{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.018 visninger | Oprettet:

Tørfoder holdbarhed {{forumTopicSubject}}

Hvor længe opbevarer I tørfoder, når det har været åbnet? smiley

Det er aldrig noget, jeg har tænkt over. Jeg køber tit større poser på tilbud, fordi det bedre kan svare sig. Men nu har jeg lige læst mig frem til, at tørfoder bør bruges indenfor maks seks uger efter det er åbnet, da det ellers bliver dårligt. Så hurtigt får vi alligevel ikke brugt de mængder jeg normalvis køber, så nu er jeg da ude i, om jeg skal til at købe mindre ind.

Hvad gør I andre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tørfoder holdbarhed
  • #1   16. nov 2023 Så længe det er opbevaret korret kan det holde sig længe.
    Jeg opbevarer mit i posen i en lufttæt beholder og det står tørt og køligt.
    Opbevares det korrekt kan det holde i laaang tid. Opbevares det ikke korrekt vil vitaminerne i foderet efter noget tid "falme" lige så stille

    Jeg ville ingen kvaler have ved at bruge foder der har stået i længere tid eller. for den sags skyld, er gået over dato, blot det har været opbevaret korrekt

    Mindst holdbar til dato er et krav fra myndighederne og tørfoder kan holde sig rigtig meget længere


  • #2   16. nov 2023 Super smiley
    Jeg har det i nogle lufttætte plastbøtter designet til fødevarer - så jeg er nogenlunde tryg ved selve opbevaringen. Men det er godt lige at høre nogle andres perspektiver!


  • #3   16. nov 2023 Køber altid mindre poser, det kan blive dårligt og de bliver normalt slemt syge hvis

    Luk posen helt til også


  • #4   16. nov 2023 Vi opbevarer foderet i beholdere lavet til formålet. Det står ofte meget længere end 6 uger, uden nogen nogensinde er blevet syge af det.
    Det der sker, hvis foder står iltet længe, er at vitaminer mv. bliver svagere. Det bliver ikke dårligt før efter virkeligt lang tid.


  • #5   16. nov 2023 Uåbnet op til et års tid tror jeg ikke jeg ville tænke over, men jeg køber ofte tre mindre sække så de står kun cirka et halvt år maks.
    Åbnet maks to måneder vil jeg mene.

    Jeg har engang haft "dyr" i en fodertønde fordi de havde stået for længe, så det kan absolut blive for gammelt..


  • #6   16. nov 2023 Jeg er slet ikke i tvivl om, at foder kan blive for gammelt. Og nok også hurtigere end antaget. Jeg har det bestemt ikke stående i mange måneder smiley

    Jeg har før fået at vide, at olien/fedtet i foderet forholdsvis hurtigt kan blive harskt. Men det skulle eftersigende være værst i foder med højt indhold af fisk.


  • #7   18. nov 2023 What 6 uger?!?! Jeg har mit i en lufttæt beholder, og da jeg har en lille hund og kun bruger tørfoder som supplement til råt, bliver der ikke spist ret meget af det. Så jeg plejer at købe de mindste poser, jeg kan finde. Oftest er det omkring 1,5 kg. Men det står bestemt længere tid end 6 uger for det meste og har aldrig haft problemer med det smiley

  • #8   18. nov 2023 Lens

    "De bliver normalt pænt syge hvis"

    Hvis hvad?

    Jeg har aldrig oplevet tørfoder blive dårligt og har aldrig haft syge hunde fordi det har stået længe, man har glemt at lukke ordentligt for beholderen eller foderet har været rendt på dato..


  • #9   18. nov 2023 Hvis det bliver dårligt



  • #10   19. nov 2023 Har lige fået en pose fiskebaseret Acana, der ryger en håndfuld i hans normale foder, så tænker der går 3-4 mdr så er det væk.
    Det er dog en lorteluks pose, så skal have det hældt over i en anden pose eller beholder.


  • #11   19. nov 2023 Lens, er det noget du oplever tit?`Og hvad er “pænt syg”?

    At der går dyr i, har i øvrigt ikke noget med foderet alder at gøre. Der kan såmænd være dyr i samme dag det forlader fabrikken. Det handler om omgivelsernes temperatur og fugtighed.


  • #12   19. nov 2023 Nej heldigvis ikke, for vi rådgiver dem om posestørrelse og opbevaring på klinikken ved køb

    Afhængig af om det er coatet og med hvilken olie kan den harske. Opkast og dehydrering især ved katte der ikke rigtig tåler at kaste op

    En hundemave er ofte mindre sart men harsk foder bør man være obs på

    Det lugter og kan genkendes på det
    Sådan lidt surt


  • #13   20. nov 2023 Altså tørfoderet bliver jo ikke dårligt hvis det står lidt for længe. Det har så lavt vandindhold at det ikke fordærver. Det der sker er at fedtet harsker og at vitaminerne bliver nedbrudt. Det kan mineraler ikke rigtigt smiley Protein og kulhydrat sker der heller ikke rigtigt noget med.
    Holbarhedsdatoen (som nu oftest hedder 'best før') er sådan et udtryk for den mest konservative holdbarhed fra producentens side. Med tanke på hvad hunde ellers indtager af 'gammel mad' som fx halvrådne kadavere uden at blive påvirkede så ville jeg ikke være specielt bange for at bruge tørfoder der var gået lidt på datoen. Jeg ville tænke mere på om foderværdien i det stadig var som beskrevet.


  • #14   25. nov 2023 Nogen vitaminer kan sikkert fordufte, men det er jo fuldstændig umuligt at vide, det ved kun meget dygtige forskere og deres grej.

Kommentér på:
Tørfoder holdbarhed

Annonce