{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.058 visninger | Oprettet:

Opdrættere har også et moralsk ansvar {{forumTopicSubject}}

Nu her mens jeg er "hundeløs", har jeg studeret annoncer med hvalpe.
Jeg er indtil flere gange stødt på puddelhvalpe til 20-25.000 kr.

Doodler til over 26.000 Kr.

Og i dag. Cockerpoo til 20.000 kr.

18.000 kr. for en Stb.

Golden retriever til 16.000 Kr.

Jeg kunne blive ved!

Så er der da ikke noget at sige til at nogle mennesker vælger at købe illegale hvalpe fra udlandet, når danske opdrættere udnytter markedet på så ulækker en vis.

Det burde simpelthen være forbudt at tage så mange penge for en hvalp der ikke er noget særligt. Det skævvrider markedet fuldstændig sindsygt.

Argument med at "man vil sikre sig at det er den rigtige køber", er jo lige så absurd, fordi der er massere af mennesker der låner penge til hvalpe. Og rigtig mange har lige fået indefrosne feriepenge.
Jeg ved godt at det er sælgers marked nu, pga. covid. Men jeg synes også at det er dybt forkasteligt.
Eller "Det er altså fine forældre der er gennemtestede og det koster at opdrætte hvalpe". Jo jo men.... Det var åbenbart meget billigere før covid....

Hvis en golden retriever får 8 hvalpe af 16.000 kr. stykket, så 128.000 kr. tankevækkende.

De opdrættere der vælger at sætte hvalpepriser så højt, fordi de kan, er jo indirekte med til at holde gange i de illegale markender.

Det er jo ulækkert at være vidne til.

Kommentarer på:  Opdrættere har også et moralsk ansvar
  • #1   7. jan Jeg er helt enig. Jeg har ikke noget imod at en opdrætter har overskud på kontoen når hvalpene flytter, hvis vedkommende har gjort sit job ordentligt.
    Men 16.000 kr for en helt almindelig golden hvalp er jo helt sendt afsted.

Men det er jo det samme i min race. Hvordan folk kan sælge en uansvarligt avlet engelsk bulldog til 25.000 kr er mig en gåde. Gad vide om priserne på er presset endnu længere op pga covid 19 , på den race også...?

• #2   7. jan Anne Julie F

Ja en golden føder som oftest ukompliceret 6-10 hvalpe.
    Der bliver måske tjekket albuer og hofter før avl.

Desværre har en del efterhånden allergi. Det kan man ikke rigtigt tjekke for. Men hvis avler fodre kornfrit, så går det jo nok, hvis køber gør lige så.. smiley

• #3   7. jan Jeg mener min søsters golden kostede 12.000 kr (DKK), hvilket også er mange penge for en ganske gennemsnitlig golden. Men der er alligevel et stykke fra 12.000 kr til 16.000 kr.

• #4   7. jan Og så synes jeg det er vanvittigt at give mere end 3000 kr for en blanding, men jeg er også en gammel sur dame. smiley

• #5   7. jan Jeg kan slet ikke forstå at i her fremhæver Golden retrieveren til 16000. For mig er det sku da meget længere ude at en blanding, formodentlig af hunde som ikke er sundhedsundersøgt overhovedet og hvor man ikke har en kinamands chance for at undersøge linjer bag hunden, bliver solgt til 20000 eller mere! Det er sku optrækkeri, intet forarbejde, ingen udgifter til stambog, udstilling, dyrlægetest m.m, bare sæt Doodle efter navnet, så skovler du penge ind! Se det er i mine øjne optrækkeri!

• #6   7. jan Bodil D

Det er jo fordi det er den Anne Julie F griber.
    Vi kan da for min skyld godt tage cockerspaniel krydset med puddel, som jeg også refererende til.

Men der er da en undring at man kan lave en labrador hvalp efter testede og markprøvede forældre til 9-10.000 kr. Og selvfølgelig med stamtavle.
    Men kan ikke lave en golden til under 12-16.000 kr. Den har nok en stamtavle. Men det er ikke stillet krav til forældrenes egenskaber. Det er da dybt underligt Bodil. Kam du belyse det for mig, fordi det forstår jeg ikke.

• #7   7. jan Tja, sålænge der er købere så fortsætter de nok med de høje priser...
    Husk blot på at der er købsaftale på DKK hvalpe, hvilket også betyder at der er juridiske bindinger 2 år frem for opdrættere. Er hunden syg, så skal der penge retur til køber. Det får man ikke når man køber fra udlandet

• #8   7. jan Om man køber en goldenhvalp til 16k eller en doodle til 20k er i min verden lige absurd. Ingen HVALP er så mange penge værd smiley
    En unghund (1-1,5) med god grundtræning i f.eks. jagt koster ca. 16k.

• #9   7. jan Jeg længes efter et marked, hvor prisen faktisk afspejler kvaliteten.
    Det er næsten omvendt lige nu.

• #10   7. jan Kennel H

Ja det stiller moralske krav til opdrættere i øjeblikket. Det har ikke noget med DKK og købsaftaler at gøre. Det handler om pris og etik.

Dem der ikke vil give mere end 12.000 kr. for en puddel eller en golden retriever, er da fuldstændig ligeglade med DKK og deres fine papirer.
    Hvis DKK virkelig skulle bruges til noget i den sammenhæng, så burde de gå ind og stille krav til pris vs omkostninger ved opdræt.
    Og det burde måske i virkeligheden længere ud på forbrugsniveau, hvor der blev stillet krav om dokumentation af udgifter og omkostninger, ved prissættelse af hvalpe.
    Dét ville hjælpe gevaldigt på importen af tvivlsomt opdrætterede hunde.

• #11   7. jan Men du har jo dansk købelov der giver dig disse garantier som køber. Den bortfalder når du køber fra udlandet eller hvor der ikke er indgået kontrakt

• #12   7. jan Sofia A
    Jeg er overhovedet ikke uenig.

Jeg læse forøvrigt på en hjemmeside, at opdrætter krævede over 30.000 kr. For en golde doodletævehvalp, hvis den skulle have lov at indgå i avl.
    Det er jo absurd. Så handler det jo udelukkende om profil.

• #13   7. jan Kennel H.
    Folk der køber de hvalpe, er da larmende ligeglade med købeloven.

• #14   7. jan De hvalpe - snakker vi nu blandingerne til horrible priser eller DKK hvalpe?
    Jeg er med på at blandingerne med smarte navne og SINDSSYGE priser simpelthen burde forbydes! De skulle skamme sig!
    Men DKK hvalpe har også en hel del flere udgifter, men om det tilsvarer prisen på 16k+ skal jeg ikke gøre mig klog på. Den dyreste hund som jeg har købt kostede 14.000 kr og hun blev solgt efter 1 år for blot 5.000 kr. De andre ligger på omtrent 8.000 kr for helt igennem testet, udstillet og prøvet jagthunde

• #15   7. jan Ja, det er sindssygt nogen avler kan sælge en hvalp som avlshund. Der er overhovedet ingen garanti for, hvalpen er/bliver avlsegnet. En avlshund koster 30k, men sgu ikke en hvalp smiley

• #16   7. jan Bobby kostede 9.000, og nogle gange forstår jeg slet ikke, jeg har betalt penge for ham smiley

• #17   7. jan Helt enig. Det er både køber og sælger der har et ansvar. Mest køber.

Jeg har købt en voksen hund til 10.000. Det er mange penge men det er også fra nogle der har lavet et godt stykke arbejde. Jeg ville ikke give det samme for en uden stamtavle eller en blanding

• #18   7. jan Jeg greb det med goldens fordi jeg simpelthen ikke kan forholde mig til de der sindssyge priser for blandingshunde.

• #19   7. jan Jeg gav 16.000 kr for Teemo. Jeg havde gerne holdt mig omkring de 10-12.000 kr, men det finder man ikke en hvalp med dkk tavle og gennemtjekkede forældre til i de racer jeg har. Jeg betalte prisen fordi jeg vidste at jeg fik noget for pengene, og jeg kan måske også bedre følge at de koster så meget, netop fordi de racer generelt får små kuld, og jeg synes da bestemt opdrætter skal have lidt ud af at avle.
    Men jeg synes generelt priserne er blevet vanvittige. Jeg så en pomeranian hvalp (skal ikke kunne sige om den bare var fra verdens bedste linje eller lign, jeg er ikke så godt inde i racen) der kostede over 20.000 kr. Der indrømmer jeg gerne at prisen var nok til at jeg ville springe fra, hvis det var den race vi var endt med at ville have.

• #20   7. jan Av, så skal jeg da sætte prisen op ??

Min race er meget lille og med kuld størrelser på 4 hvalpe i snit

• #21   7. jan Det kan godt undre mig, når schæferhvalpe med DKK stambog, efter sundhedsundersøgte, avlskårede forældre, sælges for 8000-9000 kr stk, mens der sælges blandingshvalpe til det dobbelte - eller endda mere smiley

• #22   7. jan Gaddafi er også en race, hvor der ikke kommer så mange hvalpe, og han kostede 8.000 kr
    Det synes jeg er en rimelig pris. Jeg ville også betale 10.000 kr for en hvalp, men der sætter jeg grænsen.

• #23   7. jan Meget enig!
    Jeg har hjulpet en veninde med at finde hund. Hun faldt for Biewer Yorkshire terrieren, og vi besøgte en sød hund for at møde racen.

Race koster mellem 18-22.000 kr!
    Jeg var MUNDLAM!

• #24   7. jan Kennel hijacks, please lad være, eller du skal selvfølgelig have pengene ind igen for dine kuld. smiley
    Jeg betalte prisen fordi det var det racen koster og jeg ikke ønskede en anden race, men jeg synes det er en skam at de skal være så dyre, hvis man kan holde sig under og stadig tjene lidt på det, for jeg synes det er helt ok at man ikke bare går i 0 eller ligefrem har underskud.
    Men for mig er 16.000 kr altså enormt mange penge.

Jeg kan dog selvfølgelig vælge at se det som en investering, at hvis teemo kommer i avl og jeg selv kan få en hvalp efter ham, jamen så får jeg jo en billig hvalp ud af det, men det er altså 5-7 år ude i fremtiden smiley og det kræver jo også at der bliver smidt en del penge i ham hvis han skal bruges i avl, for så skal han jo tjekkes i hoved og røv, udstilles og generelt bare vise at han er værd at bruge for tæve ejerne

• #25   7. jan Marley.. Men hvorfor er det mest køber, hvis der i sidste ender er tale om, når vi taler om et moralsk ansvar? Det må da befinde sig på begge sider eller hvad?

Er det fordi du synes, at det er fedt nok at nogle tjener flere penge?

• #26   7. jan Og - hvad mener "man" så en "almindelig" hund skal koste - alle er vel "almindelige" - eller der der nogen, der må/skal være dyrere?

Og efter hvilke kriterier skal prisen sættes?

jeg tænker at 10kkr for en mobil med et afgnavet ævle er i overkanten, alt andet lige, så spyes de ud på samlebånd, og råvarerne koster ikke i nærheden af den pris.

• #27   7. jan Emma jeg er fuldstændig enig.

• #28   7. jan Min onkel opdrætter standard ruhåret gravhunde. De tager 10.000 for hvalpe efter gennemtjekkede (han er dyrlæge, og gør meget ud af at forbedre sundheden, især ryggen), udstillede, driv-, spor- og gravprøvede avlshunde.
    Hans tæve er gravCH og de 2 hvalpe, han har beholdt er begge præmieret i spor og drivjagt.

• #29   7. jan My only sunshine:
    Jeg tjener sjældent noget på mine hvalpe, men laver også kun hvalpe når jeg har behov for det. Det i sig selv er ikke en guldgrube smiley
    Prisen vil jeg heller ikke pille ved. Den er fast uanset om det koster af min opsparing

• #30   7. jan Pia hvad er en almindelig hund for dig?
    Hvad er en almindelig hund generelt?

• #31   7. jan Sofia:
    Mine er både show præmieret med titler og gravprøver i ind og udland. Jeg bruger ikke danske hanhunde, så jeg har store udgifter i forbindelse med parringen. Det koster stadig ikke 10.000 kr. at få gennemtestet, præmieret og jagthunde af mig

• #32   7. jan Jeg giver gern 10-12.000 for en hvalp.. det syntes jeg er fair nok.

Men at skulle give op mod 20.000 for en hvalp syntes jeg er helt ved siden af. Så mange udgifter har de færreste opdrættere sq ikke på deres kuld. Og selvfølgelig må man tjene op sine hvalpe, men det er jo uhørt mange penge.

• #33   7. jan Kennel H. Men det er vel ikke et spørgsmål om man må tjene lidt på det. Det er i hvert fald ikke mit spørgsmål..
    Men man kan jo ikke som opdrætter eller køber, sidde og tale om hvor forrykt det er, at folk vælger at købe hunde af hundehandlere og tvivlsom import, hvis man selv enten sælger hunde til overpris. Og det mene rjeg faktisk at 25.000 for en puddel er. Og 16.000 for en golden.
    Eller 15.000 og 18.000 kr. For designerhunde (for at tage dem med også).
    Fordi så er man jo, uanset hvordan man vender og drejer det, jo selv med til at skabe problemet.

• #34   7. jan Kennel hijacks det er da bare fedt for dem der skal have din race, at du vælger at se det sådan smiley

Pia jeg ville sige 10-12.000 kr er fair for en "almindelig" hvalp, altså en hvalp der ikke bliver købt til andet end at være familiehund. Men igen så synes jeg at opdrætter skal kunne få pengene ind for de hvalpe de laver, og da jeg ikke ved hvad det reelt koster at avle et kuld hvalpe, kan jeg heller ikke sætte en 100% nøjagtig pris. I sidste ende er det jo sælger der bestemmer sin pris og så må man købe eller lade være. smiley
    Jeg synes i øvrigt også at mobiltelefoner og lign. Er blevet alt alt for dyrt og jeg køber de billige mærker af samme grund. Så det er ikke fordi jeg står og betaler en bondegård for noget og så ikke vil betale det samme når vi kommer til hundene, egentligt bruger jeg generelt flere penge på hundene og deres ting end på noget andet. Et dækken til Lucky til 3-500 kr intet problem. En jakke til mig selv til 500 kr? Arh kan det ikke gøres lidt billigere eller mangler jeg den nu også smiley

• #35   7. jan Helt enig CF
    Sålænge at folk vil give så mange penge for en hund, så vil der være folk som sælger dem. Jeg hørte så sendt som i går at en opdrætter solgte sine 17 doodles hvalpe i Sverige for 60.000 svenske kroner STYKKET. Hvad faen bilder vedkommende sig ind! Men hold da op nogle dumme kunder.

• #36   7. jan Er der nogen af jer, der køber dyrt tøj, dyre vaser, dyre møbler med smarte designernavne? smiley

Hvis ja, forstår jeg ikke helt forargelsen.
    Hvis nej, forstår jeg den heller ikke smiley

Men jeg er nu lidt enig i oplægget. Vi opdrættere har også et ansvar mht. prissætning.

- Og her er et billede af noget, JEG ikke fatter - en kedsommeligt almindelig T-shirt, der koster 3.440 kr. fordi den, som poodlerne, har et populært designernavn smiley

profilbillede
  • #37   7. jan "Jeg hørte så sendt som i går at en opdrætter solgte sine 17 doodles hvalpe i Sverige for 60.000 svenske kroner STYKKET"

Det har jeg simpelthen meget meget svært ved at tro på.

• #38   7. jan For ikke at nævne gadehunde. De kan erhverves for 5.000
    En almindelig hund, er en hund som ikke er specialtrænet, avls"materiale" eller udstillings"materiale". Alle hvalpe er almindelige.

• #39   7. jan Isabella:
    Nu vil jeg ikke nævne navne, men den var god nok. Vedkommende havde solgt et par af hvalpene til den pris og ville nu sigte på at sælge dem alle i Sverige til den pris.
    Jeg er glad for at jeg ikke stod overfor vedkommende og vedkommende er min ven, for så havde jeg pandet vedkommende en lige i smasken.
    Det er svineri!

• #40   7. jan Det er da fuldstændig SINDSSYGT smiley

• #41   7. jan Kennel H
    Selvom min onkel tager 10k for sine hvalpe, er det ikke altid, det dækker udgifterne smiley Det sidste kuld på 2 (den 3. var død) måtte ud med kejsersnit sen aften på en helligdag. Det var dyrt... Heldigvis er det langt fra hver gang, kejsersnit er nødvendigt.

• #42   7. jan altså en hvalp der ikke bliver købt til andet end at være familiehund.
    Man kan da ikke sælge en hvalp som andet end familiehund?

• #43   7. jan Kennel H. smiley Det er da alligevel vildt nok!!!

Isabelle. Jeg bliver egentlig lidt forarget over at du sammenligner en hundehvalp med en designerbluse.

• #44   7. jan der er en udbredt forargelse over høje priser - men ingen kommer med et bud på, hvad en "fornuftig" pris skal være ..

Og hvordan den skal fastsættes -

• #45   7. jan Isabelle det er da en gammel nyhed, husker da la coste dem med dillen som shubidua forøvrigt synger om, de var smadderdyre de bluser og ikke noget særligt i mine øjne men alle i min omgangskreds MÅTTE bare have dem.

• #46   7. jan Altså hvis folk vil betale 20.000 for en blanding ja, så fred være med det. Det kan ikke ligefrem bringe mit tis i kog. I alle mulig andre sammenhænge stiller man ikke spørgsmål til om prisen er rimelig. Vi kan da ikke dikterer hvad priserne på en 'almindelig' hund skal være og hvad er en 'almindelig' hund?
    Jeg har en forholdsvis sjælden race. Jeg gav 15.000 svenske kroner for ham for 4 år siden hos en top-opdrætter. Det er også ca prislejet i DK.
    Perle kostede 12.000 danske kroner for 8½ år siden. Så vidt jeg kan se er det stadig prislejet for brugsliniedobere, så det er vel også det jeg kommer til at betale for min næste dobs.
    Hvorfor må en golden ikke koste 16.000 kr når det tilsyneladende er en ganske almindelig pris for andre racer med DKK stambog ? Jeg tror ikke at høje priser på dansk opdrættede hunde er det der flytter flest købere fra en hund med DKK stambog til en ulovlig import. Mit indtryk er at det handler mere om hvor let tilgængelig hunden er: når man nu - lidt implusivt - har besluttet at få en hund så vil man ikke stå på venteliste og den skal helst have en bestemt 'speciel' farve.

• #47   7. jan Under corona har der været en kæmpe efterspørgsel på hvalpe. Derfor er priserne også steget helt vildt i hele verden. Jeg ved ikke hvorfor, DKK opdrætterne er lidt bagud ifht blandingshundeopdrætterne. DKK opdrætterne kunne sagtens bare sætte deres priser tilsvarende op. Måske fordi det er meget almindeligt for DKK opdrættere at have en venteliste, hvor hvalpefabrikker måske vil være mere tilbøjelige til at sælge til den, der vil give den højeste pris?

• #48   7. jan Kennel HiJacks: Det kan godt være at man ikke har krav på at få penge tilbage hvis man køber en hund i udlandet og at den blive syg, hd osv., men der er altså nogle der gør det.
    Jeg købte en staff i Spanien, og desværre viste det sig at hun havde meget dårlige hofter, og som 5 mdr gammel havde ondt.
    Jeg kontaktede opdrætter og sendte røntgen billederne på mail og med det samme fik jeg valget mellem en ny hvalp fra næste kuld eller pengene tilbage med det samme.
    Så vil bare sige, at der altså findes opdrætter i udlandet som er fantastiske mennesker/opdrætter som står ved deres ansvar.

• #49   7. jan Min første tanker er du skriver “jeg har kigget annoncer”.. De avlere der annoncere er typisk storavlere som laver hunde for at leve af det.
    Hvis du søger ud i de små kvalitetsopdræt så finder du racerene hunde fra super opdræt til hvad jeg synes i hvert fald er rimelige penge. 10.000-15.000kr.
    Det er prisen pt. Folk vil gerne give det, folk vil endda vente i årevis på de hunde.

I forhold til at “så søger folk ud til fabrikkerne” - de folk der gør det var aldrig blevet godkendt ved kvalitets opdrætterne alligevel. Og det er og bliver aldrig Dkk opdrætterens ansvar at “mætte markedet”. Det kan man ikke og det SKAL man ikke!
    Der registreres over 1000 maltesere i dansk hunderegister hvert år - ikke engang 50 er med Dkk stambog. Hvordan skulle de avlstæver nogen sinde kunne producere til det behov? Nej aldrig i livet da!
    Det er jo netop det der kendetegner kvalitetsopdrætteren - at man avler med moral for racens skyld og ikke efter markedskræfterne...

• #50   7. jan Virkelig tænk over det - hvem annoncere i en tid hvor Dkk opdrætterne ikke tør lægge parringer og billeder op på facebook og fortælle hvad de har i vente, fordi de så ved de kimes ned, modtager beskeder i et væk og ikke kan foretage sig andet end at besvare henvendelser i ugevis..
    ude i racegruppen - selv om man skriver “alle er afsat” og “ventetid på hvalp 1,5-2 år” og alligevel skriver folk at de vil byde over og gerne vil købe den med blåt halsbånd osv osv...

Hvem annoncerer så?

• #51   7. jan #49 enig, desuden er det oftest slet ikke prisen som er afgørende, det handler om at få lov til at købe uden at nogen spørger hvad du egentlig kan tilbyde hunden og at kunne få hunden nu og her, en löwchen fra en dkk opdrætter koster en del mindre end en Doodle fra en hundehandler i Grindsted, hundehandlere er helt ligeglad med hvem du er og hvad du kan tilbyde hunden, når bare du betaler ved kasse et!

• #52   7. jan Hvis en sjælden race gør en hund/hvalp unik, og dermed dyrere, så er det da klart blandingerne er så dyre. Intet er så "unikt" som en blanding

• #53   7. jan Min grænse ligger ligesom Annis på 10.000 for en hvalp.

• #54   7. jan Alle hvalpe er unikke. smiley Det er derfor hundekøb altid er et species køb smiley

• #55   7. jan Det er jo ikke er spørgsmål og at være nærig eller at bringe nogens pis i kog.
    Det er et etisk spørgsmål. Fordi man kan jo ikke som opdrætter eller køber i Danmark, kan sidde og være forarget over illegale hunde der fragte ind i landet og sælges til lavere pris, når man selv presser og pleaser markedet, til at hæve priserne.

Så Pia du forholder dig faktisk ikke til noget af det jeg skriver. Du flytter bare fokus ud til andre at svare på hvad de mener er okay.
    Mener du at det koster 60.000 kr at lave et kuld retriever hvalpe?

• #56   7. jan Ginne så du mener at det er okay at du tager 20.000 kr for en hvalp, med argumentation om "alle hvalpe er unikke" eller hvad?

• #57   7. jan Sgu ikke 16k unik. Havde Bobby kostet 16k, så var han ikke hos mig.

• #58   7. jan Min moster tog 6k for sine lab/pudel hvalpe.
    Har en bekendt, der betalte 22k for en cavapoo fra Bulgarien.

• #59   7. jan C F - Faktum er de er unikke. Det er ikke et argument for noget som helst..

Jeg tar? Jeg tar intet. Jeg har ikke haft kuld i 9 år.. og da jeg havde brændte jeg inde med dem i månedsvis og solgte dem til halvpris til de helt rigtige hjem.
    Min samlever har lige solgt et kuld til under alm. markedspris for racen. Vi endte med et overskud på 15.000kr ca. på 9 hvalpe. Det vil jeg ikke kalde “at tage”..
    faktisk er der ingen der tar noget - der er nogen der sælger og nogen der køber.. Man indgår en handel og man bliver enige om en pris der betales. Er man ikke enige om prisen så er der jo ikke nogen handel..
    Og jo et kuld hvalpe kan sagtens koste 60.000kr at lave smiley
    Det kan også koste 10.000kr at lave dem - men hvem gider være stolt af det?

Hvad andre bruger på en hvalp uanset ophav blander jeg mig ikke i - men jeg vil til enhver tid fraråde og have lov til at skrive folk er nogle skiderikker, hvis de handler hos nogen der holder hund på en uetisk måde! Uanset om de har købt for 5.000 kr import hvalp eller 26.000kr fabriksavl.
    Hvad jeg bruger på hvalpekøb kommer heller ikke andre ved. Vil jeg give 30.000kr så er det det jeg giver. Vil jeg give 45.000kr for en hvalp så er det det jeg bruger - det rager ikke andre!

• #60   7. jan "Isabelle. Jeg bliver egentlig lidt forarget over at du sammenligner en hundehvalp med en designerbluse."

Hvorfor? Jeg mener - at mennesker gider betale fuldstændig vanvittige priser for NAVNET på et stykke tøj er da, i min optik, 27 gange så uforståeligt som, at de vil betale mange penge for en hundehvalp med eller uden et smart navn.

Jeg fatter ikke, at mennesker vil købe syge racer eller hvalpe efter ikke sundhedstestede forældredyr eller hvalpe, der har haft en ussel opvækst - men en sund og rask hund har du immervæk i noget længere tid og til noget større glæde end et stykke tøj.

• #61   7. jan Sofia det kan man da sagtens, du kan jo f.eks. Bare i DKK købsbeviset sælge den som udstillings eller avlshund. At jeg så tvivler på ret mange gør det med hvalpe, netop fordi man ikke ved hvordan de udvikler sig er en anden sag, men det kan man altså godt.

• #62   7. jan Ginne hvbdvar det så du ville have for de hvalpe, siden du tabte penge på dem.

Der er jo ikke nogle i verden der har udgifter på 60.000 for at parre to retriever med ddk tavle, med hinanden. Det er jo helt sort snak. Med mindre du mener at basal udgifter til hundeholder OGSÅ skal dækkes af hvalpe køberen smiley

• #63   7. jan Jeg tror de fleste ville være overraskede over hvad et kuld hvalpe kan løbe op i.
    60.000 kr er meget, men bestemt ikke urealistisk hvis man vil have frostsæd fra afdød top hanhund fra USA /Australien eller andet eksotisk sted, der skal lægges ind operativt osv.

Mit eget eventyr med spansk hanhund kostede over 17.000 kr inden det viste sig tæven var drægtig. Og det var med kølesæd. Og her snakker vi på fuldt tjekket tæve der IKKE er med i prisen.

Edit: det kostede over 20.000 kr da jeg ikke havde fået 2x3 progesterontester talt med. Så det er ca 4500 kr oveni hatten.. og her snakker vi stadig uden at vide om hunden blev drægtig.

• #64   7. jan #62, nu er det jo ikke bare parringen det handler om! Tæven skal udstilles, undersøges for diverse sygdomme, fodres efter forskrifterne og transporteres til den udvalgte hanhund, måske bor han i udlandet, det er ikke gratis, der skal undersøges under drægtigheden og eventuelt skannes m.m, der skal være klar til fødsel og efter fødsel skal der tilses af dyrlæge, går der noget skævt skal der måske bruges dyrlæge under fødsel, oftest om natten til høj takst, så skal hvalpene fodres, passes og det betyder at man må holde en del fri for at nå det hele, der er ekstra udgifter til rengøring, vask m.m og dyrlæge udgifter til vaccine, chip og sundhedsundersøgelse, stambøger skal der også betales for;) jo du, det kan faktisk nemt komme til at koste 60000 smiley

• #65   7. jan Cf - mit kuld var i 11 - man mærkede stadig finanskrisen - det kan ikke sammenlignes med nutidens marked hvor jeg (som ikke har haft kuld i 9 år) bliver ringet op og skrevet til flere gange i måneden om hvalpesalg... koste hvad det vil fordi folk ikke vil vente..
    Jeg havde sat mine hvalpe til 13.000kr dengang. Det var 3.000 kr billigere end andre opdrættere i racen - dengang..

Og nej det koster næppe 60.000kr at sætte to retrivere med stambog sammen smiley
    Men hvem nøjes også med det ? - nåe ja det gør de opdrættere der nødig skulle bruge penge og i stedet ønsker mest muligt i overskud. Den form for opdræt er der sikkert også købere til smiley tydelig vis..
    Igen er det nu engang ikke en form for opdræt jeg ville gide bruger ugevis af arbejde på, søvnløse nætter m.m. - hvis eneste mål er at gøre noget billigst muligt. Ærligt skal jeg lave hvalpe så gør jeg det fordi jeg gerne vil lave hvalpe på min måde. Og det er ikke billigt.. jeg ville lave hvalpe som jeg selv ville eje og være køber til. Men igen det er jo min sag hvad jeg bruger penge på smiley
    Hvis folk så ikke vil betale hvad det koster at købe hvalpen bagefter, så ingen alarm med det da. Så må de jo købe en anden hvalp.. og det gør de jo også.

Når det så igen er sagt - så vil jeg stadig have lov til at kalde folk for klaphatte når de handler hund fra fabrikker og hundehandlere.
    Uanset hvad man giver for hunden.

• #66   7. jan Men Krummer det er det jo også virkelig sjældent på de hunde. Det er lige præcis dét er kimen. Det er jo ikke noget exceptionelt der er parrer. Og der e ringen brugsegenskaber opnået.

• #67   7. jan Ginne du må da kalde folk præcis det du vil.
    Jeg tror heller ikke at der sidder nogle herinde og hylder hverken hvalpekøbere eller hundehandlere der støtter op om det.

Men jeg synes faktisk at man som dansk køber af danske hunde og som dansk opdrætter er med til at skabe den skævhed. Og jeg synes at det er uetisk og meget egensidigt at vende det blinde øje til overpriser, hvis man altså er interesset i andet end egen fortjeneste i den her problematik.

• #68   7. jan CH - come on! - du starter en tråd om priser - jeg spørger , hvad *man* mener er en korrekt pris ...

om man mener det er OK at "tjene" 60kkr på et kuld retrivere .. tjja, det er det vel, eller ej?
    Hvad synes du?

måske er det det dobblte eller 1000kr?

Hvor megen -fortjeneste- må man indregne? - hvilke udgifter skal indregnes, over hvor lang tid?

Eller må man overhovedet "tjene" penge på opdræt?

Hvad er en -rimelig-pris for en hvalp - og så kan man diskutere det herfra til næste corona-krise,

• #69   7. jan Jeg ved ikke om det er sjældent ligefrem.
    Men pengene løber altså stærkere end man tror. Også ved et golden kuld kan det ske.
    Jeg er af den holdning at en hund er det værd en køber vil give. Det kan ikke pisse mig af på nogen måder at folk giver både 20- og 30.000 kr for en blandingshund lavet på en polsk hvalpefabrik. Den sidste idiot er ikke født endnu, tænker jeg dog.
    For den rette hund for mig selv har ingen pris. Er det DEN jeg vil have, så køber vi den uanset pris, hvis vi kan hive så mange penge ud af budgettet. Det kan man jo også sige er åndssvagt for nogle, bare fordi den har det navn eller den far, eller ser sådan ud eller hvad den nu er valgt ud fra. Jeg kunne sikkert få en tilsvarende herhjemme i DK for en brøkdel, ville andre mene.
    Men den vil ALDRIG være tilsvarende i mine øjne.
    Og det er jo det folk køber hund ud fra.
    Hvad koster den, hvad vil jeg give..

Om opdrættere tjener 100.000 kr på et enkelt kuld, fred være med det. Hvis de så for helvede bare er ordentlige overfor deres hvalpekøbere og behandler deres hunde godt.
    Jeg ser sådan på det at hvalpekøbere der vil have hund herfra, aldrig vil være kunder hos en hvalpefabrik.
    Heller ikke folk der vil købe en Boxer uden stamtavle.
    Det er slet ikke samme købertyper og vil ikke have en effekt på markedet fra hvalpefabrikker uanset hvad pris jeg tager for mine hvalpe.
    Jeg forærer dem hellere væk i tilfælde af købere jeg ikke bryder mig om. Min eneste hvide blev foræret væk bla.

• #70   7. jan OG- CF - Ja, jeg mener det er helt tip-top-ok at tjene 60000 på at lave et kuld hvalpe - så kan du selv sætte udgifter/omsorg/kvalitet/efterspørgsel/bla-bla-fuckin-bla til xxx kr

hvad fanden gør dig til smagsdommer over priser?

• #71   7. jan OG PS_PPS --- jeg afslører gerne mine priser - 10-14000 kr for en 3 mdr hvalp, 4000 kr returret i hele kræets levetid.

hunde over 1 år = 9000kr samme betingelser

• #72   7. jan Ej Pia det der niveau der, det bevæger jeg mig ikke ned på.
    Men jeg kan forstå at du føler dig provokeret

• #74   7. jan Men jeg er helt enig i at opdrætter har et moralsk ansvar for at lave nogle ordentlige, sunde og mentalt stærke hvalpe, der egner sig til livet smiley og til at lave dem på en måde der er moralsk i orden overfor tæve og hanhund og racen, samt evt. andre hunde i husstanden. Og til sikre at disse sælges til hvalpekøbere der egner sig til at have hund og til at have racen. Og til at opføre sig ordentligt overfor sine hvalpekøbere/udstationeringsværter/samarbejdspartner m.m.

• #75   7. jan CF - og prøv så lige at svare på:

Hvad mener du er en ok pris for en hund?

• #76   7. jan Jeg er i øvrigt ikke blind på hverken det ene eller det andet øje.
    Og jeg synes også priserne på visse hunde er megahøje..
    Det kan jeg faktisk slet ikke forstå man ud fra mine skriverier kan få opfattelsen af jeg ikke skulle synes..
    jeg synes bare ikke det er hunden fra det lille Dkk-opdræt til 16.000kr der er mega dyr.. smiley

• #77   7. jan Folk som er villig til at købe “billige” hvalpe på en parkeringsplads fra en polsk mand, er bare ikke folk jeg ønsker at overlade mine hvalpe til, det har intet med prisen at gøre, de ville aldrig nogensinde blive købere her uanset hvad! Det er ikke prisen det handler om.

• #78   7. jan Er det vigtigt at medregne udstillingsomkostninger i hvalpeprisen? Jeg troede, lidt naivt må jeg erkende, at man havde hund og udstillede den, fordi det var en slags hobby eller interesse. Skal man så også medregne afdragene til kreditforeningen? Hundene befinder sig jo på matriklen.

• #79   7. jan Jeg har ingen andre udgifter med i mit opslag andet end sæd, transport, dyrlægeudgifter i Spanien og DK til inseminering. Og der dækker de 22.000 kr ikke engang. Og det uden tæven var konstateret drægtig.

Derudover er det vel ikke urimeligt at tage de udgifter med der har betydning for hundens værdi i avl. Ikke at man skal trække enhver udstilling/brugsprøve osv fra.

• #80   7. jan #78 udstilling en eller to gange gøres ofte for at sikre at hunden er racetypiske og for at få en dommers øjne på tævens fejl smiley det er jo faktisk det udstillinger oprindeligt blev lavet for;)

• #81   7. jan 15-16 kilo for en gennemtestet hund. Helt fair for mig.

Jeg får endda garanti med i købet for den pris.

Købe hund uden tavle (fancy blanding eller polsk bras)? Det er bare dumt i DK.

VI har en grum hundelov i tilfælde af bid episoder.

Plus mange støtter op om klamme hunde fabrikker (også herinde kan jeg se). smiley

• #82   7. jan Men hvad er det reelt Dkk opdrætteren skal gøre for at der købes færre hvalpe fra dårligt opdræt? F.eks. En opdrætter med 2 tæver? Lave flere hvalpe for at mætte markedet? Sælge sine hvalpe billigere end muligt og billigere end importhvalpene? Sælge til købere man faktisk ikke synes passer til racen?
    -HVad hjælper det at dumpe priserne når der stadig hives 950 stk “maltesere” over grænsen årligt til købere ingen andre vil sælge til? Tror man selv salget af disse maltesere går ned af den grund? Når efterspørgslen er som den er? Det handler ikke om pris - det handler om efterspørgsel. Selv hvis markedsprisen gik ned på importhvalpene eller blandingsfabrikshvalpene, så ville de stadig blive sprøjtet ud - fordi der er købere til det. Ja så tjente bagmændene lidt mindre... men hjælper det hundene?

• #83   7. jan CF - jeg spørger igen:

Hvad mener du er en OK pris / for meget / for lidt?

• #84   7. jan Ginne jeg tror ikke opdrætterne kan gøre mere end de gør for at være ærlig, gøre sig synlige og oplyse. Jeg synes Papillon opdrætterne er vildt gode til det, men her i corona er der jo ingen der kan følge med til den efterspørgsel der er, heller ikke selvom de skulle vælge at trække et ekstra kuld. Jeg synes dog de skal holde sig til kvalitet frem for kvantitet.

Jeg havde f.eks. Aldrig fået teemo hvis ikke jeg tilfældigt var kommet i snak med en opdrætter der vidste at der lå et kuld hos en anden på 3-4 dage. Jeg nåede at skrive til hende dagen før hun offentliggjorde at hun havde fået et kuld, så jeg fik et forspring til manges ærgelse for der var flere fra udlandet der gerne ville have haft ham, men han er også super lækker smiley smiley

Jeg synes som sagt 16.000 kr er en høj pris, og så gerne det var nede på 10-12.000, men når det er sagt så ved jeg også at jeg betaler for kvalitet og at teemo kommer fra rigtig gode hunde og en opdrætter der går rigtig meget op i det, så jeg synes da bestemt hun fortjener at få penge for hendes arbejde og for den kvalitet jeg nu engang får, og så får jeg jo livslang vejledning og hjælp, så på den måde får jeg jo meget for pengene. Hvilket også var grunden til at jeg betalte pengene.

Men over 16.000 kr ville jeg altså ikke betale, det er min absolutte smertegrænse, måske også lidt fordi jeg ikke køber min hund til avl eller andet, det er bare bonus hvis teemo viser sig at kunne give os en hvalp, men det ville i såfald være den eneste grund fra min side til at lave et kuld, så penge delen er jeg ret ligeglad med på den front smiley

Men de der der tager 20.000 kr og opefter det synes jeg personligt er alt for meget, men hvorfor skulle de sætte priserne ned, hvis de får dem solgt til prisen alligevel.

• #85   7. jan Min opdrætter har købt en avlshan til sit opdræt. Indgår det også i omkostningerne ved et hvalpekuld? Og hvad med de 4 tæver, der ikke var egnet til avl inden denne tæve. Skal jeg som hvalpekøber også betale det?

Sundhedsundersøgelser er ikke en del af udgifterne ved hvalpekuld, det er en investering i tæven.

• #86   7. jan Den der har grisen sætter prisen.. så kan man betale det, eller købe andet sted.
    Hvad opdrættere synes der skal tælle med, er deres regnestykke. Avl er en dyr hobby..

• #87   7. jan Et tænkt eksempel - alle sætter deres priser på hvalpe ned med 2.000kr.
    Bliver der solgt færre importer hvis de koster 5.000kr i stedet for 7.000kr?
    Bliver der solgt færre doodler fordi de koster 24.000kr i stedet for 26.000kr?
    Bliver der solgt færre/flere Golden retrievere fordi de koster 14.000kr i stedet for 16.000kr?
    Når markedet ikke kan følge med efterspørgslen?
    Der bliver i hvert fald ikke lavet flere højkvalitetshvalpe af den grund smiley
    Og formentlig heller ikke færre...

• #88   7. jan Hvis DKK skal 'vinde' over hundehandlerne, så tror jeg, at der skal lidt mere styr på avlerne, og der skal være nogle minimumskrav til dem. Gerne nedskrevne.
    Jeg købte en DKK-hund, som indtil videre er sund og rask, men har var slet ikke socialiseret ift almindelige dagligdags foreteelser. Fx havde han ikke været på gåtur med trafik, hvilket resulterede i, at han fra start gjorde udfald mod alle biler - lige fra små VW-up'er til bybusser. De var/er jo pissefarlige og skal dø. Det sidder stadig lidt i ham smiley

• #89   7. jan Hvis tæven ikke skal bruges i avl er der sådan set ingen grund til hd, ad, øjenlysning m.m smiley så jo det er faktisk en del af udgifterne;) i min verden giver det ikke rigtig mening det der med at købe en hanhund til avl til en tæve, jeg tænker ikke det er smart at bruge samme hanhund til flere kuld;) så den der med at købe en hanhund har jo egentlig intet med det enkelte kuld at gøre.

• #90   7. jan Man kan jo ikke vide, om tæven skal bruges i avl FØR man har resultaterne. Måske tæven har svær hd.
    Når man køber en avlshund er den allerede tjekket og med gode resultater. Det er derfor de koster en 30k

• #91   7. jan så den der med at købe en hanhund har jo egentlig intet med det enkelte kuld at gøre
    Det er pointen. Tæverne der ikke var egnet til avl har heller intet med det enkelte kuld at gøre, men de har stadig kostet indkøbspris og sundhedsundersøgelser.

• #92   7. jan For nogle er avl en hobby - for andre er det en pengemaskine der bliver ved med at give.

Jeg kan en lille historie om en kvinde jeg kender ganske godt.

Hun og hendes mand køber voksne tæver på ca. 1,5-3 år gamle.
    Det skal være “rene” racer med/uden stamtavle. Tæverne er aldrig blevet tjekket for hverken det ene eller det andet.
    Ved første løbetid efter tæven er købt, bliver den parret. Og derefter bliver den parret i hver eneste løbetid, så den ender med at få mange kuld hvalpe lige i træk.
    Når de synes tæven bliver for træt og slidt at se på, eller hvis den generelt bare er træls, så sælger de den videre. For det meste når vi slet ikke at møde deres nye hunde, før de er solgt videre igen. Nogle hunde har de kun en uge, før den er væk igen, og uanset hvad, så bliver hunden solgt efter Max 2-3 år.
    Ofte har de 2-3 tæver på en gang.
    De har lige haft et kuld cavalier hvalpe, 8 hvalpe som de solgte til 14.000kr stykket.
    Når man spørger til deres indtægt ved hvalpekuld, så er der altid underskud. De avler for hyggens skyld for der er ihvertfald ikke nogen fortjeneste ved det.

Man kan tjene de penge man vil på avl, men der hvor jeg bliver meget provokeret er, når man direkte lyver for folk om, at man absolut ikke tjener penge på det. At man gør det for hyggens skyld og nærmest er ved at ruinere sig selv i udgifter til alle de hvalpe. Hvis man vil tjene penge på de stakkels tæver der bare er rugemaskiner(i mit eksempel), så skal man sgu stå ved at det er det man gør.

• #93   7. jan Nu skal Sam ikke avles på, men han har stadig fået lavet HD, AD og OCD status, da opdrætter ønsker at alle hvalpe kuld tjekkes, så de ved hvilken retning avlen går, jeg synes da det er en super god idé, selvom jeg ikke skal "bruge" det til noget, men det er da rart og vide hvor godt ens hund er sammensat smiley

• #94   7. jan Krumme det er jo rigtigt nok, men så skal grisens ejer afholde sig fra at kommentere på hundehandel og illegale hvalpe.
    Fordi så har grisens ejer, jo slet ikke visdom nok til at indse at hun er en del af problemet

• #95   8. jan CF der er vi ikke enige. For som sagt så er det ikke samme type “kunder”..

• #96   8. jan Krumme det behøver vi heldigvis ikke at være smiley

• #97   8. jan I min verden er det kun køberne der kan sætte dagsordenen ang hvalpefabrikker.
    Simpelt ved blot ikke at købe.
    Vil man have en hvalp af bestemt race, udseende eller hvad man nu vil have hund efter, så må man som alle andre (også opdrættere som jeg) kontakte de opdrættere der har hunde af det ønskede. Ellers er der et hav af blandinger hvis man bare vil have en hund, man kan købe uden at skulle støtte en polsk hvalpefabrik.
    Køber man alligevel fra den polske, jamen så er det jo fordi man er ligeglad med et godt og sundt opdræt. Så vil jeg stadig tillade mig at sige at man da in casehunden bliver syg, har været fuldstændig ligeglad med ophavet, så hvad har man forventet.
    Det samme med dem der køber en race uden stambog, som så brokker sig over Fido er blevet 20 cm højere end racens standard og ligner noget helt andet, og såbrokker sig over opdrætter.. tja.. hvorfor mon de sælges uden stamtavle..
    man vil have noget ægte, men kun give pengene til en billig kopi.

Det er heller ikke de samme kunder som vil have en rød BOSS bluse fordi man kun viser sig i dyrt mærketøj, som køber en rød Kappa bluse i bilka til en 100 kr og stolt viser den frem.
    Problemet har jo også eksisteret før Corona. Og der var der ikke altid udsolgt.

Jeg står selv i kø til hund, fordi det jeg vil have ikke er lavet endnu.. jeg kunne få en lys han eller en mørk (som jeg ønsker i hanudgave) tæve hjem nu.. Jeg kan også få en helt sort Corb hjem nu, men også i tæveudgave.. det vil jeg ikke have, ergo må jeg vente ligesom alle andre. Jeg har heller ikke fortrin af at være opdrætter af anden race.
    Jeg har den fordel at jeg nok kan betale mere end østeuropæerne, jamen fred være med det. Også at hunden er væsentlig dyrere for mig end dem de sælger til i deres land.
    Herhjemme sælges hvalpe ofte billigere til udlandet kontra det at de rent faktisk skal være 15 uger og dermed bliver væsentlig dyrere at have gående. Ihvertfald i min race.

• #98   8. jan Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår forargelsen over de priser. Ja, man kan da synes, at en hvalp/hund er for dyr, men så køber man da bare et andet sted - hvis prisen er det afgørende.

En hund skulle man gerne have i 10-12-15 år, regn lige prisen ud pr. år og sammenlign så med andre ting, vi rask væk køber, der kun holder 3-5-7 år. Jeg kan godt forstå sammenligningen med en forbrugsgode, og det har intet at gøre med at undervurdere betydningen af en hund. Men de fleste af os betaler gerne mange tusinde kroner for fx en telefon, mærkevaretøj, ditto vaser m.v., men krummer tæer, når det kommer til indkøbet af en hund - et levende væsen, hvor der er lagt (forhåbentlig) masser af tid og arbejde i.

Der ER vel ikke noget galt i, at opdrætterne tjener lidt kroner på deres opdræt? Stiller I samme spørgsmålstegn til indtjeningen hos dem, I køber varer af på andre områder?

Der er jo helt sikkert andre følelser på spil, når det er levende væsener, der handles med, og heldigvis for det. Men bottom line er bare, at ingen gør noget gratis, alle vil gerne tjene en mønt, hvad enten det er store virksomheder, private handler på DBA, G&G m.v. og så opdrættere af diverse dyr.

• #99   8. jan Skrigehunden, det kan jeg godt forstå, hvis det er det du tillægge værdien i mit indlæg.
    Fordi det handler mere om etik og moral, i forhold til en, efterhånden ret udbredt problemstilling

• #100   8. jan Men CF, så kan det jo bredes ud i mange flere sammenhænge? Så kan vi jo, groft sagt, ikke bestille andet end at blive forargede og bruge energi på dét. Masser af brancher tager overpriser for deres varer, det er vel ligeså etisk forkert?

Det er ikke alle forundt at have en hund, en iPhone, tablets, dyrt mærkevaretøj m.v. Så må man jo prioritere.

Jeg kan som sådan godt forstå etikken i det, men jeg synes i bund og grund ikke, at det er anderledes med dyr, som med andre varer.

• #101   8. jan I couldn't care less om hvad prisen er på hundene. At man satte et loft på prisen ville ikke ændre en daddel. Det skal jo et spadestik dybere eller 3. Det er jo ikke bare krydsne der er et problem. I mine øjne er det næsten over hele linjen den er gal med.

Hvor mange racehunde er ikke også fuld sving med at blive ødelagt i mere eller mindre grad. Overtypet hunde med noget der skiller sig ud er bare det fedeste. Hvem gider dog have en hund der er helt "normalt" bygget....
    Der er jo også lidt skattefrie moneters i lommen på avler, og mon ikke at en hel del vægter pengene frem for at afskrive en hund der måske ikke er den perfekte avlstæve.

Jeg tror der er få, der KUN vil det allerbedste for racen og KUN vil bruge det allerbedste og sundeste materiale. Og ellers er de farvet af at deres hunde er de "bedste".

• #102   8. jan Som opdrætter vil jeg gerne gøre helt klart! Nej det er ikke mit ansvar, hverken moralsk eller på anden måde, at idioter støtter hundehandlere! Ansvaret er helt og holdent købernes! Det er heller ikke den økologiske lanmands ansvar at folk køber grisekød fra grise der har haft det forfærdeligt! Det er forbrugeren som har ansvaret for at vælge uetiske steder fra!

• #103   8. jan Jeg er i og for sig helt enig med dig Bodil, men jeg SER også en lille sjat ansvar hos os opdrættere mht. ikke at skrue priserne helt sindssygt i vejret - bare fordi vi kan.

• #104   8. jan Men hvem er det egentlig der skruer priserne?
    Ts skriver hun har kigget annoncer for at finde priser. Er det egentlig de seriøse opdrættere eller dem vi andre ikke gider sammenlignes med det rent faktisk sætter prisen efter forgodtbefindende?

Vi kunne ha solgt alle de hunde vi kunne producere nu her og vi kunne ha sat prisen 1,5 gange op og stadig være kommet af med hvalpene.
    Men det gør man jo ikke som ordentlig opdrætter.

Så måske skuddet omkring prissætning skal rettes mod de selv samme som man faktisk synes er nogle skiderikker i avlen.

• #105   8. jan Det er faktisk det Malene adressere længere oppe - pris og kvalitet hænger ikke sammen mere. Ikke nødvendigvis i hvert fald.

• #106   8. jan Jo Ginne, nu hænger pris og kvalitet netop sammen: dårlig kvalitet = høj pris smiley

• #107   8. jan Skrigehunden, det har du da helt ret i, men det gør jo ikke problematikken mindre. Det ændre bare fokus.

• JT
    JT Online Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 87
    #108   9. jan Jeg er enig med opdrætterer. Altså dem, der står for det jeg kalder seriøs opdræt. Dem der undersøger deres hunde, for racens sundhed og sygdom. Dem der avler, for at fremme racen. Dem der præger deres hvalpe, dem der ikke sælger til hvem som helst. Jeg giver hellere en høj pris til dem, end at jeg støtter hundehandler, hundefabrikker. Men det kan aldrig blive de seriøse opdrætters ansvar, at nogle sælger hvalpe til himmelhøje priser. Det er køber det bestemmer prisen.

• Mette  K
    Mette K Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 2 Svar: 1
    #109   11. jan Jeg ville da gerne tjene lidt penge på avl, men vores race føder små kuld, så selvom der har været 10 hvalpe i 2020 er der underskud på hunde holdet. Så ikke alle priser på hvalpe er ublu.

• #110   11. jan Jeg har netop sendt et kuld hvalpe ud i verden, og ved at jeg ligger i den billige ende af racens gennemsnit.
    For mig er det udelukkende en hobby og overskuddet er minimalt. Specielt når skattefar også har været forbi.
    Mens min tæve var drægtig, var der et kuld hvalpe til salg af samme race. Hvor hverken far eller mor var sundhedsundersøgt eller avlsgodkendt. Far havde endda en arvelig sygdom som han var opereret for som hvalp.
    Avler startede med at sætte prisen 1.500,- under den pris jeg har taget for mine. Hun måtte dog sætte dem ned, da det rygtedes at der hverken var stamtavle eller sundhedsresultater.
    Jeg har selv undersøgt i meget høj grad. Også mere end nødvendigt for at få avlsgodkendelse. Jeg vil aldrig kunne garantere at en hvalp ikke bliver syg, men jeg kan garantere at jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at undersøge min avlstæve og vælge en hanhund som også er grundigt undersøgt. Og det mener jeg er opdrætters ansvar. Ville jeg gerne have haft et større overskud? Ja, selvfølgelig. Men det er langt fra det der er vigtigst for mig.

• #111   11. jan Hvad er det der gør det så forfærdeligt at opdrættere tjener en skilling på deres hvalpe ? hvornår er det for meget ?? kan opdrættere tillade sig at beregne arbejdstid ? er det kun den reelle udgift i forhold til selve kuldet man må beregne prisen på, eller er det hele opdrætterens hundehold/opdræt man må benytte til at beregne prisen ?.. må tidligere års underskud modregnes et senere kuld? Hvad med med moms, skat og evt tilbagebetaling/garantier ? investeringer?

Jeg har opdrættet en del kuld igennem årene og jeg har ikke selv haft det store overskud på hundekontoen..

• #112   11. jan Jeg tror ikke der er nogen her der syntes, at opdrættere ikke har fortjent at have et overskud.
    Men derfra og så til at tage vanvittige priser for sine hvalpe, syntes jeg der er langt.

Igår var der en tilfældig pige, der søgte en puddel, hun kunne lade parre sin cocker spaniel fordi som hun sagde "der er stor efterspørgsel".
    Hun havde ingen sundhedskrav til hanhunden, så hendes egen er nok ikke mere end sundhedstjekket hos dyrlægen.
    Lad os sige den får 6 hvalpe, og de bliver solgt for 15.000 hver..
    Det er satme en fed indtjening!
    - og det syntes jeg ærligt er, at tage røven på folk...

Som seriøs opdrætter har man selvfølgelig nogle flere udgifter. Og derfor syntes jeg også at 10-15.000 er fair her. Men stadig syntes jeg 20.000 er vanvittigt mange penge for en hund.

• #113   11. jan #111 Det er nogle meget relevante spørgsmål, synes jeg.

Jeg har som opdrætter delt det lidt op. Et regnskab pr. kuld, hvor der medregnes lige præcis de udgifter, jeg ikke ville have haft, hvis jeg ikke havde lavet kuldet. Der har været kuld med overskud, kuld, der nærmest balancerede og kuld med underskud.

Men så er der også det samlede regnskab over opdrættet, som jeg aldrig har turde lave, fordi jeg ikke ønskede at se præcis, hvor slemt det så ud. Men jeg ved, at det er et kæmpe underskud, så meget overblik har jeg trods alt haft over det. Og det er på trods af at jeg ud over kuldene har haft en avlshan, som i sig selv gav overskud.
    Det er jo altså også er svært at lave fuldstændigt regnskab over det, for jeg ville jo have haft hunde under alle omstændigheder, men jeg ville ikke have haft lige så mange, så hvad skal med i det regnskab. En ting, der i hvert fald skulle med og som virkelig trak ned er turene til udlandet for at parre, hvor der alligevel ingen hvalpe kom, i stedet bare masser af udgifter. Og hvad med de hunde, der aldrig kom i avl, men bare levede et langt liv her ? Jeg har f.eks. haft en enkelt hund, som jeg bare aldrig fandt det rigtige hjem til, nå ja så blev hun her, men selv om jeg var glad for hende, var hun ikke avlskvalitet, og det var bestemt ikke meningen, at hun skulle blive.

Der bliver ofte spurgt om, hvor meget man kan tælle udstillinger med. Da der var krav om udstilling, lagde jeg udgiften til én udstilling på første kuld, alt derefter var min hobby. Så det havde i hvert fald minimal indflydelse på, om kuldet var til overskud eller underskud. Efter kravet faldt væk har jeg ikke lagt udstilling på som udgift på kuldene.

Jeg har haft et par tilbagebetalinger, og det har jeg da trukket fra i det pågældende kulds regnskab.

Jeg ser ingen problemer i, at man tjener på et kuld hvalpe, eller for den sags skyld på hele sit opdræt, hvis ikke det er fordi, man springer over, hvor gærdet er lavest. Men er der nogen, der kan lave et ordentligt opdræt og have overskud på det samlede regnskab, så kan det ikke pisse mig af. Det er ikke lykkedes mig, og det har heller ikke været formålet med opdrættet, men til lykke til dem, der kan.

• #114   11. jan #111 Der er absolut intet galt i at opdrættere har et overskud på sit opdræt smiley

Der er bare ofte folk som mener det er en guldgrube - og det er enten folk der ikke ved noget om hvad det koster at lave et seriøst opdræt - Eller folk der ikke går op i at lave et seriøst opdræt.

For det er vel en mulighed at lave en stor fortjeneste hvis man ingen omkostninger har til hverken det ene eller det andet. Og sælger hvalpene til 20.000,- stykket som designer hvalpe.

Moms, skat osv. Det er den enkelte opdrætters ansvar at overholde lovgivningen omkring dette. Men der er vist ikke mange hobbyopdrættere som betaler moms.

• #115   11. jan Jeg mødte en Malteser i går på min gåtur.
    En fin lille hund, som "forældrene" havde fået gratis.
    Den hinkede lidt på det ene bagben, men jeg spurgte ikke ind til det.
    De havde fået den som 7 årig gratis, mod at de steriliserede den.
    Den havde fået de anbefalede 5 kuld, og skulle nu pensioneres.
    Det er sådan en nem race sagde "forældrene", den kan ikke springe ej heller gå på trapper.
    Så den kommer ikke i møblerne, med mindre vi løfter den op!!
    Den kan dog ikke lege, som andre hunde (bold, trækleg, søg osv).
    Den skulle lære og gå i snor, for den havde kun lært, at når den fik en snor på, så var den på udstilling.
    Den havde ingen muskler, så langsomt blev den trænet op til at kunne gå en hel kilometer.
    Hvor mange hunde havde de, spurgte jeg.
    10-15 stykker!
    Det får sgu nogle alarmklokker til at ringe hos mig.
    Det er garanteret sådan et sted, hvor man skal gennem et super tjek for overhovedet at komme på en venteliste.
    Og hvis man er heldig så er der måske en hvalp til 20-25.000 efter et par år!!!!

• #116   11. jan Og hvor man skal betale 5000 i depositum, som man ikke får retur, hvis man springer fra smiley

• #117   12. jan jeg spørger igen:

Hvad mener *man* er en rimelig pris for en "almindelig" hund / familiehund ..?

Masser har harceleret over vanvittige priser, men ingener kommet med et bud på, hvda en rimelig pris så er.

• #118   12. jan #116 Det er en udbredt misforståelse at en opdrætter bare kan beholde et depositum hvis en køber springer fra.

https://www.dkk.dk/raadgivning-fra-dkk/rådgivning-om-jura-køb-salg-mv

Personligt har jeg valgt IKKE at opkræve depositum eller reservationsgebyr på mine hvalpe. For i det sekund man gør det har man solgt varen, og så kan det blive noget forfærdeligt bøvl hvis man som opdrætter ikke længere synes at en hvalp skal ud til netop den familie.

Og det er en af udfordringerne i racer som der er ventetid på. Langt størstedelen af mine hvalpekøbere har stået på “venteliste” længe før min tæve overhovedet var parret. Og det kom i enkelte tilfælde til at betyde at forholdene hos mulig hvalpekøber havde ændret sig, og jeg derfor ikke ønskede at sælge til dem.

• #119   12. jan Enig med Pernille.
    Jeg tager heller ikke noget før de rent faktisk henter hvalpen. Det giver også mig frihed som opdrætter

• #120   12. jan #117 I mit tilfælde mener “man” at en rimelig pris er det som køber vil betale.

Uanset hvad så er en hund, i købelovens forstand, at sidestille med en hvilken som helst anden vare. Og langt hen af vejen er det udbud og efterspørgsel der bestemmer prisen.

Altså, synes en køber ikke at prisen er rimelig i en butik, må man jo prøve at finde en butik hvor prisen er lavere. Hvilket selvfølgelig kan være svært hvis der er et lille udbud og stor efterspørgsel.

Et helt andet spørgsmål kan så være om det er moralsk rimeligt.

• #121   12. jan Jeg har ingen problemer med at prisen er høj, på kvalitets opdræt, altså hvor der er gjort et stort arbejde for at lave fysiske og psykiske sunde hvalpe.
    Dog kan det undre mig, at en del af de rigtig dyre racer, ikke er særligt sunde eller undersøgt for ret meget, i det hele taget er der ikke, ofte, gjort ret meget for at komme sundhed problemerne til livs.
    Samtidig kan det undre hvor stor forskel der er på at lave feks et top jagt labrador kuld, med prøver og sundheds undersøgelser og så feks min egen race, hvor der stort set kun er udstilling og selvfølgelig sundhed undersøgelser.
    Ikke at jeg ikke gerne giver prisen, det gør jeg, men tænker ikke der er den store forskel i prisen på at lave et kuld labrador og et kuld tysk pinscher. Så enten er det surt at opdrætte labrador ellers må der da være overskud på opdræt af tp.

Jeg under gerner overskud på opdræt, men det er vel en hobby og ikke noget man skal leve af.
    Jeg tror opdrætter tager det de kan få, altså som med alt andet så vil man vel gerne ha så høj en pris som muligt, alt andet ville jo også være dumt, men for mig mudre det bare billedet når man begynder at undskylde med hvad det koster at opdrætte, for det er en hobby og det koster penge, ligesom dem der dyrker konkurrence sport og rejser land og rige rundt efter stævner, det er jo også dyr.

• #122   12. jan Da jeg var på opdrætterkursus, kom det største grin fra forsamlingen, da én sagde: "Jeg vil bare være opdrætter som hobby og ikke leve af det" smiley

Hun skulle efterfølgende lige have forklaret, hvorfor vi grinede smiley

• #123   12. jan Jeg undrer mig over termen: det er en hobby.. Så det gør det okay at man så bare punger ud for at andre skal nyde godt af ens hobby..?
    Det er et kæmpe arbejde og selvom det er hyggeligt og kan betragtes som en hobby, så er det altså et slid.. jeg ved ikke hvor mange der ellers gladeligt smider om sig med penge for deres hobby, evt rejser landet rundt og underviser GRATIS..? Og kørepenge kan man også glemme for det er jo en hobby..

Der er jo stor forskel på hvor mange hvalpe der kan generere et overskud. Labben kommer hyppigt med 10-12 hvalpe pr kuld, ergo er der flere hvalpe at dele udgifterneud på.
    Tror de færreste opdrættere (hvis overhovedet nogen) lægger alle udgifter for udstillinger, udstyr osv på et kuld. Men facts er at de fleste vil blive ganske overraskede over hvor hurtigt det går med at penge finder ben at gå på.
    Og det uanset om det er et stort eller lille kuld.

Har man mange hunde, undersøger man ikke avlsdyr, lader dem få de 5 kuld eller mere med egne hanner, ja så kan det blive en god forrretning. Men det er jo altså ikke bedre end at støtte en polsk hvalpefabrik.
    Det er da heldigvis også de færreste der har hundeopdræt på den måde.

• #124   12. jan Men du får jo penge for hvalpene du sælger.
    Dem der dyrker hunde sport, ja sport i det hele taget, får jo kun penge hvis de bliver professionelle.

Det er jo et valg man tager, fordi man synes det er det værd. Min hobby er i hvertfald kun udgifter,
    Hvis jeg sælger en enkelt ting, så dækker det da også kun lige en brøk del af de udgifter jeg har haft igennem årene.

• #125   12. jan Det kan jeg så sige at for mit opdræt gælder nøjagtigt det samme.
    Jeg har tjent 0 kr på 4 kuld, og det kun set ud fra hvad parringer, dyrlæge, foder til hvalpe og registrering har kostet. Vi er stadig i minus efter sidste kuld, og det trods mit B kuld hvor alle 5 blev solgt.
    Men fred være med det. Jeg får ikke hvalpe for at sælge dem. Jeg laver hunde til mig selv.
    Det er jeg så sikkert også færdig med. Jeg vil have det bedste, og det uanset pris. Jeg gider ikke random hunde i metermål.

• #126   12. jan Professionelle fodboldspillere tjener også penge på deres hobby.

Har aldrig hørt nogen have ondt i røven over det.

Jeg fatter hat af, den der tankegang om, at folk ikke må tjene penge. Jeg ville ønske at alle avlere tjente penge. Det er ret godt for skattekassen! smiley

Faktisk ville jeg ønske at alle danskere tjente en million om året! Det ville være fantastisk!

• #127   12. jan #118 Det er pointen. Det afholder dog ikke mange fra at gøre det på den måde. Personligt vil jeg aldrig give penge for et dyr, jeg ikke har set først, og jeg kommer næppe til at købe hund ved en opdrætter, der vil kræve forskud for at på holde en hund til mig.

• #128   12. jan Jagt er en virkelig dyr hobby smiley og tidskrævende

• #129   12. jan Pia - Hvorfor fortæller du ikke, hvad du synes er en fair pris for en almindelig hund ?

• #130   12. jan Martin. Præcist, hvis du er professionel tjener du penge, det er der da også opdrætter der gør, dem kalder vi så for hvalpe fabrikker....

Du kan jo sagtens være elite sportsmand uden at tjene en krone og selv skulle betale for rejser til udenlandske kampe/stævner, der har jeg selv været.

Den danske verdensmester i agility tjener vist heller ikke penge på sine løb, måske hun har en sponsor så hun ikke skal betale hele gildet selv, men løn går hun da ikke for det.

• #131   12. jan Jeg har sådan set skrevet hvad jeg syntes er en rimelig pris.

• #132   12. jan #123 At have en hobby vil sige at man laver noget i sin fritid, som man interesserer sig for.

Og det er uanset om man laver hundehvalpe, eller maler guldrandet porcelæn. I det sekund du fremstiller et produkt med salg for øje, driver du hobbyvirksomhed. Ikke nødvendigvis som registreret virksomhed.

Så ja. Langt de fleste som laver hundehvalpe, gør det som en hobby. Det betyder jo ikke at man ikke må tjene noget på det.

• #133   12. jan #130 Maya R.

Du skriver “hvis du er professionel tjener du penge, det er der da også opdrætter der gør, dem kalder vi så for hvalpe fabrikker....”

Så fordi jeg har tjent penge på mit første kuld skal jeg i din optik kaldes en hvalpefabrik???

• #134   12. jan @Maya.
    Det er lidt skørt det du skriver.

Det giver ingen mening!

Det er helt naturligt, at kunne man hellige sig sin hobby 100 procent, og samtidigt tjene penge ville man naturligvis gøre det. Det er bare de færreste forundt! Tillykke til dem der kan.

Hvalpefabrik fordi folk har tjent penge på et kuld hunde. Mystisk.

Jeg lever i øvrigt af min hobby, og jeg håber at jeg kommer til at tjene mange penge på den! smiley

• #135   12. jan # 129, jeg har jo skrevet hvad, jeg forlanger for mit opdræt.

Og nu var det jo ikke mig, der startede med at harcelere over uhyrlige priser, men TS

• #136   12. jan Pia jeg har svaret dig et stykke længere oppe på hvad en fair pris er i mine øjne. Det er flere dage siden, så jeg må indrømme at jeg ikke rigtig gider at begynde at kigge alle kommentarer igennem igen for at finde den smiley

• #137   12. jan Vi er flere, der har skrevet, hvad vi synes, er en rimelig pris for en almindelig hund.

• #138   12. jan Mine hvalpe har faktisk kostet nogenlunde det samme de sidste 3-4 år, det regner jeg bestemt ikke med at ændre på, jeg har lige købt hund selv og spurte ikke om prisen før jeg besluttede mig, når jeg finder det jeg har ledt efter så skal en hund godt nok være meget dyr hvis jeg skal bakke ud må jeg indrømme;) min race lever oftest 14-16 år, det giver ikke en særlig høj pris pr år;) små racer koster normalt mere end store, det er egentlig rimeligt nok, de små racer får oftest kun få hvalpe, mine kuld ligger normalt på 2-3 hvalpe, det gør naturligvis at omkostningerne skal fordeles ud på færere hvalpe, men faktisk tror jeg ikke det er omkostninger opdrættere kikker på, det handler oftest om udbud og efterspørgsel, vil køberen give 15000 ville det jo være fjollet at sælge til 6000 smiley men egentlig er det jo ret ligemeget, for vil man ikke give det opdrætter forlanger så finder man jo bare noget andet;) nogle vælger så lyssky hundehandlere og nogle vil oven i købet gerne have de gode opdrættere til at påtage sig skylden for at de blev for nærige og ikke ville betale;)
    Det er altså ikke opdrætters ansvar at du er nærig og ligeglad med hundene hos hundehandlere, det er sku dit eget ansvar.

• #139   12. jan Maya nu nævner du forskellen på jagt og udstilling. Nu spørger jeg af nysgerrighed og fordi jeg intet aner. Ved du om parringsgebyret er det samme eller om det ligger højere indenfor udstillingslinjer? Jeg er godt klar over at der er raceforskelle.

• #140   12. jan Louise. Det var to forskellige racer jeg sammenligner, kan godt se at jeg lige glemte at skrive racen tysk pinscher, og nej kender ikke parrings gebyret hos nogle racer.

Jeg vil lige sige at jeg ikke opponerer mod priserne på hvalpe. Undre mig bare over grunden.
    Hvorfor er der forskel på prisen på hvalpe, er der udbud og efterspørgsel eller er nogle racer dyre at opdrætte eller hvad er grunden?

• #141   12. jan Maya ja det er jeg klar over. Tænkte bare om der var en sammenhæng mellem at jagthunde ofte er billigere og om det så også gælder parringsgebyret.
    Det var bare en tanke smiley

• #142   12. jan Louise :
    Dengang min eks opdrættede labrador af jagtlinier var det den stambogsførende klub der afgjorde prisen. DKK var dyrere end DJR, men DKK havde også flere krav. Det var nok 10 år siden og meget kan være sket siden

• #143   12. jan Kennel Hi... Ja jeg tænkte nemlig på om ikke det generelt er lavere pris hos jagthunde og derfor måske også den lavere pris på hvalpe.

• #144   12. jan Jo bestemt.
    Ruhåret hønsehund købte jeg for 8.000 kr og det er vidst et normalt lejde.
    Terrierne koster ca 7.000 kr i de små klubber (DJRTK, JRTC, etc) hvorimod de i DKK koster 8.000-12.000 kr. Krav er det samme i klubberne (det vil sige minimalt)

• #145   12. jan Ja det lyder rigtigt men bemærkelsesværdigt

• #146   12. jan Når vi taler priser, så er det jo helt klart sælgers marked, i al fald for en del racer. Der er også stor forskel på, hvorvidt køber er ude efter en brugshund eller en erstatning for et barn - sådan lidt sat på spidsen, men mange ved sikkert nok, hvad der menes. Hvis en jagthund ikke "præsterer", så aflives den eller afhændes mere eller mindre gratis. Når de andre ikke "virker", så bruges i 1000-vis af kroner på at reparere på dette. Prisen er mao ikke et emne.

• #147   12. jan En jagthund der ikke præsterer bliver ikke aflivet eller foræret væk. De bliver solgt som delvist trænet for en 16k eller færdigtrænet for 20-25k. Er de skudræd eller lignende, bliver de solgt til indkøbspris (De sælges til hundesportsfolk eller som aktiv familiehund).

En jagthund der præsterer koster 30-35k.

• #148   12. jan Min ex fik kvit og frit en Jack Russel, som ikke ville gå i grav. Jægeren havde fire jagthunde, og den ene duede ikke. Den blev altså foræret væk og umiddelbart erstattet af en ny. Men det undrer mig da ikke, at der i hundeverdenen er personer, som lige skal hive de sidste kroner ud af en stakkels svipser.

• #149   12. jan Og jeg fik Liva foræret, men det er altså undtagelserne.

• #150   12. jan Vi forærer da også evt "kasserede" hunde væk. Det er dog så aldrig til fremmede, men altid familie eller bekendte. Det er ikke sjovt at skille sig af med voksne hunde, men ind imellem er det desværre nødvendigt.

• #151   13. jan 35.000 nrk (ca 25000 danske) for puddel/Wheaten terrier hvalpe....

profilbillede
  • #152   13. jan Men nu har de jo også et sejt navn krøllet, det koster jo alt sammen smiley

• #153   13. jan Ja det må være hundens svar på en Gucci taske.

• #154   13. jan Det eneste positive at sige til dén blanding er vist, at de begge er klipperacer...

• #155   18. jan Jeg stødte på denne annonce.
    25000 for en hvalp i ikke-godkendte farver og hvor det ene forældredyr har klar ørefejl.
    Påpegede dette i en kommentar og fik mail fra dba om at jeg ikke kunne dokumentere min påstand og at jeg ikke måtte forpurre sælgers salg af hvalpene.
    Svarede så, at foto vel var den bedste dokumentation. smiley
    Jøsses kineser...
    https://www.dba.dk/fransk-bulldog-hvalpe-3-uger/id-1075154306/

• #156   18. jan Yorkie: at der avles på ikke godkendte farver og ørefejl har jo som sådan ikke en skid at gøre med om hundene kan sælges som det de er. Masser af kennelklubber registrerer uønskede farver, sågar hos DKK kan man avle løs på fejlfarvede hunde. Så et eller andet sted forstår jeg godt DBA kommenterer sådan.

• #157   18. jan Ja, og netop fordi det er ikke anerkendte farver som er sjældne, så ryger hvalpene som varmt brød til overpris, for folk vil jo gerne have noget alle andre ikke har, samt at man kan prale med at man har en sjælden hund.
    Endda de blå franske står folk i kø for, selv om de ved, at de blå har skavanker, så pyt, med at hunde lider hele sit liv, bare den er sjælden.

• #158   18. jan Sådan er vi mennesker jo så forskellige. Hvad folk har lyst til at smide penge efter er jo også en smagssag.
    Jeg kan et eller andet sted godt forstå man ikke gider en kedelig metervare hund. Dog er det problematisk at nogle hunde er syge, men det behøves de så ikke at være avlet i sjove farver for at blive.
    Jeg må indrømme at jeg trykker gladeligt på PYT knappen over at folk gider overpriser på div. Er det det man vil have, må man jo bare til lommerne.

• #159   18. jan Jeg må endnu engang konstatere at jeg skal lade være med at kigge på hvalpeannoncer på DBA... Folks manglende fokus på sundhed er larmende!

• #160   18. jan Hvad er en metervarehund?

• #161   18. jan Sådan nogle som en labrador og lign der ikke skiller sig ud fra mængden.

• #162   18. jan Udseende, eller?

• #163   18. jan Udseende, ja bla..

• #164   18. jan .. "blandt andet"?

Hvad ?

• #165   18. jan Hvorfor er det så vigtigt..?
    Folk vælger hund som de gør uanset hvad jeg og alle andre synes er okay..
    Du søger jo også noget specielt og kan ikke bruge en hvilken som helst hund..

• #166   18. jan Fordi jeg ikke helt forstår hvad du mener med "andet". Derfor.

Er det er problem at svare på da?

• #167   18. jan Jeg har før skrevet at jeg leder efter en skarp vogter.
    De kan blive gamle i deres hjemland under barske forhold, så kan de også blive gamle i Danmark, tænker jeg.
    Og så er de ganske pæne

• #168   18. jan Så meget er jeg med - som du selv skriver, er du flink til at skrive at du skal have en hund der kan forsvare jer imod udefrakommende farer smiley

Men jeg efterlyser nu stadig hvad en - og nu taler vi ikke udseende - metermålhund er for en ?
    Det er i grunden ikke for at være på tværs, jeg forstår bare ikke hvad du mener med det?

• #169   18. jan Sådan en der er rigtig mange af der ligner hinanden, både af sind og skind.. kedelige hunde uden nogen dybere mening andet end de er her for at æde, skide og sove..
    andre elsker sikkert sådan en hund..

• #170   18. jan Okay - du må låne min hanhund i en dags tid, så ville du ELSKE de der såkaldt kedelige hunde smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Men tak for svar smiley

• #171   18. jan Jeg tvivler meget på at der er mange af Chappers slags.. han kan næppe kaldes en metervare.. smiley
    Boxeren er heller ikke en metervare, da de er temmeligt forskellige, selvom guderne skal vide at der er LANGT flere jeg IKKE VIL eje, end dem jeg gerne inviterer hjem. Enten fordi de er ugly fucks eller bare kedelige..
    Jeg forstår godt nogle folk gerne vil have noget specielt..

• #172   18. jan Præcis - og hold da magle hvor er det ind imellem trættende smiley

• #173   18. jan Hvad er trættende..? At de vil have noget specielt eller..?

• #174   18. jan Jeg tror, Martine synes, hendes hunde (som er specielle) kan være trættende, og at du, Krumme, i selskab med Martines hund, ret hurtigt vil foretrække en metervarehund.

• #175   18. jan I Czhaps tilfælde, at jeg aldrig kan stole på ham i forhold til andre mennesker.
    At jeg ikke kan tage dobbelt vagter på jobbet, fordi kæresten ikke kan lukke Czhap ud og ind af hundegården.
    At jeg blev nødt til at stå op med høj feber og gigantisk hovedpine for at køre Czhap til dyrlæge, igen fordi kæresten ikke kan håndtere ham.
    At han er så ekstrem i træning at intet er let, og jeg altid skal forsøge at være et skridt foran ham.
    At han er fuldstændig ubestikkelig.
    At han reagerer prompte og voldsomt.
    At han kun svært accepterer korrektioner.

...

Lis er nemmere, sød, venlig, kærlig, social... Jeg er aldrig på vagt overfor hende på noget tidspunkt.

Czhaplin gad jeg ikke at have, hvis det ikke var fordi at jeg i den grad elsker at arbejde med ham.
    Lis er fantastisk at dele hus med.

Hvis du forstår smiley

• #176   18. jan Okay, jeg er glad for, jeg kun har en moderat irriterende hanhund i huset smiley smiley smiley

• #177   i går kl. 08:13 Tja, Chapper har jo så netop noget af den kant, som tiltaler mig. Bare i en noget mere ekstrem grad. smiley Det ville stadig ikke få mig til at ville have en lab eller anden for mig monsterkedelig hund..
    Netop med en vogter er man nødt til at være et skridt foran hele tiden, både hjemme og ude. Den er jo en fantastisk familiehund til familien og så ikke så mange andre.
    Den overlader man heller ikke bare til dr dyr, den kan ikke bare fodres med kiks af andre og så er den sød og rar.
    Selv min Boxer Bello var ikke til at komme til for alle og havde netop noget af den skarphed som Boxeren havde engang.
    Jeg elsker at have sådan en hund som ikke elsker andre end ganske få..
    Det havde vi i Krumme.og det får jeg igen når jeg finder racen og den han jeg vil have.

• #178   i går kl. 09:00 Det der triggede mig fra starten mht de Franske Bulldogs som er lagt op er, at jeg rent faktisk ikke ser det store problem i at de er fejlfarvede, blå, blue/tan, black/tan osv. jeg er faktisk sikker på de ernøjagtigt ligeså “sunde” som alle de andre FB der avles på med stamtavler der er smaskfulde af allergier, hemivertebrae, HD, forsnævret i næsebor og luftrør osv
    og skal man ud i russisk roulette, så kan man sgu ligeså godt købe. en i en sjælden farve, da den har nøjagtigt ligeså stor mulighed for at være rask.. Det var også en race hvor jeg ville være totalt ligeglad med om den havde stamtavle eller ej.. Så det kan nok høres at jeg IKKE vil have en FB under nogle omstændigheder smiley
    Det samme gælder for OEB og EB.

• #179   i går kl. 09:50 Det er egentlig interessant så terrieragtig en adfærd der kommer frem, så snar man nævner overdrevne priser på hvalpe. Så er der altså nogle herinde der går 200 pct.
    Hvis man selv synes at man intet ansvar har i forhold til problemet i oplægget og i øvrigt har en ide om at man kører et lille hobbyopdræt, hvor der ikke er skævvridning af markedet, så forstå jeg egentlig ikke at man gider hidse sig så voldsomt op.

• #180   i går kl. 10:03 Der er da vist ingen der hidser sig synderligt op. Så kan man jo som opdrætter også sige at I hidser jer op over priserne på hunde.
    Jeg kan stadig ikke se det som et issue. Hvis kræet koster for meget, køb et andet sted. Det er ikke så svært.

• #181   i går kl. 10:07 Måske har det noget at gøre med, hvordan man ser på de "udgifter", der følger med ?

Hvis man iregner ALT, så bliver det jo hurtigt en ret dyr omgang.

Jeg har det på den måde - jeg køber en hund=udgift.

Udover det, så ser jeg ikke udgifter der ville gøre, at jeg ville synes at de skulle med i det samlede regnskab, hvis jeg valgte at parre.

I min race dur det ikke ret godt - hvis man vil sælge til "de rigtige" (folk, der gider arbejde med deres hunde i en sport, man som opdrætter gerne ser hundene brugt i), hvis forældredyrene ikke har prøver. I mit tilfælde ville jeg, inden jeg fik Lis parret, skulle lægge en IGP3 på hende.
    Det ville betyde x mange køreture til sporene - man kan ikke bruge den samme mark hver gang. Mao udgift til diesel, slid på bilen som får mange km i sig og derfor skal til service oftere.
    Så er der ærmer, liner, halsbånd - udgifter.
    Der er broafgift og igen diesel + slid på bilen når jeg kører til Jylland og træner, ca 1 gang om måneden.
    Der er udgifter til kiropraktor, hvor jeg tager mine hunde hen 4 x årligt.
    Der er prøvegebyrer.
    Der er betaling til figuranter.
    Der er foder.
    Der er dyrlæge.

Og når man så kommer til hvalpene -
    Parring
    Registrering af hvalpe
    Dyrlæge på hvalpe
    Mad til hvalpe

Hvad er der ellers ? Jo, alle de her "det kan jo være at den skal have kejsersnit eller der sker noget" .. men dem ville jeg ikke iregne fra starten af.

Og det sjove er -

Jeg ville under alle omstændigheder købe hunden - jeg ville under alle omstændigheder gøre alle de ting, jeg har listet, UANSET om jeg ville trække hvalpe på hende.

Så hvorfor alle de skal med på udgiftskontoen - vil jeg aldrig forstå ?

• #182   i går kl. 10:13 Martine: hvem siger alt skal med..? Jeg gør ikke ihvertfald og har ikke set andre der gør det heller. Mit eksempel indeholder parringspris, progesterontest, transport af sæd og inseminering.
    Og her er vi et godt stykke over 20.000 kr allerede.

• #183   i går kl. 10:19 Det er der ret mange, der gør .. læs tråden og en masse andre tråde om "opdrættere tjener penge på opdræt".

Det kan jeg kun svært forestille mig, at du aldrig har set.

I min race, kører man hen til hannen og får den parret naturligt. I mange tilfælde benytter folk sig af en anden hanhund til at tjekke (høre) når tæven er klar.
    Så progesterontest og inseminering er ikke noget, malleopdrættere bruger flest penge til smiley

• #184   i går kl. 10:22 Martine, sådan nysgerrig, når vi taler hundehold og parring. Og udgifter.

Hvad er det en alm. Familiehund koster på 10 år i leveomkostninger? Et ret voldsomt beløb så vidt jeg husker.

Sådan anslået med ALT. Hvad tænker du så ca. at du tilsætter af økonomi, fra du anskaffede en tæve malle, egnet til IPO3, og avl. Vel at mærke fra du udvælger hende og til hvalpene er klar til afrejse? Og det inkl. Parring med egnet han?

Hvor stor en del af udgifterne ville du mene var rimelige at lægge i hvalpe prisen?