{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

Blød mave ved træning / motion {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg håber i endnu engang kan komme med jeres bedste råd og erfaringer smiley

Otis, næsten 7 måneder, har under træning ude ofte blød mave og i situationer hvor der sker meget. Det skal lige siges han er begyndt at have afføring hver gang vi er til ude-træning eller på en skovtur, selvom han nærmest lige har gjort sig ren hjemmefra. Afføringen er ikke tynd som diarré, men forholdsvis løs. I en konsistens som stadig kan samles op, men altså for blød til at virke sund.

Så sent som i torsdags var vi til dyrlæge med denne udfordring fordi han havde blød mave onsdag aften og torsdag morgen og virket drænet for energi. Dyrlægen fandt at hans mave var lidt øm, men intet andet. Ingen feber eller andre ting. Han kom på skånekost i 24 timer, og pro-kolin som vi stoppede med her til morgen.

Siden torsdag eftermiddag har afføringen været fin og fast, det samme her til morgen.

Nu har vi lige haft en 30 minutters træningssession i skoven, og den sidste del af hans afføring var meget blød.

Jeg overvejer om stress kan være skyld i den bløde mave, altså simpelthen fordi han også har så travlt med alt der sker omkring ham.
Vi arbejder med dette, men det er ikke noget som kan fikses fra den ene dag til den anden.

Jeg bruger hans foder som godbidder, og han får aldrig dårlig mave når vi træner hjemme i vante omgivelser.

Hvad siger jeres erfaring?
Længere udredning hos dyrlægen eller acceptere at maven vrøvler i "stressede" situationer?

Kommentarer på:  Blød mave ved træning / motion
  • #2   25. sep Prøv du at løbe en tur i skoven - det sætter også gang i systemet smiley

• #3   25. sep Martine, ærligt... hvis jeg løb en tur i skoven ville min mave med garanti være det sidste problem jeg havde smiley (læs: mine lunger ville skulle findes af et eftersøgningshold smiley )

Ej, jeg tænkte nok det kunne være sådan noget, men Anicura foreslår fuld blod-analyse og afføringsprøve som næste skridt, og ellers skånekost de næste 7 dage. Dyrlægen dér havde aldrig hørt om blød mave pga. træning/høj adrenalin...

• #4   25. sep Hippie, maven er nemlig fin hjemme.. og også ude hvis vi bare er ude for ikke at lave noget "spændende" men bare en kedelig snusetur.

• #5   25. sep #3

Uha ja, det er ikke altid maven, der er det man tænker mest på smiley

Synes det er underligt, at dyrlægen aldrig har hørt om det - når jeg har trænet min i gr C (forsvar), og han engang imellem kører lige højt op, er det tusind procent sikkert, at han har blød aff på vejen ned til traileren bagefter smiley

• #7   25. sep Argh øv også! Måske dyrlægen alligevel får ret smiley Han har lige lavet en pæn flydende pøl hjemme, uden træning og stress...

Suk, jeg prøver lige at slå bekymret mode fra - selvom det er svært.

Han er tilbage på skånekost (kogt kylling og ris), virker ikke nedstemt, måske lidt mere træt end normalt, og drikker fint. Appetitten fejler intet.

Hmm, hvis det ikke er adrenalin/stress, hvad kan sporadisk diarre uden feber så skyldes?
    Foderintolerance?
    Bakterie?
    Parasit?

Jeg svinger forbi dyrlægen i morgen formiddag med afføringsprøver alligevel, men jeres bud er velkomne...

• #8   25. sep Hjerte- og lungeorm KAN give lidt rod i afføringen, så en afføringsprøve er uden tvivl godt givet ud, om ikke andet for at udelukke parasitter.

Jeg ville køre ham på skånekost en uges tid, og så langsom køre tilbage på almindeligt foder. Hvis problemet vender tilbage, så ville jeg skifte foder. Hvis du fodrer kornfrit, så køre over på et foder med fx ris. Hvis du fodrer med korn, så ville jeg skifte kulhydratkilde, eller prøve kornfrit. Fodrer du med det samme foder som opdrætter?

• #9   25. sep Anne, han er lige - indenfor 30 dage - testet negativ for hjerte/lungeorm. Dyrlægen vi snakkede med igen for lidt siden, mistænker parasit.

Jeg fodrer med Essentials, så kornfrit. Opdrætter fodrede med Platinum, men det vil han for alt i verden ikke æde smiley ... og så vil jeg indrømme at har mistænkt ham for ikke at stortrives på Essentials, så jeg var nok skiftet uanset hvad. Han klør sig meget i ører, får af og til røde øjne, og nipper en del i pelsen på benene...

• #10   25. sep Er der tjekket for Giardia?

• #11   25. sep Det lyder som stressmave. Det ses ret ofte ved hunde, der kører nemt op, både til træning, på udstilling og til prøver, også selvom hundene rent fysisk ikke laver ret meget.
    Det svarer til at mennesker får toilettrang når vi er nervøse, angste eller lign, fx før en eksamen.

• #12   25. sep Nope, ikke for Giardia. Det bliver der i morgen når jeg indleverer afføringsprøverne.

• #13   25. sep Altså, mine hunde har samme afføringsmønster på Essentials - jeg ville bare skifte til et andet foder. Essentials er imo totalt opreklameret, og ud over det, kan man ikke gennemskue ingredienserne. Platinum er jo med ris, så kig fx på Arion. Det findes med både laks, kylling og lam i hvalpeudgaven.

• #14   25. sep Er der noget, der kan give splintermave på mine hunde, er det Essentials. Med det, du beskriver, ville jeg skifte foder pronto.

Men derudover, er det altså ikke unormalt at deres mave bliver lidt mere løs, efter træning. Ihvertfald hvis de har en hvilepuls over 50 smiley

• #15   25. sep Altså, Martine, jeg har da lige skiftet til kylling og ris, det må tælle som pronto i min verden smiley
    Han kommer ikke tilbage på noget tørfoder før jeg har fået svar fra afføringsprøver og hvis relevant og nødvendigt blodprøve. Så tænker faktisk at det ville give go' mening at køre et andet tørfoder ind, nærmest uanset hvad prøverne svarer.
    Først og fremmest skal jeg bare lige ha' sat en prop i det nuværende hul, så at sige smiley

• #16   25. sep Altså, Martine, jeg har da lige skiftet til kylling og ris, det må tælle som pronto i min verden smiley

Undskyld, der var jeg lige for hurtig smiley

• #17   25. sep Ah no worries, Martine smiley Jeg er mega glad for at i gider dele ud af jeres erfaringer!

• #18   25. sep Hvis det var foderet, ville han også have dårlig mave derhjemme.
    Hvis han klør sig, napper sig selv, får røde øjne mv, er der noget han ikke kan tåle. Da skal du have gang i en udredning for intolerance eller allergi. Det er en helt anden proces.
    God bedring til hundebassen.

• #19   25. sep Aaa .. mindre kan vel gøre det smiley

Istedet for at køre de helt store kanoner i stilling, ville jeg forsøge med et foderskift og se, om det ikke i første omgang kan gøre tricket.

Min egen kører på skincare om sommeren, fordi der er "et eller andet" der tricker ham - pollen formentlig - og han derfor skal ha lidt ekstra hjælp i sommermånederne.
    Jeg behøver da ikke at vide eksakt hvad det er, så jeg har ikke fået ham udredt.
    Mindre kan altså ind imellem gøre det smiley

• #20   25. sep Nu forsøger vi lige med afførings- og evt. blodprøver. Et sted skal vi jo starte smiley

Jeg kan bringe et lille lorte-opdatering, om at han har lavet en meget lille men helt fast og spændig lort nu her kl. 21.45, hvilket er sært, for det er "kun" 3 timer efter skånekost og canikur smiley
    Jeg er da glad for at det ikke er tyndt, men uforstående overfor det smiley

• #21   26. sep Jeg ville helt ærligt ikke gide betale dyrlæge for det der, men sådan er vi tydeligvis forskellige smiley jeg ville skifte foder, mit valg ville nok være RC, så ville jeg vente nogle uger og se smiley
    Har hunden tendens til stress mave vil ekstra fiber de dage der er udsigt til stressende ting måske hjælpe lidt;)

• #22   26. sep Dorit fik allergisymptomer, da hun var ung. Jeg skiftede rundt imellem lidt forskellige foder, og kunne en dag konstatere at det er okse hun ikke tåler. Hun slap for en lang og træls udredning hos dyrlægen. Jeg er ikke sikker på at nogen af os havde syntes det var federe at have smidt 20.000 kr ved dyrlægen for at få samme resultat.

jeg forstår slet ikke hvorfor det er anbefalingen at få hunden udredt, hvis et foderskift kan gøre det. Og slet ikke hvis det hele bare bunder i det specifikke foder, hvilket jo bestemt er en mulighed. Fortsætter problemerne efter foderskift, kan man gå til udredning. Men at gøre det nu, er i min verden totalt overkill.

• #23   26. sep Hmm.. nu er der flere af jer som nævner fibre? Er der noget som er anbefalelsesværdigt?

Jeg læser og forstår præcis hvad i siger Anne og Bodil, jeg skal bare ha' udelukket at det ikke er en parasit, for at være helt sikker. Én ting er Otis selvfølgelig skal i behandling så, men jeg skal dælme heller ikke rende rundt med risiko for at smitte flere hunde end højst nødvendigt smiley

Forresten, fin en ganske fin prut her til morgen igen, men en stadig lidt træt hund.. smiley

• #25   26. sep Vores MAS får også stress mave. Det er meget tydeligt. F.eks under en legeaftale eller efter træning med mange løbeøvelser, etc.

Probiotika fra svenska djurapotek hjælper her, jeg giver det på dage med træning eller legeaftale eller lign..

• #26   26. sep Hns skånekost er ris. Prøv evt at skifte til et foder indeholden ris. Vi har fodrer med Essential i mange år, og syntes egentlig at hundene fungerede ok. Vores ene airedale fungerer ikke ret godt på Essential, da det er kornfrit. Vi startede med at blande deres Balance i, og det gave et helt andet resultat. Jeg gider ikke bla de, så vi fandt et foder med ris, og det er en helt andet fin og fast afføring de har nu.
    Kunne det være noget så simpelt?

• #27   26. sep Jeg har haft flere hunde der har lidt blød afføring når de er til træning. Det er ikke noget jeg gør noget ved. Jeg vendte det engang med min dyrlæge, der sagtens kendte til det og kaldte det 'stress-mave' smiley

• #28   26. sep Louise, det kunne sagtens være så simpelt smiley Som Anne også skriver, så er der jo ris og kylling i det foder han fik fra opdrætter, så det er i hvert fald det første som skal prøves når han trappes af skånekost om nogle dage smiley

• #29   26. sep Og hvor er jeg glad for alle jer som skriver omkring stress-mave er en virkelig ting smiley For jeg tror at selvom vi får styr på maven, så bliver der nok ved med at være blød mave efter dage hvor der sker mere.
    Jeg har købt fibre som anbefalet, for skæbnen ville at det stod på display ved dyrlægen da jeg var ude med prøverne i morges, så kunne lige så godt nuppe en med. Det kan vidst ikke skade smiley

• #30   26. sep Nu er afføringen så stadig fast i hvert fald de første 4/5 dele, men sidste del er gul og blød og med ufordøjet ris i.
    Jeg er med på at gul afføring betyder at passagetiden i tarmen er kortere tid end normalt, men de to foregående afføringer har ikke været gule, men helt almindelige.

Nøj jeg glæder mig godt nok til svar fra dyrlægen, for jeg kan godt nok ikke lige gennemskue hvad det kan skyldes smiley

• #32   26. sep Jo, de blev afleveret i morges, netop for at teste for parasitter som giardia.
    Jeg er (også) vildt bange for at de skulle være giardia, for jeg synes det virker som et uoverskueligt behandlingsforløb.
    Jeg kan jo reelt ikke gøre andet end at passe så meget på hans mave som muligt indtil jeg har svar smiley

• #34   26. sep Jeg blev lovet omkring onsdag, så det håber jeg på. De kunne teste for giardia selv i klinikken, men har sendt den til Tyskland for at køre en hel undersøgelse (sagde de).

Hippie, bøvlede i meget med giardia?

• #36   26. sep Har du din egen tråd om forløbet, Hippie, for så vil jeg spørge ind til detaljerne dér, alternativt kan jeg sende PB eller spørge her i tråden? smiley

• #38   26. sep Der er flere herinde bl.a. mig, der har haft hunde med Giardia, så hvis du søger på ordet, så vil du helt sikkert finde flere tråde med det. Nogen er kommet forholdsvis nemt over det, andre har bøvlet en hel del med det. Jeg tror en del kommer an på, hvor hurtigt man opdager det, og hvor effektivt, man sætter ind med rengøring. Medicinsk behandling er selvfølgelig også nødvendigt.

Det meget varierende afføring ses ofte ved giardia, så godt at du har valgt at teste for det. Jeg håber for dig, at det ikke er giardia, men er det det, så kommer man ud på den anden side. Det kan så godt tage noget tid, før hunden er stabil i maven igen.

• #39   26. sep Jeg har søgt i forum og fundet svar på en del omkring giardia smiley
    Det jeg føler jeg mangler svar på er, om vekslende afføring betyder almindelig afføring i 95% af alle afføringer, og blødere afføring de sidste, eller om det veksler mellem dårlig og mere dårlig? - hvis det spørgsmål giver mening smiley

Jeg er ikke SÅ bekymret for rengøringen, for jeg selv lider af støvmideallergi, så huset er ret minimalistisk indrettet og designet til at være nemt at gøre rent.
    Det jeg tilgengæld er virkelig nervøs for er varige skader på hans tarm, skulle det vise sig at være giardia.

• #40   26. sep Hos min Ouna skiftede det mellem almindelig afføring og blød afføring og nogen gange meget blød afføring. Blød afføring var oftere end 5 %.

Hvis du ikke har så mange tæpper og let at holde rent, så er det jo en stor fordel. Jeg gjorde meget ud af at gøre rent efter hende udendørs, dvs. al lort fjernet øjeblikkelig og så kogende vand på området. Og var det meget tyndt og dermed svært at fjerne totalt, så røg øverste jordlag i skraldeposen. Det betød så også, at hun ikke kom uden for haven før hun var færdigbehandlet.

• #41   26. sep Tak, Lene.
    Ja udenfor skal det nok blive lidt bøvlet hvis det er det smiley
    Heldigvis har han ikke tynd-tynd mave. Det har ikke været løsere end sprøjtepose-konsistens den ene gang i går, men jeg vil hellere teste ham en gang for meget end en gang for lidt.

• #42   26. sep "Det jeg tilgengæld er virkelig nervøs for er varige skader på hans tarm, skulle det vise sig at være giardia."

Det kan jeg godt forstå. Det er 3½ år siden for Ouna, som kun var 4 mdr. da hun var syg. Hun har stadig en sart mave. Muligvis fordi jeg pressede på for meget og for længe med at prøve at vænne hende til forskellige ting, muligvis ville hun altid have haft en sart mave, det kan jeg ikke vide.
    Hun fungerer dog fint på RC gastro intestinal eller hydroallergenic. Men jeg kan ikke give hende så meget andet, spændende guffer og gnaveting er no go for hende. Heldigvis er hun voldsomt madglad og har ingen problemer med at spise det samme dag ud og dag ind.

• #43   26. sep Træls at hun skulle det igennem, Lene. Heldigt at hun trives på det hun kan tåle smiley

• #44   26. sep Sprøjteposekonsistens er nu også ret besværlig at få fjernet totalt fra en græsplæne. smiley

Det var bøvl, det var vinter og en forholdsvis ung hvalp, der havde afføring ofte, også om natten. Men det var indsatsen værd, for jeg slap ud af det i første hug, og jeg har ikke oplevet gensmitte.

• #45   26. sep Så kan det være jeg skal ud i at grave en hel del tørv op af den plæne her til efteråret smiley

Det hjælper alligevel at høre at det kan lade sig gøre at komme ud af smiley Jeg er virkelig typen som hænger fast i skrækscenarierne, hvis jeg giver mig selv lov smiley

Lige nu har han heldigvis ikke ofte afføring, måske 2-3 gange om dagen, men han får jo også mad 3 gange, så det synes jeg ikke er helt galt - og ingen om natten (endnu)..

• #46   27. sep Det er en stor fordel, at han ikke skal ud om natten. Han er også lige de par måneder ældre end Ouna var, og det kan gøre en forskel. Ouna var ikke egentlig påvirket af giardiaen bortset fra tidspunkter med dårlig mave. Til gengæld blev hun syg af behandlingen.

Nu skal vi jo heller ikke male fanden på væggen. Det er da stadig stor mulighed for at det ikke er giardia, og selv om det er, så kommer man igennem. En del har vel en periode på nogle uger inden maven er helt velfungerende bagefter, men de fleste har mig bekendt ikke blivende problemer efterfølgende.

• #47   29. sep Jeg venter stadig på svar fra prøverne, så jeg ringede til dyrlægen i dag for at følge op.

Samtalen blev lidt hektisk, men jeg fik at vide at ikke alle prøvesvar var kommet endnu, og dem havde de brug for, for at kunne give den samlede konklusion... de ville ikke give svar før.

Det giver jo umiddelbart god mening!

Alligevel sidder jeg nu tilbage og kunne virkelig godt tænke mig at vide, hvis han nu har giardia.

Er dyrlægen forpligtigt til at videregive denne information asap, eller er det helt okay at vente til at kunne danne et samlet billede når alle prøvesvar er kommet ind?

Jeg holder jo Otis hjemme for at undgå han smitter andre, men han har ikke haft diarre eller blød mave siden søndag.

Ej, jeg ved godt at jeg skulle ha' spurgt ind til det, men som sagt så blev det lidt hektisk og nu sidder jeg med en følelse af, at være endnu mere uafklaret end før smiley

• #48   30. sep Yay! Så fik jeg endeligt svar på dyrlægen smiley
    Ingen parasitter, bakterier eller virus... en del æg fra spolorm, dog - så nu er det ormekur, men det virker overkommeligt især i forhold til hvis det skulle ha været giardia.

Er det kendt at orm kan give lidt bøvl med maven?

Hans tarmflora var også helt normalt, men uanset hvad, så skifter jeg foder til et baseret på ris, når jeg trapper ud af skånekosten, efter han har fået ormekuren smiley

• #49   30. sep God nyhed. Tillykke med det.

• #50   30. sep Det var dog en dejlig opdatering.
    Ja, orm kan godt give tynd mave

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 342
    #51   6. okt Hvordan går det med Otis? smiley

• #52   6. okt 1. ormekur er i ham smiley
    Maven er indtil videre fin (også under/efter træning), og vi er stille og rolig ved at trappe ud af skånekost.
    Jeg bruger 7 dage på det, måske det er overkill, men da vi samtidig laver et foderskift, vil jeg hellere bruge lidt tid på at være helt sikker på at det bliver gjort korrekt.

Kommentér på:
Blød mave ved træning / motion

x