - hvad skal hun så gøre? Er det normalt, er det noget der går over, skal hun gøre noget? Det har varet længe nu og hun er som sagt nybegynder, så hun er lidt på bar bund.

• #3   16. jun Han dæmper kvalmen ved at spise græs, og det er derfor han spiser videre. Men gå til dyrlægen med ham, kun en dyrlæge kan fortælle dig hvad du skal gøre smiley

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#4   16. jun Hmm okay.

• #5   16. jun Hvor ofte fodres der? Det kan sagtens være at hunden simpelthen er sulten, prøv evnt at server et lille måltid om morgenen smiley

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#6   16. jun 2 gange om dagen, som sagt har hun prøvet forskellige tidspunkter, for det var også hendes første bud, men det har ikke rigtig hjulpet smiley

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#7   16. jun Men måske hvis hun prøver at tilføje grøntsager som hun blev forslået på et tidspunkt?

• #8   16. jun Jeg mener at have læst at der kommer mere mavesyre når hunden fodret råt. I bund og grund lyder det som om at det er sket her og hunden er sulten. Derfor kaster den op. Jeg ville prøve at fodre lidt inden sengetid.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#9   16. jun Som sagt - er prøvet.

Og hvis hun skal fodre inden sengetid, så går han ret længe uden mad, og han bliver sulten inden da og gør klart opmærksom på det. Men hun prøvede at lave det om og han skulle alligevel op kl 7 og æde græs.

Hun har lige snakket med den barf forhandler det er købt hos og det var simpelthen som et slag i maven.

Hun fik bare afvide at det er fordi det er forår og der æder hunde meget græs. Som hun forklarede: han har ALDRIG gjort det før og er ikke typen der æder græs for sjov eller fordi det smager godt! Og så ville hunden jo heller ikke skulle op på samme tidspunkt hver evig eneste morgen bare for at æde græs.

Han er slet ikke typen der spiser græs, medmindre han har noget der driller, hvilket er yderst sjældent.

Så igen er hun på bar bund og super ked af det. Men hun må vel bare vente og se om det går over og give det tid, ellers må han jo tilbage på tørfoder.

• #10   16. jun Det har jeg aldrig prøvet ved råt. Jeg ville spørge en dyrlæge. Det behøver ikke være maden jo

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#11   16. jun Det begyndte bare i det sekund han fik det

• #12   16. jun men vi er hundeejere. ikke dyrlæger.

en hund der går og kaster sådan op skal tilses

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#13   16. jun Men ja hun tænker at smutte omkring dyrelægen og få ham tjekket for en sikkerhedsskyld. Så kan hun i hvert fald udelukke det.

Barf forhandleren synes hun skulle se det an og mente det burde gå i sig selv. Men hun har heller ikke til meget hjælp.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#14   16. jun Vil lige nævne op han kun har kastet op i dag.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#15   16. jun Han er glad, legesyg, spiser og drikker, afføring er fin og der er ikke noget at komme efter. Udover det ene punkt. Som sagt er det først i dag han har kastet op og det er højest sandsynlig alt det græs og mavesyre.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#16   16. jun Men tak for hjælpen, som sagt er hun ret ny i det og ville bare høre om det er en del af det eller om der er noget hun kan gøre smiley Hun tager til dyrlægen med ham og får ham tjekket.

• #17   16. jun Jeg ville købe en lille pose tørfoder i en slankeversion (fordi der er mange fibre i), og så give hunden en lille sjat tørfoder inden sengetid. Bare for at se om det gør en forskel.

Mine hunde æder græs og visse blade konstant for tiden. De har ikke kvalme eller andet, de synes bare det er lækkert. Men den lille bliver dårlig når maven er tom. De fodres omkring kl. 19-20 stykker, og hvis ikke hun får 8-10 foderpiller inden sengetid kl. 22, kaster hun op i løbet af natten eller om morgenen.

• #18   16. jun Jeg forstår ikke, hvorfor din veninde ikke prøver at stoppe med at give mush og fodrer som hun gjorde før.
    Jeg ville da ikke fortsætte med at fodre med et foder jeg mistænkte for at få min hund til at kaste op.
    Stopper det efter hunden fodres med det vante foder, så ved man hvorfor.
    Stopper det ikke, ville jeg opsøge dyrlægen.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#19   16. jun Hun havde bare slet ikke de her problemer inden Barf. Men tusind tak for de gode råd A med Bomstærk - det må hun prøve.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#20   16. jun Anni: fordi der kun er gået lidt over 1 uge, næsten 2. Hun vil gerne lige give hunden lov til at vænne sig og det dur ikke med foderskift hele tiden. Jeg skrev også tidligere at hvis det fortsatte må hun tilbage på tørfoder, så det kommer hunden selvfølgelig hvis det fortsat er et problem. Men den skal lige have en chance. Og det kunne tænkes der var nogen der havde nogle råd der kunne afhjælpe det eller at hun gjorde noget forkert - derfor ville hun hører jer herinde først.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#21   16. jun Lige nu får hunden 4 "kødboller" fordelt 2 gange på en dag. Det svarer til samme mængde som han fik på sit tørfoder og lader det til at køre fint.

Det er svært at trække maden helt hen sent på aftenen fordi hunden bliver rigtig sulten omkring 19-19:30. Kunne hun prøve at øge mængden med en enkelt bolle, og så give den inden sengetid for at se om det ændrer noget? I forhold til tom mave og mavesyre? Eller er det helt hen i vejret?

• #22   16. jun Hvor stor er hunden, hvad vejer den og hvor aktiv er den? smiley

4 kødboller lyder ikke af meget, men jeg kender ikke til mush.

Når hunden fodres råt skal den så ikke have en større mængde end når den er på tørfoder?

Jeg synes hunden lyder sulten, kan hun ikke prøve og lægge et ekstra måltid ind ved sengetid og se om det hjælper?
    Selvfølgelig uden det kommer til at påvirke vægten negativt.

Min egen RR bliver dårlig, hvis der går for længe inden han får mad i maven.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#23   16. jun Det er en lille hund, så ja det lyder nok af lidt smiley Han vejer vidst 5 kg, så det passer med at han skal have 4 boller, som svarer til 100 gram. Men hvis det er rigtigt at de skal have mere end når den er på tørfoder, så kan det sagtens være tilfældet! Det er også derfor hun tænkte at hun kan prøve at øge mængden og så fodre sent og se om det så gør en forskel.

Og så selvfølgelig holde øje med vægten - det er værd at prøve! Tusind tak smiley

• #24   16. jun det kan ske, når en hund går fra tørt til "vådt" - der ikke indeholder fibre, at maden passerer hurtigere fra mavesækken ud i tarmen, derved er maven jo tom, hvilket den ikke er vant til = kvalme, og opkast.

Hunde fodret med tørkost har jo maden i mavesækken i rigtig lang tid (selv efter ½-1 døgn kan de kaste ufordøjet foder op.

Som en anden foreslår, give lidt fiber (HUSK) eller lidt tørpiller blandet i madne et stykke tid - og afhængig af hunden appetit, øg muligvis mængden af mad.

• #25   16. jun Der var en undersøgelse for nogle år siden, som handler om at nogle hunde kan udnytte kulhydrater fra stivelse og andre kan ikke. Dem der kan udnytte dem, har i et vist omfang brug for kulhydrater fra stivelse, for at trives.

Der er kommet sådan et underligt fokus på foder, og om at man helst skal følge en eller anden plan slavisk. I stedet for bare at bruge det der virker for hunden.

Hvis hunden tidligere har fået tørfoder med korn, og trivedes på det, så skal hunden have noget korn. Fordi den trives på det. Det er fint at den får Mush, men stik den noget tørfoder med masser af fibre, eller et stykke rugbrød eller hvad ved jeg.

Min den ene hund kan slet ikke fungere uden korn i sin diæt - og ret meget af det. Den anden fungerer overhovedet ikke på foder med korn, ris og majs. De får bare hver især hvad der fungerer smiley

• #26   16. jun En tommelfingerregel er at hunden skal have mere at spise når man fodre med råt frem for tørt. Så det lyder til at hun skal øge mængden, hvis han har fået 100 gram tørfoder og nu får 100 gram råt. Derudover så er mængder står på foder altid kun vejledende og det er uanset om det er vådt eller tørt.

Hvis din veninde også har skiftet fra dag til dag, kan de også være med forklaring til hundens adfærd. Man skal altid skifte langsomt over et par uger, særligt når skiftet er så stort som fra tørt til råt og ikke bare tørt til noget andet tørt.

• Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    apr 2020

#27   16. jun Der er lavet en langsom skiftning, hun har fulgt alle de råd hun fik af sin barf forhandler smiley Tusind tak for jeres hjælp!

Kommentér på:
Spørgsmål til Mush pls hjælp

x