{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.181 visninger | Oprettet:

Tvivl {{forumTopicSubject}}

Jeg er virkelig meget i tvivl om næste hund.. Jeg har skrevet det før men nu gør jeg det igen..

Jeg ved ikke hvad jeg skal.. Jeg elsker jo brugshunde programmer, Redningshunde programmet er ikke rigtig aktuelt mere, men det er klart der mit hjerte ligger, så PH er nok det tætteste jeg kommer på.

Men spaniels og PH spiller bare ikke..

Så hvad gør man når ens yndlings race ikke spiller med ens favorit program?

Jeg overvejer stadig en hvid igen, men.. Ja.. Jeg ved det ikke.. Jeg har en super opdrætter på hænderne som laver et kuld med en god tæve og en god hanhund fra udlandet og der burde komme en hund med lidt fut i ud af det.. Men... Ja, jeg er i tvivl..

Schæfer lader jeg min bedre halvdel om, mallerne er skønne, men ikke for mig, og resten af de godkendte racer i PH siger mig bare ikke noget sådan rigtigt.

Jeg elsker spaniels humør, deres størrelse og arbejdsraseri. Jeg elsker at ingen er bange for dem og at de bare er nemme..

Jagten gør jeg det kun i for funkys skyld, fordi jeg mener at de skal have lov at lave det de er bygget til, men det er ikke noget jeg føler 100% i hjertet.. Men det gør hun!

Jeg er i tvivl.. Meget..

Hvad ville i gøre..

Kommentarer på:  Tvivl
  • #1   11. nov Køb en terrier smiley

• #2   11. nov Ha ha cindy smiley 14 år med Jessie kurrerede mig for den hjerneblødning, men tak smiley jeg må nusse dine i stedet.

• #3   11. nov Nu ved jeg jo slet ikke, hvad du kan lide eller ikke lide i en hund og ej heller, hvad dit ambitionsniveau er træningsmæssigt, men der kunne jo kigges på alternative racer til PH ala boxer, rottweiler, riesen osv.

Eller finde dig en sport, hvor spaniels er i deres rette element - tænker at sådan noget som nosework da må være oplagt for dem?

For mig er en hund der er lige mig vigtigere end en sport der er det - jeg tror jeg kunne blive bidt af ret mange grene af hundesport, hvis jeg havde en hund, der syntes det var fedt og den var god til det. Hvis jeg var så glad for spaniels, tror jeg jeg havde købt sådan en og fundet en sport der passede til den foruden jagt... men det hjælper selvfølgelig ikke, hvis du bare rigtig gerne vil PH

• #4   11. nov Spaniel og dch programmet smiley passer fint sammen og det er et godt og varieret program

• #5   11. nov Nu laver jeg jo både dch og nw med funky og det tænder bare ikke det i mig ph og Redningshund gør..

Ambitionsniveauet er konkurrencer, og ikke bare at være med..

• #6   11. nov Jeg forstår godt dit dilemma, og jeg ville sådan ønske at jeg bare kunne give dig et svar.
    Men det handler jo i sidste ende om hvad der er vigtigst for lige netop dig, er det træning og konkurrencer eller er det din yndlingsrace.

Personligt har jeg ingen høje ambitioner for træning og konkurrencer, men jeg er alligevel blevet ret glad for at træne, og da det kom til valg af hund denne gang, stod jeg selv og vejede frem og tilbage. Jeg elsker chihuahua og jeg vil nok altid eje mindst en, men jeg ville også godt have en der var lidt større og kunne give mig lidt mere. Rosa er fantastisk at arbejde med intet mindre, men hun er desværre bare så lille at mange ting er svære at træne med hende, fordi hun fysisk har problemer med at kunne være med.
    Jeg valgte papillonen, fordi den havde det ekstra, den var lige det større og alligevel var den ikke kilometer væk fra chihuahuaen, selvom de jo overhovedet ikke er det samme, men det var ikke i en helt anden boldgade.
    Jeg fik den træningsmakker jeg ønskede mig og jeg elsker Teemo højere end højt og kan ikke forestille mig et liv uden ham, men jeg må indrømme at jeg nu 9 måneder efter valget om Teemo, stadig ikke helt er 100% med, men her er det fordi hans størrelse på trods af at han altså kun er omkring 1 kg større end Lucky, kombineret med hans unghunde vildskab, har skabt problemer imellem ham og Lucky, og selvom jeg ved at det bliver bedre når han bliver lidt mere normal oveni hovedet igen, så kan jeg ikke lade være med at tænke på om det havde givet mere glæde hundene imellem hvis vi havde holdt os til chihuahua.

Jeg ved godt at det nok slet ikke hjælper dig, det var egentligt bare for lidt at vise at du ikke er alene om at have svært ved det smiley

Personligt ville jeg følge mit hjerte, men jeg har heller ikke prøvet at have en sport jeg var så glad for og krævede bestemte racer. For mig handler det om at arbejde sammen og ikke om hvad vi arbejder sammen om, så det er jo noget lettere for mig bare at sige at jeg tilpasser mig hunden og ikke omvendt.

• #7   11. nov Jeg er altså med på terrierholdet! smiley

Jeg ville vælge den race der sagde mig mest og arbejde med den ud fra det den formår.
    Jeg ville aldrig gå på kompromis med racen, men hellere finde noget både hund og jeg er glade for. smiley

• #8   11. nov Hvis du vil gå konkurrencer indenfor din sport - så skal du have dig den hund der passer til den sport. Så har man jo hund med en brugsfunktion, og så duer det ikke at sige jeg tar nærved og næsten.
    Jeg kender ikke nævnte program, så jeg kan ikke anbefale eller sige gå efter dit og dat, men jeg ville virkelig være kræsen med hunden, så du kan nå dine mål.

Køber jeg en hund med udstilling for øje så køber jeg jo heller ikke en med fejl eller udfordringer fra start.

• #9   11. nov Ginne: det er B. Der laver det kuld jeg taler om..

• #10   11. nov spammer lige din tråd .. for forstår dig så godt ... tænker også man kan være i stadier i livet hvor ens behov ændrer sig, ligeledes hvad man kan og vil byde en hund ...

men er også lidt på terrier holdet, der er jo mange forskellige ...

jeg har to dilemmaer er nemlig også i tvivl, hvis jeg skal have hund igen ... jeg har et behov for at kunne gå og lidt i et tempo, det kan min ene skotte, men den anden er en slaskerøv, og mange skotte ejere oplever der er mere STÅ tur end gåtur når man er ude ... og jeg kan jo ikke være sikker på jeg får en der kan flytte poterne ...
    Oveni det har jeg spørgsmålet om jeg skal have en hvalp igen, eller gå efter en voksen .. jeg elsker duften af hvalp, og det at have dem fra små, MEN sidst vi fik hvalp, og der boede der stadig børn hjemme (19 og 22 år) og de tog fra i aktivitetsniveauet, jeg kan bare huske jeg tænkte jeg ikke orkede det der gulv show og manglende aften ro, og næste gang er jeg endnu ældre ...

så det er svært ...

• #11   11. nov Hvis du vil noget med konkurrencerne, så der det næppe med alternative racer nej - så tror jeg altså, jeg havde købt den hvide schæfer, du har kig på (hvis de da kan være med - det er vel også lidt alternativ race i den sport) eller ganske enkelt en grå schæfer smiley

• #12   11. nov Hanne - får du en voksen skotte er det da til at vurdere, om den vil fremad i verden eller ej, så det er da rent win-win, du får din elskede race OG du ved at den ikke vokset op og bliver sådan en, der ikke gider smiley

• #13   11. nov Den hvide er en alternativ race i ph, de grå og maller er mere gængse, men har ikke lyst til at have en grå. Vi har juice og jeg ved min bedre halvdel altid vil have grå, og helt ærligt gider jeg ikke have 2 af dem. Jeg kan godt li den hvide er skruet lidt mere ned... Men ja.. Det er jo en stor hund og den er jo ikke en spaniel smiley smiley

• #14   11. nov Donk: Du kan overveje at kigge mod DcH programmet, det er et utroligt alsidig program, når man kommer op i klasserne og den har en det arbejdsøvelser, men uden bid arbejdet.

En hvid schæfer skiller sig nok lige så meget ud i PH programmet som en spaniel, og vil kunne præstere på nogenlunde samme niveau, så det var ikke en race jeg ville anskaffe mig i forventning om at det så ville kunne komme til tops mod brugs schæfer mv.

• #15   11. nov Du ved jo at jeg har 2 racer. Det skyldes slet og ret, at 1 race ikke kan give mig ALT det som jeg gerne vil. Jeg vil alt det sjove som terrierne kan give mig og alt det sjove som hønsehunden kan give mig. Jeg får næppe hønsehunden i grav og ligeledes heller ikke en terrier til at gå på marken.
    Jeg elsker terrierne for deres sind og deres super høje intelligens. Og jeg elsker hønsehunden for at være den store pleaser og være dejlig dum i hverdagen. Måske du bare må indse, at det du vil, kræver altså 2 racer (og lad vær med at blande dem, for det bliver noget værre rod)?

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 4 Følgere: 19 Emner: 145 Svar: 7.081
    #16   11. nov Enig med Ginne.
    Hvis du vil træne en bestemt form for hunesport med konkurrence for øje, så få en hund der er egnet til det, alt andet vil blive træls i længden.
    Og hvis det er PH du vil træne, ville jeg hellere ikke vælge en hvid schweizer, ikke hvis du har ambinationer om at komme op på skammelen, det er de ikke gode nok til.

Da Taliban måtte aflives var jeg meget i tvivl om hvad race jeg skulle have efter hende eller om jeg skulle få en Pinscher igen som jeg elsker.
    Det blev så Gaddafi og jeg må indrømme, at jeg bitterligt har fortrudt at jeg ikke valgte en Pinscher igen.
    Jeg valgte efter at jeg ville have en mere "robust" hund fordi jeg ville gå sweiss.
    Jeg har mere eller mindre konstant dårlig samvittighed over at jeg ikke kan elske ham lige så højt som Pinscher, og det er ikke særlig rart.
    Jeg tror, at man skal vælge den race ens hjerte banker for og så vælge sportsgren efter hvad der passer til racen, for det er jo der hjemme og i ens hverdag at hunden skal fungere.
    Tiden med træning og konkurrencer er jo kun en brøkdel af tiden man tilbringer med sin hund.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 4 Følgere: 19 Emner: 145 Svar: 7.081
    #17   11. nov # 16

Og nu skal det ikke forstås sådan at jeg ikke holder af Gaddafi, for det gør jeg da og han er en sød hund, han bliver her og bliver behandlet godt.
    Og når jeg skriver at jeg ikke kan elske ham lige så højt som en Pinscher, er det ene og alene fordi Pinscheren har så mange racetræk der lige er mig. Dem har Foxen ikke ret mange af

• #18   11. nov Jeg forstår så udmærket dit dilemma. Du kommer nok til at gøre op hvad der er vigtigst for dig. Hvis det er vigtigt at kunne være med i kampen om podiepladserne og det er PH du brænder for. Så har vel reelt kun to racer at vælge imellem. Jeg har set mange af de hvide gennem tiden og har endnu til gode at møde en der for alvor er en ‘brugshund’.
    Du kommer nok ikke uden om at gå på kompromis med et eller andet; programmet, hunden eller ambitionsniveauet;)
    Jeg kender det kun alt for godt. Mit kompromis blev ambitionsniveauet. Jeg elsker min dobertøs og passer på alle mulige måder bare supergodt med den race. Vi går til konkurrencer og elsker det, men pokaler får vi ikke mange af. Det betød meget for mig engang. Nu ser jeg lidt anderledes på det og glæder mig over den store stak 10 taller vi hev hjem i stuedressuren i søndags og det gode spor. Så griner jeg lidt over at eftersøgningen endte i hat og briller pga en stor gruppe mountainbikere og at vi i det frie søg kun fandt en genstand og så 2 mus ?? Sidstnævnte var lidt svære at få løsrevet damen fra og så gik tiden li’som. Hvis du ved at du vil gå hjem og være superærgelig over sådan noget så har du vel dit svar smiley

• #19   11. nov Løsningen er bare at have flere hunde smiley

Jeg ELSKER huskyer, og kan slet ikke forestille mig livet uden, og jeg elsker også at træne alverdens discipliner med dem, selvom det virkelig kræver humor og tålmodighed.
    Men samtidig har jeg også ambitioner om at komme ud til konkurrencer og virkelig kunne præstere - og derfor foretrækker jeg også altid at have mindst én hund i flokken, der ikke er en husky, men som til gengæld kan "gøre sig" i én af mine discipliner smiley
    Win-Win smiley

• #20   12. nov Ja du skal da have 2, det må være løsningen smiley

• #21   12. nov Jeg går ind for 2 racer. Vi g har de små og de er skønne men ikke rigtig træningsemner. De store er lige modsat og vil rigtig gerne arbejde. Begge racer evigt glade klovne.

• #22   12. nov Jeg er yderst tilfreds med min hvides præstation i PH programmet, men der er også en del fut i ham. Det sagt, såååå kan jeg ikke find ud af om det er mine manglende evner/nybegynder i træning eller fordi det er en hvid og ikke en grå jeg har på hænderne, men jeg tror aldrig vi kommer til at konkurrerer på højt plan. Jeg kunne godt være fristet til en grå næste gang hvis konkurrence er noget jeg har for øjet. Men nu må vi se hvor langt vi kommer med ham her, han er nu en god all-round hund.

Du skal vælge med hjertet tænker jeg, selvom det er svært: drømme race og så gå på kompromis med drømme træningsgrenen/finde alternativer eller gå på kompromis med racen og så vælge drømme træningsgrenen.

• #23   12. nov Hvis ambitionen er PH og placeringer, så er der kun 2 racer at vælge imellem - måske 3.
    Hvis dit hjerte brænder for spaniels, så snup sådan en - den hvide er ikke bedre til PH anyways.

Jeg leger selv med tanken om en lille terrier fordi de imo er så enormt sjove / kvikke og stædige. Men sålænge jeg brænder for IGP og har skyhøje ambitioner, så vælger jeg en race der kan indfri de krav.

At jeg så er faldet for mallen med et brag er jo bare heldigt - men jeg er ikke til at eksperimentere med ikke-brugbare racer, sålænge jeg har det elendige konkurrence gen, jeg er udstyret med.

Hvad med en hollænder?

• #24   12. nov Martine: synes ikke rigtig jeg kender nok til hollænderen.. og skulle det være malle så skulle det nok være udstillingslinjer og så kunne det jo næsten være det samme tænker jeg..

• #25   12. nov Never never NEVER shop en udstillings-"malinois" smiley smiley smiley

• #26   12. nov Nej men jeg kan jo ikke aktivere en fuldblods udgave

• #27   12. nov Så køb en anden race smiley

• #28   12. nov Hvorfor er redningshundeprogrammet ikke aktuelt længere?

- Selvom du måske ikke er interesseret i at være en del af Beredskabsstyrelsen, afholdes der stadigvæk IPO-R prøve indenfor ruinsøg, rundering og spor i privat regi inklusiv et verdensmesterskab hvert år. Der er også mulighed for at træne frem mod "mission-readiness test" selvom man ikke har kontrakt med styrelsen smiley

Alternativt er der jo nordisk program, hvor en spaniel burde kunne være med. Her er lydighed, et feltsøg på 50 x 50 meter og en rundering på 100 x 400 meter i udfordrende terræn med 3 figuranter eller et spor på 2 km, hvor man går selv uden en dommer, og bliver bedømt ud fra hvor mange genstande der er med tilbage ... så der kunne også være nogle spændende udfordringer smiley

• #29   12. nov Carina : sender dig lige en længere afhandling imorgen på fjæsen smiley

• #30   12. nov OK...

• #31   15. nov Det lyder til, du selv skal i gang med at avle den perfekte hund smiley Der er ikke andet for!

Kommentér på:
Tvivl

x