{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
498 visninger | Oprettet:

Stine H
Stine H
Følgere: 7 Emner: 84 Svar: 6.668

Gammelt tørfoder {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået en pose tørfoder (Taste of the Wild) som blev købt og åbnet forrige sommer (sommeren 2016). Det blev hældt over i en pose med lynlås for oven, fordi der ikke var lynlås på original posen, så jeg har ikke original posen. Men har altså ikke lige fået besøgt min mor længe inklusiv hund, posen blev købt da jeg besøgte hende med min hund der i sommeren 2016. Ville I bruge dette gamle tørfoder eller smide det ud? Kan det på nogen måde være skadeligt for min hund at spise det? Jeg ved godt, at det ikke er lige så næringsrigt som hvis det var friskt, men det betyder ikke så meget, da det kun skal bruges til godbidder, hvis det skal bruges, da han får råt som mad. Der er lidt over 1 kg og det vil nok tage 3-4 måneder at komme igennem det. Det eneste der egentlig betyder noget for mig, er om det kan være direkte usundt at give ham det? Han spiser det med glæde. Det har stået inde i et mørkt skab siden sommeren 2016 og posen har slet ikke været åbnet, før jeg fik det for nylig, da hun kom på besøg. Det er jo ikke fordi det drejer sig om enormt mange penge ifht bare at smide det ud, jeg er bare ikke glad for at smide det ud, hvis det kan bruges uden nogen problemer, det synes jeg er ressourcespild

Kommentarer på:  Gammelt tørfoder
  • #1   12. feb Når det er så meget for gammel, så ville jeg smide det ud.
    Effekten af vitaminerne aftager efterhånden, som foderet bliver for gammel, og foderet kan blive harsk.

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#2   12. feb Som sagt er det ikke så vigtigt ifht vitaminerne, da det ikke skal bruges som mad, men som godbidder. Rent ernæringsmæssigt dækkes han fuldt ind med sin mad. Mit spørgsmål går mere på, hvorvidt det kan være direkte usundt at fodre med for gammelt tørfoder. Og hvor lang holdbarhed er der egentlig ca på sådan en pose, når man køber den? Altså HVOR meget FOR gammel er den egentlig? Jeg er egentlig ligeglad med, at det ikke er næringsrigt, da det bruges som slik og ikke som mad, hvis altså det skal bruges, det er jeg ikke afklaret om endnu, derfor tråden. Er det direkte usundt med harsk olie eller betyder det bare, at man ikke får den sundhedsmæssige effekt af olien?

• #3   12. feb Hvis det ser fint ud og lugter som det skal, ville jeg ikke være spor bekymret. Når jeg tænker på hvad hundene ellers æder af klams hvis de kan komme til det.

• #4   12. feb Hvis det kun er til godbidder, så er jeg med på det Linda skriver

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

#5   12. feb Linda L - Det e også lidt det jeg tænker, altså, min hund æder jo gladeligt en gammel lort fra et menneske, en kat, en hest osv, hvis han kan slippe afsted med det. Foderet ser helt normalt ud og lugter normalt

• #6   12. feb Jeg ville bruge det.

• #7   12. feb Jeg ville bløde det op og give til mine høns. De har behov for ekstra protein nu. Nej tror ikke selv jeg ville bruge det til mine hunde.

• #8   13. feb Jeg ville bruge det

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 7 Emner: 22 Svar: 1.820
    #9   13. feb "Er det direkte usundt med harsk olie ? "

Harsk olie er usundt, ja. (frie radikaler)

• #10   13. feb Jeg ville ikke bruge det, af den årsag Radar skriver.
    Harsk olie kan skabe inflammation i kroppen, ikke noget man burde ønske for hverken sin hund eller sig selv.

• #11   13. feb Hvor længe foder kan holde sig er Meget forskelligt men tvivler på det kan holde Så længe efter at ha været åbnet ligemeget at det er kommet i anden pose osv.. jeg ville smide det ud - selvom der feks ikk er mug på betyder det jo ikk at det er okay - og som de andre skriver mht olien...

• #12   13. feb Er det harsk...? Nej jeg ville ikke tage chancen

• #13   13. feb Åbnet for 1,5 år siden. Der var røget ud her.

• #14   13. feb Jeg havde brugt det. Jeg bruger nærmest alt - og er heller ikke super god til at læse hvornår tingene i køleskabet skal smides ud. I betragtning af hvad Ziva ellers har slugt AD! Ville tørfoder der har været åbnet ikke bekymre mig så længe det er tørt. Noget andet er at det sikkert ikke lugter mere, og hun er mest motiveret af nyåbnede godbidder og helst nogle der lugter lidt.

• #15   13. feb Altså, i EU er der regler om at tørfoder max kan holde i 1 år. I fx USA er det 2 år. For samme foder, samme pose, samme alt.

Hvis foderet ikke lugter grimt (og hunden vil æde det), ville jeg sagtens turde bruge det.

• #16   13. feb Hvis hunden gider æde det så klø på.
    Hvem ved hvor gammelt foderet i øvrigt er.
    Gætter på at tørfoder har lang holdbarhed.

• #17   13. feb Vi købte en pose Taste of the Wild for en måneds tid siden, som kun havde en måneds holdbarhed tilbage, dvs. hundene nåede ikke at spise den, inden den blev for gammel. Og AD! Pillerne krummede helt vildt og på en sær måde, det var tydeligt harsk, lugtede sært, og hundene var ikke glade for at spise det.
    Samme producent, men nu 1,5 år siden åbning?
    Det var i den grad røget ud her.

• #18   13. feb Jeg ved at min hund gør klamme ting, ruller sig i døde sæler og andre ulækre ting - æder de mus han ind imellem fanger, æder ækle ting som jeg slet ikke har lyst til at høre om .. det lever han og jeg med .. men at fodre ham med noget som er over holdbarhedsdato med vilje ?`

Nej - det ville jeg ikke gøre

• #19   13. feb Jeg ville ikke bruge det

Jeg er generelt meget hys omkring maden til min hund

• #20   13. feb Stine H. Hvis jeg var i dit sted, ville jeg forærer det væk,
    til en der er totalt lige glad med, hvad vedkommende fodre sin / sine hunde med .

Jeg fodre KUN med BARF eller lignende, da jeg aldrig kunne drømme om,
    at give min hund noget mad der "kan være" skadeligt for dens helbred.

• #21   13. feb
    Hvis det var en stor sæk ville det nok gøre ondt i gnieren i mig at smide det ud, men jeg havde gjort det alligevel.
    Men når det kun er 1 kg. så bare ud med det og køb noget andet som godbidder. Hvis det alligevel vil tage 3 - 4 mdr. at bruge det op, så vil det blive yderligere "gammelt".

Kommentér på:
Gammelt tørfoder