{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
427 visninger | Oprettet:

Hundeskov/område - kontrol af hund {{forumTopicSubject}}

Så, nu synes jeg Holgers indkald er sådan set ok - det er langt fra perfekt, men jeg bruger det også kun i situationer hvor jeg VED med sikkerhed at han lytter (f.eks hvis vi er alene og der ikke er hunde/mennesker i distancen).

I dag gik vi en dejlig lang tur ved Moesgaard skov område, store dele hvor hunde skal føres i snor, hvilket sådan set er helt i orden, og siden jeg ikke er sikker på hans indkald ville jeg ikke tage snoren af der alligevel.

Men nu er en del ef Moesgaard en hundeskov, og jeg vil så gerne tage snoren af ham så han kan løbe og snuse, og evt lege med andre (venlige) hunde. Men jeg tager ikke snoren af da jeg ikke har ham under fuld kontrol. Kommer der et menneske, kan jeg ikke kalde Holger tilbage. Der er Holger alt for nysgerrig og indkaldet er ikke stærkt nok.

Men synes i det er i orden hvis vi er nogen af de eneste ude og gå i området at jeg tager snoren af ham? Eller er det bare dårlig stil? Synes bare han skal have lov at spæne rundt uden snor.

Jeg ved der er massere der har deres hunde frie uden at have dem “under fuld kontrol” - men jeg hopper jo ikke af broen bare fordi sidemanden gør.

Kommentarer på:  Hundeskov/område - kontrol af hund
  • #1   12. maj Er der ikke nogen og er området indhegnet, så er du jo ikke til gene for nogen og kunne fir så vidt, i mine øjne, godt tage snoren af. MEN rent træningsmæssigt kan det give problemer, fir går du brug for at kalde ham hjem, så risikerer du jo at slide på et ikke-stabilt indkald og lære hunden, at nogen gange er det faktisk ok ikke at komme, når der kaldes.

• #2   12. maj "Men synes i det er i orden hvis vi er nogen af de eneste ude og gå i området at jeg tager snoren af ham? Eller er det bare dårlig stil? Synes bare han skal have lov at spæne rundt uden snor."

Jeg ville finde tidspunkter, hvor skoven er tom/næsten tom og så lade Holger spæne rundt.

• #3   12. maj Og samtidig ville jeg se, om du kunne finde et par faste legekammerater i kunne mødes med, så har han nogen han kan spæne sammen med.

• Bodil D
    Bodil D Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 3 Svar: 162
    #4   12. maj Smæk en 10-15 meter tynd Line på ham og lad den slæbe efter ham, så kan du få fat i ham hvis nødvendigt og du kan give ham mulighed for at løbe frit smiley

• #5   12. maj Michelle: jeg ville heller ikke bruge indkaldet på sådanne vis, da som du selv siger, slider på det hvis han allerede nu lærer at ignorer det. Så bruger jeg bare en anden lyd, eller går/løber væk - så plejer han at følge, og lærer ikke at ignorerer selve indkaldet

Isabelle: det er nok en meget god ide

Anni: vi har allerede to “faste” legekammerater - vi mødtes med en i morges. Super hyggeligt og de leger rigtig godt sammen.

smiley smiley

• #6   12. maj Bodil: god ide

• #7   12. maj Hvis der er træer og/eller buskads det sted, Holger skal være fri, er det måske ikke så god en idé med en lang line. Den vil jo hænge fast i noget hele tiden, tænker jeg.

Noget andet smiley
    Kald på Holger, når han IKKE er optaget af et eller andet. Giv ham verdens lækreste godbid, når han kommer - og lad ham smutte igen. Han skal ikke tænke, at det STRAKS bliver kedeligt, hvis han kommer, når du kalder smiley Du kan give ham snor på ved andet eller tredje indkald.

• #8   12. maj # 7 Enig

• #9   12. maj Isabelle: det er også præcis det jeg gør smiley

• #10   12. maj Julie - ok, jamen når bare du er opmærksom på det, så ville jeg godt synes, man kan tillade sig at slippe vilddyret, når der ikke er nogen at forstyrre smiley

• #11   12. maj @Julie,
    Jeg ville ikke være så nervøs hvis det er en lille hundeskov.

Min erfaring er, at 99 procent af alle andre hunde, ikke engang har et indkald der nærmer sig dit som jeg læser det. smiley

• #12   12. maj Lad vær. Bare lad vær. Det er så skideirriterende at komme gående med sin hund, og så flintrer der pludselig en andens hund hen til ens egen...

• #13   12. maj @hippie - det siger min samvittighed også. Jeg har haft ham i 3 uger uden at tage snoren af i hundeskove (selv hvis vi har været alene, men tænk nu hvis der kom nogen), men altså, i dag gjorder det lidt ondt i maven fordi han ikke fik snoren af mens alle andre hunde (godt nok kun 2) fes rundt uden snor og havde en fest, men de kom da heller ikke da ejer kaldte og kaldte og kaldte og jeg tænkte hvorfor er det lige min hund der skal være i snor fordi jeg er sådan et autoritets menneske at når der står under fuld kontrol, jamen så slipper jeg da ikke snoren...men åhh, tror i morgen jeg siger skide vær med det - nu må han sku løbe fordi det har han fortjent (hvis vi er alene)..

• #14   12. maj @Hippie.
    Du kan umuligt komme meget i en hunde skov! smiley

I øvrigt en sjov oplevelsen forleden på et grønt område, men udelukkende for hunde i snor.

Jeg vader rundt med min i flexline og hygger.

Pludselig kommer en fin Labradoodle og buldrer ind i ham. Altså den sprang direkte ind i ham og faldt af gode grunde direkte ned på jorden på ryggen.

Min hund som elsker andre hunde, begynder straks og lege med den indenfor rækkevidden af flexen.

Ejeren kommer kort efter og siger til mig.

"Jeg havde håbet at din hund ville sætte den på plads!"

Jeg går stadig og hygger mig med tanken om. Hvad havde han håbet på at min hund skulle gøre?

Altså, hvem i alverden sender en lille hund hen til min, og så håber på at den vil sætte den plads?

Nogen gange elsker jeg altså menneskers irrationalitet! smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 9 Emner: 36 Svar: 3.187
    #15   12. maj Altså min hund tåler fint løse hunde der kommer fræsende for at sige hej, så jeg ville nok ikke tage det så tungt hvis det var mig men som du sikkert har lært herinde er det langt fra alle der har det sådan smiley

Hvis du kommer på et tidspunkt hvor der ikke er så mange i hundeskoven, og er et sted hvor du har overblikket over området, ja så tror jeg de færreste ville blive sure over at han tager en lille fræsetur.

• #16   12. maj Er det indhegnet hundeskov? Hvis ja, så ville jeg godt turde slippe ham på tidspunkter hvor skoven er tom. De fleste der bevæger sig ind i en hundeskov har alligevel ikke det der minder om et indkald, så tror næppe nogen bliver sure hvis han ikke lige kommer med det samme du kalder, hvis der skulle komme nogen. Er det derimod en ikke-indhegnet hundeskov, så ville jeg lade være. Det er ikke alle der er klar over at de går ind i et fritløbsområde så, plus han kan også rende væk/ud fra området - men når folk går ind i en indhegnet hundeskov, så er det med en vis forventning om løse hunde og de fleste der selv benytter den bruger den netop med hunde de ikke har en sk*d styr over.

Om man så synes en hundeskov er et godt sted at møde andre hunde, det er så en helt anden snak.. smiley

Kommentér på:
Hundeskov/område - kontrol af hund