{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
411 visninger | Oprettet:

Stine H
Stine H
Online Tilmeldt:
10. okt 2011
Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 89 Svar: 6.609

Kødben - flere hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg har en cavalier (Eddie) på lige knap 2 år som generelt har et meget blidt sind. Han bliver råfodret og får derfor tit kødben og er vant til, at vi tit har hundevenner på besøg/passer andre hunde, som han så har spist kødben sammen med på hver sit tæppe (har ingen have) uden problemer. Men pludselig i går, da vi havde besøg af hans gode ven Ibo (cavalier på 1 år), som er meget blid og underdanig overfor Eddie, så blev Eddie meget madaggressiv, da de som så ofte før fik kødben på hver sit tæppe. Eddie ville bare have begge ben, han for arrigt i hovedet på Ibo, som undveg. Ibo viste i øvrigt ingen interesse for Eddies ben, men var kun fokuseret på sit eget. Jeg adskilte dem og førte Eddie tilbage til sin egen plads og ben. Det gentog sig og Ibo undveg igen, hvorefter jeg lukkede Eddie i køkkenet bag børnegitter (lige ved siden af stuen, hvor de havde hver sit tæppe med ben). Eddie fortsatte med at knurre højlydt af Ibo, som derfor ikke turde nærme sig sit ben. Jeg valgte så at pakke benene væk og lukke Eddie ind i stuen igen og så var der ingen problemer mellem hundene, heller ikke da Ibo fandt en gammel knoglerest og lå og gnavede i den. Men jeg er lidt chokeret og ked af det og ja, kunne rigtig godt tænke mig at finde en løsning, hvor Eddie stadig kan spise ben herhjemme sammen med sine hundevenner. Bla passer jeg 2-3 gange om ugen en puddel, som elsker at ligge og gnav ben og der har som sagt aldrig været problemer før.

Her til formiddag ringede jeg så til Eddies opdrætter, som også råfodrer, for at få hendes råd til en løsning. Hun har jo flere hunde, som også jævnligt får kødben. Hun sagde så, at det er helt normalt, at selvom han har kunnet det indtil nu, så kan han det ikke længere, nu hvor han er ved at være voksen. Hun sagde, at hun selv adskiller sine hunde, når de får ben af samme grund, selvom de jo bor sammen. Hun foreslog, at jeg prøvede, at gæstehunden kom i køkkenet bag gitter med sit ben og Eddie fik sit i stuen, hvor han plejer at spise. Hun mente, at det var et forsøg værd at give dem adskilt på den måde, men at det stadig ikke var sikkert, at Eddie ville finde sig i det, når han stadig kan se den anden hund.

Mit spørgsmål er så (efter min lange smøre), hvad gør I andre med flere hunde, når I giver ben? Har I nogle gode råd? Vil meget gerne kunne fortsat kunne have besøg af hunde og passe hunde (kun hunde som Eddie kender og er glad for selvfølgelig), som får ben sammen med Eddie

Han har endnu ikke haft nogen andre tegn på ressorceforsvar

Kommentarer på:  Kødben - flere hunde
  • #1   20. jul 2017 Mine egne hunde får ben sammen, jeg har aldrig nogen sinde oplevet en hund tage ben fra en anden, de forsvarer alke deres eger ben og knurrer hvis en af de andre hunde kommer tæt på, men ingen af dem tager ben som en af de andre ligger med;)
    Jeg ville aldrig nogen sinde lade to hunde som ikke bor sammen, spise ben i samme rum, her ville jeg altid have dem adskildt.
    Jeg forstår ikke rigtig hvorfor man skulle gøre det, luk dem da hver for sig

• #2   20. jul 2017 Mine respekterer også hinandens ben

• #3   20. jul 2017 Mine egne hunde får ben sammen uden problemer, og specielt drengene vælger altid helt frivilligt at lægge sig klods op af hinanden, når de spiser. Der er ingen i min flok, der er bekymrede for, om de andre stjæler, og der er derfor aldrig nogle konflikter omkring mad.

Jeg ville dog bestemt ikke stole på dem, og lade dem spise ben sammen med andre hunde, der kun var på besøg...

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#4   20. jul 2017 Jeg tror ikke, at Eddie var bekymret for, at Ibo ville tage hans ben (det viste Ibo som sagt ingen tegn til). Han ville bare have dem begge to

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#5   20. jul 2017 Jeg må jo prøve næste gang, at give gæstehunden i køkkenet adskilt fra Eddie af børnegitter, og så håbe på, at det går godt

• #6   20. jul 2017 Jeg kan ikke give lækre ben i samme rum De er mere optaget af hinandens ben end deres eget. I hvert sit rum finder de ro til at spise deres ben

• #7   20. jul 2017 mine hanhunde er 1,5 og 3 og eb tæve på 7 de får alle ben sammen ingen problemer.
    men vilel ikek give dem ben sammen med fremmede hunde

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#8   20. jul 2017 Ulla - han får selvfølgelig ikke ben sammen med fremmede hunde, kun med gode hundevenner, som han kender godt og ser tit

• #9   20. jul 2017 Jeg deler dem op 2 og 2, i forskellige rum, nogle er altid hurtigere end nogle af de andre, og andre kan ikke lade være med at forstyrre, når de er færdige.

• #10   20. jul 2017 Esther får i sit bur(ellers går hun bare og irritere Manfred) og han får på et håndklæde i stuen, ellers får de haven hvor der ingen problemer med at gå sammen

• #11   20. jul 2017 Når man passer en hund har man i mine øjne et skærpet ansvar for, at forebygge sådanne situationer. Jeg adskiller Kia fra de hunde jeg passer, når de spiser, uanset hvad de spiser.

I forvejen er det hendes hjem, og hun vil helt naturligt forsvare evt. ressourcer fra "udefrakommende". Så de adskilles per automatik, af en babylåge, når der er tale om de meget værdifulde ressourcer

Det samme gælder legetøj. Der skal ikke leges med legetøj indendørs. Der er ikke umiddelbart ressourceforsvar med legetøj, men jeg bor på 60 kvm. så det kan forhindre, at hundene har plads nok til, at benytte deres hundesprog til konfliktløsning, her specielt de afstandssøgende signaler.

Udendørs er der ikke ressourceforsvar hvad angår legetøj, og de har masser af plads ... jeg ved ikke med mad, da jeg ikke tager den risiko.

Ressourceforsvar er helt normalt, og jeg ville acceptere det, og respektere det, i den situation du beskriver

• #12   20. jul 2017 Mine to får generelt mad og lækre ting adskilt - de har begge to meget ressourceforsvar omkring mad og kan blive uvenner - det er blevet bedre, men løber ingen risiko. Og de er altså normalt meget gode venner, skal det siges, og meget milde

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#13   20. jul 2017 Ja, jeg må vist bare acceptere det Vil dog forsøge med opdrætters forslag om, at gæstehunden er i køkkenet bag børnegitter og krydser fingre for, at det så går godt Er bare utrolig overrasket, havde ikke set det komme, han har aldrig før vist nogen tegn på ressourceforsvar af nogen art. Og ja, var nok blevet mindre chokeret, hvis han bare var startet med at knurre lidt af Ibo, eller gå lidt rundt om Ibo for at sige, at han altså syntes han skulle have Ibos ben, men han er gået lige fra at der aldrig har været problemer til at fare arrigt i hovedet på Ibo. Før han for i hovedet af Ibo, lå han bare på sit eget tæppe og kiggede på Ibo

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Emner: 18 Svar: 147
    #14   20. jul 2017 Jeg har valgt at prøve at undgå konflikter i den forbindelse, så mine hunde får kun den type ben hvor jeg ved at der ikke opstår konflikter.

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#15   20. jul 2017 Min hund bliver som sagt råfodret, så hvis jeg passer en anden hund i 1-2 uger, kan jeg ikke bare lade være med at give ben i den periode, men må finde en løsning. Benene er jo en del af hans kost. Hvis det heller ikke går med adskillelse af gitter, hvor Eddie har sin sædvanlige plads i stuen, så må de fodres i hver sit rum med lukket dør. Jeg har det bare bedst med at kunne se begge hunde, når der spises ben, da der jo i skrækscenariet kan komme noget galt i halsen eller andet (har jeg dog aldrig oplevet, men vil helst være tilstede i rummet, når der spises ben)

• #16   20. jul 2017 Coco har recourse forsvar overfor ting som ben, så hun bliver fodret i gangen bag børnegitter

Mogens er lidt 50/50 det kommer meget an på hvem der er der når benene kommer på bordet, så som regel får han ben sammem med de andre, men kun hvis der ikke er gæster på besøg.

Uffe han deler MEGET gerne så det er ikke så besværligt

Gustav deler ikke og kan godt blive lidt halv sur, men han går som regel bare til hans helle sted så han ikke er generet.

altså nu har jeg personligt set hvor galt det kan gå hvis den ene hund har recourse forsvar, så vil helt klart mene du skal adskille dem når der er ben inde i billedet, det kan virkelig gå grulig galt!

• #17   20. jul 2017 "Før han for i hovedet af Ibo, lå han bare på sit eget tæppe og kiggede på Ibo "

At ligge og kigge på en anden hund i den situation kan altså godt være en optakt til problemer. Jeg ville reagere, hvis en af mine ikke koncentrerede sig om sit eget ben, men lå og kiggede på en af de andre.

Mine kan få større ben i haven uden problemer, hver passer sit eget ben. Med større ben mener jeg ben, som de ligger og gnaver i lidt længere tid.

Men mindre ben som f.eks. kyllingeoverlår har jeg flyttet ind i madskålene, fordi de er vant til at lade hinanden være ved madskålen, selv om nogen er hurtigere end andre. Det har givet lidt mere ro til de langsomste, at de får også råfodring i skålene i stedet for i haven.

Jeg ville aldrig give kødben, hvis jeg havde hunde på besøg.

• #19   20. jul 2017 jeg har en række transportkasser uden låger på stående ved siden af hinanden i bryggerset, der skynder man sig ud og finde en ledig kasse, og så ligger der 6 hunderumper ved siden af hinanden i hver sin kasse og spiser - andre finder andre afsides steder at ligge, udenfor, badeværelset osv.

Der er aldrig kamp eller forsvar over mad/ben - men der er et par ninjaer, der kan finde på at lokke de andre ud ved at fare til døren og gø vildt ... når så ejer-hundene forlader deres godter, ninjaes det af slynglerne.
    Men aldrig kamp

• #20   20. jul 2017 PS - kan du ikke i passe-perioden servere hakkede produkter med ben? det er jo kun en kortere tid.

Hellere det end at risikere ballade

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#21   20. jul 2017 Lene N - Det ved jeg så nu Jeg troede faktisk bare, at han ikke var sulten, men blev liggende ved sit eget ben, fordi han ikke syntes, at Ibo måtte få det også. Han har mange gange tidligere gået fra et ben, mens der var en anden hund som spiste ben, han spiser ikke altid med det samme ved servering, så derfor tænkte jeg ikke videre over, at han ikke kastede sig over sit ben

Pia - God ide Jeg forsøger opdrætters forslag med gæstehunden bag gitter og hvis det ikke fungerer, så bliver det hakkede produkter. Skal nemlig passe Ibo 2 uger i august og en anden hund 1 uge i september, så dejligt at have den mulighed i mente. I øvrigt initiativrige ninjaer du har dig Ha ha, det er da meget godt fundet på

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#22   20. jul 2017 Jeg kan bare ikke lide tanken om, hvis han ikke får noget at gnave i i 1-2 uger, fordi jeg passer en anden hund. Normalt får han jo noget at gnave i hver dag, hvis ikke kødben, så en tørret kødgnaveguffer, men det går jo måske heller ikke med kødgnaveguffer fremover, når der er andre hunde

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#23   20. jul 2017 Nå, nu må jeg heller ikke male fanden på væggen, kan jo være det viser sig, at det fungerer fint med den anden hund i køkkenet og børnegitteret lukket. Jeg krydser fingre

• #24   20. jul 2017 Smid et tæppe over børnegitteret så hundene ikke kan se hinanden, men du kan stadig høre hvis noget går i den gale hals.

Meget kan nemlig foregå med stirren imellem to hunde.

• #25   20. jul 2017 Vores hunde indbyrdes har ingen ressourceforsvar og kan uden problem få ben o.lign. sammen. Men jeg kunne ikke finde på at give sådanne ting når der er hunde på besøg - der er stor forskel på hvordan hunde er indbyrdes med deres flok og så hunde som ikke er en del af flokken.

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#26   20. jul 2017 Labsen - Tak for super godt forslag

• #27   20. jul 2017 Der er stor forskel på egen flok og så gæstehunde. Jeg ville klart sætte mig mellem dem eller adskille med gitter.

• #28   20. jul 2017 #27 - helt klart!

Dog oplever jeg, at gæster har et gæstepas, der varer cirka 1 ugestidm derefter bliver man belært om husordenen

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#29   20. jul 2017 Malene - Fremover bliver de helt sikkert adskilt med gitter, nu har jeg lært lektien

Kommentér på:
Kødben - flere hunde