{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.043 visninger | Oprettet:

Sige fra {{forumTopicSubject}}

Et lille søndags-emne smiley Håber det bliver holdt i en ordentlig tone.

Jeg møder ret offentlig en debat om hvorvidt ens hund skal sige fra over for andre hunde.
Nu har jeg en hund der ikke siger fra. Hans grænser skal virkelig overtrædes for at han siger noget. Derfor prøver jeg at undgå situationen sker ved at have faste venner eller ''screene'' hunden. Jeg hører folk sige 'så må han sætte hende på plads' 'ej men det må han lære' eller 'hun har godt af at blive sat på plads'. Det provokerer mig lidt.. det er ikke min hunds ansvar at opdrage andre. Det kommer der indimellem nogle heftige diskusioner ud af.
Hvad mener i?

Kommentarer på:  Sige fra
  • #1   10. okt Jeg diskuterer det bare ikke.

Min hund skal ikke opdrage deres hund, og så er den faktisk ikke længere. Hvis det ikke kan respekteres, så skal min hund ikke snakke med deres hund igen.

Vaks er også en hund, der har en tendens til ikke at sige fra, og jeg synes ikke, at han skal have dårlige oplevelser, bare fordi folk ikke kan respektere det.

• #2   10. okt Mine hundes opgave er ikke at opdrage andre folks hunde - men jeg har nu ikke noget problem med, at Kela siger "STYR DIG" til Kenias vilde legekammerater, når de vil have hende med i legen eller kommer tonsende på en, for Kela, irriterende måde og for tæt på hendes fredelige cirkel.

• #3   10. okt Jeg kan godt "lade dem selv finde ud af det" hvis det er en af Stens faste kammerater, som han er sammen med meget ofte og kender godt (men ved dem er der sjældent nødvendigt). Fremmede/mindre kendte hunde skal han ikke selv finde ud af ret meget med og slet ikke, hvis det er den slags, der heller ikke respekterer en høflig afvisning. I sådanne tilfælde går vi, hvis ikke ejer selv hjælper sin hund med at forstå budskabet.
    Omvendt får Sten jo også snor på/bliver taget væk, hvis det er ham der ikke fatter det.

• #4   10. okt Men altså, sådan en som Ziva mangler jo al forståelse for afstand og helt ærligt, så er jeg i tvivl om hun ville forstå det, selvom hvis der blev snappet efter hende og vist tænder.

Hun er lalleglad, lykkelig og elsker alle smiley der er ikke én eneste hjernecelle, der har overvejet om hun er uønsket.

Min pointe er, at de ikke skal klare det selv, for det er slet ikke sikkert at den anden hund forstår en afvisning.

• #5   10. okt Hvis hunden trænger til at blive sat på plads, er det ejeren der skal stoppe den og ikke den anden hund

• #6   10. okt Det kommer lidt an på hvad der menes med at sige fra.
    Mine hunde siger ofte fra og det får de lov til. Men det er blot ved at ignorere andre, gå udenom eller undlade at hilse.
    Hvalpe der bliver for meget kan godt lige få en hurtig men blid afvisning.
    Alt hvad jeg betegner som mere end det forsøger jeg klart at undgå.

• #7   10. okt Hos mig er der ikke en diskussion, det er min hund = mine regler, slut færdig.. smiley
    Men nej det er ikke mine hundes job at sætte andre hunde på plads, det er min opgave. Mine hunde er kun sammen med hunde jeg vælger de skal være sammen med, og som de har det godt med. De får lov til selv lige at finde ud af det, men hvis jeg kan se at en af hundene har brug for hjælp, så hjælper jeg dem.
    Herhjemme forsøger jeg også at hundene selv skal finde ud af det, for selvfølgelig skal en ny hvalp lære grænserne at kende, men hvis det ikke prompte bliver respekteret eller hvis jeg står med en hund der ikke siger fra, men som tydeligt ikke bryder sig om det, så går jeg imellem. Ikke på en skrap måde, jeg går bare ind og stopper situationen og så finder jeg på noget andet at bruge energien på, så alle er glade smiley

Jeg har aldrig oplevet en rigtig konflikt med mine hunde, når jeg har skulle blande mig, er det oftest fordi den ene hund er fyldt med energi og bare gerne vil lege, og den anden ikke gider.
    F.eks. havde Teemo en ide om at sætte sig ovenpå Rosa når han ville lege og hun lå og sov. Rosa sagde ikke altid noget til ham, men jeg flyttede ham altså alligevel, for han skulle ikke sidde ovenpå hende, og så legede jeg med ham, hvis Rosa ikke gad.

• #8   11. okt Gad vide om folk også vil synes det er OK hvis man siger til et forsigtigt og genert barn at det bare skal lære at sige fra når andre lidt voldsomme og mere 'fremme i skoene' børn overtræder dets grænser????
    @TS: Du gør det rigtige i forhold til din hund smiley

• #9   12. okt "Gad vide om folk også vil synes det er OK hvis man siger til et forsigtigt og genert barn at det bare skal lære at sige fra når andre lidt voldsomme og mere 'fremme i skoene' børn overtræder dets grænser????"

Det har jeg sådan set hørt mange voksne sige. "Jamen du skal sige til Brian, at han skal lade VÆRE med at .............., Signe".

Jeg HAR faktisk også set forsigtige børn vokse af at prøve at bruge deres stemme smiley

Men det var vist ikke, lige DET du mente, Mette smiley

PS. For en del år siden var der en sur Jonas (labrador) i skoven. Han talte gerne uhøfligt til lidt forsigtige unge Lina - der holdt sig tæt på mig, når han var i sigte. En dag gad hun dog ikke hans sure facon mere, så da han gik forbi og brummede noget vredladent som vanligt, udbrød Lina et "så hold dog MUND, dit sure asen!" (eller noget i den retning).
    Fremover passerede Jonas høfligt og fredsommeligt Lina, der nedlod sig til at smile venligt til ham - og ja - den slags kan hunde godt smiley smiley

• #10   14. okt @9: Ja, nogle gange er man altså lidt heldig at overvære den slags kommunikation smiley
    Vi var tre træningskammerater der fulgtes ad fra træning op mod p-pladsen. Vores tre hunde løb løse. Min Dobermann Perle og en schæfertæve legede lidt, det gjorde de tit. Pludselig ændrede lyden sig på schæferen og den blev lidt småsur på Perle. Vupti så kom den tredie træningskammerats hund (malle, hanhund) ræsende hen og sagde et eller andet lavmælt til schæfertæven, der så løb ud til siden og holdt sig væk fra perle resten af vejen. Perle blev megabegejstret og hoppede glad rundt om mallen resten af vejen op til klubben.
    Der var ikke lige nogen, der skulle opfører sig dumt overfor Perle i mallens nærvær og Perle - der ikke selv turde sige fra - var vildt glad over at der var en, der sagde fra på hendes vegne. Og det kan man jo så tænke lidt over når man står overfor en der mener at 'det skal de selv klare'.......

• #11   14. okt Jeg er ikke fortaler for, at hunde skal have lov til at tromle hinanden. Jeg kunne bruge en del plads på at fortælle om mine reaktioner på DEN slags smiley
    Der var fx schæfermanden, hvis hund var blevet bidt flere gange og var krybende angst for mine fredelige - der fluks kom i snor, hvilket manden mente var noget pjat. "Hun skal lære at klare sig!" smiley smiley
    Der var veninden, hvis stressede flatcoatede tæve humpede alt og alle - hvilket mine hunde IKKE gad finde sig i. Veninden mente, at det måtte hundene selv finde ud af.....
    Hun synes vist stadig, at jeg er noget pylret med hunde. Selv er hun gået over til at kat i stedet for hund smiley

MEN - jeg kan da godt indimellem tænke "curlingbørn" om visse af HG's hunde. De vil da (synes deres mennesker at mene) få livsvarige traumer, hvis nogen siger BØH til dem, og hvis en hund brummer, er det nok lig med, at den agter at flænse, flå og æde hunden, den brummer af.
    Jeg kan indimellem tænke, at visse HG'hunde ikke får lov til at snakke, uden at deres mennesker kontrollerer og/eller er del af "hvert eneste ord".

VOILA. Nu må I gerne skrive, HVOR forkert jeg er på den smiley smiley

PS. Jeg vil lige skynde mig at sige, at jeg er helt klar over, at der er hunde, der IKKE gider andre hunde/andre hunde af eget køn. Det er ikke dem, jeg taler om.

• #12   14. okt @Isabelle - jeg tror nu altså ikke at vi overhovedet er uenige smiley

• #13   14. okt I dit tilfælde KLAREDE hundene det jo faktisk selv, Mette smiley

Jeg har også oplevet mine blande sig - sådan ved bare lige at komme og VÆRE der, hvis de fornemmede optakt til uro. "Man" taler heller ikke grimt til især Kelas venner på engen.

Lige nu har en af "de faste" fået ny hvalp - en lille YNDIG Jolly (Gordon Setter), der tumler vildt og glad med Kenia m.fl.
    Jolly forsøger sig også hos Kela, der siger "opfør dig ORDENTLIGT, barn!". Så kaster Jolly sig ned og spræller med sine lange tynde ben smiley
    Tre-fire sekunder efter fræser hun videre med Kenia - og måske forsøger hun et par minutter efter IGEN at få Kela med på en leg - og får en ny skideballe.

Skulle Jollys Henrik-ejer nu skærme sin lille vilde? Skulle jeg skærme Kela?
    Iflg. mig: Næh. De klarer det så fint selv. Jolly lærer, og Kela lider ingen nød smiley

• #14   14. okt Mette, sådan er mine hunde også. Især Teemo blander sig og får ro på, hvis der er optræk til noget imellem andre hunde. Han vader bare ind imellem dem, siger ikke rigtig noget, går bare fysisk imellem dem og så stopper de.

• #15   14. okt Isabelle

Det er sjovt du nævner det med at knurre, for Ziva har meget lyd på i leg.
    Der er ingen tvivl om at Ziva og Abby får lov at lege meget vildere end når manden luftet dem.

Og så er det tilmed vores egne begge to

• #16   14. okt For en del år siden, blev jeg da også pr. automatik lidt utryg, hvis jeg oplevede en hund, der brummede/knurrede af mine. Nu har jeg fundet ud af, at sådan SNAKKER nogle hunde - sådan LEGER de.
    Jeg observerer mine, der også lige kan reagere undrende. Hvis de synes utrygge, standser jeg legen, og vi går videre.
    Der er også de to vildbassede dalmatinere i skoven. Første gang vi mødtes jagtede de Kenia. De var glade og legesyge. Kenia var bange for dem. Jagt blev standset!
    Næste gang vi mødtes, "bad" Kela dem skrue ned for charmen smiley
    Nu mødes hundene med et "hej hej", og så går vi videre, mens de plettede skæver til Kela, og Kenia stikker snuden i sky smiley
    Dalmatinerne vil ikke Kenia noget ondt. De leger bare for forskelligt - og Kenia bryder sig ikke om at blive jagtet af to langbenede, der kan løbe meget hurtigere end hende, har hun fortalt mig senere smiley

• #17   16. okt Det kommer helt an på situationen og hunden. Både egen og den anden hund. Walther er god til at sige fra, Laurids er ikke god til det. Men her oplever jeg, at Walther hjælper Laurids. Laurids lader oftest Walther hilse først. Om mine hunde skal opdrage andres hunde, nej det skal de ikke. Det må altid være ejer, der har ansvaret. Mine hunde bliver stoppet prompte hvis de går over grænsen.
    Hunde skal ikke have overtrådt deres grænse. Men jeg mener, at usikre hunde, godt må skubbes lidt til. Selvfølgelig uden, at de overskrider deres grænse, men at man stille og rolig flytter deres grænser og ikke altid går ind og klarer hvert eneste problem for dem.

Kommentér på:
Sige fra

x