{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.046 visninger | Oprettet:

Jeanette O
Jeanette O
Online Tilmeldt:
8. jun 2014
Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172

Corgi opdrætter {{forumTopicSubject}}

Jeg mistede akut lakrids sidste uge ( savner ham stadid)

Jeg har altid sagt at jeg ville have stor hund igen efter ham

Min mand som ellers aldrig har blandet sig, har nedlagt veto

Vi er blevet enig om en welsh corgi cardigan ( stor hund i lille krop)

Men hvem skal jeg købe fra og ikke mindst, hvor skal jeg ikke købe?

Jeg vil have hvalp nuuuu.....haha


Kommentarer på:  Corgi opdrætter
  • #1   21. mar 2023 Vi talte med med indehaveren af Kennel Machushla Macree på Juleskuet (hun havde to toplækre hvalpe med)

    Hun virkede meget fornuftig ift. sundhedstjek, racestandard osv., så hvis jeg selv skulle have corgi, var det der, jeg ville begynde smiley


  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #2   21. mar 2023 Det tror jeg også efter at have læst deres hjemmeside

    Men de reservere ikke hvalp fra fremmede i deres kommende kuld og så virker det sært at de skal bestemme, hvad den skal spise det første år


  • #3   21. mar 2023 Kennel Nemo, Vistruphus, Machushla, Corgihuset, Godsted smiley

    No-go får du på pb senere smiley


  • #4   21. mar 2023 Det er da en kæmpe gave med en opdrætter der går så meget op i sine hvalpe, at de ligefrem sender et helt års foder med.


  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #5   21. mar 2023 Jeg kan bedst selv lide at bestemme foder

    Vil gerne fodre varieret


  • #6   21. mar 2023 Selv om der er et års foder behøver du jo ikke ruge det.
    Du kan da bare fodre som du synes, og det foder der følger med kan du give til et internat.


  • #7   21. mar 2023 Bliver det ikke harsk hvis man får til et helt år på en gang..?

  • #8   22. mar 2023 Jeg tror godt jeg kan nævnev at har man ikke tænkt sig at rette sig efter Mette mht at fodre med det hun har erfaring for virker, så, skal man købe andet sted.
    Corgier og hunde med dværgvækst skal man være lidt omhyggelige med at fodre, og de skal nødigt udvikle short ulna.


  • #10   22. mar 2023 Jeg vil sådan set ikke sige dig imod, men det står enhver frit for at finde en anden opdrætter, hvis man ikke har tænkt sig at følge div anbefalinger og krav om bestemt foder. Man kan anyway ikke ansvarsfraskrive sygdomme uanset hvad der må opstå.

  • #11   22. mar 2023 Mette er yderst fair, så der ville jeg nu ikke være nervøs.
    Jeg ville selv synes det var en gave at få foder med til det første år med i prisen. Skulle man så løbe ind i spiseværging, så kunne man nok finde en fælles løsning.
    Min pointe var mest at man bør finde sig en anden opdrætter hvis man ikke har tænkt sig at gøre som anbefalet. Der er hvalpe nok at vælge imellem.


  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #12   22. mar 2023 Hvis jeg køber en hvor foder til et år følger med, bruger jeg det

    Altså hvis det er kvalitetsfoder, som jeg regner med det er

    Kunne aldrig finde på andet


  • #13   22. mar 2023 Short ulna får hunden da ikke med mindre den er genetisk disponeret for det. Det hænger sammen med at corgier har dværgvækst, men de to ting følges ikke nødvendigvis ad. Det er fx en forholdsvist velkendt defekt i flere racer - incl nogle med lange ben.
    Det er korrekt at foder med for høje calcium niveauer og for mange kalorier også spiler en rolle for udviklingen af syndromet. Men helt grundlæggende får hunden altså ikke short ulna, med mindre den er genetisk disponeret. Hvis man seriøst kan forhindre problemet i at udvikle sig med en bestemt fodring, så risikere man jo rent faktisk at skjule problemet og dermed medvirke til at udbrede defekten endnu mere i racen ved at avle på hunde med 'skjult' short ulna - nitte smiley


  • #14   22. mar 2023 Så vidt jeg ved er netop dværgvækst genetisk forbundet med short ulna.
    Så avler man på hunde med dværgvækst så er hunden genetisk eksponeret for SU uanset.
    Derfor er korrekt foder jo en nødvendighed.


  • #16   22. mar 2023 Korrekt at det ofte forekommer hyppigt sammen med dværgvækst og at de to ting er lidt beslægtede; det handler om at længdevæksten i en knogle slutter for tidligt i forhold til det oprindelige 'program'. Men short ulna er en defekt i sig selv. Man er ikke nødvendigvis disponeret for short ulna selvom man har dværgvækst og man kan også have short ulna uden at have dværgvækst.
    Defekten kendes også hos mennesker og her har man identificeret den præcise mutation der giver short ulna. Det viser sig sikkert at det er samme gen der er en mutation i hos hunde når man når der til smiley Gener der koder for skeletvækst er ret basale og ret ens på tværs af arter smiley


  • #17   22. mar 2023 Anne det er jo netop genetisk betinget. Og kan påvirkes med forkert fodring oveni.
    Så netop af den årsag er det vigtigt at bruge et korrekt foder.
    Og der kan være en ekstra stor grad af arvelighed i nogle kuldkombinationer fremfor andre, ligesåvel som der i nogle kombinationer er større chance for HD, AD og alt mulig andet


  • #18   22. mar 2023 Avl er i denne her sammenhæng langt vigtigere end fodring. Hos mennesker har mutationen vist sig at være autosomal dominant. Det er den garanteret også hos hunde smiley Dvs. der skal kun være en kopi af det muterede gen til stede så vil defekten komme til udtryk. Det er altså et eller andet sted ret ligetil at avle sig ud af problemet: Lad være med at avle op hunde med short ulna. Syndromet kan selvfølgelig vise sig i flere grader og det kan muligvis være svært at se det hvis det kun er ganske lidt. Men altså man kan jo starte med at udelukke hunde fra avl der har givet afkom med short ulna eller hunde der har short ulna.
    Man kan måske være heldig at få fodret et individ med short ulna så det ikke får det i så slem grad at det bliver et problem for dyret og at det måske er knapt synligt. Men det ændre ikke på at dyret rent faktisk har defekten.


  • #19   22. mar 2023 Alt kan jo til 7. Og sidste betegnes som arveligt og genetisk betinget, men at sige det kun opstår pga genetik er ligeså forkert som at sige HD, Spondylose, AD og andre skeletsygdomme ikke kan skyldes andet end forkert fodring og miljø.
    Og når man ved at det optræder genetisk i racen, vil man som opdrætter (nogle vil) sikre sig at det (hvis det opstår) ihvertfald ikke er pga forkert fodring. For er det genetisk betinget og ikke fodringrelateret/miljømæssig påvirkning, så tager man (nogle gør) selvfølgelig de hunde ud af avl.

    Og vi skrev så omtrent samtidigt.


  • #20   22. mar 2023 Og at man som opdrætter ikke tager ansvar uanset hvad fanden der viser sig og hvorfor kommer jeg aldrig til at forstå. Men det ses især herhjemme i div grupper at opdrættere forsøger at smyge sig udenom.
    Vi kommer alle til at lave syge hunde, men det må komme hvalpekøber e til gavn, når det sker.


  • #22   22. mar 2023 Jeg vil da lige byde ind på tråden, da jeg er en af de opdrættere der nævnes. På både godt og ondt.

    Jeg hedder Mette og står med glæde bag alt opdræt i min kennelmærke Macushla Macree, som jeg har sammen med min mand Claus.

    Bare lige for at rydde et par åbenbare misforståelser af vejen, så vil jeg kort fortælle om vores opdræt af cardigan corgi.

    Vi opdrætter ud fra devisen, at vi ikke skal lave noget, som vi ikke kan stå inde for, ikke selv vil købe og ikke kan forsvare på sind, sundhed og racens standard. Vi skal med andre ord sigte mod at lave hvalpe, som vi altid selv ønsker at beholde. Og skulle rette købere ikke melde sig på banen, skal vi ønske og kunne leve med at beholde alle selv.

    Vi opdrætter ikke efter havd andre mener eller foretager sig. Vi følger racens standard og lægger os LÆNGDER over hvad andre gør på sundhed. Vi kunne aldrig drømme om at sætte en tæve med eksempelvis D hofter i avl, som vi lige har set være tilfældet med et kuld på hele 10 hvalpe! Hos os går kun de bedste i avl når det gælder sundhed og sind: for os betyder det bla at vi ikke sætter hunde i vores avlprogram som har AD 2-3 og HD D og E. Har en hund C hofter eller AD! så skal partner være fri Vi undersøger også ryg og her skal man ikke kunne se nogen kalcifikationer for så sorteres man fra. Derudover så har vores tæver ALDRIG mere end 2 kuld hvalpe. Og nogen blot 1. Nogen slet ingen og man bor her altså stadigvæk selvom man ikke er i avl. Derudover har vi valgt en linje hvor vi både har forsikret vores hvalpe for skjulte fejl. Og vi forærer hvalpekøbere første leveårs foder som en del af det at købe hvalp her. Et foder vi både ved og er uddannede til at vurdere, faktisk er egnet til racen og dens type vækst og udfordringer. Foderet sendes løbende til køber hele første leveår for at sikre at der ikke står foder og harsker. Vores grossist har været yderst samarbejdesvillig og er med på, at det er en god ide.

    Alle disse ting og flere til gør vi fordi at opdræt er hjerteblod og vores hunde er vores liv. Vi vælger dermed nogle meget etiske og omsorgsfulde tilgange til vores opdræt. Både for vores egne hundes skyld og for kommende hvalpe. Og deres ejere.

    Selvom vi gør alt dette, så er det levende materiale vi "arbejder" med. Det betyder også, at vi på et eller andet tidspunkt selvfølgelig vil møde en form for fejl eller sygdom. Skulle dette ske, så skal man ikke tage fejl af os selvom vi har gjort vores forarbejde. Vi har dysplasifrie hunde i en del generationer efterhånden. Men det betyder ikke, at der ikke pludseligt kan dukke noget op. Får vi en hvalp hos en køber som trods vores forarbejde og foræring af foder får short ulna SYNDROM (Forskelligt fra short ulna) så vil vi altid hjælpe vores hvalp og ejer og viser det sig at være andet end et traume som har forårsaget det vil køber få refunderet i henhold til gældende købelov. Vigtigst af alt så vil vi være med vores køber hele vejen under udredning og diagnosticering og eventuel operation. Vi løber ikke fra vores ansvar, men vi vil gerne gøre alt for at undgå noget skidt for hvalpenes og deres familier skyld. Og derfor forærer vi et foder af høj kvalitet til hele første leveår.

    Jeg er uddannet løbende i både genetik og ernæring og anatomi. Jeg er altså forholdvis velfunderet. Jeg opdrætter af hjerte og interesse. For penge er det ikke når man opdrætter som jeg gør. Mit regnskab viser sit tydelige billede af dette.

    Mit fokus er sunde hunde og glade nye ejere og racens forbedring og bevarelse når jeg opdrætter.

    Det er korrekt at hjemmesiden fortæller, at næste kuld (og yderligere 2 kuld fremad) ikke er tilgængelige. Dette fordi jeg netop har den tilgang, sind og type, og det betyder at både corgiejere og opdrættere har ventet længe på hvalp fra specifikke kuld.
    Der er i kommende kuld på importeret frossent sæd potentielle købere til 16 hvalpe og med den måde at opdrætte på for at få nye linjer ind og med specifik sundhed og psyke, så levner det ikke plads til flere. På den type måde at opdrætte som dette kuld kan man være heldig at få 6 hvalpe men skal regne med færre. Derfor er der ikke nogen mulighed for nu at tegne sig for en eventuel mulig hvalp.

    Jeg bliver faktisk ked af at blive slået i hartkorn med nogen andre og deres måde at drive opdræt på. Uanset om jeg har gode kolleger, så gør jeg altid ALT jeg kan for mit opdræt og mine købere. Prøv at spørge dem ad. Jeg er åben omkring alle mine hunde, mine valg og fravalg. Jeg er stolt af mit opdræt og jeg vil ALDRIG nogensinde ikke hjælpe en køber, skulle et problem opstå. Tværtimod. At ende med en sag i DKK klagenævnet skal da ikke ske og jeg vil gøre alt jeg kan for at mine hvalpe er sunde og raske og deres ejere glade. Mit vigtigste fokus er altså at hvalpene som fødes er ud af sunde linjer som forhåbentlig kan gavne racen og gøre en masse købere glade for en frisk lille ny ven.

    Når jeg skriver, at det er pligtigt at følge min foderanvisning er det udelukkende for at sikre hvalpen en god opvækst som sikrer dens vækst og ikke giver fejlvækst med udfordringer i den inkongruens som radius og ulna er FØDT MED i denne race. Vores hunde er 4000 år gamle genetisk set og har ALTID haft short ulna som betyder at ulna er kortere end radius i hundens underarm. Netop denne inkongruens gør faktisk desværre at de så også i væksten er mere sårbare end de fleste racer. De risikerer i større grad præmatur epifyselukning (for tidlig lukning af vækstzoner) og det betyder at de risikerer short ulna SYNDROM, som giver albueledsdysplasi og kan være opereationskrævende.

    Den tilstand vil jeg gerne være med til at undgå primært for hvalpens skyld men også ejers. Det gøres bedst ved at jeg (som jeg gør) kun bruger dysplasifri hunde i avl, opvokser på et meget nøjagtigt foder og at ny ejer forstår vigtigheden og omfanget af dette og følger anvisninger for miljø og træning i væksten. Det kan man læse mere om i specifik artikel på min facebookside Kennel Macushla Macree.

    Mit vigtiste fokus i opdræt er hvalpe som er raske og glade. Skulle noget hindre dette, så står jeg parat med hjælp og vejledning 24/7/365 og det er bogstaveligt ment. Når man brokker sig over at man foder fremsendt hele første leveår, så overvej lige en extra gang om det måske er fordi jeg virkelig inderligt vil jeres og hvalpenes bedste!

    Er man i tvivl om noget, så er gætterier virkelig ikke bedste vej. Det er altså bare at skrive eller ringe til mig. For intet her er hemmeligt og jeg vil altid både hjælp eog lytte alt jeg formår.

    At skrive, at jeg sikkert gør det ene eller andet fordi andre gør sådan eller fordi jeg taler med dem er med andre ord ikke rigtigt. Prøv nu at tro på, at jeg (og sikkert også andre) faktisk virkelig både vil vores egne hunde, vores hvalpe og vores nye hvalpefamiliers bedste:

    Jeg kan fanges på kennel@macushlamacree.com eller på facebook og instagram hvor kennelen dagligt opdaterer

    Mange hilsner
    Mette


  • #23   22. mar 2023 Så fedt du lige kom på banen Mette. smiley Så er det vist bukket i neon med den lange og saglige forklaring.


  • #24   22. mar 2023 Cookie tak:) ja der er jo intet fordækt eller mystisk i noget vi gør. Så det er bare at spørge. Gætterier bliver jo, som vi ser her, ofte til en endeløs række af usandheder eller misforståelser ????? det er ikke formålstjenligt eller fornuftigt. At kontakte mig direkte ved spørgsmål må altid være lettere end at der spindes historier på andres sladder

  • #25   22. mar 2023 Iøvrigt synes jeg det at omtale en opdrætter med en kuld med fejl, på den måde som her, er trist. For husk lige altid at der er flere sider af en sag. At svine folk til der ikke kan forsvare sig er under lavmålet. Måske man kun har hørt en delvis historie?
    Ingen laver med vilje en syg hvalp. Opdrætter vil i et givent tilfælde være lige så trist som køber. At hænge nogen ud er måske ikke lige vejen frem for dialog og en fælles retning for en racens skyld


  • #26   22. mar 2023 .
    Ingen laver med vilje en syg hvalp. Opdrætter vil i et givent tilfælde være lige så ked af det som køber


    Ja så, det vil sige, at hvis man ved, at hunden har en arvelig skavank, og der kommer syge hvalpe ud af parringen, så er det ikke opdrætterens skyld?

    Og hvor ked af det lige opdrættere er, når opdrætteren kun kommer med tåbelige undskyldninger?


  • #27   22. mar 2023 Anni hvis man bevidst avler på fx D hofter som lige set i et kuld, hvor der kom 10 hvalpe, så er opdrætter da forpligtet til at stå på mål for det, hvis det nedarves. Iøvrigt så er vi via købelov altid forpligtet i henholdvis 6 mdr på formodningsregel og 18 mdr efterfølgende hvor så hvalpekøber skal kunne påvise at fejlen kommer fra opdrættet. I min verden så behøver vi slet ikke diskutere noget for jeg vil altid hjælpe mine hvalpe og ejere. Det er vigtigere end nogen juridisk paragraf. Og for at kunne se mig selv i øjnene bruger jeg ikke hunde i svl som har status D og E på hofter og AD. Og jeg bruger ikke hunde som jeg ikke har fået lavet dna og røntgen på. Så simpelt er det. Hvad andre gør må de jo stå inde for. Men bevidst at lægge kuld på en tæve med D eller E hofter vil jeg aldrig kunne stå inde for. Ej heller hjertefejl, aggression eller andre for mig diskvalificerende egenskaber.

  • #28   22. mar 2023 Macushla Corgis:

    Avler du kun på HD og AD fotograferede hunde?


  • #29   22. mar 2023 Macushla, nu findes der mange andre arvelige sygdomme end hd/ad
    Men fordi du er en seriøs opdrætter, er det ikke ensbetydende at alle er lige så seriøs som dig.
    Hvis det var så vel, så havde DKK nok ikke et disciplinær jævn, hvor der jævnlig er opdrættere der får karantæne.


  • #30   22. mar 2023 -mette_nu_med_westier

    Jeg sætter ikke en hund i avl uden at have den gennem røntgen. Og har den fx D eller E hofter vil den blive fravalgt i mit opdræt. Det synes jeg egentlig også fremfor af mine kommentarer og min hjemmeside smiley


  • #31   22. mar 2023 Anni med 6000 opdrættere og kun nogle få eksklusioner årligt og meget få sager i disciplinærnævnet synes jeg det er ærgerligt ikke at have fokus på at de fleste heldigvis er anstændige. Dkk fastsætter retningslinjer for avl og følger man ikke dem kan hvalpe ikke få stambøger. Nogle af os gør så en del extra fordi det er hjerteblod og ikke hverken prestige, butik eller andet kontroversielt men blot reel kærlighed til en race. Trist når der er uoverenstemmelser og der er syge hvalpe. Virkelig trist. Men det er umuligt at undgå fejl når man opdrætter med levende dyr. Jeg forsvarer ikke nogen som er uetiske men synes også vi skal have fokus på at langt størstedelen altså er til glæde for de fleste:)

  • #32   22. mar 2023 Der er da hele racer som bliver opdrættet med en fysik der helt åbenlyst har dårlig livs kvalitet som konsekvens, racer hvor stort set alle individer ikke er i stand til at trække vejret optimalt, racer hvor hundene er bygget så de ikke kan bevæge sig optimalt fordi der ønskes et bestemt look i udstillingsringen, plus en del racer med mentale problemer fordi der ofte avles på et "smukt" udseende og så er det lidt ligemeget hvordan hundene fungere ude i virkeligheden.
    Jeg ved ikke rigtig om jeg vil betegne det som at tage sit ansvar som opdrætter alvorligt.
    Der er en masse undskyldninger for hvorfor man ikke kan komme problemer til livs i avlen, men det virker ofte, i mine øjne, som om man faktisk ikke ønsker at forandre tingene, i nogle racer.


  • #33   22. mar 2023 #30:

    Jeg har tjekket Hundeweb og du har ikke HD- og AD resultater offentligt tilgængelige ? Har du valgt ikke at få dem offentliggjort på hundeweb?

    Jeg siger ikke at du ikke avler sunde hunde. Jeg undrer mig bare smiley


  • #34   22. mar 2023 Jeg gætter på at det er fordi billederne bliver bedømt af OFA, og ikke kan registreres på hundeweb, når de ikke er bedømt af DKK.

  • #35   22. mar 2023 Ingen med cardigans får vurderet på KU men sendt til rutinerede folk i OFA. Så her ligger mine og det meste i OFA er offentligt tilgængeligt og resten har jeg certifikater med hundens stambogsnavn dknummer og chipnummer. Undersøgelser før 24 mdr ligger ikke alle offentligt. Ryg K tal ikke heller men der får man tilsendt certifikat. Der er såmænd ikke noget mystisk i det

  • #36   22. mar 2023 Præcis Anne

  • #37   22. mar 2023 Iøvrigt en utidig mistænkeliggørelse. Havde man lige fide se sig for og orientere sig kunne certifikater ses på kennelens åbne Facebook side bla

  • #38   22. mar 2023 Mette opdrætter, jeg synes du udleder utrolig meget af meget lidt i #25. Men faktum er, at det var et skidt kuld, og at hvalpekøberne måtte igennem DKK for at få deres penge. Fordi opdrætter kun ville betale en mindre del. Og ja, der er to sider. Jeg så begge, da jeg hjalp hvalpekøberne med at forberede deres sag i DKK smiley

    Måske har du ikke set alt materialet? Eller er bare forudindtaget i din holdning. Jeg ville, hvis jeg var en opdrætter som ville slå mig på høj etik i avlen, være ked af at blive sat i bås med sådan en sag, men det virker unægteligt som om du forsvarer handlingerne. Det er virkelig, virkelig trist. Det er så trist, at der går så unge hunde rundt, som trods operation, ikke kan holde til at gå over 2 km. Dét kan opdrætter ikke gøre for, for der var ikke noget der indikerede, at det skulle gå så galt. Men handlingerne efterfølgende smiley At smide hvalpekøbere ud af kuldets fb-gruppe, at blokere dem på fb, at tilbyde dem mindre end det, de var berettiget til. Det var dårlig dømmekraft, og det er pisse synd for ejerne til hvalpene. Og for hvalpene.

    Og opdrætter kan vel “forsvare” sig herinde i et åbent forum, ligesom alle andre kan. Men jeg forstår godt hvis vedkommende vælger ikke at gøre det smiley


  • #39   22. mar 2023 @Anne vedkommende opdrætter vil bestemt gerne svare og jeg har lovet at poste det. Og det gør jeg helt uden stillingtagen til noget. Blot så det svar også er en del af debatten når vedkommende opdrætter nævnes

    Da jeg ikke selv har en profil herinde, har Mette været så sød at poste dette svar fra mig.

    Der er ALTID to sider af en sag og jeg vil her forklare min side:

    Jeg fik i 2021 mit første kuld Welsh corgi cardigan hvalpe.
    Jeg havde en meget erfaren opdrætter i ryggen og stolede måske lidt for blindt på at h*n havde styr på tingene.

    Der kom 11 hvalpe. 4 af hvalpene fik desværre diagnosen short ulna. 2 af disse 4 blev opereret.

    Jeg havde fra starten tæt kontakt til hvalpekøberne og tog flere gange kontakt til dem, for at høre hvordan hvalpene havde det. Jeg anbefalede dem at opsøge to af landet førende dyrlæger på området.

    Jeg har aldrig nægtet at betale kompensation, for selvfølgelig skulle de have penge tilbage, når de havde fået en syg hvalp.
    Jeg ringede til DKK’s jurist for at fastsætte hvor meget de skulle kompenseres med.
    Juristen sagde at de to opererede hvalpe skulle have 1/2 af købsprisen tilbage oh de to ikke-opererede skulle have 1/3 af købsprisen tilbage.
    Jeg tilbød hvalpekøberne at kompensere med det beløb som DKK havde fortalt.

    Ejerne af de to opererede hvalpe fik 1/2 af købsprisen tilbage. Jeg betalte få dage efter jeg havde talt med DKK’s jurist.
    Ejerne til de to ikke-opererede hvalpe afslog at modtage 1/3 af købsprisen men krævede også 1/2 af købsprisen.
    Dette afslog jeg, da jeg ønskede at rette mig 100% efter hvad DKK’s jurist rådede mig til. Flere opdrættere af forskellige racer, rådede mig også til altid at rette mig efter DKK.

    Jeg ringede for en sikkerhedsskyld igen til juristen - denne gang optog jeg samtalen. Igen blev jeg rådet til at holde fast i at kompensere med 1/3 af købsprisen til de to ikke-opererede hvalpe, hvilket jeg gjorde.

    Igen afslog de mit tilbud og valgte at sende sagerne i klagenævnet. DKK afgjorde så, på trods af hvad deres egen jurist havde rådet mig til, at jeg skulle kompensere med 1/2 og ikke 1/3. Dette gjorde jeg og alle 4 hvalpekøbere har fået 1/2 af købsprisen retur og sagerne er afsluttede.

    Det er korrekt at hvalpekøbere blev slettet fra mine FB grupper og blokeret, da de skrev at de intet ønskede at have med mig at gøre og desuden skrev grimme ord om mig som jeg ikke gad at være en del af.

    I kontrakten blev der ganske rigtigt skrevet at garantien frafaldt ved brug af andet foder - dette var jeg blevet anbefalet at skrive af erfarene opdrættere og gik udfra at det var “sådan man gjorde”. Det er jeg også blevet klogere på.

    Mim tæve er taget ud af avl og der skal ikke avles mere på hende.
    Min anden tæve, har for en sikkerhedsskyld, fået taget AD/HD billeder før hun sættes i avl, på trods af at dette ikke er et krav i racen. Jeg prøver at gøre MIT for at dette bliver et sundere kuld.

    Det er nemt at sidde og pege fingre men nogen gange bliver man simpelthen nødt til at se sagen fra flere sider.
    Jeg har 100% gjort som DKK har rådet mig til hele vejen.
    Og jeg har grædt og haft søvnløse nætter. Det her har da bestemt ikke været et sjovt forløb men jeg har lært rigtig meget til mit næste kuld.

    Jeg har, den dag i dag, et rigtig rigtig fint forhold til ejerne af den ene opererede hund. Vi ses jævnligt og de har været fuldt tilfredse med forløbet og kompensationen, hvilket de også har skrevet i en mail til DKK.


  • #41   23. mar 2023 Bare af nysgerrighed - hvad har dette med at “stole blindt på en erfaren opdrætter” at gøre med det hele?

  • #42   23. mar 2023 Sidste svar fra omtalte opdrætter og sender man mig mail på kennel@macushlamacree.com formidler jeg kontakt hvis man vil have yderligere forklaring

    Flere opdrættere rådede mig til altid at følge DKK’s vejledning.
    Ikke kun opdrættere af corgier men også opdrættere af andre racer.

    Nu har DKK afgjort at der skal gives 1/2 af købsprisen i kompensation ved Short Ulna syndrom og det har jeg da også tænkt mig at rette mig efter i fremtiden.
    Så skulle der engang igen komme en hvalp med short ulna (som jeg da virkelig ikke håber!), så kompensere jeg med 1/2, for det er hvad DKK rådgiver til.
    Det var bare ikke hvad juristen rådgav mig til og dette er optaget og forelagt for DKK.

    Det giver da god meningen at følge det som DKK vejleder til og da især når man er så ny en opdrætter som jeg er.

    Slutteligt vil jeg sige at jeg ikke ønsker en længere diskution. Sagerne er afgjort og lukkede og jeg har lært af hele forløbet - det gør mig ikke til en ligeglad opdrætter for jeg er bestemt ikke ligeglad med mine hunde og de hvalpe de får. Man er velkommen til at skrive direkte til mig på mail eller Facebook hvis man ønsker at få uddybet yderligere , Mette kan formidle kontakten.


  • #43   23. mar 2023 Oj Mette - jeg er sgu ked af, at tråden udviklede sig sådan her.
    Det var ikke lige det, jeg havde i tankerne, da jeg anbefalede dig til Jeanette, som det allerførste smiley
    Personligt er jeg bare slet ikke i tvivl om, at det var dig, jeg ville kaste mig på knæ foran og tigge og bede, om at få lov til at købe hvalp, hvis jeg stod og skulle have Corgi smiley


  • #44   23. mar 2023 Mette, jeg forstår slet ikke hvor du tager teten i den sag. Det var en lortesag, og længere er den ikke. Tænk at være hvalpekøber, og stå med en syg hvalp, og når man så søger råd fra opdrætter, er rådet at give voksenfoder og burro (til en unghund). Når man så som bekymret hvalpekøber opsøger den absolut dygtigste dyrlæge på feltet, som anbefaler operation, så bliver man blokeret af sin opdrætter smiley Og ikke nok med det, opdrætter slår næsten baglæns saltomortaler, for at de andre købere af hvalpe fra kuldet, ikke skal have oplysninger om de syge hvalpe. Noget der direkte påtales i DKK's kendelse, hvor opdrætter kritiseres for ikke at have oplyst om de syge hvalpe.

    Jeg kan på ingen måde se, at det er noget man som opdrætter-kollega vil forsvare eller stå inde for smiley Jeg har så ondt af de stakkels hvalpekøbere, som godt nok har fået halvdelen af købesummen retur, men som står med hunde der i en alder af 2 år, måske snart må erkende, at hundenes gener er så store, at de skal aflives. Og en opdrætter der har BLOKERET dem?

    Når Cookie i en anden tråd skriver, at danske opdrætteres moral er helt til rotterne, er der da noget sandhed i det smiley


  • #45   23. mar 2023 @Karina og Møghunden
    Tak smiley Well vi kan jo ikke styre alt. Og da jeg blev gjort opmærksom på at jeg med navn var nævnt som noget mindre pænt, ville jeg da svare personligt. For jeg hverken kan, skal eller vil stå på mål for andres opdræt. Jeg er stolt af mit eget og mine raske avlslinjer og den måde jeg både har hunde på og den måde jeg træffer valg om kommende avlshunde.

    At jeg så fortæller om den anden omtalte opdrætter og lader vedkommende komme til orde, er fordi jeg retfærdighedsvis altid synes, man skal være objektiv nok til at lade alle parter komme til orde når det er en sag man er involveret i. Og det er helt uagtet at jeg ville gøre anderledes. Synes opdrætter selv forklarer sig og der er altid en årsag til en handling. Om jeg er enig eller ikke er ikke vigtigt. Det vigtige er, at man altid skal kunne forstå, at tingenes udvikling kræver flere parter og så huske, at når folk har "udstået" deres straf, så har man lov at lære og komme videre med bedre udgangspunkt.

    I sidste ende er det sådan, at jeg altid følger den etiske linje jeg har lagt for vores opdræt. Uanset hvad andre gør. Og her betyder hundene ALT. Det vil sige at alt gøre ud fra deres perspektiv. Alle hunde skal have det godt og behandles godt. Mine egne følelser, tanker og ønsker må aldrig overskygge det. Og mine hvalpekøbere kan skrive under på, at jeg altid er der, aldrig løber fra noget og stiller op i døgndrift for dem uanset årsag. Og det er mit fokus. Ikke andres tilgang. Men selvfølgelig vil jeg da hjælpe og være back up når en ung opdrætter skal rejse sig efter at være blevet kørt over og have fået dårlige råd. Selvfølgelig vil jeg da give mit besyv med når man forsøger at gøre det bedre og lære. Ellers bliver ingen jo bedre. Jo mere vi vidensdeler jo bedre for hundene.

    Tak igen smiley


  • #48   23. mar 2023 Anne: der står i Mettes første indlæg at de netop har short ulna i kraft af deres dværgvækst. Så er de dermed prædisponeret for SU Syndrom som giver problemer i større eller mindre omfang.
    Så det er der ikke problemer med at stå ved så vidt jeg kan se.


  • #50   23. mar 2023 Tidlig epifyselukning = Short Ulna Syndrom.
    Racen har short ulna da den har dværgvækst.
    https://www.mvsvets.co.uk/pet-owners/short-ulna-syndrome/
    Og det er der skrevet.



  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #51   23. mar 2023 Jeg jeg bliver lidt skræmt af short Ulna

    Har googlede billeder....puha


  • #52   23. mar 2023 Jeanette: det forstår jeg godt. Det er en alvorlig vækstforstyrrelse og derfor endnu vigtigere at sørge for at fodre korrekt. Store mængder calcium i foderet, tilskud der ofte er blandet med calcium, store mængder protein i tørfoderet er alle noget der kan få disponerede racer til at vokse i smadder. Det gælder ikke kun hunde med dværgvækst men også gigantracer der vokser stærkt.

  • #53   23. mar 2023 Jeanette, de linjer jeg skrev om i pb, står for langt størstedelen af tilfældene af PUE. Så gå uden om dem smiley Det er ikke noget der forekommer i stor stil i racen, og hvis du bare giver et ordentligt HVALPEFODER (ikke voksenfoder), og tænker lidt ift hop fra høje ting det første års tid, er det ikke noget der bør blive et problem.

    Cookie, mener du at alle corgier har PUE? Hvordan er det så, at der af og til dukker et kuld op, hvor op til halvdelen skal opereres for det, og så er det masser af kuld, hvor det ikke er et problem? Det er en helt bagvendt tankegang du laver smiley


  • #54   23. mar 2023 Ligeså vel som der kan være disponeret for HD i en ellers fri hund, så kan det samme ske med SU. Det kan man mange gange ikke vide før en given kombination bonner voldsomt ud med affected hunde til følge. Det kan ovenikøbet være at de 2 avlsdyr med anden partner har lavet frie hunde. Sådan fungerer genetik så drilsk engang imellem
    Det er dig der vedbliver at skrive at PUE er der hos alle. Der er ikke tidlig epifyselukning hos alle individerne med dværgvækst og short ulna. Jeg kan ovenikøbet læse mig til at der i vækstperioder kan opstå noget der kan ligne SU, men som udjævner sig som hunden vokser.
    Sammenligner igen med HD hvor der hos rigtig mange racer ses løshed som også betegnes som HD hos en udvokset hund. Men hos den unge hund under vækst udligner det sig.


  • #55   23. mar 2023 Nej, jeg skriver at PUE er når det er "galt". Du skriver at short ulna er i alle corgier, for det skriver Mette. Og så forsøger jeg at skille dem ad. Hvis vi bruger short ulna om dværgvækst-benene, så lad os bruge PUE om dem, hvor det giver problemer grundet tidlig epifyselukning. Og det er langt fra alle corgier, der er prædisponeret for PUE.

    Og nej, det kan ikke sammenlignes med løshed. Hvis der er PUE, er det fordi vækstfladerne har lukket sig. Det kan ikke rettes op, andet end ved operation. Så det giver ingen mening at sammenligne med HD og løse hofter.


  • #56   23. mar 2023 Jeg harjo netop prøvet at forklare dig at PUE er for tidlig blabla.
    Og det netop giver problemer. Beklager jeg er så ringe til at forklare mig.
    Men det her er sgu for langt ude.


  • #57   23. mar 2023 Du kan fodre en hund med og uden dværgvækst til den udvikler PUE, som ikke med korrekt fodring aldrig ville have fået PUE.
    Ligesåvel som man genetisk kan rende ind i en kombination der giver hvalpe der udvikler PUE, på trods af korrekt foder.
    Foder med meget kalk, tilskud ofte tilsat kalk, foder med meget protein bl.a. er kendt for at kunne forårsage PUE selv hos racer uden dværgvækst særligt af gigantracer.
    Hunde der tidligere har haft hvalpe der ikke har givet PUE i en kombination kan ved at krydse med anden partner give hvalpe med PUE. Ren genetisk “drilleri” så længe man ikke har en gentest der kan vise om hunden er bærer af lige det gen.
    Derfor er det vigtigt at fodre korrekt, så man er sikker på om det er arveligt betinget eller påført. Med flere i et kuld kan man som regel udlede at her er genetikken noget lort.

    Hvis ikke det er forståeligt nok så vælter jeg kongen..


  • #58   23. mar 2023 Og hele grunden til at Mette blev hidkaldt af dig, var fordi jeg skrev om veninden, som har lavet et kuld med PUE. Og selve dét kan hun ikke gøre for, der var ikke noget der indikerede, at hverken han eller tæve var bærer. Men opdrætters EFTERFØLGENDE behandling af de hvalpekøbere, er ikke ok. Og så har jeg det personligt svært ved opdrættere, som er talerør for den slags.

    Men dejligt at du fik hidkaldt hende, og at alle for så vidt er enige om, at PUE er noget skidt. Jeg håber også alle er enige om, at når flere i et kuld har det, så er der en arvelig faktor. Og så er det ikke ok at udskamme hvalpekøberne, sådan som det skete.


  • #59   23. mar 2023 Jesus christ.. det er da helt sort at man som opdrætter selv skal involveres i andres kuld og dermed må stå på mål for det. Det ser jeg ærligt talt ikke rimeligheden i.
    Man må jo også gå ud fra at når man har jurist fra DKK som rådfører at dennes råd må være til troende.
    Jeg kunne forestille mig at der idag var handlet anderledes, jeg selv havde bare betalt og set glad ud, men hold nu kæft jeg ville bære nag hvis en hvalpekøber havde ødelagt hunden selv.
    Men jeg gider ikke have et dårligt ry mht mine hvalpekøbere og mit opdræt, at andre så synes jeg er en hysterisk kælling, fint med mig. Det står dem frit for.
    Men det er da også glædeligt at denne tråd ihvertfald har vist at nogle skal man måske ikke sælge til, for der riskikerer man da at blive hængt ud i tilfælde af man evt får lavet en syg hund eller den fodres til en PUE


  • #61   23. mar 2023 Hun kunne sgu da lade være med at være talerør for hende så smiley Selvfølgelig skal hun stå på mål for de indlæg, hun poster fra sin profil. Uanset om det er hendes egne eller venindes ord. Som sagt HÅBER jeg at Mette ville agere anderledes, hvis hendes hvalpekøbere stod i en dum situation.

    Og du har stadig ikke fanget pointen i, at det ikke bare var det med pengene, der var skørt. Det var opdrætters blokering af hvalpekøberne, forsøget på at holde hemmeligt at nogle af hvalpene var syge og generelt udtalte sig rigtig skidt om de ejere, der stod med syge hunde. DKK er ret sløve til at løfte pegefingeren, men det gjorde de her, og skrev direkte, at "sælger burde have oplystkøberne om, at der også var andre hvalpe i kuldet, som havde samme symptomer".

    Og igen trækker jeg lige dit "danske opdrættere har ingen moral" ind smiley


  • #62   23. mar 2023 Tja jeg selv blev blokeret af en anden opdrætter/hvalpekøber, da jeg tillod mig at kontakte Ken Lindeblad som jeg havde bedt opdrætter kontakte 3 mdr inden og som så endelig tog sig sammen til, da hunden trods ro og alt mulig trylleri fra kodyrlægen på bøhlandet ikke virkede.
    Opdrætter havde aftenen forinden proklameret at hunden var arvelig syg af en sygdom som ingen har hørt om hos Boxeren før, som så kunne skyldes en skade. Og man har haft succes med kiroprsktik og fysioterapi hos anden race.

    Som ansvarlig opdrætter og med planer om avl på 2 tæver dengang ikke i mit eje, ville jeg selvfølgelig høre om hvad der havde forårsaget det, mine egne hundes fremtid i evt avl osv osv.
    Opdrætter fik mulighed for at få penge retur imod jeg enten fik hunden hjem selv, eller udleveret til mig så jeg selv ville køre til Ken.
    Men de var ikke interesserede i at jeg kunne få hunden undersøgt selv, for min regning selvfølgelig og fuld erstatning. Hunden havde så ikke engang en diagnose på det tidspunkt eller var aflivningstruet. Hunden levede ikke 14 dage efter Ken havde kigget på den 1. Gang.
    Det kan gå rigtig stærkt.
    Og det var så åbenbart meget frækt af mig at spørge om mit opdræt hos en jeg heldigvis har kendt i 20 år. Så på BLOK med mig.
    Så opdrættere kan altså også blive skidt behandlet.
    Hvem der taler sandt her om corgierne aner jeg ikke, og er for så vidt også ligeglad.

    Bliver man som ny opdrætter rådet af en gammel rotte med mange kuld på bagen lytter man. Og har man en jurist fra DKK med oveni, lytter man.

    Jer er helt sikker på at den opdrætter som også hun selv skriver vil gøre ting anderledes i fremtiden.

    Jeg selv sælger aldrig til folk jeg har lidt ondt af, danske opdrættere og folk jeg bare er den mindstd smule i tvivl om. Så beholder jeg dem hellere selv også om så der kommer 10 hvalpe. Jeg kunne sågar også forære dem væk til folk med rette indstilling. Hellere det end at falde i kløerne på endnu en dansk lorteopdrætter som var en “ven”..


  • #63   23. mar 2023 Tja... man er i vel fald som ny hundeejer ganske hurtigt overbevist om at det ikke er verden man har lyst til at være en del af smiley
    DKK skriver tit om hvor ærgerligt det er at flere og flere vælger at avle tavleløst og færre og færre vælger at være DKK-avlere, meeeeeen... måske det ikke rigtig er et miljø hvor man udefra står og tænker "wuhuu, sikke nogle søde mennesker som aldrig bagtaler andre og lign foran nye hvalpekøberr"... Måske man ikke tiltrækker nye fordi der er så sindsygt meget fnidder imellem opdrættere i vitterligt nærmest ALLE racer smiley


  • #65   23. mar 2023 As så man skal bare som opdrætter finde sig i hvad som helst af hvad nogle selvophøjede orakler mener om ens opdræt og andres, når man ved hvordan de ihvertfald ikke behandler deres køber..?

    Isabelle: ja sådan er jeg også selv, men jeg kender godt til visse personager der kan være meget insisterende om at holde på ens ret. Og formidle det ud til nye.

    Jeg selv mistede også hele min vennekreds da jeg aflivede min første stambogsførte hund og glemte at spørge opdrætter om lov til aflivning, trods denne var vidende om hundens udfordringer med stress allergi, korsbåndsoperation og det ikke at kunne tåle smertestillende uden han fik splinterskid.

    Det om noget har fået mig til at der skal bare hjælpes og støttes så godt vi kan. Har haft undersøgt hunde på vores regning også hvis der har været noget. Blærebetændelse f.eks der kunne de bare køre til dyrlægen fremfor at vente. Jeg vidste de nemt får problemer med nyrer og blære, så det var bare afsted. Ingen kvaler Holm betaler.
    Mine købere skal aldrig stå med den sorg jeg gjorde, dom da jeg måtte aflive ikke bare min hund, men mistede samtlige mennesker omkring mig og opdrætter.
    Det stod jo i kontrakten at der skulle gives tilladelse til aflivning.
    Og da min hund stod på 3 ben og splinterskid søndag morgen, med store pletter af hudbetændelse og skulle opereres tirsdag morgen på Faxe, var tanken sgu ikke at spørge om lov. Der var det et værdigt farvel og tak for alt. Han kunne ikke opereres hvis han havde hudbetændelse i udbrud. Han var dybt frustreret og eneste mulighed var at have ham i bur som han splittede totalt ad. Det vaf noget af det medt forfærdelige jeg nogensinde har oplevet.
    Så mine hvalpekøbere får det de vil have hvis der er noget som helst i vejen med deres hund.


  • #66   23. mar 2023 Cookie, det stikker altså lidt af for dig smiley Når nu du selv er opdrætter i den her tråd, betyder det så, at din moral er til rotterne? smiley

    Og at HELE din vennekreds er knyttet op på én opdrætter og én hund, er næppe noget der kan ligge andre til last smiley


  • #67   23. mar 2023 Anne: jeg haf vist forklaret mig rigeligt overfor dig. Det må være op til andre at bedømme min moral.. I couldn’t care less om HGs og andres mening om det.

    Kan du ikke bare scrolle videre og gøre os begge en tjeneste..


  • #68   23. mar 2023 Jamen, i lige måde, snuske smiley Jeg er ikke sikker på hvorfor du stædigt bliver hængende i en tråd om en race, som du ikke bryder dig om, for at svare på et spørgsmål, hvor dit svar er "kig i udlandet - danske opdrættere er pilrådne".

    TS skrev ret hurtigt, at hun ikke ville købe hos Mette, og alligevel er der omkring 50 opslag, som relaterer sig til netop Mette. Men dejligt du fik hende trukket herind smiley Det har da helt sikkert hjulpet TS smiley


  • #69   23. mar 2023 Cookie: nej da! Det skal du ikke! Du skal blive ved med at bidrage til fnidder og ikke finde dig i noget som helst!

  • #70   23. mar 2023 A-S jamen tak for det smiley
    For det er jeg jo den eneste der gør. Jow jow. men fortsæt da endelig jeres kværuleren. Det går jo skide godt med det.


  • #72   23. mar 2023 Nu skriver jeg ikke om folk herinde, jeg skriver om opdrættere bredt i DK, som det så virker til du føler at du er en del af (det forholder jeg mig ikke til) og stiller mig nogle direkte spørgsmål. Jeg svarer så bare på disse.


    Faktum er jo bare, at hvis du som opdrætter føler du skal forsvare dig og ud ad til stå ved dig selv overfor folk, taler skidt om andre opdrættere og inddrager andre opdrættere i disse snakke, så er du en del af fnidderet.

    Det skal jo stoppe et sted.

    Måske hos dig? smiley


  • #73   23. mar 2023 Isabelle: jeg tænker ærlig talt den her tråd blev afsporet længe før mit indlæg ift hvad TS oprettede tråden for smiley
    Derudover så er mit indlæg egentlig bare en generelt fundering over hvor meget fnidder der er imellem opdrættere generelt i dk.

    Derefter svarer jeg bare på Cookies spg. Der er intet forsøg på at afspore noget herfra.


  • #74   23. mar 2023 Jeg tror lige du skal læse igen AS.
    Jeg nævner INGEN opdrættere, og forsvarer sådan set heller ikke nogle. Jeg fortæller om short ulna +/- syndrom og genetik bla.
    Så den må du længere ud på landet med.
    Og så har jeg i anden tråd sagt at danske opdrættere ingen moral har, og det er tilsyneladende noget frygtelig noget at sige.
    Jeg spørges endda om jeg selv ikke har moral, nu hvor jeg jo selv er opdrætter.
    That’s for me to know, and you to find out smiley

    Isabelle, absolut ikke enig i at der ikke kværuleres i denne tråd.


  • #77   23. mar 2023 Finder falder og flueknepperi
    Utrolig at det bliver ved og ved.........


Kommentér på:
Corgi opdrætter

Annonce