{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.300 visninger | Oprettet:

Hunde på 9år som aldrig har været syge ;) {{forumTopicSubject}}

Der er så mange syge hunde, man får indtryk af at alle hunde besøger dyrlægen i tide og utide;) mine hunde er vitterlig aldrig syge, her er et billede af Alfen, hun er 9år og har kun set en dyrlæge til vaccination hun har aldrig fejlet noget, det samme gjalt hendes mor, Kleo ingen af mine øvrige hunde på henholdsvis 2-3 og 4 år har nogenside fejlet noget;)

Er der flere sunde hunde derude??

Kommentarer på:  Hunde på 9år som aldrig har været syge ;)
  • #1   10. okt Har dværgpinscher som er 13 år, hun har aldrig været syg.

• #2   10. okt Er en hund "usund" hvis den har været hos dyrlægen pga skader? Bare nysgerrig på hvad du egentlig lægger i begrebet "sund"...

• #3   10. okt Ja Charlie er, næsten, lige så sund og rask. Han bliver 10 til februar og har bestemt ikke overrendt dyrlægen. En skåret trædepude to gange, en fedtknude der skulle fjernes og så en enkelt gang hvor han var øm i kroppen (det var så gået væk da vi kom til dyrlæge).

• #4   10. okt Hvis en hund har brug for dyrlægehjælp gentagende gange pga skader, så er den enten ikke “sund” eller den udsættes for “forkert” belastning en god sund og godt bygget hund skal kunne tåle almindelig “brug”

• #5   10. okt Kunne man måske vende den om og sige at en hund der kommer til skade kan være en hund der oplever noget?

Hvis vi nu bruger os mennesker som eksempel, hvis man løber og nyder at bruge sin krop, men træder forkert og forstuver anklen, er man så sund, eller er man "ikke sund og bliver udsat for en forkert belastning"? I min verden er man uheldig, ganske enkelt...

Dixie knækkede en tand som hvalp, fik en tandbyld og blev opereret, hvilket desværre gav nogle følgeproblemer - er hun så usund eller er hun uheldig?
    Ligeledes sprang hun forkert til agility og blev halt - gør det hende usund?

• #6   10. okt Men hvad er din definition af syg? Har dine hunde aldrig kastet op, har dine hunde aldrig haft spændinger, slået sig, ædt noget dumt?
    Altså... Hvad kører vi på her? Hvad er kriterierne?

• #7   10. okt Lego bliver 9 om lidt- han har haft tarmbetændelse 2 gange som helt ung og har lige fået fjernet et par løse tænder. Ellers intet

• #8   10. okt Eller også fylder de syge hunde bare mere i billedet fordi man ofte har brug for råd, deling af tanker og følelser mv og man derfor opretter en tråd. Det er sjældent man opretter en tråd for at råbe udover det hele at man har en sund og rask hund. Jeg har ikke set det før nu i hvert fald..

• #9   10. okt Amie, 10,2 år har aldrig haft en sygedag. Sheltie.

Juice, 9,7 år har kun fejlet den livmoderbetændelse, en knækket kindtand, absolut intet andet, corgi pembroke.

Mine salige whippets mødte heller ikke dyrlægen til andet end vacc.

• #10   10. okt “5 prøv at lægge mærke til hvad jeg skriver “gentagende gange” fx selvfølgelig kan en hund da træde skævt en gang eller to, men sker det gentagende gange så er der i mine verden noget galt, enten med hundens sundhed eller med måden den bruges på;)
    Alm brug, er for mig også konkurrence m.m, det skal en sund hund kunne, uden at få brug for dyrlæge gentagende gange;)

• #11   10. okt Jeg kan sandelig heller ikke klage over Albert. Til Januar bliver han 10 år, og han fik først lidt problemer efter kastration pga prostatabetændelse, og så fik han problemer med hans stofskifte. Det kræver dog kun daglig medicin og blodprøvetjek hvert år.

• #12   10. okt Bella har teknisk set kun været "syg" 2-3 gange i sit liv, hvor hun har haft bøvl med maven. At hun så har raget lungeorm til sig mange gange, været ved at dø af hjerteorm, haft punkteret øjet, flækket en menisk og revet en negl af, ved jeg ikke om ændrer på at hun generelt er sund. Efter den definition der bruges her, er hun måske et skravl, selvom skaderne er opstået fordi hun bliver brugt max. Hvis hun bare tullede rundt og var klappehund, var hun næppe kommet til skade. Hun er 7½ år.

Dorit har én gang været ved dyrlæge ud over sine vacciner, og det var engang hun havde været i svømmehallen og efterfølgende fik øregangbetændelse Hun er snart 5 år.

• #13   10. okt Jeg synes vores hunde er ganske sunde og raske - minus allergi hos Audi.
    Og det på trods så synes jeg faktisk hun klare sig super flot som en 9 års hund af stor race. Hun er ikke mere ved dyrlægen end alle andre hunde. Ingen gigt eller smerter i bevægeapparatet.
    Uheld har vi haft men betragter hundene som ja sunde og raske hunde.

• #14   10. okt Vores Max havde kun meget få dyrlægebesøg. En gang da mine nye katte havde smittet med Bordetella, og ellers kun når han havde revet en klo af. Og selvfølgelig til vaccinationer.

Balder har kun haft dyrlæge til vaccinationer og tjek af hans ører en gang, men der var ikke noget at komme efter.

• #15   10. okt Jeg har en münsterlænder på 9 ½ som fejler alverdens, allergi, gigt og andet, den næste i rækken er min ældste welsh på 8 hun fik brystbetændelse ved første kuld, har fået noget på øjnene, men ellers ingenting.

• #16   10. okt Men "måden hunden bruges på" har vel intet at gøre med hvorvidt den er sund? Ihvertfald ikke i min optik...

Men for at skære det ud i pap, dvs at din definition af en sund hund er en hund der ikke lider af medfødte, kroniske eller længerevarende sygdomme/defekter eller følger deraf?

Hvordan så med den mentale tilstand som man ikke nødvendigvis søger dyrlæge for? Har det nogen betydning for hvorvidt hunden er "sund"?

• #17   10. okt Ja, men nu kan en hund vel også være afsted gentagne gange af forskellige årsager, som kan tælle som uheld? Hvor går grænsen, det er det, jeg ikke er med på. Bella fik 2 blærebetændelser tæt efter hinanden som hvalp. Det foregik henover 4 mdr, cirka.
    Er det så gentagne gange? Hun ser også en fysioterapeut regelmæssigt for at sikre os mod spændinger - Der er ikke altid noget.
    Er hun så en syg hund per din definition?

• #18   10. okt Baby har heller aldrig rigtig været syg han har haft en blærebetændelse og fået fjernet en tand...

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 374
    #19   10. okt Luffe er jo ikke så gammel (5½ år) men jeg tror godt man kan sige at han falder ind under kategorien "sund". Det eneste han har fejlet, er et angreb af HotSpot og analkirtler der skulle tømmes denne sommer, og de tests (HD, øjenlysning, mentaltests) han har været prøvet i, er faldet ud til UG.

Jeg er ikke specielt pyldret med hvad han udsættes for, hverken fysisk eller mentalt, og han tager det hele i stiv arm.

• #20   10. okt Chili havde brug for dyrlæge første gang i en alder af næsten 11år. Hun havde blærebetændelse, men blodprøverne gav mistanke om leverproblemer. Scanningen viste levertumorer, og hun blev aflivet med det samme. Jeg skyldte hende at handle.
    I levende live skånede hun aldrig sig selv, men legede og agerede på den meget fysiske buller-måde. Kendere ved besked

• #21   10. okt Min Ollie er 10,5 år og har kun haft brug for dyrlæge to gange - én gang hvor et ben fik sat sig fast i halsen på hende og én gang hvor hun har fået forstrukket et ledbånd i hendes hofte efter en agility-skade..
    Ollie har aldrig været skånet og hun har altid fået lov til at gøre præcis hvad der passer hende Hun er super frisk, selvom det dumme bagben ikke altid vil det samme som hun vil.. Det vil jeg jo sige er en frisk hund!
    Hun er dog ofte med ved dyrlægen som 'følgesvend' fordi hun elsker at komme der og kan give en god ro til den hund der nu skal undersøges..

• #22   10. okt Jeg synes det er en ret bred definition af en "syg hund" hvis det måles på antallet af dyrlægebesøg. Det kan der jo være mange grunde til.

Ligesom jeg heller aldrig har forstået - og dette er bare helt generelt - hvorfor man stolt proklamerer at hunden aldrig nogensinde har været til dyrlæge andet end et par vaccinationer, som om dyrlægen er helvedes helvede og skal undgås med alle midler?

• #23   10. okt aslan har aldrig fejlet noget. han bliver syv.

men han bruges max så han har haft skader udefra. to negle revet af, snuden i bjørneklo og spist heroin eller hvad pokker stof det var ifm hans amatør terapihundejob mellem mere og mindre aktive misbrugere. det sidste var ved at tage livet af ham da leveren lå på 8000.

men ukrudt forgår ikke let

i min verden er han sund. og stærk. et levertal for hund må ligge på ca 150 så når han kan overleve det så er han godt nok sej

• #24   10. okt Min gamle Daffytøs blev 13 år gammel uden ligefrem at overrende dyrlægen.
    1 gang hotspot som unghund
    1 gang åbning og rensning af byld i skulder pga kattebid
    Ellers kom hun der kun til de årlige vaccinationer.
    De to jeg har nu kommer heller ikke ligefrem tit til dyrlæge. Clinton fik trukket et knækket hvalpetand ud og ellers har han kun været til dyrlæge for at blive vaccineret. Han er 2½ år. Så han starter jo statistiken meget godt
    Perle er 6½ og havde leptospirose som unghund og det generede selvfølgelig en del dyrlægebesøg. Så kom hun til skade med sin skulder i 2016 og måtte opereres. Ellers er det kun vaccinationer og en rutinemæssig blodprøve (pga leptospirosen) hun har været der for.
    Jeg har gennem tiden kun haft to hunde der havde lidt mere brug for dyrlæge end jeg brød mig om: Carlson, der fik lymfekræft og Stormy ,der havde cystinuria og en underlig tendens til at rive sine negle af og som jo endte med at få knoglekræft. To mandagsmodeller i en race, hvor man normalt ikke ligefrem er guldkunde hos dyrlægen.

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 122 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 4.273
    #25   10. okt Ham her på 7 har ikke haft en sygedag endnu.

• #26   10. okt Dyrlægen skal ikke undgås, Juice og jeg dapper i dag til kloklip, ikke at jeg ikke selv kan, men vi har AniPlan og der er så kloklip med, det benytter vi os af.

Juice er helt tryg ved at komme der, men jeg vil da gerne undgå at komme der til andet end vacc. og kloklip.

• #27   10. okt Rosa på snart 4 år, tror jeg kun har været syg en gang hvor hun fik noget betændelse i øjenlåget. Ellers har hun aldrig fejlet noget. Hun skal dog have renset tænder en gang årligt, men jeg ved ikke om det tæller som sygdom?

• #28   10. okt Det må jo kræve en eller anden form for definition?

Balder har fået fjernet en flækket klo hos dyrlægen efter han havde leget hårdt og længe med en ven på gårdspladsen.

Fået syet et øre sammen efter han blev overfaldet af en anden hund.

Fået renset skrammer pga begyndende hotspot efter han valgte at brage igennem 5 m tykt brombærhelvede på jagt efter et egern.

Fået tjekket øje for hornhinderidser efter en lignende tur gennem skoven betød at han ikke kunne åbne sit øje. Der var ikke noget, bare irritation. Han ville se om han kunne komme tættere på råbukken, der kom på besøg på vores mark.

Og så havde vi en saga sidste år med giardia-infektion fordi kræet suser rundt i det lokale åløb for at støve fugle og pinde op. Oven på den fik han en overvækst af e.coli fordi hans tarme var lidt overvældede af giardiaen.

Og så har han forvredet sit bagben da han sponsere hen over marken, så det betød et par dages hvile.

Han er 8.

Min dyrlæge informerer mig om at kræet er sundt og rask, men jeg kan forstå på debatten herat han enten er et skravl eller jeg et gudsjammerligt pyllerhoved. Det er jeg ok med.

• #29   10. okt Man kan måske vælge at skelne mellem udefra påførte skader og så egentlige sygdomme. Det er ok at komme til dyrlægen, hvis man har stoppet en bybus på den hårde måde

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 374
    #30   10. okt Ang. dyrlægen; Nej, dyrlægen skal ikke ungås hvis der er brug for det, men hvis der ikke har været brug for det, er det vel positivt? Vi ser i øvrigt dyrlægen en gang om måneden, for at veje Luffe og fordi han er helt vild med at komme der. Det gør det jo dejlig nemt at tage ham der ned den dag der ER brug for det.

Pointen er, at det selvfølgelig ER en god ting hvis der aldrig er brug for dyrlægen, ligesom det også er en god ting at man ikke selv har brug for en læge

• #31   10. okt Bels er jo i sin bedste alder, bare 5 år, men er indbegrebet af sund hund.

Hun har været til dyrlæge i forbindelse med vaccinationer og avl.

Oplevelser med sløjhed og skader har der været to af.
    En dag med hæs hals på grund af et tyggeben-uheld og så havde hun for nyligt en analkirtel, der trængte til en god fast l***.

Det er hvad jeg husker.

Jeg bokser dog også lidt med definitionen.
    Mange inaktive hunde lever så beskyttet at de snildt kan være skrøbelige uden det nogensinde opdages - og så kan man være som Coffey, som bevæger sig ekstremt og derfor også er meget udsat for belastninger.

Jeg er dog med så langt at en sund hund skal kunne holde til det, den er skabt til.

• #32   10. okt Kenzie (5 år gammel) løb engang ind i et hegn i turbofart med en anden hund efter sig, så hun blev mast ind i hegnet. Der brækkede hun en tå og knækkede en tand. Her for nylig har hun haft blærebetændelse. Derudover har hun aldrig fejlet noget. Min 10 måneders hvalp Enzo har ENDNU ikke fejlet noget, trods de vilde stunts han konstant laver.

• #33   10. okt Når jeg ser tilbage på 38 år med 14 pyrer, synes jeg egentlig, at helheden er en ganske god sundhed. Undtagelsen er livmoderbetændelse, som for mange af mine hunde er blevet ramt af, men ellers synes jeg ikke sådan, de fejler/har fejlet særlig meget.

Men der er selvfølgelig forskelle på de individuelle hunde. Izoure f.eks. blev 13 år, og ud over vacciner, sundhedsundersøgelser før avl samt tjek efter fødsler, havde hun kun dyrlæge 2 gange i sit liv, en gang med ørebetændelse, som krævede dråber, og en gang livmoderbetændelse, som krævede sterilisation. For lige at blive ved overskriften, så havde hun aldrig været syg, da hun blev 9 år, de to ting kom senere. Og det er ikke fordi, jeg ikke tager mine hunde til dyrlægen ved behov. I den anden ende af skalaen har jeg mistet en hund 4 år gammel på grund af kræft. De fleste har dog levet et langt godt liv uden de store problemer.

Til gengæld har jeg måske ikke passet helt godt nok på dem, for der har både været ringorm, lungeorm, ræveskab, hunde der er kommet til skade f.eks. i forbindelse med vild leg, flækkede trædepuder, hornhindesår m.m. Det er dog ikke de samme hunde, der er blevet ramt igen og igen. Jeg har også haft et par hunde, der ikke kunne sammen, så jeg har også fået lappet hunde sammen efter slagsmål.

Men hvis udgangspunktet er medfødte sygdomme, så synes jeg, jeg har haft sunde hunde.

• #34   10. okt Jeg tænker lidt at de fleste nok forstår hvad jeg mener;) en hund bliver ikke “usund” af at være ude for nogle uheld, men får den gentagende gange problemer med “bevæge apperatet” ved brug, så er den enten ikke rigtig bygget eller den bliver brugt forkert;)
    Ærlig talt, jeg bliver lidt træt i hovedet af det der “offerkort” som “jeg kan forstå at så er min hund ikke sund” hold nu da op, det må da kunne lade sig gøre at debattere fornuftigt uden at blive tøsesur
    Jeg syntes ikke det kan være rigtigt at en hund skal have gentagende skader af almindelig brug, hvis hunden er bygget korrekt så skal den kunne holde til at blive brugt uden at “gå i stykker gentagende gange” uheld er noget andet, en flækket negl, et sår og så videre
    Der er også alt for mange hunde med allergi, problemer med fordøjelsen m.m, i min verden er det dårlig avl eller forkert fodring hunde skal kunne tåle lidt af hvert, det er ikke ok at de kun tåler en slags foder fx
    Men det er jo bare min mening

• #35   10. okt Nåår ja, har da helt glemt at rosa også har haft giardia, men der var hun ikke ved dyrlægen, jeg fik det bare testet og så fik jeg medicin med hjem og det var så det. vi var heldige ikke at være hårdt ramt, så man kunne faktisk ikke rigtig mærke det på hende.

• #36   10. okt Hunde der bliver brugt aktivt til en eller anden form for sport har vel en større risiko for at komme galt afsted uden at de af den grund kan kaldes 'usunde', dårligt byggede eller sådan noget.
    Jeg glemte faktisk to skader hos Perle: hun har to gange haft forstuvet en tå (ikke den samme tå). Den ene gang var under træning af eftersøgning, hvor hun blæser afsted gennem skoven for fuld damp. Her er risikoen for at træde forkert jo i høj grad til stede og hun røg i et hul. Det har intet med dårlig bygning eller sådan noget at gøre (Perle er sådan set skruet ret godt sammen ). Den anden forstuvede tå skyldes at damen hoppede lidt klumset ned fra sofaen Det hører vist under 'almindelig brug'
    Hvis det man lige tænker på, når man snakker om hyppigheden af dyrlægebesøg som indikator for om hunden er avlet sund. Ja, så er det jo fint at have et mål om få dyrlægebesøg. Og ja, sådan noget som skidt kropsbygning, allergi, dårligt immunforsvar osv. er arveligt. Men vovehalse og hunde der bruges aktivt har vel en højere risiko for skader og sådan er det vel bare. Det er forbundet med en hvis risiko for at komme til skade at være så uendelig nysgerrig og frygtløs som fx Clinton. Sidste vinter under nedrivning af staldbygning var kræet fx pludselig kravlet op på det tag vi var ved at pille ned (jeg var ikke lige klar over at han kunne klatre på stiger ). Heldigvis fik min mand lempet ham ned igen uden at der skete noget, men det kunne jo have endt med en tur til dyrlægen hvis nu Clinten var drattet ned.

• #37   10. okt "Det er ikke ok at de kun kan tåle en slags foder"... Ehm, nej måske ikke, men hvad vil du gøre ved det? Selvfølgelig skal man ikke avle på den slags hunde, men så er det sgu heller ikke værre at have hunde der ikke kan spise alt.

Jeg har både en allergihund og en hund med kronisk tarmsygdom. Begge er medicinfri og det klares med fokus på fodring hvor de ikke bare kan spise hvad som helst. Jeg betragter ingen af dem som syge, når der er styr på fodringen, så er de sunde og raske og symptomfri.

• #38   10. okt Jeg opfatter da i øvrigt begge mine som generelt sunde hunde Kenzie er ren i røntgen, har fine tænder, fungerer på alt foder, er pæn og muskuløs, dyrlægen bliver altid imponeret over hendes stærke ryg... selvfølgelig er hun da en sund hund

• #39   10. okt Nicole - at være symptomfri er ikke det samme som at være rask.

• #40   10. okt Jeg tror ikke, hunde på HG bare generelt er syge. Men hvorfor skulle man lave en "min hund er rask" tråd? Jeg tror, vi ser de "syge" hunde mere, fordi det generelt er lidt mere et samtaleemne. Folk bliver bekymrede for deres hunde, vil gerne have andres erfaringer med behandling osv.

• #41   10. okt CH, det er jeg udmærket klar over. Jeg skriver at jeg i betragter dem som værende sunde og raske. Ikke at de ér det. Men at de i det daglige er lige så sunde og raske som de to andre når bare der er styr på fodringen.

• #42   10. okt Generelt synes jeg egentlig Tucker er ok sund, nu 6år gammel.
    Bevægeapparatet er der ingen problemer med og har aldrig været.

De eneste dyrlægebesøg vi har haft har omhandlet hotspot og så hans (måske) pollenallergi. Denne holdes væk med helt alm. antihistamin.

Ind imellem har han en dag med dårlig mave - men hvilken hund har ikke det?
    Han mangler så 7 tænder, men de har altid manglet og betyder jo sådan set ikke noget for ham.

• #43   10. okt Min allerførste shih tzu har aldrig fejlet noget, indtil den dag 17½ år gammel hvor han lå i kurven og var sovet stille ind i løbet af natten.

Min amerikanske bulldog blev 9 uden en eneste syge dag, men pga lovgivningen kunne han ikke lovligt ejerskiftes tilbage til mig efter han havde boet hos min far i 4 år , det kostede ham desværre livet da min far døde.

• Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 1.893
    #44   10. okt Den ene af mine har lige haft bakterier i ørerne og har haft en forvridning som krævede dyrlæge, da han ( hunden)selv troede at benet var brækket.....intet andet på de 2 1/2 år jeg har haft ham

Den anden har aldrig fejler noget i løbet af hans 3 1/2 - årig liv

• #45   10. okt Ingen syge hunde her. Småting ja, det har alle.

Til gengæld ser jeg alt for tit hunde, som burde tilses af en læge eller kiropraktor, men hvor ejer ikke evner at se det. Så dette kan være forklaringen, når folk siger at deres dyr aldrig har fejlet noget.

• #46   10. okt Det handler ikke om offerkort, det handler om præcision når man taler om syge, underforstået defekte, hunde. Hvor mange skader er for mange så? En flækket klo er ok, men er 3 så tegn på en defekt hund? Eller bare en hund med uheld og en aktiv livsstil?

• #47   10. okt Tesla på 10½ har aldrig haft brug for dyrlægen - sund og rask hele sit liv. Nu skal der dog bestilles en tid da hun har fået et par rimelige store knuder, som jeg ikke er helt "glad" ved:

• #48   10. okt Vores 2.den ældste er Rami, som bliver 10 til januar - Hun har aldrig fejlet noget og kun haft ekstra dyrlæge besøg grundet drægtighedsskanninger.

De andre er vores hunde er ikke oppe i alderen endnu...

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#49   10. okt #47
    Er det en batteridrevet hund

• #50   10. okt J0hN:

Hahaha... den har jeg sørme aldrig hørt før..

Jeg er overbevist om at Tesla bilerne er opkaldt efter min Tesla - da hun kom først - i Danmark. altså
    Min Tesla er faktisk opkaldt efter et amerikansk rockband fra begyndelsen af 80'erne

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#51   10. okt Uanset batteri eller benzin ser den lækker ud.

• #52   10. okt Sally har en enkel gang haft tyndmave og opkast, muligvis pga mindre alge forgiftning.
    En del pote skader - og det har nu ikke noget at gøre med at hun ikke er robust
    En gang lungeorm
    En gang kennelhoste

Hun er tilset af dyrlæge et par gange. Men jeg ville sgu ikke kategorisere hende som en syg hund

• #53   10. okt Vores Mailo ( dværgpincher) har haft svamp på bagpoten en enkelt gang, haft et hornhindesår der krævede operation, og har så haft urinvejssten ( fjernet ved operation) og har en sten i nyren vi holder i ro med specialfoder. Altså ting som kan ramme alle hunde, så jeg ser ham ikke som usund. Han bliver 11 til Januar.

Ozzy ( blanding) har fået fjernet en indkapslet cyste på halen, og fik sidste år konstateret Hemivertebrae, han har ikke tidligere udvist symptomer. Han er 9 år gammel . Så selvom han jo har en medfødt deffekt, og han er på fast smertestillende, så syntes jeg egentlig vi har været ret så heldige med ham.

• #54   10. okt glemte at Aslan fik to tænder ud. de var flækket i gamle hjem pga noget han har ramt lyder vurderingen. den første mente det var barf men så spurgte vi en anden og det giver mere mening når man ser skaden

• #55   10. okt Vores Rollo fik Borrelliose som 1-årig. Og så havde han madallergi. Han kunne kun tåle Kingsmoor. Derudover blev han aflivet som 9-årig pga. gigt, hvor han ikke kunne holdes smertefri.

• #56   10. okt Jeg er enig i, at en hund skal kunne tåle almindeligt brug.

Du siger at uheld er noget andet.
    Men hvornår er et uheld et uheld? Og hvornår er det som følge af brug, den skal kunne holde til? Jeg mener - skader kan jo godt opstå i forbindelse med hundesport, uden det er skader i bevægeapparatet, men noget påført udefra (fx. et sår eller en flækket negl).

Jeg kan godt se hvor du vil hen, og er også til dels enig, men jeg synes du vejer det meget i mængde af dyrlægebesøg og om den nu har været "til dyrlægen med skader gentagne gange".

Forkert brug er for mig lidt noget andet, og har i princippet ikke noget at gøre med, om selve hunden er sund.

• Lenchick
    Lenchick Online Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 3 Følgere: 7 Emner: 22 Svar: 582
    #57   11. okt Min Olga (hvid dværgschnauzer) er 10 år og havde “kun” livmoderbetændelse efter fødsel, intet andet.
    Nu har hun en knude på halsen, som nok snart skal fjernes da den vokser. Den blev undersøgt for 1/2 siden og der var kun fedtvæv.

• #58   11. okt Myntes dyrlægebesøg: 10 år.
    som unghund 3 besøg ved hudspecialist grundet uforklarlig klør. Diverse udredninger - Ingen diagnose - dyrlægen bad os til sidst se an et par måneder om det gik i sig selv igen og det gjorde det.
    Kalkchock i forbindelse med hvalpkuld.
    Trænger nu til tandrensning.

Asger 7 år:
    Urinvejsinfektion som gav urinvejssten. Krævede udskyldning og specialkost en periode og selvfølgelig behandling af urinvejs infektionen. Og i den forbindelse gik maven i stå og han måtte til dyrlægen og få trykket analkirtler ud.
    Hofte slået af led ved slaguheld. Krævede større operation.
    Trænger nu til tandrensning.

Jeg er egentlig godt tilfreds

• #59   11. okt Jeg har ikke læst alle kommentarer, men jeg faldt lidt over din angående gentagende skader.
    Hvis et menneske vrider om på anklen, så er risikoen for at vride om igen og igen større end ved en helt rask ankel. Jeg forestiller mig, at noget lignende kan gøre sig gældende ved hunde.

• #60   12. okt Det har du fuldstændig ret i Kris. Sådan en ankel har jeg, og det går nemlig nemmere og nemmere galt, jo flere gange, den har været vredet om.

• #61   12. okt De gange vi har været til dyrlæge, har været ren og skær uheldigt. Campylobakter som hvalp forbi han havde gået og slikket fuglelort op, i behandling med det samme, penicillinen slog maven i stykker når man kun er 8 uger gammel, så vi døjede med mave/tarm i udu 2 gange oveni også.

Så blev han ramt af en infektion i lymfe kirtlen.

Havde spist noget vat fra en bamse + fået tørret kalkun fod og en gåse vinge, der så var splinteret i lange stykker, som ikke kunne komme ud af endetarmen, så vi måtte til dyrlægen i bedøvelse, og få tømt endetarmen deroppe.

Og så er han blevet trådt på halespidsen af en hest, så han endte med at slå halen til blods, der var vi oppe hos dyrlægen for at få skærm og bandage, så halen kunne hele op igen.

Og så går han hos massør og akupunktur regelmæssigt, vi løber mange løb, og jeg anser ham som en top atlet, så kroppen skal være i orden, alt andet er ikke fair!
    Det er altid rart blive tjekket igennem for spændinger, så kan vi præsenterer bedre, nøjagtig som med hestene

Jeg ser mange hunde som godt kunne trænge til at få tjekket kroppen, og et par stykker der ligner de render rundt med PL, men ejer bare mener at sådan har hunden altid gået, så den har ikke ondt...

• #62   12. okt Hov Sam er også blevet ramt af lunge orm, en gang og sat i behandling, det blev opdaget forbi han pludseligt begyndte og hoste når han havde drukket vand eller var ved at spise.

Kommentér på:
Hunde på 9år som aldrig har været syge ;)