{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
409 visninger | Oprettet:

Hund med sukkersyge; hvordan håndterer man det? {{forumTopicSubject}}

Lidt et bredt spørgsmål måske, det er stadig nyt og kræver lidt tilvænning.

Danny er 13 år, og lige før jul fik han konstateret sukkersyge - har fanget det okay tidligt men vi skal finde niveauet i insulin osv.

I første omgang fik jeg noget Hills foder til diabetes med hjem, men den type foder giver ham bare hudproblemer i længden, så jeg er dels nervøs for det - og han skider abnorme mængder.
- Og så skal han have 200g om dagen fordelt på 2 måltider, og det kan han ikke spise pr. portion - får han for meget i en omgang, så kommer det op igen.

Har fået foderplan af Hundefodernørden - så den skal jeg i gang med, så han kan komme tilbage på råt.
- Jeg håber jeg kan undgå at skulle dele det i 3 måltider, men er stadig nervøs for mængden han burde spise smiley

Lige nu synes jeg det der er svært at håndtere, udover mad-mængden, er det med ingen godbidder - han får lidt ifb. med insulin-stikket 2x dgl, men ellers ikke.

Og han er SULTEN... Sådan rent ud sagt irriterende sulten, og kan han lugte det mindste bliver han helt vild og kan ikke slappe af.
- Kan til dels godt forstå den, han burde spise det dobbelte af hvad han gør, og jeg håber da det bliver lettere når han kommer tilbage på barf og det forhåbentligt giver en bedre mæthedsfornemmelse.

Men er der andre med hunde med sukkersyge og hvordan håndterer I det?

Jeg synes oveni det er svært at han ikke rigtig må få noget, f.eks. kødben eller andet, også for tænderne men også for aktivering.

Tror heller ikke jeg helt forstår den kurve hunde skal holde, så hvorfor han ikke må få på andre tidspunkter.

Jeg vil ham gerne det bedste, så han trives og det er "den spæde start" endnu, og det har helt klart hjulpet at få insulin til ham m.v. men der er stadig de der små ting der skal styr på og jeg bliver så nervøs for at gøre noget der skubber hans blodsukker i den forkerte retning!

Kommentarer på:  Hund med sukkersyge; hvordan håndterer man det?
  • #1   9. jan Jeg forstår ikke. Hunden skal spise en stor mængde, og det kan han ikke, men han er sulten?

Anyways, hvorfor ikke bare hoppe på råt med det samme. Altså i morgen?

Min mosters gamle hund havde sukkersyge. Jeg husker ikke at den var på en særlig strikt diæt, men derimod at den “bare” fik insulin 2 gange om dagen, og det var det. Det er så også 15-16 år siden den døde, så der kan være sket meget siden.

God bedring med ham smiley

• #2   9. jan Gud hvor jeg hader alle de reklamer herinde efterhånden o.O

Anyhow; han kan ikke spise store mængder, fordi det kommer op igen med det samme. Ikke opkast, regurgitation - samme sker med råt. Det er volumen det handler om.
    - Så f.eks. i tørkost skal han have 200g dagligt, men kan spise ~50g pr. måltid, så han får det halve af hvad han har brug for, så forstår godt hans sult er steget.
    Den var også begyndt før vi konstaterede sukkersygen.
    - Og samtidig havde han tabt sig ret meget, på kort tid, så vil jo godt have noget mad i ham.

Råt, fordi jeg skulle have en foderplan - den har jeg nu, så mangler jeg at få købt ind og startet det, min SU har kokset så jeg mangler stadig de penge. Jeg turde ikke fortsætte på råt uden at have en idé om hvad jeg skulle gøre - er rent ud sagt skideræd for at gøre noget forkert, der gør hunden syg og han dør.

Og så er det også fordi jeg forstår mig ikke på hunde og sukkersyge - hvorfor de skal lave en dyb kurve mellem måltiderne, hvor vi som mennesker skal have en mere stabil kurve - men altså, vi fungerer jo ikke på samme måde, men det føles godt nok "stramt" lige nu, måske det er et spørgsmål om tilvænning og finde ud af hvad han må og ikke må?

• #3   9. jan Ah ja, så kan jeg godt se at det er noget bøvl smiley

Har du prøvet at spørge dyrlægen ind til det med at sprede det over flere måltider? Eventuelt i den der dyrlægegruppe på fb?

Det specialfoder han får, er det W/D? For det er jo fedtreduceret, og så er det ikke så underligt, at han taber sig og skal have store mængder.

Jeg håber virkelig at du får det løst smiley

• #4   9. jan hvis jeg husker rigtigt fra for mange år siden hvor min yorkie fik sukkersyge, så er en del af problemet at foderindtag hænger sammen med insulinsprøjten.
    Rotten skulle spise 2 gange dagligt (helst jævnt fordelt over døgnet), og derefter 1 time efter have sin insulinsprøjte.
    Her kan jeg jo godt se problemet hvis ikke det hele måltid kan spises... for hvornår regnes den time så fra, og må der spises tættere på (eller efter) sprøjten.
    Den problematik ville jeg helt sikkert vende med dr dyr.

• #5   9. jan A
    Ja, hun vil gerne at vi prøver at holde os til de 2 måltider, men bliver det nødvendigt må jeg dele det ud på 3. Men det skal ligesom de 2 andre, være sharp samme tidspunkt og fordeles korrekt, dét bliver så lidt sværere.

Ja, det er nemlig W/D - han tabte sig dog før, så er mere at få vægten på igen.
    - Håber virkelig det hjælper at komme tilbage på råt, også så jeg ikke er ved at kværke en sulten hund smiley

Og tak! smiley Om ikke andet, så har han fået energi igen - var ved at tænke det var ved at være slut, og så var det "bare" sukkersyge, så er trodsalt rart at se ham kvikke så meget op!

Gotta
    - Jeg skal fodre, og så give insulinen lidt efter, så det følges ad - mad og sprøjte. Sharp kl. 7 og kl. 19, dagligt. Der er 117 alarmer på min tlf for at styre det smiley

Men ja, det er nemlig svært - da han havde en dag ved dyrlægen for at de skulle måle hans blodsukker henover dagen, så fik han 2 poser mad med, det han burde spise og det han kan spise. For så opdagede de ligesom selv at det ikke er for sjov når jeg siger han kaster op - det handler ikke om hans appetit (selvom han bliver træt af tørkost i længden), men altså svært når maven ikke kan indeholde så store mængder!

Han skal ind igen her snart, så må vi se hvad tallene siger - for tror altså det 3. måltid skal indføres, for at han får nok mad.

Men bliver dælme også svært hvis det skal ligge mellem de to andre og det hele skal fordeles så sharp!

• #6   9. jan ja, det sætter virkelig nogen krav til planlægningen af ens hverdag, når man skal være striks på klokkeslet

• #7   10. jan Men hvis du skal fodre med råt skal han jo have endnu større mængder pr måltid ?

• #8   10. jan Gotta
    - Jotak, op kl. 6 hver dag uanset hvad, mens man mumler "jeg elsker min hund" smiley

Mette
    - Ja, han skal have ca. 270g om dagen. Af barf så det jeg plejer at bruge, der kan han ca. spise 100g af gangen - det fylder mindre end tørkosten (som jeg bløder op), men jeg ER nervøs for om han kan få 270g ned (eller rettere, holde det nede).

Men, om det er råt eller tørkost - og han ikke kan spise den fulde portion han burde, så vil jeg stadig foretrække råt, og håber virkelig det giver ham en bedre mæthedsfornemmelse.
    - Råt spiser han altid, tørkost kan han gå død i + det kan få betydning for hans hud, så vi skal tilbage på det, det trives han med smiley

• #9   11. jan OK - ja, hunden skal jo have noget den vil spise. Jeg kan egentlig heller ikke helt forstå at det skulle være problematisk at fodre en diabetespatient af flere gange; mennesker med diabetes skal jo spise flere mindre måltider (min far havde diabetes).
    Og selvfølgelig må man da kunne man da fodre med BARF selvom hunden har diabetes.

Kommentér på:
Hund med sukkersyge; hvordan håndterer man det?

x