{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

Linus og taleknappen! {{forumTopicSubject}}

Vi er endelig kommet igang med at træne med taleknapper, eller det vil sige een taleknap til at begynde med. Knappen siger 'lækkersulten', og jeg skal da lige love for at han har lært hvad det betyder.

Han trykker, og trykker, og trykker på den stakkels knap - den får ikke for lidt. Ind imellem tager han den også i munden og kaster med den - det er især hvis jeg ikke lige ser at han siger at han er lækkersulten smiley

Hen til fryseren (hvor hønsefødderne ligger i), og så hen og give knappen tæsk. Hen til fryseren igen, og hen til knappen.

Jeg forsøger (uden at grine for meget) at sige 'ikke mere lækkersulten' eller 'lækkersulten slut', men det accepteres aldrig, så knappen ryger op i højden når han bliver for meget. Men så forsøger man da bare at komme op til knappen - for jeg må da fatte at han er ved at dø af lækkersult smiley smiley

Jeg tænker at jeg må få købt nogle flere knapper og begynde at lære ham flere ord - for han er skisme hurtigere til at fatte det end jeg troede at han ville være smiley

Kommentarer på:  Linus og taleknappen!
  • #1   22. jan Her hedder det duf duffere. Og så har hun en SLUT! knap. Nogengange er hun kommet til selv at trykke på den under leg, og så stopper hun med at lege. Det er lidt synd og sødt.

Den bedste knap for mig er UD knappen.
    Jeg havde den med til jul, og jeg var mega overrasket over, at hun brugte knappen der, i et hus hun kun havde været i 3 gange på et år, inkl. jul forrige år. Jeg tog den med men regnede ikke med, at hun ville bruge den.
    Jeg satte den i nærheden af døren ud til, og aktiverede den. Og regnede ellers med, at den bare ville stå til pynt.
    Forrige år var hun ude mange mange gange, for en sikkerheds skyld, jeg kunne ikke forstå hvornår hun skulle ud, og hvornår hun bare søgte kontakt.
    Sidste jul var hun kun ude 2 gange, fordi hun bad om det via knappen.

Jeg kan kun anbefale at du fortsætter.

Jeg har kun haft råd til 4 knapper, så UD, SLUT!, duf duffere, og børstes, er de eneste "ord" hun har til rådighed.

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2024

Følgere: 14 Emner: 7 Svar: 88
    #2   22. jan Hun lyder altså skøn smiley
    Jeg tænker at vi også må have (i hvert fald) en ud og slut knap. Det lyder ret fornuftigt smiley

Tidligere i dag havde jeg fået lagt 'lækkersulten' knappen væk fordi jeg skulle rydde op. Og ud af det blå vågnede han fra sin lur og gik hen for at trykke på knappen, han kunne ikke helt forstå hvor den var blevet af smiley

• #3   22. jan Vi har ud, vand, mad, kærlighed, lege

Det er kun kapow der bruger dem. Men han bruger dem så meget. F. Eks huskede han mig, den anden dag på at badekarret var ved at løbe over da han trykkede meget på vand knappen smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2024

#4   22. jan Dygtig Kapow smiley

Og der fik jeg da også lige et par ord der skal føjes til listen smiley

• #5   23. jan Hvor køber i de taleknapper?
    Når man Googler dem kommer der så mange frem, men nok ikke alle med lige god kvalitet smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2024

#6   23. jan Den vi har lige nu er den her:
    https://cotonshoppen.dk/aktivitetslegetoej-til-hund-62/kommunikationsknap-ollipet-p16601
    Den kan han alt for nemt flytte rundt på, medmindre den står på vores dørmåtte.

Så jeg har kigget på dem her i stedet:
    https://cotonshoppen.dk/aktivitetslegetoej-til-hund-62/min-hund-kan-tale-knap-3pak-p17260

Ellers ender jeg nok bare med at bestille det her sæt, og så tage den ekstraregning der måtte komme fra Postnord:
    https://eu.fluent.pet/collections/kits/products/basic-vocab

• #7   23. jan Okay, tak for svar smiley
    Helt sikkert noget jeg vil kigge på hvis jeg bliver hundeejer igen smiley

• #8   23. jan hvordan træner man med de knapper?

• #9   23. jan Indica - er det ikke et tysk firma? Hvorfor skulle der komme ekstra regning på?

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2024

#10   23. jan Det er et amerikansk firma, men hvis knapperne sendes fra Tyskland er det jo bare skønt smiley
    Jeg ved at nogen i Sverige har fået en ekstraregning når de har bestilt, fordi de blev sendt fra USA.

• #11   23. jan Google tryk knap hund. De skal være lidt hårdføre da indlæring kan være lidt hård/ ved dem, og store hunde ofte trykker ret energisk på dem.
    Fluent Pet er klart det bedste system, men bedre til små dyr, synes jeg. Det er så også det absolut dyreste.

• #12   23. jan Skal de ligge fremme altid, eller tager i dem nogen gange væk?

• #13   23. jan Hovsa Hund: Der er rigtig mange gode videoer omkring indlæring af brug af taleknapper og forskning bag på YouTube.
    Der er doodlen Bunnie, som nok er mest kendt, men ejeren er bestemt ikke hundekyndig, så det bliver træls at se på, efter lidt tid.
    Jeg følger en dyrlæge og hendes 14 årlige kat Billi (Billispeaks), det giver bedre mening ... udover det så er en kat.

Men optag ordet på knappen. Hold knappen i hånden og bed hunden nonverbalt om, at give pote, så den aktiverer knappen, beløn, aktiver selv knappen, gentag ordet.

Her hedder knapperne "knappen". Jeg kan ikke have det, når Bunnie bliver bedt om, at bruge "sine ord" (knapperne), da det er menneskernes ord, ikke hendes.

Det nemmeste er at indlære noget madrelateret, men frarådes før man har indlært stopord.

Indlæring er betinget af, at man ALTID reagerer når en knap aktiveres uanset hvad man laver. Så "duf duffere" bliver udnyttet meget, hvis man ikke har indlært nej/slut.

Går hun søgende rundt beder jeg Skye om at "tryk på knappen", så jeg ved hvad hun vil.

UD var jo nemt. Placer knappen ved den dør, der er tættest på døren udtil. Her er det døren til soveværelset, som er lukket. Men hun skal igennem den før for at komme i haven.
    Hver gang hun skal ud, siger man UD?, aktiverer knappen der siger ud, og bekræfter verbalt med UD imens man lukker hunden ud.
    Efter nogle gange beder man hunden aktivere knappen, roser, og bekræfter med et verbalt UD mens hunden lukkes ud. De fanger den ofte hurtigt.

Med Fluent Pet kan man få trykkene til at gå ind på ens mobil. Så hvis hunden siger noget, når man ikke er der, kan man følge med.
    Billi der minder sin far om, at hun skal have medicin, kan moren så se, mens hun er hjemmefra. Og hun kan se når far bekræfter, at Billi skal have medicin.

Du skal så også bruge knapperne, når du kommunikerer de ord, til dyret, i det dgl. Bekræfte hver gang de aktiveres, at de bruges rigtigt og at du har hørt hvad hunden vil sige. Og handler på det. Ellers giver det ikke mening/motivering at bruge knapperne ..

Se det i videoerne på YT. Det giver bedre mening.

Det skal være sjovt for både dig og din vov.

(Har talepres så får ikke fat i fejl etc., sig hvis det er for forvirrende skrevet)

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2024

#14   14. feb Linus har fået ødelagt sin taleknap. Han var simpelthen for voldsom med den smiley

• #15   14. feb Det er meget normalt i starten i ren iver. Men jo træls hvis ellers det fungerede godt.
    Skye løb hen til knappen, slog bremserne i, og kastede begge poter på knappen med et bang.

Kommentér på:
Linus og taleknappen!

Annonce