{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Utryg hidsig schipperke {{forumTopicSubject}}

Jeg har nævnt Toto før - en skøn schipperke, som Kenia legede så godt med tidligere.
Nu leger Toto ikke mere - er vist aldrig løs mere og hidser sig op overfor langt de fleste hunde, der er større end ham selv - inkl. Kenia.
Han er helt tydeligt hamrende utryg.
Hans ejere har, såvidt jeg forstår det, gået til træning og haft en adfærdsterapeut til hjælp. Men Totos utryghed og raseri overfor andre hunde synes at blive værre og værre. Samtidig bliver hans mennesker mere og mere urolige.

Nu kommer jeg til mit spørgsmål smiley
Toto har en STOR have at tumle sig i. Den er vel omkring 100 meter i længden og går langs en (af bl.a. hundefolk) meget brugt sti ned til Farum sø og skov. Toto har travlt med at vogte sin have - løber langs hegnet og gør af især hanhunde og piver af bl.a. mine tæver.
Jeg tror, at den store have ved hundestien og Totos vogten har en meget stor del at skylden for hans utrygge hidsige adfærd.
Jeg har talt med hans mennesker (der er utroligt kede af Totos adfærd) om dette, men Toto løber stadig langs hegnet og hidser sig op. Jeg VED jo heller ikke, om jeg har ret i min formodning.

Hvad siger I? Kan haven op til hundestien være (delvist) skyld i Totos adfærd?

Jeg ville så gerne kunne give et eller andet godt råd, for Totos mennesker ser mere og mere forpinte ud, når de går med ham - og han gør skrigende af hunde, løbere, cyklister smiley
De ser alle os andre med fredsommelige hunde, der hilser glad på andre hunde og får en dejlig leg på engen - mens de må trække væk, så snart de spotter et menneske. Det er så synd for både Toto og hans mennesker.

PS. Jeg HAR spurgt til smerter, men dyrlægen har bedyret, at alt er OK. Jeg har foreslået kiropraktor, men jeg tror ikke, de helt tror på, at adfærden kan handle om smerter. Egentlig tror jeg også mest på et lidt skrøbeligt sind, der ikke har godt af at skulle vogte en kæmpe have klods op og ned af en hundesti, men hvad siger I?

Kommentarer på:  Utryg hidsig schipperke
  • #1   17. nov Nu kender vi selvfølgelig overhovedet ikke Toto eller har set ham, men hvis det bare er sådan lidt gætværk.. ja, så lyder det da som et nærliggende bud.
    Sådan en dårlig vane kan hurtigt spinne ud af kontrol, og jeg kan da sagtens forestille mig, at hvis han får frit los til at udvikle en dårlig vane - og usikkerheden oveni bare får lov at blive bekræftet og bekræftet hver dag - så tager det overhånd på andre ting også. Lidt som en rullende snebold.
    Desuden kan utryghed og evt. uhensigtsmæssig hyrdeadfærd jo være en rigtig dårlig kombination, hvis det bare får lov at udfolde sig ukontrolleret.

Hvor er det synd for Toto smiley Det lyder virkelig til, at du gør hvad du kan for at hjælpe dem, og at de allerede har prøvet at opsøge hjælp, men de skal jo også selv være klar/villige til at lave en ændring.
    Hvad siger Totos ejere selv? Mener de slet ikke, at hans "have-udskejelser" kan være et problem?

• #2   17. nov Da jeg nævnte det, var hans menneskemor lydhør - men også "åh, vi troede, det ville være så dejligt for ham med den store have". Jo ja - og nej - ikke, når haven støder op til vist en af de mest befærdede stier i Farum.

Jeg har været nogle gange oppe i præstegården og aflevere Toto, for hegnet var temmelig åbent, da han og familien flyttede ind. Han fulgte mig gerne - dvs. han fulgte sin veninde, Kenia. Så blev hegnet sikret, og siden er han blevet stadigt mere vred på (utryg ved?) hunde - og så løbere - og så cyklister.

• #3   17. nov Jeg vil så gerne sige, at "nu bliver I f... nødt til at skærme ham - give ham FRI fra at vogte den store have!!!" - men det er svært at blande sig i andre menneskers måder - især når jeg jo ikke VED, om det er haven, der er problemet.
    Havde jeg en Toto, ville jeg dog nok give det et forsøg at afholde ham fra det hårde arbejde med at skræmme hver eneste passerende hund, løber og cyklist væk.

• #4   17. nov Ja, der er jo også grænser for, hvad man kan blande sig i, selvom man har nok så gode intentioner og gerne vil hjælpe. Jeg ville også have givet det et forsøg, og i hvert fald stoppet adfærden i at udvikle sig, som det lyder til at den frit får lov til at gøre, helt ukontrolleret, hver dag i haven. Selvom det ikke nødvendigvis er hele årsagen, så er det stadig et problem.

En hund med et skrøbeligt sind kan selvfølgelig ikke bare blive fuldstændig problemfri, men jeg håber godt nok de finder noget der letter hverdagen markant. Du må endelig give Toto opdateringer herinde. Det lyder som om du er kommet med et godt bud, men hvem ved, om der er noget yderligere, der ligger til grund. Hunde er jo også komplekse.

• #5   17. nov Hundeskov hund?
    Toto lyder stresset og en af triggeren kan meget vel være hans fence guarding.
    Ejerne bør fjerne muligheden for denne adfærd 100%.
    F.eks Plankeværk der tager alt udsyn eller fuldstændig undlade at have hunden i den del af haven uden opsyn og så gå ind før der kommer nogen forbi.
    De bør også se på hvordan hunden reagere indendørs når eller hvis den kan se folk/hunde ude på stien. For så skal den trigger også fjernes. F.eks med afskræmning
    Alt luftning bør ske steder hvor de ikke møder andre de næste par måneder.
    Så burde stressen være så lav at hunden er til at arbejde med. F.eks starte med belønne så snart man ser hund eller folk på lang afstand før Toto reagere.

• #6   17. nov Jeg ved ikke, AG, om familien tager i hundeskov. Farum skov er ikke hundeskov, men der er mange hunde - både løse og i snor. Min oplevelse er, at der tages meget hensyn til alle.

Et plankeværk, der tager al udsyn er vist ikke en mulighed i og med, at det er en præstegård med STOR have. Der er mulighed for at hegne et lille stykke have ind, der ikke ligger op ad stien. Dette eller snor ville jeg nok vælge.

Jeg er desværre ikke sikker på, at familien er indstillet på at arbejde seriøst på Totos utryghed - og der er hunde allevegne her omkring. Men men - selvfølgelig er der tider på dagen, hvor man har en OK chance for ikke at møde nogle.

Åh altså. Det rager jo egentlig ikke mig, men det gør mig sgu så ondt for både Toto og hans mennesker. Han var sådan en glad lille vildbassevovse sammen med Kenia. Nu er han bare utryg og gøende - også af hende smiley

• #7   17. nov Hvis ejer ikke vil gå all in. Så må de jo leve med det eller aflive/omplacere. Det forsvinder ikke af sig selv. Og ja, det er sgu synd for hunden.

• #8   17. nov tænker ikke et plankeværk er løsningen, her i kvarteret er der hunde bag plankeværk der ter sig som Toto, de reagerer jo ikke kun på det de ser, de hører og lugter jo også ganske godt ..

da min yngste var meget gøende ved i haven, bor i rækkehus så hun skulle kommentere både til en sti for enden af haven og til begge sider, så kom hun kun i snor i haven en tid, når hun kom fri var jeg der med hende med STOP og NEJ og godbidder laaange tid til hun fattede at den adfærd skulle stoppe ... nu kan der komme en VOV eller 2, men jeg kan med NEJ stoppe hende, eller en kort opfriskning af reglerne på samme måde..

så er ejere ikke indstillet på den indsats så bliver det svært at løse problemet ..

• #9   18. nov Jeg tror heller ikke, at et plankeværk ville være en løsning. Vi har ét i haven, og Fie havde indimellem travlt med at råbe af passerende hunde.

• #10   18. nov Jeg er helt enig med AG.
    For en reaktiv hund er det ren gift for hele systemet, når den konstant skal være i alarmberedskab for at passe på sig selv og/eller sin have.

Et mindre hegn omkring et stykke af haven (væk fra den befærdede sti) kan forhåbentlig hjælpe, medmindre han har så meget stress i kroppen, at man ikke kan give ham afstand nok til, at han kan slappe af.

Gad vide, om de slet ikke har talt om den del, med den adfærdsbehandler, de har haft på?
    Tror du, at de ville have mod på, at søge kompetent hjælp igen? For så kan det være, at du slipper for, at være "den der skal sige det" smiley

• #11   18. nov Jeg er faktisk lidt bange for, at Toto pt. har for meget stress i kroppen til, at han kan være i haven overhovedet. Jeg kommer i tanke om et par gange, hvor han må have været i snor oppe ved huset. Jeg hørte ham skrige-gø uden at han kom til hegnet og fulgte os ned til, hvor haven ender, som han normalt gør.

• #12   18. nov Det undrer virkelig også mig, at en adfærdsbehandler ikke har reageret på haven. Jeg tænker, at familien måske har fået træning hos én - der så ikke har været hjemme hos dem.

Jeg vil spørge mere ind til, hvilken hjælp de har fået, når jeg møder Toto næste gang - hvis han altså magter mine hunde. Dette er meget afhængigt af, om han lige har mødt andre hunde, løbere, cyklister - OG om jeg følges med nogen. Forleden, da jeg mødte Toto, fulgtes Kela, Kenia og jeg med en halvstor Gordon Setter hvalp. Hun lagde sig fluks, da Toto (på et par meters afstand) hidsede sig op. Det hjalp ikke - og mine hunde skulle også holde sig væk.

• #13   18. nov Jeg tænker at selvfølgelig kan det med stien have en betydning. MEN en hund bliver ikke sådan uden at den har nogle grundlæggende træk der trækker i den retning. Altså f.x. en medfødt usikkerhed. Er shipperke egentlig egetkønsaggressiv - jeg har gennej årene kendt to og de var begge egetkønsaggresive. Men om de var som flertallet i racen aner jeg ikke. Det er jo absolut ikke usædvanligt at hunde har det superfint med andre hunde i hvalpe og unghundetiden og det så stopper når de bliver kønsmodne. Flere af mine irere har sagtens kunne lege med alle hunde som hvalpe og unge hunde. Som voksne skal man helst ikke have fremmede hunde for tæt på. Jeg får lidt den tanke at Totos ejere egentlig helst ville have at han skulle være social med andre hunde? Det har Toto ikke lyst til men er blevet presset ud i det i en periode. På et tidspunkt er presset blevet for stort og han har været nødt til at reagere. Og ja, det gør andre hunde ikke kommer så tæt på. Og så er spiralen igang. Måske Toto bare skal have lov at lære at han have tillid til at hans mennesker ikke tvinger ham til samvær med andre hunde. Og som ved så mange andre ting så er AFSTAND ofte nøglen til at få løst den slags problemer.

• #14   18. nov @11: Det er jo heller ikke alle 'adfærdsbehandlere' der er lige dygtige smiley

• #15   18. nov Plankeværk var for at hunden ikke kunne se det der kom forbi. Ikke fordi den skulle have muligheden for at storme frem og tilbage langs det. Der kunne laves et mindre område langt fra stien med “plankeværk” hvor Toto kunne være.
    Jeg oplever at de fleste hunde trigges af hvad de ser på afstand længe før de hører og lugter.
    Det er jo tydeligt at Toto er for stresset til at være alene i haven.
    Alt træning som f.eks sige Nej og Stop virker kun hvis hunden ikke er i høj stress.
    Toto lyder til at være i rigtig høj stress. Og der skal man ind og fjerne alle triggere før træningen vil kunne slå igennem.
    Manageringen af sådan en hund er virkelig krævende og problemet vil nok altid være der i en eller anden grad.

• #16   18. nov Jeg tror også, at Toto har et lidt skrøbeligt sind.
    Han var unghund, da han og familie flyttede til den store have. Problemerne kom efter et halvt års tid (såvidt jeg lige husker) og er bare blevet værre og værre.
    Jeg spurgte på et tidspunkt Fünke, om egetkønsaggressivitet ligger til racen. Det mener hun ikke, det gør. Men, men - det ligger heller ikke til eurasiere, og jeg har oplevet et par både hanner og tæver, der bare IKKE tolererer en hel del fremmede hanner og tæver.

Jeg ved ikke, om Toto er blevet presset til samvær med andre hunde - mine to opsøgte han i DEN grad selv smiley
    Men der kan gerne have været et pres i forhold til andre hunde.

Reaktionen overfor cyklister forstår jeg egentlig godt. Der er MANGE mountainbikere, der kommer ræsende (ofte i grupper) på søstien smiley
    Jeg er blevet forskrækket indimellem, når jeg ikke har hørt dem komme - og Kenia har lært (sig selv) at trække et stykke væk fra stien, når hun spotter/hører cyklisterne.

• #17   18. nov "Toto lyder til at være i rigtig høj stress. Og der skal man ind og fjerne alle triggere før træningen vil kunne slå igennem."

Hvilket vil indebære, at han skal holdes fra haven - og at familien enten skal lufte ham andre steder end i Farum skov eller kun lufte på tidspunkter, hvor andre ikke bruger skoven. Jeg ved ikke helt, om sådanne tidspunkter findes (udover når det er mørkt).

• #18   18. nov Er der ikke en baghave til Totos hus ? .... hvis der er , kunne han måske være der . når de er hjemme .
    Han skal selvfølgelig også ud at gå tur .... jeg mener ikke han KUN skal være i baghaven .

• #19   18. nov Nej, Nittib. Dvs. det er baghaven, der løber langs stien. "Forhaven" er en åben gårdsplads.

• #20   18. nov Fra dem jeg kender, og det jeg ellers hører i facebook-grupperne, så er mit indtryk ikke at egetkønsaggressivitet er særlig repræsentativt for racen. Meen der er jo nogle individer som falder anderledes ud indimellem, og det er jo slet ikke usandsynligt at Toto kan være en af dem, krydret med noget usikkerhed.
    Jeg tror ikke nogen her er uenige i, at det stikker dybere end bare haven. Men ellers er alt andet jo bare gætterier herfra. Jeg håber virkelig, de finder noget kompetent hjælp til ham, det må være yderst belastende at have det sådan som hund (well, og ejer).

• #21   18. nov #17 - ja, når man skal fjerne alle triggere, er man nødt til at gå ekstremt konsekvent til værks, så der i minimum to uger, ikke er bare én eneste episode, hvor de kommer ud over deres reaktionsgrænse.
    Det kræver afsindigt meget af ejerne, og det kræver en virkelig god adfærdsbehandler på sidelinjen, der både er ærlig omkring det utroligt store arbejde, det kræver, og som kan få spurgt ind til, om familiens slutmål for træningen overhovedet er realistisk.

Jeg kan da sige, at for Lufkaz´s vedkommende, gik der noget i stil med TRE ÅR, fra vi startede træningen, og til han stabilt kunne være i forhaven alene, uden at ryge i det røde felt (uden at komme ned igen), når der gik en hund forbi.
    Og her talte vi altså en helt almindelig forholdsvis rolig villavej med begrænset færdsel - plus at han kun reagerede på hunde - ikke voksne, børn, cykler osv.

• #22   18. nov Det med et realistisk slutmål er (også) virkelig vigtigt.

"Men ellers er alt andet jo bare gætterier herfra."

Ja. Naturligvis. Men jeg er glad for alle indlæg, fordi jeg gerne vil kunne hjælpe Toto og familie, og jeg synes, jeg har fået nogle gode bud på, hvad jeg skal tale med sidstnævnte om - også i PB.

Har nogen et godt bud på adfærdsbehandlere i Storkøbenhavn/Nordsjælland?

• #23   18. nov Enten én af dem fra Hund og Træning - eller Betina Sabinsky fra www.dogwise.dk

Alternativt en anden behandler uddannet fra Hund og Træning (det er Betina dog ikke - hun er primært BAT, men det er også et superfint udgangspunkt til en reaktiv hund)

• #24   18. nov Hvis man læser lidt om den på DKK - så kan den jo godt have tendens til ikke at kunne lide andre hunde :
    Den mindste af alle hyrdehundene er en fortræffelig og pålidelig lille vagthund. Aktiv, adræt, utrættelig og altid opmærksom på, hvad der sker omkring den. Den er venlig over for familiens børn og hengiven i familien, men reserveret over for fremmede, og dens selvbevidsthed kan være et problem i forhold til andre hunde.
    smiley

• #25   18. nov Toto virker afgjort IKKE selvbevidst smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 3.544
    #26   18. nov Aktiv. Her ser jeg tit at problemerne opstår. Man får en mindre hund som bare skal med ud at gå et par ture. Det er for en aktiv race slet ikke nok.

Men så har De jo haven at være i. Her finder de så selv en løsning på at blive aktiveret. Det ender så med dårlige vaner/adfærd.

• #27   19. nov Det kan sagtens være, at manglende aktivering også spiller en rolle, Max.

• #28   19. nov Det der ord 'selvbevidst' er lidt underligt at bruge om en races mentalitet. Og hvordan det at være bevidst om sig selv kan være et issue i forhold til andre hunde er lidt svært at se. Der skulle nok i virkeligheden så 'kan være egetkønsaggresiv' smiley

• #29   19. nov Jeg føler virkelig med dem, for du har helt ret Isabelle. Man føler sig som sådan en dårlig hundeejer af og til, og bliver så ked og frustreret, når man ser alle andre gå med sådan nogle søde stille hunde og ens hund bare skaber sig, og man bare ikke aner hvad det er man har gjort forkert og om det er ens fejl eller hunden var endt sådan uanset.

Jeg har selv teemo, som der som teenager pludselig gik fra at være en sød og glad hund der bare elskede alt og alle. Til at han pludselig fra den ene dag til den anden begyndte at blive usikker omkring andre når han er i snor.
    Vi fik udelukket smerter og kunne ikke komme i tanke om dårlige oplevelser, for han har aldrig hilst eller leget med nogen, hvor vi ikke havde styr på situationen.
    Han har gået til træning siden han var 8 uger gammel, så han var jo vant til at træne omkring andre hunde i snor, og pludselig skulle de bare have skæld ud.

Teemo er ekstrem svær at aflæse nogle gange, for han vil rigtig gerne hen til andre, men når det så kommer til stykket bliver han for usikker og vil have rigtig rigtig meget afstand, men hvis han så får afstand, skaber han sig fordi han ikke kan komme hen til dem. Det er virkelig som om han er i konflikt med sig selv.
    Når han er løs og vi tager ham med ud og lege med udvalgte hunde (også hunde han ikke kender, men som vi ved er søde og rare) så skaber han sig for at komme ind og lege, i det sekund vi tager snoren af, er der ingenting, så løber han glad rundt med de andre.

Vi har haft adfærdsrådgiver på banen, men hun sagde egentligt at vi bare skulle blive ved med det vi allerede gjorde. Men jeg er også heldig at have Malene med huskyerne tæt på, så hun hjælper mig rigtig meget.
    Vi arbejder med en blanding af bat og modindlæring, så han får en belønning for at fravælge det han reagere på og til vælge os. Der er lang vej endnu, men vi har set en forbedring, men det er desværre bare ikke en mirakel kur som virker over natten.

Mit bedste råd er derfor, at de skal skærme ham så godt de kan, så han kan få stresniveuaet ned, for når de først er helt oppe i det røde felt, kan man ikke arbejde effektivt med dem.
    Derudover at de finder en der kan hjælpe med dem hvordan de træner bat/modindlæring, så de kan gå i gang med dette, for det er hvad jeg ser mange steder virker på sigt. (det er nok primært adfærdsbehandlere, men der er også trænere der ved noget om det) man kan også komme på bat hold, så de har en træner til at hjælpe dem godt igang, på hunde som træneren ved bare ignorere og som er på passende afstand.
    Hos os hjælper det også at belønne teemo i løbet af gåturen når han bare går og hygger sig, også selvom der ikke er noget at reagere på, det har givet en meget bedre kontakt, så det er nemmere at holde den når der så kommer noget, fremfor at man først skal til at få kontakten.

Og til sidst, jeg ved ikke hvad de ellers laver med ham, men det er en rigtig rigtig god ide at lave øvelser og aktiviteter med ham som skaber selvtillid, og det kan man sagtens gøre derhjemme, så man bare hygger sig med det, uden at skulle have fokus på omgivelserne, men kan have dem kun på ham.

Og til Aller allersidst, skal de huske på at nogle gange får man bare en hund der er usikker, selvom man har gjort alt det rigtige og at hunden jo stadig er verdens sødeste og bedste hund, selvom det er et kæmpe arbejde. Jeg gør selv det, når jeg kan mærke at jeg har en dag hvor jeg bare er opgivende og ked af det, at jeg sætter mig ned med teemo og minder mig selv om hvor fantastisk og skøn han er på alle andre punkter og hvor meget jeg elsker ham, for det gør man jo heldigvis selvom det hele måske ikke lige blev som man havde drømt om. Og så skal de huske at de langt fra er de eneste, også selvom det føles sådan, der er desværre en del hunde der er usikre i større eller mindre grad, som skal have hjælp for at kunne få en god og almindelig hverdag igen smiley

Kommentér på:
Utryg hidsig schipperke

x