{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

Tips til sele-adfærdshjælp {{forumTopicSubject}}

Okay, jeg har en hund på 1 år. Har nu prøvet siden jeg fik ham hjem at vænne ham til selen siden hvalp. Vi har bare fulgt de vejledniger som stort set alle træner giver. Lad hunden selv komme hen, beløn, gør selen = mad/sjov. Osv.

Men uden held: han haaadder den. Det skal siges at det også tog lang tid at få ham til at accepterer halsbånd, vi brugte belønninger (mad og godbidder og ros), og at han stadig nu kan dukke lidt når han skal have den på. Men selen er det eneste han virkelig ikke bryder sig om. Traktorer, andre hunde, borrearbejde, fyverærkeri, skud, høje lyde, mærkelige mennesker, negleklip, tandrens, børstning, osv osv siger ham intet og han er super til at afreagerer. Men selen (ting der skal på ham) det er bare et no-go.

Men nu vil vi gerne løbe træne lidt mere seriøst (som planen var da jeg fik ham), han elsker det også, vi har små løbet med halsbånd - men vi skal til at bruge selen til det nu, da halsbånd er bare ikke holdbart - med de lette træk og tempoet. Igår tog vi selen på efter 15min lokning med godbidder. Hver gang han ser den, løber han væk, gemmer sig, og når han først har fået den på, så vil han slet ikke kendes ved mig, som i al lydighed er væk og han vil ikke komme tæt på.

Jeg har prøvet step-in seler også, men da halsbåndet også har været et problem, tænker jeg, at det er fordi han ikke kan lide ting skal på ham.

Jeg har prøvet alle former for godbidder, og brugte nogle måneder på at lære ham selv at træde ind i den.

Jeg overvejer at hver dag bare øve med godbidder som vi har gjordt før, give ham den på, og så give ham mad uden at vi går nogle steder og bare lade ham havde den på i nogle timer? Så må han surmule indenfor i nogle dage og ignorerer mig hvis det er det der skal til.

Er det bare håbløst, og skal jeg bare accepterer at selen og (på længere sigt) kløven ikke bliver til noget…..?

Kommentarer på:  Tips til sele-adfærdshjælp
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 366
    #1   2. feb Du kan prøve at træne Frivillig håndtering

Der er guides på YouTube eller hundetv

• #2   2. feb Jeg forstår ikke helt hvad det er for en træning du vil igang med som kræver sele??

• #3   2. feb Enig med Mathias ift frivilligheden. Jeg ville under alle omstændigheder øjeblikkeligt stoppe med at lokke smiley

Jeg har faktisk lavet øvelsen som en opgave med Luf, der også hadede selen som pesten, hvor jeg kom til, at han er helt ok med, at få den på.
    Jeg vil gerne prøve at finde beskrivelsen og videoen, hvis du er interesseret?

• #4   2. feb Det er også det vi har prøvet at træne. Feks ved at jeg lod ham komme til selen, klikke, belønne. Han trækker sig, og får lov. Han vælger selv at tage kontakt til selen igen, jeg sidder bare passiv og venter, klik, beløn. Efter han bekvæmt kan det, så holdte jeg selen oppe, han skal nu stikke snuden i åbningen. Klik beløn, han får lov at trække sig. Vi nåede helt frem til at han kunne stikke hele hovedet ind i selen, men kun hvis han får lov at trække sig/den ikke bliver puttet på. Det har vi brugt måneder på at nå frem. Men på trods af det, hver gang selen kommer frem (eller noget som ligner) så er han væk. Vi er slet ikke nået videre på trods af en rolig og ensartet fremgang, han er lige bange for den som han var da vi startet og hver træningsession føles som den første.

Få gange har jeg fået den på ham med massere af tid og ros og godbidder, men så har han også stået helt tilfrosset og nægtet at komme hen til mig så jeg kan få den af igen.

Vi har trænet frivillig håndtering med alt stortset, så han har intet imod at komme til dyrelægen og blive tjekket igennem, rørt på testikler, renset øret m.m - man må egentlig rører ham over det hele, og jeg må tjekke hans tænder uden problemer og nuldre poter og klippe klør. Så håndtering i sig selv har aldrig været et problem. Børste vil han stadig kun tolererer med mad, men fino - det har vi ikke trænet så meget.

• #5   2. feb Bodil: Canicross og generelt løbe træning. Kan det gøres i halsbånd, ja, det kan det nok godt. Men det ville være mere bekvæmt for ham i sele for at undgå de ryk der kan ske op/ned af bakke og når man bare løber med en glad, frisk og "frem frem frem" hund. Desuden var planen at han skal være tur-hund. En af grundene til jeg valgte racen, så vi kunne vandre forskellige steder hvert år (Kungsleden i år, Mont Blanc næste år, Caminoen, osv osv). Vi har lige været 3 dage i Svergie og vandre for at afprøve nyt udstyr i minus 8 grader og vi havde en fest, det var svært at få ham ind i bilen da vi skulle hjem. Han elsker at være med på telt tur (som vi gjorder hele sommeren). Men, det sker jo i halsbånd, jeg kunne dog godt tænke mig at han kunne gå i selen så han ikke skal gå "pænt" i 20km af gangen. Og måske enda få en kløv på så han kan bære noget af sin egen mad de gange vi kommer til at være afsted i nogle uger.

• #6   2. feb Karina: Har sendt dig en besked smiley

• #7   2. feb Ok, dvs det er vigtigt for dig at hunden har sele på, så ville jeg nok bare give den sele på før der sker noget hunden elsker, fx tur til stranden ellerhvad det nu er din hund elsker, på den måde kommer hunden til at forbinde selen med noget godt, at lokke og bruge oceaner af tid får bare hunden til at opfatte selen som et problem;)

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 355
    #8   2. feb Ved løb er det vigtigt, at det er den rigtig sele og jeg ved, at flere anbefaler en bestemt forhandler: https://www.qimmiq.dk/?fbclid=IwAR3KC397M_Sx6cFYrFBWJMjO4FMWnad3INrEDDi0rXeruH2kGe8PToV67hI

Bodil ved nogen løb, skal hunden hjælpe med at trække fører og det gør man ikke i et halsbånd.

• #9   2. feb CM: Lige præcis, men han skal lige kunne lide overhovedet at få selen på (den vi har nu har god plads til at få hovedet ind osv) inden vi bruger flere hundrede kroner på en rigtig løbe sele for bare aldrig at få den brugt fordi hunden ligger inde på badeværelset og siger "tag du den selv på" smiley

• #10   2. feb Helt ærligt, jeg bliver mere og mere overrasket over hvad folk gør til et problem;) hvis du ønsker din hund skal have sele på, så giv den da selen på! Det er vel ikke sværere en det? Hvis selen passer, ikke klemmer eller er ubehagelig og du sørger for at der altid sker noget sjovt når hunden har sele på, så vender den sig til sele i løbet af kort tid. Jo mere ynk og lokning du bruger, jo mere vil du bekræfte din hund i at det her er sku farligt;)

• #11   2. feb Du har vel egentlig lært ham at det er ok at sige nej tak, er det ikke det frivillig håndtering går ud på?
    Min hund ville aldrig komme i mål med tingene på den måde, hun ville blive usikker og sige nej tak.
    Nogle gange hvis der er noget hunden skal kunne så bliver man nødt til bare at gøre det og sige her bestemmer jeg.
    Efter min erfaring bliver det vi gør til et projekt bare endnu mere kompliceret.
    Men det er selvfølgelig bare min oplevelse.

• #12   2. feb Frivillig håndtering går nettop ud på at hunden kan sige nej tak. Og ja, jeg er dybest set enig med: "nogle gange hvis der er noget hunden skal kunne så bliver man nødt til bare at gøre det og sige her bestemmer jeg". Men, og det er et stort men, kommer an på situationen. Heldigvis, pga frivillig håndtering og positiv træning har jeg aldrig skulle sige "her bestemmer jeg" om det så er negleklip eller generel lydighed. Jeg synes det er sjovere at lave en leg ud af tingene og havde en hund som faktisk gider deltage.

Og han har altid kun fået selen på når vi skulle noget sjovt: møde andre hunde, træning, skov og strand. Alle ting som han elsker. Men når selen er på så vil han under ingen omstændigheder komme tæt på mig, og så går jeg rundt og ligner en der mishandler min hund. Jeg var dog ordentlig træt af situationen, så Igår lukkede jeg alle døre så han ikke kunne gemme sig, tog selen på og så hoppede vi ud og løbe. Han elskede at løbe, men hvis vi skulle forbi nogen nægtede han at komme ind på plads som han plejer, eller overhovedet at tage kontakt til mig. Han trækker decideret væk fra mig. Hele turen 2 timer cirka var ham der nægtede at tage kontakt (ved at sky væk, dukke sig, ikke tage imod godbidder, krybe hvis jeg bad ham om at sitte osv - og han plejer altid at være en glad springkanin som bare med logrende hale lytter).

Og jo, Bodil…Det er svære end det. Du har ikke set hvordan han reagerer. Jeg lider selv af angst, og hvis jeg skulle konstant tvinges ud i situationer jeg ikke ville, ville det stress jo næppe bare gå væk fordi jeg konstant er tvunget ud i situationen. At hunden så tydeligt siger nej tak, skal i min optik respekterers. Og siden det er vores eneste "problem", så synes jeg det er ok at arbejde på hundens primisser omkring det. Han kan, som sagt, alt andet håndtering, nok fordi jeg har lært min hund at jeg ikke presser hans grænser. Det er svære end det, fordi jeg orker ikke ødelægge vores samarbejde og forhold hvis jeg hver dag skal kæmpe med at få selen på og afsted. Han kunne jo sige: jeg stoler ikke på dig mere. Og det ville jo være virkelig hårdt at skulle genopbygge tillid.

• #13   2. feb Jeg er enig med Bodil - drop alt det med "nej tak", lokning og tonsvis af godbidder, for det bekræfter hunden i, at det er utrygt (ellers er der jo ingen grund til at kunne sige nej tak).

Jeg ville købe en sele, som er uden for mange spænder og ringe, og som er relativt let. Anione har en H-sele til lige over 100 kr. Så ville jeg lægge den på hunden, og først tage den af om en uge. Du kan sætte snoren i halsbådet de første dage, når I går tur, men selen bliver på.

Når vovse har vænnet sig til den, kan den tages af i kort tid, og så på igen og ud af døren til noget sjovt.

På præcis samme måde lærer mange hunde at gå med halsbånd, at køre bil og alt mulig andet, som er et nødvendigt onde.

Og beklager på forhånd, men du skal virkelig passe på med at mase din egen angst-diagnose ned over hunden. Det gavner ingen af jer, og jeg vil vædde en månedsløn på, at din hund ikke har noget der minder om angst, men at den derimod fornemmer din usikkerhed som så forstærkes af, at du gør selen til noget stort og farligt smiley

Alternativt må du jo droppe dine planer om canicross med den her hund, og så have ham som gåtursmakker, og få en anden, der kan trænes op til løb.

• #14   2. feb Anne: Det er præcis sådan en sele vi har.

Vi lokker ikke, vi bruger basis klikker træning. Hunden gør noget ønsket (dutter til selen) får et klik, og en belønning.

Jeg er ikke god til tvang, jeg kigger også lidt væk når de presser hvalpen ned i dæk og holder den der selvom den vrider for at komme væk (man skal jo netop ikke bruge godbidder eller lokke hunden, den skal jo bare dække når man siger det) til jagttræning. Og på samme måde som jeg indenlærer et dæk, eller sit, osv, lærer jeg også negleklip, børstning osv. Giv mig din pote, jeg klipper en negl, du får en belønning for at samarbejde. Hvorfor skal håndtering foregå anderledes end de fleste af os vil indlærer lydighedsøvelser?

Men jeg kan jo godt måske være helt forkert på det, og at i har ret, at jeg gøre det til et større problem end det er. Who knows, måske skal det sammenlignes mere med at lære at køre i bil som du selv nævner osv, det gør vi jo også "bare". Hmm, det giver stof til eftertanke. Tak.

• #15   2. feb Altså han elsker at løbe, og være aktiv, han er jo på alle punkter (ud over selen) en ideel løbemakker, det synes han også selv - halen går helt amok når jeg begynder at gøre klar til at løbe og han hopper begejstret rundt. Og har det også skide skægt når vi løber (i halsbånd). Så det ville jeg blive mega ked af hvis selen skulle sætte en stopper for det.

Og du har ret med diagnosen, men jeg propper den ikke på hunden, i hvertfald ikke direkte. Jeg siger bare at "flooding" er ikke godt, hverken for hunde eller mennesker.

• #16   2. feb Flooding kræver jo, at hunden de facto ér bange. Og det tror jeg altså ikke den er. Måske den har fået skabt en usikkerhed i situationen, men der er langt fra det og til en egentlig angst.

Og jeg ser det vitterligt ikke som hverken flooding eller tvang, at den får en sele på. Tvang ville være, hvis den hylede og skreg, krøb hen i et hjørne og rystede, og du så med fysisk magt tvang den til at få selen på.

Det lyder, helt oprigtigt, som om din hund reagerer som min den lille gør, når hun får dækken på. Der er endnu ingen hund der er død af at få lagt et dækken eller en sele på, og det er mit udgangspunkt.

Jeg tror at det er vigtigt for dig at få et andet mindset omkring det at have sele på, hvis det er noget der skal lykkes.

• #17   2. feb Jeg ville også bare proppe selen på hunden og så ikke gøre mere ud af det. Jeg har selv en selehader. Han er heller ikke vild med halsbånd eller dækken. Men altså han skal jo have et halsbånd på når han skal ud og gå. Så det får han så på uden den store dramatik og så snart det er på er der ikke noget. Det er det samme med dækken; skal han sidde og vente i bilen i et par time her om vinteren så ryster han af kulde hvis han ikke har dækken på. Så han får dækken på selvom han ligner en der skal til skafottet når han ser dækkenet. Så snart det er på er der ingenting og han render glad afsted.
    Seler - samme reaktion som dækken. Vi bruger så ikke sele ret meget. Det er KUN når han skal ud og cykle. Når selen er monteret har han glemt at han ikke ville have den på og render glad afsted.
    Måske du bare skal give ham selen på og lade ham rende rundt med den i lang tid af gangen hvor du hygger med ham og gør hverdagsting. Din beskrivelser ligner jo lidt at han synes det er ubehageligt at have selen på. Jeg tænker at det er spørgsmål om tilvænning.
    Jeg ville ikke se det som flooding. Flooding er at udsætte et individ maximalt for det man er angst for i så lang en tidsperiode at den naturlige fight-or-flight reaktion udmattes og man bliver passiv. Selvom din hund ikke bryder sig om selen så tror jeg altså ikke at den har decideret angst for selen. Man kan godt selv få fortalt hunden at noget er 'farligt' ved at gøre alt for stort et nummer ud af det smiley

• #18   2. feb Det lyder mere til du har lært ham at stikke hovedet igennem en sele, ikke at få den på..

Jeg er enig med de andre, på med selen og ignorere ham. Det skal foregå indenfor

• #19   2. feb Sam kan ikke lide at få sele, halsbånd eller dækken på.
    Jeg trænede et par måneder da jeg fik ham hjem som hvalp, med frivillig håndtering, men sele/halsbånd/dækken situation blev bare aldrig bedre. Så jeg besluttede også bare at droppe det, og simpelthen bare give ham det på, når det er nødvendigt, og det er det jo hver dag.
    Han ligner en der bliver mishandlet, når han skal have det på, men så snart han er ude af døren, så har han glemt at han synes det var forfærdeligt smiley

Så jeg ville bare sætte sele på, lige inden i skal ud.

• #20   2. feb Jeg har også en hund, der hader selen - og virkelig opfører sig, som om jeg burde meldes til adskillige dyreværnsforeninger, når hun får OG indimellem lidt når hun har den på. Hun gemmer sig under borde, sofaer eller hvad hun ellers har i nærheden, hvis hun ser, jeg tager den frem.
    Men, men - når hun fx skal være i lang snor i haven - min eller min datters - SKAL hun have sele på, og det får hun så. Ikke om jeg gider bruge evigheder på, at hun selv skal komme og stille sig klar til at løfte benene og få selen på smiley smiley
    Hun surmuler lidt, men det lever vi med smiley

• #21   2. feb Allerførst vil jeg lige kommentere på dén med frivillig håndtering - for i mine ører er det du har lavet med selen ikke frivillig håndtering. Du har bare shapet en adfærd frem. Det er ikke det samme som frivillig håndtering, hvor hunden sætter håndteringen i gang med et "startsignal" og herefter har mulighed for at afbryde eller fortsætte.
    Når det er sagt så ville jeg egentlig heller ikke bruge frivillig håndtering med selen. Det giver ikke rigtig mening i den situation.

Jeg har også en hund som dukker sig for selen, og kan finde på at løbe væk. Jeg har valgt at løse det ved enten at proppe den hurtigt på inden hun når væk, eller lige tage en godbid og så vil hun gerne.
    Men hvis din hund er endnu mere ukomfortabel, og ligefrem fryser helt op når den har sele på, så dur det jo ikke.

Her har jeg accepteret at der er nogle ting min hund bare ikke vil. Fx stivner hun helt når hun får løbetidsbukser på, og hun kan uden pis sidde i samme stilling 2 timer i træk uden at rokke sig ud af flækken. Hun vil ikke engang tage imod mad. Det er prøvet over flere omgange, over flere perioder. Så at tvinge hunden til "bare at gå med det" virker ikke. Her har jeg valgt at sige ok, så må jeg affinde mig med at jeg har en hund der bare ikke kan nogle ting.

• #22   2. feb Og så er der også kommet lidt en trend med at vi skal træne og træne og træne på ALT.... ja der er ikke noget du ikke kan træne og klikke dig til.....

På Facebook så jeg for nylig en af dem jeg følger, der lagde en video op hvor hun klikkede og trænede hendes nye hvalp for at få selen over hovedet, delt op i trin for trin.

Jeg bliver STRESSET bare af at se på alt det der smiley smiley
    Lige pludselig bliver alt hvad vi foretager os med hunden til træning der skal deles ned i små bidder og øves og klikkes. Jeg er enig med den bruger der sagde, at man heller ikke behøver skabe et problem hvor der ikke er et problem

• #23   2. feb Måske han bedre kan lide en sele der ikke skal over hovedet på ham?

• Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 1 Svar: 67
    #24   2. feb Jeg er så ikke helt enig med dem, der mener man bare skal "selen på - vupti, ingen problemer". Jeg har selv en hund der hader at få sele på. Hun løber væk og gemmer sig under et bord når jeg kommer med den. Jeg har aldrig tvunget hende i den, jeg venter, og venter... I starten varede det læææænge før hun kom frem. Hun vil jo gerne med ud, og ved det sker så snart selen er på.
    Nu er hun 3 år, tager stadig turen under bordet, men kommer frem med det samme, og afventer at få selen på. Det eneste jeg har brugt er tålmodighed! Ingen tvang, ingen godbidder bare ventet.

Min tilgang til problemet er: Tænk hvis man er bange for edderkopper, og nogen så siger du skal bare ha dem helt op i hovedet, så får du noget lækker - og vupti efter nogle gange er du ikke længere bange for edderkopper.
    Nej vel, den holder ikke!

Jeg ved det tager tid, men det gør mange træningssessions. Man skal "bare" tænke tiden ind i processen, sådan at man ikke blir stresset og/eller irriteret over at vente.

• #25   2. feb Tja, man kan sagtens bare putte selen på og så gøre noget hunden kan lide - for nogen hunde er det nok til at selen også bliver noget den kan lide, for andre bliver det aldrig sådan - og Fido vil så undvige og dukke sig, så man må "tvinge" hunden i selen hver gang den skal på, også selvom Fido er helt ok, når først selen ER på....
    - personligt vil jeg ikke have en af sidstnævnte slags, så jeg har, efter lang tids forsøg med "bare put selen på og lav noget den kan lide", hvor jeg stadig havde en hund, der stak af når selen kom frem, valgt at øve "få sele på" helt som jeg ville træne et trick: delt det op i små bidder og kædet det sammen.
    Den største hurdle for Sten var at få noget over hovedet, og det har han så lært ved at jeg lavede en løkke af et bælte og lærte ham at stikke hovedet igennem løkken og gradvist øget afstanden, senere udskiftet med selen, så han nu fra afstand løber hen og stikker hovedet igennem, når den holdes op.
    - det er væsentligt sjovere end at skulle indfange hunden og mose den ned i selen, mens vovse ligner en, der får bank om lidt.

Min gamle hund blev aldrig glad for selen (med put den på og lav noget sjovt bagefter metoden). Jeg opgav og brugte halsbånd, men vi lavede heller ikke noget, hvor sele var et must.

Min mors er helt ligesådan - ligner en der skal dø, når man henter selen, men er ok, når dem først er på.

Faktisk har der været ret mange tråde herinde, med hunde der ikke kunne lide at få sele på, så det virker tydeligvis ikke for alle bare at give den på og satse på Fido stopper med at hade den på et tidspunkt.

Så jeg synes egentlig det har været besværet værd at "gøre et problem ud af alting" og så faktisk få en hund, der gider have selen på...

• #26   2. feb Funke - men hos TS er der jo et problem, hunden hader at få sele på.
    Jeg er helt enig i, ar man ikke behøver lave et problem ud af noget, der ikke er der. Hvis Fido er ok med at få sele på, så ville der aldrig falde mig ind at begynde qt træne det... men det er TS's hund jo tydeligvis ikke

• #27   2. feb fatter nada.
    Er der ikke en voksen i omgangskredsen der kan tage over smiley

• #28   2. feb Men Hera, hvordan ved du at TS’s hund er bange?

Jeg HADER at gå med BH, men jeg er ikke bange for det. Hvis jeg kan slippe for den, så gør jeg det. Men den er nu engang et nødvendigt onde, når jeg skal uden for en dør. Og så tager jeg den på. Og efter lidt tid glemmer jeg at den er der. Samme koncept med nyvaskede jeans. Dejligt? Nix! Men angst er altså lige at stramme den smiley

Der er en ærgerlig tendens til at tænke følelser ind i hunde, og vi som mennesker er eminente til at forstærke alt - også det negative.

Skulle hunden nu være et rystende vrag efter 4 timer med sele på indendørs, så ville jeg nok genoverveje den strategi. Men jeg vil påstå, at ingen hund nogensinde har fået varigt traume af at have en sele på smiley

• #29   2. feb Logisk set: Hvorfor skulle en hund være BANGE for en sele? Hmm. Måske har jeg bare ikke haft så sensitive hunde, at de kunne skræmmes af nogle lærredsbånd. Men jeg har og har haft hunde, der virkelig ikke gad den slags - og halsbånd har da også været irriterende for et par af dem indimellem. Men endnu har jeg ikke haft behov for krisehjælp til dyrene, selv om jeg har bedt dem styre sig og acceptere at få de der belastende seler/halsbånd på. Ja undskyld, men jeg SYNES altså, der går curlingtendenser også i hundehold indimellem.

• #30   2. feb Dorit gik ikke med halsbånd ved opdrætter, så det skulle hun lære da hun flyttede hjem. Hun klynkede, pev, satte sig på numsen og krattede, forsøgte at skrabe det af. Og sådan gik de første par dage. Så kom hun over det, og hun var helt ikke-traumatiseret.

Jeg har virkelig svært ved at se hvad forskellen er på den situation og den TS står med nu (bortset fra alderen på hunden).

• #31   2. feb Bange nej... men er det ikke tilstrækkeligt, at hunden finder det ganske ubehageligt? Altså putter jeg et dækken på Sten, så står han ude midt på gulvet til det kommer af, også hvis der går to timer (helt som Funke skriver med løbetidsbukserne)... nu er dækken ikke nødvendigt, så jeg lader bare være at bruge sådan et. Men jeg havde samme reaktion på selen, og da det endeligt lykkedes at få ham til at gå, så skete det svajrygget, næsten sidelæns og det vare ganske tydeligt mere end bare "det ville da være rarere ikke at have den på". Sten var næsten et år, før han kunne abstrahere fra,selen og gå normalt med den på og endnu længere før han var ok med at få den på.
    - det lyder til TS's hund er værre(?)

Så må man jo enten undvære selen, eller man må i gang med at træne det på en måde hunden også kan leve med.

Sten er en sød fyr, der affinder sig med meget, så jo, jeg kunne godt bare insistere på han stod stille og fik den på. Men helt ærligt, han skal have den på næsten dagligt - det er 10+ år, hvor man gør noget ved hunden denikke kan lide stort set dagligt... når man kunne træne det og dermed ikke behøve at gøre lige dette med tvang?

• #32   2. feb Anne - og hvad hvis det ikke stoppede efter et par dage? Hvis hunden efter 14 dage stadig gik som en, der havde skidt i bukserne og skred hver gang du hentede hundesnoren?

• #33   2. feb Den med bare at give sele på, har jeg selv brugt til flere forskellige dyrearter. Og det er noget der virker..

Seneste art er kat smiley

profilbillede
  • #34   2. feb Michelle, fordi jeg er på vej i seng, vil jeg forsigtigt henvise til sidste afsnit i #28 og ditto i #13.

• #35   2. feb Luf forbandt selen med voldsomt ubehag - for når den kom på, skulle man ud fra matriklen, og derude var alle de fremmede hunde, som han var bange for.

Vi var seriøst der, hvor han løb skrigende rundt i huset, når jeg fandt selen frem.

Jeg er ret sikker på, at han fuldstændig ville have mistet alt tillid til mig, hvis jeg havde ignoreret alle hans tegn på ubehag, og havde "tvunget" selen på....

• #36   2. feb Alle jer, der har hunde der ikke kan li at have en sele på - hvorfor ikke bare give dem halsbånd på i stedet ??
    Og ts hund - den kan få et bredt halsbånd på og løbe med det. Det gjorde jeg mange gange med min gamle hund, når jeg havde glemt selen og først kom i tanke om det, når jeg nåede skoven.

Og så må jeg bare endnu engang prise mig lykkelig over mine hunde, som accepterer hvad de bliver iført.
    Jeg ville GODT nok blive ked, hvis de ikke kunne abstrahere fra et eventuelt ubehag, og vedblive med at være påvirkede i timer / dage.

Ikke at jeg siger, at der er noget galt med jeres hunde - men det sejler dæleme noget med avlen efterhånden smiley

• Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 1 Svar: 67
    #37   2. feb #28 Anne: Jeg ved ikke om TS's hund er bange, men den er bange/kan ikke lide at få selen på. Og jeg synes på en eller anden måde det er et overgreb at tvinge den i en sele, når den tydeligt ikke bryder sig om det. Ved at vente giver man hunden mulighed for selv at sige "nu er jeg klar" og dermed acceptere at den får selen på....
    Hera hader at få selen på, men den er accepteret så snart den har klikket, og jeg slipper hende igen. Hun er utryg ved at få den på, men er OK med at have den på.

#36 Martine: Jeg er ikke interesseret i at bruge halsbånd - har faktisk aldrig gjort det - jeg synes det er bedre (helbredsmæssigt) og sikrere med sele fremfor halsbånd.
    Jeg er ikke enig i din konklusion vedr. opdræt - min Hera er absolut ikke skrøbelig på nogle punkter, når vi lige ser bort fra den sele.

• #38   3. feb Jeg er enig med dig Michelle i #26 smiley

• #39   3. feb Hera - det er jo bare synsninger, som du selv skriver. Mange lider af den opfattelse, at seler er “sundere” end halsbånd, men fred nu være med det.

Jeg må indrømme, at havde jeg en hund, der havde så stor angst overfor en sele, ville jeg ikke egoistisk fastholde at den SKULLE have den på. Altså HVIS den var så bange som beskrevet flere steder. Så røg der halsbånd på, og jeg ville æde min ulyst overfor det. Hos mig er det altid hunden i første række - min egen tro, synsning og overbevisning er p ligegyldig i den sammenhæng.

Du behøver heller ikke at være enig - det ville overraske mig, hvis du var.

• #40   3. feb Bare til uddybning, så går Luf med bredt polstret halsbånd altid. Netop pga. de uheldige associationer han har til selen.
    Men jeg brugte sele-tilvænningen som en øvelse , så fremgangsmåden er "på plads", hvis der dukker noget op senere, med enten ham eller én af de andre, hvor der ER behov for at få det til at fungere.

Jeg har bla. brugt samme fremgangsmåde med Sheena, der havde bøvlet en del med ørerne, inden jeg fik hende, hvilket betød, at hun græd hjerteskærende til sin første helbredsundersøgelse hos dyrlægen, da de bare skulle lyse hende ind i ørerne.
    Og at stå alene med en hund senere,, der fx. skulle have dryppet ører tre gange dagligt, men blev virkelig ked af det, ved al håndtering af ørerne, det kunne jeg ikke lige overskue.
    Så mens ørerne var i fin stand, gik jeg i gang med træningen, for ikke at stå med en større udfordring senere. At hun så ikke har haft problemer med ørerne efterfølgende, er jo bare super - til gengæld ææælllssskkkeeerrr hun at få nuldret ører nu smiley

• #41   3. feb #36 jeg tror nu ikke nødvendigvis det har noget som helst med avl at gøre, nok nærmere ejeres “usikkerhed” smiley hvis man går ind til alt med en forventning om at det her skal “trænes” og kan blive et problem, så bliver hundene usikre og det bliver et problem;)
    Lidt lige som at klippe negle, hvis du er bange for at klippe hundens negle, så vil hunden ofte bliver usikker og det bliver til et problem.

• #42   3. feb "Luf forbandt selen med voldsomt ubehag - for når den kom på, skulle man ud fra matriklen, og derude var alle de fremmede hunde, som han var bange for."

I det tilfælde var det jo et helt andet problem, der skulle tacles - og tacles først, tænker jeg.

• #43   3. feb Enig - men mens der blev arbejdet på det, var han stadig nødt til at komme med udenfor matriklen.
    Det var hele tiden balance på en knivsæg mellem, hvad han havde behov for fysisk, og hvad han kunne magte mentalt smiley

• #44   3. feb Undskyld mig, men jeg kan virkelig ikke se at det er et problem.
    Man giver hunden selen på, og foretager sig noget hunden virkelig godt kan lide.
    Man behøver ikke at give hunden selen på derhjemme, hvor den kan smutte og gemme sig. Man kan sætte hunden i bilen (hvis man har bil) og vente med at give den selen på uden kommentarer, til den tages ud af bilen, hvor den ikke kan smutte. Sele på og så går i.
    Hvis ikke du kan og vil gøre det, så må du jo undvære selen og bruge halsbånd.
    TS, jeg er også ret sikker på, at i stedet for at "træne" at få selen på, så har du ubevist gjort hunden mere nervøs for selen.
    Du bryder dig ikke om at udsætte hunden for tvang, men hvad gør du når hunden skal til dyrlægen og den ikke vil ?
    Skal dyrlægen så stå og vente timevis indtil du har fået trænet hunden til at gå ind til dyrlægen ? Den bryder sig ikke om sprøjter, slipper den så for at blive vaccineret ?
    Hunde er ikke små sarte væsener der ikke kan tåle at man simpelthen forlanger visse ting af dem, selv om de ikke bryder sig om det. Ved nogle ting er man simpelthen nød til at bruge tvang.

- jeg synes det er bedre (helbredsmæssigt) og sikrere med sele fremfor halsbånd.

Det er så ikke helt rigtig. Det kommer helt an på hvilken sele og hvordan den sidder. Dårlig siddende seler og ikke ergonomiske seler giver lige så mange skader som et halsbånd.
    Selen er hellere ikke sikrere. De fleste hunde kan på to sekunder trække sig ud af de fleste seler.

• #45   3. feb At give selen på et andet sted end hjemme - fx i skoven - synes jeg lyder som en super god idé.

• #46   3. feb der er sagt meget godt så jeg vil bare tilføje at det lyder som om den træningsform ikke matcher din hund.

nogle bliver voldsomt usikre af shaping og alle de valg og har brug for at en ejer træffer dem.

klikkertræning er ikke nødvendigvis for alle hunde og øvelser.

jeg tror din hund er usikker på setuppet og ikke selen

prøv med halsbånd i en periode. drop al den fokus på den sele og køb så event en let og sæt på om nogle uger og om det at du ignorerer det uden at gøre en masse ud af sagen ikke er nok.

er det ikke bedre så brug halsbånd

de 'nye' metoder er ofte rigtig gode men som ejer skal vi huske at de er teori og hunde bevæger sig i virkeligheden

Kommentér på:
Tips til sele-adfærdshjælp

Annonce