{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
830 visninger | Oprettet:

Nogle der fodrer med dette? {{forumTopicSubject}}

Min bette hund er for tynd, det kan mærkes og ses på vægten. Ikke at han skal tage flere kg på men omkring 2-300 g. Han får RC, Rinti vådfoder og div godbidder (Ost, kød osv til træning) som han også fik hos opdrætter. Jeg var i Petworld som anbefalede mig sådan nogle nuggets i barf. Fik frarådet rc og vådfoder. Kender i dem?
Tager hunden på af det? Han er aktiv og vi går min 5 km dagligt

Kommentarer på:  Nogle der fodrer med dette?
  • #1   29. jun Det er i hvert fald den dyre måde at råfodre på.

Råfodring er fint, det er en helt ok vej at gå - men du kan også sagtens fede vovse lidt op med tørfoder eller dåsemad, hvis du synes, det er nemmere og hunden trives på det.

Hvor stor er hunden? Bare lige for at få en idé om, hvor meget for tyndt den er.

Bortset fra vægten, trives den så på det foder den får nu? Altså god pels, klare øjne, din energi osv?
    Hvis ja, så ville jeg måske blot give lidt mere af det. Er det ikke helt nok, har RC andre varianter med højere kalorieindhold.

• #2   29. jun Jeg vil ikke råfodre helt. Vil helst netop tørkost og så hvad der ellers er plads til af tyggeting, godbidder og rester

Han er to år og vejer 3,8 smiley han er efter sigende perfekt af en han i den race men skal have mere huld

Jeg synes han virker til at trives godt i det hele. Det skulle være et godt foder som han også fik ved opdrætter. Der er olier i der skulle være godt med den pels

• #3   29. jun Der er da noget galt med butikkens mærkning - 100% hakket kød og på pakken står der med brune ris og grøntsager... der kan begge dele ikke være rigtigt smiley

• #4   29. jun når jeg kigger på deres ingrediensliste, så svarer det der næsten til tørfoder, der ikke er tørt....
    og ja det er da falsk markedsføring at skrive 100% hakket kød, det står også på deres hjemmeside... men der er altså over 39% grønt og ris i....

• #5   29. jun jeg kan kun finde chicken udgaven på deres hjemmeside, men det er altså kun 60% kød.... du kan få tørfoder med et højere kødindhold end det...

• #6   29. jun Jeg keder ikke det produkt, men jeg har svært ved at se hvordan hakket kød med ris og grøntsager, skulle hjælpe med en vægtøgning, hvis han ellers spiser nogenlunde normalt.

Jeg er igang med at forsøge at fede Bella op. Hun har smidt halvandet kg, uden at jeg lige har lagt mærke til det, og er altså for tynd nu. Så i samarbejde med dyrlægen, er jeg gået igang med at fede hende op.

Hun har i mange år fået vådt om morgenen og tørt om aftenen. Og så omkring 1 dl tørt inden sengetid. Så lige nu får hun yderligere 1 dl semimoist foder i sin morgenmad, 1 brik pemmikan om eftermiddagen og så får hun lidt mere tørfoder til aftensmad. Og jeg kan mærke på hende, at hendes ædelyst falder nu - hun er simpelthen mæt.

Jeg giver det lige et par uger mere, men hvis ikke det fungerer, ryger hun ud og får taget en blodprøve, for at se om alt er som det skal være. Hvis det er det, må jeg bare tilbyde hende mad, når hun vil spise, og så lade hende styre resten selv.

9 år med konstant fedekur, og jeg kan stadig ikke styre det. Mit bedste råd er, at du skal forsøge at acceptere, at hunden bare er til den slanke side. Jeg synes sgu det er lige så frusterende at forsøge at fede hende op, som det er konstant at forsøge at få den anden ned i vægt. Jeg har bare aldrig lært at acceptere det, og det er altså virkelig dumt af mig.

Giv ham det mad du synes, lad ham spise de tyggeting og godbidder han vil, og lur mig om ikke hunden trives glimrende smiley

• #7   29. jun A, nu er han småt spisende plus han er en lille hund der ikk har så stor en mavesæk og derfor er det da super vigtigt at han ikk bare primært æder godbidder og tyggeting...Man bliver jo også nødt til at sikre sig at en småt spisende hund får de ting den skal, så derfor er det da ikk bare at gi den de godbidder og tyggeting den vil ha! Mille er også utroligt slank og til tider for tynd, og hvis jeg lod hende spiste hun mange tyggeting og godbidder men ikke rigtigt noget tørkost.. Selvfølgelig vælger de da hellere de lækre ting til fremfor tørkost.. Så man bliver da selvsagt nødt til at tilpasse at hunden også får en okay mængde mad/tørkost.. Men ellers enig i resten..

• #8   29. jun Han er ikke den der voldæder. Men han får da spist hvad jeg synes er ok for ham.

Jeg synes han virker til at trives, han er aktiv ude og rolig indenfor. Tørkost får jeg ret fint i ham fordi han gerne vil træne med det indenfor. Men jeg tror at det han primært bliver mæt af er det andet

Fx en skive flødehavarti, den fylder en del

• #9   29. jun Pernille F, det er vist heller ikke det jeg skriver smiley

At han er 200-300 g for let, er jo ikke ligefrem livstruende, så hvis han spiser fint nu, så er der ingen katastrofe.

Men jeg kan godt se at det er sjovere at sygeliggøre hunden smiley

• #10   29. jun Læste engang en større undersøgelse om emnet, og hvis hunden kunne vælge ville det ideelle være noget der ligner 60 procent fedt.
    Resten var 30 procent protein og kun 10 procent kulhydrat.

Foder ideelt til slædehunde måske men knapt så ideelt for kælehunde.
    I øvrigt også ideelt for ulve der jo er langdistance løbere. smiley

• #11   29. jun Altså hvis han spiser ok og trives godt, så ville jeg da bare skrue lidt op for mængden frem for div tilskud og foderskift. Det er jo normalt første ting at gøre uanset om hunden vejer for lidt eller for meget: justér mængden.
    Hvis den så stadig ikke tager på, men ellers er sund og rask og ikke sådan faretruende tynd kan man jo prøve foder til skrive hunde. Og ellers bare acceptere at den måske er lidt til den slanke side.

• #12   29. jun A, som om jeg skriver det! JEG har fået at vide tidligere at hunden er småt spisende og jeg sygligtgøre den sguda på INGEN måde! Det ENESTE jeg skriver er at den selvfølgelig bør få en rimelig mængde tørkost så den bliver ved med at få det den skal fremfor "giv ham de godbidder og tyggeting han vil" - de fleste hunde vil hvis de får lov vælge tyggeting osv fremfor tørkost - min vil ihvertfald uanset foder! Så det eneste jeg skriver er at man selvfølgelig skal sørge for at der er balance i det! Det er fandme ik at sygligtgøre den! Spænd lige hjelmen.. Desuden KUNNE det jo tænkes jeg har fået nogle ting at vide du ikke har! Så prøv lige at styre din indre kælling! Du behøver ikk at gå i kællinge mode over alting jeg skriver! Var dit nytårsforsæt iøvrigt ikk også at være mindre kælling? Hmm, det går vist ikk så godt siden du kan gå til angreb over en ellers fornuftig ting!

• #13   29. jun Lad nu være med det mundhuggeri i min tråd.. jeg synes ingen er kællinger

• #14   29. jun smiley smiley smiley

Pernille, jeg håber du lytter til nogle fornuftige mennesker. Lad for Guds skyld være med at tro at hunden er syg, fordi den er slank.

Jeg hopper ud af din tråd - for tilsyneladende skal endnu en tråd handle om Pernille F’s “syge” hund. Det orker jeg ikke at bidrage til.

• #15   29. jun Jeg tror nu ikke at nogen tænker min hund er syg.. han er bare slank? Det er jo ingen sygdom

• #16   29. jun LOL, hvor er det lige jeg skriver om at hunden er syg eller på siger min egen er syg? Jeg skriver hun er slank og ville leve af godbidder, tyggeting og andre ekstra lækre ting hvis hun fik lov.. Så er ALLE hunde jo dælme da syge.. Selvfølgelig vælger de da de lækreste ting fuldstændig som med børn hvis de får muligheden! Derfor bliver man dælme da nødt til at sørge for en ordentlig fordeling!

• #17   29. jun Træk lige vejret Pernille F, det er dig der digter lidt/læser hvad du vil, frem for hvad der står (og i øvrigt holder dig noget af et sprog i hvad der ellers var en rolig debat) - der bliver da ingen steder skrevet, at hunden skal leve af tyggeting og godbidder. Blot at når nu den er lidt rigelig slank, så giv den det foder den trives på, og så må den (modsat tykkere artsfæller, der skal begrænses) få alle de godter den vil.

Og den taktik ville jeg da også bruge... Den brugte jeg med Gaia en del år. Hun var altid lidt småtynd, så hun fik det foder hun kunne æde og ganske mange guffer og tyggeting - der blev ikke sat de store begrænsninger på det. Og ja, så var hun lidt vel slank... og hvad så, hun trivedes.

• #18   29. jun Det er med hunde akkurat som med mennesker.
    Nogle er til den slanke side andre er ikke, nogle kan spise hvad som helst uden at tage på, andre skal bare gå forbi en flødekage, så tager de på.

Om hunden er for tynd kan vi herinde jo ikke vide, vi har ikke set den.
    Den der kender din hund og dens idealvægt bedst er hundens opdrætter, hvad siger hun, for du har vel kontaktet hende som det første når nu du er bekymret for vægten.

• #19   29. jun Er det ik bare at blande foder til aktive hunde i hans nuværende foder, så skal han nok tage på, dog kan hormoner også medvirke til det, jeg kender 2 vovser der kun ville spise lidt og ja deres hoveder stressede, da de så blev kastreret, fik de ro i hoved og begge har en normal fin krop nu, de er stadig ikke madglade, men de har ro i kroppen og ser rigtig godt ud. Men ønsker du ikke at kastrere, så vil foder til aktive hunde være en god hjælp

• #20   29. jun Michelle, uanset om det er hvad hun mener med det skrevne, så skrives der at gi hunden det af det den vil.. Det kan sagtens tolkes på begge måder men uanset hvordan det måtte menes, så skal man med en småt spisende hund sørge for at der er appetit nok til at hunden kan få det tørkost som den som minimum bør få af hensyn til vitaminer mv og det er ikk altid nemt hvis der ikke er den store appetit til at starte med.. En småt spisende hund som en generel tendens, ja så er det altså bare vigtigt.. Jeg ved fra egen hund at det kan være svært at få tørkost i hunden hvis den har fået de andre ting også.. Plus at nogle småt spisende hunde så vælger at gå fra tørkosten hvis de får tyggeting "nok" - det behøver ikk være mange altid.. Desuden omhandler min reaktion at A i ÅREVIS har gået til angreb på alt jeg skriver og gør, på et tidspunkt får man fandme nok! Jeg har stort set ignoreret adfærden i hvad..2år men ja, jeg har simpelthen fået NOK og vil ikk finde mig i de nyeste beskyldninger..

• #21   29. jun Luk nu r****, altså!!

Hvis du har noget at sige, så sig det dog direkte, i stedet for at ødelægge ENDNU en tråd med dit evige kævl og din offerrolle. Det er simpelthen til at få lange løg af smiley Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, så SPØRG, i stedet for at sygeliggøre endnu en hund smiley smiley smiley

Den eneste der i øvrigt angriber, er dig. Jeg forsøgte at give Pernille D et råd, og jeg kan anbefale at du fremover scroller videre, eller benytter dig af den mentale blokeringsknap. Det her er virkelig for vanvittigt smiley

• #22   29. jun Jeg er ikke som sådan bekymret da han ikke decideret ikke spiser. Jeg får bare af vide at han altså er tynd. Og ja, han er til den tynde side. Man kan mærke ribben og hofteben. Senest i Petworld i dag. Men han spiser sit tørkost, har lige fået listet 1/2 dl i ham) hvad det så kan være i gram.

• #23   29. jun Hellere en smule tynd end fed.

• #24   29. jun Man skal da også kunne mærke ribben smiley
    Jeg øger mængden af foder en smule, når hunden kommer ned under hans idealvægt smiley
    Du skal ikke tage dig af, at andre mener han er for tynd.
    Hellere en smule for tynd end for tyk smiley

Desuden synes jeg tit, at folk synes hunden er for tynd, når man kan se taljen tydeligt, og mærke ribbenene.

• #25   29. jun A, Først skriver jeg et faktisk godt råd udfra egen erfaring med en slank og småt spisende hund (hvilket på ingen måde betyder at hun er syg eller at jeg sygeliggøre hende) afledt af dit indlæg, men alligevel vælger du at forsætte hvor du sidst slap og skrive at jeg sygeliggør Marliy hvilket simpelthen intet har på sig! Havde det været ALLE andre havde du svaret ordentligt på det i stedet for at skulle provokere yderligere og forsætte hvor du slap med at sige jeg sygeliggøre ham..

Og nej, jeg slår fra mig efter minimum 2års hetz, "mobning" og provokation og udsagn om ting vdr mig og min hund du INTET aner om hvordan er irl! Og jeg HAR prøvet at ignorere dig og dine angreb og "mobning" gennem to år, nu har jeg seriøst fået NOK! Så hvis du vil ha at jeg skal gå tilbage med at ignorere dig så burde du måske prøve at styre din egen adfærd og Stoppe med at bringe det samme pis op konstant! Du kunne sagtens ha valgt at forsætte debatten på en pæn måde i stedet for at forsætte med beskyldninger.. Jeg synes virkelig din adfærd er dybt ubehagelig generelt overfor mig, og jeg har prøvet at få dig til at forstå flere gange at jeg ikke bryder mig om måden du behandler mig på - men selvfølgelig skal du da nedladende sige jeg indtager en offerrolle i stedet for rent faktisk ta til dig at jeg rent faktisk føler det ganske ubehageligt med den hetz du kører - hvilket jeg ikke er den eneste der har lagt mærke til.. Hvad går der af dig ved at droppe den hetz og bare lade mig være eller måske vi ligefrem kunne dele erfaringer på en pæn måde? Ikke engang en blocking var nok, nu gør du det bare i andre tråde.. Jeg har flere gange prøvet at rent faktisk skrive pænt og føre en ORDENTLIG debat med dig, men uanset hvad så går du gang efter gang over stregen og ja, efterhånden skal der ikke meget til fordi min grænse er SÅ langt overskredet.. Det er simpelthen ikk okay.. En ting er at vi ikke er enige, at vi aldrig bliver bff's osv men uanset hvilket indtryk du måtte ha dannet dig udfra tråde herinde må du også erkende at du ikke kender til tingene irl eller mig og internettet viser sjældent et reelt og fuldt billede, og du burde trods det alligevel kunne opføre dig ordentligt overfor mig i stedet for du hver gang skal prøve at tværre mig ud uanset emne og hvad min holdning er osv.. Jeg kan virkelig ikk forstå det kan være så svært at opføre dig ordentligt overfor mig eller bare helt ignorere mig.. Du kunne nemt ha ignoreret mit indlæg i stedet for hvis ikke du kunne svare på en ordentlig måde.. Det har jeg prøvet at gøre i to år hvor jeg faktisk har prøvet alt hvad jeg kunne med en ordentlig tone.. Men eftersom en ordentlig tone åbenbart ikke er mulig for dig uden beskyldelser og at min grænse er SÅ meget overskredet at jeg ikke kan ignorerer dine små grimme kommentarer, så synes jeg da virkelig vi skal blive enige om blot fuldstændig at ignorere hinanden - intet ville faktisk gøre mig gladere!

• #26   29. jun Kan i ikke fortsætte det i en pb? Det er lidt træls

Jeg vil bare gerne søge råd om min hund

Ellers sletter jeg altså tråden

• #27   29. jun Det kan det ikke pga jeg har blokeret A, og den fjerner jeg IKKE! Men jeg har sagt hvad jeg vil også håber jeg da at A er enig i at vi bare FULDSTÆNDIG ignorerer hinanden også er den jo ikke længere uanset.. Jeg har alligevel ikke mere at sige vdr det emne..

• #28   29. jun Jeg er ligeglad, bare please lad mit indlæg være med jeres private noget

• #29   29. jun KJ, synes måske bare se er lidt for fremtrædende smiley men han ER til den tynde side. Jeg vil også helst have mine hunde slanke/fit frem for chubby.

Det er lidt svært at vise på billede da der er 50 % pels og 50 % hund smiley

• #30   29. jun Nej Pernille F, det blev der faktisk ikke skrevet - der blev skrevet, at hun skulle giver hunden, hvad hun ville (foder altså) og då lade hunde få de tyggeting den ville. Men det er så ligemeget, det lader til du har besluttet dig for, at sådan er det bare, så ingen grund til at debattere det yderligere.

Pernille D - hvus hunden trives godt på RC nu, og du ikke tænker, det er nok at give mere (eller den ikke vil spise mere), så laver RC også aktiv foder- mange hunde synes det er mere spændende end almindelig voksenfoder (der er typisk mere fedt i).
    Hvis hunden synes det rå er lækkert, er der ingen grund til ikke også at give dette, men det er ikke et must for at få øget vægten lidt smiley

• #31   29. jun Jeg forstod det også som, at jeg ikke behøvede være fedte med hverken foder eller lækkerier. Selvfølgelig mener A ikke at man skal stopfodre kræet med leverpostej og guf, mere at jeg ikke behøver at passe på som andre måske skal og må veje foderet

• #32   29. jun Jeg er mere bange for at han får for meget så hans system ikke kan være med smiley

Han skulle nødig få ondt i maven

• #33   29. jun Tænker hvis du deler det ud over mere end et måltid, så skal det nok gå smiley

• #34   30. jun en hanhund på 2 år er vel knap og nap færdigudviklet ...

Mom ikke blot man skal fortsætte med god mad, tygge ting (der jo rent faktisk indeholder både en hel del fedt og protein) og så lad tiden gå og lade naturen fixe det.

jeg har det rigtig svært med, at man absolut vil "fede" sin hund som var det en julegris - medmindre hunde en sygeligt afmagret, skal man IKKE begynde at fixfaxe med speciel opfedning.

• #35   30. jun Jeg vil ikke fede ham op som en julegris, men det skader ikke at han får mere huld. Jeg er meget obs på at hunden ikke bliver for tyk og ingen af mine hunde har været tykke

• #36   30. jun Hvad vejer han i forhold til standarden?

• #37   30. jun Det er 2-5 kg standarten siger. Han vejer 3,8

• #38   30. jun Jeg ville til hver en tid vælge en slank hund fremfor en med for meget på sidebenene....
    Som med mennesker er der bare nogen hunde der er fintspisende og/eller bare kan spise alt uden at tage på - heldige dem og heldige hund/ejer!
    Vi har vænnet os til at se hunde der er for tykke - jeg tror hovedparten af dem jeg ser i løbet af dagen på mit arbejde har lidt for meget på sidebenene. Det er så skønt når man render ind i en slank hund - og så sørgeligt at høre at ejerne ofte får kommentarer som "er den ikke lige lidt for tynd?"
    Jeg ville fodre med det foder hunden trives på og undlde at skifte - og så være glad ved at jeg kan give alle de tyggeting og godbidder jeg har lyst til uden at skulle mindske maden.. smiley

• #39   30. jun Men der bliver ikke skrevet slank, der bliver skrevet for tynd, og det er da fint at prøve at ændre.

Og " nogen hunde er bare småtspisende" er en sandhed med modifikationer - man kan faktisk lære en hund at finde større værdi i mad. Ikke at man nødvendigvis får en hund, der ser mad som det bedste i verden, men man kan justere pp madens værdi i hundens øjne

• #40   30. jun Jeg tænker også at du ikke har haft hunden ret længe og den er 2 år gammel, mon ikke den bare skal se sådan ud.
    Jeg ville slet slet ikke begynde på en hel masse, bare fordi, men gøre som hidtil.
    Ingen grund til at skabe problemer eller gøre et nummer ud af noget hvor der ingen problemer er.
    Hunden skal nok få hvad den behøver, det er alligevel ikke tit at en hund med adgang til mad, dør af sult.

• #41   30. jun Optimering af motion kan også give mere fylde, og på den rigtige måde.

• #42   30. jun Michelle:

Ja, det gør der...
    Mit indtryk er bare at folk ofte ser slanke hunde som for tynde...

Jeg har ikke set hunden og ved ikke hvilken race der er tale om så egentligt har jeg vel bare svaret generelt...

• #43   30. jun Hvis pels og afføring er fin, og han har masser af energi, ikke virker sulten eller dårlig, og evt. bliver tilbudt mad i løbet af dagen, så ville jeg ikke tænke mere over det smiley

Hvis du alligevel føler at han måske har brug for det mere, så ville jeg se efter et foder til højenergi hunde.

Og er helt på linje med A om at nå til accept af hundens huld, så vidt det er muligt smiley

Det er super fint at tænke over det, men hvis det fylder i hverdagen, så ville jeg også arbejde på at få det til at fylde ingenting smiley

Hvis han er glad og trives, så skidt med et halvt kg fra eller til smiley

• #44   30. jun Jeg har spurgt før.
    Hvad siger opdrætteren til hans vægt ?
    Opdrætteren er vist den der kan svare bedst på om hunden er for tynd, da vedkommende kender hunden, racen og hundens linjer bedst ?

• #45   30. jun Da caos skulle tage på efter sygdom, skulle han ha mad 3 gange dagligt, det er da værd at prøve eller også noget foder til aktive hunde

• #46   30. jun Nu har du jo købt den pose så giver du da bare sådan en medaljon oven i hans normale foder en lille tid. Så får han lidt ekstra og han synes sikkert det er lækkert.
    Bag efter ville jeg nok bare skrue lidt på mængden af det normale foder.
    Du skal selvfølgelig være obs på han ikke taber sig uforklarligt.
    Bare han ligger stabilt i vægt og er frisk og glad så er det helt fint smiley

• #47   30. jun For mange år siden, da jeg fik maltesere, var jeg ved at panikke, for kræene var småtspisende, og de vejede alt for lidt i forhold til racestandarden. Jeg spurgte så dyrlægen, han grinede og sagde, at jeg ikke skulle gå så meget op i den vægt, og at det var bedre for hundene, at de vejede lidt for lidt end lidt for meget.
    Jeg lærte så at fortælle hvalpekøbere at en hvalp/hund generelt virker, når der kommer noget ind i den ene ende og noget ud i den anden, og hunden ellers har pæn pels, klare øjne og er glad smiley
    Vi skal nok lade være med at gøre det at have hund til raketvidenskab.

• #48   30. jun Det er altså ikke noget jeg vil til at ringe eller skrive til opdrætter for. Hunden er jo ikke syg eller noget. Jeg ses med ejer af kuldsøster som har opdrættet og udstillet racen i mange år. Hun synes også han er til den tynde side

• #49   30. jun Hvis en "udstiller" siger at hunden er til den tynde side, så er min første indskydelse, at hunden er i perfekt foderstand, for de allerfleste udstillingshunde er alt for tykke.

• #50   30. jun Min Lucca var flot slank og fit hvor mange også sagde at hun var tynd. Men jeg synes altså at Marliy godt må tage bare lidt på

Det er ikke noget jeg som sådan gør til en bekymring smiley

Kommentér på:
Nogle der fodrer med dette?

x