785 visninger
|
Oprettet:
Vacciner? {{forumTopicSubject}}
Hvad gør i med vacciner?
Hvor ofte bliver jeres hunde vaccineret, og hvorfor?
Alle holdninger er velkomne (respekt og accept af andres holdninger forventes), jeg prøver bare at blive klogere inden jeg skal tage stilling til hvad jeg gør med Linus og vacciner
sep 2017
Følgere: 490 Emner: 180 Svar: 9.237
Jeg vælger at gå med anbefalingerne, fordi jeg vil sikre mine dyr bedst muligt. Ellie skal med rundt til konkurrencer, træner i skoven, bider i mænd og alt muligt andet. Dorit er med som maskot, og skal have samme beskyttelse.
I forhold til leptospirose, synes jeg at de senere års oversvømmelser netop gør, at man skal sikre sig imod rottesyge. Og med kennelhoste kan den tage for mange uger af Ellies træning, og for Dorit vil jeg ikke udsætte hende for risikoen for en luftvejsinfektion, fordi hun stadig har lidt gener efter det græsfrø hun fik trukket ud af næsen forrige sommer.
Man kan jo teste i stedet for at vaccinere, men jeg har svært ved at finde mening i at skulle tage en blodprøve, vente på svar og så vende retur til dyrlægen for at få vaccineret, hvis testen viser at hunden ikke er dækket ind
nov 2012
Følger: 95 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 280 Svar: 8.199
Kennelhoste er egentligt mest fordi at Lucky i forvejen har lidt problemer med luftvejene (forsnævret luftrør) og jeg ville være ked af at han så fik flere problemer. Om det reelt gør en forskel ved jeg ikke, men så føler jeg at jeg har gjort hvad jeg kan.
sep 2017
Så den tør jeg slet ikke undlade at give - det betyder så lidt at få den givet, når man alligevel er der, men man sparer potentielt hundene for en rigtig træls omgang
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.448
aug 2008
Følgere: 1029 Hunde: 2 Emner: 86 Svar: 2.758
Jeg skal gerne indrømme, at jeg er for nærig til at få testet om hunden er dækket og så måske alligevel skulle vaccinere.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 35 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 13.012
Dog er hun ikke vaccineret mod kennelhoste, men hvor smitsomt er det egentlig? Hera undgår helst andre hunde.
sep 2017
apr 2023
Følger: 5 Følgere: 65 Emner: 23 Svar: 271
Bare så i ikke tror at jeg er skredet fra tråden
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 181 Svar: 9.568
Kennelhoste og leptospirose hvert år, på grund af jeg jeg havde en hund som var virkelig meget syg i lang tid af kennelhoste, og fordi mine hunde fangede rotter og gravede efter mus som de åd.
mar 2009
Følger: 70 Følgere: 120 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 146 Svar: 12.614
Der er anbefalingerne.
L4 og kennelhoste kan gives årligt. Jeg vurderer ud fra hvordan den enkelte hund bruges og har helbred.
feb 2023
Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 58
sep 2020
Følgere: 5 Emner: 26 Svar: 564
Har 2 på 5 år og 2 på 7 år, der kun har fået Kerne hvalpevacciner. Min tæve på 10 år har også fået herpesvacciner i forbindelse med opdræt af hvalpekuld.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 1.976
Jeg tror faktisk der er betydeligt flere som overvaccinere en omvendt;)
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 7 Emner: 131 Svar: 7.615
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 4.781
Nu kommer jeg så også yderst sjældent mere til nogle som helst former for events, hvor der er mange hunde, gjorde jeg det, ville jeg nok genoptage det, men da Coco er 10,5 år nu blev vaccineret efter forskriften de første 5-6 år, så tror jeg nu ikke, at der er det store behov for det som hendes liv er pt (7-9-13)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 195 Svar: 13.243
ved kat, må jeg ærligt indrømme de kun har fået de første ??
"Killingen" er aldrig ude, Katten burde nok få hans, da han går tur i området.
Men da de ikke kommer i kontakt med andre katte kan jeg ikke lige se grunden til det, plus de ikke skal på udstilling
Da jeg havde kanin blev den heller ikke vaccineret, da den ikke kom i kontakt med andre kaniner og var hverken til stævner eller udstilling
Da jeg havde hest blev de vaccineret efter hvad dyrlægen anbefalede, når de var opstaldet andre steder end den kvæggård jeg arbejdede på, da de ville være i kontakt med "fremmede" heste
Gnaverne blev/kunne ikke vaccineres
Så for mig kommer det meget an på dyret.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 6.947
Jeg tør ikke undlade leptospirose. Jeg ved at miste min gamle dobermann Perle til den væmmelige sygdom da hun var 1½ år gammel. Hun kom med nød og næppe igennem, men med en permanent nedsat nyrefunktion. Men alt hvad det indebærer af kostmæssige restriktioner resten af livet. Tidligere sagde man at leptospirose kun var noget der ramte jagthunde, der arbejdede ude i skoven i de fugtige efterårsmåneder. Sådan er det ikke mere; min må være blevet smittet i vores lokalområde=landsbyen, fodboldbaner, træningspladsen
Når man vaccinere skal man huske at selvom man umiddelbart gør det for sin egen skyld, så er det jo faktisk lige så meget for alle andres skyld også. Jo flere vaccinerede der er i en population, jo sværere har sygdommene ved at sprede sig. Vi har i den vestlige verden været meget forkælede mht sygdom i de sidste generationer. Derfor er nogle begyndt at stille spørgsmålstegn ved om vacciner er nødvendige. Men altså uden vacciner havde vi stadig haft en masse små børn der døde af mæslinger og vi kunne også have risikeret at få f.x. polio eller kopper. Vi ville også ofte miste en hund til hundesyge eller parvo. Med det ændrede kllima og den større globale mobilitet kommer vi nok til at revurdere, hvor frivillige vacciner egentlig bør være til både dyr og mennesker.
okt 2023
Følgere: 17 Emner: 5 Svar: 380
apr 2023
Følger: 5 Følgere: 65 Emner: 23 Svar: 271
Og så vender jeg det selvfølgelig med dyrlægen når vi skal derud om 3 uger.
Og sidst men ikke mindst, så læser jeg alt hvad jeg kan finde om emnet i de her dage, så jeg kan tage et informeret valg
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 5.993
Deltog i DKK's Webinar vedrørende vacciner formidlet af Lise Bang Hansen, men WSAVA's anbefalinger. Vældig interessant.
sep 2020
Følgere: 5 Emner: 26 Svar: 564
https://www.ddd.dk/dyreejere/vaccination-af-hund-og-kat/
EU-lovgivningen der blev ændret i 2019 volder udfordringer og dette er stadig ikke løst
Vacciner?