{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

Ressource forsvar {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en rigtig øv situation. Luna er begyndt at vogte godbidder og farer i hovedet på Aslan. Det er begyndt her den sidste uge, hvor jeg også har haft mistanke om begyndende løbetid. Den er dog ikke kommet endnu. Hun er 7 måneder.
Hun begyndte tidligere på ugen at brumme, når enten Aslan eller katten gik forbi. Skal lige siges, de får ingenting når de er alene og alt er altid blevet fjernet.
Igår får de en hønsefod i hver af deres kurve, hvor jeg sidder imellem, da Aslan gerne rykker sin kurv hen til mig, når jeg sidder i sofaen. Igår gik det så rigtig galt. Luna gnaver i sit ben og alt er fredeligt, pludselig mener hun at hun skal have Aslans. Jeg giver et "nej" til at hun skal komme tættere på og tager hende væk, men hun er hurtigt, så hun når hen til ham i andet forsøg og så farer de lige i flæsket på hinanden. Det var ikke venlig knurren og det var jeg dræber dig. Jeg skiller dem ad og den ene får fat i min arm, der går ikke hul, men det gør da ondt. Jeg fjerner benene med det samme og siger nej. Kan jeg gøre andet for dem? Ønsker jo ikke at de ender hvor de bider hul på hinanden. Jeg har bur i stuen og tænker fremover at den ene skal derind, når de får ben og de bliver fjernet, når interessen er væk, hvis det ikke er væk med det samme.

Undskyld, hvis det er lidt rodet, men det er en vildt frusterende situation og jeg tænker måske ikke helt klart smiley

Kommentarer på:  Ressource forsvar
  • #1   4. dec 2022 Jeg ville skille dem ad enten ved at de får deres mad/tyggeting i bur eller ved at bruge gitter.
    Trods mine ikke har ressourceforsvar er spisetider her i huset en indarbejdet rutine for hundene , som de har lært fra hvalp af, og den ændrer sig ikke, netop fordi der skal så lidt til at deres indbyrdes forhold forandrer sig. Jeg ønsker ikke at ressourceforsvar skal være en faktor hos os smiley

• #2   4. dec 2022 De får også altid mad hver for sig. Samt tyggeben for sig. Dog har jeg aldrig brugt bur, da der ingen problemer har været og jeg altid har haft opsyn med dem. Har dog planer om bur i fremtiden, når de skal have tyggeben, det har bare aldrig været nødvendigt, så nok derfor jeg ikke har taget flere forholdsregler end hvad jeg har gjort. Har så heller aldrig haft to hunde samtidig før smiley

• #3   4. dec 2022 Du har sikkert ret i, at det handler om ressourceforsvar, men jeg ville, når ændringen i Lunas adfærd er kommet fra den ene dag til den anden, måske også tænke i smerter og få hende tjekket igennem.

Man skal ikke undervurdere smerters påvirkning på en hunds adfærd, de kan ændre sig rigtig meget. smiley

Hvis ressourceforsvar ville jeg også konsekvent skille dem ad, når der er det mindre, de kan komme op at toppes over, hvad enten det er mad, godbidder og legetøj.

• #4   4. dec 2022 Skrigehunde - Ja god idé. Kontakter dyrlægen imorgen. Hun har i forvejen vil jeg kalde det lidt adfærdsproblemer, men det har aldrig været noget med mad. Hun er også gået fra sin mad, derfor jeg mistænker løbetid, men pt er hun en kælling.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 294
    #5   4. dec 2022 I den situation du beskriver, ville jeg have smidt Luna i buret med sit ben. Jeg havde ikke fjernet benene, dermed straffer du Aslan, der efter din beskrivelse ikke har gjort noget (ikke for at dunke dig i hovedet, men til næste gang).

Både løbetid og smerter kan give væsentlige ændringer i adfærd, men som du beskriver Luna , så skal du måske indstille dig på, at hun er anderledes end Aslan og de ikke kan spise/lege sammen frit. Hendes adfærd er ikke hvad jeg ville forvente af en papillon hvalp på 7 måneder, det ville være mere naturligt for f.eks. en terrier hvalp.

• #6   4. dec 2022 CM - God pointe, jeg tænkte kun på at stoppe slagsmålet.

Hun er desværre meget anderledes end Aslan og desværre meget på dårlige områder. Hun er ikke den hvalp jeg forventede sindsmæssigt. Træningsmæssigt er hun dog.

• #7   4. dec 2022 Da jeg fik hende var hun ekstremt usikker på andre hunde og mange dagligdags ting som fx cykler. Det har vi fået trænet væk. Hun er dog begyndt at gø af andre store hunde igen

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#8   4. dec 2022 Måske hun er "faldet uheldigt ud" Men det kan også være, at kropsjustering er løsningen på flere af hendes adfærds issue, det håber jeg for så kan det løses nemt og give harmoni imellem Aslan og hende.

I mit første kuld, havde jeg en hvalp, der udviklede sig til at være meget usikker, jeg kunne ikke forstå hvorfor han var så meget anderledes end resten af sin søskende (6 hvalpe) det viste sig, at han var låst i nakken på sådan en måde, at han havde hovedpine/smerter konstant, da han blev rettet, ændrede han også sind smiley

Jeg ville ikke selv kunne leve med at der ikke var harmoni i min flok, uanset hvor gode de var som træningsmakkere, så jeg håber virkelig for Luna og dig, at det kan fixes smiley

• #9   4. dec 2022 Jeg har desværre haft kontakt med flere efterfølgende senest igår, som har fortalt at faren havde et dårligt sind smiley Mødte ham desværre ikke selv.

Jeg prøver at ringe til Aslans massør, hun har klaret låsninger i hans nakke og ryg flere gange, når han er løbet uheldigt til agility.

Hun var den mindste i sit kuld, så havde en formodning i starten om at hun var blevet trygnet og derfor usikker.

Der er ingenting mellem dem ellers, de leger super fint sammen, giver hinanden bamser så de kan trække i hver deres ende og sover også tæt. Det er kun mad

• #10   4. dec 2022 Det er ret normalt med ustabil adfærd omkring første løbetid. Der sker virkelig meget inde i hovedet på dem i den alder.
    Endelig forebyg alle konflikter, for det bliver så nemt til en ond spiral.

• #11   4. dec 2022 Tak Malene! Det giver lidt ro! Hun er endnu ikke kommet i løbetid, men alle jeg har snakket med med tæver, synes det lyder som en begyndende løbetid. Har aldrig haft en tæve før, så det er svært at vide hvad man kan forvente.
    Normalt er hun altid på til træning pt gider hun ikke rigtig og alt er nærmest glemt. Hvis jeg er heldig så spiser hun 20g om dagen - hun skal have 120 g, så hun har også tabt sig en del den sidste uges tid smiley Og nu kommer det her med Aslan. Må indrømme at det føles som om der hele tiden dukker et nyt problem op og det er også nu hun er begyndt at gø af store hunde under træning, hvilket hun aldrig har gjort.

Jeg har nærmest kigget hende dagligt dernede, for at se om der er start på løbetid, men ingenting.

• #12   4. dec 2022 Min egen unghund på 7,5 mdr har også været ustabil de sidste par uger, og i dag startede hun så løbetid.
    Hun har et meget følsomt gemyt, og det forværres x flere nu med løbetiden.
    Mon ikke din tæve starter løbetid snart.
    Hvad er planen ift at eje både han og tæve, når der er løbetid?

• #13   4. dec 2022 Jeg har ikke noget at tilføje, men vil bare lige sige, at jeg har voldsomt ondt af dig, Julia. Det må være SÅ rædsomt, når ens to hunde kommer seriøst op at toppes.

Nu er overskriften ressourceforsvar, men egentlig forsvarer Luna jo ikke sit ben - hun forsøger at stjæle Aslans smiley

• #14   4. dec 2022 #13 helt rigtigt, det er for mig der problemet ligger, at en unghund forsøger at stjæle et ben fra en voksen hund undrer mig rigtig meget.

• #15   4. dec 2022 Hvad tænker du Malene? smiley
    Aslan er kastreret og planen er at de skal skiftes til at være i bur, når jeg ikke er hjemme smiley

• #16   4. dec 2022 Isabelle, Ja det er ikke sjovt. De enes heldigvis rigtig godt ellers. Men jeg blev godt nok forskrækket igår.

Ja, det er egentlig rigtigt.

• #17   4. dec 2022 Er det nogen som kender en god kranio sakral behandler på enten Lolland/Falster eller Sjælland? For så vil jeg prøve at give hende sådan en behandling.

• #18   4. dec 2022 Bodil - Det er måske ikke normalt? Jeg har som sagt aldrig haft to hunde før. Tænker at de er ved at finde rangorden, nu når hun er ved at være kønsmoden?

• #19   4. dec 2022 Nej det er godt nok ikke normalt, jeg har 7 hunde, der er ingen som kunne drømme om at tage noget som helst fra en af de andre, det er normalt sådan at tæven lærer sine hvalpe det før de flytter, kommer de for tæt på en af de andre som fx ligger med et ben, så stivner den med benet og straks bakker den som kom for tæt, af og til må der markeres lidt kraftigere hvis der er tale om en ung hund eller hvalp, men jeg har aldrig oplevet at hundene kommer op at slås, den som kom for tæt på overgiver sig normalt straks og bakker.

• #20   4. dec 2022 Årh på den måde. Aslan er godheden selv, så han brummer højest, hvis noget er for meget for ham. Han plejer at trække sig fra situationer, han ikke bryder sig om. Så jeg ved hun har presset ham hårdt igår. Selvom at jeg stoppede det indenfor Max 10 sek.

• #21   4. dec 2022 Jeg ville ikke have stoppet det hvis det er den voksne som siger fra, det skal han, hvis hvalpen lægger sig og den voksne står over den og knurrer er det helt ok, det er sådan hvalpen lærer det. Hvis hvalpen giver igen og de reelt slåsser, så er det noget andet, men det kan du ikke nå at se på 10 sekunder

• #22   4. dec 2022 Tænker bare det er unødvendigt at de skal blive så uvenner? smiley

• #23   4. dec 2022 Jeg er meget enig, Bodil.

Det har været fascinerende at opleve mine hundemødre lære deres hvalpe dette grundlæggende om, at man ikke stjæler fra hinanden:
    Hundemor har et ben - og lægger det fra sig gerne tæt på en hvalp eller tre. Vover de at nærme sig benet, får de en SERIØS skideballe.

• #24   4. dec 2022 Det giver mening det i skriver, men når det ikke er hendes mor som lærer hende det nu og hun er så gammel som hun, så skal jeg vel ikke lade det spille sig ud?

• #25   4. dec 2022 Du skulle se Kenia give Vilma en skideballe, Julia. Det ser voldsomt ud - og lyder voldsomt, men der sker ikke andet end, at Vilma finder ud af, at hun IKKE skal så meget som overveje at æde Kenias mad - selv om "den gamle" ikke selv gider.

• #26   4. dec 2022 Isabelle, hmm ja måske er det egentlig det, som var ved at ske igår. Ingen af dem kom til skade og ingen pev. Der var bare en masse knurrerende og meget tæt kontakt.

• #27   4. dec 2022 Det er ikke kun mor som opdrager hvalpene, hvis de allerede flytter hjemmefra når de er 8 uger er de ofte slet ikke færdige med den del, her opdrages der på hvalpe og unghunde konstant, men selve det at give sig og trække sig, det bør hvalpene have lært hjemmefra.
    Måske skal der nogle gevaldige brøl til, men det er altså normalt kun larm, jeg har aldrig oplevet hunde som bed hinanden, det vil i min verden være unormalt og det var det jeg troede du havde oplevet.
    Hvis det bare var larm, betyder det intet og skal ikke stoppes

• #28   4. dec 2022 Hun flyttede hjemmefra som 8 uger. Har efterfølgende også lært og læst at det faktisk gavner hvalpen mere at vente et par uger smiley

Det lød rigtig voldsomt og snappede/bed efter hinanden. Måske var det bare markeringer, jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det. Der var ingen som bed hul på hinanden eller mig, men tror det var Aslan som fik markeret på mig. Nåede ikke helt at se, hvad der skete i slåskampen for jeg skyndte mig bare at stoppe det.
    Jeg synes bare at det så og lød meget voldsomt ud

• #29   4. dec 2022 Kenia ligner én, der bider i Vilma - gabet omkring struben på hende, hvis den "lille" er fræk - og Kenia knurrer og ter sig. Hvis jeg ikke vidste bedre - og ikke stolede fuldt og helt på begge hundene, kunne jeg godt finde på at blive lidt forskrækket - for jeg har ikke oplevet mine voksne hunde skulle opdrage SÅ meget på en hvalp/unghund. Men sådan er det så med lige DENNE vilde unge smiley

• #30   4. dec 2022 Hmmm. Det lyder lidt anderledes end det, jeg kender til. Her i huset snapper Vilma IKKE ud efter Kenia - altså bortset fra, når de leger.

• #31   4. dec 2022 Jeg sidder lige og prøver at se om der nogle YouTube videoer og ser om jeg se hvordan en voksen hund korrigere en hvalp.

Aslan havde også åben mund, men jeg lod det jo ikke spille ud særlig længe som sagt Max 10
    Sekunder, men jeg synes det lignede at Luna OGSÅ prøvede at få fat i Aslan med munden

• #32   4. dec 2022 En papillon opdrætter har anbefalet mig en karnio sakral som hun selv bruger til sine hvalpe, så håber jeg kan få en tid til Luna i næste uge smiley

• #33   4. dec 2022 Det er ikke normalt at unghunden bider/snapper efter den ældre, men jeg vil nu vove at påstå at det har du ikke kunnet bedømme på 10 sekunder;) så mit råd, slå koldt vand i blodet smiley
    Samtidig vil jeg gerne understrege, hvor vigtigt det er, at man hvis man har hvalpe, lader tæven opdrage dem og ikke stopper hende, det er altså en vigtig læring.

• #34   4. dec 2022 Tak Bodil. Jeg prøver at slå koldt vand i blodet. Jeg har aldrig haft flere hunde sammen, så det er helt nyt for mig med denne type adfærd. Hvordan de kommunikere i hverdagen, det er jo meget anderledes fra, når man møder en på tur eller er på besøg smiley

• #35   4. dec 2022 Når mine unghunde "skændes" lyder det vanvittigt voldsomt, så voldsomt at udenforstående ofte har spurgt, om de er ved at slå hinanden ihjel, men der er aldrig efterladt så meget som et tandmærke hos modparten.

Til gengæld opdager man knapt at de voksne tæver opdrager på hvalpene, det er uhyre sjældent, at der bliver knurret af en uartig hvalp, mimikken er nok til at fortælle, hvad der menes. Bianchi og Tilla har aldrig brugt lyd overfor hverken små hvalpe eller teenagere.

Anderledes da jeg havde gravhunde, mine voksne tæver, var altid adskilt, når de fik noget spiseligt og op til løbetider var de adskilt, når de var alene også, ellers blev der slagsmål.

Der er stor forskel de forskellige racer imellem, men en papillon er jo en blid race, så selv om der er løbetid under opsejling, ville jeg få hende tjekket for smerter.
    Mine får lækkerier sammen, de ligger side om side og spiser dem og bytter indbyrdes uden problemer, de få gange der gennem årene har været problemer, har den, der har lavet udfald altid vist sig at have ondt et sted.

Bianchi opdrager børnebørn, et blik og tilbagelagte ører er rigeligt til at de holder afstand, jeg har aldrig oplevet en whippettæve stå over en hvalp og brøle af den, det er slet ikke nødvendigt, hvor det i andre racer er normalt

profilbillede
  • #36   4. dec 2022 Kirsten, tak for din fine forklaring!

Aslan burde ikke have ondt, han har nemlig lige været til massør, da han var låst.
    Så det kan sagtens være Luna har ondt et sted. Hun har jo rigtig meget krudt i rumpen, så hun kan jo sagtens have lavet et dumt vrid.

Det at have en tæve og to hunde er så nyt og føler mig som total første gangs hundeejer for tiden, så er virkelig taknemlig for at i vil give jer tid til at svare mig smiley

• #37   4. dec 2022 Jeg er på min 2. tæve, som vokser op med ældre tæve. Og i begge tilfælde har jeg haft brug for, meget tydeligt og upædagogisk, at fortælle den unge, hvad der er acceptabel og uacceptabel opførsel.

En hund kan sagtens have ondt og være hormonpåvirket, men der er simpelthen også bare helt almindelige “prøven grænser af”, hvor man som menneske skal være MEGET tydelig i, hvilken hund der overskrider grænser. Min den ældste kan godt være lidt en røv, så hun får også af og til besked på at pakke sammen og opføre sig ordentligt.

Var det min tæve, havde jeg sat situationer op, hvor jeg ved at det vil komme til konflikt, og så vise den unge hvordan man gør, og støtte den voksne i at være den, der har ret til fred. Jeg gider ikke leve i et hus, hvor mine hunde skal holdes adskilt. Vi skal have et fornuftigt hjemmeliv, og det betyder, at jeg hjælper den ældste hund med at sætte den unge på plads. Og hverken smerter eller hormoner er en undskyldning for at æde den anden hund, punktum!

Når mine i dag kommer op at toppes, kan jeg stoppe dem ved at hæve stemmen. Og de må gerne skændes, bare de er med på, at de skal stoppe når jeg beder dem om det. De skændes ikke når de er alene (jeg kan følge med i både lys og på kamera), og sådan SKAL det være. Hvis ikke de kan leve sammen, skal den ene bo et andet sted, og det vil jeg sådan set helst undgå. Og det betyder, at JEG er nødt til at fortælle dem reglerne, meget, meget tydeligt smiley

• #38   4. dec 2022 Jeg har også altid fortalt mine hunde ret tydeligt om reglerne - nu og da med STORE bogstaver a la "DET DER PIS ER SIMPELTHEN IKKE OK!!!" smiley

Kenia har indimellem været lige lovlig voldsom overfor Vilma, og det ER sket, at jeg har flyttet hende med et "SÅ skruer du lige ned for charmen!" eller noget i den retning smiley

Men jeg har altså aldrig været bange for, at nogle af mine hunde ønskede at skade hinanden - har været seriøst gale på hinanden.

• #39   4. dec 2022 Der er ingen problemer mellem dem normalt. De kan også sagtens være alene hjemme uden problemer. Der er faktisk kun den ene situation, hvor det er gået galt. Heldigvis smiley

Normalt er her ret fredeligt og kun brummen, hvis den lille bliver for vild i leg eller ikke forstår at han ikke gider mere, men aldrig markering som igår.

Nu tager jeg hende til en behandling og stopper selvfølgelig, hvis der skulle opstå negativ adfærd smiley

Måske har fået det til at lyde som om de ikke kan sammen, det er ikke tilfældet. De ligger ikke og putter, men ligger gerne ved siden af hinanden uden problemer. Jeg håber det var et enkelt stående tilfælde og hvis jeg skal have dem adskildt, når de får ben, så fint med mig smiley

• #40   4. dec 2022 Du skal jo bare være OBS på, at det der er et ben i dag, er en foderpille i morgen og en bamse i overmorgen.

Det er muligt at man er mere skrap når det er større hunde, hvor man ikke lige kan gribe én i hver hånd, men jeg synes det er et skråplan at lade hende have den adfærd. Små hunde får tit lov at te sig, fordi de ikke laver så store skader, men skal du fx have hende passet et sted med en stor hund, risikerer du at hendes adfærd koster hende store skader, hvis hun opfører sig så skidt, at en stor hund siger fra. Hunde skal lære at opføre sig ordentligt over for andre, både for andres og deres egen skyld.

• #41   4. dec 2022 Måske er man mere skrap, skal jeg ikke kunne sige. Har kun haft små hunde. Hun får bestemt heller ikke lov til at have denne adfærd. Og jeg fjerner hende også fysisk og siger nej.
    Jeg bekymre mig netop meget over, hvis det en dag skulle blive en stor hund. For hun bliver taberen. Jeg forstår nok ikke hvordan jeg skal gribe det an anderledes.

• #42   4. dec 2022 Og alligevel satser du på at de skal spise lækkerier adskilt resten af deres liv. Det er nok dér filmen knækker for mig. For det kræver netop at man er villig til at tage det næste skridt i adskillelsen - at det også gælder almindeligt foder, bamser og måske også dig.

Jeg har en helt anden tilgang til det, og gør som beskrevet ovenfor. At sige “nej” og skille dem ad når de spiser, løser ikke noget på den lange bane.

• #43   4. dec 2022 Jamen hvordan sætter du dem på plads?
    Det forstår jeg ikke. Tager du fat i hunden eller?

• #44   4. dec 2022 Ja, Julia - nu svarer jeg lige, hvad JEG ville gøre, tage fat og RÅBE "DET DER GØR DU BARE IKKE!!!". Men hvis der er et seriøst problem med/i Luna, hmmmmm, hjælper det ikke nødvendigvis smiley

• #45   4. dec 2022 Isabelle, årh ja. Det har jeg så ikke gjort. Jeg råbte godt nok, da jeg fjernede hende, men jeg havde ikke fat i hende.

• #46   4. dec 2022 Hvordan fjernede du hende uden at have fat i hende?

• #47   4. dec 2022 Når jeg tænker på fat, så forestiller jeg mig fx i nakkeskindet og hunden muligvis piver. Jeg løftede hende væk fra ham.

• #48   4. dec 2022 Julia, jeg har ikke lige noget at komme med der ikke er kommet i tråden tror jeg ikke. Det er ikke lige konflikter jeg har mest erfaring med. Men du skal bare lige huske at der er forskel på hunde, nogle er ekstremt følsomme, bl.a. hendes bror smiley
    Jeg skal ikke hæve stemmen ret meget, før der er en reaktion fra ham, og da slet ikke fysisk tage fat i ham. Hvorimod andre hunde jeg kender, ville jeg nok kunne stå og råbe lige ind i hovedet og de ville stadig bare tænke hold kæft en sjov leg det her.. (jeg har ikke prøvet, men det er mit indtryk).
    Så man skal helt sikkert huske lige at se på ens egen hund og hvor følsom den er, for ikke alle hunde har brug for en ret stor skideballe, før de har forstået at du mener det.

• #49   5. dec 2022 Det har du selvfølgelig helt ret i, Solvej smiley

• #50   5. dec 2022 Der er vist ingen der synes at Julia skal starte med det “hårdeste” indgreb - man skal prøve sig frem. Men hvis en hund er følsom, har den næppe en adfærd som Luna udviser smiley

Jeg har haft fat, sådan at hunden ikke var i tvivl, men ikke hårdt (altså ikke så hårdt at et menneske ville få et blåt mærke), og talt med MEGET store bogstaver. Og har straks efter belønnet den ældste for at forsikre hende om, at det ikke er hende der får skideballe, og også rost den lille for at afstå fra mere ballade.

• #51   5. dec 2022 Jeg må prøve mig frem. Derhjemme er hun hverken usikker eller følsom. Har på intet tidspunkt oplevet hende trykket. Det er kun udenfor hjemmet at usikkerheden kommer frem og kan se hun nemt bliver trykket, men det er ved store hunde.

Jeg har fået en tid til hende i eftermiddag hos en kranio sakral, som har arbejdet med papillon før, så håber det giver noget og så skal jeg til at være strenge ved hende i hjemmet.

• #52   5. dec 2022 Jeg er meget chokeret over hendes opførsel også derfor jeg skrev herinde.

Jeg testede igår ved at give dem deres hønsefod tilbage og der var ingenting, Aslan spiste sit og Luna lå lidt med sit. Da Aslan var færdig med sit, begyndte Luna først at spise sit. Hun knurrede ikke en eneste gang af ham, selvom han gik rundt, hvilket har været trigger for knurren tidligere på ugen.

Bare så vi er enige, det betyder ikke at jeg slapper af omkring dem, når de får ben, men det var rart med en lille succes efter hændelsen.

• #53   5. dec 2022 Det kan jo også have været en enlig svale, og at det er nok at du har reageret som du gjorde. Jeg ville bestemt fortsætte med at overvåge dem, når de får lækkerier, og så stoppe ethvert optræk til ballade.

Jeg undrer mig lige - er Luna i familie med Teemo?

• #54   5. dec 2022 Anne, det har jeg bestemt også tænkt mig smiley Jeg gider ikke sådan ballade og blev helt ked af at det skete, for ønsker ikke at det skal gå ud over Aslan. Samtidig at have en hund, som har flere udfordringer. Dog har vi arbejdet os ud af meget og mange komplimentere på hvor meget hun har rykket sig fra hun var lille.

Ja, Teemo og hende har samme far.

• #55   5. dec 2022 Er I blevet snydt, eller hvad er der sket? Jeg synes nok at huske at du roste særligt hanhunden i høje toner, og var lige tilbage og tjekke den gamle tråd - ikke bare roses hanhunden, men det er en gentagelse af et tidligere kuld. Men så skriver du i denne tråd, at hanhunden havde et dårligt sind....?

Det er dejligt at hun har rykket sig meget, og jeg håber at du kan hjælpe hende til at kompensere for de knap så heldige gener. Men hvor er det træls, at skulle stå med sådan noget - for jer alle 3 smiley

• #56   5. dec 2022 Anne - Jeg føler mig mega snydt! Hanhunden var simpelthen så fin og klarede sig godt, når han var ude. Men han har åbenbart været ustabil i sit sind af hvad jeg har fået at vide senere, da jeg synes noget virkede forkert med Luna. Faren kommer af ekstremt fine linier, som er kendt for at være meget rolige og omgængelige hunde.
    Opdrætter har selv søster som vidst nok er 3 år og hun er simpelthen så dejlig en hund! Broren er meget kendt indenfor papillon og bor i Tyskland og han er meget eftertragtet, da han klarer sig godt til blandet andet udstilling med også agility. Alle jeg spurgte sagde også at det var en virkelig god kombi og at han var en rigtig lækker hund, men jeg har tydeligvis spurgt de forkerte.
    Den anden opdrætter, som jeg havde i overvejelserne fra udlandet har mødt ham flere gange og synes han virkede som en stabil hund, så hun er meget overrasket over de udfordringer jeg har oplevet med Luna.

• #57   5. dec 2022 Om han havde et dårligt sind eller ej, ved jeg desværre ikke 100%, men en skrev at hun selv havde overvejet en hvalp efter ham, men hendes pap opdrætter havde sagt "hold dig væk" han laver reaktive hvalpe og han er det også selv. Men hun har vidst selv lavet et kuld på ham efterfølgende, så ved ikke hvad jeg skal tro på.

• #58   5. dec 2022 Jeg er i tvivl om de bare acceptere sådan en adfærd, for til ringtræning er der også andre pap og de er 100 gange værre end Luna. De snapper ud efter andre hunde og knurrer selv efter andre pap. Det har jeg aldrig oplevet før. Aslan elsker alle især papilloner og har på mange punkter været en drømme hund især mentalt.

• #59   5. dec 2022 Jeg forstår simpelthen ikke det her må jeg indrømme, hvornår er det blevet et problem at hunde knurrer efter andre hvis de kommer for tæt på når der spises? Det er da helt ok, det er først et problem hvis ikke hunden som bliver knurret af ikke reagerer rigtigt.
    Hunde er hunde, de må gerne fortælle at det her er mit hold dig væk, jeg blander mig kun hvis det bliver for voldsomt, hvis ikke der reageres rigtig eller hvis jeg ikke gider høre på det mere;)
    Lad nu da hundene være hunde!

• #60   5. dec 2022 Selvfølgelig må hundene sige "hold afstand, gå væk" ol til hinanden. Jeg overruler bare indimellem smiley Når det handler om mad, legetøj ol blander jeg mig ikke. Men når Kenia roligt knurrende siger til Vilma, at hun ikke må ligge i min seng ved siden af mig, for der må kun Kenia være, blander jeg mig smiley

• #61   5. dec 2022 Bodil, der hvor jeg reagerer, er der hvor den unge “angriber” den gamle. Dét gider jeg sgu ikke have i mit hjem!

• #62   5. dec 2022 Man skal altså passe på, det er IKKE unormalt for hunde at knurre af hinanden, det er IKKE unormalt at voksne hunde brøler efter unge lidt frække hunde, det skal i min verden ikke stoppes, du fjerner hundens evne til at aflæse hinanden, naturligvis må man gribe ind hvis en ung hund IKKE respekterer den ældre hund, men ellers bør man i min verden blande sig helt uden om, i alt fald hvis hundene skal kunne bo sammen, hunde på besøg er noget ganske andet, der blander jeg mig altid!

• #63   5. dec 2022 Bodil, har du læst startindlægget? En af os misforstår. Det er den UNGE der er efter den GAMLE. Synes du vitterligt at det bare er noget de selv skal finde ud af det? Og at den unge tæve skal have lov at opføre sig sådan over for en 12 år gammel hanhund?

• #64   5. dec 2022 # 62
    "naturligvis må man gribe ind hvis en ung hund IKKE respekterer den ældre hund"

Jeg tror sådan set, at alle er enige smiley

• #65   5. dec 2022 Luna har idag været hos en karnio sakral terapeut. Hun var skæv i bækkenet og havde noget med en ryghvirvel som var øm.

Hun mente heller ikke Lunas opførsel overfor Aslan var normal og gav mig ret i at det skal stoppes med det samme.

• #66   5. dec 2022 Er denne behandler dyrlæge? Jeg betvivler ikke, at det kan være rigtig god behandling, og jeg er heller ikke i tvivl om, at løbetid/hormoner kan ændre virkelig meget i tævens hoved, men jeg synes stadig, at det er så markant en adfærdsændring, at jeg ville runde dyrlægen.

• #67   5. dec 2022 Nej, hun er ikke dyrlæge smiley
    Vi skal helt sikkert stadig til dyrlæge om blive tjekket smiley

• #68   11. dec 2022 Hvordan går det nu med dem?

• #69   11. dec 2022 Salla, der har ikke været noget med dem siden smiley men jeg fjerner også tyggeben og sådan, når de mister interessen, så der ikke bliver problemer smiley

• #70   15. dec 2022 Igår kom Luna med sit ben op i sofaen, mens Aslan lå med sit på mit skød smiley Hun er også begyndt at give sit ben til katten smiley
    Selvom det går rigtig godt nu, er jeg stadig meget påpasselig smiley Men der var ingen knurren fra nogens side igår. Benene bliver fjernet, når de går fra det eller jeg ikke er hjemme smiley

profilbillede
  • #71   15. dec 2022 Hvor er det godt at høre, Julia smiley

• #72   15. dec 2022 Isabelle, det er så skønt! Men jeg er lidt skeptisk smiley

• #73   15. dec 2022 Det kan jeg godt forstå, du er - men alle fingre krydses for, at det bliver ved med at gå godt smiley

• #74   15. dec 2022 Isabelle, ja håber det går smiley Men hun er blevet meget roligere og mere harmonisk efter kranio sakral. Dyrlægen mente det var dominans og hun ville bestemme i hjemmet. Så har overvejet at skifte dyrlæge smiley

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#75   15. dec 2022 Hvis dyrlægen er god til sygdomsbehandling, så ville jeg beholde dyrlægen og acceptere at vedkommende ikke var så god til hundeadfærd.

Man kan ikke få alt i én fagperson.

• #76   15. dec 2022 Enig med CM. Hvis dyrlægen er god til sit fag, behandler dyrene ordentligt og er god til at informere ejerne, er det trods alt det vigtigste.
    Man skal bare acceptere, at det er et andet sted, man skal søge hjælp til evt. adfærdsproblemer. Det er trods alt heller ikke det, dyrlægen er uddannet til.

• #77   15. dec 2022 Jeg kan sagtens følge CM - og er nok også helt enig, men jeg forstår godt Julia samtidig. Jeg ville selv have det en smule stramt med en dyrlæge, der var 20-30 år bagud mht. adfærd.
    Man KAN jo også overse smerter, hvis man diagnosticerer en reaktion som et adfærdsproblem a la "dominans". Men men - det er nok et "temperamentsspørgsmål" smiley

• #78   15. dec 2022 Det er rigtigt. Har bare oplevet flere dårlige episoder hos den dyrlæge nu smiley

• #79   15. dec 2022 Julia, ja se det er noget andet så. Heldigvis er der da også flere dyrlæger, man kan vælge imellem.

• #80   15. dec 2022 # 77, Jeg mindes ikke, at jeg nogen sinde har spurgt mine dyrlæger mht. mine hundes adfærd, så jeg aner faktisk, om de er up-to-date eller ej, eller om deres holdninger på det punkt svarer til mine egne, så derfor tænker jeg nok ikke på det som væsentligt.

Kommentér på:
Ressource forsvar

Annonce