{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
964 visninger | Oprettet:

Gode idéer til vægtøgning {{forumTopicSubject}}

Godmorgen HG,

Otis, som langt om længe er begyndt at spise nogenlunde normalt, er meget slank. Sådan til den for tynde side. Dyrlægen mener han bør tage 3-4 kg på, min træner mener i hvert fald 4 kg. De sidste 4-5 ribben på hver side mærkes tydeligt og hans hofteknogler lige så smiley

Han får platinum som tørfoder til morgen, og et mix af vådfoder og platinum til aftensmad.
I løbet af dagen får han en lickimat med vådfoder og gerne en stor del godbidder i forbindelse med træning og gåture.
Han får lakseolie hver dag.

Mit bedste bud er, at vi er fysisk aktive i forbindelse med træning og/eller gåture omkring 3 timer hver dag.

Han vejer 21 kg og jeg har prøvet en del foder efterhånden. Platinum spiser han (igen smiley ), og har pæn pels og fin afføring på det. Stamina fra Essentials er prøvet, desværre klør han sig meget på det, men tog på da han fik det.

Råt spiser han ikke, medmindre det er blendet til smadder, og så kan han i min verden ligeså godt bare få vådfoder smiley

Han får 200 gram platinum og 300 gram vådfoder hver dag.

Jeg får ikke ham ikke til at spise større mængder uden at tilføje et ekstra måltid. Jeg har forsøgt at øge mængden, men han går simpelthen fra maden før han færdig, hvis måltidet er større.

Har i nogle gode bud på hvad kan få lidt kilo på kroppen af en hanhund?

Kommentarer på:  Gode idéer til vægtøgning
  • #1   16. maj Altså jeg tænker lidt, at hvis han trivedes, altså pæn pels, fin afføring, ingen kvalme eller andet, så ville jeg lade være med at gøre noget.
    Jeg har selv en slank hund på 2 år, og det er bare sådan hun er. Hun er så også voldsomt aktiv.
    Jeg har det lidt sådan, din hund er ung, aktiv og han trivedes?
    Så skal det andet nok komme med tiden. Det er slet ikke unormalt at de er ranglede i den alder og at foder ikke er så interessant lige nu.
    Glæd dig hellere over at du kan forkæle ham med godbider.

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 386
    #2   16. maj Fuldstændig enig med Zenta. Don’t fix what ain’t broken.
    Han spiser, han er aktiv, han kan gives godbidder, han er meget ung, han har bedre af at være for tynd end det modsatte.
    Jeg kan slet ikke få din beskrivelse af ham, til at passe med at han skal tage 3-4 kilo på smiley
    Det er en voldsom vægtøgning på en hund på 21 kilo.
    Det skal nok komme når der kommer ro på hormoner og vækst.

• #3   16. maj Nu spørger jeg bare sådan helt ærligt... har mange mennesker en hældning til at hunde helst ikke skal være slanke? smiley

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#4   16. maj Fru: JA. De fleste mennesker synes ofte at en hund i god FIT form er alt for tynd. En hund hvor man kan mærke ribben er for tynd i de flestes øjne og hænder. Selv dommere på DKK udstillinger og nogle specialdommere ser også hunde som tynde hvis man kan se ribben. Skammeligt i min verden

• #5   16. maj Jeg syntes tit at unghunde kan se ranglede ud, indtil de er færdig med at vokse i størrelse (tænker her fx højde), men når de er færdig med det og begyndt at vokse mere i muskulaturen (i mangel af bedre ord), så får de deres rigtige tykkelse smiley

• Indica
    Indica Online Tilmeldt:
    apr 2023

Følger: 4 Følgere: 47 Emner: 16 Svar: 170
    #6   16. maj Linus vejer 1-1,5 kg for meget lige nu (langtidsbivirkning af det medicin han får for tiden), når jeg fortæller folk det - for at de ikke skal give ham godbidder - svarer de at det da ikke gør noget. Men DET gør det, det er alt for meget at slæbe rundt på for sådan en lille hund som Linus.

Så ja, folk er vant til at se hunde der er let overvægtige, og det er blevet normalen, desværre.
    Der er sørme også mange hunde herude der vejer for meget, det gør mig simpelthen så trist.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 6 Emner: 13 Svar: 388
    #7   16. maj Jeg bruger pemmikan.
    Det virker super godt, så er det kun et tilskud så man kan fortsætte med sit almindelige foder.

• #8   16. maj Jeg synes ikke det lyder alarmerende., hellere en anelse for tynd end det modsatte og 3-4 kilo lyder vildt til en hund af den størrelse

Mine to unge whippets på 18 måneder spiser som vanvittige, jeg fodrer 3-4 gange om dagen og alligevel kan jeg ikke holde huld på dem i øjeblikket, sådan er det hver gang jeg har unghunde og lige pludselig har det rettet sig. Hos begge er alle ribben pt. synlige, og hofteben kan anes, de mangler vel at tage ca. 400 gram på, for at se normalvægtige ud, de vejer 13 kg nu.

Jeg fodrer fodrer også med Platinum som primært foder, ca. 2/3 af dagsrationen (de får så også Royal Canin, rester og vådfoder), pt får de to unge hvalpeudgaven, den har en anelse højere fedtindhold end voksenfoderet, jeg ville nok øge mængden af tørfoder, mine tøser får ca. 300 gram tørt Platinum + ovennævnte

At du kan mærke hofteben vil jeg gætte på skyldes, at han endnu ikke har sat muskler der, det skal nok komme.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 144
    #9   16. maj Jeg synes det lyder som meget lidt mad.. 200g platinum og 300g vådfoder batter da ikke meget til en unghund på 22 kg, hvis både dyrlæge og træner synes der skal flere kg på, er slutvægt ikke 30+ kg for en hanhund af den race?

Hvis hunden ikke vil spise større mængder, så find noget foder med flere kcal i, hvalpefoder, aktivfoder.. man kan også give en skefuld olie på maden, tilskudsfoder, en klat havregrød. etc.

• Tinna
    Tinna Tilmeldt:
    feb 2023

Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 57
    #10   16. maj Enig med Jinx , hvis hunden er aktiv synes jeg heller ikke det lyder som ret meget foder for en aktiv unghund der gerne må tage på.

• #11   16. maj Lumi er tynd. Også tyndere end hvad godt er. Hun får dobbelt så meget mad som de voksne, men er så også dobbelt så aktiv.
    Jeg giver hende oksefedtpulver på hendes mad, for at tilføre lidt ekstra. Måske det kunne give Otis lidt ekstra til sidebenene også?

• #12   16. maj Jinx, hans far vejer 25 kg, så jeg forestiller mig ikke vi ender på 30+ kg smiley
    Daglig "anbefalet mængde" af rent vådfoder er 500 gram, og af ren platinum 300 gram, så føler egentligt jeg ligger over anbefalet mængde med 2/3 af tørfoder og knap 2/3 af vådfoder smiley

• #13   16. maj Tak, Malene smiley Det er da ingen skade at prøve det smiley

• #14   16. maj Altså hvad der står på posen-dåsen kan du ikke bruge til noget, to af mine hunde får det dobbelte af hvad der står på posen, en får det halve og resten får ca det der står;)
    Så glem hvad der står, vil hunden spise mere så giv den endelig mere

• #15   16. maj Bodil, problemet er at der ikke er timer nok i døgnet til at fodre flere måltider smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 144
    #16   16. maj Så fyld skålen så hunden kan spise når den bliver sulten.? det lyder jo ikke til den vil grovæde det hele, så hvorfor ikke give den fri adgang .

• #17   16. maj *Fru Christensen* Du kan ikke bruge de anbefalede mængder til noget som helst. Jeg har fodret med Platinum som primær foder i 5-6 år efterhånden og den anbefalede mængde passer ikke på de unge hunde, de skal altid have mere for at holde huld på kroppen og også et kornholdigt foder som supplement, de har brug for en del kulhydrater.

Mængden passer fint på mine voksne tæver, der ikke længere er helt så aktive.

Du skal lære at fodre med øjnene, er hunden for tynd skruer du op for mængden, for tyk skrues der ned.

• #18   16. maj Maxi zoo har en duoolie, fårefedt og laks. Den er meget høj i fedt. Måske en klat af det i hans mad?

• #19   16. maj Jeg prøver at øge middagsmaden til et større måltid smiley og tilføje oksefedt pulver.

Jinx, jeg har læst at platinum (og meget andet foder) bliver "dårligt" af at stå ude, men om der er noget reelt hold i det, ved jeg ikke - jeg smager ikke på det selv smiley

• #20   16. maj Vådfoder er meget vand. Du kan ikke sammenligne det en til en med barf

det album du lavede forleden synes jeg ikke jeg ser en tynd hund i.

• #21   16. maj Vådfoder anbefalingen er egentligt bare det der står på siden af pakken med vådfoder smiley

Han har virkelig meget pels, så det ER oprigtigt svært at vurdere hans reelle størrelse medmindre man tager fat i ham, eller gør ham våd... nu kunne jeg ikke drømme om at gøre ham våd for at poste et billede, men næste gang han er i bad, kan jeg da lige nuppe et billede af ham smiley

• #22   16. maj ja prøv, for folk er meget gode til at vurdere herinde.

jeg oplever tit, at andre folk mener, at hunde, der er helt fine, faktisk er for tykke.

han vokser jo også endnu i musklerne mm.

Han er i hvert fald en skøn hund at se på de foto. Han ser rigtig glad ud. smiley

-----

tilføjer lige lidt kommaer så det kan læses smiley lol har engelsk tastatur fordi jeg er i en engelsk skrivegruppe

• #23   16. maj Tak, Lens smiley Han er en skøn hund (faktisk er jeg helt tosset med ham), så derfor tager jeg kommentarer om at han er for tynd til mig, og til overvejelse.
    Indtil jeg har et våd-pels-billede vil jeg da gerne dele et helt tørt et af min unge mand smiley

profilbillede
  • #24   16. maj Sikke stor han er blevet!

• #25   17. maj Hvorfor oksefedtpulver? Hvis det var en højtydende og småtspisebde hund kunne jeg forstå det, men det er altså som udgangspunkt nødvendigt at give den slags tilskud. Bare giv mere mad.

• #26   17. maj hold da op hvor er han tynd. smiley

• #27   17. maj Hov - jeg glemte da vist et "ikke" - som udgangspunkt IKKE nødvendigt med den slags tilskud smiley

• #28   17. maj Michelle, jeg fangede pointen smiley Min hjerne læste faktisk "ikke" til at starte med, så måtte genlæse sætningen for at fatte hvad du mente i #27 smiley smiley

Fuldstændig korrekt, John. Jeg kører ham til dyrlæge akut her kl. 11:00 så han kan få den hjælp han behøver!! Især fordi han valgte slet ikke at æde sin morgenmad i dag.

• #29   19. maj Du har svært ved at finde tørkost han trives med, han vil ikke have råt. Men hvad med tilberedt mad? Jeg kom til at tænke på at vi i min barndom havde en foxterrier der var meget småtspisende. Den ville rigtig gerne have tilberedt mad, så basalt set fik den så det samme som som vi til aften. Lidt mere af køddelen og lidt mindre af grøntsagsdelen. Hunden var fin og slank. flot i pelsen og den blev 15 år gammel uden ret mange sygedage så tænker ikke at den fodring har været helt skæv smiley Den fik jo så også en ret varieret kost bestående af kød fra alle mulige arter, indmad, grøntsager, ris, kartofler, pasta, brød osv.

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#30   19. maj Masser af hunde ville have gavn af vores mad, vi spiser jo oftest ret varieret. Og medmindre hunden er nyresyg så er saltmængden ikke et problem heller.
    Cookie elsker at få aftensmad, det er hans bedste måltid, og er han lidt træg om morgenen, så er det bare at give ham en klat sovs, et stykke kød eller hvad vi nu har, så skal han nok spise.
    Og det er da en fornøjelse at se hunden være ualmindelig glad for ihvertfald et måltid om dagen.
    Tøserne får også en klat bearnaise sovs om fredagen i deres aftensmad. De har begge issues der gør de ikke tåler vores mad, den ene med allergi og den anden med bugspytkirtelbetændelse, men lige bearnaise gør ikke det store. Den med bugspytkirtelbøvl får en lille teskefuld rørt godt rundt. Deres skåles bliver nærmest vendt om og slikket rene også, så det gør helt klart en forskel fremfor dagligdags foder.
    Får vi hest eller gris uden mel i får de også kød.

• #31   5. jun Jeg lovede jo Lens at smide et billede op, næste gang Otis var i bad smiley I dag var så den dag.
    Kan nogle af jer kyndige tage et blik på foderstanden? smiley
    Jeg kan nævne han har taget 500 gram på siden det originale opslag.

profilbillede
  • #32   5. jun nu er det altid svært ved pelshunde og unge hunde men jeg synes ikke han ser kriminel ud umiddelbart her

muskler mm har det med at sætte sig senere ved dem, Nogle af racen er ret brede typer som voksne.

Hvis han tager på nu så ville jeg helt sikkert se det an og se om det ikke går den rigtige vej nu

alternativt bor nogle fra Hg måske tæt på og kan mærke ham ved lejlighed?
    Det giver bedste svar med hænder på smiley

• #33   5. jun Jeg synes han ser slank ud, men ikke tynd. Hvordan med hans hofteben - stikker de meget frem, altså som 2 buler der stikker lige op i luften, eller er det mere sådan at man lige kan ane rundingen af dem?

Omvendt ville et kg mere nok ikke skade, men som Lens er inde på, kommer det af sig selv, efterhånden som han får mere krop. Han skal selvfølgelig have noget at sætte krop med, men så længe han ikke taber sig, ville jeg ikke være alarmeret smiley

• #34   5. jun Så lækkert med jeres input smiley Hans hofteben er tydelige at se og mærke, lidt mere skarpe end runde, men det må også kunne skyldes manglende muskler, tænker jeg.

• #35   5. jun Han ser umiddelbart ud som Sten, og ham går jeg og praler med endelig er i pæn stand over en længere periode smiley

Hvordan føles han? Det er helt fint at kunne mærke rygsøjle, hofter osv, men de skal helst ikke decideret stikke ud.
    Men... hvis hunden spiser, trives og har fin pels, tænder osv. så ville jeg ikke være bekymret, selv hvis han er lidt til den tynde side.

Jeg giver ikke afmålt mad - eller jo, jeg tager ca. den mængde op, som posen angiver. Men når det er brugt, får han mere, hvis han vil have det. Og der trækkes ikke fra, hvis han får snacks.
    Nogen dage får han ikke spist sin dagsration, andre dage får han væsentligt mere, men i det store hele udligner det sig, og han holder nogenlunde vægten, så skidt... bare giv hvad hunden vil spise, når du har en småtspisende mager pind smiley

• #36   5. jun Jeg synes ikke han er tynd. Enya ser lige sådan ud, hun er ikke langhåret men hun har tydelig hofter. Og hun er lige som hun skal være. Kan tage billede i morgen.

• #37   5. jun Michelle, det er nemlig en befrielse at kunne give de godbidder man lyster smiley
    Hvis Sten er fin, og Otis ligner Sten, så er Otis også fin i følge min logik smiley
    Han føles ikke decideret pindet at røre ved...

Jeg er blevet markant mere ligeglad med hvad han spiser og hvornår kan spiser, og jeg tror faktisk det er det, der har gjort han har taget lidt på smiley

• #38   5. jun Medmindre han går hen og bliver rigtig mager ville jeg ikke fokusere på vægten, men bare på om han trives, og det lyder det jo til han gør smiley

• #39   7. jun Det er meget meget svært at få et reelt billede. Skal se om jeg kan tage et bedre et. smiley

profilbillede
  • #40   7. jun Umiddelbart, vinklen taget i betragtning, ser de ret ens ud smiley

• #41   7. jun Ja det er svært at tage et ordenligt billede, enten står hun skævt, puster eller andet. smiley

• #42   13. jun Et mere.

profilbillede
Kommentér på:
Gode idéer til vægtøgning

Annonce