{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.837 visninger | Oprettet:

Har VIRKELIG brug for råd NU ! {{forumTopicSubject}}

Åhh jeg er i syv sind lige nu..

Mange af jer ved at Kato er røv usikker..

Og oven i hatten så hader han at blive børstet.. Altså virkelig HADER det..
Men da bassen er ved at være langhåret, så filtre hans pels let og det skal jo børstes stille og roligt ud.. smiley

Han snerrer, knurrer, bidder efter børsten, ja alt for at komme væk fra den grimme ting som "mor" kører igennem hans pels (har han gjort de sidste par år, da han var hvalp var der intet).. Og det er på trods af godbidder og ros i stride strømme.. smiley

Jeg gør ALT for at det ikke skal gøre ondt på ham.. Børster stille og roligt.. Holder igen i pelsen så det ikke bliver revet ud.. Og er det en alt for slem knude i pelsen, så bliver den klippet af..

Jeg har altid kunne få ham til at falde en smule til ro ved at tage mit hoved ned til ham, tale blidt, rose ham, give ham godbidder, ja fortælle ham at det altså ikke er farligt at blive børstet og at han bliver såååå fin.. smiley For børstes skal han altså.. smiley

Men idag der hjalp det ikke..
Mit værste mareridt blev virkelighed, og Kato bed mig.. Han har bidt hul igennem min over og underlæbe (husk på han er kun en lille hund, så det kan lyde mere voldsomt end det måske er og har kun 2 små huller).. smiley

Jeg er virkelig DYBT ulykkelig.. smiley
For jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op nu..
Jeg elsker den hund mere end noget andet i verden, og min verden bryder bogstaveligtalt sammen den dag han skal herfra.. Og jeg vil virkelig gøre ALT for at beholde ham..

Og han har jo kun bidt fordi at JEG tog mit hoved ned til ham for at berolige ham som jeg plejer at gøre..

Så please kære HG !
Har virkelig brug for råd nu ang min elskede basse.. smiley

Hilsen hende den sønderknuste..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har VIRKELIG brug for råd NU !
  • #2   14. okt 2013 Mine læber ser forresten sådan her ud nu..

    profilbillede
  • #3   14. okt 2013 Han knurrer og bidder uanset hvem der børster ham..
    Om det er min mor, mormor, stedfar, min eks.. Så gør han alt for at komme væk..
    Jeg er den eneste der har kunnet få ham til at falde til ro og få ham børstet færdig..

    De andre tør ikke længere, hvilket jeg efter idag godt kan forstå.. smiley
    Jeg er dog på ingen måde bange for ham..


  • #4   14. okt 2013 Ved negleklip og bad er der ingenting.. Heller ikke når han skal klippes..
    Det er kun børsten..


  • #6   14. okt 2013 Du skal være velkommen til at prøve.. Men nu går der jo lidt tid før han skal børstes igen.. Nåede heldigvis at blive færdig med ham..

    Du skal dog lige have i mente at han er meget mistroisk overfor fremmede mennesker, men det er noget som ligger til racen..


  • #7   14. okt 2013 Måske det hjælper, at det er en fremmed?
    Min mors westie HADER også at blive børstet. Men sjovt nok er han altid super sød hos hundefrisør. Selvom det plejer at være mig der står for børstning og klipning :b Han bed mig også i næsen sidst, fordi jeg som dig tog hovedet ned for at berolige... Det plejede at hjælpe :b
    Så jeg ville prøve at tage imod Minions tilbud og se om det hjalp med en fremmed.

    Ellers kan du ikke alternativt klippe pelsen helt kort? Så behøves han da ikke pelsplejes ligeså ofte.


  • #8   14. okt 2013
    Prøv med showshine til heste? Det fjerner filter osv i pelsen og måske kan det gøre børsteturen til en mere behagelig oplevelse??

    http://www.cowboymagic.com/cowboy-magic-detangler/


  • #9   14. okt 2013 Einstein - Han bliver klippet helt kort ca. 2 gange om året (hans pels vokser utrolig langsomt).. Det er først nu hvor det er ved at være et godt stykke tid siden at han blev klippet at han skal børstes..

  • #12   14. okt 2013 Turbo - Det er da værd at prøve..

  • #13   14. okt 2013 Er det så ikke bare at klippe det ned igen nu? Især hvis han ikke har noget imod klipningen?

  • #14   14. okt 2013 Har du prøvet en lille kam? Læg den på gulvet/hundekurven sammen med godbidder, så han vænder sig til den. Senere rør ham lidt med den og ros. Rem den væk eller i hundekurven. Osv
    Virker på Sussi når hun er bange for noget


  • #15   14. okt 2013 Pia - Åhh er altså ikke meget for at smide mundkurv på ham.. Er jeg generelt ikke meget for på nogen hund..
    Men det kan jo ende med at blive en sidste løsning.. smiley

    Minion - Du skal som sagt være velkommen til at prøve næste gang han skal børstes..


  • #16   14. okt 2013
    Jeg tænker at hvis du på sigt, kan fjerne elementet af ubehag ved børstning fordi du jævnligt lige fedter ham ind i sådan en gang " silkedråber", så kan du måske få vendt skuden og slippe for konflikterne..

    Og så er de i øvrigt også SÅ lækre at pille ved bagefter smiley


  • #17   14. okt 2013 På det område er jeg rimelig upædagogisk, jeg ville putte mundkurv på. Det tager de altså ingen skade af.

  • #19   14. okt 2013
    Anne-Julie, TS har jo i forvejen angst-issues hos vovse, så muligvis er mundkurv, lige vel " overgrebs-agtig" i hans optik og kan muligvis bidrage til eskalering af adfærd på andre områder smiley


  • #21   14. okt 2013 Einstein - Har overvejet at klippe ham her i ferien..
    Nu får han lige lidt ro i et par dage..

    Sussie - Det er prøvet og hjælper ikke.. Han gemmer sig så snart man finder den frem.. Bruger både en lille kam og sådan er børste med en masse små tynde dimser på (mener den hedder en karte)..


  • #22   14. okt 2013 Turbo - Jeps.. Kato er virkelig usikker pga 4 overfald sidste år..

    Minion - Det kan vi sagtens finde ud af..

    Linda - Han hader det som pesten uanset hvor tit han bliver børstet..


  • Camilla H
    Camilla H Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 6
    #24   14. okt 2013 Altså nu ved jeg ikke om det har noget med børsten at gøre.
    Men kan kun tale af egen erfaring, men den der Karte børste, den brugte opdrætter også da vi skulle hente Kenzo. Hun skulle lige demonstrere hvordan man skulle bruge den, og han kunne absolut ikke lig den! Han peb og hylede for at komme væk, men opdrætter holdt ham bare fast, og sagde han nok skulle vende sig til den smiley
    Da vi kom hjem, ville han overhovedet ikke nærmes med en børste, ikke engang en 'almindelig' en. Han elsker heldigvis at blive børstet nu.

    Men måske er det bare børsten han ikke kan lig? smiley


  • #26   14. okt 2013 Cocio HADER karten.. Har du prøvet med en ganske almindelig børste? Jeg bruger skiftevis en furminator og så sådan en som på billedet.. Karten bruger jeg kun til aller sidst for lige at tage det værste, men kun i kort tid, for han kan dælme ikke lide den.. Han gør ikke noget han ser "bare" bange ud og bakker væk fra den..

    profilbillede
  • #27   14. okt 2013 Min ene cairn var også et mareridt at trimme, han er dog af modsatte skuffe, en temmelig selvsikker herre der har sine meninger om hvad man bør nedlade sig til, og her er damefrisør en af tingene..
    han nåede da også at hakke mig i nallerne et par gange, så der røg en snude snor på, men jeg ville bestemt ikke gøre det på en usikker hund, absolut ikke.
    i øvrigt fik jeg bøvl med hænderne, og kunne ikke trimme mere, så nu foregår det hos trimmer, og her er der absolut intet med den gamle Cairn, hun må gerne trimme ham, jo, han fortæller da hvor latterligt han synes det er, men finder sig pænt i det, gamle skiderik smiley
    så det kan være løsningen at gøre et forsøg med at lade en helt fremmed prøve, måske?


  • #28   14. okt 2013 Min er heller ikke vild med det, han har dog aldrig bidt, knuret osv, bare forsøgt at komme væk, men jeg har forsøgt at vende det til noget positivt og lave det hyggeligt ved at side og ae ham med børsten imens, og det virker i hvert fald her og gør nogenlunde det samme når vi klipper klør, hvor han før har kunne finde på at markere, ikke hårdt men pive og lige tage fat i en finger og nu tager han det ret pænt, ikke perfekt men det kan lade sig gøre at få dem klippet smiley

    Når du siger det er så slemt ville det måske være nok bare at have børsten fremme mens i sider og slapper af og laver noget andet imens, så han acceptere at den er der også stille og roligt begynde at røre ham med den. Når han så acceptere at blive rørt og aet kan man lige så stille begynde roligt at børste og selvfølgelig sørger for at de ingen dårlige oplevelser får med det.

    Man kan evt kombinere det hele med nogle lækre godbider eller andet lækkert smiley


  • #29   14. okt 2013 Du skal børste ham dagligt så han ikke oplever det som noget ubehageligt, der gør ondt. Bare stryg ham med bagsiden af børsten mange gange dagligt, så han vænner sig til det er smertefrit. Det værste man kan gøre er at vente til der ER opstået knuder osv. Husk masser af godbidder. Og væk med hovedet, det er truende adfærd på hundsk.
    Du kan evt stå og smaske imens, det er et dæmpende signal....


  • #30   14. okt 2013 Camilla - Han er sådan uanset hvilken børste der bliver brugt.. smiley

    Stine - Det overvejes meget kraftigt.. Tænker bare om det ikke bliver for koldt når vinteren kommer.. Plejet ikke at klippe ham fra ca. midt oktober til marts april måned (kommer an på vejret)..

    Agnete og Lotte - Han gemmer sig så snart man finder børsten frem og han kommer kun frem igen hvis jeg selv henter ham eller når man pakker den væk igen og han er helt sikker på at den er væk..


  • #31   14. okt 2013 Den skal ikke findes frem, men ligge på sofabordet altid de næste 3 mdr, så han kan blive tryg ved den. Det er en meget vigtig del af hundens liv at være soigneret, så der er kun det hårde tålmodige slæb tilbage, hvis du skal håbe på at vende billedet for ham smiley

  • #32   14. okt 2013 Hmm du kan jo prøve bare at ligge den på stuebordet eller et andet sted hvor han kan se den og lade den ligge der uden at du røre ved den, så vil han vel til sidst komme frem. Også lade den ligge der måske en dag eller to hvor du så kan begynde bare at røre ved den når han begynder at være tryg ved at den er der. Når han så er okay med at du røre ved den kan du prøve at tage den i hånden evt bare holde om den mens den stadig ligger der hvor den lå før. Så du bare tager et lille skridt af gangen, det kan tage ret lang tid men det kan gøre det hele nemmere og smertefrit for begge parter i sidste ende smiley

    Og selvfølgelig husk at rose ham smiley


  • #34   14. okt 2013 Han kan ikke se den på sofabordet, han er kun halv højde af bordet..
    Når han er i sofaen, kigger han ikke på bordet.. Har jeg lært ham (og Afrodithe) at man ikke må, da jeg tit spiser ved sofabordet..

    Tror at hvis han skal kunne se den hele tiden, så skal den ligge på gulvet..
    Men så ved jeg at Afrodithe vil bruge den som tyggeben.. Og det vil ikke være så godt.. smiley

    Men må indrømme at jeg tror at det vil være bedst for ham, at blive holdt kortklippet hele tiden.. Især når han på ingen måde kan lide at blive børstet (hverken når der er små knuder i pelsen og når der ingen knuder er)..


  • #35   14. okt 2013 Stine - Ja det tror jeg også at han skal have på så..
    Afrodithe skal alligevel have et, da hun fryser ret let..


  • #36   14. okt 2013 har dere prøvet sådan børne balsam spray til hår så det ikke bliver ubehag ...

    kan dere evt bade ham og bruge en god balsam/ konditoner og prøve at børste eller bruge fingrene så knudene løser sig op `?


  • #37   14. okt 2013 Hvis du holder ham i en hel kort klip kan han vel få et dækken på når det rigtig bliver koldt hvis han fryser smiley

  • #38   14. okt 2013 Marianne - Knuder i pels og et bad er en rigtig dårlig idé.. Min mormor prøvede det en gang med sin hanhund, og det endte med at han blev endnu mere filtret.. Så det tør jeg ikke.. smiley

    Balsamspray har jeg ikke prøvet på.. Har nemlig kun balsamspray til mennesker, samt alm balsam til mennesker.. Og aner ikke om det må bruges på hunde..

    Michelle - Jeg tvivler faktisk på om han vil fryse.. Han er sådan en som elsker at løbe så meget i sneen at han har iskugler på maven.. Han bliver helt hvalp igen i snevejr.. *GG*
    Men et dækken tror jeg nu alligevel at jeg ville smide på ham hvis det var..


  • #39   14. okt 2013 Men det er nu ikke så meget knuderne der er problemet.. De er ret nemme at få ud på en stille og rolig måde..

    Det er selve det at blive børstet der er et problem.. Knuder eller ej, så hader han det som pesten..


  • #41   14. okt 2013 Skal jeg nok.. smiley

    Vi tager den dog lige lidt med ro de næste par dage.. Det var en heftig omgang for både ham og jeg..

    Han ligger lige nu helt klistret op af mig og sover, og følger mig ellers over alt..
    Han virker lidt som om at han har dårlig samvittighed og godt ved at han har gjort noget galt..
    Og det er selvom at jeg ikke er sur på ham, for det var jo min egen skyld at han fik fat i min mund.. Kunne jo bare lade være med at stikle fjæset ned til ham..
    Men sådan er det, sket er sket, og det er lettere at være bagklog..

    Hullerne inde i munden er heldigvis lukket allerede..


  • #42   14. okt 2013 Jeg ville tage imod Minions tilbud.

    Og ellers overveje en mundkurv og så få det overstået. smiley


  • #43   14. okt 2013 En mundkurv vil for mig kun være aller aller sidste udvej.. Men det er mere pga hans usikkerhed.. Som Turbovovserne skrev længere oppe, så kan det evt. komme til at virke som en form for overgreb på ham..
    Så den venter vi lige lidt med.. smiley

    Minions tilbud ligger bestemt højt på listen, sammen med at holde ham kort klippet hele tiden..

    Men som sagt, så tager vi lige nogle dage med ro på efter idag.. smiley
    Han skal lige finde ud af at jeg altså ikke er sur på ham..

    Og så skal mine læber skal også lige falde lidt i hævelse før jeg skal møde nye mennesker.. *GG*


  • #44   15. okt 2013 Vi har det samme problem her. Victor hader at strigles, gemmer sig når børsten findes frem. Har også forsøgt alt godbidder, langsom tilvænning , ligge fremme mm. Jeg har nu købt en lille mundkurv og det hjælper. Nu får vi det overstået lidt hurtigere. Derudover er han til frisør hver 3 md. Hvor hun får det redt helt i bund, så kan jeg klare det med en lidt mere overfladisk børstning.

  • #45   15. okt 2013 Har ikke lige læst hele tråden, men god ide at holde ham helt nedklippet så du ikke behøver at børste ham i en periode og så ville jeg klikke ham til at elske børsten.

    1. køb en baby/hvalpebørste, der er rigtig dejlig blød. (og en klikker hvis du ikke har en)
    2. Klik ham til at starte med for bare at være i nærheden af børsten.
    3. sæt langsomt kravene op til hvornår han får et klik, tætter og tætter på børsten (som ligger på gulvet/sofaen el.) så skal han snuse til den, dutte til den, sætte poten på osv.
    3. du sætter hånden på børsten og begynder forfra med at han skal kigge, snuse, dutte osv.
    4. Løft børsten og forfra med kigge, snuse, dutte osv.
    Hver gang du børsten flytter sig, starter du forfra med at han skal tage stilling til den, tag bitte små skridt frem, lad ham bestemme tempoet, når du kommer der til hvor han er så fortrolig med børsten at næste skridt er at røre ham med den, så forsøg at holde den så han selv "går" ind i den og så vild jubel, masser af guf og ros. så finder han ud af at det er en fest når den der børste rør en.

    Det tager rigtig lang tid, ville tage 2 min. hver dag med børsten, men hvis du gør det på denne måde, vil han ikke føle det som et overgreb men som et tilvalg han selv kan styre.


  • #46   15. okt 2013 Åhh ja, klikkertræning..

    Har jeg faktisk haft stor succes med på ham, da jeg skulle træne ham fra ikke at gø hver gang der var den mindste lyd..


  • #47   15. okt 2013 Min gamle hanhund var heller ikke fan af børstning, det tog altid en krig, fordi han storhadede det og kartede rundt under børstning - han brillerede desuden ved at stemple sin mor godt og grundigt i hånden... Løsningen blev mundkurv og balsamspray, så var det ovre på 10 minutter.

  • #48   21. okt 2013 Jeg er dybt chokeet af at man ved en møg usikker hund foreslår mundkurv og at tvinge det igennem.
    Jeg ville træne det helt fra starten, giv ham valgmuligheden.


  • #49   21. okt 2013 Petra - En ting er sikkert.. Jeg smider ikke mundkurv på ham..
    Hans pels bliver klippet og holdt kort hele tiden i stedet for at tvinge ham igennem et helvede med børsten..

    Det er det bedste for ham (og for mig).. smiley

    Vi tager det helt roligt nu, og gør kun tingene i hans tempo (mere end vi gjorde i forvejen)..


  • #50   21. okt 2013 Jeg kan ikke lade være med at tænke på ubehag/smerte, når hunden reagerer så skarpt.

    Måske det ville hjælpe med lidt massage for at få varmet omgivelserne op først?


  • #51   21. okt 2013 Marianne - Han gør alt for at komme væk når han bliver børstet, og reagerer stort set på samme måde uanset om der er lidt filtre i pelsen eller ej..
    Han HADER det som pesten og det har han gjort længe..

    Han har dog aldrig bidt før i mandags.. Og jeg må indrømme at jeg er glad for at det var mit ansigt det gik udover og ikke en andens..

    Han bliver klippet kort og holdt langt væk fra børsten nu..


  • #52   21. okt 2013 Det er også en løsning :o)

  • #53   21. okt 2013 Det er det bedste for ham (og mine kropsdele).. smiley

Kommentér på:
Har VIRKELIG brug for råd NU !

Annonce