{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

ColorfulToffee
ColorfulToffee
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11

Gode råd og hjælp søges {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg/vi (min kæreste og jeg) er nye hunde ejere, vi er i slutningen af 20'erne og selvom vi har læst og læst på nettet og grundigt overvejet hvad det betyder at have hund så har vi stadig en masse spørgsmål som jeg synes det er svært at finde svar på, på nettet.
Vi har fået svar på en masse spørgsmål fra dyrelægen, men vores hund har nu været hos os lidt over en uge og er begyndt rigtigt at komme ud af hendes skal.

Hun er en omplaceringshund på 7 år. Hun er rigtigt velopdragen og faktisk rigtigt nem at have i huset. Hun er en mellem blandingshund på 13 kg.
Men nu til mine spørgsmål.

1.
Når vi går tur, og vi møde en anden hund, reagerer hun på samme måde som den hund vi møder. dvs. hvis hunden er ligeglad er hun ligeglad, men hvis hunden trækker og gør, gør hun også.
Er dette normalt?
Hun er så sød og en rolig hund her hjemme og jeg kan slet ikke forestille mig at hun kunne finde på at bide en anden hund, men når hun gør og trækker mod en anden hund så bliver jeg helt i tvivl?
Hvordan skal jeg takle denne situation? Hun kan sagtens sige hej til andre hunde, det er som sagt kun når den anden hund gør og vrisser at hun gør det.
Her hjemme finder hun sig i alt, selv når jeg børste tænder på hende selvom hun bestemt ikke synes det er sjovt, hverken vrisser eller gør hun eller snapper ud efter mig, hun prøver bare at gå sin vej.

2.
Hvor længe er for længe at en hund skal holde sig?
På nettet kan jeg kun finde når folk snakker om hvor længe en hund kan være alene hjemme. Dette er ikke så meget et problem for os da hun max er alene hjemme en 4-5 timer af gangen. Jeg mener mere natten over.
Jeg går ned med hende lige inden jeg går i seng og så når jeg står op igen så en 8-9 timer.
Men her den anden dag faldt jeg i søvn igen og hun endte med ikke at komme ud i lidt over 10 timer. Jeg havde så dårlig samvittighed. Hun kommer ikke selv og siger hun vil ud. Men omvendt laver hun heller ikke nogen ulykke indenfor. Og når vi kommer ud virker hun ikke som om hun har været ved at springe og går hvert fald en 500 meter inden hun tisser.

3.
Når vi går tur så "tisser hun territorie af". Altså hun tisser over flere gange og i små mængder, til sidst klemmer hun kun få dråber ud. Kan dette have noget med løbetid at gøre? Eller kan det også bare være noget hun bare gør?

4.
Jeg har lidt en fornemmelse for at hun prøver at snyde mig i forhold til mad.
Jeg ved hun tidligere har været vant til at få rester fra aftensmaden blandet op med hendes tørfoder, hvilket vi ikke ønsker at gøre.
Hun vælger nogle gange ikke at spise, og tror måske hun bare "nægter" at spise fordi hun så tror at der kommer noget mere lækkert senere.
Det vi har gjort er at blande noget af hendes tørfoder med vand (ca. 1/3), lade det bløde op og så blande resten af hendes tørfoder op i inden vi giver det til hende. Om aftenen spiser hun det uden problemer men om morgenen rør hun det ikke. Hvis vi bare giver hende tørfoder rør hun det ikke.
Vi vil gerne give hende noget mere "lækkert" og dyrere foder hvis hun bedre kan lide det, men vi er også bare bange for at lige pludselig er det heller ikke godt nok.
Hvad tænker i?
Hun har fra tidligere været vant til at få mad morgen og aften.
(hun er ikke en total madglad hund, godbidder gider hun også kun nogle gange...)

Jeg håber der er nogen der vil jeg hjælpe mig lidt med bedre at forstå min lille skatter!

Hilsen Heidi

Kommentarer på:  Gode råd og hjælp søges
  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 1.518
    #1   21. jul 2017 Du skal være mere spændende end den anden hund enten ved at give lækre godbidder eller ved at sige sjove lyde , fægte med arme eller lign.

Hvilke mærke får hun at spise ?

Når mine får tørfoder bliver det opblødt i vand , så det ikke svulmer op i maven på dem

I kan sagtens blande et godt vådfoder i opblødt tørfoder hvis hun hellere vil spise sit mad så

Rå ben 2 gange om ugen er gode tandbørster

• #2   21. jul 2017 1. Hvis de andre råber "røvhul" svarer hun igen. Forståeligt, men pisseirriterende. Kan du få kontakt til hende og bryde det? Hvis ikke, så ville jeg indlære ny adfærd. Dvs. Hver gang du ser en hund komme imod jer, så lær hende, at det betyder gå på plads med kontakt med masser af godbidder og ignorer den anden hund, ligemeget hvordan den reagerer.

2. En voksen hund kan holde sig rigtigt længe. Min anden ældste har formået at holde sig i næsten et døgn fordi hun nægtede at gå udenfor i storm og pisregn.

3. Tæver pisser territorie af, nøjagtig ligesom hanhunde. Og ja, det bliver endnu mere tydeligt i løbetiden, da de jo skal fortælle alle kvarterets lækre hanhunde at de er i løb.

4. Giv hende en skål foder og lad hende have det i 10-15 minutter. Spiser hun ikke, så fjern det igen og tilbyd det til aften igen. Ingen hund sulter sig selv ihjel. Hun spiser når hun bliver sulten nok.

• #3   21. jul 2017 1) Meget normalt, og fordi i er stoppet halvvejs i træningen. Hvad adfærd viser hun, når hun opdager den anden hund først uden den har set hende? Hun er bare ligeglad indtil de reagerer, og hvis de ikke reagerer gør i heller ikke?

Jeg kan ikke forestille mig at hun gør de andre hunde noget, men er svært at sige uden at have set hende. De er sandsynligvis i tvivl om hvem der skal bestemme / stærkest.

Den her slags problemer vil altid opstå mellem forskellige køn med løbetid. Der findes hunde der er vanvittigt flot opdraget og ikke lader sig gå på af det, men jeg har aldrig set det. Jeg ville ikke sigte efter, at det skulle lykkes for dig i løbetid.

Jeg tager oftest hver dag to gamle havehynder med ned til en medium trafikkeret vej med en fantastisk cykelsti. Der kommer mange cykler, knallerter, biler, gående og hunde. Så sidder vi på hver vores hynde. Hun må gerne rejse sig, snuse, gå rundt så længe linen ikke spænder ud. Hver gang nogle nærmer sig, for hun massere af godbidder for at koncentere sig om mig - jeg er hendes interessepunkt og ikke at sige hej/ jage / hilse på alt og alle omkring hende.

2) Hun kan fint holde sig i 10 timer i hendes alder. Hun har ikke godt af det, men hun kan godt. Jo længere tid en hund holder sig, jo større er risici for dannelse af krystaller i blæren. Men fordi du sover længe ind i mellem tager hun ikke skade af. Når hun ikke kan holde sig mere, så tisser hun et sted, og hun føler ikke dårlig samvittighed over det.

De færreste hunde over et par år spæner ud for at tisse fordi de skal tisse. Mest for at mærke territorium af. Din hund vil gerne tisse et godt sted. Nogle hunde er mere kræsne med "et godt sted" end andre. Min gamle hund kunne nærmest aldrig finde på at tisse udenfor græs. Det faldt hende meget unaturligt

3) kan både være løbetid men kan også være fordi det gør hun bare. Ofte er der så spændende at der ikke er tid til at stå stille i 40 sekunder for at tømme 400 ml i en blære.

Herhjemme har vi slet ikke tid til at tisse rigtigt på gåture, der er alt for mange dufte, så vi går en tur i haven og tømmer blæren når vi kommer hjem.

4) Du skal som udgangspunkt ikke bløde hendes mad op medmindre der er en anden grund, og specielt ikke når du ikke giver andet ved siden af tørfodderet. Hun har brug for at slide tænderne for at undgå tandsten. Tørkost er ikke ideelt til det, men det er bedre hårdt end opblødt.

Hvis hun er normalvægtig, ville jeg ikke bekymre mig synderligt om hvornår og hvormeget hun spiser.

Hvorfor må der ikke suppleres med lækkert?

Jeg vil gerne give gode rester, men gør det ikke pt pga vi har problemer herhjemme med dannelse af krystaller i blæren og er på speciel kost. Jeg ville altid anbefale at give ben. De elsker dem og det er godt for deres tænder.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 1.271
    #4   21. jul 2017 Helt enig med Anna G.

Din hund lyder ganske normal og det virker til at hun har fået nogle gode ejere der bekymrer sig om hendes ve og vel

Mht. mad ville jeg prøve at lade hende arbejde for maden (gennem fodersøg eller aktivitetsbolde). Bare fordi det er hyggeligt og en nem måde at aktivere hunden på

• #5   21. jul 2017 Hun prøver ikke at snyde dig i forhold til mad.

Forkæl du bare din hund med lækkerier det fortjener den.

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 7 Emner: 84 Svar: 6.477
    #6   21. jul 2017 Min hund er altid inde ca 10 timer om natten, han siger så heldigvis til, hvis han trænger til at komme ud, hvilket er rart, men jeg synes ikke 10 timer om natten er for længe for en voksen hund.

Ifht mad så vil jeg meget anbefale at fodre varieret og med en stor del af maden som friske råvarer, det ER bare mere lækkert og sundere end tørpiller, selvom der findes mange mærker af tørfoder med en fin ingrediensliste (fx Essential, Orijen, Acana, Purizon, Carnilove). Men altså råt kød, ben og indmad er guf for en hund og det mest naturlige mad for den, da den har rovdyrmave. Kødben er desuden god underholdning. Man kan give kød, ben og indmad fra alle dyr, kød og indmad kan sagtens tilberedes, men vigtigt at ben kun gives rå, da de ellers kan gøre stor skade i hundens indre. Generelt er varieret kost lige så vigtigt for sundheden for en hund, som det er for os mennesker. Hjemmelavet mad/jeres mad er også ganske udmærket (så længe man holder sig fra de ting hunde ikke kan tåle) og der findes meget lækkert vådfoder, som fx kan købes til en god pris på zooplus.de (fx Lukullus og Wolf of Wilderness). Carnilove vådfoder er i øvrigt også kanon lækkert, men kan ikke købes på zooplus. Vådfoder er mindre behandlet end tørfoder, har ofte en bedre ingrediensliste for et rovdyr (mere kød) og har det naturlige vandindhold, hvilket gør det til bedre hundemad i mine øjne end tørfoder. Udover at være sundt så vækker variationen også madglæden Jeg råfodrer primært, men har altid forskelligt vådfoder og tørfoder også, sørger for at købe med så forskellig ingrediensliste som muligt

I øvrigt, selvom min hund fodres meget varieret, så er det altså ikke altid, at han spiser med det samme, når der bliver serveret. Det synes jeg er ok, han må gerne vente med at spise til han er sulten og har lyst, så jeg lader maden være fremme til ham. Jeg bryder mig ikke om den der som mange anbefaler med at servere maden og fjerne den efter 10 minutter, 'så den lærer at spise, når maden serveres', min hund må gerne selv bestemme, hvornår han spiser. Hunde tager ikke skade af, at fx vådfoder eller et råt kyllingelår ligger en halv dag, før de spiser det, deres mave er jo bl.a. indrettet til at spise ådsler

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#7   21. jul 2017 Zooplus har i øvrigt også et stort og ret billigt udvalg af tørrede kødgnaveguffer såsom energistænger, tørrede kanin/lamme/grise/okseører, tørrede okseflager, tørrede fisk osv osv, som de fleste hunde elsker at gnave i og som meget fint kan indgå i hundemenuen

• #8   21. jul 2017 1000 tak for svar.
    Når hun ser en hund stopper hun op og kigger, og hvis hunden ignorere hende, går hun bare vidre, hvis den kigger og er stille og rolig hilser de som regl og hvis den gør osv gør hun også. Så det er nok som i siger at hun bare svarer igen.
    Jeg kan desværre ikke rigtigt få hendes opmærksomhed, men jeg stiller mig bare i vejen så hun ikke kan se hunden og "trækker" (forsigtigt, hun har sådan en om maven så jeg kan løfte hendes forben op så hun begynder at gå) hende med og så falder hun hurtigt ned igen.

Hun får også rester, det er ikke fordi hun som sådan ikke må, men fordi hun ikke er specielt interesseret i godbidder, bruger vi rester til at træne med. Hun er ikke så god til sit og læg dig, så nå hun er ligeglad med godbidder bruger vi lidt rester der. (hvilket hun er helt vild med) Ellers får hun rester i bruseren da vi prøver at gøre hende komfortable med at komme i bad hvilket hun bestemt ikke er. Så lige nu gør vi bruseren (uden vand) til et sted der sker gode ting...
    Vi skal også gå til noget træning, vi skal bare lige have fundet det rigtige hold i en afstand vi kan klarer.
    Jeg synes bare der er så mange der snakker for og imod både tørfoder, vådfoder og rå foder, og synes det er en rigtigt jungle.
    Jeg ved ikke hvad det er hun får lige nu da det er noget vi fik fra tidligere ejer i en pose, men vi har købt en lille pose vores hundemad fra føtex, fordi jeg desperat ville prøve noget andet da vi lige havde fået hende fordi jeg var så bekymret for at hun ikke spise, hvilket hun så spiste... (Hun havde nok også spidst det andet med tiden, hun skulle nok bare have lidt tid til at falde til)
    Men dyrelægen anbefalede tørfoder til hende, men har kigget på noget tørfoder, der er baseret på en ulvs diæt, så med 80 % kød, og en masse forskellige smage så tænker det er det hun skal have, hvad tænker i?

Men igen tak for svar,
    jeg er lidt mere rolig så, ikke at jeg var vildt bekymret, det er bare meget rart at få bekræftet at det er helt normalt

• #9   21. jul 2017 7# Elsker at det har fået dette flotte navn "energistang" Hahaha manden så ret sjov ud i ansigtet da vi kiggede på dem i MaxiZoo da det endelig gik op for ham hvad han stod med i hånden. Det skulle vores lille pige i hvert fald ikke have i munden

• #10   21. jul 2017 8) Hun lyder helt perfekt Er glad for at høre du er blevet lidt mere rolig.

Det er aldrig for sent at træne din hund til at blive bedre, og hun vil elske dig for at få lov at bruge hendes hjerne og blive værdsat når hun hver dag opfylder dine ønsker og får boostet hendes selvværd.

Hvad med legetøj? Naboens hund får udleveret et specielt stykke legetøj når vi går forbi, for at han ikke trækker efter os. Hvis han får lov at lege med naboen om hvem der er stærkest og kan bide mest der hvor den piver højest, så er det bare lykken.

Det er ikke bare et hvilket som helst stykke legetøj. Det er et stykke de har trænet, at det skal være det bedste! Det er et stykke han aldrig må lege med selv, der aldrig ligger fremme. Det er kun beregnet til at distrahere på gåtur.

Jeg har forsøgt, har ikke helt haft samme succes, og har ikke gjort synderligt meget ud af det da jeg har en labrador og synes det er fantastisk at træne med godbidder.

Prøv at tage hende med i MaxiZoo, der kan hun snuse til alle godbidderne - så kan i se hvilke der dufter bedst som hun virkelig gerne vil have fat i!

Fodring af din hund er en jungle. Hver ejer, har hver sine idéer og hver hund er forskellig. Ha' hundens tænder med i din overvejelse mht fodring, og lær listen med giftige ting uden af for din hund og ellers prøv dig frem.

• #11   21. jul 2017 Dyrelægen anbefalede tørfode pga hendes tænder, hun skal have en tandrensning, men vi træner lige at få børstet tænder inden, (efter dyrelægens anbefaling) så vi bedre kan holde det ved lige bag efter.

Nej hun er heller ikke til legetøj, hun rusker lidt i en bamse (har hun gjort 1 gang mens vi har haft hende) men hun miste hurtigt interessen. Det eneste hun elsker er at blive nusset. ISÆR på maven, det er bare det bedste. Så når hun er dygtigt bliver der lige rost og nusset lidt extra. Hun er meget rolig og vil helst bare ligge ved side af dig og grummer så hoved eller tager din arm med poten hvis hun mener hun ikke lige er blevet nusset nok

Jeg prøver at tage hende med i maxizoo og ser om der er noget der bare er virkelig godt - TAK

• #12   21. jul 2017 Nå du siger giftige ting, mener du så ting som chokolade, avocado ect. eller ingredienser i tørfoder og godbidder? (måske virkelig dumt spørgsmål)

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#13   21. jul 2017 Jeg ville ikke rådføre mig med dyrlægen ifht hundeernæring, med mindre hunden er decideret syg og skal på specialkost. De er ikke uddannet ordentligt i hundeernæring, men har et par dages kursus, hvor underviser er en repræsentant fra de foderfirmaer, som de fleste dyrlæger forhandler, fordi de laver særlige sygdomsdiæter.

Apropos tænder, så gør tørfoder INTET godt for tænderne, når en hund bider i en tørpille, svarer det til, når vi bider i en kiks, når det tørre mel blandes med spyt, sætter det sig som klister på tænderne. Så hvis man skal gøre noget godt for tænderne, skal man råfodre i store stykker (renser tænderne) eller bruge vådfoder eller opblødt tørfoder. Det våde kost sætter sig ikke på samme måde på tænderne. Ben derimod renser tænderne

Jeg vil anbefale dig ikke at købe tørfoder i supermarkeder, det er dårligt sammensat og med alt for lidt kød. Det tørfoder du skriver om med 80% kød lyder som et af de bedre tørfoder produkter, jeg ville købe små poser med forskellige proteinkilder, hvis det skal være primærkosten

• #14   21. jul 2017 Til jer der råfodre, har i nogle gode sider som forklare lidt mere om det? Gerne nogle sider som også forklare lidt mere videnskabeligt hvorfor det er godt?

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#15   21. jul 2017 Ifht råfodring og hjemmelavet hundemad, vil jeg anbefale bogen "Raw and Natural Nutrition for Dogs" af Lew Olson. Den er meget udførlig og fokuserer på at gøre fodring med friske råvarer nemt og forståeligt for læseren. Hun anbefaler klart råt (uden dog at være fanatisk som nogle forhandlere, hun synes rester fra ejerens bord fint kan indgå i hundemenuen), men der er også et kapitel om, hvordan man kan fodre med hjemmelavet, hvis man hellere vil det. Den er desuden fuld af referencer til undersøgelser

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#16   21. jul 2017 Hvis du begynder at google råfodring (eller barf som det ofte kaldes), så vær opmærksom på, at der er mange myter på området og nogle har en tendens til fanatisme og synes det er nærmest giftigt for hunden samtidig at give lidt tørfoder og/eller vådfoder. Man kan sagtens kombinere råt og fabriksfremtsillet fuldfoder, ingen problemer i det

• #17   21. jul 2017 12# nødder chokolade vindruer (rosiner) avocado citrusolier (bemærk kun citrus og avocado, olie generelt er godt) gærdej og gær alene løg hvidløg rødløg - faktisk alle løg mig bekendt? Jeg går i hvert fald uden om alt der hedder ...løg. Og så rabarber salt sukker sødemiddel og selvfølgelig ingen alkohol

Hvis du gerne vil have det til at virke, har jeg endnu til at gode at se en hund der ikke er ellevild for at opnå en af de der tørrede fisk der kan købes i alle dyreforretninger. Men de lugter ret grusomt, men kan ikke forestille mig andet end hun gerne vil have dem. I kan desværre ikke snuse til dem i butikken, da de mig bekendt kun findes vacuumpakket men de er ret billige så man kan da købe en pose og prøve
    https://www.maxizoo.dk/multifit-13168.html

• #18   21. jul 2017 Hvis i begynder at barfe og dyrlægen har anbefalet tørfodder pga. hendes tænder, er de sandsynligvis rigtig slidte. I så fald pas på bærende knogler, da de er rigtig hårde for tænderne. Ribben, vinger mm er blødere og nemmere for hendes tænder.

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#19   21. jul 2017 Almindelige dyrlæger anbefaler som regel altid tørfoder for tænderne Men det er rigtigt, at man skal passe på kødben af bærende ben dog undtaget fjerkrælår, fjerkræs bærende ben er stadig meget bløde

• #20   21. jul 2017 19# Hvorfor anbefaler de tørkost for tænderne? Tænkte der var en grund som at tænderne var meget slidte? Hun er trods alt en lidt ældre dame.

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#21   21. jul 2017 Så har vi lige fået en kasse fuld at tørrede kødgnaveguffer fra Hundeparadiset, Eddie var helt oppe at køre, da jeg pakkede kassen op og fandt diverse poser med godter frem Han fik tilslusket sig både en lille hestekødstrimmel, et kaninøre med pels og et rådyr underben med pels og klov Så nu kommer den sild han fik i morges og ikke gad æde tilbage i fryseren

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#22   21. jul 2017 Jeg ved virkelig ikke, hvorfor de anbefaler tørkost for tænderne, det er meget mærkeligt. De ved nok ikke bedre

• #23   21. jul 2017 21# hahaha nej Hvem vil have en frossen sild, når man kan få hestekød, rådyr og kaninøre? Årrh hvad er der med hunde og de øre? De er bare lækre.

Hvad gør de med kloven?

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#24   21. jul 2017 Dyrlæger tjener kassen på tørfoder , derfor anbefaler de det

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#25   21. jul 2017 Trine - Min hund har aldrig fået sådan et rådyr underben før, så ved ikke om han spiser kloven, men det vil jeg tro, at de fleste hunde gør. Jeg har prøvet at give min hund de der 'almindelige' ører uden pels både fra ged og kanin, dem har han ikke gidet spise. Men han vil hoppe på tungen for et kaninøre med pels, dem er han helt ekstatisk over Hundeparadiset har i øvrigt rigtig mange lækre kødgnaveguffer til en god pris, men forsendelsen er dyr, så der skal en rimelig stor bestilling til, for at prisen alt i alt er god. Jeg bestilte selv gnaveguffer sammen med råt (som i øvrigt også har en god pris derinde, især ben i store mængder), så jeg fik meget med for en gang leveringspris

Jeanette - Det er rigtigt, at dyrlæger tjener kassen på deres eget tørfoder, men de fleste dyrlæger ser jo også hellere at man giver andet tørfoder end fx hjemmelavet eller råt. Det virker som om industrien har fået dem indoktrineret til at tro, at kun industrien kan sørge for korrekt hundeernæring, det er alt for svært for den enkelte hundeejer. Men hvorfor gøre det så meget mere indviklet end at sætte sig ind i sine egne (eller børns) ernæringsbehov, det kræver selvfølgelig, at man lige sætter sig ind i det, da hunde har andre behov end mennesker, men når det er sagt, så er det jo ikke en højere videnskab. Hverken at sammensætte hundens eller sin egen menu selv af friske råvarer. Tænk hvis vores læger på samme måde fandt frem til, at tørre fuldfoder piller var den bedste og meste sikre ernæring for os

• #26   21. jul 2017 Spændende, jeg glæder mig til at høre svaret på hvad man gør med kloven Venter lige med at bestille noget som helst før dyrelægen og jeg er blevet enige om Zivas kost da jeg aldrig har prøvet en hund før med tendens til at danne krystaller så pt er hun kun på skånekost. (som jeg personligt glæder mig til at komme af med igen, det er umuligt at træne med.. Eller i hvert fald meget sværre)

Jeg tror de fleste danskere ml 16-25 ville være bedre ernæret med fuldfoder piller end selv at skulle administrere deres kost. Det betyder ikke at de ikke kan.

• #27   21. jul 2017 Lige en kommentar til det med at jun ikke interesserer sig for legetøj.
    Nogle hunde skal lære det. De fleste faktisk.
    Og det er noget de gør med ejeren - så ejeren skal også lære det.

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#28   21. jul 2017 Min lille hundemand blev træt (og måske mæt) efter at have fortæret kaninøre og hestegnaveguf, så rådyrbenet har han gemt til senere engang. Men ved at mange andre hunde spiser kloven, der er jo også mange, som giver deres hunde tørrede okseklove (som jo er større), dem spiser de også. Ved også at mange som både har hund og hest, giver hunden hesteklov, når hestenes klove beskæres, det skulle være hundeguf

Jeg tror nu, at selv unge, som lige er flyttet hjemmefra, er bedre ernæret med friske råvarer en fabriksfremstillede tørpiller

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#29   21. jul 2017 CH - Har du nogle gode råd til at lære hund og ejer det? Jeg kan nemlig ikke rigtig finde ud af at vække min hunds interesse for legetøj sådan rigtigt. Engang i mellem kan jeg få ham til at lege trækkeleg med mig med en af de vanter han slæbte med hjem fra gaden i vinters og han vil også gerne løbe efter bold et par gange udenfor, men ikke ellers, så vil meget gerne have nogle gode råd

• #30   21. jul 2017 Hvorvidt man er tilhænger af at hunden spiser når der bliver serveret eller ej, er jo selvfølgelig op til en selv. For nogle af os er det dog en bydende nødvendighed. Med 4 hunde kan man ikke have at den ene spiser senere "hvis den får lyst til det" - for så har en af de andre ædt dens ration....

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#31   21. jul 2017 Det er rigtigt Men nu har ts kun en hund, så det var ud fra det at jeg svarede

• #32   22. jul 2017 Lyder som en rigtig dejlig hund - tillykke med hende

I har ikke haft hende længe, og derfor er der måske nogle ting, som lige skal falde på plads. Ofte tager det en voksen omplacering omkring 2-3 mdr at falde helt til et nyt sted. Hvis nu I skulle få nogle udfordringer om 2-3 mdr, så skal I derfor ikke blive urolige. Så kan I spørge her eller hos en dygtig træner eller en I kender, der ved noget om hunde og få råd. Det er nemlig helt normalt, at der kan dukke lidt op. Det sker ikke altid, men hvis det gør, så skyldes det, at hunden nu er faldet til og "tør" vise sit sande jeg.

Jeg har haft tre omplaceringer (voksne hunde) og de var også meget passive og nemme i starten - indtil de faldt til. Så var der lige lidt, som jeg skulle arbejde med, men det er ikke et problem. Man skal som ejer bare vide det, så man ikke får et chok eller tror man selv har fejlet OG det sker ikke ved alle, så måske er jeres bare nem

Hun tisser nok mere lige nu, fordi hun er et nyt sted hos nye folk. Det kan også være grunden til, at hun råber af de andre hunde, hvis de truer hende. Husk på at hun ikke kender jer endnu og hun kender ikke området eller de mange nye dufte og hunde der. Hun er derfor mere obs på alle disse ting, fordi hun tildels kan tro, at hun skal passe på sig selv. Med tiden vil hendes tillid til jer vokse, og hun vil kende stedet og duftene osv, og så vil store dele af den adfærd stoppe selv.

Hvis I synes at hun begynder at råbe mere og mere af de andre hunde, så vil jeg anbefale jer at gå ind og finde årsagen og så træne det væk. Her ville jeg få en rådgiver ud og vejlede eller snakke med en per mail eller telefon. Træningen er ret lige til Sådan som hun reagere nu, ville jeg forebygge at der bliver brug for mere ved at vende hendes fokus mod jer med lækre godbidder, når der kommer en anden hund, undlade at hilse i snor og eventuelt gå en anden vej, hvis I møder en hund, der virker meget grov og råber meget. Så får hun ikke øvet sig i adfærd som I senere kan risikere at skulle træne væk

Pøj pøj - og husk at vise os hende på foto Hun lyder som en dejlig hund.

• #33   22. jul 2017 Jeg har ikke lige læst tråden

Men jeg vil anbefalde jer at starte til træning

Der er nogle steder de har hold for nye hundeejere (til hunde i alle aldre :p) hvor de kan give jer de redskaber i behøver til lige præsis DEN hund i har fået

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#34   22. jul 2017 Trine - Du efterspurgte opdatering ifht, om min hund ville spise kloven på rådyrunderbenet... Desværre viser min hund ingen interesse for benet, så ja, intet af det er spist Han har snuset til benet nogle gange, men slet ikke gnavet i det. Øv, Troede ellers det der med med gnaveguffer inkl pels var det nye hit, fordi kaninører med pels er det helt store hit, men nej. De to ben jeg har købt, må ryge videre til en af hundevennerne

• #35   22. jul 2017 Stine H: Den gik heller ikke herhjemme Jeg måtte også give dem videre... Aslan viste nul interesse... til gengæld åd min gamle Hugo hund med glæde hovedet på rådyr som vi fik fra en jæger - nuuj det var klammi synes jeg så jeg så ikke ud imens han spiste det

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#36   22. jul 2017 Sjovt at de ikke synes sådan et rådyrben med pels og klov er lækkert, det synes jeg er lidt mærkeligt

Ha ha. Lyder også lidt makabert med sådan et rådyrhoved

• #37   22. jul 2017 Det hoved fik han kun en gang - jeg tålte det ikk

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#38   23. jul 2017 Det kan jeg godt forstå

• #39   23. jul 2017 Igen tak for svar alle sammen!
    Vi er begyndt på noget bedre tørfoder (blandet med det gamle selvfølgelig) som hun spiser uden problemer!

Jeg har læst omkring nogle hunde skal lærer og lege, så det er helt sikkert noget vi vil prøve at lærer hende

Vi har planlagt at gå til træning, men vi ville lige lade hende falde til inden.

Men jeg har et spørgsmål mere, vi valgte at købe et marvben med fyld (skulle være godt for hendes tænder?), men bliver lidt nervøs om hun kan får benet galt i halsen, altså forstået som at hun får bidt et stykke af, da hun bliver meget ivrig når vi giver hende benet, og hun hostede lidt / lave bræk lyde efter hun havde haft den - Hun har det fint, og ved ikke om det var benet eller om hun "bare" hostede...
    Troede ikke marvben kunne være farlige?

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#40   23. jul 2017 Er det er råt marvben fyldt med marv fra slagter/supermarked, eller et fyldt marvben fra en dyreforhandler, hvor benet er behandlet og der er puttet noget andet fyld i?

• #41   23. jul 2017 Jeg ved ikke om det er råt, men det er sådan en fra dyrehandleren med noget andet fyld i (noget oksekød)

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#42   23. jul 2017 Det er ikke det bedste at give så det smider på tænderne

Giv hende rå ben hun kan spise fx. lår , vinger , ribben og kødfuldt skrog

• #43   23. jul 2017 Okay tak! Vil bare gerne give hende noget der er godt for hendes tænder...
    Er bare så bange for en eller anden splint fra en knogle gør skade på hende...

• #44   23. jul 2017 Så længe du kun giver rå ben og holder øje med hunden så er risikoen lille.

Undgå dog bærende knogle, rørknogler. De splintrer nemmest

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#45   23. jul 2017 Det skulle stå, at det slider på tænderne

Kommentér på:
Gode råd og hjælp søges