{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
526 visninger | Oprettet:

Hvidt snask i øjnene? {{forumTopicSubject}}

Okay, jeg er måske lidt af en hønemor lige nu, men jeg er nødt til at vide, om det er normalt.

Hector vågnede op i morges, og havde ret meget snask i den nedre del af øjet. Jeg tog det med noget vådt toiletpapir, og det var så det. Han var ikke super glad for, at jeg pillede i det, men det virkede heller ikke til, at det gjorde ondt.

Gennem dagen i dag (min første hele dag med ham), har jeg pillet snask ud af hans øjne måske 4-5 gange efterhånden (kun i det højre øje, aldrig det venstre, kun i morges). Der var bestemt ikke lige så meget som i morges - ret meget mindre men alligevel nok til at jeg ville fjerne det - og jeg vil gerne høre: Er det normalt?

Det skal siges at snasket er helt hvidt, og ikke gult på nogen måde. Så jeg tror næppe han har øjenbetændelse. Men det sidder der altså, og jeg fjerne det hver gang jeg ser der sidder en klat (han er meget mere velvillig overfor, at jeg fjerner det nu, for han får en godbid bagefter).

Skal jeg blive ved med at fjerne det? Og endnu vigtigere: Er det normalt? Kan han have tilstoppede tårekanaler eller sådan noget? For det der hvide snask er ret sådan... det er tykkere end vand i hvert fald.

Han er en labrador/flatcoated/golden retriever blanding, hvis det har nogen betydning smiley

Kommentarer på:  Hvidt snask i øjnene?
  • #1   19. maj Det havde min hund også engang. Jeg tørrede hans øjne 3 gange dagligt med en vatrondel fugtet med lunkent vand i et par dage, så gik det væk af sig selv smiley

• #2   19. maj Julie: Hermed noteret. Jeg må ned og købe vatrondeller i morgen, når nogen kan se efter Hector, mens jeg er væk smiley

• #3   19. maj Saltvand-ampuller fra apoteket eller lav det sel (findes på nettet og er det samme til mennesker).
    Det er utroligt tørt udenfor og fyldt med pollen. Der skal ikke meget til før øjnene smasker.

• #4   19. maj Det ryger også på min liste til i morgen. Tak Louise! smiley

• #5   19. maj Kog en liter vand med en teske salt (opskriften fra lægerne i Odense)
    Stil det i køleskab og når det er koldt kan du bruge det.
    Ifølge lægerne, så bruger man ikke vatrondeller til øjnene på grund af at det kan komme "fnuller" i øjnene. Brug i i stedet for gaze pads, eller skør et stykke af gazebind og brug det.

Og tillykke med hunden, ønsker at i bliver et godt makkerpar, og at i får meget glæde af hinanden smiley

• #6   19. maj Nuuuhr, hvor gammel er din hvalp? Og må vi se et billede? smiley

Nok en god ide med gaze i stedet for vatrondeller smiley jeg brugte vidst bare lige hvad jeg havde i huset dengang

• #7   19. maj Anni: Noteret. Gaze i stedet for smiley

Julie H: Han er 8 måneder, og ser sådan her ud smiley

profilbillede
  • #8   19. maj Øjenbetændelse er også hvidt indtil det størkner, men du ikke i tvivl.
    Øjet bliver let rødt, irriteret, hunden vil gerne klø i det og klistret tager til i mængde.

Jeg er så glad for det gamle råd med kamillete er ved at udgå. Det ridser øjet.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 9 Emner: 6 Svar: 2.097
    #9   19. maj Kig også på fodret, hvis det bliver ved

Øjenbetændelse kan være tegn på allergi

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
    #10   19. maj "Jeg er så glad for det gamle råd med kamillete er ved at udgå. Det ridser øjet."

Så noget i nærheden af samtlige danskere over 35 - 40 har ridsede øjne, da vi og vores forældre har brugt kamillete til at rense øjne på såvel babyer som småbørn. Vi har godt nok aldrig opdaget, at vi har ridsede øjne, men nogen mener at vide, at vi har det, og det er jo æv - øhhh måske smiley

• #11   19. maj Ziva: Det var nu også stadigvæk hvidt, selvom det størknede lidt smiley

Jeanette: Han skulle ikke så gerne have allergi, desuden havde han det ikke, da jeg hentede ham i går, og han får det samme foder som i hans gamle hjem smiley

• Isabelle

#12   19. maj Immunsystemet er ikke fuldt funktionsdygtigt, før hunden er et års tid. Alle mulige irriterende betændelser kan dukke op - og har der først været én, kan denne følges af flere. Min Kenia havde fx blærebetændelse og flere gange øjenbetændelse, inden hun fyldte et år. Behandl øjensnasket med saltvand (da kamillete jo er NO GO smiley ), og smut forbi dyrlægen, hvis det bliver ved og ved. Men tag det ellers roligt - øjenbetændelse kan gerne være en "børnesygdom", der går over smiley

• #13   19. maj Isabelle: Tak for de beroligende ord. Jeg vil rense med saltvand og gaze smiley

• #14   19. maj Forresten hvordan renser jeg med saltvand? På gazen og rens eller dryppe i øjnene?

• #15   19. maj Hippie, du gør gazen våd og renser det det.

• #16   19. maj Hippie vask/tør altid in mod inderste øjenkrog.

• #17   19. maj Isabelle, jeg synes nu ikke, at du skal være så nedladende over at man ikke må bruge kamillete til øjne.
    Hvorfor tror du, at alle øjenlæger stærk fraråder det?
    Det er jo ikke, fordi de så tjener mere, da saltvand endda er billigere end kamille te.
    Og hvis du bruger din sunde fornuft, så ved du vist godt, at der altid er små "partikler" i kamillete uanset om der er løs te eller tebrev.
    Disse partikler kan skade øjet.
    Prøv engang at se på et par dråber kamille te i et microskop, så ville du undre dig.

Og at man brugte det i gamle dage er ikke en undskyldning for at det har været uskadelig og at man bare skal bruge det.
    Du kan jo ikke vide, om der er - eller hvor mange der har fået skader på øjnene.
    I gamle dage årelod man også syge med feber, det gør man jo hellere ikke mere vel

• Isabelle

#18   20. maj Ja. Jeg ved godt, at der er små partikler i kamillete, og jeg SYNES sådan set, at det er fornuftigt at erstatte teen med saltvand. Jeg reagerer blot indimellem på, at advarslerne om teen kan lyde lige lovlig bombastiske: Kamillete ridser hornhinder - basta!!!

Jeg tror på, at man kan være så uheldig at komme til at ridse en hornhinde med kamilleteen.

PS. En overfladisk ridse på hornhinden heler op i løbet af et døgns tid. Måske derfor har vi, der har vasket såvel børne- som hundeøjne med teen, ikke lavet varige skader smiley

• #19   20. maj Jeg tror egentlig den største risiko er en evt allergisk reaktion på den pollen, der kan være i kamilleteen.

• Isabelle

#20   20. maj Det måtte jeg lige google, Louise smiley Allergisk reaktion på pollen i kamillete lyder som noget EKSTREMT sjældent - en krydsreaktion, hvis man i forvejen er allergisk overfor fx bynke.
    Har du hørt om/oplevet hunde, der fik allergiske reaktioner på pollen fra kamillete? Det kan jo gerne være, at astma- og allergiforbundet ikke har forstand på hundes reaktioner - som måske kan være anderledes overfor kamille end menneskers.

• #21   20. maj Næh men mener jeg har hørt det ifm mennesker, og konkluderende bare at det kunne ske ved hunde også.
    Jeg har hverken hørt om ellergiske reaktioner eller ridsede hornhinder, men ved godt det frarådes at bruge.

• #22   20. maj Jeg har 2 flatcoatede retriever og de har tit noget snask i øjene og jeg fjerner det med en vatrodel som jeg har sprøjet linsevæske på (bruger selv kontaktlinser smiley )
    en tør vatrundel er ikke så lækker at få i øjet smiley

Kommentér på:
Hvidt snask i øjnene?

x