{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.026 visninger | Oprettet:

Bud på race {{forumTopicSubject}}

Jaja endnu en
Jeg er blevet spurgt om forslag til race som skal være let trænbar, gerne højt energiniveau ( den skal bruges til lydighed på konkurrenceniveau) Den må gerne give lyd ved gæster, men ikke være vogtende udover det. Gerne en lynhurtig let til bens hund. Og nu kommer det svære- helst ikke en hyrde.

Kommentarer på:  Bud på race
  • #1   15. maj Cavalier eller pudel

• #2   15. maj Cavalier til lydighed? Findes der så stor forskel på dem? Synes dem jeg har mødt er noget afslappede i det

• #3   15. maj Noget springer spaniel måske?:-)

• #4   15. maj Noget jagthund. De er ikke lige min stærkeste side men jeg tænker måske noget Ala de større spaniels, måske noget münsterlænder, retriever af de lettere typer.

• #5   15. maj Puddel måske?

Eller en af retrieverne? Tænker en flatter også ville passe fint

• #6   15. maj måske puddel eller papillon hvis det kan være en lille hund?

• #7   15. maj Lige den race der springer mig i tankerne er en Jack russel..

• #8   15. maj En Dværg Pinscher.
    Den passer på beskrivelsen, de er lyn hurtige, lærenemme og vil gerne arbejde.
    De vil så godt nok gerne gø, men hvis man stopper det fra starten bliver det ikke et problem.

• #9   15. maj Jeg tænkte netop det samme Anni, er du gal der er knald på de små basser, men samtidig er det ikke en sart hund. Min veninde var her til kaffe i sidste uge, og Mailo var helt i hopla, hendes svar til ham var " du er da godt nok en frisk ældre herre hva`, ikke meget pensionisthund over dig"

Vi har jo så haft lidt problemer med det der gøen, men vi fik også først Mailo som 2 årig og vi har fået trænet en hel del af ham, men jeg er slet ikke i tvivl om at når vi får den næste som vi vil have fra hvalp, så vil den gø MEGET mindre, fordi vi kan træne fra start af.

• #10   15. maj Kleine Münsterländer er mit bud.
    Stor puddel hvis man gider pelspleje.
    Golden eller lab af brugslinjer

• #11   15. maj Måske en Cocker Spaniel

• #12   15. maj Dansk svensk gårdhund

• #13   16. maj Tysk pinscher eller schnauzer måske

• #15   16. maj Jeg kender helt ærligt kun én cavalier virkelig godt, og den er vildt arbejdsglad og super energisk. Går rally og agility, tager gerne rally undervisning om formiddagen og en agility konkurrence om eftermiddagen uden at blive specielt træt.
    Ejer har ikke gjort noget særligt for at få en så energisk hund, den er oprindeligt købt udelukkende som selskab, men ejer er blevet bidt af at træne nu

Det er mist indtryk dog at de er lidt ligesom dværgschnauzere - de er super energiske, hvis de får lov, hvis ikke tilpasser de sig.

• #16   16. maj Jeg kender mange cavalier. Og mit indtryk er at det er små glade selskabshunde. Men bestemt ikke en arbejdshund. Jeg kender en der nåede i kl 3 og til dm i agility men han kunne desværre ikke holde til det.
    Hvad med cocker eller en FT hvis der virkelig skal være smæk på.

• #17   16. maj Er der ikke rigtig meget næse i de spaniels? Tænker om ikke de hellere vil snuse end træne?

• #18   16. maj Labrador af jagtlinier passer rigtig godt på de ønsker. Er det DcH eller DKK lydighed du vil træne ? Hvis det er DcH så passer labben RIGTIG godt og jo, man ser enkelte fx springere (FT) til konkurrencerne. Men det er sjældent dem der vinder Jeg har kendt flere der træner/har trænet med pudler og de er da OK til det, men det er somom programmet ikke passer helt godt sammen med dem så de når sjældent særlig langt.

• #19   16. maj Mine welsh springer spaniels nyder det der lydig, (nok mere end mig) og jeg skal bare lige gøre tegn til at vi skal træne, så står de helt klar. Det er jo en race der er lavet til at have god og tæt kontakt til fører. Hvis jeg for eks. ville dyrke agility med mine jagthunde, ville münsterlænderen eller ft. cockeren være super, de ville så bare nok kede sig ved lydigheden, da der skal fart og fart på

• #20   16. maj PS. Meget små hunde har det sjældent særlig nemt i DcH programmet. Vi ser enkelte i C og B klassen og en meget sjælden gang en i A eller E klassen. De to sidstnævnte kræver jo temmelig meget fysisk af hundene.

• #21   16. maj Jeg tænker også at dværgpincheren eks. Bliver for lille.
    Jo det er dch programmet der skal trænes.

• #22   16. maj Hvis det er DcH programmet og ønsket er konkurrencer og at rykke op i klasserne og du ikke ønsker en hyrde så ville jeg gå efter en labrador af jagtlinier. De er ret fede at arbejde med i det program. Ellers er det jo hyrderne som kelpie, schæfer, malinois og border collie der er mest oplagte. Hvis du kommer i A-klassen fylder eftersøgningen og sporet virkelig MEGET og man opdager virkelig hvor meget det betyder at have en duracellhund med stor drift og iver. Det er SÅ trælst at have en langsom hund der taber tempo undervejs og sporet er pludselig meget langt.
    Dværgpinchere, Tyske Pinchere, Schnauzere, DSG, Cavalier, Corgier, forskellige spidshunde, forskellige terriers, Australian Shepherds osv kan fint være med i C-klassen. Men allerede fra B-klassen begynder de at falde fra. Med mindre de føres af en dygtig fører der virkelig har forståelse for hvad der skal til for at motivere PRÆCIS deres hund, så kommer de ikke videre (og tro mig det kniber det faktisk ofte med ). De mangler drift og en arbejdsiver der får dem til at blive ved og ved og ved. Selv med min brugsliniedober kan det nogen gange være lidt op ad bakke. Spaniels af FT linier burde kunne, men i praksis ser vi ikke nogen af dem efter B-klassen. Det ville jeg klart skæve til når jeg skulle vælge race
    ..... at jeg så har tænkt mig at se om jeg kan komme længere end B-klassen med min Irske duracellterrier er en anden sag Jeg er forberedt på at det kan blive endog meget svært og måske umuligt, men forsøget skal gøres når man står med en hund der umiddelbart lader til at have det i sig

• #23   16. maj # 20
    Nu skal man ikke tage fejl ag en DP, fysisk er de utrolig, de holder til meget mere end mange af de større racer.

At man ikke ser mange af dem i toppen af konkurrencelivet, skyldes nok ikke deres størrelse, men nok mere, at det ikke er tradition for at man anskaffer sig sådan en hund, hvis man vil træne mere seriøs, så går man efter de det det alle andre går efter.
    Og, at dem som køber racen desværre ikke er interesseret i hundetræning, de vil desværre kun have en klappe sofa hund, hvilket slet ikke passer til racen.

• #24   16. maj Hvad vejer en dp? Jeg var på sporet med min dsg. For nogle weekender siden- og hunden skulle ikke have været mindre- så var den blevet væk i det høje græs. Jeg tror der skal lidt mere størrelse på.

• #25   16. maj De vejer op til en 7 kg, den er lidt mindre end DSG
    Lige netop spor er de eminente til.
    Jeg har aldrig haft en hund som fattede hvad det gik ud på, på så kort tid.
    I Sverige bliver de brugt meget til Schweis,
    I Sverige bruger man dem generel til meget mere end man gør her hjemme.

• #26   16. maj Lab af jagtlinier eller golden af jagt linier.
    Ville nok selv vælge golden da de virker til at have lige en smule mere ro end labben.

• #27   16. maj @23: Betragtningen omkring hvem, der køber hundene tror jeg du har helt ret i.
    @25: Det er meget generelt at man i Sverige også bruger nogle racer, som vi herhjemme udelukkende opfatter som selskabshunde, til et stykke arbejde. Irsk Terrier anvendes en hel del til Schweiss. To af Clintons 3 brødre er ved at blive trænet op til Schweiss (vildtspor). Netop brugen af hundene er en af grundene til at jeg køber hund i Sverige. De ved simpelthen mere om hvad der skal til for at lave en hund man kan bruge uden at skulle slås med alle mulige åndsvage issues man står med når avlen slet ikke fokusere på temperament.

• #28   16. maj "Ville nok selv vælge golden da de virker til at have lige en smule mere ro end labben." Det er så ikke mit indtryk fra de goldens af jagtlinier vi har haft i klubben Der er så desværre heller ikke nogen af dem der er nået at blive særlig gamle pga allergi - meget trælst!

• #29   16. maj Hunden behøver ikke besidde en masse ro- helst tværtimod faktisk
    Skal en schweiss hund ikke kunne finde og fastholde anskudte dyr??

• Troels L
    Troels L Tilmeldt:
    jan 2016

Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 120
    #30   16. maj "Ville nok selv vælge golden da de virker til at have lige en smule mere ro end labben." Det er så ikke mit indtryk fra de goldens af jagtlinier vi har haft i klubben Der er så desværre heller ikke nogen af dem der er nået at blive særlig gamle pga allergi - meget trælst!

Det er absolut heller ikke mit indtryk. jeg har golden nu og har haft det før - syntes de er sjovere end LAB. men der er en del der mener at lab er det eneste rigtige fordi de er så nemme at træne det næsten er snyd

Tror man når længere med en LAB end Golden sådan overordnet set. men man har det nok sjovest med en Golden, det kræver dog man har lidt humør og tålmodighed

• Troels L
    Troels L Tilmeldt:
    jan 2016

Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 120
    #31   16. maj schweiss:

Nej de behøver ikke holde fast, der er mange her hjemme der "stiller" dyret så hundeføren kan skyde, en hund kan jo f.exp ikke affange et stykke kronvildt

• #32   16. maj # 29

Nej, man kan jo ikke have 10 - 20 anskudte dyr til at ligge og lide til konkurrencer indtil hunden når frem

Der er rigtig mange som går til sweiss som ikke er jægere eller går til jagt.

Skal hunden arbejde som rigtig sweisshund, så skal hundeføreren have jagttegn.
    En sweisshund går for det meste i snor, så hunden behøver ikke at fastholde dyret.
    Nogle sweisshundefører har hunde som går uden snor og de er oplært til at de skal dræbe dyret når de finder det, men dem er der ikke så mange af mere.

Jeg er selv lige begyndt på sweiss med min. Det er ret sjovt og meget mere på hundens premisser.

Er man til konkurrencer, så må du gerne tale til hunden,du må rose den, give den noget at drikke mm. ja, det er lige før at man bliver trukket point for ikke at rose og opmuntre hunden.

• #33   16. maj Meget mere på hundens præmisser end hvad?

• #34   16. maj @33: Ja, det tænker jeg også Man kan da sagtens være ambitiøs med sin lydighed og gå til konkurrencer og stadig træne på hundens præmisser Det handler om at have forståelse for sin hund, dens styrker og begrænsninger og at tilrettelægge træningen efter det Nej, jeg går ikke og plabre løs når jeg går fx fri ved fod med min Dober til en konkurrence. Hun er trænet til at holde spændingen og koncentrationen i hele programmet vha positiv træning med uforudsigelig og rigelig belønning. Det er ikke noget jeg opfatter som 'ikke på hundens præmisser' idet træningen for at nå frem til det mål jo netop har været tilrettelagt efter hvad hun kunne kapere på et givet tidspunkt og hele tiden med det i baghovedet at hun skal have en fest og ikke må nå at blive 'træt'.
    Mht schweiss så forstod jeg faktisk på en schweisshundefører jeg har snakket med at de ikke godkender hunde til registret, der ikke kan affange vildtet og at de derfor ikke godkender mindre hunde som fx spaniels og border terriers mere. Men det er måske noget jeg har misforstået ???? Så vidt jeg ved er der også temmelig stor forskel på schweiss som sport og det hvor man er godkendt schweisshundefører, der kaldes ud på opgaver. De registrerede schweisshundeførere har vist nok også et ønske om den del der er sport i DK ikke kaldes schweiss.

• Regina T
    Regina T Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 3 Emner: 6 Svar: 98
    #35   16. maj Dalmatiner kunne måske være et bud?

• #36   16. maj # 33 - 34

Ja, jeg burde jo nok have skåret det ud i pap.

Det har så sandelig ikke noget at gøre med, at man skal gå og plapre til sin hund konstant.

Når jeg skriver hundens premisser, så har man blandt andet lov til lige at give sin hund noget at drikke mens den er på et 20 timer gammelt spor i 30 graders varme.
    Man bliver ikke trukket point fordi hunden lige slår snuden udenfor sporet eller fordi den lige går en meter over knækket, bare den selv søger ind igen.
    Og har den fundet ind igen, så har man sandelig lov til at sige dygtig til hunden uden at blive trukket point.

Angående sweiss som registreret sweiss kontra sport, så kender jeg 6 godkendte sweiss hundeførere, hvoraf de to er ret tæt på mig.
    Ikke en af dem har nogensinde ytret ønske om eller talt om, at de ville ønske om at sportsdelen skulle hedde noget andet.

• #37   16. maj Hvis det er til DcH programmet ville jeg også vælge en labrador.

• #38   16. maj Altså som Molosser fan, så var det ikke en nem opgave

Men jeg vil mene at en boxer er da det perfekte valg.

Nem at træne, er vagtsom uden at være overvagtsom, og for en Molosser at være, er en boxer jo vildt hurtig...

Desuden er det jo også en smuk hund, som skiller sig ud fra mængden...

Ja, den havde du med garanti ikke overvejet!

• #39   16. maj Næ boxer tror jeg ikke er overvejet- hun er ikke vild med de krøllede ansigter sådan generelt. Men ellers er en boxer en lækker hund

• #41   17. maj "Man bliver ikke trukket point fordi hunden lige slår snuden udenfor sporet eller fordi den lige går en meter over knækket, bare den selv søger ind igen.
    Og har den fundet ind igen, så har man sandelig lov til at sige dygtig til hunden uden at blive trukket point. "
    Altså når man går DcH spor så træner man hunden op til at gå præcisionsspor. Det kan man altså sagtens gøre på hundens præmisser Den bliver nu altså heller ikke trukket for lige at sætte næsen uden for sporet og gå en anelse over knækket. Hovedsagen er stadig at hunden løser opgaven. Man må altså også gerne rose den undervejs bare det ikke bliver overdrevet.
    Jeg har selv gået schweiss med en af mine gamle irere; han ville dælme ikke forstyrres undervejs med vand eller alt for meget ros osv. Han ville selv styre det show og jeg havde bare at blande mig udenom. Så hans præmisser var at jeg bare skulle følge med for enden af linen og så lade ham styre showet; 'blandede' jeg mig så blev han 'sur' og stoppede.
    I kreds 6 har vi en enkelt som er nået som er nået E-klassen med en DSG. Det er megahårdt for hunden pga dens størrelse og den er vist gået på en lidt tidlig pension nu. Hendes næste DSG lader til at være mere eller mindre umulig at få rykket ud af B-klassen
    Boxer ville jeg ikke turde satse på. I princippet burde de kunne, men de få vi ser til konkurrencerne gør det ikke specielt godt. Og jeg tænker at de - som race - lider lidt af det samme som min Dobermann; der avles ikke målrettet efter arbejdsegenskaber mere. Så man skal lede lidt før man finder den avler der har hunden af brugslinier og som vægter arbejdsegenskaber højere end eksteriør. Perle har været en fin Dober at starte med for at lære racen at kende. Men næste gang skal jeg have en med endnu mere knald på

• #42   17. maj Man bliver ikke trukket point fordi hunden lige slår snuden udenfor sporet eller fordi den lige går en meter over knækket, bare den selv søger ind igen.
    Og har den fundet ind igen, så har man sandelig lov til at sige dygtig til hunden uden at blive trukket point.

Det kommer nu helt an på, hvad du træner

• #43   17. maj Altså jeg træner og konkurrere i DcH programmet og dermed DcH-spor, som er præcisionsspor. Pt har jeg en A og en B hund, som begge er temmelig skrappe til spor

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 7 Emner: 16 Svar: 2.021
    #44   17. maj #40
    "Boxer har generelt for svært ved at få luft i de krævende øvelser. "

Hvor kommer den påstand fra?

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#45   17. maj http://www.dch-dronninglund.dk/index.php/ny-hund

"Her er vores bud på hvilke racer vi mener er de bedst egnede til de forskellige grene af konkurrenceprogrammet:"

Til spor og lydighed: Schæfer, Malinois, BOXER, Tervueren, Labrador Retriever, Rottweiler, Golden Retriever, Dobermann, Border Collie, Schnauzer

Til IPO/BHP: Schæfer, Schnauzer, Malinois, Rottweiler, BOXER, Dobermann

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#47   17. maj Til dem der vil vide noget om boxer og træning i boxerklubben.

http://www.boxer-klubben.dk/2012/bhr/default.asp

At hentyde at en boxer ikke kan gå spor, og ikke kan få luft under øvelser kan kun være udtalelser baseret på uvidenhed og fordomme.

• #48   17. maj Da vi for et par år siden fik vildspor champion titlen måtte den ikke hedde schweiss. Basse var den første der fik titlen. Når han får spor arbejder han 100 % selvstændig. Han er skide ligeglad med mig og alle andre og han har ikke tid til at drikke vand.

• #49   17. maj Hvis nu man kigger boxer, er der så nogen herhjemme, som gør mere i sundhed og knapt så krøllede muler, end andre??

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#51   17. maj Jeg tager det ikke personligt, men er bare træt i fjæset over nogle af de påstande omkring boxeren der kommer herinde på hg... f.eks. nedestående påstand som er lodret forkert.

"Det er ikke en hund der har nemt ved spor, og det er ikke en hund der har luft til de fysisk krævende øvelser. "

• #52   17. maj Boxer kennel hearthitter tror jeg nok den hedder gør (: hun går super op i sundhed og udstiller nærmest ikke fordi hun synes det går i en helt gal retning.

Hun hedder Carina og har vist haft en HG profil men ved ikke om hun stadig har.

• #53   17. maj He He....

Mit forslag var bare for sjovt. Men lod du din veninde møde en, så ville hun være solgt. Det er simpelthen en charmerende race. Der er bare så få af dem efterhånden.

Det undrer jo en mand som mig, at ikke alle vælger en Molosser. Alle andre racer er jo wannabees hunde.

Eneste undtagelse for den sandhed, er en Yorkshire Terrier, sådan en skal jeg nemlig have, når jeg når rolator alderen....

Sådan er det.

• #54   17. maj En yorkshire terrier er jo ikke en hund

Selv er jeg lidt forelsket i boxer- har bare ikke rigtig kendskab til deres evner på træningspladsen. Men synes de er så sjove og venlige.

• #55   17. maj @Linda.
    Jeg har jo besluttet at York er en hund, og jeg bestemmer hvad der er en rigtig hund her i verden!

Angående en boxer, så er det absolut en af de nemmeste af Molosserne at træne (den har modsat mange andre af Molosserne brikker at flytte med).

Men her er en anden tråd om det emne.

http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/440506-hvordan_er_boxer_at_traene_med_

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

Emner: 1 Svar: 193
    #56   18. maj En tæve fra mit opdræt (BOXER) har lige gået et FH2 spor til 96 point og er 22 mdr gammel. Så det med at Boxeren ikke kan gå spor er noget af en påstand og en skrøne.
    Man kan ikke engang sige at der er udstillings og arbejdslinier, da racen i 80'erne og 90'erne stort set blev lukket og de samme hunde indgår i både de oprindelige tyske arbejdslinier og de italienske udstillingslinier..
    Jeg har selv cyklet rundt i min søgen på en han der ikke er beslægtet med det jeg har bare ud i 6. og 7. led. Og det kan ikke lade sig gøre uanset hvad hulen man vil vælge, hvis ikke man vil hente engelsk eller amerikansk som så er helt håbløst arbejdsmæssigt.

• #58   18. maj # 57

faktum er at boxeren ikke er det oplagte valg, ellers så vi mange flere af dem. Længere er den ikke rigtigt

Det er nok ikke helt rigtig.
    Faktum er nok nærmere, at Boxeren ikke mere er en "moderne" race, for ellers ville du se mange flere af dem i gadebilledet. Og hvis en race ikke mere er moderne, så går/kommer der hellere ikke så mange til DCH.

Og ved ved du fra at en Boxer ikke kan få luft i en E-eftersøgning ?
    Hvor mange Boxere kender du ?
    Hvor mange Boxere har du set arbejde i en eftersøgning eller gå spor ?
    Hvor mange Boxere kender du eller har set, som måtte opgive en eftersøgning eller spor fordi den ikke kan få luft ?
    Har du selv haft Boxer siden du så konsekvent kan udtale dig om at de ikke kan få luft ? Og hvor mange Boxere har du haft, for selv om du har haft en enkel, så behøver det jo ikke at være generel for alle.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#59   18. maj #57
     "Der er en grund til at der ses så få boxere i DcH programmet. Ligesom der en overgang nærmest ikke var nogle schæfere"

Ja fordi de træner i boxerklubben og schæferhundeklubben.

Hvis selve racen boxer ikke kan præsterer til spor og krævende øvelser som du påstår, så ville Atibox IPO3, og spor VM jo ikke give mening at afholde.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#60   18. maj Det her er hvad jeg kan finde om Eliteklasse spor i dch.

"i Eliteklassen er det 2 timer gammelt, 1000 skridt langt, og har en del knæk og spidse vinkler."

Og her Sporhundeprøve SPH II

"mindst 1800 skridt, 8 langsider, 7 terræntilpassede knæk, 7 genstande, mindst 3 timer gammelt, mindst 2 afledningsspor."

Boxer kan SPH2 uden problemer med at trække vejret, men elite klasse dch skulle være så svært at boxeren ikke kan få luft?

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#62   18. maj "For at skære det ud i pap, så skriver jeg at de hunde der faktisk kan noget, bliver brugt i specialklubberne,"

Så er det jo bevis i sig selv når de fleste træner i boxerklubberne, for som du selv siger... der er jo ikke mange i dch

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

Emner: 1 Svar: 193
    #63   18. maj De hunde jeg generelt ser i DcH er al drift pillet ud af. Og det dælme også deres Border collier som dominerer feltet.
    Og så er det helt klart ikke en Boxer der egner sig her, da den om nogen skal have det sjovt, leges med driftmæssigt og ikke punkteres. Det kan den hurtigt nok blive uden træning.
    Den største forskel på hyrderne og en Boxer er nok at Boxeren mægtig gerne vil slås om byttet. For hyrderne er byttet nok.

• #65   19. maj "De hunde jeg generelt ser i DcH er al drift pillet ud af." Det er da noget af en påstand. Jeg har hørt det mange gange før herinde, men jeg får lidt indtrykket af at dem der siger det egentlig ikke ligefrem kommer ud og ser DcH A eller E konkurrencer eller træner sammen med nogen, der træner A eller E klassen og dyrker konkurrencer i de to klasser. Man kommer dælme da ikke gennem en A- eller E-konkurrence med skindet på næsen med en hund, hvor driften er pillet ud. Sporet er blot en del af det hunden skal igennem. Eftersøgningen er en kæmpe øvelse, som virkelig kræver noget af hunden. Jeg må tilstå at jeg har svært ved at forestille mig hvordan man overhovedet skulle få trænet hunden op til den øvelse uden at der var noget 'overskud' i form af drift at give af. Hunden skal virkelig VILLE det hvis du skal kunne blive ved med at sende den ud i terrænnet uden at den får noget for det. Et frit søgs felt på 70x70 skridt er godt nok stort når du står derude og hunden har 10 min. til at fine 4 små gemte genstande. Ud over det er der så lydighedsdelen.
    Der hvor jeg træner arbejder vi med drift, fest og leg helt fra hvalpeholdene af. Og jeg ved da at kommende instruktører bliver undervist i det, men om de så rent faktisk bruger det når de står med et hold aner jeg jo af gode grunde ikke
    Om en boxer er velegnet tja bum bum.... Jeg har set et par stykker i DcH programmet, men ikke nogen der har opnået at rykke ud af B-klassen. Om det så er hundenes eller førenes skyld ved jeg ikke.

• #66   19. maj Det største problem med boxeren som brugshund er formegentlig fuldstændig det samme som med min race - Dobermann: der er ikke ret mange der avler fokuseret på brugsegenskaber. De fleste avler 'familie-' og udstillingshunde. Så man skal lede lidt for at finde en med egenskaberne i behold så den er sjov at arbejde med. Jeg fandt efter lidt søgen en opdrætter der havde brugsmodeller og som selv trænede IPO. Jeg er knuselsker min hund og jeg har lært meget af at træne med en hund med den slags drift - måske især hvad jeg skal huske at gøre fra dag 1 af næste gang Men jeg ved også at næste gang så henter jeg en af dem med endnu mere drift og 'kapov' i Sverige eller Tyskland som mine 'rådgivere' mente måske var lidt 'over the top' når det var min første dober

• #67   21. maj Hvad med en Border Collie ?

• #68   21. maj @Mette.

I vores DCH klub, er der en del af hunde som ud over at træne i DCH, også går til ipo og konkurrencer i diverse special klubber. Nå ja, også eftersøgningstjenesten har vi et par af hunden der er med i.

Det giver ganske enkelt ikke mening at påstå den slags om så stor en klub som DCH, medmindre det er en form for snobberi.

Men snobberi er så også det eneste jeg kan se som bare en smule "fornuftigt" argument i, for enhver kan jo med selvsyn opleve at DCH dækker lige fra begynderen til eliten.

Det vil jeg da til enhver tid give ret i.

Kommentér på:
Bud på race