{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
714 visninger | Oprettet:

Selvkontrol på legetøj {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for lidt inspiration smiley

Min lille Ellie (10 måneder) kører ret højt på legetøj, og det er fedt! Hun giver fuld skrue i alt, når hun ved at hun bliver belønnet med legetøj, og det er en helt ny verden for mig smiley

Det har kostet nogle knubs hen ad vejen, og jeg har helt sikkert ikke grebet det rigtigt an fra start, men det skal rettes op. Det er et par konkrete situationer, hvor det giver særligt meget bøvl. Den ene er, at hun er en hoppebold, og at hun ikke altid sigter pisse godt, og derfor ret tit bider mig i armen. Når hun fornemmer at min arm er på vej i lommen efter legetøj, ryger hjernen. Det er uden tvivl en stress-ting, og det bliver bedre med tiden. Jeg ville dog gerne at det gik lidt hurtigere smiley

Den anden konkrete situation er, at hun hopper op og gø-snapper i luften ud for ansigtet på trækkere/figuranter i rundering/eftersøgning. Den ene fortalte i søndags, at hun havde nappet i overarmen, men jeg er lidt i tvivl om hvor meget nap der reelt var. Men hun går meget tæt, og også for tæt. Og det gør hun i forventning om legetøj.

I den sidste situation har jeg haft instrueret trækkeren i at holde legetøjet fremme, lade hende tage det i et spring, hvorefter hun vender retur til trækkeren med legetøjet og leger. Når trækkeren så gemmer legetøjet væk, som det skete i søndags, er hendes forventning så stor, at hun bliver ret ivrig, og så er det hun hopper.

Hun har en fin impulskontrol på mad, og egentlig også på legetøj, når vi træner impulskontrol i et setup, hvor jeg er sikker på at det kan lykkes. Vi har trænet med ja/nej på mad og legetøj, afståelse af legetøj/“bakke i drift” og hun forstår grundlæggende sit releaseord, for at hun må tage legetøjet.

Så… Er der nogen der har fifs til bare en anelse mere kontrol ift legetøj? Eller skal hun bare have lov at være super begejstret for sit legetøj, og så indlære en ekstra adfærd (fx sit) i forbindelse med halsgivning på figurant/trækker?

Hun er alt andet end fintfølende, og det betyder ikke det stor om jeg taler med store bogstaver, eller hvis en figurant skulle give en sit-kommando eller lignende.

Alle inputs er kærkomne, og jeg har fundet de tykke læderhandsker frem, så jeg kan træne det - selv med smuttere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selvkontrol på legetøj
  • #1   4. apr 2023 Jeg ville træne sit ved figurant, legetøjsglæde ville jeg ikke forsøge at pille af:)

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #2   4. apr 2023 Selvkontrol når du tager legetøj op af lommen kan hun super nemt lære.
    Helt alm impulskontrol. Så hopper hun op/snapper når du tager hånden i lommen fpr at finde legetøj så tager du bare hånden op igen og starter forfra.


    Klikker er jo en måde at fortælle hunden at den i det øjeblik gør tingen korrekt og så har man længere tid til at pille legetøj op. Så måske en ide?


  • #3   4. apr 2023 Det jeg har set virke bedst med hunde, der går for tæt på, er følgende:
    Skil udløb og halsgivning ad igen.
    Træn udløb, der ikke ender med halsgivning men beløn istedet H for at bremse 2 m fra figuranten: Når H kommer piskende ud mod figuranten så kaster figuranten legetøjet væk fra sig når H er 2 m væk (marker, hvor det er på jorden smiley ). H henter det og kommer ind og leger med figurant.
    Halsgivning trænes ved at man sætter snor på Fido så HF styrer hvor Fido befinder sig i forhold til fig. Når snoren kommer af og inden man kobler sammen med udløb så afbryder figuranten, hvis hunden begynder at rykke for tæt på, så hunden lærer at det ikke kan betale sig at komme for tæt på.
    Penny har lært udløb og halsgivning hver for sig iflg ovenstående. Og først for 2 mdr siden satte jeg det sammen. Det har - fingers crossed - været en rigtig god plan smiley Hun holder en virkelig fin (1-1½ m) afstand til figuranten og hun bliver siddende og gøer selvom jeg kommer ud og stiller mig helt tæt ind ved siden af hende smiley
    Mht at hjernen ryger når hun fornemmer at hånden er på vej efter legetøjet i lommen. Har du prøvet så at stoppe bevægelsen og fx holde hånden i lommen, hvis hun fx bider dig i armen? Altså så får hun ikke sin belønning. Det har jeg set virke ganske fortrineligt et par gange. Fx med en malle der også hele tiden kom til at bide sin ejer i armen, når den forventede at 'NU kommer bolden'.


  • #4   4. apr 2023 Mette, problemet er, at vi er der hvor det ér trænet hver for sig og skal sættes sammen smiley Og hun SKAL gå tæt - hun skal bruges i PH, og der skal de ikke flagre mange meter væk. De skal jo være klar til at hoppe i armen.

    Man kan ikke kaste legetøj til hende. Eller jo, det kan man selvfølgelig, men for hende er det springet efter legetøjet, der er fedt. Og så trækkeleg bagefter. Bliver det kastet, vil hun nok tage det de første par gange, men derefter ignorere det.

    Mathias, vi klikker, og jeg bruger netop den metode med at “ignorere” når hun hopper efter legetøjet, når jeg rækker i lommen efter det. Jeg har helt sikkert fejlindlært på den måde, at klik har været lig med fri, og at fri har været lig med legetøj. Så lige nu træner vi på at klik betyder “du er så pisse sej, men bliv lige i position indtil du får belønningen”. Det kan være at det løser sig selv hen ad vejen, og at jeg bare er utålmodig. Det skulle ikke være første gang jeg får det at vide smiley


  • #5   4. apr 2023 Hvordan giver du legetøjet)

    Giver du hende det "direkte" i gabet, kaster du det hen til hende, eller fx op i luften..

    Hvis du kaster det op i luften, så kan hun stadig hoppe efter det.

    Hvis hun gerne må hoppe (jeg kender ikke reglerne indenfor din sport) ville jeg bede hende sit, og så først hoppe når bolden kastes op i luften.

    Bides der i hænder, eller hvis man rejser sig, så udløses belønningen ikke før numse er i jorden.


  • #6   4. apr 2023 Frk Jensen, det er i byttespring smiley

    Man kan ikke i indlæring sætte flere kriterier (herunder sit) når markøren er givet. Når markøren er givet, skal belønningen falde. Så jeg vil ikke give markør, give kommando og så give legetøj - det vil forvirre hunden alt for meget.


  • #7   4. apr 2023 Christina Ingerslev og Karen Ulrich har arbejdet med kontrolleret leg. Jeg mener de skriver om det i deres bog om empowerment.

    Return to sender hedder den ene øvelse. Og dead and Alive hedder den anden.

    Jeg ville prøve at skrive til dem, var jeg dig. Jeg træner ikke dette, du gør her, men det er da forsøget værd, hvis det kan overføres til din disciplin

    De har skrevet artikler om det også. Der er sikkert flere øvelser... Jeg bruger kun de to.

    Du ville med din kunnen let kunne teste det tænker jeg og se, om det dur.

    Ps. Er CH aktiv her endnu? Hun har også godt styr på leg som jeg husker det. Prøv at skrive til hende



  • #8   4. apr 2023 Lens, kan du forklare hvordan dead or alive og return to sender giver selvkontrol ift legetøj?

    Vi leger rigtig meget, og leger godt. Lidt for godt, om man vil.


  • #9   4. apr 2023 Er på vej til Istanbul om kort tid så rejser pt til Kbh, men det er disse basis kompetencer Karen nævner kort her

    http://hundogtraening.blogspot.com/2010/03/basiskompetencer.html?m=1

    Det er ikke øvelsen med godbidder som jeg kan se kaldes det samme. Det er med legetøj.

    Jeg kan forsøge at forklare det når jeg er retur eller spørge Karen om hun har noget skrevet ned på det, men hvis du selv snakker med hende inden så sig til. Jeg er tilbage efter påske dog, men kan prøve at spørge Karen der. Jeg er sikker på at hun har en artikel eller lignende. De underviser i det jo.

    De plejer at være søde til at svare også hvis du kontakter dem selv. Men ellers så vil jeg meget gerne prøve at finde noget materiale når jeg er tilbage så kan du se km du kan bruge det eller noget af det.


  • #10   4. apr 2023 ps. og dejligt hun har den motivation! Hun lyder som en fantastisk hund

    (Hvis jeg glemmer så mind mig lige om det)


  • #11   5. apr 2023 Tak smiley Jeg kan se, at det er det der hedder “belønningskontrol” i dén verden, som Ellie til tider mangler.

    Hun har fin impulskontrol ud over i belønningssituationen. Jeg må lige prøve at arbejde lidt mere med det her hen over påsken. Vi skal først til træning igen om 2 uger, og det er i træningssituationer med andre, at det viser sig om hun for alvor har forstået det vi arbejder på smiley


  • #12   5. apr 2023 @4: OK - sådan. Jeg tror jeg havde misforstået lidt så smiley Jeg havde i hovedet at det var DcHs program du ville træne smiley

  • #13   5. apr 2023 Jeg vil også træne DcH program. Det ene udelukker heldigvis ikke det andet smiley

Kommentér på:
Selvkontrol på legetøj

Annonce