{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Sensitiv hund
  • #1   12. mar Sensitiv fysisk eller psykisk?

• #2   12. mar Det jar jeg ikke lige tænkt over smiley Tænker begge dele

• #3   12. mar Jeg tror, det er lige så svært at definere, som det er at definere sensitive mennesker.

Men for mig personligt er en sensitiv hund én, der reagerer kraftigere på udefinerbare indtryk end forventet af racen, alderen og forhistorien.
    Dvs. det er ikke en hund, der er lydfølsom (for så er den "bare" det), eller én der reagerer på fx. fremmede mennesker.

Det er mere en hund, der helt generelt, tager mange flere indtryk ind og lader sig påvirke af dem, end man normalt ser.

Giver det mening?

• #4   12. mar Det ville jeg nok bare kalde nervøs og måske endda dårlig avl smiley

• #5   12. mar Baby var meget sensitivit som ung, mere end u ghunde normalt er.

Men det er han vokset godt fra igen!

• #6   12. mar Alle er jo mere eller mindre sensitive og reagere på stimuli. Hvor meget og i hvilken grad er individuel.
    Det er ikke hverken dårlig avl eller nervøsitet ifølge psykologerne smiley
    Hvis man er meget sensitiv er man meget opmærksom og bevidst om sine omgivelser. Ulempen består i at disse meget sensitive individer hurtigere bliver overstimuleret.
    F.eks en race som BC er generelt sensitiv og de reagere på meget let stimuli. Det gør den fremragende som hyrdehund da den aflæser fårenes bevægelser inden de selv gør. Og i agility da den aflæser førens kropssprog utrolig godt.

• #7   12. mar For mig er en sensitiv hund en, der er rigtig dårlig til at ryste tingene af sig og som bliver nervøs og utryg rigtig hurtigt.

Et eksempel kunne være, at ejeren taber flexlinens håndtag ned over hunden og det så kræver 14 dages træning, før hunden kan have flexline på igen. Måske sat lidt på spidsen, men altså... Hunde, hvor én dårlig oplevelse kommer til at fylde virkelig meget set i forhold til, at der ikke skete noget synes jeg er sensitive.

Giver det overhovedet mening for andre end mig selv? smiley

• #8   12. mar Umiddelbart kæder jeg ikke sensitivitet sammen med dårlig evne til at afreagere, som du beskriver Therese. Men jeg kan sagtens forstå, at man også kan se det, som ét af "symptomerne" på sensitivitet.

• #10   12. mar Therese
    Det lyder mere som angst efter min mening.

• #11   12. mar Ja, nogen racer er mere sensitive end andre. Men du beskriver jo, at hunden er usædvanligt sensitiv for racen. En hund der er let reaktiv/sensitiv, end ønsket og normalt for racen, vil jeg da mene er faldet dårligt ud, selv om den jo kan være en sød hund alligevel.

• #12   12. mar Men at hunden er mere sensitiv end gennemsnittet i racen, er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting? Ligesom det ikke er dårligt at være et sensitiv menneske. Det er bare anderledes smiley

• #13   12. mar Videnskaben siger at imellem 15-20 % af mennesker, mus, hunde, katte og aber er mere sensitive end andre af deres artsfæller.
    ( det er de arter der er testet)
    Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem? Men det kræver da måske mere hensyn hvis man vil undgå problemer med overstimuli/stress.

• #14   12. mar Karina - jeg har ikke sagt, det er en dårlig ting for alle hunde at være sensitive. Jeg har sagt, at det er en dårlig ting at være det, hvis ikke det er normalt eller ønsket for racen at være sensitiv. Så er den ganske enkelt ikke faldet ud som ønsket.

• #15   12. mar Men der står jo ikke noget i nogen som helst racebeskrivelser om sensitivitet? Det er jo (i min definition) ikke fordi de ikke sagtens kan agere yderst nervefaste i de fleste situationer. Så længe de bare ikke "overbelastes".
    Så man kan vel ikke sige, at den er faldet uønsket ud, fordi den er mere sensitiv end gennemsnittet i racen?

Jeg holder fast i, at det (for mig) ikke er hverken dårlig avl, eller hunde, der er faldet uønsket ud. De er bare anderledes. smiley

• #16   12. mar Åh den er svær.
    Jeg ynder jo at sige at mine hunde er sensitive fordi de kan læse mig som en åben bog.
    De er mestre i at aflæse kropssprog og sindsstemning og de respondere på det.

Det er de egenskaber vi bruger i hyrdning og gør at vi kan styre dem på så lange afstande og at de kan aflæse får så godt som de kan.
    Det er ikke det samme som at de er specielt sensitive ifht miljø f.eks.
    Men mere at man ikke kan lyve overfor dem ved at lade som om - de ved sgu udmærket hvis du siger dygtig og belønner uden at mene det og så har belønningen nada værdi, tværtimod så kan det være sært for dem at du siger et, men viser noget andet.

Det er egenskaber jeg har brug for i mit arbejde med dem for det hænger sammen med deres evne til at læse får.

Men kan jo læse andre har en helt anden opfattelse af hvad sensitivitet er..... Måske jeg hellere skal kalde det intuition? Eller hvis nogen har et andet bedre ord for det, som kom endelig med det.
    Men det er lidt det jeg har brugt ordet til. Hvor jeg har brugt angst eller skræk til f.eks lydangst og det at være bange for mennesker eller hunde osv.

Men mega interessant emne faktisk!!

• #17   12. mar Lige netop border collierne er tankelæsere.. '

Man stiller sig med en klikker og nogle guffere.
    Skal i gang med at træne en øvelse, og har lavet den fineste plan med kriterier, delmomenter og tidsplan, og er klar til de første 10 forsøg.
    Og så gør BC´en det i første hug...
    Pisseirriterende smiley smiley smiley

• #18   12. mar AG, jeg ved ikke helt, om jeg er enig i, at det er angst. Så længe hunden "kun" bliver nervøs i situationen, er det vel ikke angst?

• #19   12. mar Karina - hvis jeg skal passe på ikke at give en BC for mange indtryk og stimuli, fordi den så "overbelastes", så er det ikke en god BC - synes jeg.
    En hund kan jo sagtens være meget førerfokuseret og reagere hurtigt og effektivt på små signaler, uden at der følger med, at den har svært ved mange indtryk, meget nyt osv.

Som du beskriver sensitivitet er det ikke noget jeg vil have i de racer, jeg interesserer mig for

• #20   12. mar Det giver for mig rigtig god mening, at en hund, der er avlet til at reagere hurtigt på lette stimuli og små ændringer i omgivelserne, også bliver hurtigere overstimuleret.

Jeg synes dog man skal være lidt varsom med at trække en parallel til mennesker, og jeg ved ikke, om jeg ville kalde en hund "sensitiv". Der er intet galt i at være mere sensitiv end gennemsnittet, men jeg synes til gengæld at en hund, der er direkte overfølsom over for fx lyd, ikke er noget som skal viderebringes i avlen.

• #21   12. mar Therese
    Hvis ejer taber flexlinen og hunden derefter ikke vil have linen på i flere uger så vil jeg betegne det som bange eller angst. Og at hunden er utrolig dårlig til at afreagere.
    Sensitivitet er mere måden man opfatter stimuli. Det forsvinder jo når man fjerner stimuli.
    Medmindre man presser på og hunden bliver overstimuleret. Så kan man fremprovokere en reaktion. Stress, aggression, ubehag.

Der er måske flere tolkninger af ordret og jeg har kun læst om den videnskabelige forklaring. Men det er snart længe siden smiley

• #22   12. mar Fünke
    Videnskaben har lavet forsøg med både hunde og mennesker. Så jeg mener da godt man kan trække en parallel.
    Lydsensitiv mener jeg ikke er det store problem.
    Lydangst mener jeg er et STORT problem.

• #23   12. mar Ja, man kan måske trække en parallel til neurologisk sensitivitet. Men der bliver også snakket om at være særligt sensitiv - og så er det, at den bliver tricky. For der er nemlig ikke en fælles konsensus om, hvad det helt præcist indebærer. Og vi mennesker er i stand til at være følelsesmæssigt sensitive på en måde, som andre dyr ikke er. Derfor mener jeg, at man skal være lidt varsom - i hvert fald hvis udgangspunktet er særligt sensitive.

• #24   12. mar AG, okay. Så hvis det handler om stimuli, så kunne reaktionen godt være opstået, hvis hunden f.eks. var stresset eller presset på anden måde og så var uheldet med flexlinen bare dråben, der fik bægeret til at flyde over? Bare så jeg lige er sikker på, jeg forstår dig smiley

• #25   12. mar sensitivitet... evne til at afkode andre og omgivelser er en fin ting. Det øger chancen for at overleve

Ikke at kunne afreagere mindsker chancen. og er noget andet

menellis jeg kalder hunde som dine signalfølsomme. Det er positivt ved den rette ejer men stiller krav om gennemsigtighed

• #26   12. mar Er sensitiv ikke bare er pænere ord for sart og/eller hysterisk?
    Nå men jeg har en sensitiv hund hvis vi skal bruge det udtryk... han reagerer uhensigtsmæssigt på bagateller som andre hunde ikke ville reagere på.

• #27   12. mar Jeg har en signalfølsom hund. Det stiller krav til mig i træning men ellers ikke.

• #28   12. mar Som jeg bruger ordene, er signalfølsom og sensitiv slet slet ikke det samme.

• #29   12. mar Sensitiv... man registrere ting, de fleste slet ikke lægger mærke til. F.eks en flue i vindueskarmen, eller en brummen fra køleskabet. Hvordan man så oplevet indtrykket er forskelligt. Det kan være beroligende, distraherende, eller man kan blive forskrækket (træ der springer i pejsen, træet i væggene der arbejder eller radiatoren der giver små knald) osv.

• #30   12. mar Jeg ved det ikke... Jeg har aldrig tænkt at en hund var sensitiv... Det er et lidt svært begreb for mig mht hunde

signalfølsom er konkret for mig. sensitiv er.. tolkbart

• #31   12. mar Jeg har det stramt med at bruge ordet “sensitiv” om hunde. Det begreb passer bedre på mennesker. Så jeg vælger at bruge ordet “følsom” i stedet.
    At en hund er følsom, er i min verden, uønsket. Jeg fungerer ikke optimalt med hunde som er angste, nervøse, usikre (følsomme).
    Jeg kan sagtens se fornuften i, at have en hund der er signalfølsom, som f.eks hyrdehundene.
    Men en decideret følsom hund, der kan blive angst/usikker i forskellige situationer, og som har en dårlig afreaktion, er vel uønsket indenfor alle racer/typer ?

Kommentér på:
Sensitiv hund