{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
644 visninger | Oprettet:

Hunde i bur {{forumTopicSubject}}

Fandt lige denne pjece om guide det gode dyrehold.

Jeg oplever flere og flere som anvender bur til deres hunde når de er alene hjemme, hvilket jeg bestemt ikke synes om. Håber denne pjece vil få hundeejere til at tænke sig om en ekstra gang inden bur tages i brug. Teksten står på side 18 i pjecen.

https://www.ddd.dk/dyreejere/guidetildetgodehundehold/Documents/guide%20til%20det%20gode%20hundehold.pdf

Dette er bare til info.

Kommentarer på:  Hunde i bur
  • #1   8. nov Helle, jeg kan hellere ikke sige 2 positive ting om bure. Nu har jeg selv haft en hund der var ret så skadet og traumatiseret af at have været i bur , både om natten og alene hjemme. Selv hvis det var trænet korrekt med tilvænning, mener jeg ikke bur giver nogen mening.
    For hundens synspunkt må et bur være frygtelig klaustrofobisk og nemt kunne skabe angst.

Hunden ved i princippet ikke hvornår den kommer ud igen, den kan ikke flygte, der er ikke mad og vand, den kan ikke gå et andet sted hen og lægge sig hvis det bliver for koldt, varmt, hårdt, blødt. Den har ikke overblik / kontrol over sin egen situation og jeg mener på alle måder at bure er uegnet til andet end transport eller sygeophold eller hvis man bruger buret som en hygge hule hunden selv kan gå ind og ud af.

• #2   8. nov Jeg er ikke fan af bure.
    Burtræning er super, så de er trygge i det, når der er tale om transport og lignende, men udover det er det ganske enkelt ikke nødvendigt - Er det det, så er man ude i et problem, man bør arbejde med istedet for i mine øjne.

Et åbent bur kan dog ikke sammenlignes med et lukket.

• #3   8. nov Jeg synes så man skal passe på med at generalisere.. mange hunde finder stor tryghed i et bur - selvfølgelig skal det tilvænnes og trænes. Og ikke bruges til symptombehandling. Men igen, fint i nogle tilfælde

• #4   8. nov Den er bare svær, for er det tryghed eller giver de op? Hvis de fandt tryghed i buret i sig selv ville det vel være nok, hvis det stod åbent? Hvorfor skal det lukkes?

• #5   9. nov Man kan jo vælge at have et bur der er stort nok til at der er adgang til mad og vand, forskellige sove pladser og bevægelse.
    Blot for lige at nuancere lidt på opfattelsen bur.
    I pjecen foreslåes en hvalpegård i stedet. Hvor i er forskellen på en hvalpegård der størrelsesmæssigt tilsvare et bur ud fra hundens størrelse. ?
    Jo forskellen er de åbne sider i en hvalpegård eller for den sags skyld et børnegitter tillader at to hunde feks kan parre sig og virkelig fucke verden op hvis de ender med at hænge sammen der på tværs af et gitter i flere minutter.
    Og dermed ikke sagt man bare skal sætte hunden i bur.
    Men jeg synes det er unuanceret man ikke kan forestille sig et bur der er større end et A4 papir. Og argumentere ud fra den antagelse.

• #6   9. nov Jeg har højløbsk tæve pt og i husstanden bor også hendes bror. Der bruges bur!
    Vi har altid bure/kasser stående, for hundene Elsker dem og bruger dem både om dagen og natten. De står ALTID åbne, med mindre der er højløb. De bruger dem når de får ben og ved at de kan spise i fred og ro uden indblanding. Vi har altid brugt dem. Vores hunde gider ikke hundesenge og kurve.

• #7   9. nov Jeg bruger meget sjældent bur. De er ikke engang i bur i bilen, hvor de istedet har gitter bag bagsmækken.
    Jeg har én enkelt gang eller to haft bur med til Lufkaz, hvis vi har været på kurser, hvor han ikke kunne være i bilen, men alligevel havde brug for et trygt sted.

Derfor kom det meget bag på mig i går, da de begge var med til teoriaften.
    Lufkaz var i sit store stofbur under bordet, og Aqui stod i sin line ved et bordben, mens folk lige kom ind og satte sig ned. Og så blev de ellers sluppet fri bagefter.
    De fik hilst på alle og blev nusset godt igennem (stakkels hunde, der aldrig nogensinde får opmærksomhed) og lagde sig så ellers bare ned.
    Og efter pausen opdagede jeg så, at Lufkaz faktisk var gået ind i sit bur igen, og lå der og sov, bare lige med hovedet udenfor.

Nå, men derudover er jeg enig med TS.
    Der er alt for mange, der regner med, at de kan "løse" alene-hjemme-problemer, ved at putte hunden i et bur. Ofte uden at vænne den til det først. Det kan jeg slet ikke bære....Jeg kan ikke forstå, hvordan nogen i ramme alvor kan tro, at én hund, der er bange for at være alene hjemme, nok er mindre bange, hvis den bliver spærret ind.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.150
    #8   9. nov Problemet med bur er jo netop at folk bruger dem 8-9 timer dagligt når de er på arb, nogle bruger dem også om natten, og når de handler ind, får gæster osv... ..det er helt vanvittigt hvor mange timer de hunde bruger af deres liv i et bur.

Når man starter ud med at proppe en lille hvalp i bur 9 timer daglig mens man er på arbejde, så bliver det da til indlært passiv, viljesvag, knækket hund og har intet med en glad og tryg hund at gøre.

En glad og tryg hund der hviler i sig selv, ville altid kunne gå fri uden problemer i hjemmet!

Bur i bil, ved sygdom, løbetid etc har jeg intet imod, det er dem der bruger det som fast løsning mange timer dagligt året rundt der burde skamme sig.

• #9   9. nov ""En glad og tryg hund der hviler i sig selv, ville altid kunne gå fri uden problemer i hjemmet! ""

Den vil aldrig lave ballade, rive en blomst ned, hive en pude i småstykker, stjæle et par sko eller en trøje og så videre?

Og nej, hunde skal ikke leve deres liv i bure.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#10   9. nov "Den vil aldrig lave ballade, rive en blomst ned, hive en pude i småstykker, stjæle et par sko eller en trøje og så videre? "

Jo jeg er da sikker på en unghund ville synes det var en fest, men det er ikke grund til at kalde hunden utryg og stoppe den i bur jo!

• #11   9. nov Nej, det er ikke en grund til at putte nogen hund i bur, det lød bare på dig at morer en hund sig med ballade, så er den ikke glad og tryg.

• #12   9. nov ""En glad og tryg hund der hviler i sig selv, ville altid kunne gå fri uden problemer i hjemmet! ""

At skoene havner på græsplænen og sofapuderne flytter ud i køkkenet er da ikke problemer. Det er livsbekræftende

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#13   9. nov Ja ja jeg kan godt se den kunne misforståes.

""En glad og tryg hund der hviler i sig selv, ville altid kunne gå fri uden problemer i hjemmet! ""

Jeg mener i forhold til at stresse ihjel over at skulle vogte et rum større end et bur.

• #14   9. nov Quila har et åbent bur stående, det ligger hun ofte i, når hun sover. Både når hun er alene hjemme, men også, når vi er hjemme.

Men det eneste lukkede bur med hende i, er i bilen.

• #15   9. nov Jeg er modstander mod bur til generel indelukning når de skal være alene. Af den simple grund at jeg ved hvad det gør ved en hund - ganske ligesom en hund der bliver efterladt om natten når dens mennesker går i seng.

Min søsters labrador har forsøgt at smadre buret, i et forsøg på at komme ud. Resultatet er at de har banket nogle plader på som hun ikke kan smadre - men nu kan hun så snart heller ikke se ud af det længere. Buret står ude i garagen, som er kold og mørk. Samtidig er buret sat i et hjørne så hun har ikke en jordisk chance for at orientere sig. Og så snart de skal ud af huset, så bliver hun sendt ud i det her lille bur der er koldt, og så kan hun jo ligge der og vente.

Og hver gang jeg kommenterer på det, jamen hun kan ikke være alene hjemme, og så er hun tryg i buret. Bullshit. Men hun er ikke min hund, jeg kan intet gøre.

• #16   9. nov Åh nej Hope - det er sgu dyremishandling i min verden, det der.. Selvom jeg godt ved, at det nok ikke er det i lovens forstand.

• #17   9. nov Tro mig Karina, mit hjerte græder. Men jeg kan intet gøre, og sådan har hundens liv jo været altid.
    Hun er med dem ude på gården hele dagen, men så snart de forlader den bliver hun sendt ned i det der lille lorte bur.

• #18   9. nov Puuuh, det er næsten ikke til at bære. Men jeg kan godt følge dig. Den måde min søster har hund på, kan jeg heller ikke kapere - men jeg kan heller ikke ændre på det, hvor gerne jeg end ville.

• #19   9. nov Jeg har det tungt med at lade hunde sove i bur om natten, fordi det er min erfaring at en en hund skifter plads nogen gange om natten.

Jeg tror det er noget der ligger i deres natur.

Hvis et bur er åbent så er det naturligvis hamrende ligegyldigt. Det er næsten ikke værd at nævne.

Er det for en enkelt gang eller to (lad os sige hver anden weekend af x årsag), så er jeg ret overbevist om, at så dør køteren da heller ikke af det. Nej, det er heller ikke synd for den det er praktik. Kan en hund ikke tåle det, så burde den aflives i mine øjne.

Så alt med måde.

Jeg tror at artiklen bare beskriver, at en hund ikke skal sove i bur fast hver nat eller fast når folk skal på arbejdet. Sådan er det.

• #20   9. nov Tror ikke at folk der har et bur stående som de kan putte hunden i mens den spiser kødben eller mens en tæve er højløbsk osv. har grund til at føle sig 'ramt'.
    Jeg støder desværre bare på flere og flere, der putter hunden i bur om natten; det er så 6-8 timer og så igen mens de er på arbejde. Det er så ydereligere 8-10 timer. Der findes altså hunde der bor i et bur 14-18 timer i døgnet. Det er i den grad ikke foreneligt med dyreværnsloven og de mennesker burde seriøst overveje om de overhovedet skal have den hund. Årsagerne til at hundene puttes i bur er fordi det er nemmest og fordi det har de fået anbefalet af opdrætter/adfærdsrådgiver/træner. Jeg er bare ikke sikker på at dem der anbefaler det tænker, hvor meget de hunde ender med at sidde i et lille bur.

Kommentér på:
Hunde i bur