{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Jeg har haft hund i 30 år {{forumTopicSubject}}

og trænet hund i de fleste!

Kender I argumentet?
Modargumenterer I, hvis det bliver kastet på bordet?

Lina, Kela og jeg har lige været på tur i en, for os, ny hundeskov. Dejligt
I starten af turen spotter jeg mand med schæfer og kalder Kela til mig. Hun KAN jo være sur på fremmede hanhunde.
Det viser sig at være en tæve, og ejer siger, at jeg bare skal lade Kela løbe frit, for hans hund er meget underdanig. Den er nemlig blevet bidt tre gange
Underdanig? Hmmm. Skide hamrende usikker og utryg, vil jeg sige.

Mine hunde bliver bedt om at holde afstand. Manden mener, at det er noget pjat. Hans hund tager ikke skade - heller ikke af eventuelt at blive bidt. Så kan den jo lære - øh et eller andet. Da jeg protesterer inderligt er det, at 30 års argumentet bliver kastet.
Ak ja ak ja
Diskutere gider jeg ikke - siger bare, at jeg er lodret uenig.

Men roses skal denne forstokkede schæferejer nu også. En ret ældre dame (88 fortæller hun) har shanghajet mig ("det er så hyggeligt at følges med nogen"). Hendes lille blandingshund er ikke bare for tyk. Den er MEGET for tyk. Jeg har gået og tænkt over, hvordan jeg får formuleret dette på en god måde. Svært. Schæfermanden konstaterer kort og klart: "Din hund er voldsomt overvægtig. Den vil dø af fedt på hjertet!!!"
Jeg håber, den ældre dame vil handle på det chok, hun fik over den noget rå besked. Da hun og jeg går videre, rådgiver jeg hende om hunde og vægttab. Det har jeg jo om ikke 30 så dog nogle års erfaring med

Denne tråd er til skovturshistorier ol.

Jeg tog ingen billeder i skoven, så her er et af nogle legehunde, der nyder foråret i haven

Kommentarer på:  Jeg har haft hund i 30 år
  • #1   16. apr Man burde jo svare på den bemærkning med det "okay - godt så. Og hvornår har du sidst lært noget nyt, eller i det hele taget opdateret din viden?"

• #2   16. apr Jo men nogen, specielt mænd måske har det med at sige hvad de mener
    Har også haft hunde i 30 år og de lærer mig da noget nyt hele tiden

• #3   16. apr Hehe - da jeg var træner i schæferklubben hørte jeg det argument SÅ mange gange.

Det handlede ikke så meget om de 30 år DE havde trænet/haft hund, men mere om de 30 år JEG ikke havde trænet eller haft hund *GG*
    Det er en tåbelig måde at nedgøre sin opponent på - for vi ved jo alle at det siger INGENTING om den viden, der måtte være samlet sammen på de 30 år. Eller mangel på samme.

Vi har en halvt DK fyldt med mennesker, der har haft hund i en menneskealder, men som stadig tror fuldt og fast på hundemyter, der har eksisteret i dekader før deres fødsel

Og så kan jeg alligevel godt mærke, at jeg finder tyngde i, at jeg har fået samlet erfaring som hundeejer igennem... bum bum... det bliver 24 år.
    Det er fristende at bruge argumentet overfor mindre eller anderledes erfarne - men vi ved jo godt, det ikke holder

• #4   16. apr Det er sku et sjovt argument. Det ses jo også herinde.
    Mine forældre har haft hund de sidste ja, 40 år, men de ved ikke en femtedel af de ting jeg ved.

• #5   16. apr "når hunden hopper op skal du bare træde den på halen så stopper den"

Den har jeg tænkt over i flere år, min hunds hale ligger jo altså ikke nede på jorden, så skal jeg vælte hunden for at træde den på halen eller? Jeg forstår ikke rigtig..

"Det er fordi det er Busters bedste ven, så må Asterix ikke hilse på ham for så bliver Buster jaloux, fordi det er jo HANS bedste ven, og de er så glade for hinanden" Sagt efter at lille Asterix på 6 måneder har fået et ordentlig skrald af lille Buster møghund efter at han hilste på en GD i skoven og buster kom flyvende. VI forlader området, og damerne går videre, med Buster og GD'en efter. Buster hænger KONSTANT i røven på GD'en og bider den i røven og halen, imens GD'en konstant prøver at flytte sin mås (flygte). Damerne ser intet de plaprer..
    Men sikke et venskab

Så var der den med at en mand kommer hen og vil hilse på Asterix, og jeg siger nej tak. Manden bliver skide sur og siger at hvis min hund ikke får lov at hilse på ALLE mennesker så bliver han aggressiv. Vi var på tur i Hillerød for at sidde og kigge på verden. Og vi hilste på masser af mennesker men kun på dem som spørger pænt.

• #6   16. apr Jeg har det sådan at erfaring uden løbende opdateret viden er lige så skidt som viden uden erfaring.

Så for mig er 30 års erfaring argumentet ikke grundlag nok og skriger også ofte til himlen, i mine øjne, om at personen ikke har holdt sig opdateret - Eller sådan viser det sig i hvert fald at være rigtig ofte.

• #7   16. apr Om jeg tager debatten op med andre hundeejere, kommer i høj grad an på situationen, hvad uenigheden drejer sig om, og om jeg har en fornemmelse af, at vedkommende er åben for debat og refleksion eller bare ved det hele samt mit humør lige på det tidspunkt.

Hvis folk kan argumentere for deres holdning, kan det da spændende at tage en debat, og det kunne jo faktisk være, at jeg selv kunne lære noget
    Men hvis alt hvad vedkommende kan byde ind med er 30 års kortet, må jeg jo enten trække 38 års kortet eller ignorerer vedkommende.

• Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Svar: 1.625
    #8   16. apr #5 det er bagpoten du skal træde på.....Ikke halen

Er der nogen som tror på

• #9   16. apr Ok, Lene, så trækker jeg 43 års kortet.

43 år giver da en eller anden erfaring, jeg går ikke i hundeskove, mine 43 års erfaring siger mig at det er dumt, jeg kapper ikke kuglerne på min hanhund, mine 43 års erfaring siger det ikke hjælper på at han er uopdragen og så videre lidt endnu.

Men jeg sagde også for 43 år siden at: Så kan den lære det, den tager sq ikke skade af at få en røvfuld af din hund, tag fat i nakken og læg den ned og videre i den dur.

Der er jeg heldigvis blevet meget klogere

• #10   16. apr Ok så træder jeg ham da på bagpoten næste gang. Skal nok give en update på hvordan det gik...

*ironi kan forekomme*

• #11   16. apr Jeg fik den med over 20 års erfaring hundetræning i går.

Taliban og mig var til sweiss prøve i går ( hun gik til en første præmie ) og mens vi sidder på en bænk i skoven og venter på at det bliver vore tur, så snakker man jo hund og træning.
    Lidt ældre mand - nok samme alder som mig, fortæller, at hans hund den er så ked af at gå 20 timer gamle spor, den går meget modvilligt og langsom.

Jeg spørger så om den har oplevet noget negativt, men det har den ikke.
    Så foreslår jeg, at han prøver at gøre sporet sjovt og spændende, og fordi han har en meget madglad hund, foreslår jeg ham at bruge mange rigtig gode godbidder på sporet.
    Han fortæller så, at han også er begyndt på det. Han tager nogle frikadeller med, og når så hunden søger rigtig godt, så kalder han på den, og når den kommer får den en frikadelle ??

Jeg tillod mig så at sige, at det lærte hunden jo ikke at gå spor, han skulle lægge gufferne ud på sporet og lade hunden finde dem, for når han kaldte på den og gav den en delle når den kom, så blev hunden jo ikke belønnet for at gå spor, men for et indkald.

Men ok, jeg blev så belært om, at han altså havde over 20 års erfaring i hundetræning, så han vidste lige præcis, hvordan man trænede, og selvfølgelig vidste hunden da, at han belønnede hunden for at gå spor når han kaldte på den, for hans hund var jo ikke dum. Og så lagde men ikke mad ud på sporet, for så lærte hunden jo kun at søge efter mad og ikke efter den fært den skulle følge.

Jeg godtede mig så rigtig meget da præmierne blev delt ud, og min lille Taliban fik en første præmie og hunden med en ejer med over 20 års erfaring ikke kom igennem sporet.

• #12   16. apr Hvis man har interesseret sig for hunde og har haft hunde i mange år, så samler man da noget erfaring og viden, man ikke havde, da man var ny hundeejer, med mindre man virkelig går med skyklapper. Det betyder bare ikke man ved alt.

Jeg har sørme da også ændret holdning på nogle punkter i forhold til da jeg var ung og ny hundeejer. Men det kan da være super spændende at snakke med andre hundeejere med en helt anden baggrund og indgang til hunde en ens egen, hvis det som sagt er nogen, der er åbne for debat og ikke bare er typen, der affærdiger al nytænkning med henvisning til hvor mange år, de selv har haft hund.

• #13   16. apr ... jeg har haft bil i over 40 år, derfor kan jeg stadig ikke reparere den.

• #14   16. apr Anni, jeg har også haft bil i mange år, men jeg interesserer mig ikke for biler, de skal bare køre, så selvfølgelig kan jeg ikke reparere den.

Hvis folk har hund som jeg har bil, kan jeg sagtens forstå, at de ikke lærer noget om hunde. Bevares, jeg kan da godt høre, hvis den siger forkert eller mærke, hvis den ikke reagerer som forventet på styretøj, bremser og speeder. Forskellen er bare, at en bil er en brugsgenstand, som kan være svær at undvære for en del af os. Det er en hund ikke på samme måde, de fleste anskaffer sig forhåbentlig kun en hund af lyst.

• #15   16. apr Åh ja, sådanne typer støder vi også af og til på. Den værste må have været ham Atlas og jeg mødte på en tur sammen med Cecilie herinde fra.

Vi går i et område hvor der er snore påbud, men rigtig mange mennesker går med deres hunde løse. Jeg har Atlas i sporline, da en mand med to labrador kommer imod os. Vi forsøger at gå væk fra ham, men den ene af hans hunde stikker af og kommer hen til os. Jeg prøver på at afskærme Atlas, mens Cecilie følger hunden tilbage til sin ejer, som ikke helt forstår hvorfor hans hanhund ikke må hilse på Atlas. Jeg fortæller, at Atlas ikke er glade for andre hunde, når han er i snor, og det forstår manden intet af. Han har også haft hund de sidste 30 år, og han ved da, at hunde er flokdyr. Derudover bør jeg slet ikke gå med min hund i området, hvis den ikke kan med andre hunde. Jeg påpeger, at hunde jo egentlig skal være i snor her, men han har luftet hund i området de sidste 20 år, og ALLE går med deres hunde løse, så det burde jeg også. Efter lidt mere frem og tilbage ender det med, at han truer Cecilie med at han vil klappe hende en, hvis ikke hun passer på, før han endelig går videre. Idiot.

Det er oftest en fordel med erfaring, men det kan også blive brugt som en undskyldning for ubehøvlet opførsel.

• #16   16. apr Når vi nu har haft hund altid, kan jeg så trække 21 års kortet, eller er det at snyde?

Jeg synes ofte, det er folk, der ikke har egentlige argumenter at byde ind med, der trækker det kort, og det tyder jo på, de ikke holder sig opdateret.

• #17   16. apr Al det nymodens ævl, det har virket i 50 med at smide hunden om på ryggen, og den vil dominere, sådan er det bare.

De mener nemlig ikke at det er nødvendigt at opdatere deres totalt forældede viden.

• #18   16. apr Når jeg en sjælden gang imellem taler hund med dem fra jobbet, giver jeg dem ret. I alt hvad de siger - det samme gælder, hvis jeg er til fest / familiekomsammen. Alle får ret uanset hvad.

Jeg er ret selektiv mht hvem jeg gider diskutere hund med - jeg tror jeg er nået derhen at jeg HAR ret og hvis folk ikke kan se det, så er den jo bare ikke længere.

Træningsmetoder derimod - det synes jeg er spændende at diskutere .. jeg lærer ikke noget herinde må jeg med skam erkende - men i det "virkelige liv" så synes jeg det er interessant at høre om andres metoder og den slags.

Og iøvrigt møder jeg aldrig nogen når jeg går i skoven / på stranden. Jeg går for mig selv

• #19   16. apr Jep den har jeg også fået smidt i hovedet på en gåtur med Amalie og Atlas herinde fra, da en ældre herre lod sine to labber løbe i hovedet på Atlas. Han valgte så også at true mig og kalde mig nogle knapt så pæne navne da jeg påpegede at han ikke kunne kalde sine hunde til sig!

• #20   16. apr Havde ikke set Amalies svar men ja

• #21   16. apr Vi tager tit i hundeskoven, og kender stort set alle de "faste" stamgæster i vores lille skov.

Der kommer der ind i mellem en ældre herre med en pisse skarp hønsehund. Når vi ser ham, så gælder det om at få kaldt på vores hunde, for ellers så kommer den og skælder ud på alle, og hvalpene risikerer et haps.

Han siger.: "Hun opdrager dem jo bare, da det jo er hendes skov".

Vi smiler og undgår at tale med ham. Han er gammel, og det nytter ikke noget. Spild af tid at forklare ham noget som helst.

Generelt så er det ret fredeligt i vores lokale hundeskov, og hundene elsker at komme der.

En gang har jeg oplevet en mand med en blanding af noget muskelhund og med (sjovt nok) rød næse, der kom løbende og direkte lavede udfald på en Labrador og en Tolder (der var måske 4-5 hunde).

Altså den hund var presset og nervøs. Den havde det ikke godt med så mange andre hunde. Det var så tydeligt.

Jeg bad manden om at gå videre, da hunden ikke var så venlig.

Hans kommentar: "Du er vel ikke bange for, at min lille hund skal bide din store køter".

Så er man vist uden for pædagogisk rækkevidde, og jeg svarede bare.: "Nej, men jeg er bange for at min bider igen".

Så trillede han af, og vi lod hundene lege videre.

Generelt elsker jeg hundeskoven, for hundene elsker den fri leg, og vi møder en masse mennesker, som vi normalt aldrig ville komme i kontakt med.

• #22   16. apr Jeg har haft hunde i 30 år og jo mere jeg nørder og lærer, jo mere finder jeg ud af, hvad jeg ikke ved

• #23   16. apr En Tolder er en tjenestemand i funktion, og det kan blive dyrt for vovse at lave udfald mod ham.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 7 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 208
    #24   16. apr Jeg har haft katte i det der føles som en million år nogle gange... Og de gør stadig ikke hvad jeg siger

Min hund er meget nem. Der er jeg heldig for jeg har ikke haft hund i ret mange år

• #25   17. apr Jeg har af og til fornøjelsen af at møde Ursus, som er en irsk ulvehund. Og sidste gang fortalte hans ejer mig at ejers kone synes Ursus trækker når hun lufter. Ejer fortæller så at det skyldes at Ursus er ung, og derfor prøver at kravle op af rangstigen. Jow jow...

• Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Svar: 1.625
    #26   17. apr Mine hunde kan ikke gå på stiger

Nok derfor jeg ikke har problemer med dem

• #27   18. apr Efter 10 år som hundejer har jeg lært følgende :

Gå en stor bue uden om ældre mænd og særligt ældre mænd med jagttegn, ruhåret hønsehunde, labrador og schæfer

Diskutere ikke med jæger, landmænd og ældre mænd

Sig fra på din hunds vegne !! den vigtigste lære regel som jeg stadig øver mig på hver dag.

Forvent at hundeejer der har haft hund i årtier taler til dig som om du er idiot.

Ignorere råd fra hundetrænere på hvalpeholdet om at " hunden ville bestemme " , " hunden prøver at arbejde sig op i hireakiet ".

Skift dyrlæge når din mavefornemmelse er dårlig og stol altid på din mavefornemmelse !

Drop alle diskutioner der på forhånd virker umulige, det er spild af tid.

Væn dig til at du som hundeejer er det mest udskældte folkefærd, næst efter indvandre.

Væn dig til jævnligt at blive råbt af,af særligt ældre mænd, om at du skal samle op efter din hund, selvom du er den eneste i hele kvarteret der samler op efter din hund.

Husk på at du som ung kvindelige hundeejer får alle de høvl, som ham den 3 meter høje og 2 meter bredskuldret, tatoo fyr med to ulovlige pitbull skulle have haft, men som ingen turde sige noget til.

Vigtigst af alt, uanset hvor korrekt du gør det hele, så er det aldrig godt nok

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#28   18. apr Nogle gange føles livet med aslan som har det varet 50 år.... Men det er kun fire! Gälder det så ... Hehehe

• #29   18. apr Krysteren : Spot on ??

• #30   18. apr Hvis jeg går med mine i byen, hvilket sker, så har jeg fortovet for mig selv

• #31   18. apr #30

Er det ikke bare schæferhunde du har ?

• #32   18. apr Jo og godt opdraget enda. Gode som dagen er lang men det ved andre hundejere jo ikke og finder heller ikke ud af det ved at krydse vejen.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#33   18. apr John det er fordi du ser farlig ud. Folk krydser også gaden når vi kommer men det er pga mig siger aslan..... Jeg er morgen grim hele dagen påstår hunden....

lool

• #34   18. apr Det er normalt dem der kommer med andre hunde der fordufter. Folk uden ænser dem nok knapt.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#35   18. apr Jaja det kan du sagtens sige.... Pictures or it didn't happen...

Hahaha

• #36   18. apr Folk krydser også gaden når jeg kommer med Hera, men det er i reglen for at hilse på Hera.

Kommentér på:
Jeg har haft hund i 30 år