{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
870 visninger | Oprettet:

små smarte ting {{forumTopicSubject}}

Vi snakker tit træning men hvilke små smarte ting har du lært din hund som gør dagligdagen lettere?

jeg har en del... kan lige komme på

at ryste sig før han går ind efter gåtur i regn

at vente når jeg åbner bilens bagklap

at krydse veje på signalet kryds

måske vi kan inspirere hinanden

Kommentarer på:  små smarte ting
  • #1   6. okt Alle vores har indlært en “gå”kommando - den betyder hunden skal flytte sig væk fra hvor den er. Feks hvis den står i vejen eller ligger et dumt sted.
    Guld værd når man sukker efter den bedste plads i sofaen og hunden allerede ligger der.

• #2   6. okt Jeg tror kun jeg har lært Tucker tåbelige ting haha

Ej, kommandoer som jeg egentlig synes er praktiske, er f.eks. højre/venstre, eller at han sætter sig når vi skal krydse en vej.. Noget så simpelt som "nej" er også praktisk.

Jeg mangler stadig at han kan bringe mig drikkelse når kroppen er for tung i sofaen

• #3   6. okt Kommandoen “back” når de med flexline på har snoet sig rundt om et træ eller gået på kryds og tværs igennem et tjørnehegn - så trisser de pænt tilbage i deres eget spor med blikket på snoren.
    Tissekommando..... Skønt kl. lort om natten i regnvejr!
    Pssst kommando så flytter man sig roligt et par skridt fremad og orienterer sig efter kommandogiveren. Hvis de ligger lidt i vejen, men ikke bliver decideret smidt ud af f.eks. Køkkenet.

• #4   6. okt Kommando "Ind til siden" når vi går tur på landevejene eller skal passere folk uden at behøve korte snoren ind.

Og venstre og højre kommando, supersmart når vi når vi skal passere hunde, mennesker og cykler i løb, det er godt at kunne til de canicross løb vi deltager i, hvis man vil overhale

Kommando "Vent" bruges i mange situationer, så han f.eks. ikke bare hopper ud af bilen med det samme eller bare krydser en vej.

Og så har han endelig lært hvordan han kommer rundt om et træ uden at vikle sig mere ind, så praktisk

• #5   6. okt "Vent"!

Og...

Ja, det er vidst det

Til gengæld sidder den altid i skabet!

• #6   6. okt Vores kan bakke når vi siger som en lastbil der bakker

• #7   6. okt Gud jo! Hun kan da også "bak" hvis hun kommer forkert om et træ, selvom det er så sjældent hun gør det:)
    Og hun kan da også både tisse og skide på kommando
    Måske der kommer flere, jeg tror simpelthen ikke jeg tænker over det, vores hverdag glider virkelig uden de store tanker

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 947
    #8   6. okt Min kan kradse på havedøren inden den tisser på gulvet ?

• Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

Emner: 14 Svar: 205
    #9   6. okt Vores kan kun "anden vej" som betyder at de skal gå den anden vej rundt om et eller andet, meget smart når vi f.eks går steder med mange træer

• #10   6. okt Man glemmer dem! Fordi man lever dem

Aslan kan da også tisse på kommando, vikle sig selv fri og "gå"

Han kan også "side" som betyder gå i siden. Den bruger jeg sjældent nu, men da jeg fik ham havde han stort set aldrig været i snor, så han gik som en fuld mand

Ulla: Den er vi nødt til at have på film

• #11   6. okt Jeg så en hund tørre poterne på måtten inden den gik ind

• #12   6. okt Nåh ja, "udenom" når han går den forkerte vej omkring noget.
    Eller "ud" hvis han er på vej ind i et krat han ikke skal - eller en uindhegnet have.

• #13   6. okt Det er skisme også smart!

Jeg lærte Aslan at ryste sig ved at sige Ryste Ryste, når han gjorde det. Og så stak jeg ham en godbid. Nu ryster han sig, hvis jeg siger det

Prøv at tænk på hvor mange ting vores hunde egentlig kan! Det er vildt

• #14   6. okt Jeg ved ikke hvordan den har lært det, den gjorde det uden ejeren sagde en komando

men måske man kunne lære hunden at kradse på måtten og så udvige det til bagpoterne også

• #15   6. okt Min lille LILLY , som jeg har haft i 4 måneder nu …..…. kan allerede
    NEJ
    Sæt dig
    Kom
    Stop
    Spyt ud
    Vent
    Tørrer munden i viskestykket når hun har spist ( hun har bare set , når jeg tørrer fingrene og munden … ha ha )
    Trækker mine ude-sko ud fra hylden , når hun får snor på og vi skal gå tur.
    Kradser mig med poten , når min mobil ringer …

Jeg synes hun er rimelig kvik , når man tænker på hun kun har været her i 4 måneder , og ikke kunne noget da jeg fik hende.

Lige nu er jeg ved at lære hende at tisse på kommando … det er ret smart at kunne , når det pisser ned med regn eller det er snestorm. ….. Det kunne både min Nanna og Lasse … ( som desværre ikke er her mere )

• #16   6. okt Over - når han må gå over vejen.
    Vent - Stopper og venter, bruges især når han har flexline på. Men også ind/ud af bil.
    Den anden vej - når han vikler mig ind i snoren eller går forkert rundt om træ/lygtepæl.
    Op - hopper op på hvad jeg nu peger på, kan bruges til når jeg er for doven til at bukke mig ned og sætte snor på
    Tør poter - Tørrer selv poter af på måtte.
    Frysetarget - Vi arbejder hen imod at den kan bruges til frivillig håndtering.
    Tis - Få nu lige gjort det
    Gå væk - Giv mig lige lidt space/Du er i vejen.
    Slip - spytter harebæ ud og får en godbid i stedet
    Ud - af køkkenet når jeg laver mad.
    Hjem - løber hen og sætter sig foran døren

• #17   6. okt Hov op bruger vi også hahaha så skal man ikke bøje sig

hvordan lærer de at tørre poter selv? det er for cool

• #18   6. okt "Gå hen og læg dig" er nu også rar, når man ikke lige gider lave noget og hunden bare står og nedstirrer en
    Eller "slut" så han forstår at lige nu sker der altså nul og niks, eller han skal stoppe hvad han har gang i/legen er ovre.

• #19   6. okt Vent! og Værsgo! var megapraktiske ... Kunne bruges i ekstrem mange sammenhænge
    Kia få tisset!
    Flyt dig/Paaas på!
    Kia Kurv!/Tæppe! (Afdækning)
    Bliv!
    Fri!
    Vær sød ved moar!/Vær sød! (Ikke bide)
    Moars! (Det er ikke dit, og du skal få snuden væk, og det kan kun gå for langsomt)
    Moar få den! (Aflever) ... Det var såå sjovt når mænd legede apport med hende, og høre dem stå og sige "Moar få den!!"

Og mange flere ... men det var nok de mest praktiske, da de kunne bruges i de fleste situationer, eller der kunne bygges på

Kia spejlede meget. Det hun så mig gøre, lærte hun også sig selv at gøre, hvis det kunne betale sig for hende ... Åbne døre (fjerne nøglerne, så hun ikke kunne blive låst inde), åbne køleskab (hurra for låse), sætte sig op på en spisebordstol, hvis jeg sad på en stol ved spisebordet og havde møde eller lign.

Og så var hun jo en slags terapihund, der kunne fortælle mig, hvordan jeg havde det, når jeg ikke vidste, at den var gal. Men jeg tvivler på, at det er noget jeg lærte hende.

Kæft hvor jeg savner hende ...

• #20   7. okt "Anden vej" hvis vi er gået hver sin vej om et træ eller noget.
    "Flyt numsen".

Hun kan sikkert mere, men jeg kan ikke komme i tanke om det lige nu.

• #21   7. okt Jeg siger tit til min “jeg sover!” når han vækker mig om morgenen..
    Hvis han er meget trængende bliver han siddende og glor på mig (står selvfølgelig op og lufter med det samme) men hvis ikke, så lader han mig sove videre

• #22   7. okt - Slip el. nej (stop det du gør NU)
    - På plads
    - Indkald
    - Vent/bliv
    - Går selv på plads eller ind til siden og står stille, når en bil nærmer sig (uanset om de har snor på eller ej - vi bor på landet uden fortov)
    - 3 af hundene kan hente ting inden for en vis rækkevidde (2-3 meter)
    - Tisse på kommando kan alle 5 uanset hvor vi er (noget af det første vi lære hundene)
    - Gå ind / ud af døren 1 ad gangen når vi siger deres navn (meget praktisk så de små hunde ikke bliver mast af de store, og der er ingen kamp om hvem der kommer først/hurtigst på vej ind/ud.
    - Videre eller fremad (særligt brugt hvis hundene har interesse for noget, som de ikke skal interessere sig for)

Der er rigtig mange praktiske kommandoer/tricks, som vi bruger til daglig for at gøre det nemmere for både os og hundene.

• #23   7. okt At tisse på kommando, at vente (på gåture, hvor hunden så stopper op og venter), indkald.

• #24   7. okt bruger også go on til at gå videre fra noget som han ikke skal pille i

• #25   7. okt Mine hunde har lært sig selv hvor flexlinen slutter, så de trækker nærmest aldrig. Det synes jeg er ret praktisk. Ud over det kan begge vent, kom og smut (når de går og tigger i fvf og de allerede har fået haps). Når de vikler sig ind i ting, siger jeg bare “ej, kom lige ud”, og så ved de godt at de skal vikle sig ud.

Bella kan en masse ting - og det bliver altid leveret i en sætning: er du sød at flytte dig, ryste dig, hoppe ind i bilen osv. Hun kan også “put dig”, som er at hun skal lægge sig og slappe af. Generelt forstår hun virkelig mange ord, og forstår dem sagtens selvom de siges i hele sætninger i almindeligt stemmeleje.

• #26   7. okt " skide på kommando" ?

Jeg har hørt andre påstå det samme, og jeg har altid undret mig, for man kan da ikke skide, hvis man ikke er trængende, og så anderledes er hunde nok trods alt ikke indrettet , så A-S hvordan foregår det i praksis ? Er det mest et spørgsmål om, at du ved hun er trængende, og der er steder, hvor hun ikke må skide, så du giver besked, når eller hvor hun må ?

Tisse er lidt andet, både vi selv og hundene kan næsten altid vride lidt ud, hvis vi får besked på det, der behøver man ikke være trængende.

• #27   7. okt Ja hun kan et par hverdags-ting

“Chu-chu” er når hun står i vejen og jeg beder hende flytte sig.

“Bare gå frem” er når vi går tur og jeg beder hende holde op med at nedstirre mig for en godbid

Og så går hun selv ind og sætter sig på plads når vi venter på grønt ved et vejkryds.

At tisse på kommando må være ret praktisk.

• #28   7. okt Stå er en kommando, jeg bruger virkelig meget. Jeg bruger også vente. Forskellen er normalt, at stå er når hundene er i snor og vente, når de er løse, og de behøver ikke stå helt stille, når de skal vente.

Ud bliver brugt meget og ret upædagoiske i lidt forskellige sammenhænge. Det kan være, når de lukkes i haven: "Skal I ud?" eller også "UD" hvilket betyder let oversat gå ud af rummet, gå ud af marken, gå væk derfra hvor du er. Mine hunde forventes at være tankelæsere

Ned. Det er hvis jeg vil have pladsen i sofaen.

Og sådan som jeg bor, bliver der mange ture, der bare er frem og tilbage, og jeg siger altid: "Så vender vi". Det er ikke noget, jeg tænkte over, da jeg begyndte at sige det, men det er effektivt, alle vender med det samme. En af mine venner skulle engang lufte min første pyr, og der havde jeg glemt at fortælle hende det, og hun havde haft store problemer med at få ham til at vende om, så hvis der en meget sjælden gang er andre, der skal gå med dem, så får de kodeordet.

• #29   7. okt det er simpelthen er fantastisk dyr en hund

ace forstod også sætninger. aslan.... Jeg tror det ikke hahaha

• #30   7. okt Honey forstår "den rigtige vej", som betyder, at hun skal gå samme vej rundt om forhindringer, som jeg gør
    Hun forstår meningen, hvis jeg siger "tisse", "dreje", "omkring", "vent" og "stop".
    Hvis jeg siger "gør dig færdig", så laver hun stort - men kun hvis hun trænger

• #31   7. okt Saxo kan kommandoen pas på, som er hvis vi begge ligger i sofa og jeg gjerne vil op så ved han at han skal flytte seg. Kan også bruges hvis han er i vejen.
    Godnat, så er det sengetid.
    Skrev på et tidspunkt kommandoerne han kan ned, store og små, det fyldte to sider

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 2.508
    #32   7. okt Figo kan "hænderne op! BANG!" (hvor han falder død om). Det er ret smart til at få børn til at grine når man møder nogen på turen

• #33   7. okt Hvis jeg beder min hund tisse, gør hun det med det samme. Beder jeg hende tisse igen bagefter, skider hun med det samme, hvis hun har noget at komme af med. Så hun kan både skide og tisse på kommando med kommandoen “tisse” - dog med den begrænsning, at har hun ikke noget at komme af med, kan hun jo ikke

• #34   7. okt Hvor vildt... det tror jeg ikke aslan kan lære

• #35   7. okt her er det faktisk bare det at vide når det er ens tur til morgenmad Blondie sidder pænt i køen hun får sidst.....sammen med sin datter Jessieka.

• #36   7. okt Altså med Coco er det tydeligt at hun begynder at lede efter et sted at skide, hvis man siger "prut-prut". Jeg har bare indlært ved at sige det hver gang, da hun var hvalp og sked oftere.
    Hun gør det ikke altid, det afhænger self af om hun skal og i høj grad om hun kan finde en egnet plet, der er hun ret kræsen, men netop derfor kan det være en fordel lige at minde om, at vi har et ærinde
    Det er præcis det samme med tisning, så ingen forskel der.

• #37   7. okt Når den store hund tigger siger min mand det er chokolade så ved den godt det ikek er til den haha

• #38   7. okt A-S, så det er mere en reminder eller besked om at koncentrere sig ?

Lidt lige som mange af os sikkert gør i forbindelse med at tisse.

• #39   7. okt Tja.. hun gør det jo, så jeg synes da umiddelbart det er en slags kommando. Men jo, hun gør det jo kun hvis hun er fysisk i stand til det. Det gør de vel altid, hun sitter vel også kun hvis hun kan osv

• Ruby M
    Ruby M Tilmeldt:
    sep 2018

Følger: 1 Svar: 3
    #40   8. okt Det er flot alt det jeres hunde kan hvis de får det at vide. Nej nu skal i sgu høre her hvad min hund kan.
    Tisse foran gangdøren selvom den er åben. Skide lige foran snotten på mig. Stjæle frikadellerne som stod til afkøling. Ædt en 500kroneseddel. Gnaske gulvtæppet i stuen. Ædt mine nye briller. Gravet konens roser op. (samler på sjældne) Og nu kommer prikken over i`et.
    Han gør det hele uden en eneste kommando. Helt af sig selv. Hvad siger i så var ? Er han ikke bare skøn ? Jeg elsker den lille drønnert. I kan dælme tro der er knald på ham.
    L O L . . . !!!!!!!!!!

• Ruby M
    Ruby M Tilmeldt:
    sep 2018

#41   8. okt Lige noget helt andet. Her skal i eddermame se en iskold kat.
    Jeg er ude at gå tur med min 4 år gamle dober-dame og vi render så ind i en kat som ligger og lumrer i solen. Min lille dame er ikke fantastisk glad for katte og ønsker dem alle ad h... til. Jeg tænker så at den fedter jo nok af når vi kommer tættere på.
    Se her hvor tæt vi kom på. Hun gøede som en gal og viste tænder og katten gabte en gang og lagde sig til at sove. Vildt var ? Vi har døbt katten " ICE-MAN "

• Ida og Figo
    mar 2017

#42   8. okt Ruby, vi har en giga norsk skovkat på nabovejen. ALLE hundeejere er bange for den! Dem med de små hunde går slet ikke på den vej, os med de større hunde løber hvis vi ser den (oh yes jeg har formået at råbe til Figo "SÅ LØBER VI" midt i morgengåturen iført tøfler!). Hvis man er en smule langsom begynder den at gå efter en mens den skuler ondere end grumpy cat og nynner temaet fra Jaws!! Den er vild den kat!!

• Ruby M
    Ruby M Tilmeldt:
    sep 2018

#43   8. okt Hvad hedder den vej ? Ikke for at se katten men for at se dig i tøfler og løftet morgenkåbe mens i joller ned ad vejen med katten efter jer.
    Men katte er jo de fødte slagsbrødre. De går med springknive. Ikke fair , ikke fair.

• Ida og Figo
    mar 2017

#44   8. okt
    Castbergsvej i Valby! Vi har nogle gange overvejet hvem der egentlig ejer den, men er kommet frem til at ingen ejer den kat, den ejer vejen (bogstavelig talt - den er set gå ind og ud af flere forskellige huse)!

• Ida og Figo
    mar 2017

#45   8. okt Og katte er bare psykopat-dyr. Og så hader de mig for vildt.... den sidste kat mine forældre havde gav mig en syngende lussing fordi jeg aede den EFTER den var krøbet op i skødet på mig.

• #46   8. okt Enig - katte er psykoer

• Ida og Figo
    mar 2017

#47   8. okt Ligesom heste!

• #48   8. okt nemlig og køer! hahaha

• Ida og Figo
    mar 2017

#49   8. okt Ej jeg blev engang jagtet af en folk køer (altså var ikke inde i indhegningen men det var stadig uhyggeligt!). Lille Ida går hjem fra skole. På vej forbi den 3. gård med køer (den sidste inden jeg var hjemme) løfter alle køerne kollektivt hovedet og begynder at løbe hen mod mig. Jeg var 10 år og havde lige set Løvernes Konge og det eneste jeg kunne tænke på var scenen med gnuerne!!! Kæft jeg løb stærkt der! Min far bildte mig ind at det bare var fordi køerne ville snakke, meeeen ved ikke helt om jeg tror på den!

• #50   8. okt Hahaha jeg er også utryg ved dem. især de unge!

• Ida og Figo
    mar 2017

#51   8. okt Jeg synes egentlig de er meget søde. Jeg er ikke så nervøs ved dem som ved heste og katte.

• #52   8. okt heste er værst.... de reagerer ud af det blå

• #53   8. okt Det er fordi i ikke kan se hestes signaler
    Jeg ved at jeg er utryg ved køer fordi jeg ikke kan signalerne.

• Ida og Figo
    mar 2017

#54   9. okt Jeg er helt med på hestes signaler - de siger "I will kill you bitch!"

• #56   9. okt At hente min mobil

Bruges oftest når jeg står i entréen og HAR fået taget sko på og mobilen ligger inde. Så kan Dixie lige fise ind efter den

• #57   9. okt 'Den anden vej' når vi går tur og snor sig imellem træer og buske er effektiv.
    'Ud af køkkenet' når man er ved at falde over hende når vi laver mad er genial- så stiller hun sig i døråbningen med de mest ynkelige hundeøjne og venter på at blive inviteret ind igen

• #58   9. okt Måske lidt atypisk, men jeg har lært Silas at posere for kameraet på forskellige måder og holde positionen, hvilket er rigtig nyttigt for mig
    Det er noget der har været rigtig svært for ham at lære, fordi der er en anden der skal give ham kommandoerne imens jeg står på afstand og tager billeder - og han vil helst gerne være tæt på mig hele tiden. Men han er blevet så god. Jeg håber at jeg en dag selv kan bede ham om at posere på afstand og fotografere ham uden en hjælper

Mine to yndlings:
    "Poter" = forpoterne op på noget eller op ad noget.

• #59   9. okt Og "helt ned" = lægge hovedet fladt ned, som her.

• #60   9. okt Tanja det burde aslan lære. rigtig god idé

Kommentér på:
små smarte ting