{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Vacciner?
  • #1   16. nov Jeg vaccinerer “efter retningslinjerne”, altså den store pakke hvert 3. år, og så leptospirose hvert år. Mine får også vaccine imod kennelhoste (næsespray) årligt og rabies.

Jeg vælger at gå med anbefalingerne, fordi jeg vil sikre mine dyr bedst muligt. Ellie skal med rundt til konkurrencer, træner i skoven, bider i mænd og alt muligt andet. Dorit er med som maskot, og skal have samme beskyttelse.

I forhold til leptospirose, synes jeg at de senere års oversvømmelser netop gør, at man skal sikre sig imod rottesyge. Og med kennelhoste kan den tage for mange uger af Ellies træning, og for Dorit vil jeg ikke udsætte hende for risikoen for en luftvejsinfektion, fordi hun stadig har lidt gener efter det græsfrø hun fik trukket ud af næsen forrige sommer.

Man kan jo teste i stedet for at vaccinere, men jeg har svært ved at finde mening i at skulle tage en blodprøve, vente på svar og så vende retur til dyrlægen for at få vaccineret, hvis testen viser at hunden ikke er dækket ind smiley

• #2   16. nov Jeg ved mine ikke får den fulde pakke hvert år, men jeg kan faktisk ikke helt huske hvilke de får hvornår, men de bliver vaccineret med noget hvert år. Udover det rabies og kennelhoste.
    Kennelhoste er egentligt mest fordi at Lucky i forvejen har lidt problemer med luftvejene (forsnævret luftrør) og jeg ville være ked af at han så fik flere problemer. Om det reelt gør en forskel ved jeg ikke, men så føler jeg at jeg har gjort hvad jeg kan.

• #3   16. nov My Little, Bella havde kennelhoste en enkelt gang, og var rigtig syg smiley Og det tog laaaaaaaang tid før hun blev helt frisk igen. Derefter vaccinerede jeg hende med næsespray, og selvom jeg 2 gange passede hunde som blev syge af kennelhoste, fejlede Bella ingenting. Den ene af de to jeg passede, måtte jeg have til dyrlæge 2 eller 3 gange på en uge, fordi den var så dårlig.

Så den tør jeg slet ikke undlade at give - det betyder så lidt at få den givet, når man alligevel er der, men man sparer potentielt hundene for en rigtig træls omgang smiley

• #4   16. nov Jeg følger også retningslinjerne dvs. hundesyge, parvovirus og smitsom leverbetændelse samt rabies hver 3. år. Og dertil leptospirose (jeg får rottebesøg næsten hver vinter, så den vaccine er relevant her) samt kennelhoste, injektion ikke næsespray, hver år.

• #5   16. nov Tucker er afsted én gang om året og får dem dyrlægen siger han skal have smiley Dog er vi begyndt at springe den mod kennelhoste over, da vi omgås andre hunde minimalt.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg er for nærig til at få testet om hunden er dækket og så måske alligevel skulle vaccinere.

• #6   16. nov Hera bliver også vaccineret efter retningslinjerne.
    Dog er hun ikke vaccineret mod kennelhoste, men hvor smitsomt er det egentlig? Hera undgår helst andre hunde.

• #7   16. nov Det smitter som influenza, så teknisk set kan hunden vel smittes via luften eller hvis hunden slikker på noget en syg hund har slikket på. Mine deler jo godbidder, skeer (til vådfoder), vandskåle osv. med andre, så jeg tør ikke løbe risikoen.

• #8   16. nov Jeg læser hvert enkelt indlæg, og tager det med i mine overvejelser smiley
    Bare så i ikke tror at jeg er skredet fra tråden smiley smiley

• #9   16. nov Mine blev vaccineret hvert tredje år.
    Kennelhoste og leptospirose hvert år, på grund af jeg jeg havde en hund som var virkelig meget syg i lang tid af kennelhoste, og fordi mine hunde fangede rotter og gravede efter mus som de åd.

• #10   16. nov Som hvalp x 3, ved 15 mdr. og herefter hvert 3. år cirka.
    Der er anbefalingerne.
    L4 og kennelhoste kan gives årligt. Jeg vurderer ud fra hvordan den enkelte hund bruges og har helbred.

• Tinna
    Tinna Tilmeldt:
    feb 2023

Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 58
    #11   16. nov Vores får også efter anbefalingerne . Jeg må indrømme at jeg nok ikke går så meget op i det og overlader det til dyrlægen . Derudover får han årligt kennelhoste da det ofte kræves ved pasning mm og så er han også altid fuldt dækket ind med rabies vaccine da vi tager ham med på ferie i udlandet.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 5 Emner: 26 Svar: 564
    #12   17. nov For at holde mine hunde sunde og raske, følger jeg retningslinjerne fra WSAVA og gør brug af titertest til Kerne vaccinerne og så bliver de rabiesvaccineret, så de kan komme med til udlandet.

Har 2 på 5 år og 2 på 7 år, der kun har fået Kerne hvalpevacciner. Min tæve på 10 år har også fået herpesvacciner i forbindelse med opdræt af hvalpekuld.

• #13   17. nov Mine bliver vaccineret hver 3 år, de får ikke næsespray og heller ikke vaccinen mod leptospirose. Kun basisvaccine.
    Jeg tror faktisk der er betydeligt flere som overvaccinere en omvendt;)

• #14   17. nov Jeg vaccinerer ved 12 & 16 uger, derefter lige inden 4. års datoen MED MINDRE vi deltager i noget i udlandet hvor der er anderledes krav. Leptos giver vi ikke og heller ikke kennelhoste, som jeg kun har haft 1 hund med, hvilket var 4 uger efter en kennelhostevaccine. Rabies følges til punkt og prikke og også her er jeg obs på reglerne i andre lande, da de kan være anderledes.

• #15   17. nov Det er faktisk virkelig mange år siden Coco sidst blev vaccineret. Det er ikke en eller anden storslået holdning der er grunden til det, jeg flyttede en del for nogle år siden og på et eller andet tidspunkt røg det ud af vanen/hukommelsen/dyrlægens register for indkaldelser.

Nu kommer jeg så også yderst sjældent mere til nogle som helst former for events, hvor der er mange hunde, gjorde jeg det, ville jeg nok genoptage det, men da Coco er 10,5 år nu blev vaccineret efter forskriften de første 5-6 år, så tror jeg nu ikke, at der er det store behov for det som hendes liv er pt (7-9-13) smiley

• #16   17. nov Da jeg havde hund fulgte jeg dyrlægens anbefalinger (og evt de krav trænings-stedet havde)

ved kat, må jeg ærligt indrømme de kun har fået de første ??

"Killingen" er aldrig ude, Katten burde nok få hans, da han går tur i området.

Men da de ikke kommer i kontakt med andre katte kan jeg ikke lige se grunden til det, plus de ikke skal på udstilling smiley

Da jeg havde kanin blev den heller ikke vaccineret, da den ikke kom i kontakt med andre kaniner og var hverken til stævner eller udstilling smiley

Da jeg havde hest blev de vaccineret efter hvad dyrlægen anbefalede, når de var opstaldet andre steder end den kvæggård jeg arbejdede på, da de ville være i kontakt med "fremmede" heste

Gnaverne blev/kunne ikke vaccineres smiley

Så for mig kommer det meget an på dyret.

• #17   17. nov Jeg følger som flere andre her også de anbefalinger der er udstukket fra dyrlæger og vaccineproducenterne. Mine får også den fulde pakke incl både leptospirose, kennelhoste og rabies. Leptospirose og kennelhoste får de årligt. Rabies vedligeholder jeg så de kan komme med på ture i udlandet - det hænder jo smiley
    Jeg tør ikke undlade leptospirose. Jeg ved at miste min gamle dobermann Perle til den væmmelige sygdom da hun var 1½ år gammel. Hun kom med nød og næppe igennem, men med en permanent nedsat nyrefunktion. Men alt hvad det indebærer af kostmæssige restriktioner resten af livet. Tidligere sagde man at leptospirose kun var noget der ramte jagthunde, der arbejdede ude i skoven i de fugtige efterårsmåneder. Sådan er det ikke mere; min må være blevet smittet i vores lokalområde=landsbyen, fodboldbaner, træningspladsen smiley Leptospirose er desuden en zoonose og kan derfor smitte mellem mennesker og dyr. Vi skulle derfor også have taget blodprøver og testes og i tiden der gik til vi fik svar blev vi sat i behandling med krads antibiotika - just in case. Dvs. det koster faktisk også det humane sundhedsvæsen en skilling at vores hund blev syg. Det er en sygdom man ser mere og mere hos både dyr og mennesker. Og vil se endnu mere i en vådere og lunere fremtid - det er den de kalder 'rottesyge' i medierne. Med til historien hører at de findes rigtig mange forskellige slags leptospira og vaccinerne dækker kun de mest almindelige. Vores hund fik så en vaccinen ikke dækkede. MEN kan man i det mindste undgå at få dem smittet med de mest almindelige så er man da noget af vejen. Heldigvis er det ikke vira der mutere helt vildt som fx influenza så den er ikke helt så svært at udvikle vacciner til - og jeg ved også at det er noget der gøres i disse år.
    Når man vaccinere skal man huske at selvom man umiddelbart gør det for sin egen skyld, så er det jo faktisk lige så meget for alle andres skyld også. Jo flere vaccinerede der er i en population, jo sværere har sygdommene ved at sprede sig. Vi har i den vestlige verden været meget forkælede mht sygdom i de sidste generationer. Derfor er nogle begyndt at stille spørgsmålstegn ved om vacciner er nødvendige. Men altså uden vacciner havde vi stadig haft en masse små børn der døde af mæslinger og vi kunne også have risikeret at få f.x. polio eller kopper. Vi ville også ofte miste en hund til hundesyge eller parvo. Med det ændrede kllima og den større globale mobilitet kommer vi nok til at revurdere, hvor frivillige vacciner egentlig bør være til både dyr og mennesker.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 17 Emner: 5 Svar: 380
    #18   17. nov Jeg følger, som flertallet i tråden, dyrlægens anbefalinger. Da mine hunde bader, vaccineres de for leptospirose årligt. De øvrige vacciner er hvert andet eller tredje år - kan faktisk ikke huske det præcist.

• #19   17. nov Jeg takker for alle indlæg, de læses stadig og tages med i overvejelserne smiley
    Og så vender jeg det selvfølgelig med dyrlægen når vi skal derud om 3 uger.

Og sidst men ikke mindst, så læser jeg alt hvad jeg kan finde om emnet i de her dage, så jeg kan tage et informeret valg smiley

• #20   18. nov Vi vaccinerer hvert 3. år med kernevacciner. Har dog også fået taget titertest. Vi har valgt ikke at vaccinere mod leptospirose/kennelsyge. Vin habde 5 hvalpe der blev syge af leptospirose-vaccinen. Jeps jeg ved godt at Leptospirose er en møgsygdom på flere planer. Den dækker reelt kun i 7 mdr, og som Mette skriver, så dækker den langtfra alle varianter. Vi har derfor valgt at vaccinere som vi gør.
    Deltog i DKK's Webinar vedrørende vacciner formidlet af Lise Bang Hansen, men WSAVA's anbefalinger. Vældig interessant.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 5 Emner: 26 Svar: 564
    #21   18. nov Kender du retningslinjerne fra DDD som flere refererer til ?, ellers står de her:

https://www.ddd.dk/dyreejere/vaccination-af-hund-og-kat/

EU-lovgivningen der blev ændret i 2019 volder udfordringer og dette er stadig ikke løst smiley

Kommentér på:
Vacciner?

Annonce