{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
643 visninger | Oprettet:

Kradser på soveværelsesdør/lukkede dører {{forumTopicSubject}}

Hej

I må lige blive vores redning endnu engang, for kan ikke google mig til en løsning.

Tjekko kradser på lukkede døre, helt specifikt vores soveværelsesdør, som vi holder lukket af 3 årsager;
1. Vi ønsker ikke hund i soveværelset
2. Det er primært her, kattene opholder sig
3. Vi har mange ledninger under sengen (sengelamper, opladere mv) og dem går han direkte efter at bide i.

Jeg er ikke i tvivl, om at han vil ind og undersøge rummet, men han forsøger ikke at komme ind på kontoret, toiletterne eller gæsteværelset, selvom disse døre også er lukket.
Han gør det, selvom vi begge sidder i stuen, og han får lov at trisse rundt, og det er primært når han er ved at være lidt træt han gør det.

Hans kradsmærker er allerede begyndt at sætte sig på døren og det skal stoppe NU.

Hvordan skal man stoppe den adfærd?
Forsøger at distrahere ham med anden aktivitet, når han gør det, men er det den korrekte løsning, eller ser han det blot som opmærksomhed for den negative adfærd?

Kommentarer på:  Kradser på soveværelsesdør/lukkede dører
  • #1   28. jun Hej Heidi.
    prøv at købe Flexiglas sæt det på alle dørene, jeg har det selv.
    Det er Dværgpinscher jeg har.

• #2   28. jun Hvad gør han hvis i kalder ham væk og afleder med noget ønskeligt?

• #3   28. jun HL

Han plejer at komme til os, hvis vi kalder på ham og laver noget andet med ham (finder legetøj, tyggeben, mental stimulering eller går udenfor... det svinger, hvad vi vælger, afhængigt at optrinnet til at han går hen og kradser)

Birgit
    Hvordan sættes det fast på døren?

• #4   28. jun Uanset om man vælger at sætte beskyttelse på døren bør det ikke betyde at man opgiver træningen og lader hunden gøre det!

• #5   28. jun eg er ikke i tvivl, om at han vil ind og undersøge rummet, men han forsøger ikke at komme ind på kontoret, toiletterne eller gæsteværelset, selvom disse døre også er lukket..

Det er ganske logisk at han gerne vil derind, for det er jo der kattene er

• #6   28. jun Han vil ind til kattene, som Anni skriver.
    Det kommer ikke til at fungere på den måde der.

• #7   28. jun Kan han ikke lære at gå med kattene?

hvorfor er det du synes det I gør ikke virker? kradser han mere da?

• #8   28. jun Med små skruer hele vejen rundt på pladen det har jeg gjort.

• #9   28. jun Anni

Men kattene er også i rummet ved siden af, der er babygitter på. Det rum er han ligeglad med, også selvom han kan se kattene igennem gitteret.
    Soveværelset er ikke kattenes primære rum, de har deres “eget værelse”.

Han skal lære at gå med kattene jo, han skal først lære at kattene er rigtig kedelige smiley vi er i fuld gang med træningen.

• #10   28. jun Birgit.
    Så bliver døren jo ødelagt alligevel smiley det er ikke helt en løsning

• #11   28. jun Pernille f

Jeg er enig, men mangler lidt ‘redskaberne’ til at træne ham i denne situation. smiley det er det, jeg efterspørger

• #12   28. jun ok så er det ikke kattene... Jeg er lidt forvirret smiley

jamen virker det I gør ikke?

• #13   28. jun Har i prøvet med babygitter ind til soveværelset så?

• #14   28. jun HL

Det ved jeg ikke om det gør på længere sigt, for kan ikke vurdere om han ser det som belønning (opmærksomhed), når jeg kalder ham til mig, nær han kradser døren?

Eller skal jeg bare være vedholdende og blive ved med at kalde ham til mig, og vente på at han”stopper af sig selv”?

Vi træner også “nej”, men han er liiiiiidt selektiv, særligt når han er træt

• #15   28. jun Erika

Det kunne være en løsning, men årh, ville så gerne undgå flere babygitre smiley pt har vi fire oppe, for at holde styr på ham/give kattene plads

• #16   28. jun men hvis du belønner en adfærd vil du se den oftere eller stabilt. går han ikke bare væk?

alternativt så gå i et andet rum og lav en lyd frem for han til at komme af nysgerrighed. dvs ikke kalde.

når han kommer for at se hvad der sker så bed ham lave nogle små lette øvelser... sit dæk

herefter afled ham.

så bør han ikke danne en forbindelse.

men hvad er årsagen til at han får til den dør.... hvis du ikke kender den så vil han jo gå dertil igen...

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #17   28. jun Er han helt alene om natten? Hvis ja, så ville jeg så afgjort få sat babygitter til soveværelset, så han bedre kan se/høre/lugte jer når i sover, og desuden vil han formentlig ikke kradse på gitteret som han gør ved døren. Det er ganske givet træls at have babygitre i hele huset, men det er trods alt kun i en periode.

• #18   28. jun Man skal jo heller ikke belønne, men aflede, i den situation. Ellers bliver det en dobbelt belønning og mere attraktivt.

• #19   28. jun Super, vi forsøger med afledning i et andet rum og laver øvelser med ham, når han kommer til os, så han ikke forbinder der med en belønning.

Han er ikke nået dertil, hvor der er et mønster i adfærden, vil dog bare have det stoppet, inden det bliver en adfærd. For det er bare pisse træls at få ødelagt døre på den konto

Er lidt bange for at årsagen kan være (foruden kattene) ledninger og tøj på gulvet, for han elsker at bide ledninger og bide i store stykker stof (fx bukser, som nemt kan overføres til håndklæder)

Det finder han ikke andre steder i huset. Tøj på gulvet er nemt at gøre noget ved, men de ledninger vi har i soveværelset, er svære at pakke væk

• #20   28. jun Ej, en hund opsøger ikke tøj og ledninger bevidst.
    Der er en anden forklaring, og den skal du finde.

• #21   28. jun Jeg ville prøve med et gitter hvis det var mig i den situation også ville jeg måske nok tage ham med derind og lade ham snuse det ordentligt igennem evt i snor og selvfølgelig under fuldt opsyn.. Det kunne måske hjælpe at han ligesom får nysgerrigheden stillet og det skader jo ihvertfald ikke så længe i er der og han feks er i snor! Men altså det er bare hvad jeg selv ville gøre..

• #22   28. jun Kan der være mus eller lignende? der må være noget i det rum der tiltrækker ham

• #23   29. jun Det er det rum i huset, der dufter stærkest af jer (især hvis dørene normalt er lukkede derind til), og dermed et eller andet sted, et sted i huset, med meget værdi.

Jeg ville lade hunden snuse rundt, under fuldt opsyn (I kan meget hurtigt lære den, ikke at bide i ledninger etc.), ellers kan de placeres, så hunden ikke kan få fat i dem), så vovsen lærer, at der intet spændende er, at komme efter derinde ... udover selvf. jer, når den lukkes ude ... Endnu en årsag til, at det rum, har værdi. Den dør afskærer vovsen fra flokken, såfremt døren er lukket om natten.

Hovedårsagen til, at den ikke må komme der er, at I ikke vil have den der ... heller ikke om natten?
    Der er jo flere kompromis, man kunne lave, i den forbindelse ... Men det er selvf. jeres valg.

• #24   29. jun At han bider i tøj, er ikke unormalt, og igen, især hvis tøjet er brugt ... Han søger noget tryghed måske, og der er næse og tænder, ret essentielle, i forhold til, at berolige sig selv, hvis man er en vov.
    Selv voksne vovser kan ofte finde ro hurtigere, hvis de får lov til at ligge på noget, som dufter af deres ejere.

• #25   29. jun Hej

Jeg tænker han skal have flere muligheder for at snuse rundt derinde, og så håber jeg, at rummet med tiden bliver afmystificeret.
    Må se, om jeg kan finde på noget med ledningerne smiley

Det er korrekt, at vi ikke ønsker hund i soveværelset, heller ikke når vi sover. Det er et valg vi har taget, som selvfølgelig kan ændres. Men som udgangspunkt vil vi gerne holde soveværelset hundefrit om natten.

Han sover i gangen, hvor han også søger hen, når han ønsker en pause. Han er meget tryg ved gangen. (Vi har naturligvis været klar over, at dette skulle genvurderes, hvis han virker det mindste utilfreds, men pt går det rigtig godt).
    Og med tiden skal han have lov til at bevæge sig mere frit om natten, men først skal ham og kattene blive helt OK med hinanden og han skal blive helt renlig

• #26   29. jun Det kan sagtens være kattene selvom han i det rum, hvor han kan se dem, er ligeglad. Det der gør ham nysgerrig er jo at han ikke kan se hvad der pusler derinde.

• #27   29. jun Jeg tænker at I skal lade katte og hund være sammen - hellere i dag end i morgen. Jo ældre hvalpen bliver, des mere voldsom bliver han. Optimalt var han blevet præsenteret for katte (og deres sømhandsker) på dag 1 hos jer.

Jeg tænker at det er kattene der trækker, og så samtidig det med, at det er et område han ikke har fået lov at undersøge nok. Hvalpe er nysgerrige, og vil gerne undersøge alt. Og de undersøger rigtig meget med tænderne, så at han tygger i ledninger, er ikke unormalt, omend det er uhensigtsmæssigt.

Hvis han ellers forstår ordet "nej", og det er indlært godt nok, så skal I såmænd bare vise ham at ledninger er forbudt område. Tag ham ind i rummet med lang line på, når han gør mine til at tygge i ledningerne siger I bestemt nej, og det sekund han fjerner opmærksomheden fra ledningerne, får han noget meget mere spændende hos jer.

• #28   29. jun Ang. det med kattene er jeg enig i, at hver dag der går, inden kattene fortæller ham, hvem der bestemmer, jo flere problemer får I, fremadrettet.
    For hvalpe bliver hurtigt store.
    Skye var heldigvis vant til katte, fra opdrætter af, det gjorde det nemmere, at lære hende, at katten ikke er legetøj.
    Det er bedre at lære hende når hun vejer 8 kilo, end nu hvor hun vejer omkring de 30 kg.

• #29   29. jun
    Kattene går, hvor det passer dem, og er også ofte inde i stuen, når han er der. Dog oppe i højden.
    Han har fået et par lap af dem indtil videre og øver også at han skal være rolig, når han ser en kat.
    Babygitterne er der, for at det foregår på kattenes præmisser og så de har et sted til bakke og mad.

Tjekko er egentlig også vant til katte fra opdrætter af, men tror desværre han er vant til en kat, der gerne vil lege. Så han skal lige forstå, at nu er der to katte, der ikke gider lege smiley

Kommentér på:
Kradser på soveværelsesdør/lukkede dører

x