877 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Hjerteorm - hvad nu hvis? Hjerteorm - hvad nu hvis?

Hej alle - jeg vil høre jer hvad I vil anbefale i denne situation.... Vi går den sædvanlig lille morgen tur på et lille græsområde midt i beboelseområde i Odense, hvor også andre lufter deres hunde.

Der er et træstamme som han glædeligt plejer at gå hen og snuse til, hvor jeg så ser at der faktisk sidder en snegl som han snuser til - jeg ved ikke om han også har nået at få slikket på den. Så nu bliver jeg bekymret, om jeg skal få ham testes for hjerteorm. For vil det allerede kunne ses, hvis han er blevet inficeret? Jeg vil for alt i verden undgå at det går hen og bliver livstruende (hvis han nu ikke viser nogen symptomer på det før senere i forløbet)

Er der eventuelt andre der har oplevet at jeres hunde har fået hjerteorm efter at have slikket/snuset til en snegl?

På forhånd for jeres svar.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjerteorm - hvad nu hvis?
  • #1   21. apr Træk vejret. Få testet din hund 2 x årligt, så burde du kunne tage det i opløbet.

• #2   21. apr En hund får HELT sikkert ikke hjerteorm af at snuse til en snegl. Den kan få det ved at slikke på en snegl, eller ved at have kontakt med ting med snegleslim (græs, blade, pinde, udendørs legetøj, en tabt godbid osv.).

Så som Louise skriver - få din hund testet 2 gange om året, eller hvis den har symptomer (hoste, madlede, træthed, blødninger i øjne eller gummer).

• #3   21. apr Tak for jeres svar. Jeg kunne faktisk ikke nå at se om han nåede at slikke på den. Hvis han nu skulle være blevet smittet - så for at finde ud af det, skal man ikke vente et antal dage - synes at der står 60 dage før man kan se noget. For tænker vel at jeg ikke vil finde ud af noget ved at gå til dyrlægen nu med afføringsprøver, fordi jeg ved at han har været i kontakt med en snegl.

• #4   21. apr Han skal nok komme i kontakt med MANGE snegle i hans liv, samt andre ting der kan gøre ham syg smiley Få ham testet 2 gange om året og træk vejret smiley

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 114 Emner: 30 Svar: 3.530
    #5   21. apr Hvor er det godt, at du er opmærksom på problemet, A.N.
    Som andre nævner er det en god idé at få din hund testet en gang eller to om året. Hvis du ikke bor i højrisikoområde er en enkelt gang helt fin - i min optik.

PS. Jeg er ret sikker på, at A.N. trækker vejret, frk. Jensen smiley

• #6   21. apr Isabelle, en 14 måneder gammel unghund er lige død i Nordjylland, fordi dyrlægen ikke mistænkte hjerteorm. Hele Danmark er “højrisiko” nu smiley

A.N. Din hun er dagligt i kontakt med ting, der kan smitte den. Du kan jo teknisk set teste den en gang om måneden, hvis du ønsker det. Det vil ikke give mening, men det er jo dine penge. 2 gange om året er standard, og det er tids nok til at opdage en infektion og slå larverne ihjel inden de laver varige skader.

• Isabelle
    okt 2023

#7   21. apr Det vidste jeg ikke - at hele Danmark er højrisikoområde nu. Selv tester jeg tæt på to gange årligt, fordi Nordsjælland har været højrisikoområde i adskillige år. En af mine (tidligere) hunde har været smittet - og med både hjerte- og lungeorm samtidig.

• #8   22. apr Tak for jeres svar. Så i princippet vil det ikke hjælpe noget at teste allerede nu? For at se om han skulle være smittet med hjerteorm, når det var i går morges at han snusede til sneglen (snegl uden hus). Og ved som sagt ikke om han nåede at slikke på den....

• #9   22. apr Nej, du kan ikke se smitte allerede dagen efter smiley

For at kunne teste positiv, kræver det at laverne er klækket og bevæger sig rundt i hjerte og lunger, og kroppen laver antistoffer.

Men din hund kan jo være blevet smittet tidligere, og derfor teste positiv i dag. Den kan også være blevet smittet for 4 uger siden, og derfor pt teste negativ, men teste positiv om en måned.

• #10   23. apr Jeg tænker at få ham teste nu her og så må jeg igen om et par måneder, for han spiser græs og har så snuset til en snegl (ved ikke om han nåede at slikke på den)

Spiser jeres hunde også græs?

• Isabelle
    okt 2023

#11   23. apr Ja - især lækkert forårsgræs.

• #12   23. apr Ja og alt muligt andet grønt i haven.

• #13   30. apr Er der nogen af jer der bruger Loppe/flåt middel Nexgard Spectra ?

• #14   30. apr det skulle også eftersigende være forbyggende mod hjerterom

• #15   7. maj Hvad gør dyrlægen når hun/han/det tjekker for hjerteorm, og hvor præcis er metoden, hvad koster testen? Kan godt forstå folk er angste. Er der en / et video/webinar link, som forklarer grundigt om den franske lungeorms livscyklus, og andet biologisk data?

• #16   8. maj Vark, dyrlægen (eller en ikke-dyrlæge nok) lægger lorten i blød i vand i 24 timer, og skiller så lorten fra vandet og undersøger vandet for udskilte larver. Så hunden skal ikke til dyrlæge - man afleverer bare 3 lorteprøver fra 3 på hinanden følgende dage, Pt kører Anicura tilbud med test til 222 kr.

Jeg tror at KU stadig har en video liggende af både hjerteorm og lungeorm, og hvordan de formerer sig, vandrer til organerne, kravler i luftrøret og udskilles i afføringen.

• Isabelle
    okt 2023

#17   9. maj 222 kr? smiley
    Jeg har lige betalt over 800 kr for en test smiley smiley

• #18   9. maj Jeg har betalt 600,- Tror ikke det er alle Anicura'er der kører med det tilbud ...

• #19   9. maj Det er ikke sikkert at det er alle, men jeg ved at både Varde, Tranbjerg og Hobro gør. Og det er bare de Anicur'er jeg følger på fb.

Det var såmænd bare hvis andre ville få testet. I Tranbjerg gælder det frem, til engang i juni. Jeg ved ikke hvor længe de andre kører tilbud.

• MC
    MC Online Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 152
    #20   9. maj Jeg tror kun det er AniCura i Jylland, og kun udvalgte. Ifølge min dyrlæge så er det steder, hvor de er i tvivl om udbredelsen, så de gør det for at samle information om hvor slemt det er i de områder.
    I Aalborg er er tilbuddet indtil videre frem til 30/6, men med mulighed for forlængelse. Og man behøver ikke være kunde hos dem i forvejen.

Kommentér på:
Hjerteorm - hvad nu hvis?

Annonce