{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
592 visninger | Oprettet:

Forebyggelse af forhudsbetændelse? {{forumTopicSubject}}

Er der noget man kan gøre for at forebygge forhudsbetændelse?

Linus vil under ingen omstændigheder have at jeg renser forhud på ham - han skal selvfølgelig lære at det bare skal gøres - men indtil da vil jeg gerne gøre hvad jeg kan for at forebygge smiley

Kommentarer på:  Forebyggelse af forhudsbetændelse?
  • #2   17. maj Han er 6 måneder, og der er noget snask ind imellem - desværre.

• #3   17. maj Enig med CB, ingen grund til at gøre et problem ud af det allerede nu.

Man kan ikke rense sig helt ud af problemet alligevel, der vil altid være lidt snask, det er uundgåeligt med en hanhund - nogle hanhunde er så bare bedre end andre til at holde sig rene.

• #4   17. maj Er det noget med at tomat kan afhjælpe problemet?

Og ja. Der er vist noget med at tomat er giftigt, men er det ikke kun stilken og umodne tomater?

• #5   17. maj Tomatjuice, makrel i tomat osv kan forebygge en del tilfælde af forhudsbetændelse.
    Modne tomater er ikke giftige. Tværtimod. De er fyldt med gode sager.

• #6   17. maj Jeg villevabsolut få indlært rensning nu, det gør det altså markant nemmere, når der bliver brug for det!
    Det er noget af det bedste jeg gqr lært Sten, det der med håndtering, inkl selv at lægge dig på siden og løfte bagbenet, så det er nemt lige at skylle. Han har jævnligt perioder med forhydsbetændelse, så det er stort set en fast del af groomingen.

Reiki voksede mere eller mindre fra det. Han havde praktisk talt kronisk forhudsbetændelse som helt ung, men som ældre var det yderst begrænset - jeg håber det går samme vej med Sten.

Tomater har ry for at afhjælpe problemet, men er ikke rigtigt overbevist om, om det gjorde en forskel for reiki - Sten nægter at æde den slags.
    Vi forebygger ved at skylle med saltvand ca en gang ugentligt, det holder det ret godt i skak. Springer vi over en periode kommer der snask igen

• #7   17. maj Vi giver tomat indimellem, har hørt det skulle hjælpe.

• #8   17. maj Jeg ville også uden tvivl starte på det allerede nu, hellere fra hvalp end først når der er opstået et problem og det er ubehageligt. Det er vel lidt ligesom at indlære al anden håndtering, som at få kigget tænder, ører o.l., det her er så bare specifikt for hanhunde.

Måske man aldrig får brug for det, men det er eddermame træls at stå i en situation og så have en hund, der overhovedet ikke er vant til at blive håndteret "dernede" og ikke accepterer det smiley Bare lige for at bakke Michelles kommentar op. Ellers har jeg ikke andre input - jeg har aldrig haft hanhunde.

• #9   17. maj Tak for svar smiley

Rensning/frivillig håndtering skal helt sikkert indlæres, og jeg skal igang NU.
    Viktoria kunne jeg ikke klippe kløer på, og det var vanvittigt anstrengende at skulle til dyrlæge hver eneste gang - det orker jeg ikke een gang til.

Jeg tænker at jeg også vil prøve med f.eks. makrel i tomat, det skader da i hvert fald ikke at han får det.

Michelle - er det bare saltvand fra apoteket?

• #10   17. maj Indica - det var præcis den der "jeg skal aldrig igen have en hund der ikke kan...." der fik mig i gang med frivillig håndtering og gør at jeg prioriterer det ret højt på træningslisten. Reiki skreg under negleklip og forhudsrens var ganske enkelt ikke en mulighed (eller ville kræve mundkurv og en stor mand til at holde fast)

Saltvand laver jeg selv - kogende vand og salt er lige til at overkomme smiley

• #11   17. maj Tomater af forskellig art virkede super godt på Albert smiley

• #12   18. maj Jeg har også hørt den med tomat som forebyggelse, og må indrømme, at jeg også selv har givet mine hunde en del "hakket tomat på dåse" i deres mad.

Men både min nuværende dyrlæge og dyrlæger på nettet generelt, siger det er en myte smiley
    https://gaerum-dyreklinik.dk/tomater-taendelse-hos-hund/

• #13   18. maj Jeg har jo en trimmehund så det er ret vigtigt at den kan finde sig i temmelig meget håndtering i længere tid. Jeg har egentlig aldrig gjort noget meget stort nummer ud af det med hvalpen. Op på trimmebordet, blive gramset på i alle ender og kanter (incl på 'udstyret') massere af ros ord og kiks imens. Og så ned på gulvet igen. Repeat. Børstning, kloklipning osv i små doser er ret hurtigt blevet indført som en del af det med at komme på trimmebordet. Jeg har aldrig trænet decideret frivillig håndtering og nogle gange har jeg måtte insisterer lidt på at 'du skal altså have klippet en klo'. Alle mine hunde er meget nemme at håndtere og fx kunne dyrlægen lægge kateter i urinrøret på Stormy uden bedøvelse da han fik blæresten. De har også kunnet få taget røngtenbilleder uden at blive lagt i narkose. De har også alle kunnet stå pænt og få taget en blodprøve uden at man skal holde dem. Så længe jeg er med dem er de helt OK med det der sker.
    Så jeg vil sige træning, træning, træning og lidt mere træning. Dagligt, gerne flere gange om dagen og kun i ganske kort tid af gangen i starten. Så må det tage 5 dage at få klippet alle kløerne. Jeg ville lære den lille gut, at berøring af udstyr=lig med godbid i munden.
    Mht tomat så er det kun en af mine hanhunde der nogensinde har haft forhudsbetændelse. Han fik det et par gange en vinter. Så begyndte jeg at give ham makrel i tomat et par gange om ugen. Det holdt helt op og det kom aldrig igen. Om det var tomaterne ved jeg ikke smiley Jeg stoppede med makrellen i tomat efter et års tid. Han fik aldrig forhudsbetændelse igen. Jeg tænker da at det er forsøget værd.

• #14   18. maj Michelle - jeg orker bare ikke endnu en "hysterisk" hund, så der må trænes på livet løs.

Karina - tak for linket smiley
    Jeg får lært ham at få renset forhud, det virker til at være vejen frem.

• #15   18. maj Mette - han bliver allerede proppet med godbidder hver gang han gør noget rigtigt. Indkald er der helt styr på, fløjter eller kalder jeg kommer han drønende. Han er ret sej ham den lille smiley

Men sådan noget med at pille for meget, det mener han at livet er for kort til, så det må jeg få ændret på smiley

• #16   18. maj Men det er faktisk fint nok at tænke at det gerne må tage flere dage at få klippet alle kløer, det gør det lidt mere overskueligt for alle smiley

• #17   18. maj Clinton mente også at livet var for kort til at blive gramset på i starten. Han sprællede og mosede rundt. Men det tog ikke specielt mange gentagelser af 'op på bord og blive nusset/gramset på' før det var OK - det gav jo godbidder, hvilket jo er vigtigt for et lille madøre smiley
    Nu ligger han og slapper af på trimmebordet mens jeg ordner ham. Vi havde 1½ times hyggestund med en eftertrim i går aftes smiley Han ligger ned og slumre og jeg vender ham bare rundt når jeg er færdig med den ene side smiley Det sværeste er at få ham til at sidde op mens jeg ordner fronten smiley
    Det jeg gør helt i starten er lidt 'flooding'. Det er jeg godt klar over, men jeg synes det er OK i den situation jeg bruger det og i den lille mængde, der er nødvendig. Med fx en voksen hund med en angst for at blive børstet eller få klippet negle ville jeg aldrig gøre det på den måde.

• #18   18. maj Jeg vil ikke gøre mig klog på andre racer, men lige netop corgier ved jeg en smule om. Og de har jo et lidt særligt temperament, og er samtidigt enormt stædige. Så hvor de fleste hunde måske vil forsøge at trække sig, eller sige høfligt fra, er corgien jo noget mere tydelig. Gerne med tydelig fysisk modstand, højlydt snak og snappen. Og det betyder ikke at den mener det mere alvorligt, end dem der er mere afdæmpede, men corgier har bare brug for at sige deres mening meget højt smiley

Så ja, man kommer meget langt med at få den til fra starten at acceptere de ting, som man bare skal kunne. Og min erfaring er, at man skal køre meget korte pas med høj belønning. For hvis de først står af, er alt de forudgående arbejde spildt. Så man skal vælge sine kampe med dem.

Det er heldigt at de er så nuttede, for havde det temperament boet i en stor hund, var der jo ingen der ville have dem smiley

• #19   18. maj Terriers er heller ikke altid særlig høflige når de siger 'NÆ' smiley

• #20   18. maj Det er ikke så meget det med høfligheden (eller mangel på samme), det er mere at corgier er enormt hurtige til at sige “ellers tak”. Hvor de fleste hunde har en noget længere lunte, så er corgier ret tit sort/hvide i deres sprog. Af samme grund omplaceres en del af dem som unge, fordi folk bliver bange når de “knurrer”. De knurrer så bare ikke nødvendigvis - det er bare en lyd, som udtrykker utilfredshed, og er 9 ud af 10 gange ikke farligt eller aggressivt.

• #21   18. maj Altså verdens mest godmodige Sten syntes da også det der pille-rode-rage var lidt overvurderet da han var helt lille. Han blev ikke sur, hans tålmodighed var bare ikke så stor. Og der tror jeg altså alderen også spiller ind, så hvis man ellers bliver ved og belønner godt, så gør det at de bliver ældre også i sig selv noget godt.

• #22   18. maj Stænglerne/blade/plante og umodne rå grønne tomater indeholder et giftigt stof.

Modne tomater, makrel i tomat og kødsovs er helt perfekt til hunde.
    Ziva fik makrelguf på tube da vi vandrede i Sverige og til intense jagttræninger, for det er næsten lige så lækkert som at give efter for sit jagtinstinkt

• #23   18. maj Om det er en myte eller ej, så har tomat fantastisk effekt på mange hunde. Hvis tro kan flytte bjerge, så lad den endelig gøre det smiley
    Men jeg tænker nu det virker, selvom dyrlægerne ikke kan sige hvorfor. Sådan er det jo med mange ting.

Tomater er spækket med bl.a. vitaminer og lycopen, som har mange sundhedsmæssige fordele.

• #24   18. maj Jeg så engang sådan en “fup eller fakta” om mad. I den stod der bl.a. at det var en myte, at fed frituremad giver bumser, og det var også fup at børn bliver hyperaktive af sukker. Det er fint nok, at der ikke er videnskabeligt beløb for at kalde det fakta, meeeeen……

Så hvis tomat har en chance for effekt, ville jeg uden tvivl prøve det. De fleste hunde sætter stor pris på makrel i tomat, hvis rå tomater eller almindelige hakkede tomater ikke glider ned smiley

Kommentér på:
Forebyggelse af forhudsbetændelse?

x