{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
374 visninger | Oprettet:

Leg efter sterilisation? {{forumTopicSubject}}

Ja det burde jeg jo egentlig vide, eftersom alle undtagen Enya er steriliseret smiley men kender I det med at man glemmer det nærmest lige så hurtigt det er overstået? Og den sidste vi fik steriliseret er Vega og der var vi over-forsigtige med det hele grundet komplikationer ved hendes PL operation.

Enya skal steriliseres fredag d. 18/1 - og jeg er kommet til at aftale med min søster at vi kommer på besøg weekenden d. 1.-3. februar (uden tanke på Enyas sterilisation). Altså tager vi afsted 14 dage efter sterilisationen. Hundene skal ikke med, de skal passes af min mor derhjemme.

Men hvordan er det med leg? Enya leger meget - både med Vega og Lui - med Vega er det fangeleg og med Lui er det mest at Enya smider sig på gulvet og Lui får lov til at bide i hende. Og min mor kan godt begrænse dem lidt i deres leg, men jeg vil ikke byde hende en weekend hvor hun skal holde dem fra leg. Så er dét tilfældet, så bliver vi hjemme. Men er der ingen grund til at holde hende fra leg efter 14 dage, så vil vi meget gerne afsted, da det er sidste chance inden min søster lige om lidt bliver mor for første gang (termin 20/2) smiley

Så hvad siger I? Er leg okay efter 14 dage eller er det stadig forbudt? Vi antager selvfølgelig at det hele forløber uden komplikationer - ellers tager vi naturligvis slet ikke afsted.

Kommentarer på:  Leg efter sterilisation?
  • #1   7. jan Jeg fik at vide at hunden skulle luftes i snor de første 10 dage.
    Hvad hundene gjorde i haven blandede jeg mig ikke i efter de første 5 dage - og efter stingene var taget (10 dage) skulle der ikke tages hensyn.

• #2   7. jan Linda, det er også det jeg husker og umiddelbart kan læse mig frem til i gamle tråde herinde smiley men blev alligevel lidt i tvivl mht leg eller om det bare er at løbe frit efter de 10 dage der er okay.

• #3   7. jan Jeg fik at vide at vild leg var no-go i minimum tre uger...

• #4   7. jan Man siger 10 dages ro. Så 14 må være ok.

• #5   7. jan Mini fik smertestillende i 5 dage. Men da hun ikke længere fik det, satsede jeg på hun selv kunne mærke hvis det gjorde ondt. Og så fik hun lov at lege som hun ville i haven. Der var ingen problemer overhovedet.

• #6   7. jan En bekendts border collie legede vildt en uge efter sterilisationen og alle de indvendige sting gik op -> ny operation smiley

• #7   7. jan Mini leger aldrig vildt, hun løber kun smiley vild leg ville jeg vente med til efter de 10 dage. Men her er jo også tale om 14, så jeg tvivler på der bliver problemer.

• #8   7. jan Trine, det lyder ret mystisk. Hvordan opdagede ejer at de indvendige sting var gået op?

• #9   7. jan A, jeg ved det ikke, smerter måske?

• #10   7. jan Hmm.... Jeg tænker bare - hvis sting springer op, så det er nødvendigt at genoperere, så må det jo være fordi der er en blødning. Umiddelbart ville mit bedste bud egentlig være at hunden ville nå at dø inden den viste så mange smerter, at ejer kunne reagere, få kontaktet dyrlæge, få hunden undersøgt (scannet?), tømt maven og opereret.

Det jeg vil frem til, er at det lyder som en and i mine ører.

• #11   7. jan Igen pas, omend jeg tvivler, eftersom det var hendes egen hund...

• #12   7. jan Altså det er voldsomt akut hvis sting går op.
    Det prøvede vi med mine forældres tæve. Men! det var ikke grundet leg. Det skete et par timer efter at hun var blevet steriliseret. Altså som i måske 8-10 timer senere.
    Hun blødte ud igennem såret og hun havde altså nær sat sutsko. Kun fordi jeg reagerede og kørte som død og helvede fra Ringsted til Faxe overlevede hun. Det var dog så kritisk at da jeg stortudende havde nusset hende i søvn hos Faxe (narkose), der sagde de at de nok skulle gøre hvad de kunne ..

Her var det nemt at se, arret var jo ikke det mindste lukket og blodet røg ud på gulvet.
    Men en uge gammelt ar og indvendige sting? Så skal man altså være dygtig og virkelig vågen.

• #13   7. jan Trine, jeg undrer mig bare over at du prompte skriver at du kender en hvis hunds indvendige sting gik op, og den måtte opereres igen. Men du kender ikke lige noget til hvordan og hvorledes. Det lyder i mine ører bare som den med tegnestifterne i hunden - en vandrehistorie.

• #14   7. jan A, jeg spurgte ikke fordi jeg helt ærligt ikke var interesseret i detaljerne - det var bare noget der blev sagt til mig og som gjorde indtryk...

• #15   7. jan Ok. Jeg tænker bare at der er meget langt fra det, og så til at advare mod at en hund må lege efter 14 dage.

• #16   7. jan Advarede jeg? Jeg synes bare jeg refererede hvad andre fortalte mig da min hun blev steriliseret for et halvt år siden... Men jeg kan se på andres erfaringer at min dyrlæge måske også går med livrem og seler smiley

• #17   7. jan Advarede jeg? Jeg synes bare jeg refererede hvad andre fortalte mig da min hun blev steriliseret for et halvt år siden... Men jeg kan se på andres erfaringer at min dyrlæge måske også går med livrem og seler smiley

Ehm, ja, eller fortalte en skrækhistorie (som ikke var fra din dyrlæge):

En bekendts border collie legede vildt en uge efter sterilisationen og alle de indvendige sting gik op -> ny operation smiley

• #18   7. jan Det gjorde jeg, ja - var ikke klar over at kun dyrlægeudtalelser var velkomne, beklager smiley

• #19   7. jan Tak for alle jeres input. Vi holder fast i aftalen og tager over og besøger min søster og svoger en sidste gang inden de bliver forældre smiley smiley ja med mindre baby kommer inden, det er der jo ingen garanti for. Men vi krydser fingre for at både Enyas sting OG baby bliver hvor de skal være smiley

Der er ikke tale om sådan decideret voldsom leg - alle hundene er nogenlunde samme størrelse, så der er ingen risiko for at hun bliver løbet ned. Som sagt vil hun gerne lege fangeleg i haven og ellers er det mest at hun smider sig så Lui må bide i hende (hals, ører osv. - ikke i mave-området). Og skulle de kamme over i vild leg, så ved jeg min mor stopper dem - det gider jeg ikke have, sterilisation eller ej. Så det skal hun nok stoppe dem i. Det bliver bare en træls weekend hvis hun hele tiden skulle være obs og holde dem fra hinanden - og dét vil jeg ikke byde hende at skulle have ansvaret for.

• #20   7. jan Luna fik taget stingene efter 10 dage og derefter var der ingen restriktioner.

• #21   7. jan Det gjorde jeg, ja - var ikke klar over at kun dyrlægeudtalelser var velkomne, beklager smiley

Øhhh..... Det var et svar på at du spurgte om du advarede. Det gjorde du? Jeg giver op!

Du tror det kan springe op, jeg tror det er en and. Din dyrlæge går med livrem og seler, uden at være relateret til din bekendtes BC.

• #22   7. jan A, der er jo ikke nogen der ved om der er sket fejlbehandling, om hunden har bevæget sig fuldstændig vildt, om den ikke har været syet ordentligt - men ok, lad os være enige om at være uenige smiley

Kommentér på:
Leg efter sterilisation?